Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Trouwen ff een vraagje voor de mannen

 Post Reply Post Reply Pagina  <12
Schrijver
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amier Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: Trouwen ff een vraagje voor de mannen
    Geplaatst op: 18 mei 2004 om 13:45

Salaam,

Hee! Dat is een interessante link AbuHenk! Thanks!

Wassalam.

� Waarlijk, in het gedenken van God vinden de harten rust. � (Koran 13:28)
Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amier Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 18 mei 2004 om 13:43

Salaam,

waarom alleen zo Abou Jabir?

Wassalam.

� Waarlijk, in het gedenken van God vinden de harten rust. � (Koran 13:28)
Terug naar boven
AbuHenk Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 18 januari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 130
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote AbuHenk Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 18 mei 2004 om 13:42
Salaam,

In eerste instantie geplaatst door Amier

Is er eigenlijk een koranisch (of uit de ahadith) verbod op het benaderen van een jongen door een meisje?


Ik moet eerlijk bekennen dat ik het niet weet.

Het viel mij echter wel op dat heel veel moslims deze manier van doen rechtvaardigen (misschien is dat dus helemaal niet nodig...) met een beroep op Khadija. Dat vond ik vreemd en daarom wilde ik weten of deze argumentatie van de 'orthodoxie' komt (of bijv. van hedendaagse moslima-feministen, om maar iets te noemen).

Los van de kwestie van Khadija, blijkt er overigens ander bewijs te zijn voor een actieve rol van de vrouw in het peilen van potenti�le huwelijkspartners (en dat zonder tussenpersoon). Zie:

Is it permissible for a Muslim woman to ask a Muslim man to marry her?

Wa salaam
"If you wish to know the mistakes of your teacher, then sit with other than him." (As-Sakhtiyani)
Terug naar boven
Abou Jabir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1813
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abou Jabir Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 18 mei 2004 om 13:30

Assalamoe alykoem,

even de zaak duidelijk maken,

khadidja heeft de profeet banaderd via een tussenpersoon (een vriendin van haar). de profeet heeft nooit in djahaliya iets verkeerd gedaan, als wat khadidja gedaan heeft fout was, had de profeet dat zeker gezegd, maar hij hield van haar zoals geen ander. dus een vrouw mag de eerste stap doen, maar alleen via haar ouders of vriendin zoals khadidja had gedaan,

wassalaam,

Bezoek dit: http://aboujabir.web-log.nl/
"Wie in Allah en de Laatste Dag gelooft, moet het goede zeggen of zwijgen." {Boekharie & Moeslim}
Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amier Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 18 mei 2004 om 13:18

Assalamu alaikum,

Ik heb een wedervraag voor AbuHenk. Als iets niet verboden is, moet het dan expliciet worden toegestaan om niet verboden te worden? Oftewel: is er eigenlijk een koranisch (of uit de ahadith) verbod op het benaderen van een jongen door een meisje? Ik heb het idee dat dit vooral cultureel bepaald is, en niet zozeer islamitisch.

Wassalam,

Amier.

� Waarlijk, in het gedenken van God vinden de harten rust. � (Koran 13:28)
Terug naar boven
AbuHenk Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 18 januari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 130
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote AbuHenk Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 13 mei 2004 om 15:32
Salaam,

In eerste instantie geplaatst door Zahra

Khadidja(r.a),heeft ook persoonlijk de Profeet(s.a.w.s.) benaderd...


Omdat dit voorbeeld wel vaker wordt gebruikt, twee vragen: dit gebeurde toch tijdens de zgn. jahiliyya? Is de pre-islamitische soenna van Khadija een bron van wetgeving binnen de Islam?

Wa salaam
"If you wish to know the mistakes of your teacher, then sit with other than him." (As-Sakhtiyani)
Terug naar boven
~Zahra~ Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 26 november 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 713
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote ~Zahra~ Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 13 mei 2004 om 14:59
In eerste instantie geplaatst door Abdel22

Quote Zahra:

"En als meisje kan je wel op iemand afstappen hoor,stel je voor dat er iets moois je neus voorbij  gaat .Ik ken wel meer zusters die 'de stoute schoenen' hebben aangetrokken."

 

Noem jij dit een "goed voorbeeld" geven?

 

 

 asallam aleikum,

 Khadidja(r.a),heeft ook persoonlijk de Profeet(s.a.w.s.) benaderd...

 Het kan en mag dus gewoon.

  wa sallam

Men sluit de ogen van de doden behoedzaam; niet minder behoedzaam moet men de ogen van levenden openen.
Terug naar boven
Abou Jabir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1813
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abou Jabir Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 13 mei 2004 om 14:33

Assalamoe alykoem,

broeder, misschien is het een grapje, misschien niet zoals je denkt. niet doordenken.

maar kheir inshAllah,

ik vind dat jongens ook verlegen worden, ik zelf als ik een zuster zie die echt een goede moslima lijkt, zal ik echt niet zeggen "wil je met me troeuwn?" is te gek voor worden. misschien ga ik zoeken naar haar ouders en door tussenpersoon het gewoon vertellen. maar het blijft natuurlijk moeilijk

wassalaam,

Bezoek dit: http://aboujabir.web-log.nl/
"Wie in Allah en de Laatste Dag gelooft, moet het goede zeggen of zwijgen." {Boekharie & Moeslim}
Terug naar boven
Abdel22 Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 13 mei 2004
Online status: Offline
Berichten: 2
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abdel22 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 13 mei 2004 om 13:32

Quote Zahra:

"En als meisje kan je wel op iemand afstappen hoor,stel je voor dat er iets moois je neus voorbij  gaat .Ik ken wel meer zusters die 'de stoute schoenen' hebben aangetrokken."

 

Noem jij dit een "goed voorbeeld" geven?

 

 

Terug naar boven
~Zahra~ Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 26 november 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 713
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote ~Zahra~ Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 13 mei 2004 om 11:25

asallam aleikum,

Niks is raar hoor oghtie,je doet het goed.je kan niet altijd aan de buitenkant zien of iemand wel een goede moslim is,ook al heeft ie een baard,of het meisje een hoofddoek.Je zou moeten zien uit te pluizen,of dier jongen vaak naar de moskee gaat,kijk of je iemand kan vinden die wat meer over hem weet?En als meisje kan je wel op iemand afstappen hoor,stel je voor dat er iets moois je neus voorbij  gaat .Ik ken wel meer zusters die 'de stoute schoenen' hebben aangetrokken.

wa sallam

Men sluit de ogen van de doden behoedzaam; niet minder behoedzaam moet men de ogen van levenden openen.
Terug naar boven
Muslimaa_18 Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 15 april 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 94
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Muslimaa_18 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 13 mei 2004 om 08:06

Salaam alikoum,

Ik wou vragen: Stel jullie zien een meisje lopen en denken met haar wil ik trouwen. Hoe pakken jullie het aan? En wat vinden jullie ervan als een meisje het eerst stap zet?

Want als ik nu om me heen kijken ik zie bijvoorbeeld iemand die eruit ziet als een goede moslim (daarmee bedoel ik baard, broek boven de enkle etc) lijkt het me moeilijk om de stap te zetten( niet dat ik het durf, ik ben op dat gebied een verlegen meisje). Hoewel ik gaarg met zo'n iemand wil trouwen. Ik hoop dat julliendit topic niet raar vinden.

Assalaam alikoum

Jullie zuster in de Islam Farah

Terug naar boven
 Post Reply Post Reply Pagina  <12

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.078 seconden.