Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Onderwerp geslotenverjaardag

 Post Reply Post Reply
Schrijver
Reporter Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 02 september 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 28
Directe link naar dit bericht Onderwerp: verjaardag
    Geplaatst op: 03 juni 2004 om 13:01

salam aleykum

ik heb gehoord dat je in islam geen verjaardag mag vieren, alleen die van de profeet Mohammed vrede zij met hem. weet iemand een hadith erover of zo? want ik hoor dat heel vaak, maar heb het zelf nergens kunnen vinden. bedankt alvast.

wa aleykum salaam

Terug naar boven
YounesF Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 09 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 66
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 03 juni 2004 om 13:40

A salamoe 3alaikoum wa rahamatoe Allahie wa barakatoeh,

In de naam van Allah de Erbarmer de Meest barmhartige

Beste zuster

Alle lof zij Allah, verschillende bewijzen uit de Qor-aan en de soenna tonen aan dat het vieren van verjaardagen een innovatie is in de islam, die op geen enkele bron gebaseerd is in de shari'a. Het is niet toegestaan om de uitnodiging te accepteren tot het bijwonen van zulke feesten, dit vanwege het bijdragen aan de verspreiding van innovaties.

Allah de Verhevene zegt: "Hebben zij deelgenoten die hun in de godsdienst dat voorschrijven waartoe Allah geen toestemming heeft gegeven?" As sjoera:21

"Vervolgens plaatsen Wij jou (O Mohammed) op een juiste weg (Shari'a) van de godsdienst. Volg deze dan en volg niet de begeerten van degenen die niet weten * Voorwaar, zij zullen jou beslist in niets kunnen beschermen tegen (de bestraffing van) Allah. En voorwaar, de onrechtvaardigen zijn elkaars helpers. En Allah is de Beschermer van de Moettaqoen " Al-Djathiyah:18-19

"Volgt dan hetgeen aan jullie is neergezonden van jullie Heer em volgt buiten Hem geen leiders. Weinig is het dat jullie je laten vermanen." Al A'raf:3


De profeet (Allah's vrede en genade zij met hem) heeft gezegd: "Wie iets doet wat niet in overeenstemming is met onze zaak, zal daar zelf de gevolgen van ondervinden" Boekharie en Moesliem.

De profeet (Allah's vrede en genade zij met hem) heeft ook gezegd: "De beste uitspraak (woord) is, is het boek van Allah. De beste leiding is de leiding van Mohammed (Allah's vrede en genade zij met hem), en de slechtste zaken, zijn nieuwigheden (toevoegingen) in de religie, en iedere nieuwigheid is een innovatie, en ieder innovatie behoort tot dwaling"


Er zijn verschillende ahadith die deze betekenis dragen. Verjaardagen zijn geinnoveerde zaken die niet bij de islam horen. Het behoort zelfs tot het imiteren van christenen en joden.

De profeet (Allah's vrede en genade zij met hem) heeft gezegd: "Jullie zullen de manieren van degenen die voor jullie leefden imiteren, handlengte met handlengte, en armslengte met armslengte (uitdrukking om een vergelijking te maken dat wanneer zij iets doen dat moslims hen zullen volgen), zelfs wanneer zij de hol van een salamander binnen treden dat jullie hen zullen volgen, wij zeiden (de metgezellen) Oh boodschapper van Allah, Christenen en Joden?, "hij zei: Wie anders?" " Overgeleverd door Boekharie

"Wie een volk imiteert zal tot hen behoren" (Uit "Islamitische uitspraken" boek 1 blz 115)


En Allah weet het het beste.

Cyber-imam, Het team van al-Islaam.com
 
 
Verder is het vieren van de verjaardag van de Profeet niet aanbevolen. De Profeet vierde zelf zijn verjaardag niet, noch  de sahaba noch de salaf vierden de verjaardag van de Profeet. Dus waarom zouden wij dat dan wel moeten doen, wij moeten toch onze Profeet, de sehaba en de salaf a-salih volgen. Landen zoals Marokko en Algerije en andere arabische landen vieren 3ied al Mawlid (geboorte van de Profeet), ze vieren het heel overdreven, maar wat is het nut er van. Als je ooit gezien hebt hoe het er aan toe gaat op deze 3ied al Mawlid, dan zul je denk ik wel begrijpen wat ik bedoel.
 
Met het vieren van de geboorte van de Profeet kunnen we hem niet helpen of zo. We krijgen er geen beloning voor of iets dergelijks voor, misschien denken sommige mensen dat.
 
Onze Profeet hield niet van zulke taferelen, toeters en bellen. Hij heeft liever dat wij voor hem bidden, door bijvoorbeeld de du3a na al-adhaan en door vaak sala wa salaam op hem uit te spreken. En natuurlijk zijn voorbeeld volgen, daden verrichten die hij ook heeft verricht, zaken vermijden die hij ook vermeed.
 
Verjaardagen kun je vervangen door andere feestdagen. In de Islam hebben we twee feestdagen, Ied al-Fitr, Ied al-Adha. Op deze dagen kun je je kinderen verwennen, je kunt ze een onvergetelijke dag geven. Twee keer in het jaar. Dat zijn toch mooie alternatieven voor de verjaardag.
 
Wa Allahoe A3lam.
 
Ik hoop dat het zo wat duidelijker is geworden.
 
Wa salamoe 3alaikoum,
 
Younes
Ashadoe Alla Ilaha Illa Allah, wa Ashadoe Anna Moehammadoen Rasoeloe Allah
Terug naar boven
Marocaantje Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 04 juli 2003
Locatie: Saudi Arabia
Online status: Offline
Berichten: 1819
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 03 juni 2004 om 13:56

 

Wa3alaikom Asalaam Warahmatoellah Wabarakatoehoe,

Het is niet toegestaan om de verjaardag van de Profeet Mohammed (Vrede Zij Met Hem) te vieren. Hieronder wat informatie erover InchaAllah.

 

Mawlid al-nabi (de profeet's geboortedag)

Een vraag aan sheich Munajjid: Waarom accepteren sommige mensen wel en andere niet de viering van de geboortedag van de profeet? Is het wel of niet toegestaan in de islaam?

Antwoord: Alle lof is voor Allah.

Er staat niets in de Qoraan waardoor we de mawlid of geboortedag van de profeet zouden vieren. De profeet zelf heeft dit niet gedaan, noch heeft hij iemand anders bevolen dit te doen. Niet tijdens zijn leven noch na zijn dood. Hij vertelde hen juist niet overdreven met hem te doen, zoals de christenen over Isa (Jezus) hadden overdreven. Hij  heeft gezegd: �Overdrijf niet over mij zoals de christenen overdreven over de zoon van Meryam. Ik ben slechts een slaaf, zeg dus: �De slaaf van Allah en Zijn boodschapper.�� (Al-Boechaarie)

Wat is overgeleverd is dat de profeet zijn geboortedag een dag van aanbidding heeft gemaakt, en dit is iets totaal anders dan vieren. Er werd hem gevraagd over vasten op maandag, en hij zei: Dat is de dag waarop ik geboren ben en de dag waarop aan mij de Missie was toevertrouwd of waarop ik voor het eerst de Openbaring kreeg.� (Moeslim, al-Nisa�I en Aboe Dawoed).

We weten dat de metgezellen het meest van alle mensen van de profeet hielden. Is er overgeleverd dat Aboe Bakr r.a , die hem het meest nabij stond, de geboortedag van de profeet vierde? Is er overgeleverd dat Omar r.a , die twaalf jaar regeerde, of Othmaan r.a dit deden? Is er overgeleverd dat Ali r.a, zijn familie en pleegzoon, dit deed? Is er overgeleverd dat een van de metgezellen dit deed? Neen, bij Allah! Komt dit omdat zij niet op de hoogte waren van de belangrijkheid of hielden zij niet oprecht van de profeet ? Niemand zal dat zeggen behalve degene die is afgedwaald en anderen laat afdwalen. Heeft een van de imaams - Aboe Haniefah, Maalik, al-Shaafi�I, Ahmed, al-Hasan al-Basri, Ibn Sierien � dit gedaan of anderen bevolen het te doen of gezegd dat het goed was? Bij Allah, neen! Het is nog niet eens genoemd gedurende de eerste en beste drie eeuwen. De profeet zei in een sahih hadieth: �De beste van de mensen is mijn generatie, dan die daarna komen, dan die daarna komen. Dan zullen er mensen komen die zich niet druk maken of hun getuigenis voor hun eed komt of andersom (ze nemen deze zaken niet serieus).� (al-Boechaarie, Moeslim en al-Tirmidhi)

De viering van de geboortedag van de profeet werd pas eeuwen later geintroduceerd, toen vele hoofdzaken van de ware religie (de islaam) waren verdwenen en bida� wijdverspreid was.

Aldus werd de viering een teken van iemands liefde voor de profeet . Maar is het mogelijk dat de metegezellen, de imaams en de mensen van de drie beste generaties dit niet wisten??? En de mensen die in latere tijden leefden wisten wel hoe belangrijk dit was??! De Qoraan zegt ons dat houden van de profeet wordt getoond door het volgen van de leiding die hij heeft gebracht. Allah zegt:

�Zeg (O Mohammed): �Als jullie van Allah houden, volg mij dan: Allah zal van jullie houden en jullie je zonden vergeven. En Allah is Vergevensgezind, Meest Barmhartig.

Zeg: �Gehoorzaamt Allah en de boodschapper, maar als jullie je afwenden: voorwaar, Allah houdt niet van de ongelovigen.� (Soerah ali-Imran: 31,32)

De eerste aya legt uit dat houden van slechts een bewering is, maar het bewijs van zijn oprechtheid is het volgen wat de boodschapper van Allah heeft gebracht. De tweede aya bevestigt opnieuw de belangrijkheid en de noodzaak van het gehoorzamen van Allah en Zijn boodschapper. Allah eindigde deze aya met een zeer krachtige waarschuwing waarin degenen die weigeren te gehoorzamen worden omschreven als kaafirs (ongelovigen), en Allah houdt niet van de ongelovigen.Wij vragen Allah ons hiertegen te beschermen. De profeet vertelde ons over het gevaar van het niet gehoorzamen aan hem en het gevaar van het toevoegen aan hetgeen hij heeft gebracht. De viering van mawlid of zijn geboortedag is zeker een toevoeging aan hetgeen hij heeft gebracht � hierover is overeenstemming van de geleerden.

De profeet heeft gezegd: �De beste toespraak is uitgedrukt in Allahs Boek, en de beste leiding is de leiding van Mohammed. Het slechtste van de zaken zijn die zaken die nieuw toegevoegd zijn (bida�) en iedere bida� is een afdwaling.� (Moeslim em Nasa�i)

Wij vragen Allah ons te beschermen tegen bida� en ons te zegenen door ons te helpen het Rechte Pad te volgen. Allah weet het best. Moge Allah onze profeet Mohammed zegenen.

Vertaald door A. Rabe



"Wie na mij nog gaat leven zal veel verschillen zien. Jullie moeten mijn Soenah (traditie; handelingen en gewoontes) en die van de rechtgeleide kaliefen volgen. Houdt er aan vast en bijt je er goed in vast. Ik waarschuw jullie en vermijdt vernieuwingen (in het geloof), want vernieuwingen zijn misleidingen"
(overgeleverd door Tirmidhi)


Ten slotte:

Het vieren van verjaardagen is een innovatie in de Islam, die op geen enkele Islamitische bron gebaseerd is. Het is niet toegestaan om de uitnodiging te accepteren tot het bijwonen van zulke feesten, dit vanwege het bijdragen aan de verspreiding van innovaties. Tradities en gewoontes die de profeet niet gevolgd heeft, mogen moslims simpelweg niet op eigen inzicht volgen!

De Profeet (vzmh) heeft het volgende gezegd:
Als iemand aan deze zaak van ons (de Islam) iets toevoegt wat er niet bij hoort, zal het verworpen worden.
(overgeleverd door Boechari).


 

Ik hoop je hiermee voldoende ge�nformeerd te hebben InchaAllah.

Jullie Zuster Fi Dien!!

 

 

Bronnen: www.imaan.nl
               www.moslim-online.nl

"Wees oprecht tegenover elke Moslim en keer je af van de ongelovigen".
"Jihaad will continue & the resistance will continue until we have victory, or we will be martyrs"Sheikh Yassin
Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 03 juni 2004 om 15:34

Assalamu alaikum,

het vieren van je verjaardag (dus niet die van de profeet vzmh) is op geen enkel religieuse traditie gebouwd voor zover ik weet. Daarmee is het een culturele aangelegenheid en geen religieuse en dus geen bida omdat dat geldt voor innovatie = vernieuwing aan de islamitische religie. Ik begrijp eerlijk gezegd de argumentatie tegen het vieren van je verjaardag niet. Het is simpelweg herdenken, zoals je je trouwdag kan herdenken met een feestje, of je examen, of de dood van een geliefde enz. Ik zeg met een feestje, maar dat kan natuurlijk op alle mogelijke manieren. Als je het als integraal onderdeel van islam ziet om je verjaardag te vieren kun je mijns inziens spreken van bida; anders lijkt het mij echt te ver gezocht.

De weerstand tegen het vieren van de verjaardag van Mohammed vzmh begrijp ik wel, ikzelf vier het ook niet, al is het maar omdat we zijn verjaardag niet weten en de islam niet draait om de profeet maar om de overgave aan God. Maar dat is toch een hele andere zaak als het vieren van je eigen verjaardag; dat is geen religieuse aangelegenheid.

Wassalam,

Amier.

� Waarlijk, in het gedenken van God vinden de harten rust. � (Koran 13:28)
Terug naar boven
Reporter Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 02 september 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 28
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 04 juni 2004 om 06:10
ik dacht ook altijd dat het geen religieuze gelegenheid is, daarom vroeg ik ook of er bewijzen zijn dat het niet mag. in de genoemde verzen staat dat het imiteren verboden is etc, dat begrijp ik volkomen. en ik begrijp ook dat zelfs bij het vieren van verschillende feestjes je niet te ver mag gaan. als wij verjaardag vieren dan is dan wordt er natuurlijk niet gedronken, we wensen de jarige allemaal goeie dingen, ook dingen zoals meer aan je geloof denken, goede dingen verrichten, de vergefenis van Allah. dat zijn toch allemaal goede dingen? en het wordt meestal gevierd in de familie, kortom ik dacht altijd dat het de gelegenheid is om bij elkaar te zijn, cadeautjes geven, allerlei dingen wensen. ik heb er nooit religieuze waarde aan toegevoegd. als iemand dat wel doet dan snap ik wel dat het haram is.
Terug naar boven
Juwairiyah Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 03 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 458
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 04 juni 2004 om 14:18
JazakkoumouAllahoe ghayran voor Daliel (het Bewijs)
Terug naar boven
nora Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 10 mei 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 46
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 04 juni 2004 om 15:02

 

 

als je je verjaardag viert, vier je dat je dichterbij de dood komt.

Het leven is een examen dat geen herkansing kent!
Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 05 juni 2004 om 04:33

In eerste instantie geplaatst door Juwairiyah

JazakkoumouAllahoe ghayran voor Daliel (het Bewijs)

Assalamu alaikum,

Wassalam.

� Waarlijk, in het gedenken van God vinden de harten rust. � (Koran 13:28)
Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 05 juni 2004 om 04:34
In eerste instantie geplaatst door nora

als je je verjaardag viert, vier je dat je dichterbij de dood komt

Salaam,

is dat niet goed? Het leven is dodelijk.

Wassalam.

� Waarlijk, in het gedenken van God vinden de harten rust. � (Koran 13:28)
Terug naar boven
*Rahima* Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 27 februari 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 295
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 05 juni 2004 om 04:51

Dan ben ik dus vandaag aan het vieren dat ik eerder dood ga?! (ben vandaag 16 geworden!) nou niet dus! Ik vier dat ik al 16 jaar op deze aardbol rondloop en dat ik (insh'allah) nog veel meer jaren zal leven!

Liefs Rahima

Leven is het meervoud van lef
Terug naar boven
nora Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 10 mei 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 46
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 05 juni 2004 om 07:20

 

 

nee je viert dat je ouder wordt dus dichter bij de dood komt. dat ga je toch niet vieren!!!??

 

Het leven is een examen dat geen herkansing kent!
Terug naar boven
BlAcKsHaDoW15 Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 12 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 121
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 05 juni 2004 om 08:03

assalam ahleikom

Zuster Nora We beginnen hier moslims dan altijd met Assalam ahleikom

euh zuster Nora ik denk dat de dood geen leeftijden kent het kan zo onverw8ts komen. Het is niet bedoelt om je aftekraken zuster maar het is goed bedoelt.

en voor moslims die verjaardagen vieren, En als de profeet sws zijn verjaardag niet vierde wat ben jij dan wel om dat wel te doen, hoger dan de profeet ??

waslaam,

Terug naar boven
Juwairiyah Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 03 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 458
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 05 juni 2004 om 08:20

Assalaamoe Alaikum wa Rahmatullahi wa Barakatuhu,

Waarom is het zo dat wanneer we spreken over de Dood, iets
wat vaststaat, iets wat zeker zal gebeuren, velen een heel negatief beeld over de dood hebben? Dat het alleen maar slecht uitpakt, dat het eng is, dat onze bestemming een angstaanjagende en verschrikkelijke bestemming zal zijn? Volgens mij is dat het heersende beeld.
Ik wou graag even aanhalen dat het ook heel goed kan uitpakken, en dat je eindbestemming er ook prachtig uit kan zien. InshaAllah ga je Allah swt ontmoeten, is er iets mooiers dan dat? Er was ook iemand, ik weet het niet zeker Allahoe a3lam, maar volgens mij was het Bilal ibn Rabaa7 die zei: �Morgen ontmoeten we de dierbaren, Mohamed vrede zij met hem en de vrienden.

En wanneer jij naar je graf wordt gedragen�zul jij je ernaar verheugen en graag willen dat je ze je sneller daarheen brengen, zullen de engelen jou ook dragen�. of zul je hard schreeuwen, een schreeuw wat iedereen in de hemelen en aarde hoort, behalve de mens en de djin.


Er wordt verhaalt dat Sa3d ibn Moa3ad iemand was die lang en breed was, en hij was heel zwaar, maar toen hij overleden was, en de metgezellen hem naar zijn graf droegen was hij erg licht, de metgezellen vroegen de profeet vrede zij met hem: �O profeet, hoe kan dat?� hij antwoordde: �Denken jullie dat jullie hem alleen dragen? Welnee, de engelen helpen ook mee!�

En hoe zal jou graf zijn??? Zal het een tuin van de tuinen van het paradijs zijn, waarbij je in gezelschap bent van de Quraan die je in je leven hebt gelezen, en die aardige man, die jou goede daden voorstelt, en waar je constant naar je plaats in het paradijs aan het kijken bent..

of

Een kuil van de kuilen van het hellevuur?? Ook hier geldt weer�it�s all up to you! Jij bepaalt zelf hoe jou eind zal zijn.

Het graf zegt tegen jou: �O zoon van Adam, ik ben een en al duisternis, eenzaamheid, verlangen, en wormen, dit is wat ik voor jou heb voorbereidt. Wat heb jij voor mij voorbereidt??� Zul jij antwoorden: �Ik heb gebeden, gevast, Quraan gelezen, sadaqaa, mijn familie bezocht�etc..�

of


���.niks�..�



Het ligt helemaal aan JEZELF! Het is wat JIJ ervan maakt..

**~**~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~**~**~**~**~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~** ~**
Ik, persoonlijk heb echt geen behoefte aan het vieren van verjaardagen. Dat deden we vroeger wel, maar Alhamdolilah zodra we wisten dat het niet toegestaan was hebben wij dit per DIRECT gepraktiseerd! Ik kan wel begrijpen dat als je gewend ben je hele leven je verjaardag te vieren, dat het moeilijk is om daar afstand van te nemen, maar onthoud dat dit iets is wat Allah swt niet wil, en denk aan de beloning die je zult ontvangen als Hem wel gehoorzaamt, en de Boodschapper vrede zij met hem ook gehoorzaamt. InshaAllah kun je hieruit je kracht putten om afstand te doen van zulke verwerpelijke zaken.

 

 

Als je erop staat je verjaardag te �vieren� dan moet je jezelf onder �twee� ogen spreken en nadenken over wat je het jaar ervoor hebt gedaan. Je bent weer een jaartje ouder, inshaAllah een jaartje wijzer.


Ben ik tevreden?
Ik heb veel tijd en aandacht besteed aan mijn religie, ik heb niet teveel aandacht besteed aan het aardse leven!
Ben ik niet tevreden?
Heb ik weinig aan 3ibadaAllah (dienen van Allah swt) gedaan? Heb ik geen kennis opgedaan omwille van Allah swt?
Wat is er goed gegaan? Ik heb weer eens � hadith en .. soeraa geleerd!
Wat is er niet goed gegaan? Heb ik wel mijn salaah (gebeden) met toewijding gebeden? Heb ik de opgedane kennis wel gepraktiseerd?

Prijs Allah swt, zeg Alhamdolilah (alle lof zij Allah) dat jij 16 jaren op deze aarde hebt mogen vertoeven, en doe doe3a (smeekbede) dat je nog langer op deze aardbol mag blijven..
(De Profeet vrede zij met hem heeft namelijk gezegd:�de beste persoon is degene die LANG leeft en goede daden verricht�)


Wa Alaikum Salaam wa Rahmatullahi wa Barakatuhu,

Umm `Aqeelah

 

 

Terug naar boven
nora Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 10 mei 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 46
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 05 juni 2004 om 09:44

 

en voor moslims die verjaardagen vieren, En als de profeet sws zijn verjaardag niet vierde wat ben jij dan wel om dat wel te doen, hoger dan de profeet ??

 

ik zeg toch niet dat ik mijn verjaardag vier ik ben er juist tegen zoals ik al heb uitgelegd.!!!!beter lezen, ik snap niet dat mensen hun verjaardag vieren want je viert dat je ouder wordt, als we het algemeen bekijken gaan de meeste mensen dood als ze ouder worden dus waarom zou je dan je verjaardag vieren!!!! 

Het leven is een examen dat geen herkansing kent!
Terug naar boven
YounesF Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 09 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 66
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 05 juni 2004 om 12:19

A salamoe 3alaikoum wa rahmatoe Allahie wa barakatoeh,

Mensen probeer nu niet allerlei dingen te verzinnen die een verjaardag zogenaamd goed zouden kunnen maken. Wij volgen toch allemaal de sunna. Wij volgen toch onze Profeet Mohammed (sala Allahoe 3alaihie wa salam), wij volgen toch de sahaba (ridwanoe Allahie 3alaihiem), wij volgen toch de selef as-salih. Als we weten dat zij allemaal geen verjaardag vierden of het nu van hun zelf of die van de Profeet was, waarom zouden wij dat dan wel moeten doen. Zijn zij geen voorbeelden voor ons?

Ik kan me hier echt aan ergeren. Bijvoorbeeld ook met muziek. Muziek is haram, dan komen er mensen die beweren dat er een soort halal en een andere soort haram is, of zoiets als rustige muziek is onschuldig. Waarom volgen we onze Profeet Mohammed (sala Allahoe 3alaihie wa salam), de sahaba (ridwanoe Allahie 3alaihiem) en de selef as-salih niet. Zij hielden helemaal niet van muziek, zij hadden er een afkeer van, zelfs de lichtse vorm van muziek. Zij waren niet met wereldse zaken bezig, maar met het hiernamaals. Zij zijn perfecte voorbeelden voor ons. Het is nu aan ons om hun voorbeeld te volgen.

Wa salamoe 3alaikoum wa rahmatoe Allahie wa barakatoeh,

Younes

Ashadoe Alla Ilaha Illa Allah, wa Ashadoe Anna Moehammadoen Rasoeloe Allah
Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 juni 2004 om 06:11
In eerste instantie geplaatst door YounesF

A salamoe 3alaikoum wa rahmatoe Allahie wa barakatoeh,

Mensen probeer nu niet allerlei dingen te verzinnen die een verjaardag zogenaamd goed zouden kunnen maken. Wij volgen toch allemaal de sunna. Wij volgen toch onze Profeet Mohammed (sala Allahoe 3alaihie wa salam), wij volgen toch de sahaba (ridwanoe Allahie 3alaihiem), wij volgen toch de selef as-salih. Als we weten dat zij allemaal geen verjaardag vierden of het nu van hun zelf of die van de Profeet was, waarom zouden wij dat dan wel moeten doen. Zijn zij geen voorbeelden voor ons?

Assalamu alaikum,

de profeet vzmh + de sahaba waren behalve profeet en sahaba ook arabieren met de daarbij behorende waarden, normen en gebruiken. De cultuur van de "jahiliya" bestond niet alleen uit het vereren van afgoden, maar ook uit allerlei omgangsvormen, gebruiken, waarden en al die dingen waaruit een cultuur is opgebouwd. De profeet en de sahaba maakten ook deel uit van die cultuur, dus hun gebruiken, voor zover die niet bepaald werden door de openbaringen, werden bepaald door de cultuur van hun omgeving. Dat de profeet zijn verjaardag niet vierde komt niet doordat dat zo slecht was, maar omdat de arabieren, kuraish, dat niet deden. Verjaardag vieren is ook geen religieuze aangelegenheid maar een culturele. Je zegt "wij volgen de profeet en de sahaba". Dat klopt, voor wat betreft alles wat met islaam te maken heeft. Islaam is niet cultuurgebonden; ik ben geen arabier en ben ook absoluut niet van plan dat ooit te worden of te doen alsof ik dat wel ben zoals sommige nederlanders, die volgens mij vroeg of laat allemaal te doen krijgen met een meer of mindere vorm van identitieitscrisis. Mijn verjaardag "vieren" is iets wat ik heb meegekregen vanuit mijn nederlandse culturele identiteit, ik pleeg er geen bida mee, geen shirk, geen kufr en ga zo maar door. Je hoeft geen moefti, mullah of ayatollah te zijn om te zien dat een verjaardag vieren niet ingaat tegen de overgave aan God. En God weet het beter.

Wassalam,

Amier.

� Waarlijk, in het gedenken van God vinden de harten rust. � (Koran 13:28)
Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 juni 2004 om 06:23

Salaam,

nog even de vergelijking met muziek; ik denk dat dat niet opgaat. Over muziek zijn in elk geval nog ahadith waaruit je zou kunnen opmaken dat dat afkeurenswaardig of zelfs verboden zou kunnen zijn. Over de verjaardag is er niets.

Wassalam,

Amier.

� Waarlijk, in het gedenken van God vinden de harten rust. � (Koran 13:28)
Terug naar boven
~Zahra~ Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 26 november 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 713
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 juni 2004 om 06:40

asallam aleikum,

dit topic zet mij toch ook wel aan het denken.Ik ben me NU PAS bewust,dat sommige handelingen niets met islaam te maken hebben...

Zo ook de correcte hidjaab.Er werd pas in een topic gesteld dat het niet voldoende is uitgelegd in de koran.Nou is het mij wel duidelijk dat de profeet(s.a.w.s) met zijn overleveringen kwam ter verduidelijking .Toch?

Stel dat het niet voldoende omschreven is in de koran,en je volgt niet de profeet(s.a.w.s),dan toch draag ik liever de bedekking helemaal.

Want als je je later moet verantwoorden,dan zeg ik liever dat ik mij zo bedekt heb uit overgave,en om mijn aura`s te bedekken...dan dat ik zou moeten zeggen:ja,maar ik wist het niet zeker,daarom heb ik het maar gelaten.

het vieren van verjaardag...momenteel is er wat verwarring bij mijn persoontje,ik weet het ff niet meer.

wa sallam

Men sluit de ogen van de doden behoedzaam; niet minder behoedzaam moet men de ogen van levenden openen.
Terug naar boven
Abou Jabir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1813
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 juni 2004 om 13:27

Assalamoe alykoem,

zuster, als je aan iets twijfelt, doe het dan niet, beter.

volg deze twee hadiths:

"Het is duidelijk wat halal en haram is; daartussen bestaan twijfelachtige zaken, waarvan veel mensen niet weten wat ze ermee aan moeten. Degene die zich verre houdt van twijfelachtige zaken, heeft zich daarmee weten te zuiveren voor wat zijn religie en zijn eer betreft. Degene echter die zich met twijfelachtige zaken bezighoudt, komt in het verboden gebied terecht, net als de herder die zijn kudden vlakbij de weide van iemand anders laat grazen en daardoor grote kans loopt dat ze daarin gaan grazen. Is het niet zo dat elke koning zijn eigen domein heeft en dat (de grenzen van) Allahs domein de verboden dingen zijn? Zo bevindt er zich in het lichaam een vleesklompje: als dat gezond is, dan is heel het lichaam gezond en als het ziek is, dan is het hele lichaam ziek. Dit is nu het hart.�

(Buchari en Moslim)

�Laat dat wat je in twijfel brengt, voor dat waar je geen twijfel over hebt�.

(Tirmidi en Nasa`i)

wassalaam,

Bezoek dit: http://aboujabir.web-log.nl/
"Wie in Allah en de Laatste Dag gelooft, moet het goede zeggen of zwijgen." {Boekharie & Moeslim}
Terug naar boven
YounesF Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 09 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 66
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 08 juni 2004 om 12:49
In eerste instantie geplaatst door Amier

Assalamu alaikum,

de profeet vzmh + de sahaba waren behalve profeet en sahaba ook arabieren met de daarbij behorende waarden, normen en gebruiken. De cultuur van de "jahiliya" bestond niet alleen uit het vereren van afgoden, maar ook uit allerlei omgangsvormen, gebruiken, waarden en al die dingen waaruit een cultuur is opgebouwd. De profeet en de sahaba maakten ook deel uit van die cultuur, dus hun gebruiken, voor zover die niet bepaald werden door de openbaringen, werden bepaald door de cultuur van hun omgeving. Dat de profeet zijn verjaardag niet vierde komt niet doordat dat zo slecht was, maar omdat de arabieren, kuraish, dat niet deden.

Hoe weet je dat de arabieren van kuraish hun verjaardag niet vierden, ik zie ze het wel doen, zij bevonden zich in de jahilia. Ik zou me eerder zoiets voorstellen dat ze wel verjaardag vierden, met alle toeters en bellen.

Verjaardag vieren is ook geen religieuze aangelegenheid maar een culturele

Als dit inderdaad iets cultureels is waarom deden de sahaba er dan niet aan, een culturele aangelegenheid is toch iets onschuldigs volgens jouw. Maar de profeet en de sahaba vierden het niet, zij hielden er afstand van, dat deden ze niet voor niets. Ik zeg niet dat de Profeet het verbood, wallahoe a3lam, maar hij deed zelf niet aan deze volgens jouw onschuldige "culturele aangelegenheden", dat hij niet voor niets.

Misschien heb je wel gelijk, quraish vierden geen verjaardag. Volgens jouw is een verjaardag iets cultureels. Dan is mijn vraag van welke cultuur komt deze viering vandaan. Van de westerse cultuur natuurlijk, het waren de Jahoed en de Nasara die hun verjaardag vierden, zij zijn de onwetenden.  Moeten wij ze dan volgen in dit opzicht?

Je zegt "wij volgen de profeet en de sahaba". Dat klopt, voor wat betreft alles wat met islaam te maken heeft. Islaam is niet cultuurgebonden; ik ben geen arabier en ben ook absoluut niet van plan dat ooit te worden of te doen alsof ik dat wel ben zoals sommige nederlanders, die volgens mij vroeg of laat allemaal te doen krijgen met een meer of mindere vorm van identitieitscrisis. Mijn verjaardag "vieren" is iets wat ik heb meegekregen vanuit mijn nederlandse culturele identiteit

Ik neem aan dat jij een Nederlandse moslim bent. Die hier geboren en getogen is, dan is het inderdaad zo dat het vieren van je verjaardag met je opvoeding hebt mee gekregen. Maar dat wil niet zeggen dat je er geen afstand van moet nemen.

, ik pleeg er geen bida mee, geen shirk, geen kufr en ga zo maar door. Je hoeft geen moefti, mullah of ayatollah te zijn om te zien dat een verjaardag vieren niet ingaat tegen de overgave aan God. En God weet het beter.

Het vieren van verjaardag heeft niks met shirk en kufr te maken, maar het is wel een bid3ah, daar blijf ik bij. Het is toch wel zo dat veel   moefties een verjaardag als bid3ah hebben verklaard.

Op de dag Des Oordeels zullen we te horen krijgen wat het oordeel is over het vieren van je verjaardag. Wallahoe a3lam.

Wassalam,

Amier.

Ashadoe Alla Ilaha Illa Allah, wa Ashadoe Anna Moehammadoen Rasoeloe Allah
Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 08 juni 2004 om 13:32

Assalamu alaikum,

beste broeder, ik respecteer je mening wel hoor. Alleen blijf ik erbij dat het geen bida is. En natuurlijk Allahu alam.

Wassalam,

Amier.

� Waarlijk, in het gedenken van God vinden de harten rust. � (Koran 13:28)
Terug naar boven
~Zahra~ Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 26 november 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 713
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 08 juni 2004 om 14:59
In eerste instantie geplaatst door Abou Jabir

Assalamoe alykoem,

zuster, als je aan iets twijfelt, doe het dan niet, beter.

volg deze twee hadiths:

"Het is duidelijk wat halal en haram is; daartussen bestaan twijfelachtige zaken, waarvan veel mensen niet weten wat ze ermee aan moeten. Degene die zich verre houdt van twijfelachtige zaken, heeft zich daarmee weten te zuiveren voor wat zijn religie en zijn eer betreft. Degene echter die zich met twijfelachtige zaken bezighoudt, komt in het verboden gebied terecht, net als de herder die zijn kudden vlakbij de weide van iemand anders laat grazen en daardoor grote kans loopt dat ze daarin gaan grazen. Is het niet zo dat elke koning zijn eigen domein heeft en dat (de grenzen van) Allahs domein de verboden dingen zijn? Zo bevindt er zich in het lichaam een vleesklompje: als dat gezond is, dan is heel het lichaam gezond en als het ziek is, dan is het hele lichaam ziek. Dit is nu het hart.�

(Buchari en Moslim)

�Laat dat wat je in twijfel brengt, voor dat waar je geen twijfel over hebt�.

(Tirmidi en Nasa`i)

wassalaam,

asallam aleikum,

toch blijft een een goede tip...djazaakAllhu ghair aghi.

wa sallam

Men sluit de ogen van de doden behoedzaam; niet minder behoedzaam moet men de ogen van levenden openen.
Terug naar boven
*Anissa* Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 06 februari 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 205
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 juli 2004 om 17:13

salaam alikoem

Wat betekent bida?

wasalam anissa

Terug naar boven
~Zahra~ Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 26 november 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 713
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 juli 2004 om 03:14

asallam aleikum,

 bida=toevoeging,innovatie in religie

wa sallam

Men sluit de ogen van de doden behoedzaam; niet minder behoedzaam moet men de ogen van levenden openen.
Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.109 seconden.