Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Onderwerp geslotenMehdi

 Post Reply Post Reply
Schrijver
Ruveyda Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 27 april 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 28
Directe link naar dit bericht Onderwerp: Mehdi
    Geplaatst op: 28 juni 2004 om 06:34

Selamun aleykum,

Wie kan mij wat vertellen wat de Mehdi is???

Terug naar boven
Hamzah Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 02 december 2003
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 136
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 28 juni 2004 om 08:30

elselaam alaikoem warahmet Allahoe ta3ala wabarakatoeh, zuster

misschien help dat je wel een beetje!!!

De eerwaarde Imam Mahdi zal tot de Nakomelingen van de Heilige Profeet Mohammed behoren. Hij zal een nazaat zijn van de eerbiedwaardige Imam Hassan. Hij zal een grote leider en een hooggeleerde Islamitische wetenschapper zijn. Wanneer het ongeloof weer zal verspreiden en de Islam alleen zal resteren in de Heilige steden Mekka en Madina zullen alle Islamitische Heiligen �de Awliya en de Abdaal� allemaal naar deze heilige steden emigreren. Het zal de maand Ramadan zijn wanneer grote heiligen een zevenvoudige ommegang om de K�abah zullen verrichten. Imam Mahdi zal daar ook aanwezig zijn. De Grote heiligen zullen hem herkennen en zullen hem verzoeken om op zijn handen trouw te zweren. Imam Mahdi zal dit weigeren. Er zal een stem uit het verborgene luiden;

�Dit is Mahdi, de Kalief van Allah luistert naar hem en gehoorzaamt hem.�

Iedereen zal hem trouw zweren. Vervolgens zal de Eerwaarde Imam Mahdi iedereen naar Syri� leiden.

walselaam alaikoem warahmet Allahoe ta3ala wabarakatoeh


Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 28 juni 2004 om 10:27

Salaam Hamzah,

ben jij shi'itisch?

Wassalam,

Amier.

� Waarlijk, in het gedenken van God vinden de harten rust. � (Koran 13:28)
Terug naar boven
Hamzah Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 02 december 2003
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 136
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 28 juni 2004 om 11:00

elselaam

neej ik ben Soeniet  Alhamdoelilaah Broeder Amier!!!

waarom vraag je dat eingelijk?

ma3aselama


Terug naar boven
happylady3113 Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 03 februari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 757
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 28 juni 2004 om 11:05

Salaam aleikum,

is die imam Mahdi niet iets shi-itisch?

Salaam happylady

Terug naar boven
Hamzah Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 02 december 2003
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 136
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 28 juni 2004 om 11:13

elselaam alaikoem

neej helemaal niet zuster kijk wij verschillen wel van meningen daar over wij Soenietien denken dat hij nog moet komen dat zei de profeet(saaws) ook.     maar wat de sji'ten denken is dat hij heeft geleeft en dat hij naar de hemel is gegaan en dat hij weer op de laatste dag zal komen (dus net als Jezus(as))

ik heb het nu heel snel uitgelegd geen tijd moet bidden nu!!

inshalaah heb ik geen foutje gemaakt

walselaam alaikoem


Terug naar boven
Nour Al-Islam Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 15 juni 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 150
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 28 juni 2004 om 11:16
In eerste instantie geplaatst door Amier

Salaam Hamzah,

ben jij shi'itisch?

Wassalam,

Amier.

Salaam,

Het geloven in de Mahdi is iets waar alle moslims in moeten geloven. De shiieten denken anders over de mahdi, die denken dat hij in een put zit

Paar ahadith over de mahdi:

Ali ibn Aboe Talib vertelde dat de Profeet (sallallahoe alaihie wasallam) zei: "Mahdi is ��n van de mensen van mijn gezin. Allah zal hem op een nacht inspireren en hem voorbereiden om zijn missie succesvol uit te voeren". (Overgeleverd door: Ahmad, al musnad en ibn Madja)

Haddjaj vertelde dat Ali het volgende van de Profeet (sallallahoe alaihie wasallam) had gehoord: "Zelfs als er nog maar een dag van de wereld zou overblijven (voordat het ten ondergaat), zal Allah een man sturen om de wereld met gerechtigheid te vullen... (Overgeleverd door: Ahmed)

Abdoellah bin Masoed vertelde dat de Profeet (sallallahoe alaihie wasallam) zei: "Als er nog maar een dag voor deze wereld zou overblijven (voordat het ten ondergaat), dan zou die dag worden verlengd totdat een man onder mijn nakomelingen of onder de mensen van mijn gezin was gestuurd. De naam van zijn vader zal hetzelfde zijn als die van mijn vader. Hij zal de wereld met rechtvaardigheid en eerlijkheid vullen, net zoals het daarvor met onrecht en onderdrukking was gevuld. De wereld zal niet eindigen voordat een man uit mijn gezit met dezelfde naam als die van mij, zal regeren. (Bron: Aboe Dawoed)

Oem Salmah zei: "Ik hoorde de Profeet (sallallahoe alaihie wasallam) zeggen:"Mandi zal ��n van mijn nakomelingen zijn, van de kinderen van Fatima". (Bron; Aboe Dawoed)

Dus hij zal Mohammed bin Abdoellah heten en een nakomeling zijn van de Profeet (sallallahoe alaihie wasallam)

 

Verwerp de Taghoet, en aanbidt Allah ALLEEN!!!
Terug naar boven
Hamzah Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 02 december 2003
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 136
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 28 juni 2004 om 11:59

elselaam alaikoem warahmet Allah ta3ala wabarakatoeh, zuster Ruveyda

nu heb ik de tijd genomen voor je om je vraag op te zoeken en na dat je dit hebt   gelezen heb je inshalaah geen vragen meer en betwijfel zaken over Mahdi

ik heb pricies dezelfde vraag gesteld een maand of 4 terug hier en een van de broeders heeft deze antwoord gegeven  ik ben zijn naam effe kwijt Jazaahoe Allahoe Gairan!!

De Mahdi


De Mahdi zal aan het einde der tijden komen; hij is ��n van de rechtgeleide kaliefen en imams.Hij is niet de �Mahdi�die door de Shi�ah verwacht wordt,van wie zij beweren dat hij uit een tunnel in Samarra zal verschijnen.Deze bewering van hen is niet op de realiteit of op een betrouwbare bron gebaseerd.Zij beweren dat zijn naam Mohammed ibn al-Hassan ibn al-askari is, en day hij die tunnel op vijfjarige leeftijd binnenging.

De zaak die wij hier willen bespreken, is door de hadiths van de Profeet (Salla Allahu 3alaihi wa Sallam) bewezen: namelijk dat de Mahdi aan het einde der tijden zal verschijnen. Ik geloof dat hij zal verschijnen voordat Jezus(as) de zoon van Maryam naar beneden komt, zoals de hadiths aangeven.

Hadjdjadj zei, dat hij �Ali hoorde zeggen; De profeet(Salla Allahu 3alaihi wa Sallam) zei : �Zelfs al zou er nog maar ��n dag van de wereld over zijn dan zou Allah toch nog een man sturen om de wereld met rechtvaardigheid te vullen, net zoals het met onderdrukking en onrechtvaardigheid is gevuld� (Ahmad)

�Ali zei: De profeet(Salla Allahu 3alaihi wa Sallam) zei: De Mahdi is ��n van ons, van de mensen van mijn huishouden.Op een nacht zal Allah hem inspireren en hem er klaar voor maken om zijn taak succesvol uit te voeren.� (Ahmad en Ibn Madjah.)

�Ali zei terwijl hij naar zijn zoon al-Hassan keek: �Deze zoon van mij is een sayyid(meester), want de profeet(Salla Allahu 3alaihi wa Sallam) heeft hem zo genoemd.Onder mijn afstammelingen zal een man zijn die naar jullie profeet(Salla Allahu 3alaihi wa Sallam) is genoemd.Hij zal in zijn gedag op hem lijken maar niet wat uiterlijk betreft.� En toen vertelde hij hen het versl*g waarin ter sprake komt dat de aarde met rechtvaardigheid gevuld zal zijn.(Aboe Dawoed.)

Aboe Dawoed heeft een hoofdstuk van zijn Soenan aan het onderwerp van Mahdi gewijd.Aan het begin van dit hoofdstuk citeerde hij de hadith van Djabir ibn Samrah, waarin de profeet(Salla Allahu 3alaihi wa Sallam) zei: �Deze religie zal standvastig blijven tot er twaalf kaliefen over jullie geregeerd hebben.�(Volgens een andere overlevering zei hij: �Deze religie zal krachtig blijven tot er twaalf kaliefen over jullie geregeerd hebben.�) Djabir zei:�De mensen juichten en riepen Allahoe Akbar!� Toen fluisterde de profeet(Salla Allahu 3alaihi wa Sallam) iets. Ik vroeg mijn vader: �Wat zei hij?� Mijn vader zei: �Hij zei: �zij zullen allemaal van de Qoeraish afstammen.� Een andere overlevering zegt dat toen de profeet(Salla Allahu 3alaihi wa Sallam) naar zijn huis terugkeerde, de Qoeraish naar hem toekwamen en vroegen: �Wat zal daarna gebeuren?� Hij zei: �Dan zullen er rampspoeden en moord zijn.�

Aboe Dawoed overleverde een hadith van �Abd Allah ibn Mas�oed: De profeet(Salla Allahu 3alaihi wa Sallam)zei: �Als er slechts ��n dag voor de wereld was overgelaten. Dan zou deze dag verlengd worden tot er een man van mijn afstammelingen of van de mensen van mijn huishouden gestuurd werd; zijn naam zal dezelfde als mijn naam zijn,en zijn vaders naam zal dezelfde als mijn vaders naam zijn.Hij zal de wereld met rechtvaardigheid en eerlijkheid vullen,net zoals het met onrechtvaardigheid en onderdrukking gevuld was.De wereld zal niet tot een einde komen tot de man van mijn huishouden, wiens naam met mijn naam overeenkomt, zal regeren.

�Abd Allah zei: De profeet(Salla Allahu 3alaihi wa Sallam) zei: �Een man van mijn huishouden, wiens naam met mijn naam overeenkomt zal de macht hebben.�(Tirmidhi)

In een andere overlevering, van Aboe Hurayra, zei de profeet(Salla Allahu 3alaihi wa Sallam): �Als er maar ��n dag in deze wereld over zou zijn, dan zou Allah hem verlengen tot hij de macht had.� (Al-Tirmidhi, in zijn hoofdstukken die over al-fitan gaan)

Aboe Sa�id zei: De profeet(Salla Allahu 3alaihi wa Sallam)zei: �De Mahdi zal een van mijn afstammelingen zijn; hij zal een hoog voorhoofd hebben en een haakneus.Hij zal de aarde met rechtvaardigheid en eerlijkheid vullen net zoals deze met onrechtvaardigheid en onderdrukking gevuld was, en hij zal zeven jaar regeren.� (Aboe Dawoed Kitab al-Mahdi)

Oem Salamah zei: �Ik hoorde de profeet(Salla Allahu 3alaihi wa Sallam) zeggen: �De Mahdi zal ��n van mijn afstammelingen zijn, een afstammeling van de kinderen van Fatimah.� (Aboe Dawoed)

Oem Salamah overleverde, dat de profeet(Salla Allahu 3alaihi wa Sallam) gezegd heeft: �De mensen zullen beginnen verschil van mening hebben na de dood van een chalifah. Een man uit Medina zal naar Mekka vluchten. Een paar mensen uit Mekka zullen naar hem toekomen en hem tegen zijn wil eruit trekken; zij zullen trouw aan hem zweren tussen al-Roekn en al-Maqam.Een leger uit Syri� zal tegen hem ten strijde trekken, maar dat zal in de woestijn tussen Mekka en Medina verzwolgen worden. Als de mensen dat horen, zullen groepen mensen uit Syri� en Irak komen en hem trouw zweren. Dan zal er een man van de Qoeraish verschijnen, wiens moeder van Kalb komt, en hij zal een leger naar hem toesturen om hem te bevechten, en dat zal hem verslaan,dit zal bekend worden als de sl*g van Kalb.Iedereen die de buit van deze sl*g niet ziet, zal veel missen! De Mahdi zal de weelde verdelen en over de mensen volgens de soennah van de profeet(Salla Allahu 3alaihi wa Sallam) heersen.Dan zal hij sterven en de moslims zullen voor hem bidden.� (Aboe Dawoed)

�Ali zei: De profeet(Salla Allahu 3alaihi wa Sallam) zei:�Een man met de naam Al-Harith ibn Hirath zal uit Transoxani� komen. Zijn leger zal geleid worden door een man die Mansoer heet.Hij zal de weg banen en een regering instellen van de familie van Mohammed, op dezelfde manier waarop Qoeraish de regering ingesteld hebben van de Boodschapper van Allah(Salla Allahu 3alaihi wa Sallam).Elke gelovige zal verplicht zijn hem te steunen.�( Aboe Dawoed)

�Abd Allah ibn al-Harith ibn Djoez� al-Zoebaydi zei: De Profeet(Salla Allahu 3alaihi wa Sallam) zei: �Er zal een volk uit het oosten verschijnen dat de weg voor de Mahdi zal vrijmaken.� (Ibn Madjah.)

�Abd Allah zei: �Toen wij bij de profeet(Salla Allahu 3alaihi wa Sallam) waren, kwamen er een paar jongemannen van de Banoe Hashim bij ons.Toen de profeet(Salla Allahu 3alaihi wa Sallam) hen zag,vulden zijn ogen zich met tranen en de kleur van zijn gezicht veranderde.Ik zei: �Wij kunnen aan uw gezicht een verandering zien, en dat maakt ons van streek.�De profeet(Salla Allahu 3alaihi wa Sallam) zei: �Wij zijn de mensen van het huishouden voor wie Allah eerder het hiernamaals dan deze wereld heeft gekozen.De mensen van mijn huishouden zullen na mijn dood veel lijden en zij zullen vervolgd worden tot er een volk uit het oosten komt dat zwarte vlaggen draagt.Zij zullen de mensen zeggen het goede te doen, maar de mensen zullen weigeren; zij zullen vechten tot zij overwinnen en de mensen zullen doen wat hen gevraagd wordt, maar zij zullen het niet van hen accepteren tot de macht in handen komt van een man uit mijn huishouding.Dan zal de aarde met eerlijkheid gevuld worden, op dezelfde manier waarop het met onrechtvaardigheid gevuld was.Als ��n van jullie leeft en dit ziet, dan moet je naar hem toe gaan, zelfs al moest je over het ijs kruipen.( Ibn Madjah ,kitab Al-fitan)

Deze tekst slaat op de overheersing van de Abbasiden, zoalswe eerder in de tekst vermeld hebben, toen we verwezen naar het begin van hun regeringsperiode in 132 AH. Het geeft ook aan dat de Mahdi na de Abbasiden zal verschijnen en dat hij ��n van de Ah al-Bayt, een afstammeling van Fatimah, de dochter van de Profeet(Salla Allahu 3alaihi wa Sallam) zal zijn. Ook Hasan en niet Hoesain wordt in de hadith van �Ali ibn Abi Talib genoemd; en Allah weet het beste.

Thawban zei: De profeet(Salla Allahu 3alaihi wa Sallam) zei:�Drie mannen zullen gedood worden op de plaats waar jullie schat is.Ze zullen alledrie een zoon van een chalifa zijn, en geen van hen zal de schat bemachtigen.Dan zullen de zwarte vlaggen uit het oosten komen en zullen jullie op zo�n manier afslachten zoals nog nooit vertoond is.� Toen zei hij iets wat ik mij niet meer kan herinneren; zelfs als je over ijs zou moeten kruipen, want hij is de chalifa van Allah, de Mahdi.�(Ibn Madjah)

De schat waar deze tekst naar verwezen wordt, is de schat van de Ka�ba. Tegen het einde der tijden zullen drie zonen van chalifas vechten om hem te bemachtigen, tot de Mahdi verschijnt.Hij zal uit het oosten verschijnen, niet uit de tunnel van Samarra zoals de Sh�ah beweren; zij geloven dat hij nu in die tunnel is en zij wachten tot hij aan het einde der tijden te voorschijn zal komen.Er is in geen enkel boek of sahih-overlevering en bewijs hiervoor, het is daarom nutteloos om erin te geloven.

De waarheid is dat de Mahdi, wiens komst beloofd is, aan het einde der tijden uit het oosten zal verschijnen, en de mensen zullen hem trouw zweren bij de Ka�ba, zoals sommige hadiths aangeven.

In de tijd van de Mahdi zal er vrede en voorspoed heersen, met overvloedige oogsten en weelde en sterke heersers en de Islam zal goed gevestigd zijn.

Aboe Sa�id zei: �Bij Allah, elke heerser die wij gehad hadden, was slechter dan degene die ervoor was, elk jaar was slechter dan het jaar ervoor was, maar ik heb de profeet(Salla Allahu 3alaihi wa Sallam) horen zeggen: �Onder jullie heersers zal er ��n zijn die de weelde vrijelijk uitdeelt, zonder te tellen.Een man zal naar hem toekomen en hem om geld vragen en hij zal zeggen �Neem�; de man zal zijn mantel uitspreiden en de heerser zal er het geld in storten.�De profeet(Salla Allahu 3alaihi wa Sallam)spreidde de dikke mantel die hij droeg uit om te laten zien hoe de man het zou doen; daarna pakte hij hem bij de punten op en zei: �Dan zal de man hem opnemen en weggaan.� (Ahmad)


Bron: uit het boek van Ibn Kathir �De tekenen voor de Dag des Oordeels

walselaam alaikoem


Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 28 juni 2004 om 12:06

Salaam,

ik dacht dat dat verhaal over die heiligen enzo shi'ietisch was, net als het verhaal dat de Mahdi van Hassan af zou stammen. Sommige mensen geloven dan Isa a.s. de mahdi zal zijn.

Wassalam,

Amier.

� Waarlijk, in het gedenken van God vinden de harten rust. � (Koran 13:28)
Terug naar boven
Hamzah Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 02 december 2003
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 136
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 28 juni 2004 om 12:15

Bismiellaah er-rohmaan er-raheem

agie Amier ik heb een vraag

aan jou geloof je niet dat Mahdi terug komt ofzo???

walselaam

 


Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 28 juni 2004 om 12:27

Assalamu alaikum,

jazeker wel, hoezo? Ik weet alleen niet wanneer en hoe; de berichten daarover zijn te verschillend van elkaar. Ik vind het ook niet echt belangrijk wanneer en hoe, we merken het vanzelf wel.

Wassalam,

Amier.

� Waarlijk, in het gedenken van God vinden de harten rust. � (Koran 13:28)
Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 28 juni 2004 om 13:01

Salaam alaikum,

een stukje over de mahdi.

The Arabic term "mahdi" is best translated with "divinely guided one".
Saviour figure in
Islam, for which there are several different interpretations in Sunni Islam, and one dominant interpretation in Shi'i Islam. The "mahdi" of Sunni Islam is just one of several important figures, while the "mahdi" of Shi'i Islam has a real eschatological importance, and is in the future the most important figure for Islam as well as the world.
The main principle of the mahdi is that he is a figure that is absolutely guided by God. This guidance is stronger form of guidance than normal guidance, which usually involves than a human being willfully acts according to the guidance of God. The mahdi on the other hand, has nothing of this human element, and acts the will of God directly.
The figure of mahdi, nor his mission, is not mentioned in the Koran, and there are practically nothing to be found among the reliable hadiths on him either. The idea of the mahdi appears to be a development in the first 2-3 centuries of Islam. In the case of the Shi'i mahdi many scholars have suggested that there is a clear inspiration coming from Christianity and its ideas of a judgement day in the hands of a religious renewer.
While there are many similarities between the Mahdi and Messias, there are also many variations over the Mahdi theme, which have differed from time to time and from region to region.
The first time we hear of the term "mahdi" is in 686 CE, by the Muslim leader Mukhtar Thaqafi, for Muhammad bni l-Hanafiya (see below).

SUNNI ISLAM
There are more than one way of defining the mahdi in Sunni Islam, but never is it given such an importance as we can see it in Shi'i Islam:

  1. "Mahdi" has been used as an honorific title for several prominent figures in Islam. This applies to Ali, the 4th caliph; his son Hassan; as well as the ummawiyy caliph Umar 2. In the latter case, theologians meant that Umar 2 was the 1st of altogether 8 renewers of Islam. The last of these 8 would be a figure simply called Mahdi or Isa (Jesus).
  2. When "mahdi" was used for the abbasid caliph Nasir, he was defined as the final mahdi, and there were no need to expect any future mahdis.
  3. "Mahdi" has sometimes been used for converts to Islam, because these people are believed to have been guided by God to find the truth.
  4. "Mahdi" has been frequently used for military leaders, both leaders suppressed Muslim were calling for, as well as leaders that appeared in flesh and blood. Among the most known are El Mahdi of 19th century Sudan, and Ibn Tumart of 12th century Morocco.

SHI'I ISLAM
Even in Shi'i Islam, there are variations, but these all give the Mahdi an elevated and unique position. These are the known variations:

  1. In the now extinct sect of Kaisaniya, founded around Muhammad bni l-Hanafiya, son of Ali with another wife than Fatima, this Muhammad was defined as "mahdi". Muhammad appears to have refused this status, but nevertheless the Kaisaniya sect developed especially after his death. They developed a theology where they waited for his return from his grave in Mount Radwa, where they believed that he was living, and not dead.

 

� Waarlijk, in het gedenken van God vinden de harten rust. � (Koran 13:28)
Terug naar boven
happylady3113 Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 03 februari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 757
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 28 juni 2004 om 13:05

Is die mahdi ook niet een soort voorbeeldfiguur, dan letterlijk een persoon? Dat lijkt me heel waarschijnlijk namelijk.

Salaam happylady

Terug naar boven
Nour Al-Islam Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 15 juni 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 150
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 28 juni 2004 om 13:19
In eerste instantie geplaatst door happylady3113

Is die mahdi ook niet een soort voorbeeldfiguur, dan letterlijk een persoon? Dat lijkt me heel waarschijnlijk namelijk.

Salaam happylady

Nee hij zal echt komen, er zijn nog wel goede mensen hoor...

Verwerp de Taghoet, en aanbidt Allah ALLEEN!!!
Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.156 seconden.