Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Onderwerp geslotenVervolg

 Post Reply Post Reply
Schrijver
Badia Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 15 januari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 224
Directe link naar dit bericht Onderwerp: Vervolg
    Geplaatst op: 03 april 2004 om 07:42

hier kunnen jullie insha Allah verder discusseren

 

Terug naar boven
AbuHenk Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 18 januari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 130
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 03 april 2004 om 07:58
(Voor alle duidelijkheid: dit is het vervolg van Tegen verbod op geloofsuiting!)

Salaam,

Het begint te dagen...

Je zit kennelijk vast aan het idee dat "Islam" gelijk is aan "Koran en "Koran" gelijk is aan "Islam". Dat is jouw idee, niet dat van de overgrote meerderheid van de moslims.
De meeste moslims zijn geen Koranieten (die door de meeste moslims niet eens als 'moslim' worden erkend (maar wat is een 'moslim'?)) en beperken zich wat betreft religieuze bronnen niet tot de Koran. Bij mijn weten staat er in de Koran geen direct gebod in de zin van: "Bedek je hoofd!" Maar als men g��n Koraniet is - en dat is zo goed als niemand - heb je aan deze constatering (of het gebrek daaraan) geen boodschap. Want de verduidelijking van de betreffende versen krijgt men van de ahadith en daaruit blijkt vrij helder dat (in ieder geval) hoofdbedekking verplicht is.

In eerste instantie geplaatst door MasterB

Er wordt altijd maar gesteld dat het verplicht is binnen de Islam om jezelf als vrouw te bedekken met een hijaab. Echter blijkt het dat niet iedereen het hier over eens is, dus denk ik dan dat het ook niet zo'n algehele Koranwaarheid is.


Koranwaarheid? Islam=Koran=Islam? Zie hierboven. En je logica:

In eerste instantie geplaatst door MasterC

Er wordt altijd maar gesteld dat er miljoenen joden zijn vermoord door de Nazi's of dat we op de maan zijn geland. Echter blijkt het dat niet iedereen het hier over eens is, dus denk ik dan dat het ook niet zo'n algehele waarheid is.


In eerste instantie geplaatst door MasterB

Mochten er vrouwen zijn die denken dat dit moet, omdat Allah het voorschrijft dan impliceert dat mijns inziens gewoonweg religieuze onderdrukking.

Worden ze dan ergens toe gedwongen? Nee. Dus onderdrukking? Nee. Misschien hanteer je ander begrip van "onderdrukking", maar dan leven we in een wereld van niets anders dan onderdrukking (zie m'n vorige post).

Wat betreft je laatste alinea: kan het ook gewoon zo zijn dat sommige 'moslims' vinden dat het niet verplicht is en veel meer wel?

Wa salaam

"If you wish to know the mistakes of your teacher, then sit with other than him." (As-Sakhtiyani)
Terug naar boven
UmmHanifa Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 12 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 128
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 05 april 2004 om 08:41
huh? ik heb net in dat andere topic geantwoord, waarom hier verder?
Terug naar boven
AbuHenk Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 18 januari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 130
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 05 april 2004 om 08:45

Salaam Umm,

Om te voorkomen dat dat andere onderwerp wordt gekaapt door mensen die het over andere zaken (willen) hebben. Daar ging het immers over de voordracht van Badia.

Wa salaam

"If you wish to know the mistakes of your teacher, then sit with other than him." (As-Sakhtiyani)
Terug naar boven
UmmHanifa Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 12 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 128
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 05 april 2004 om 08:59

ok ik heb niet de hele discussie gevolgd maar heb gereageerd op de openingspost, dus dan zet ik het hier:

Ik vind het hypocriet, het is namelijk puur een kwestie van de schijn op houden. Mensen willen plotseling niet meer geconfronteerd worden met de religie van anderen, vooral de islam en dus de hoofddoek schijnt storend te zijn maar om geen onderscheid te maken wordt de boel gecamoufleerd met een algeheel verbod op religieuze symbolen. Ik zie er het nut niet van in, het is slechts een beperking van de vrijheden van gelovige mensen.

Je mag alles uitdragen in je kleding; je muzikale voorkeur, je modieuze voorkeur, je stemming, maar wanneer het aankomt op religie is het ineens een ander geval. Het zou de neutraliteit van bepaalde functies in twijfel trekken e.d. dus geen uiterlijke kenmerken meer. In het geval van de hoofddoek is dat zeer ingrijpend aangezien het veel meer is dan een uiting van je geloof, het is een mate van bedekking.

Het is belachelijk om te verwachten van mensen dat ze hun geloof voortaan maar thuis op het nachtkastje laten liggen, het zit in je! Als een moslim voor haar werk haar hoofddoek af zou zetten omdat dat verwacht wordt ivm de neutraliteit dan is dat je reinste hypocrisie aangezien de moslima met het afzetten van haar hoofddoek echt niet ineens moslim-af is, ze blijft moslim in hart en nieren. Daarbij kan iemand zonder religie en de uiterlijke kenmerken daarvan ook bepaalde voorkeuren hebben die zijn/haar neutraliteit aantasten, maar zolang dat voor de buitenwereld niet zichtbaar is, schijnt dat geen probleem te zijn. Dat zit dus echt scheef.

Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.093 seconden.