Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Onderwerp geslotenBismillah

 Post Reply Post Reply
Schrijver
Abou Jabir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1813
Directe link naar dit bericht Onderwerp: Bismillah
    Geplaatst op: 05 maart 2004 om 08:48

Assalamoe alykoem,

dit verhaal heb ik van mijn broeder,

                                                    

(Bronvermelding: Vazani Sunnat vertaald door: mevr. R.Asraf)

 

Een Sjaikh vertelde over de wonderen van �Bismillaah.� Tijdens ��n van zijn vertellingen was er ook een joods meisje in het publiek aanwezig. Horende over de wonderen van �Bismillaah� werd haar hart geraakt en nam zij de Islam aan. Vanaf dat moment was �Bismillaah� constant op haar lippen, op elk moment van de dag en bij elke handeling gebruikte zij het woord �Bismillaah�, b.v. tijdens zitten, staan, slapen, wakker worden, eten, drinken, lopen, wandelen, naar binnen /buiten gaan, iets pakken, iets weggeven,  enz.

 

Vanwege het uitspreken van �Bismillaah� waren haar ouders woedend op haar en ze begonnen haar op allerlei manieren tegen te werken en druk op haar uit te oefenen om het af te leren. De ouders beraamden een plan, om het meisje van iets te beschuldigen zodat zij ter dood veroordeeld kon worden. De vader van het meisje was de adviseur van de Koning.

 

Op een dag gaf de vader, de ring van de Koning, die met diamanten was ingelegd in bewaring aan zijn dochter. Het meisje zei: �Bismillaah� en deed de ring in haar zak. �s Nachts toen het meisje sliep, sloop de vader naar de kamer van het meisje en stal de ring uit haar zak en gooide de ring dezelfde nacht in de rivier. Een vis slikte de ring in.

 

�s Ochtends gooide een visser zijn net uit en door �een wonder� kwam dezelfde vis in zijn net terecht. Op zijn beurt verkocht de visser de vis aan de adviseur en hij gaf de vis aan zijn dochter om het klaar te maken voor een feestmaal.  Soebhaan-Allaaaah!!!

Het meisje zei: �Bismillaah� en nam de vis aan en �Bismillaah� zeggende sneed ze de vis open. Plotseling zag zij de ring in de buik van de vis, met �Bismillaah� haalde ze de ring uit de buik van de vis en �Bismillaah� zeggende deed ze de ring weer in haar zak. Daarna maakte ze de vis klaar en diende het eten op.

 

Na het eten vroeg de vader onschuldig in het openbaar, zijn dochter naar de diamanten ring van de Koning. Het meisje haalde de ring uit haar zak tijdens het reciteren van �Bismillah�. De vader schrok zich te pletter. Vanwege dit wonder mislukte de plan van haar vader. Allah is de Beste Plannenmaker. Allah, de Machtige en Schone, had door de zegeningen van �Bismillaah� (In naam van Allah) het meisje gered van de doodstraf.   Soebhaan-Allaaaah!!!   

Terug naar boven
Abou Jabir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1813
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 05 maart 2004 om 08:57

Assalamoe alykoem,

Een ander verhaal

Brandend water  (Bronvermelding: door: een onbekende Broeder)

De gave van gehoorzaamheid.

Twee jongens gingen eens op weg om een leraar te zoeken. Zij reisden vele dagen  en nachten. Een van hen was de zoon van een bedelaar. Hij heette Mahmud en wilde alles over zijn geloof leren. Hij was erg enthousiast om een Sjaikh te vinden die hem les zou geven. De ander was de zoon van een rijke zakenman. Zijn naam was Hakiem en zijn verlangen om te leren was niet van hemzelf, maar van zijn vader. Deze wilde dat hij een geleerde zou worden en had al zijn hele loopbaan voor hem uitgestippeld.

Op de twintigste dag van hun reis stonden ze voor de eenvoudige woning van de Sjaikh Ahmad. Hakiem klopte ongeduldig op de deur. Toen de Sjaikh de deur opende, kuste Mahmud met respect zijn hand, en zei: �O meester, we willen uw leerlingen worden. Aanvaard ons alstublieft.� De Sjaikh bekeek hen van top tot teen en zei: �Voor jullie mijn huis binnen mogen komen, moeten jullie die berg beklimmen en mij het ei van een arend brengen.�

De jongens gingen op weg en zochten naar het nest van de arend. Maar toen zij de voet van de berg bereikten, zei Hakiem: � Ik weiger deze berg te beklimmen voor ��n ei. Ik wacht hier wel op je tot je terugkomt.� Mahmud keek naar zijn vriend en zei: �Wees gehoorzaam Hakiem, dan kunnen we allebei leerlingen worden van deze wijze Sjaikh.� Maar Hakiem ging tegen een boomstam zitten en deed alsof hij meteen in slaap viel.

Mahmud klom en klom en op zijn tocht kwam hij zelfs wilde dieren tegen en kreeg steeds meer honger. Hij hield echter vol totdat hij werkelijk het nest van een arend zag. Er lag ��n ei in. Hij nam het onmiddellijk en begon aan de lange afdaling, terug naar het huis van de Sjaikh.

Toen hij uiteindelijk de boom bereikte waar Hakiem tegen zat te slapen, rende hij naar hem toe en riep: �Kijk, Hakiem, ik heb inderdaad een arendsei gevonden.� Hakiem vroeg of hij het even mocht zien en Mahmud gaf het aan hem. �Mahmud�, zei Hakiem, �Je zult wel erg moe zijn van die klim. Waarom ga je niet even wat rusten onder die boom?�

Daar had Mahmud eigenlijk wel zin in. �Heel even dan�, zei hij en toen hij zich uitstrekte werd hij overmand door de vermoeienissen van de klim en viel in een diepe slaap.

Hakiem grijnsde en liet hem daar achter, waarna hij het ei naar de wijze Sjaikh bracht. Deze liet hem binnen en terwijl Hakiem het ei voor zich uit hield, liep hij naar de Sjaikh toe. Hij zei: �Ik heb gedaan wat u van ons vroeg, vertel me nu alstublieft de geheimen van alle dingen zodat mijn vader tevreden over mij kan zijn.�

De Sjaikh vroeg zachtjes: �Hoeveel eieren waren er in de nest?� Hakiem werd nerveus, want hij had deze vraag niet verwacht. Hij loog snel dat er twee eieren hadden gelegen. Toen zei de Sjaikh tegen hem: �Dit is niet het ei dat ik wil hebben. Breng het terug naar het nest en breng me het andere ei.� Hakiem werd kwaad en riep: �Ik ga die berg nooit van mijn leven voor jou beklimmen, oude man.� En hij gooide het ei op de grond.

Op dat moment kwam Mahmud helemaal overstuur aan de deur. �Meester, ik heb gefaald mijn taak te volbrengen�, zei hij. Maar de Sjaikh antwoordde: �Nee, je hebt het heel goed gedaan, want de schrammen op je benen en de scheuren in je kleren zijn voldoende bewijs dat jij je taak hebt volbracht. Mahmud werd door de Sjaikh naar zijn madrassa (school) gebracht, waar hij hem voorstelde aan de andere leerlingen.

Godsbewustzijn

Al gauw bleek hij de oogappel van de Sjaikh te worden. De andere leerlingen waren een beetje jaloers op hem. Maar omdat ze geleerd hadden dat afgunst een slechte eigenschap is, vroegen ze openlijk aan de Sjaikh waarom hij meer van Mahmud hield dan van zijn andere leerlingen. �Ik zal het jullie laten zien waarom�, zei hij. De volgende morgen gaf hij al zijn leerlingen een kip en een scherp mesje. �Ieder van jullie moet zijn kip slachten op een plaats waar hij door niemand gezien kan worden�, zei hij, en alle leerlingen vertrokken met hun kip.

Mahmud liep en liep, maar hij vond geen enkele geschikte plaats. Alle leerlingen waren al terug bij de Sjaikh en hadden hun geslachte kippen op de binnen plaats gelegd. Uiteindelijk kwam Mahmud aanlopen. Treurig hield hij zijn kip, die nog springlevend was, onder zijn arm en liep langzaam naar de Sjaikh. �Waar kom jij vandaan, Mahmud�, zei de Sjaikh, �iedereen heeft zijn kip al geslacht en jij loopt nog te treuzelen?�

�Ik ben overal geweest�, verzuchtte Mahmud, �maar ik kan g��n plek vinden waar Allah Soebhanahoe wa Ta�aala mij niet kan zien��

�Begrijpen jullie nu waarom ik van Mahmud hou?�, vroeg de Sjaikh.

Beheers je tong

Mahmud was nu al jaren leerling van zijn Sjaikh, toen hij de Sjaikh hoorde vertellen over het misbruik van worden. Hij zei: �De zwaarste last die we van de ene naar de andere plaats kunnen dragen bestaat uit worden. Als we iets horen en we vertellen het door aan iemand anders, is dat een zware last. Waarom praten wij graag over anderen? Misschien denken wij dat het ons macht geeft iets te weten over iemand anders. Maar het is vals gevoel.

Waarom zeggen we met dezelfde tong waarmee we Allah Subhana wa ta�Ala herdenken, �ik haat je�, tegen iemand? Is dat niet het domste wat we kunnen doen?�

Zoet en bitter

Toen de oudste dochter van de Sjaikh de huwbare leeftijd had bereikt waren er veel huwelijkskandidaten. De Sjaikh besloot hen op de proef te stellen. Hij vroeg hen: �Ik wil dat jullie mij het zoetste brengen dat er op deze wereld bestaat.� Iedereen kwam met iets zoets.

De een bracht honing, de ander zoet geurende bloemen of gebak. La het zoete dat verkrijgbaar was, werd voor de Sjaikh neergezet. Natuurlijk had Mahmud weer iets bijzonders. Hij kwam met een tong binnen die hij bij een sl*gerij had gekocht.

�Wat is dat?�, vroeg de Sjaikh, �Is dit een grap, wat bedoel je hier me?� Mahmud zei: �O Sjaikh de tong is het zoetste ding ter wereld. De woorden die van een tong komen kunnen een gebroken hart heel maken en een zieke kunnen ze genezen. Zij kunnen een ongelukkig mens blij maken en de waarde van het leven weer doen inzien. Werkelijk de tong is het zoetste dat bestaat.� De Sjaikh knikte en zei: �Deze ronde heb jij gewonnen.�

Hij richtte zich tot het hele gezelschap en zei: �Ik wil dat jullie mij morgen het bitterste ter wereld brengen.�  

De volgende morgen werd de kamer van de Sjaikh vol gezet met bittere dingen.

Bittere groenten, kruiden, planten, uien, zaden, etc. Uiteindelijk kwam Mahmud binnen met een doos. Toen hij die openmaakte haalde hij er dezelfde tong van de vorige dag uit.

Verbaasd vroeg de Sjaikh: �Hoe kan het ding dat je gisteren het zoetste van de wereld hebt genoemd vandaag het bitterste zijn?� Nederig sprak Mahmud: �Mijn Sjaikh, als de tong bittere worden spreekt kan het een gelukkig persoon verdrietig maken. Het kan een hart breken en giftig zijn als van een slang.� Aarzelend sprak de Sjaikh: �Ik krijg de indruk dat je de tweede ronde ook hebt gewonnen. Kom jij mar met mij eens mee naar binnen.�

Toen zij binnen waren, vroeg de Sjaikh hem koffie te maken. Nadat Mahmud koffie, suiker en water in een koffiekannetje had gedaan, begon het water te koken boven het houtskoolvuurtje. �Nu ga ik je de derde vraag stellen�, zei de Sjaikh, �Wat heeft dit water te vertellen?� Voor het eerst zweeg Mahmud en stond perplex.

�Denk goed na en kom mij morgen het antwoord brengen�, zei de Sjaikh.

Peinzend verliet Mahmud zijn Sjaikh.

Wat mij brandt is van mij�

Hier komt de romantiek om de hoek kijken, want het bleek dat de dochter van de Sjaikh al enige tijd een oogje op deze arme maar intelligente leerling van haar vader had.

Tijdens deze test bevond zij zich in de kamer ernaast en had het gesprek gevolgd.

�Vader�, zei ze poeslief, toen ze voor hem een kopje koffie maakte, �Wat een interessant geluid maakt dat borrelende water toch, wat zou dat kunnen betekenen?�

Hij bekeek haar een paar seconden met opgetrokken wenkbrauwen en zei toen: �Goed, ik zal het je vertellen. Het water vertelt, �Ik was een druppel in een wolk, daarna viel ik op de aarde. In de aarde kwam ik bij een zaadje. Dat zaadje werd een plantje en dat groeide uit tot een boom. Een houthakker hakte de boom om en maakte er brandhout van.

Toen werd dat brandhout hier in dit houtskoolkomfoortje gedaan, het werd aangestoken en doet nu het water koken. En dat water zegt: �Dat wat mij verhit is van mij.�

�Wat een prachtige verhaal�, zei de dochter en trok zich terug in haar eigen kamer waar ze alles opschreef en via een dienstmeisje naar Mahmud stuurde.

De volgende morgen vond weer het koffieceremonieel plaats. Terwijl Mahmud het steelpannetje langzaam heen en weer bewoog boven de vlam, vroeg de Sjaikh: �En, Mahmud, kan je me nu vertellen wat het water vertelt?�

Mahmud deed alsof hij in diepzinnige gedachten verzonken was en vertelde toen langzaam het verhaal van de brief die hij ontvangen had.

�Dus�, zei hij: �Het water zegt, dat wat mij brandt is van mij.� Het gezicht van de Sjaikh had een lichte blos gekregen. �Ja�, zei hij, �en dat w�t mij brandt is van mij"

wassalaam,

Terug naar boven
sociaal Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 31 december 2003
Locatie: Belgium
Online status: Offline
Berichten: 13
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 05 maart 2004 om 12:04
salaam moeahleyloem,Mancha'allah !!! dat zijn zeer leerrijke feiten voor ons allen



SALAAM moealeykoem wa warakatoe!!
Terug naar boven
marhaba Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 22 december 2003
Locatie: Belgium
Online status: Offline
Berichten: 634
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 05 maart 2004 om 15:13

salamoualikoum

mashallah,mashallah!!! zeer leerzaam ,ooh,echt toffe verhalen,plaats nog meer als je der nog hebt aub.

choukran aghie,djazaak allahou khayran!

wassalaam

allahou akbar, thabitna ya rabi fi hada dien, wa rfa3na yarabbi fi 3illiyin, wa h 'shourna ya rabbi fi lkawmi nadjiin, ya allah, ya mawlana!soubhaanak .
bezoek ook: www.moslim.net
Terug naar boven
Nourdiene Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 20 januari 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 136
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 05 maart 2004 om 15:20

Salaamoe 3laykoem.

Djazaak Allahoe khayran Aghie. But, we want more!!!!!!

Wa 3laykoem assalaam.

"Onze Heer, wij geloven in wat Uneergezonden hebt en wij vlogen de Boodschapper en schrijf ons daarom op bij de getuigen (van de Eenheid van Allah)." (Soerah �li-'Imr�n aya 53)
Terug naar boven
Abou Jabir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1813
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 08 maart 2004 om 04:13

assalamoe Alaykoem,

omdat jullie zo graag meer verhalen willen, hier nog een verhaal. speciaal voor Nourediene.

deze verhaal heb ik van een broeder.

DE BEDRIEGER BEDROGEN

De  Joodse David, de Christelijke Johannes en de Moslim Rahiem waren niet alleen buren, maar ook hechte vrienden. Zij kenden en respecteerden elkaars godsdienstige gewoonten en plichten. Afkomst, godsdienst en financi�n hadden zij verbannen naar de huiskamers en de gebedshuizen. Hun onderlinge vriendschap en ook hun betrokkenheid bij de buurtgemeenschap kon door hun verschillende achtergronden niet worden verstoord.

Op een dag besloten zij een voettocht te gaan maken. Zij pakten hun spullen en vertrokken. Weliswaar was het Ramadan, maar Rahiem kon ook onderweg wel de regels van het vasten nakomen, dacht hij.

De reis voerde langs verschillende steden en dorpen. In een van de dorpen werden zij extra hartelijk ontvangen.

Toen de dorpelingen hoorden, dat zich onder hen een vastende Moslim bevond, maakten zij meteen een avondmaal voor hen klaar, met als dessert gebak van bladerdeeg. Ze besloten het gebak te bewaren voor het ontbijt, zodat ze daarna meteen weer hun weg konden vervolgen. �Dat is dan voor ons twee�n,� dachten David en Johannes elk afzonderlijk, �Rahiem moet �s ochtends natuurlijk vasten.�

Maar Rahiem had ook zo zijn idee�n over het gebak. Omdat ze elkaar niet al te zeer vertrouwden � dat wil zeggen, wat het gebak betrof � maakten ze een afspraak: wie die avond de mooiste droom had, mocht het hele gebak hebben.

Ze legden zich te ruste en al snel waren ze in het dromenland.

Om half vier stond Rahiem op om zijn plicht van die dag te vervullen. Zijn vrienden waren in diepe slaap verzonken en hij had honger. Er was alleen dat gebak. Hij nam er wat van, nog een beetje en toen at hij het helemaal op, in zijn eentje. Voor hij insliep, nam hij zich voor die dag te vasten. Toen de dag aanbrak stonden David en Johannes op. Ze wekten Rahiem, die na zij ochtendgebed weer was gaan slapen.

Nadat de drie zich hadden opgefrist, begonnen ze hun dromen te vertellen, zoals afgesproken, om daaruit de mooiste te kiezen.

David begon: �Ik denk dat mijn droom alle andere dromen overtreft. Vannacht kreeg ik bezoek van mijn profeet Mozes ( Gods vrede zij met hem). Hij nam me mee op zijn tocht door de Sina�-woestijn , die wij in alle richtingen doorkruisten. Tenslotte kwamen wij bij de berg Sina�, daar waar Mozes � Gods vrede zij met hem � met Allah heeft gesproken. Ik zag er onbeschrijfelijke wonderen, die ik voor onmogelijk zou houden, als ik ze niet zelf had gezien. Dus vrienden, ik verzeker jullie, dat mijn droom niet te overtreffen is � en dat het gebak mij toekomt.�

Vervolgens was Johannes aan de beurt: � Wat vertel je me daar! Ben je op aarde gebleven? Wel, ik kreeg ook bezoek en wel van mijn verlosser Jezus � Gods vrede zij met hem -, die mij opdroeg hem naar de hemel te volgen. Daar kreeg ik de kans om te proeven van alle geneugten van de Hemelen. Jij hebt alleen maar de Sina� doorkruist, terwijl ik alle hemelen mocht bezoeken. Denk je, dat jouw droom de mijne overtreft? Dat denk je toch niet in ernst!� aldus Johannes.

Nu wilden beiden de droom van Rahiem horen. 

Die begon aldus: �Beste vrienden, wat moet ik zeggen? Ook ik heb bezoek gehad en wel: van mijn pleiter, Mohammed � moge Allah�s welgevallen zijn deel zijn. Die zei tegen me: �Rahiem, sta op het tijd. Nu kun je nog iets eten! Snel want de tijd is haast verstreken!� Hij drong zozeer aan, dat ik geen keus had. Behalve het gebak was er niets te eten, dus at ik dat maar op. Dat is alles wat ik heb gedroomd!�

De twee anderen sprongen overeind en riepen: �Wat! Heb je in je eentje alles opgegeten? Had je ons er niet bij kunnen roepen?�

Rahiem antwoorde: �Roepen, vragen jullie! Jongens, ik heb nog nooit in mijn leven zo hard geschreeuwd. En wie hoorde mij? Niemand, want jullie zaten op de Sina� en in de hemel! Nu is mij duidelijk geworden, waarom jullie niet op mijn geschreeuw af kwamen.�

Zijn vrienden keken elkaar aan en schoten in de lach.

�We waren hetzelfde met jou van plan, maar je bent ons voor geweest. Zoiets heet: de bedrieger bedrogen!�

En alle drie zeiden tegen elkaar: �Satan verschijnt in verschillende gedaanten om je geloof en je vrienden af te pakken, maar bij ons was zijn poging vruchteloos. Want met een schaal gebak heeft hij ons niet uit elkaar kunnen drijven.

Daarom zeggen we:

�Laat je niet verleiden door de lagen en listen van Satan en: vergeet nooit hoe kostbaar ware vriendschap is.�

 

Bronvermelding: De Wonderbare wereld (Islamitische verhalen) S. Chandoe  

 

wassalaam, 

Terug naar boven
Nourdiene Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 20 januari 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 136
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 08 maart 2004 om 04:30

Wa Alykoem assalaam,

Djazaak Allahoe ghairan aghie el aziez! mashAllah echt een goed verhaal. alleen ik heb nu wel trek in gebak gekregen.

Wa Alykoem assalaam.

"Onze Heer, wij geloven in wat Uneergezonden hebt en wij vlogen de Boodschapper en schrijf ons daarom op bij de getuigen (van de Eenheid van Allah)." (Soerah �li-'Imr�n aya 53)
Terug naar boven
Abou Jabir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1813
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 22 maart 2004 om 07:26

Assalmoe alykoem,

 

 

De vreemdeling�

 

Toen ik nog niet geboren was. Kwam er een vreemdeling naar ons dorpje. Deze vreemdeling had vlak na zijn aankomst al met veel mensen kennis gemaakt, zo ook met mijn vader. Hij en mijn vader raakten zo goed bevriend, dat mijn vader een paar maanden voor mijn geboorten hem in huis had gehaald.

De vreemdeling had ons huis geaccepteerd en de familie hem; vandaar dat ik, sinds dat ik mezelf ken deze �vreemdeling� als een familielid heb gezien.

Dat hij naderhand bij ons kwam inwonen, dat heb ik pas later geleerd.

Eerlijk gezegd, heb ik me in de jaren dat ik opgroeide nooit zijn plek in onze familie afgevraagd. Ieder familielid had een speciaal plekje in mij hart. Mijn vijf jaar oudere broer was voor mij een voorbeeld. Mijn jongere zusje zorgde ervoor dat ik ook een rol kreeg als �grote broer�. Mijn vader en moeder waren als leraren voor me. Mijn moeder leerde mij om van Allah (Verhevene en Geprezen is Hij) te houden, en mijn vader om Hem te gehoorzamen.

 

Nee, ik ben de vreemdeling niet vergeten. Hij was onze verhalen verteller.

De meest indrukwekkende verhalen werden in ons huid door hem verteld.

Fascinerende of komische gebeurtenissen, mysterieuze dingen. Hij had een fantastische aanleg in vertellen. Ook was hij een goede acteur. Hij kon ons wel uren bezighouden. Dankzij hem liepen we onze moeder niet telkens voor de voeten. Zo kon ze zich rustig bezig houden met het huishouden. De vreemdeling had ook verstand van politiek, geschiedenis en wetenschappen.

Veel gebeurtenissen die zich in het verleden hadden voorgedaan kon hij zonder enige moeite vertellen. Al was hij niet zo goed in het begrijpen van nieuwe gebeurtenissen; toch was hij hier zeer nieuwsgierig naar. Laat ik het zo zeggen, hij was een goede prater.

 

Hij wist ieder familielid naar hun leeftijd aan te spreken. Kennissen die op bezoek kwamen, die raakten snel met hem bevriend. Hij was ieders vriend. Hij was het die mij voor het eerst naar een voetbalwedstrijd heeft gebracht. Hij was het die mijn samen met mijn vader naar de bioscoop bracht. Als we onderweg een beroemdheid tegenkwamen sloofde hij zich er uit om ons kennis te laten maken, Toen ik iets ouder werd, begon ik me af en toe aan hem te ergeren. Dit was eveneens in de tijd dat ik tot de ontdekking kwam dat hij een vreemdeling was die zich pos later in ons gezin genesteld had. Eindelijk was hij en enorme zeur; hij praatte veel. Hij bazelde soms zo veel onnodige dingen uit dat ik er hoofdpijn van kreeg. Als hij weer begon te zeuren, dan verliet mijn moeder ons onopvallend om in haar kamer Qor-aan te lezen. Maar wij en onze vader gaver er toch de voorkeur aan bij hem te blijven zitten, ondanks dat hij ons verveelde. Later kwam ik er achter dat mijn moeder hem niet zo moest, maar dat ze vanwege mijn vader geduld opbracht. Misschien deed ze ook wel doe�a zoals:� yaa Rabb, bevrijd ons van deze ongegeneerde vreemdeling�, in de tijden dat ze in haar kamer was om Qor-aan te lezen.

 

Om eerlijk te zijn, mijn moeder was een gelovige vrouw. Nou, laten we zeggen mijn vader ook, al was hij niet zo oplettend als mijn moeder. Hij bad wel en vastte ook, en wilde ook dat we goede, propere, gelovige mensen werden. Maar de vreemdeling trok zich niets aan van mijn vader. Ondanks dat hij de goede raad die onze vader ons gaf hoorde, interesseerde  het hem niet; nog erger, onder het vertellen zei hij ongepaste dingen. Als hij een mooi verhaal vertelde, dan stopte hij er praatjes tussen over alcohol, gokspellen en vrouwen. Mijn vader zag dit wel, maar ik weet niet waarom hij hierover niks tegen hem zie. Als ik nu terug kijk, is het niemand anders geweest dan hem waar ik mijn roken aan te danken heb. Als ik gierig ben naar luxe, dan is dit vanwege zijn rooskleurige vertellen hierover. Maar ja, het kon erger.

Dankzij Allah(Verheven en geprezen is Hij) ben ik niet in zijn praatjes over alcohol, gokspel en seks getrapt.

 

Als ik na 30 jaar terug kijk naar mijn leven, dan zie ik dat deze vreemdeling ons, ondanks zijn amusement niet veel goeds heeft gebracht. Ik zie het als een gift van Allah de Almachtige dat ik niet van het Rechte Pad afgedwaald ben, aangezien we in hetzelfde huis leefden met deze vreemdeling.

En toch denk ik ook dat ik in een veel betere positie zou verkeren als hij nooit onder ons was geweest. Vandaar dat ik toen ik groot werd en ging trouwen hem niet in mijn buurt had gehaald. Hij woont nog steeds in mijn vaders huis. Hij is net als mijn vader al oud geworden. Maar nog even jong even levendig. Wel lijkt het alsof mijn vader zich aan hem verveelt. Al krijgt hij het niet over zijn hard de oude vreemdeling  op straat te zetten, erg interessant vindt hij hem ook niet meer. Ik? Als je het mij vraagt, ik kijk uit naar de dag dat hij de huid verlaat, levend of dood. Misschien een slechte gedachte, maar hij werkt me op mijn zenuwen. Mijn vrouw echter geloof hier niet zo in. Wie weet? Wie zal er gelijk krijgen? O, je vraag je misschien de naam van deze vreemdeling. Wij noemen hem TV. En? Heeft het aan je denken gezet????

 

 

(Vertaald uit het Turks door �Gewoon een Moslima�, schrijver onbekend)

 

Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.109 seconden.