Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Trouwen ff een vraagje voor de mannen

 Post Reply Post Reply Pagina  12>
Schrijver
Muslimaa_18 Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 15 april 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 94
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Muslimaa_18 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: Trouwen ff een vraagje voor de mannen
    Geplaatst op: 13 mei 2004 om 08:06

Salaam alikoum,

Ik wou vragen: Stel jullie zien een meisje lopen en denken met haar wil ik trouwen. Hoe pakken jullie het aan? En wat vinden jullie ervan als een meisje het eerst stap zet?

Want als ik nu om me heen kijken ik zie bijvoorbeeld iemand die eruit ziet als een goede moslim (daarmee bedoel ik baard, broek boven de enkle etc) lijkt het me moeilijk om de stap te zetten( niet dat ik het durf, ik ben op dat gebied een verlegen meisje). Hoewel ik gaarg met zo'n iemand wil trouwen. Ik hoop dat julliendit topic niet raar vinden.

Assalaam alikoum

Jullie zuster in de Islam Farah

Terug naar boven
~Zahra~ Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 26 november 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 713
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote ~Zahra~ Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 13 mei 2004 om 11:25

asallam aleikum,

Niks is raar hoor oghtie,je doet het goed.je kan niet altijd aan de buitenkant zien of iemand wel een goede moslim is,ook al heeft ie een baard,of het meisje een hoofddoek.Je zou moeten zien uit te pluizen,of dier jongen vaak naar de moskee gaat,kijk of je iemand kan vinden die wat meer over hem weet?En als meisje kan je wel op iemand afstappen hoor,stel je voor dat er iets moois je neus voorbij  gaat .Ik ken wel meer zusters die 'de stoute schoenen' hebben aangetrokken.

wa sallam

Men sluit de ogen van de doden behoedzaam; niet minder behoedzaam moet men de ogen van levenden openen.
Terug naar boven
Abdel22 Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 13 mei 2004
Online status: Offline
Berichten: 2
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abdel22 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 13 mei 2004 om 13:32

Quote Zahra:

"En als meisje kan je wel op iemand afstappen hoor,stel je voor dat er iets moois je neus voorbij  gaat .Ik ken wel meer zusters die 'de stoute schoenen' hebben aangetrokken."

 

Noem jij dit een "goed voorbeeld" geven?

 

 

Terug naar boven
Abou Jabir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1813
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abou Jabir Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 13 mei 2004 om 14:33

Assalamoe alykoem,

broeder, misschien is het een grapje, misschien niet zoals je denkt. niet doordenken.

maar kheir inshAllah,

ik vind dat jongens ook verlegen worden, ik zelf als ik een zuster zie die echt een goede moslima lijkt, zal ik echt niet zeggen "wil je met me troeuwn?" is te gek voor worden. misschien ga ik zoeken naar haar ouders en door tussenpersoon het gewoon vertellen. maar het blijft natuurlijk moeilijk

wassalaam,

Bezoek dit: http://aboujabir.web-log.nl/
"Wie in Allah en de Laatste Dag gelooft, moet het goede zeggen of zwijgen." {Boekharie & Moeslim}
Terug naar boven
~Zahra~ Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 26 november 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 713
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote ~Zahra~ Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 13 mei 2004 om 14:59
In eerste instantie geplaatst door Abdel22

Quote Zahra:

"En als meisje kan je wel op iemand afstappen hoor,stel je voor dat er iets moois je neus voorbij  gaat .Ik ken wel meer zusters die 'de stoute schoenen' hebben aangetrokken."

 

Noem jij dit een "goed voorbeeld" geven?

 

 

 asallam aleikum,

 Khadidja(r.a),heeft ook persoonlijk de Profeet(s.a.w.s.) benaderd...

 Het kan en mag dus gewoon.

  wa sallam

Men sluit de ogen van de doden behoedzaam; niet minder behoedzaam moet men de ogen van levenden openen.
Terug naar boven
AbuHenk Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 18 januari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 130
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote AbuHenk Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 13 mei 2004 om 15:32
Salaam,

In eerste instantie geplaatst door Zahra

Khadidja(r.a),heeft ook persoonlijk de Profeet(s.a.w.s.) benaderd...


Omdat dit voorbeeld wel vaker wordt gebruikt, twee vragen: dit gebeurde toch tijdens de zgn. jahiliyya? Is de pre-islamitische soenna van Khadija een bron van wetgeving binnen de Islam?

Wa salaam
"If you wish to know the mistakes of your teacher, then sit with other than him." (As-Sakhtiyani)
Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amier Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 18 mei 2004 om 13:18

Assalamu alaikum,

Ik heb een wedervraag voor AbuHenk. Als iets niet verboden is, moet het dan expliciet worden toegestaan om niet verboden te worden? Oftewel: is er eigenlijk een koranisch (of uit de ahadith) verbod op het benaderen van een jongen door een meisje? Ik heb het idee dat dit vooral cultureel bepaald is, en niet zozeer islamitisch.

Wassalam,

Amier.

� Waarlijk, in het gedenken van God vinden de harten rust. � (Koran 13:28)
Terug naar boven
Abou Jabir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1813
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abou Jabir Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 18 mei 2004 om 13:30

Assalamoe alykoem,

even de zaak duidelijk maken,

khadidja heeft de profeet banaderd via een tussenpersoon (een vriendin van haar). de profeet heeft nooit in djahaliya iets verkeerd gedaan, als wat khadidja gedaan heeft fout was, had de profeet dat zeker gezegd, maar hij hield van haar zoals geen ander. dus een vrouw mag de eerste stap doen, maar alleen via haar ouders of vriendin zoals khadidja had gedaan,

wassalaam,

Bezoek dit: http://aboujabir.web-log.nl/
"Wie in Allah en de Laatste Dag gelooft, moet het goede zeggen of zwijgen." {Boekharie & Moeslim}
Terug naar boven
AbuHenk Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 18 januari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 130
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote AbuHenk Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 18 mei 2004 om 13:42
Salaam,

In eerste instantie geplaatst door Amier

Is er eigenlijk een koranisch (of uit de ahadith) verbod op het benaderen van een jongen door een meisje?


Ik moet eerlijk bekennen dat ik het niet weet.

Het viel mij echter wel op dat heel veel moslims deze manier van doen rechtvaardigen (misschien is dat dus helemaal niet nodig...) met een beroep op Khadija. Dat vond ik vreemd en daarom wilde ik weten of deze argumentatie van de 'orthodoxie' komt (of bijv. van hedendaagse moslima-feministen, om maar iets te noemen).

Los van de kwestie van Khadija, blijkt er overigens ander bewijs te zijn voor een actieve rol van de vrouw in het peilen van potenti�le huwelijkspartners (en dat zonder tussenpersoon). Zie:

Is it permissible for a Muslim woman to ask a Muslim man to marry her?

Wa salaam
"If you wish to know the mistakes of your teacher, then sit with other than him." (As-Sakhtiyani)
Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amier Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 18 mei 2004 om 13:43

Salaam,

waarom alleen zo Abou Jabir?

Wassalam.

� Waarlijk, in het gedenken van God vinden de harten rust. � (Koran 13:28)
Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amier Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 18 mei 2004 om 13:45

Salaam,

Hee! Dat is een interessante link AbuHenk! Thanks!

Wassalam.

� Waarlijk, in het gedenken van God vinden de harten rust. � (Koran 13:28)
Terug naar boven
~Zahra~ Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 26 november 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 713
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote ~Zahra~ Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 18 mei 2004 om 13:52

asallam aleikum,

Ja...moeilijke kwestie...toch nog...

Ik ben al een tijdje(sinds de vraag van Abu Henk:Omdat dit voorbeeld wel vaker wordt gebruikt, twee vragen: dit gebeurde toch tijdens de zgn. jahiliyya? Is de pre-islamitische soenna van Khadija een bron van wetgeving binnen de Islam? )op zoek naar informatie hierover..is tot nog toe niet gelukt...komt nog Insh'allah!

wa sallam

Men sluit de ogen van de doden behoedzaam; niet minder behoedzaam moet men de ogen van levenden openen.
Terug naar boven
AbuHenk Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 18 januari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 130
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote AbuHenk Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 18 mei 2004 om 14:05
Salaam Zahra,

Misschien hoef je niet verder te zoeken. Zie bovenstaande link.

Wa salaam
"If you wish to know the mistakes of your teacher, then sit with other than him." (As-Sakhtiyani)
Terug naar boven
Abou Jabir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1813
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abou Jabir Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 18 mei 2004 om 14:35
In eerste instantie geplaatst door Amier

Salaam,

waarom alleen zo Abou Jabir?

Wassalam.

Assalamoe alykoem,

beste broeder Amier,

er zijn natuurlijk andere manieren, maar ze moeten wel de grenzen van de islam niet overschrijden.

wasslaam,

Bezoek dit: http://aboujabir.web-log.nl/
"Wie in Allah en de Laatste Dag gelooft, moet het goede zeggen of zwijgen." {Boekharie & Moeslim}
Terug naar boven
~Zahra~ Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 26 november 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 713
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote ~Zahra~ Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 18 mei 2004 om 14:48

In eerste instantie geplaatst door AbuHenk

Salaam Zahra,

Misschien hoef je niet verder te zoeken. Zie bovenstaande link.

Wa salaam

asallam aleikum,

eh...ik ben niet zo bedreven met de engelse taal,heb hem even door te vertaalmachine gegooid...en echt,ik zat net met een zuster aan de telefoon,en zij had voor mij de volgende hadieth verteld(wat bijna hetzelfde omschrijft)

Sah'l bin Sa'd heeft overgeleverd dat een vrouw naar de profeet(s.a.w.s.) kwam,terwijl Hij in de moskee zat en ze zei:"Oh Rasulullah:ik ben gekomen om mezelf aan jou te geven".Hij bleef stil en zag haar recht voor zich staan(een tijdje),en Rasulullah keek naar haar,hij bekeek haar van beneden naar boven en richtte zijn blik op haar.Daarna keek Hij naar de grond.Toen de vrouw zag dat Hij niets van haar wilde,ging zij weer weg.

Sahieh hadieth;Boecharie&muslim

wa sallam

 

Men sluit de ogen van de doden behoedzaam; niet minder behoedzaam moet men de ogen van levenden openen.
Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amier Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 18 mei 2004 om 14:52
In eerste instantie geplaatst door Abou Jabir

In eerste instantie geplaatst door Amier

Salaam,

waarom alleen zo Abou Jabir?

Wassalam.

Assalamoe alykoem,

beste broeder Amier,

er zijn natuurlijk andere manieren, maar ze moeten wel de grenzen van de islam niet overschrijden.

wasslaam,

Natuurlijk, dat bedoel ik ook.

� Waarlijk, in het gedenken van God vinden de harten rust. � (Koran 13:28)
Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amier Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 18 mei 2004 om 15:35
In eerste instantie geplaatst door ~Zahra~

In eerste instantie geplaatst door AbuHenk

Salaam Zahra,

Misschien hoef je niet verder te zoeken. Zie bovenstaande link.

Wa salaam

asallam aleikum,

eh...ik ben niet zo bedreven met de engelse taal,heb hem even door te vertaalmachine gegooid...en echt,ik zat net met een zuster aan de telefoon,en zij had voor mij de volgende hadieth verteld(wat bijna hetzelfde omschrijft)

Sah'l bin Sa'd heeft overgeleverd dat een vrouw naar de profeet(s.a.w.s.) kwam,terwijl Hij in de moskee zat en ze zei:"Oh Rasulullah:ik ben gekomen om mezelf aan jou te geven".Hij bleef stil en zag haar recht voor zich staan(een tijdje),en Rasulullah keek naar haar,hij bekeek haar van beneden naar boven en richtte zijn blik op haar.Daarna keek Hij naar de grond.Toen de vrouw zag dat Hij niets van haar wilde,ging zij weer weg.

Sahieh hadieth;Boecharie&muslim

wa sallam

 

Salaam,

ik zal eens proberen te vertalen.

It was narrated that Thaabit al Banaani said: I was with Anas ibn Maalik and a daughter of his was with him. He said: �A woman came to the Messenger of Allaah (peace and blessings of Allaah be upon him) and offered herself in marriage to him. She said: �O Messenger of Allaah, do you want to marry me?�� The daughter of Anas said: �How little was her modesty. How shameless, how shameless!� Anas said: �She was better than you; she had a liking for the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) so she offered herself in marriage to him.� Narrated by al-Bukhaari, 4828. 

"Het is overgeleverd dat Thaabit al Banaani (Thaabit de Banaan? ons woord "banaan" komt van het arabisch waar het "vinger" betekend) zei: "Ik was met Anas ibn Maalik en een dochter van hem. Hij zei: 'Een vrouw kwam bij de boodschapper van Allah (Allah's vrede en zegeningen zijn met hem) en bood aan hem te trouwen. Ze zei: 'Oh boodschapper van Allah, wil je met me trouwen?'. De dochter van Anas zei: 'Wat onbescheiden van haar! Hoe schaamteloos, hoe schaamteloos!' Anas zei: 'Zij was beter dan jij; ze mocht van de profeet (Allah's vrede en zegeningen zijn met hem) dus ze bood zich aan voor een huwelijk." Verteld door Al Bukhari 4828

These two ahaadeeth � the hadeeth of Sahl and the hadeeth of Anas, both of which mention the woman who offered herself in marriage to the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) � indicate that it is permissible for a woman to offer herself in marriage to a man, and to let him know that she has a liking for him, and there is nothing wrong with her doing so. And the one to whom a woman offers herself in marriage has the choice of either accepting or refusing, but he does not have to express his refusal outright, rather it is sufficient for him to remain silent. 

Fath al-Baari, 9/175. 

"Deze twee ahadith, de hadith van Sahl en de hadith van Anas, die het allebei hebben over de vrouw die zich ten huwelijk aanbood aan de profeet (Allah's vrede en zegeningen zijn met hem) geven aan dat het een vrouw is toegestaan om zichzelf voor een huwelijk aan te bieden, en om hem te laten weten dat ze hem graag mag, en er is niet fout aan om dat te doen. En diegene aan wie de vrouw zich aanbied voor een huwelijk heeft de keus om het te accepteren of te weigeren, maar hij hoeft niet zijn weigering direct kenbaar te maken; het is voldoende voor hem om de stilte te bewaren." Fath Al Baari, 9/175.

Verder wordt er verteld dat het wel beter is om het via een tussenpersoon te doen omdat de dochter van een man (over Moesa alaihi salaam) zei: "Oh mijn vader, huur hem in! Voorwaar, de beste voor jou om te huren is de sterke, de betrouwbare." Soera Al Qasas, aya 26.

Als conclusie zegt de schrijver dat "tegenwoordig deze dingen veelal gebeuren als gevolg van verboden zaken, zoals een achteloze houding van haar als ze met hem praat en met hem zit. Een persoon met kwade bedoelingen kan misbruik maken van het aanbod om een van z'n doelen te bereiken. Dus, we moeten hier voorzichtig mee zijn en onze eer beschermen tegen alles wat het kan besmeuren." En Allah weet het het best.

Hopende je hiermee van dienst te zijn geweest,

wassalam,

Amier.

 

� Waarlijk, in het gedenken van God vinden de harten rust. � (Koran 13:28)
Terug naar boven
polymorph Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 10 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 447
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote polymorph Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 18 mei 2004 om 15:52

Salaam Alaikum zuster,

Volgens mij kan een zuster mag best een man benaderen.
daar lijkt me niet mis mee.

Wat mn aanpak betreft die is er niet.Ik ben nog niet zolang muslim
wat ook inhoud dat ik niet meer met een ongelovige wil trouwen.
ik zie dus tegenwoordig overal zusters waar ik ook kijk  
Maar aanspreken?? dat durf ik niet .

Voor dat is bekeerd was kon ik b.v. "Biertje???" zeggen maar kan natuurlijk al niet meer .

Maar jij als zuster hoeft niet veel te doen hoor,alleen lief glimlachen als hij kijkt.
En Salaam Alaikum zeggen als hij langs loopt.
De rest komt dan vanzelf Insha Allah.   



wa salaam

mohammed


 

Geef kennis door aan mij,zelfs als het maar een ayah is...(Bukhari)
Terug naar boven
I S L A M Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 17 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 556
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote I S L A M Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 18 mei 2004 om 16:04

Salamoen Aleykoem

Ik ben pas zestien en mijn zus ongeveer 21 weet het niet precies zegt tegen mij steeds:"ik ga de dochter (ook ongeveer 16) van onze oom(broer van mijn moeder) vragen als jullie ouder zijn"

Ik wil voor de zekerheid vragen dit mag toch wel en is het waar dat de kans groter is dat je gehandicapte kinderen krijgt als je met je eigen familie trouwt. Volgens mij is dit gewoon iets dat Allah(sbw) regelt maar ik had het ergens gehoord.

Verder wil ik zeggen de meisje met wie ik inshallah trouwen ga is iemand die veel leest en ze is beeldschoon. Dus ik zou zeggen ik heb het al geregeld dus zoeken jullie het zelf maar uit hahah

                    ������ ----->Haat de zonde, niet de zondaar<-----
Terug naar boven
happylady3113 Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 03 februari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 757
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote happylady3113 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 18 mei 2004 om 16:57

Salaam aleikum ISLAM,

puur technische gezien is het inderdaad een gegeven dat wanneer er dichtbij in de familie getrouwd wordt, er dan veel problemen KUNNEN komen. Het hoeft niet, maar hoe dichter de bloedband, hoe groter de genetische gelijkenis. Zodoende komen ziektes enzo eerder openbaar. Dat is ook van de farao's bekend. Die dynastieen werden onderhouden door in de familie te trouwen, daardoor stierven die families dan op een gegeven moment ook weer uit.

Ik hoop dat je inshallah een lieve vrouw vindt (enne: uiterlijk is toch hopelijk niet het belangrijkst?)

Wa salaam happylady

Terug naar boven
Badia Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 15 januari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 224
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Badia Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 19 mei 2004 om 01:44

salaam oe aleikum wa rahmatoe Allah,

Volgens mij had Khadiya (raddya Allahoe 3anhaa) de Profeet salla Allahoe 3alayhi wasalam niet zo direct aangesproken en ook niet met een tussenpersoon. Het was toch een brief?

Want de profeet salla Allahoe 3alayhi wasalam werkte eerst voor haar (Khadiya raddya Allahoe 3anhaa)...en toen ze met hem wou trouwen schreef ze een soort liefdesbrief.

Wallahoe A3lem.

Maar het kan best dat het geoorloofd is zomaar op een man af te stappen en hem ten huwelijk te vragen...Maar aan de andere kant. In die hadieth ging het natuurlijk om de profeet salla Allahoe 3alayhi wasalam.

Ik bedoel...als ik een broeder zie waarmee ik graag wil trouwen...kan ik er niet zomaar op af stappen en hem op straat ten huwelijk vragen (haha). Khadya..en die andere vrouw raddya Allahoe 3anhoem, wisten hoe de Profeet salla Allahoe 3alayhi wasalam qua karakter was.

Ze kenden hem dus een beetje. Maar als je als vrouw gewoon op een broeder afstapt ...weet je niet wat je terug kan verwachten....

Dus ik wacht wel tot een broeder zelf om mijn hand komt vragen...insha Allah. Ik benbovendien best verlegen...dus ik zou dat nooit durfen..

Enne...polymorph...misschien moet je niet Biertje gebruiken...maar: "heb je een vuurtje?"

salaam oe aleikum

 

Terug naar boven
I S L A M Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 17 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 556
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote I S L A M Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 19 mei 2004 om 04:45

Salamoen Aleykoem

Nee ik zeg niet dat uiterlijk zo zwaar meetelt maar jah ze is nou eenmaal zo mooi

                    ������ ----->Haat de zonde, niet de zondaar<-----
Terug naar boven
Abou Jabir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1813
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abou Jabir Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 19 mei 2004 om 12:46

Assalamoe alykoem beste broeders en zusters,

 

hier het verhaal omtrent het huwelijk van de profeet saaaw met Khadidja, dit verhaal is genoemd in het boek over siera van Ibn Hichaam, en staat ook in het boek Ar-ra7ieqoe Al-makhtoem. 

 

Mohammed's huwelijk met Khadija bint Khuwailid

 

Khadija merkte de betrouwbaarheid en zegeningen van Mohammed Allah's zegen en vrede zij met hem, op en raakte er stil van. Haar slaaf Maysarah vertelde haar ook wat hij allemaal zag van zijn goede eigenschappen, zijn prachtige karakter en wonderen zoals de aanwezigheid van de schaduwen van twee engelen als het warm was. Khadija voelde zich tot hem aangetrokken en stuurde een van haar vriendinnen naar hem toe om te laten weten dat zij graag met hem zou willen trouwen.

Mohammed, Allah's zegen en vrede zij met hem, ging daarmee akkoord en sprak daarover met zijn ooms die vervolgens haar hand gingen vragen bij haar oom Amr Ibn Asad. Hij gaf haar ten huwelijk aan Mohammed, Allah's zegen en vrede zij met hem. Bij de huwelijksplechtigheden was een aantal vooraanstaanden van Banu Haashim en Quraish aanwezig en de bruidsschat bedroeg twintig Bakrah (of misschien ook zes). Zijn oom Abutalib hield de huwelijkstoespraak; hij uitte zijn lofbetuiging aan Allah en verheerlijkte Hem. Daarna sprak hij over de goede afstamming en de oprechtheid van zijn neef Mohammed, Allah's zegen en vrede zij met hem. Hij noemde daarna het huwelijksverklaring en maakte de bruidsschat bekend.

Dit huwelijk vond twee maanden en een paar dagen na de terugreis van Mohammed, Allah's zegen en vrede zij met hem uit het Shaam-gebied plaats. Hij was toen vijfentwintig jaar oud en Khadija was (naar de meest waarschijnlijke overleveringen) veertig jaar. Zij was getrouwd geweest met A'tieq, de zoon van A'aith Almakhzoumi die overleden was, en met Abu Haalah At-taimi; deze overleed ook en zij had al een kind van hem. Daarna wilden velen van de vooraanstaanden van Quraish met haar trouwen maar zij weigerde totdat zij met Mohammed, Allah's zegen en vrede zij met hem, trouwde. Met hem werd ze ook werkelijk gelukkig.

 

wassalamoe alykoem,

 

Abou Jabir
Bezoek dit: http://aboujabir.web-log.nl/
"Wie in Allah en de Laatste Dag gelooft, moet het goede zeggen of zwijgen." {Boekharie & Moeslim}
Terug naar boven
~Zahra~ Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 26 november 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 713
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote ~Zahra~ Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 20 mei 2004 om 10:51

asallam aleikum,

maar hoe zit het dan met deze overlevering?

Abu Hurayrah heeft overgeleverd dat Rasulullah (s.a.w.s) zei:

" een vrouw mag geen andere vrouw te huwelijk weggeven,noch mag een vrouw zichzelf (onafhankelijk)ten huwelijk weggeven".

verzameld door Ibn maajah,al-Bayhaqi en anderen.

 

 

Men sluit de ogen van de doden behoedzaam; niet minder behoedzaam moet men de ogen van levenden openen.
Terug naar boven
Imaan Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 05 oktober 2003
Online status: Offline
Berichten: 959
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Imaan Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 22 juni 2004 om 04:28

Assalaam alaykoum wa Rahmatullah wa Barakatuuh, broeders en zusters,

Wij dienen de toestemming te krijgen van onze Wali. Dus ook al zou jezelf het initiatief willen nemen, je dient daarvoor met je wali te overleggen en een vrouw kan nooit een man ten huwelijk vragen, waarbij ze alleen zijn. Saytaan zal de derde persoon zijn. Vertrouwen op Allah swt is heel wat.

Wees eerlijk en rechtvaardig!
Terug naar boven
Abou Jabir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1813
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abou Jabir Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 22 juni 2004 om 05:18
In eerste instantie geplaatst door ~Zahra~

asallam aleikum,

maar hoe zit het dan met deze overlevering?

Abu Hurayrah heeft overgeleverd dat Rasugeslachtsdeellah (s.a.w.s) zei:

" een vrouw mag geen andere vrouw te huwelijk weggeven,noch mag een vrouw zichzelf (onafhankelijk)ten huwelijk weggeven".

verzameld door Ibn maajah,al-Bayhaqi en anderen.

Assalamoe alykoem Zahra,

zo te zien is het voor je nog niet helder, maar dat is geen probleem, ik zal het inshAllah uitleggen.

een vrouw mag geen andere vrouw te huwelijk weggeven; dit is waar, een vrouw mag geen andere vrouw ten huwelijk weggeven, dat doet de vader van haar (als ze geen vader heeft broer of oom). 

tweede deel: noch mag een vrouw zichzelf (onafhankelijk)ten huwelijk weggeven; dit is ook waar, het is onmogelijk dat een vrouw zichzelf ten huwelijk weggeeft, dat moet haar vader doen.

lees dit nog eens: Khadija voelde zich tot hem aangetrokken en stuurde een van haar vriendinnen naar hem toe om te laten weten dat zij graag met hem zou willen trouwen.

Mohammed, Allah's zegen en vrede zij met hem, ging daarmee akkoord en sprak daarover met zijn ooms die vervolgens haar hand gingen vragen bij haar oom Amr Ibn Asad. Hij gaf haar ten huwelijk aan Mohammed, Allah's zegen en vrede zij met hem.

dus khadidja radia Allahoe 3anha heeft alleen de stap genomen, verder hebben de ooms van de profeet haar hand gevraagd bij haar oom.

ik hoop dat het duidelijk genoeg is

wassalaam, 

Bezoek dit: http://aboujabir.web-log.nl/
"Wie in Allah en de Laatste Dag gelooft, moet het goede zeggen of zwijgen." {Boekharie & Moeslim}
Terug naar boven
Ruveyda Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 27 april 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 28
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Ruveyda Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 juli 2004 om 12:45

Selamun Aleykum,

Ik heb ook een vraagje.

Ik ben iemand die nog studeert.Ik ben 21 jaar. En ik moet nog 4 jaar verder studeren. En dan pas ben ik klaar met mijn opleiding.

Maaaarrr mijn toekomstige man, die wil zo snel mogelijk trouwen, wat ik eigenlijk ook wel wil. Hij vind het goed als ik gewoon full - time naar school ga, dus dat is geen probleem.

Alleen hij stelde voor. Als we nou gewoon trouwen, en de bruiloft pas doen na de volgende zomer vakantie. Want dan is mijn ene opleiding afgelopen. Want hij zei, zo doen we tenminste ook geen haraam dingen, als jij gewoon wettelijk en ook volgens de islam mijn vrouw bent.

Maar ja ik heb liever als ik getrouwd ben, zou ik ook graag gelijk de bruiloft erbij willen. Ik moet dit nog met mijn ouders bespreken, waarvoor ik me doodschaam.

Maar ik vroeg me af, wat zouden jullie doen.

Terug naar boven
Marocia Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 18 oktober 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 1
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Marocia Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 10 juli 2004 om 19:19

Salaam aleikum,

Ik zou persoonlijk denk ik op papier trouwen, want mocht er dingen gebeuren is het niet haram. Je feest kan je geven als je echt het huis uit gaat!!

Zelf heb ik ook een vraag en hoop dat iemand mij kan helpen. Ik heb nooit iemand in mijn even gehad als reden omdat ik een moslima ben die 1 iemand mijn leven wil en dat is insha Allah mijn man. Ik heb een hele goede vriendin waar ik heel goed contact mee heb en ook met haar familie en broer. Ik begin gevoelens voor hem te krijgen en volgens mij hij ook voor mij (wat ik niet echt zeker weet). Hij is iemand die zich schaamt en zo ik ook. Wat kan ik het beste doen? Ik zou nooit met zijn zus durven te praten of tegen hem betreft dit! Ik schaam te erg o het van mijn kant te laten komen. Ik weet echt niet wat ik moet doen. Ik hoop dat iemand mijn raad kan geven insha Allah.

Wa salaam

Terug naar boven
marhaba Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 22 december 2003
Locatie: Belgium
Online status: Offline
Berichten: 634
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote marhaba Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 19 juli 2004 om 11:10

Assalamoualikoum

eerst en vooral ruveyda, aub, je hoeft je voor nix te schamen over zulke onderwerp, la haya2a fi dine, persoonlijk, zou ik direct zeggen wat ik ervan vind,en wa ik wil, want dit is u recht,en trouwen is een belangrijke stap in het leven, beide partners moeten akkoord gaan,en openlijk de problemen bespreken.

marocia, dit is opzich zeer normaal, maar we moeten niet alleen met onze hart reageren,maar ook met ons verstand,en verstand zegt kijk vanuit de standpunt van het geloof.

soms lijkt het of dat iemand de enige is, en uniek,niet te weerstaan, maar toch je moet je voeten op de grond van de realiteit houden, het is meschien heel makkelijk gezegd, maar hou u gevoelens voorlopig gewoon in, en probeer zoveel mogelijk je relatie met je vriendin niet te verwarren met die gevoelens voor haar broer,want das gevaarlijk,met andere woorden laat je vriendschap niet op deze zaak afhangen.

dit is wat ik ervan vind, ik hoop da je nog meer reacties van andere bro's en zusters krijgt!

wallahou lmousta3aan

wassalaam

allahou akbar, thabitna ya rabi fi hada dien, wa rfa3na yarabbi fi 3illiyin, wa h 'shourna ya rabbi fi lkawmi nadjiin, ya allah, ya mawlana!soubhaanak .
bezoek ook: www.moslim.net
Terug naar boven
Sjonny Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 12 december 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 250
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Sjonny Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 13 augustus 2004 om 09:59
In eerste instantie geplaatst door Ruveyda

Selamun Aleykum,

Ik heb ook een vraagje.

Ik ben iemand die nog studeert.Ik ben 21 jaar. En ik moet nog 4 jaar verder studeren. En dan pas ben ik klaar met mijn opleiding.

Maaaarrr mijn toekomstige man, die wil zo snel mogelijk trouwen, wat ik eigenlijk ook wel wil. Hij vind het goed als ik gewoon full - time naar school ga, dus dat is geen probleem.

Alleen hij stelde voor. Als we nou gewoon trouwen, en de bruiloft pas doen na de volgende zomer vakantie. Want dan is mijn ene opleiding afgelopen. Want hij zei, zo doen we tenminste ook geen haraam dingen, als jij gewoon wettelijk en ook volgens de islam mijn vrouw bent.

Maar ja ik heb liever als ik getrouwd ben, zou ik ook graag gelijk de bruiloft erbij willen. Ik moet dit nog met mijn ouders bespreken, waarvoor ik me doodschaam.

Maar ik vroeg me af, wat zouden jullie doen.

Eerst zou je contact met die jongen moeten verbreken en je ouders op de hoogte stellen.

Terug naar boven
 Post Reply Post Reply Pagina  12>

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.107 seconden.