Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Onderwerp geslotenhijaab dragen bij vrouwen onderling?

 Post Reply Post Reply
Schrijver
sweetmoslima Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 02 april 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 11
Directe link naar dit bericht Onderwerp: hijaab dragen bij vrouwen onderling?
    Geplaatst op: 02 mei 2004 om 06:49

salam aleikom

Ik heb een vraagje en ik hoop dat een zuster of broeder mijn antwoord dakn beantwoorden.

De vraag luid:

Mag een moslimvrouw haar hijaab afdoen in het bijzijn van andere moslimvrouwen, o.a bij feesten waar alleen vrouwen aanwezig zijn.

Ik stel deze vraag omdat ik over een paar weken naar een geboorte feest ga waar de mannen en vrouwen gescheiden worden  gehouden. En bij het feest wordt er muziek gedraaid maar ik wil eigenlijk niet gaan om het feit dat er muziek wordt gedraaid maar als ik niet ga dan vind mijn nicht het niet leuk dat ik niet naar haar geboorte feest ga.

Ik hoop dat jullie mijn vraag begrijpen en ik snel antwoorden zal krijgen van mijnn broeder of zuster waar ik van hou, omwille van allah soubhana ta'allah

gair insa allah, wa aleikom oe salam oegtkoem fie dinne

Terug naar boven
Abou Jabir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1813
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 02 mei 2004 om 12:24

assalamoe alykoem,

mijn advies is, ga niet omdat er muziek wordt gedraaid, en dat is haraam, het tevreden maken van Allah gaat VOOR het tevreden maken van mensen of familieleden.

wassalaam,

Bezoek dit: http://aboujabir.web-log.nl/
"Wie in Allah en de Laatste Dag gelooft, moet het goede zeggen of zwijgen." {Boekharie & Moeslim}
Terug naar boven
Abdel-Jabar Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 24 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 21
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 02 mei 2004 om 13:31

assalamoe alykoem,

Mijn advies luidt net als broeder Abou Jabir, je kan het best niet gaan omdat zo'n een feest waar muziek word gedraaid geen gezegend feest is. Mocht je toch gaan, en moge Allah(swt) jou beschermen tegen de Satan, dan is het dragen van een hoofddoek bij vrouwen onderling niet verplicht.

En Allah(swt) weet het beste

p.s. je zou ons alle een groot verdriet doen als je toch ging, je bent tenslotte wel onze zuster

Terug naar boven
sweetmoslima Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 02 april 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 11
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 02 mei 2004 om 13:54

salam aleikom lieve broeders in islam

djazaiekom allah oe gairan voor het beantwoorden van mijn vraag broeders.moge allah soubhana ta'allah jullie met het goede belonen insa allah.

En ik heb besloten dat het tevreden stellen van allah soubhana ta'allah vooor gaat dan zulke feesten waar stagfirulah muziek wordt gedraaid.

wa aleikom oe salam, oegtkoem fie dinne fatiha

Terug naar boven
Abou Jabir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1813
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 02 mei 2004 om 14:09

Assalamoe alykoem,

ik feliciteer je met je beslissing, moge Allah je belonen

wassalaam,

Bezoek dit: http://aboujabir.web-log.nl/
"Wie in Allah en de Laatste Dag gelooft, moet het goede zeggen of zwijgen." {Boekharie & Moeslim}
Terug naar boven
sweetmoslima Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 02 april 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 11
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 02 mei 2004 om 14:14

salam aleikom broeder

moge allah ta'allah jouw ook belonen voor de goede raad die jij aan mij hebt gegeven, djzaiek allah oe gairan broeder

wa aleikom oe salam, fatiha

de schoonheid van een vrouw moet in de ogen worden gezien omdat dit de weg is naar het hart
Terug naar boven
souad& Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 31 januari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 223
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 03 mei 2004 om 04:02

Salaam alaikom,

Voor zover ik weet mag je je hoofddoek in het bijzijn van andere zusters wel afdoen.

Wat ik mezelf weleens afvraag, wat precies het nut ervan is om op een feest je hijab af te doen. Sorry dat ik het zeg, ik zie ook heel vaak op bijv bruiloften dat er dames zijn, die dagelijks hun hijab dragen, dan op een feest hun hijab af doen.

Waarom?? vraag ik me dan af.

Ik draag al bijna 10 jaar mijn hijab, en ik zou m ook nooit op een "speciale gelegenheid"af doen. Ik zie namelijk het nut er niet van in.

 

Masalama

Kijk niet naar hoe klein de zonde is, maar kijk naar Degene die je niet hebt gehoorzaamd
Terug naar boven
Badia Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 15 januari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 224
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 03 mei 2004 om 08:15

As-salaam oe aleikum wa rahmatoe Allahie wa barakatoe/hallo

Souad& ik begrijp wel wat je bedoeld.., ikzelf draag hem ook liever. Maar als je als vrouw zijnde bijvoorbeeld even je haar wil goed doen ofzo.. (en je bent in gezelschap dat bestaad uit moslimvrouwen) dan zie ik het nut wel weer. Maar om je hoofddoek nou af te doen om te pronken...of iets dergelijks...daar kan ik mezelf niet in vinden,

Moge Allah ons daar verre van houden. Amien.

Nou heb ik een vraagje die hier een beetje bij aansluit. Met gym is een zuster van mij gewend haar hijaab los te maken om haar haar goed te doen (vastmaken zodat het er niet uitvalt tijdens gym). Ikzelf probeer het te vermijden om mijn haar te ontblooten in bijzijn van ongelovigen. Daarom ook dat klasgenootjes mij vreemd aankijken dat ik niet net als die zuster effe mijn hijaab optil. Laatst kwam er een klasgenootje naar me toe en vroeg ze me of ze mijn haar mocht zien. Het klinkt echt raar...maar ik denk dat ze nieuwsgierig is of zo.. Is het nou toegstaan je haar te tonen aan niet-moslimvrouwen...

Mijn natuurlijke aanleg zegt al dat het zondig is...maar ik vraag het voor de zekerheid. Voor dalil.

Moge Allah mij en mijn broeders en zusters leiden op het Rechte Pad. En ons Zijn Barmhartigheid schenken.

Amien

Wassalaam oe aleikum wa rahmatoe ALlahie wa barakatoe/doei

Terug naar boven
sweetmoslima Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 02 april 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 11
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 03 mei 2004 om 11:24

salam aleikom broeders en zusters fie dinne

Ik draag mijn hijaab ook op feesten, maar ik vroeg het me af of het toegestaan was voor vrouwen om hun hijaab af te doen. Ik begrijp het zelf ookniet waarom de vrouwen hun hijaab afdoen.

En badia als ik gym dan hou ik mijn hijaab altijd op. En dan hoor ik van mijn nederlandse klasgenoote heb je het niet warm bla bla en dan zeg ik de hel is NoG warmer!!

Zuster badia hoe draag jij je hijaab als je gymt, misschien is het een domme vraag maar ik zie zusters die hun hijaab onder hun trui doen of niet over hun boezem heen. Ik zelf draag een grote sjaal die ik over mijn boezem heb hangen.

wa aleikom oe salam, fatihaaa.

de schoonheid van een vrouw moet in de ogen worden gezien omdat dit de weg is naar het hart
Terug naar boven
Badia Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 15 januari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 224
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 05 mei 2004 om 08:02

salaam oe aleikum

Ik draag hem zelf ook gewoon lang (tot aan de ellebogen). Al had ik er wel problemen over met de leraar en ze wouden me schorsen als ik het niet in mijn trui deed. Maar el hamdoelilah.....ik draag hem nog steeds goed. Ook bij gym.

Wassalaam oe aleikum

Terug naar boven
happylady3113 Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 03 februari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 757
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 23 mei 2004 om 14:20

Salaam aleikum,

volgens een zuster in de moskee, mag je je hoofddoek niet afdoen in het bijzijn van ongelovigen. Dit om afgunst te voorkomen. Maar ik kan me ook voorstellen dat het meisje gewoon nieuwsgierig is. Dat ben ik nl zelf ook regelmatig: wat voor persoon zit er verder nog onder deze hoofddoek. Dat is denk ik geen foute instelling, ik zie dan ook niet in waarom je het niet zou mogen doen.

Ws salaam happylady

Terug naar boven
AlMutaqqun Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 26 november 2003
Online status: Offline
Berichten: 75
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 12 juni 2004 om 09:11


De geleerden verschilden van mening betreffende de kwestie of moslimvrouwen hun hijaab af kunnen nemen voor niet-moslimvrouwen omdat ze verschilden in hun interpretatie van de aayah in Soerah an-Noer:

�en hun schoonheid niet openlijk tonen, behalve aan hun echtgenoten�of hun vrouwen{an-Noer 24:31 � interpretatie van de betekenis}

Er zijn drie visies betreffende de Tafsir van deze zin:

1. Dat het moslimvrouwen betekent;

2. Dat het alle vrouwen betekent, moslim en niet-moslim;

3. Dat het bij voorkeur moslimvrouwen betekent maar dat dit niet bindend is.

De meest correcte visie � en Allah weet het het beste � is dat het toegestaan is voor een moslimvrouw om (zonder hijaab) te verschijnen voor een kafirvrouw tenzij ze vreest dat de vrouw haar aan haar man of aan andere vreemden (niet-mahram mannen) zal beschrijven. In dat geval moet ze haar hijaab aanhouden voor die vrouw. Er is in dit geval geen verschil tussen een kafirvrouw en een onbetrouwbare moslimvrouw.

Shaykh �Abd al-�Aziz ibn Baaz (rahimuAllah) heeft gezegd:

�Het is niet verplicht om hijaab bij hen (niet-moslimvrouwen) te dragen omdat zij net als alle andere vrouwen zijn volgens de meest correcte visie van geleerden.� (Fatawa al-Mar�ah al-Muslimah, 2/582)

Wat de moslimvrouw kan ontbloten voor een kafirvrouw is hetzelfde als datgene wat ze kan ontbloten voor haar mahrams: de plekken van versiering en de plekken van woedoe�.

Shaykh Muhammad Saalih ibn �Uthaymeen heeft gezegd: �Voor haar mahrams kan ze haar gezicht, hoofd, nek, handen, onderarmen, voeten en kuiten ontbloten en ze zou al het andere moeten bedekken.� (Fatawa al-Mar�ah al-Muslimah, 1/417)

En Allah weet het het beste

Door islamqa.com
Vertaald door AlMutaqqun.tk

Terug naar boven
*Rahima* Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 27 februari 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 295
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 12 juni 2004 om 10:11

Misschien een vreemd(e) vraag/idee hoor.. maar als Allah (swt) een kind geschapen heeft en de moeder geeft daarom een geboortefeest (ik neem dat het zo'n situatie is?) op een incorrecte manier volgens jullie (met muziek dus), wat weegt dan zwaarder, de geboorte van een kind vieren dat door Allah's wil geschapen is, of niet naar dat feest gaan omdat er muziek wordt gedraait? Dan lijkt mij dat de viering van de geboorte van een kind belangrijker is dan het feit dat daar muziek bij wordt gedraait.

Liefs Rahima

Leven is het meervoud van lef
Terug naar boven
AlMutaqqun Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 26 november 2003
Online status: Offline
Berichten: 75
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 12 juni 2004 om 12:04

Rahima:

Maar de geleerden hebben voorwaarden bepaald voor het accepteren van een uitnodiging; als niet aan deze voorwaarden kan worden voldaan, is het niet verplicht of mustahabb om de uitnodiging te accepteren, eerder kan het haraam zijn om aanwezig te zijn. Deze voorwaarden werden samengevat door Shaykh Muhammad ibn 'Uthaymeen, die zei:

Er zou niets bezwaarlijks (munkar) moeten zijn op de plaats waar het feest enz. wordt gehouden. Als er iets bezwaarlijks is en het mogelijk is om het te verwijderen, dan is het verplicht om aanwezig te zijn om twee redenen: om de uitnodiging te accepteren en het bezwaarlijke te veranderen. Als het niet mogelijk is om het te verwijderen, is het haraam om aanwezig te zijn.

Bron: Uitnodigingen accepteren en de voorwaarden - Door Sheikh Muhammed Salih al-Munajjid (Islam Q&A), vertaald door AlMutaqqun.tk

Terug naar boven
*Rahima* Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 27 februari 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 295
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 12 juni 2004 om 12:43

dankjewel voor je uitleg.

Liefs rahima

Leven is het meervoud van lef
Terug naar boven
~Zahra~ Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 26 november 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 713
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 12 juni 2004 om 12:56
In eerste instantie geplaatst door sweetmoslima

salam aleikom

Ik heb een vraagje en ik hoop dat een zuster of broeder mijn antwoord dakn beantwoorden.

De vraag luid:

Mag een moslimvrouw haar hijaab afdoen in het bijzijn van andere moslimvrouwen, o.a bij feesten waar alleen vrouwen aanwezig zijn.

Ik stel deze vraag omdat ik over een paar weken naar een geboorte feest ga waar de mannen en vrouwen gescheiden worden  gehouden. En bij het feest wordt er muziek gedraaid maar ik wil eigenlijk niet gaan om het feit dat er muziek wordt gedraaid maar als ik niet ga dan vind mijn nicht het niet leuk dat ik niet naar haar geboorte feest ga.

Ik hoop dat jullie mijn vraag begrijpen en ik snel antwoorden zal krijgen van mijnn broeder of zuster waar ik van hou, omwille van allah soubhana ta'allah

gair insa allah, wa aleikom oe salam oegtkoem fie dinne

Ikzelf zou niet gaan,als er muziek gedraaid wordt.Ze zouden net zo goed anasheed kunnen opzetten,maar voor die optie hebben ze niet gekozen.Wellicht speelt traditie een grotere rol dan islam..Het hangt er van af hoe 'fout' het bij jou voelt,om daar aanwezig te zijn.Aan de andere kant zou je kunnen proberen om ze te 'corrigeren'.Vraag bv.op de muziek even uit mag,om een mooi stuk voor ze te reciteren.(of iemand laten reciteren als je het niet kunt).Verder zou je kunnen zoeken naar een verhaal uit de tijd van de profeet(s.a.w.s.),waarin vermeld staat hoe vroeger een geboortefeest werd gevierd.

Moet ik even opzoek gaan naar ,of er zo`n verhaal is van een geboortefeest ,uit de tijd van de profeet(s.w.a.s.)Vindt het zelf wel een goed idee...

wa sallam

 

 

Men sluit de ogen van de doden behoedzaam; niet minder behoedzaam moet men de ogen van levenden openen.
Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.125 seconden.