Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Groot probleem!Help mij!

 Post Reply Post Reply Pagina  123>
Schrijver
Koen Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 14 augustus 2004
Online status: Offline
Berichten: 6
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Koen Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: Groot probleem!Help mij!
    Geplaatst op: 14 augustus 2004 om 16:21

Hallo,

Ik ben een student van 23 jaar en ik heb een probleempje.Wat is mijn probleem?Om kort te zijn:Ik ben een christen jongen en ben dolverliefd op een moslimmeisje. Ik wist al wel dat dit in de Islam een probleem was, maar dacht altijd bij mezelf:als het echte liefde is, dan zal het wel aanvaard worden.Wat blijkt nu, het is echte liefde, en blijkbaar vormt het nog een probleem. Want we zijn nu ongeveer 3 maanden samen, en haar ouders zijn nog steeds niet op de hoogte. Wanneer ik haar hierover aanspreek, dan zegt ze me dat ze angst heeft voor de reactie(vooral van haar vader) en wil ze het liefst zolang mogelijk uitstellen.

Mijn familie daarentegen, is wel van alles op de hoogte, en zij beginnen me te waarschuwen.Ze zeggen me dat ik niet te fel moet hopen,omdat ik wel eens erg gekwetst zou kunnen geraken.

Nu is mijn vraag:Hebben mijn ouders gelijk?Ga ik gekwetst worden?Is deze relatie voorbestemd om slecht te eindigen?Is er geen goed alternatief voor ons?Kortom:Is er een manier waarop haar vader onze relatie ooit zal aanvaarden?

Alvast bedankt,

groeten Koen

Terug naar boven
marhaba Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 22 december 2003
Locatie: Belgium
Online status: Offline
Berichten: 634
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote marhaba Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 14 augustus 2004 om 17:07

dag koen,

ik begrijp je probleem, zoals je het gezegd hebt, het gaat om echte liefde, en voor echte liefde ben je bereid om alles te doen, je weet al dat ze een moslim meisje is, dat haar ouders moslims zijn, ik hoop dat je al een beetje de islamitische regels nagekeken hebt, en dat je al ervan bewust bent dat als je  met een moslim meisje wenst te trouwen moet je enkele dingen doen waar dat hoort gedaan te worden en hiermee zelf dus een moslim worden das om te beginnen een heel belangrijke stap.

nu het blijft ook een kwestie van de ouders, als je al die dingen hebt gedaan met andere woorden dat je islamitisch gezien een ok iemand bent,dus dat je officiele moslim bent, en ze weigeren nog, dan is denk ik dat het  meer een kwestie van traditie en idelogie dat nog circuleert bij hun en bij vele moslim familie spijtig genoeg(dat en marokkaans behoort tot een marokkaan, of een turkse tot een turk en that's it) hier denk ik dat je het probleem met heel veel discussies moet aanvangen, en vooral met goede daden,dat je bewijst dat je echt  voor hun dochter op zijn beste  en op zn islamitische gaat zorgen.......dat is een beetje de overzicht volgens mij, en allah weet het best.

ik hoop dat je hier aan iets hebt, ik hoor je reactie wel ,tot dan. 

allahou akbar, thabitna ya rabi fi hada dien, wa rfa3na yarabbi fi 3illiyin, wa h 'shourna ya rabbi fi lkawmi nadjiin, ya allah, ya mawlana!soubhaanak .
bezoek ook: www.moslim.net
Terug naar boven
nouret_bo Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 03 augustus 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 78
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote nouret_bo Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 14 augustus 2004 om 17:27

dag koen

het is zeker geen makkelijke situatie waarin jij zit , maar de eerste vraag die ik voor jouw heb is je vriendin is islamitisch heb ik begrepen, maar ben jij bereid om je te gaan verdiepen in de Islam.

nouret

Terug naar boven
happylady3113 Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 03 februari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 757
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote happylady3113 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 14 augustus 2004 om 17:28

Ik sluit me bij marhaba aan. Ik hoop dat het goedkomt.

Salaam happylady

Terug naar boven
Koen Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 14 augustus 2004
Online status: Offline
Berichten: 6
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Koen Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 14 augustus 2004 om 18:12

Bedankt voor jullie snelle reacties!En voor Nouret zou ik willen zeggen:Als je met " verdiepen in Islam" bedoelt:opzoekingen op internet, de koran eens doorlezen,...Ja, daar ben ik zeker toe bereid en ben ik eigenlijk al volop mee bezig.

Maar blijkbaar, zoals ik ook uit de andere reacties kan horen, zal ik me vroeg of laat toch tot de Islam moeten bekeren. Eigenlijk had ik dat antwoord wel verwacht, persoonlijk vind ik dat niet zo een groot probleem, ik ben immers tot bijna alles bereid(voor de liefde van je leven doe je alles he)!Al zal die bekering dan volgens mij wel niet de juiste motivatie hebben, het zal altijd een gedwongen bekering zijn, meer uit liefde voor haar dan uit liefde voor de Islam!En als ik zeg dat ik daar zelf geen probleem mee heb, dan spreek ik echt wel voor mezelf, zeker niet voor mijn familie.Ik kom uit een vrij traditioneel christelijk gezin, en ik denk niet dat ze het onmiddellijk gaan aanvaarden dat ik me tot de Islam bekeer. Kortom, ik zit met grote problemen.En als ik me dan bekeer, dan kan het zijn dat ik nog niet aanvaard wordt,zoals ik kan afleiden uit marhaba zijn reply!

Met alle respect voor de Islam, maar vinden jullie,als jonge moslims, het ook niet een beetje een te letterlijke interpretatie van de Koran?Is toch een klein beetje bekrompen.Ik zou het eerder zien als, een moslimmeisje moet trouwen met een goede man. Maar ja, ik, als leek ga jullie gebruiken natuurlijk niet te hard in twijfel trekken.

Nog eens bedankt voor jullie snelle reactie

Terug naar boven
islam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 09 oktober 2003
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2554
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote islam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 15 augustus 2004 om 03:27

Hoi Koen,

ik hoop dat je eruit komt, want ware liefde, dat vind je niet snel he  Aangezien ik niet-moslima ben, blijf ik er problemen mee hebben dat moslim worden wel eens de oplossing van het probleem zou kunnen zijn.  Ik snap dat je dat ervoor zou doen, maar blijf het gewoon een rare instelling vinden dat je om een moslim-meisje te huwen(of een relatie mee te hebben), je eerst zelf moet bekeren.  Er wordt hier vaak erg hoog opgelopen met 'vrijheid van godsdienst', maar in praktijk komt er dus weinig van terecht...

Maar goed, ik duim dus voor je
Liefs Kim

PS: je kan me altijd pm-en als je zin hebt of even moet praten of zo.

Met of zonder godsdienst zouden er goede mensen zijn die goede dingen doen en slechte mensen die slechte dingen doen. Maar om goede mensen slechte dingen te laten doen, heb je godsdienst nodig.
Terug naar boven
marhaba Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 22 december 2003
Locatie: Belgium
Online status: Offline
Berichten: 634
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote marhaba Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 15 augustus 2004 om 05:39

Dag koen,

mss heb je mijn overzicht een beetje verkeerd opgevat, kijk, als je een moslim gaat worden,dan moet je relatie en liefde voor dat moslim meisje niet de enige motorische reden dat je moet nemen om islaam om te armen,maar wel een toe behorende element.met andere woorden, snuffel in de islamitische boeken, kijk overal ff rond, je moet eerst overtuigd geraakt zijn van dit geloof anders heeft het geen zin, kijk je bent niet de eerste die zich bekeert, zich bekeren is eenheel normaal proces, en zodra je islam toe treedt sta je ineens sterk om jezelf te verdedigen tegenover je omgeving, je visie over islaam is nog veel te oppervlakkig,ik zou me eerst te goe informere oevr dat geloof en overal vraagen stellen tot dat je iets voelt voor deze religie.en geloof me dit realiseert zich sneller dan je denkt .

moslim worden is niet zo simpel als het eruit ziet, de overtuiging zoals ik al eerder zei is een belangrijke stap, anders kan je eraan niet beginnen, en nog iets je moet je niet gedwongen voelen, dat is ook een oppervlakkige opmerking want wees er zeker van dat er geen sprake van dwang is in onze geloof, maar ergens begrijp ik wel waarom je dat zegt, mits de verkeerde info die zichzelf doet propageren via de media, via de mensen die zich moslims noemen en die de islaam verkeerd geinterpreteerd hebben, en ik verzeker u:islaam is onschuldig van hun en van al die slechte ideen die nu nog circuleren.

ik wens je heel veel geluk en succes, en voral veel leergenot!  

en om je gerust te stellen, ik heb derboven een beetje idereen over hetzelfde kam gehaald, natuurlijk zijn niet alle moslimfamilies zo,dat ze volgens traditie handelen,maar  de eerste stap namelijk dat je moslim wordt is  wel een noodzakelijk stap en dat met volle overtuiging niet met dwang,en niet alleen omwille van die reden om te trouwen,ik weet het klinkt een beetje ingewikkeld,maar je begrijpt het met je te verdiepen in die islamitische boeken. en laat u niet schrikken door je familie,en het feit dat ze het niet gaan aanvaarden, je bent een volwassene mens,met vrijheid van geloof,ze gaan u aanvaarden zoals je bent, en ze gaan u steunen in alles wat je doet! als dat niet gebeurt dan wordt het tijd dat je  de keuze maakt,waarmee  je je hele leven  gaat doorbrengen.

raad:begin met in boeken te snuffelen i v m islaam, en in ieder geval wij zijn er ook voor u!veel succes! 

m.v.g,meriem
allahou akbar, thabitna ya rabi fi hada dien, wa rfa3na yarabbi fi 3illiyin, wa h 'shourna ya rabbi fi lkawmi nadjiin, ya allah, ya mawlana!soubhaanak .
bezoek ook: www.moslim.net
Terug naar boven
islam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 09 oktober 2003
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2554
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote islam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 15 augustus 2004 om 05:59

Goeie raad van Merhaba  Wordt enkel moslim als je dat echt wil worden door overtuiging.  Wil je het niet worden, zou ik het ook niet doen, en gewoon keihard gaan vechten voor je relatie, die alle bestaansrecht heeft, met of zonder dat je moslim bent.
Treu love conquers everything he

Met of zonder godsdienst zouden er goede mensen zijn die goede dingen doen en slechte mensen die slechte dingen doen. Maar om goede mensen slechte dingen te laten doen, heb je godsdienst nodig.
Terug naar boven
islam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 09 oktober 2003
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2554
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote islam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 15 augustus 2004 om 06:01
In eerste instantie geplaatst door marhaba

en laat u niet schrikken door je familie,en het feit dat ze het niet gaan aanvaarden, je bent een volwassene mens,met vrijheid van geloof,ze gaan u aanvaarden zoals je bent, en ze gaan u steunen in alles wat je doet! als dat niet gebeurt dan wordt het tijd dat je  de keuze maakt,waarmee  je je hele leven  gaat doorbrengen.  

Dat zou ook moeten gelden voor je vriendin, als ze voor een relatie met je kiest.

 

 

Kim

Met of zonder godsdienst zouden er goede mensen zijn die goede dingen doen en slechte mensen die slechte dingen doen. Maar om goede mensen slechte dingen te laten doen, heb je godsdienst nodig.
Terug naar boven
marhaba Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 22 december 2003
Locatie: Belgium
Online status: Offline
Berichten: 634
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote marhaba Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 15 augustus 2004 om 07:28

hallo,

kimmie schreef:

zou ik het ook niet doen

ieder zijn mening kimmie.en hij zei hij is bereid om het onmogelijke te doen,en ook alle voorwaarden uitvoeren als het kan,en hij is er van zo overtuigd dat hij de ware heeft ontmoet,ik hoop voor hem dat hij ook het ware geloof omarmt inshallah.

------------------------------------------------------------ ------------------------------------------------------------

en laat u niet schrikken door je familie,en het feit dat ze het niet gaan aanvaarden, je bent een volwassene mens,met vrijheid van geloof,ze gaan u aanvaarden zoals je bent, en ze gaan u steunen in alles wat je doet! als dat niet gebeurt dan wordt het tijd dat je  de keuze maakt,waarmee  je je hele leven  gaat doorbrengen.  

Dat zou ook moeten gelden voor je vriendin, als ze voor een relatie met je kiest.

ik denk het niet kimmie, daarom zei ik hij moet dus een keuze maken, moslims bekeren zich zelden, en een van de voorwaarden in de islaam is  namelijk dat al wie trouwt met een moslima moet een moslim zijn of worden, daarom zei ik ook dat het met met volle overtuiging moet gebeuren, anders begin er niet aan! bro! veel succes

mvg,meriem

allahou akbar, thabitna ya rabi fi hada dien, wa rfa3na yarabbi fi 3illiyin, wa h 'shourna ya rabbi fi lkawmi nadjiin, ya allah, ya mawlana!soubhaanak .
bezoek ook: www.moslim.net
Terug naar boven
Abou Jabir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1813
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abou Jabir Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 15 augustus 2004 om 07:51

Assalamoe alykoem,

gegroet beste koen,

eigelijk heeft zuster marhaba heel veel al verteld, ze heeft niets voor ons gelaten, maar kheir, zoals ook marhaba zei, de islam omarm je door volle overtuiging, en daarna moslim worden omwille van je schepper ( Allah, God), weet dat God voor ieder mens het goede wil, voor jouw ook, ik heb veel bekeerlingen gesproken, en ik zweer bij Allah dat ik me heel klein zie tegenover hen, ik geef gewoon toe dat ze 100 keer beter dan mij zijn, hoe ze praten en zo alsof ze al jaren moslims zijn, ze kunnne zo goed hun gevoelens uiten, omdat de islam hun leven heeft veranderd. dus beste koen, denk goed na, en weet dat je niet voor niets hier op aarde bent, Allah zegt:  Dacht gij, dat Wij u tevergeefs schiepen en dat gij niet tot Ons zult worden teruggebracht? Verheven is Allah, de ware Koning. Er is geen God behalve Hij, de Heer van de aanzienlijke Troon. hoofdstuk 23 vers 115 en 116.

mijn advies aan jouw is zoals altijd, zoek moslims in je beurt die je ook zullen helpen inshAllah, ik zal je ook nog een prive bericht sturen om wat meer te vertellen, en wie weet mss woon je in dezelfde stad als ik.

wassalaam,

Bezoek dit: http://aboujabir.web-log.nl/
"Wie in Allah en de Laatste Dag gelooft, moet het goede zeggen of zwijgen." {Boekharie & Moeslim}
Terug naar boven
islam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 09 oktober 2003
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2554
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote islam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 15 augustus 2004 om 07:59
In eerste instantie geplaatst door marhaba

hallo,

kimmie schreef:

zou ik het ook niet doen

ieder zijn mening kimmie.en hij zei hij is bereid om het onmogelijke te doen,en ook alle voorwaarden uitvoeren als het kan,en hij is er van zo overtuigd dat hij de ware heeft ontmoet,ik hoop voor hem dat hij ook het ware geloof omarmt inshallah.

Dat hij de ware ontmoet heeft, vind ik heel goed, dat betekent echter niet dat de Islaam zijn ware geloof moet zijn.

------------------------------------------------------------ ------------------------------------------------------------

en laat u niet schrikken door je familie,en het feit dat ze het niet gaan aanvaarden, je bent een volwassene mens,met vrijheid van geloof,ze gaan u aanvaarden zoals je bent, en ze gaan u steunen in alles wat je doet! als dat niet gebeurt dan wordt het tijd dat je  de keuze maakt,waarmee  je je hele leven  gaat doorbrengen.  

Dat zou ook moeten gelden voor je vriendin, als ze voor een relatie met je kiest.

ik denk het niet kimmie, daarom zei ik hij moet dus een keuze maken, moslims bekeren zich zelden, en een van de voorwaarden in de islaam is  namelijk dat al wie trouwt met een moslima moet een moslim zijn of worden, daarom zei ik ook dat het met met volle overtuiging moet gebeuren, anders begin er niet aan! bro! veel succes

Dat vind ik dus gewoon stom.  Een relatie heb je met z'n 2en, 2 afzonderlijke mensen, die dus ook best 2 afzonderlijke religie's kunnen hebben.  Een moslim-man mag toch wel met een niet-moslima trouwen, waaom een vrouw dan niet?  Ik vind het vreselijk dat op deze manier goeie relatie's gefnuikt worden, of dat in ieder geval geprobeerd wordt.  Gun een ander toch wat je zelf ook wilt, nl je eigen religie en erin aanvaard te worden...

Maar we zijn het wel eens over 1 ding, denk ik, dat bekeren tot de Islaam eigenlijk alleen kan vanuit jezelf, als je het zelf wil en met volle overtuiging.

Groetjes Kim

Met of zonder godsdienst zouden er goede mensen zijn die goede dingen doen en slechte mensen die slechte dingen doen. Maar om goede mensen slechte dingen te laten doen, heb je godsdienst nodig.
Terug naar boven
marhaba Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 22 december 2003
Locatie: Belgium
Online status: Offline
Berichten: 634
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote marhaba Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 15 augustus 2004 om 08:44

Assalamoualikoum,

eerst wil ik zeggen dat ik volledig mee akkord ben met broeder aboujabir, das een heel handige tip:zoek broeders die zich bekeerd hebben,dat kan u echt helpen koen.

dag kimmie,je schreef:

marhaba schreef:

hallo,

kimmie schreef:

zou ik het ook niet doen

ieder zijn mening kimmie.en hij zei hij is bereid om het onmogelijke te doen,en ook alle voorwaarden uitvoeren als het kan,en hij is er van zo overtuigd dat hij de ware heeft ontmoet,ik hoop voor hem dat hij ook het ware geloof omarmt inshallah.

Dat hij de ware ontmoet heeft, vind ik heel goed, dat betekent echter niet dat de Islaam zijn ware geloof moet zijn.

wie weet,mss wel,wij geloven dat ieder mens wordt als moslim geboren,das zal heel leuk zijn als koen terug naar zijn oorspong keert!

------------------------------------------------------------ ------------------------------------------------------------

en laat u niet schrikken door je familie,en het feit dat ze het niet gaan aanvaarden, je bent een volwassene mens,met vrijheid van geloof,ze gaan u aanvaarden zoals je bent, en ze gaan u steunen in alles wat je doet! als dat niet gebeurt dan wordt het tijd dat je  de keuze maakt,waarmee  je je hele leven  gaat doorbrengen.  

Dat zou ook moeten gelden voor je vriendin, als ze voor een relatie met je kiest.

ik denk het niet kimmie, daarom zei ik hij moet dus een keuze maken, moslims bekeren zich zelden, en een van de voorwaarden in de islaam is  namelijk dat al wie trouwt met een moslima moet een moslim zijn of worden, daarom zei ik ook dat het met met volle overtuiging moet gebeuren, anders begin er niet aan! bro! veel succes

Dat vind ik dus gewoon stom.

het is maar hoe JIJ het ziet

  Een relatie heb je met z'n 2en, 2 afzonderlijke mensen, die dus ook best 2 afzonderlijke religie's kunnen hebben. 

een relatie tussen twee verschillende tradities is wel aanvaardbaar,maar toch niet tussen twee religies, de kloof zou dan heel hoog zijn

 Een moslim-man mag toch wel met een niet-moslima trouwen, waaom een vrouw dan niet? 

kijk, het is ook niet dat een moslim man een niet moslimvrouw zomaar mag trouen, ze moet ook geinteresseerd zijn islaam,en de intensie hebben om zich te bekeren,dus op dit punt staan ze gelijk.nog een ander ding, een man gaat zich moeilijker bekeren door zijn sterke koppigheid(niet alle mannen)dus vandaar die absolute voorwaarde van eerst bekeren dan trouwen.in tegensteling tot de vrouwen die meestal inzien met een neutraal oog met behulp van hun mannen en hun omgeving dat het inderdaad de ware geloof is,en dan bekeren ze zich sneller dan de mannen. 

 Ik vind het vreselijk dat op deze manier goeie relatie's gefnuikt worden, of dat in ieder geval geprobeerd wordt

nou weer het is maar hoe jij het ziet. 

Gun een ander toch wat je zelf ook wilt, nl je eigen religie en erin aanvaard te worden...

nou dat heb je goed gezegd, een molima gunt haar man die noch niet bekeerd is hetgeen wat zij  wilt!die wilt het goede voor hem!

Maar we zijn het wel eens over 1 ding, denk ik, dat bekeren tot de Islaam eigenlijk alleen kan vanuit jezelf, als je het zelf wil en met volle overtuiging.

nou yep! 

mvg,meriem
allahou akbar, thabitna ya rabi fi hada dien, wa rfa3na yarabbi fi 3illiyin, wa h 'shourna ya rabbi fi lkawmi nadjiin, ya allah, ya mawlana!soubhaanak .
bezoek ook: www.moslim.net
Terug naar boven
islam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 09 oktober 2003
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2554
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote islam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 15 augustus 2004 om 11:02

 

marhaba schreef:

hallo,

kimmie schreef:

zou ik het ook niet doen

ieder zijn mening kimmie.en hij zei hij is bereid om het onmogelijke te doen,en ook alle voorwaarden uitvoeren als het kan,en hij is er van zo overtuigd dat hij de ware heeft ontmoet,ik hoop voor hem dat hij ook het ware geloof omarmt inshallah.

Dat hij de ware ontmoet heeft, vind ik heel goed, dat betekent echter niet dat de Islaam zijn ware geloof moet zijn.

wie weet,mss wel,wij geloven dat ieder mens wordt als moslim geboren,das zal heel leuk zijn als koen terug naar zijn oorspong keert!

Misschien is dat inderdaad wel, heb niet gezegd dat het niet zo zou zijn, maar de keuze moet aan hem gelaten worden, en als hij geen moslim wil worden, moet hij evenzeer bij zijn vriendin kunnen blijven, zonder religieus gemor daarbij.

------------------------------------------------------------ ------------------------------------------------------------

en laat u niet schrikken door je familie,en het feit dat ze het niet gaan aanvaarden, je bent een volwassene mens,met vrijheid van geloof,ze gaan u aanvaarden zoals je bent, en ze gaan u steunen in alles wat je doet! als dat niet gebeurt dan wordt het tijd dat je  de keuze maakt,waarmee  je je hele leven  gaat doorbrengen.  

Dat zou ook moeten gelden voor je vriendin, als ze voor een relatie met je kiest.

ik denk het niet kimmie, daarom zei ik hij moet dus een keuze maken, moslims bekeren zich zelden, en een van de voorwaarden in de islaam is  namelijk dat al wie trouwt met een moslima moet een moslim zijn of worden, daarom zei ik ook dat het met met volle overtuiging moet gebeuren, anders begin er niet aan! bro! veel succes

Dat vind ik dus gewoon stom.

het is maar hoe JIJ het ziet

Jij zou het dus niet stom vinden, als we het omkeren, naar zeg maar de situatie die Remco voorstelt?  Het meisje half verplichten christen te worden, omdat ze anders niet bij haar vriend kan blijven.

  Een relatie heb je met z'n 2en, 2 afzonderlijke mensen, die dus ook best 2 afzonderlijke religie's kunnen hebben. 

een relatie tussen twee verschillende tradities is wel aanvaardbaar,maar toch niet tussen twee religies, de kloof zou dan heel hoog zijn

Absoluut mee oneens.  Er moeten verschillen zijn in relatie, en daar moet je elkaar de ruimte voor geven.  Ik geloof ook wat anders dan mijn vriend, en daar kunnen we heel gezellig over babbelen

 Een moslim-man mag toch wel met een niet-moslima trouwen, waaom een vrouw dan niet? 

kijk, het is ook niet dat een moslim man een niet moslimvrouw zomaar mag trouen, ze moet ook geinteresseerd zijn islaam,en de intensie hebben om zich te bekeren,dus op dit punt staan ze gelijk.nog een ander ding, een man gaat zich moeilijker bekeren door zijn sterke koppigheid(niet alle mannen)dus vandaar die absolute voorwaarde van eerst bekeren dan trouwen.in tegensteling tot de vrouwen die meestal inzien met een neutraal oog met behulp van hun mannen en hun omgeving dat het inderdaad de ware geloof is,en dan bekeren ze zich sneller dan de mannen. 

Een vrouw kan net zo koppig zijn als een man.  Het gene waar hier van wordt uitgegaan, is dat de man toch overheersend zal zijn in de relatie, en de vrouw dus sowieso bekeert.  Daarvoor is dit de verkeerde samenleving, hier hoeft dat niet, en zullen de meeste vrouwen hier eens hartelijk om lachen...
Hetzelfde geldt trouwens voor de man wiens ware geloof christendom is, of wat dan ook, neem ik aan?  Of is dit weer een regeltje dat enkel voor de moslims dient, aangezien dat vanuit hun ogen het enige 'ware' geloof is?

 Ik vind het vreselijk dat op deze manier goeie relatie's gefnuikt worden, of dat in ieder geval geprobeerd wordt

nou weer het is maar hoe jij het ziet. 

Zoals Koen het beschrijft, gebeurt het hier al.

Gun een ander toch wat je zelf ook wilt, nl je eigen religie en erin aanvaard te worden...

nou dat heb je goed gezegd, een molima gunt haar man die noch niet bekeerd is hetgeen wat zij  wilt!die wilt het goede voor hem!

Zo bedoelde ik het niet.  Islaam is nu eenmaal niet het enige goede, je hebt veel goede religies/geloven, de ganse wereld staat er bol van.  Ik bedoel dat je iedereen moet gunnen zijn eigen geloof te beleiden, zonder druk van buitenuit.  Net zoals jij wilt dat mensen jou dat gunnen.

Maar we zijn het wel eens over 1 ding, denk ik, dat bekeren tot de Islaam eigenlijk alleen kan vanuit jezelf, als je het zelf wil en met volle overtuiging.

nou yep! 

[/QUOTE]

Gr Kim

Met of zonder godsdienst zouden er goede mensen zijn die goede dingen doen en slechte mensen die slechte dingen doen. Maar om goede mensen slechte dingen te laten doen, heb je godsdienst nodig.
Terug naar boven
islam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 09 oktober 2003
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2554
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote islam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 15 augustus 2004 om 11:02

In eerste instantie geplaatst door Remco

Koen, als jij een Christelijke jongen ben, waarom zou dat meisje zich dan niet tot het Christendom kunnen bekeren? Deze reactie zal waarschijnlijk heel verkeert vallen bij de Moslims hier, maar ik zie niet in waarom dit niet zou kunnen.

Dat kan idd ook.  Maar ik zie eerlijk gezegd nog steeds niet in waarom iemand zich zou bekeren...
Maar goeie vraag

Met of zonder godsdienst zouden er goede mensen zijn die goede dingen doen en slechte mensen die slechte dingen doen. Maar om goede mensen slechte dingen te laten doen, heb je godsdienst nodig.
Terug naar boven
marhaba Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 22 december 2003
Locatie: Belgium
Online status: Offline
Berichten: 634
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote marhaba Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 15 augustus 2004 om 16:26
marhaba schreef:

hallo,

kimmie schreef:

zou ik het ook niet doen

ieder zijn mening kimmie.en hij zei hij is bereid om het onmogelijke te doen,en ook alle voorwaarden uitvoeren als het kan,en hij is er van zo overtuigd dat hij de ware heeft ontmoet,ik hoop voor hem dat hij ook het ware geloof omarmt inshallah.

Dat hij de ware ontmoet heeft, vind ik heel goed, dat betekent echter niet dat de Islaam zijn ware geloof moet zijn.

wie weet,mss wel,wij geloven dat ieder mens wordt als moslim geboren,das zal heel leuk zijn als koen terug naar zijn oorspong keert!

Misschien is dat inderdaad wel, heb niet gezegd dat het niet zo zou zijn, maar de keuze moet aan hem gelaten worden, en als hij geen moslim wil worden, moet hij evenzeer bij zijn vriendin kunnen blijven, zonder religieus gemor daarbij.

kijk, ik zeg niet het tegengestelde, hij moet een keuze maken natuurlijk is hij der vrij in om voor of tegen islaam te kiezen,maar hij moet er wel rekening mee houden dat hij het idee om met haar te trouwen dan moet vergeten als hij de verkeerde keuze maakt, zoals ik steeds zeg,als je voor iets kiest dan kies je zowel voor de voordelen als voor de nadelen ervan, en als je  de bekering als een nadeel vindt(wij juist het tegengestelde) dan is het nu eenmaal zo!ik haal nix uit mn mouwen.

---------------------------------------------------------- ------------------------------------------------------------

en laat u niet schrikken door je familie,en het feit dat ze het niet gaan aanvaarden, je bent een volwassene mens,met vrijheid van geloof,ze gaan u aanvaarden zoals je bent, en ze gaan u steunen in alles wat je doet! als dat niet gebeurt dan wordt het tijd dat je  de keuze maakt,waarmee  je je hele leven  gaat doorbrengen.  

Dat zou ook moeten gelden voor je vriendin, als ze voor een relatie met je kiest.

ik denk het niet kimmie, daarom zei ik hij moet dus een keuze maken, moslims bekeren zich zelden, en een van de voorwaarden in de islaam is  namelijk dat al wie trouwt met een moslima moet een moslim zijn of worden, daarom zei ik ook dat het met met volle overtuiging moet gebeuren, anders begin er niet aan! bro! veel succes

Dat vind ik dus gewoon stom.

het is maar hoe JIJ het ziet

Jij zou het dus niet stom vinden, als we het omkeren, naar zeg maar de situatie die Remco voorstelt?  Het meisje half verplichten christen te worden, omdat ze anders niet bij haar vriend kan blijven.

luister, ik zei,er is geen dwang in islaam,en ik blijf erbij, wij (de medemoslims )doen enkel onze taak ,we leggen wat islaam inhoudt, wie deze geloof wil omarmen welkom wie niet dan is hij vrij=> dat is de keuze mogelijkheid die ik bedoelde, en zoals ik al eerder zei  moslims bekeren zich zelden,voor welke reden dan ook, het zit zo:"als iedereen tegen jou zegt ooo alcohol is goed,drink maar zoveel als je wilt, en een ander die zegt,drink geen alcohol het heeft meer nadelen dan voordelen,  en je hebt de eerste gevolgd dus veel alcohol gedronken,en daarna een overdosis gekregen,en hopla je ligt plat in het ziekenhuis.wat beslis je dan na die incident?een alcohol cure te gaan volgen,en ermee te stoppen, en je gaat bij de anderen die alcohol in het begin al veboden hebben bevriend raken, je bent nu totaal overtuigd ,want je weet dat zij het goede voor je willen"zo moet je het bekeren tot islaam zien, na zich te verdiepen komt   de overtuiging automatisch aan. 

  Een relatie heb je met z'n 2en, 2 afzonderlijke mensen, die dus ook best 2 afzonderlijke religie's kunnen hebben. 

een relatie tussen twee verschillende tradities is wel aanvaardbaar,maar toch niet tussen twee religies, de kloof zou dan heel hoog zijn

Absoluut mee oneens.  Er moeten verschillen zijn in relatie, en daar moet je elkaar de ruimte voor geven.  Ik geloof ook wat anders dan mijn vriend, en daar kunnen we heel gezellig over babbelen

ik denk van niet hoor, religie is iets belangrijks, ik ben er mee als je zegt,ok een koppel van verschillende omgevingen,verschillende tradities,en culturen allemaal ok! maar religies dat is way stronger ! want de ene religie zegt het een de andere spreekt het tegen, en de volgende generaties gaan veloren raken tussen die twee.

het feit dat het gezellig tussen jullie twee geldt niet voor ieder koppel ,want ten eerste jij bent nog zoekend,je bent ongelovig, en je partner is iets anders wie weet wat vr geloof hij heeft, dan is er zeker een gegeven ruimte die zich opstelt tussen jullie. en fijn dat je je goed bij voelt, maar je moet dus niet generaliseren. 

 Een moslim-man mag toch wel met een niet-moslima trouwen, waaom een vrouw dan niet? 

kijk, het is ook niet dat een moslim man een niet moslimvrouw zomaar mag trouen, ze moet ook geinteresseerd zijn islaam,en de intensie hebben om zich te bekeren,dus op dit punt staan ze gelijk.nog een ander ding, een man gaat zich moeilijker bekeren door zijn sterke koppigheid(niet alle mannen)dus vandaar die absolute voorwaarde van eerst bekeren dan trouwen.in tegensteling tot de vrouwen die meestal inzien met een neutraal oog met behulp van hun mannen en hun omgeving dat het inderdaad de ware geloof is,en dan bekeren ze zich sneller dan de mannen. 

Een vrouw kan net zo koppig zijn als een man.  Het gene waar hier van wordt uitgegaan, is dat de man toch overheersend zal zijn in de relatie, en de vrouw dus sowieso bekeert.  Daarvoor is dit de verkeerde samenleving,

awel dat is wat ik probeerde te zeggen

hier hoeft dat niet, en zullen de meeste vrouwen hier eens hartelijk om lachen...

alle vrouwen zijn gevoelig,kwetsbaar,ergens beinvloedbaar door haar gevoelens,je kunt niet het tegengestelde beweren, het is nueenmaal universeel ook al is die geemancipeerd!het is zeker geen nadeel,ze is sensueeler dan de man

Hetzelfde geldt trouwens voor de man wiens ware geloof christendom is, of wat dan ook, neem ik aan?  Of is dit weer een regeltje dat enkel voor de moslims dient, aangezien dat vanuit hun ogen het enige 'ware' geloof is?

luister, ik ga niet hetzelfde blijven herhalen, hetzijn nu eenmaal twee verschillende religies, in het een geldt de voorwaarde dat wie met een mens die erin gelooft wil trouwen moet ook erin geloven anders niet,en bij het andere niet.

ik wil er bij zeggen  en dat weten jullie trouwens ook maar we negeren dat telkens, is het feit dat islaam en christendom zijn er meer gelijkenissen dan verschillen dus wie zich bekeert  verliest echt nix hoor.maar dat ervaart alleen degene die erin hartelijk geinteresseerd is.

 

 

 Ik vind het vreselijk dat op deze manier goeie relatie's gefnuikt worden, of dat in ieder geval geprobeerd wordt

nou weer het is maar hoe jij het ziet. 

Zoals Koen het beschrijft, gebeurt het hier al.

ik vind deze negatieve opmerkingen zeer opppervlakkig, sorry maar jullie stellen partijdige vooroordelen zonder enig besef van de islaam zelf als een religie.en daar ga ik niet verder op ingaan. 

Gun een ander toch wat je zelf ook wilt, nl je eigen religie en erin aanvaard te worden...

nou dat heb je goed gezegd, een molima gunt haar man die noch niet bekeerd is hetgeen wat zij  wilt!die wilt het goede voor hem!

Zo bedoelde ik het niet.  Islaam is nu eenmaal niet het enige goede, je hebt veel goede religies/geloven, de ganse wereld staat er bol van.  Ik bedoel dat je iedereen moet gunnen zijn eigen geloof te beleiden, zonder druk van buitenuit.  Net zoals jij wilt dat mensen jou dat gunnen.

niemand zet niemand hier onder druk, kimmie,wie islaam omarmt, aanvaardt alles erop en eraan. als jij een  goede product van de haren hebt geprobeerd,en u haren zijn gezonder geworden,en je ziet vb je zusje haar haren zeer slecht uitzien,ze vallen uit, ga je haar dat product aanraden want je weet dat het goed is, zij niet, zij ziet alleen het resultaat bij jou, zij weet als zij geen product gaat proberen haar haren gaan uitvallen,en als zij naar u luistert, en dat product probeert,haar haren beter gaan worden.der is geen andere optie op dat gegeven moment, zij moet een keuze maken, en zij kan het accepteren of weigeren, nu is u taak gedaan, je hebt haar gewaarschuwd, geinformeerd en punt ! het is aan haar over!wij moslims willen iedereen deze prachtige geloof aanraden gewoon omdat wij het goede ervan zien en willen medelen. jullie zien dat niet meteen in maar komt met de tijd wel!(ikke weer met mn voorbeelden he!)

Maar we zijn het wel eens over 1 ding, denk ik, dat bekeren tot de Islaam eigenlijk alleen kan vanuit jezelf, als je het zelf wil en met volle overtuiging.

nou yep! 

m v g meriem.
allahou akbar, thabitna ya rabi fi hada dien, wa rfa3na yarabbi fi 3illiyin, wa h 'shourna ya rabbi fi lkawmi nadjiin, ya allah, ya mawlana!soubhaanak .
bezoek ook: www.moslim.net
Terug naar boven
islam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 09 oktober 2003
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2554
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote islam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 16 augustus 2004 om 05:18

Hoi,

natuurlijk is het eens soort dwang dat om met je vriend(in) te blijven, je je zou moeten bekeren, tot welk geloof dan ook. 
Wat betreft verschillende geloven in een relatie, tuurlijk kan dat.  Ik heb mijn geloof, en vertel hem daarover.  Hij persoonlijk trekt zich geen bal aan van welke religie dan ook, hij heeft het niet nodig, maar dat betekent niet dat hij niet met mij kan praten over mijn geloof.  Je partner accepteren is nu eenmaal iets wat bij liefde hoort.

--- ---- ---

Een vrouw kan net zo koppig zijn als een man.  Het gene waar hier van wordt uitgegaan, is dat de man toch overheersend zal zijn in de relatie, en de vrouw dus sowieso bekeert.  Daarvoor is dit de verkeerde samenleving,

awel dat is wat ik probeerde te zeggen

hier hoeft dat niet, en zullen de meeste vrouwen hier eens hartelijk om lachen...

alle vrouwen zijn gevoelig,kwetsbaar,ergens beinvloedbaar door haar gevoelens,je kunt niet het tegengestelde beweren, het is nueenmaal universeel ook al is die geemancipeerd!het is zeker geen nadeel,ze is sensueeler dan de man

--- --- ---
Je laat dit allemaal zo stereotypisch klinken.  Misschien is dat in een islamitische samenleving zo, maar hier heb je niet zulke grote verschillen.  Nu ja, vrouwen zijn algemeen emotioneler (NIET gevoeliger), maar dat maakt niet dat ze daarom zomaar hun man de baas gaan laten zijn  Stel je voor...  Ik denk dat het zelfs vaak zo is, dat in t geheim de vrouw 'de broek draagt', en de man doet alsof

Gr Kim

Met of zonder godsdienst zouden er goede mensen zijn die goede dingen doen en slechte mensen die slechte dingen doen. Maar om goede mensen slechte dingen te laten doen, heb je godsdienst nodig.
Terug naar boven
marhaba Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 22 december 2003
Locatie: Belgium
Online status: Offline
Berichten: 634
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote marhaba Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 16 augustus 2004 om 11:23

Dag kim,

alle vrouwen zijn gevoelig,kwetsbaar,ergens beinvloedbaar door haar gevoelens,je kunt niet het tegengestelde beweren, het is nueenmaal universeel ook al is die geemancipeerd!het is zeker geen nadeel,ze is sensueeler dan de man

--- --- ---
Je laat dit allemaal zo stereotypisch klinken. 

wat is er mis mee, een sensualiteit van karakter wil niet zeggen dat ze niet assertief is!

 Misschien is dat in een islamitische samenleving zo, maar hier heb je niet zulke grote verschillen. 

ziet ge denkt altijd negatief over islaam,vooroordelingen heb je altijd , wat zei ik:ik zei het is een universele caracteristiek van de vrouw, waarom verdraait ge altijd mn woorden ten u voordeel!

Nu ja, vrouwen zijn algemeen emotioneler (NIET gevoeliger),

gevoel en emoties klinken hetzelfde allebei met de humanitaire kant te maken!het is menselijk!en de vrouw (in het algemeen, niet gij perse!maar je mag van mij  natuurlijk  ja aangesproken voelen)heeft het een stuk meerder dan de man.

maar dat maakt niet dat ze daarom zomaar hun man de baas gaan laten zijn  Stel je voor... 

wie heeft het hier over het baas spelen gedoe ??? ze is mentaal sneller beinvloedbaar want ze houdt er rekening met alles mee, en ze laat vaker haar gevoelens en intuitie beslissen 

Ik denk dat het zelfs vaak zo is, dat in t geheim de vrouw 'de broek draagt', en de man doet alsof

en dat is niet fijn, man en vrouw staan gelijk voor de wet, en in de religie voor god,ieder heeft zijn karakter wat maakt het juist gezelliger.(en ik onderlijn karakter  dat gevormd is door een mengeling van tradities culturen,omgevingen,en ook religie!)

over dit topic zelf, ik denk dat je moeilijkheid hebt met het  begrip :een keuze maken , en een keuze hebben, en tot hoeverre je vrij in mag zijn. ik heb mn standpunt uitgelegd, we gaan er nimeer in detail , anders gaan we off toppic,en komen binnen die cyclus van vragen over waarom zou islaam jouw  ware geloof zijn ! gelijk die keer weet je nog !een hele boterham dus,!

m v g, meriem.

 

 

allahou akbar, thabitna ya rabi fi hada dien, wa rfa3na yarabbi fi 3illiyin, wa h 'shourna ya rabbi fi lkawmi nadjiin, ya allah, ya mawlana!soubhaanak .
bezoek ook: www.moslim.net
Terug naar boven
marhaba Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 22 december 2003
Locatie: Belgium
Online status: Offline
Berichten: 634
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote marhaba Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 16 augustus 2004 om 14:26

Dag Remco,

om te beginnen ,deze vergelijkingen zijn mn eigen creatie ,dus het staat niet in de koran die we (moslims) wel moeten volgen, dus het is heel normaal da je  (en anderen) ze vreemd gaan vinden, want het is maar hoe ik het zag toen ik dat bericht wou schrijven op dat gegeven moment (sorry als je niveau van kennis en intelectualiteit hiervoor te hoog waren :) ) trouwens dat vbje van haarproduct  was niet de enige, maar ja,jullie geven het niet op en blijven zoeken naar een gat waarin jullie inzien dat wij moslims mss fout zitten, maar geeft niet hoor, wij zijn dat soort dingen allang gewoon!.nu  ik weet remco jij filosofeert graag over de dingen, ik ga het ook n s proberen

een haar product kan een medicatie middel zijn dat als een soort renforce dient,met andere woorden:alleen maaar toegevoegde vitamnienen die goed zijn voor ieder haar type.nou, kimmie,heeft het ook van iemand anders gehoord,en toegepast,en wil het delen met haar zus, zij gaat haar toch niet dwingen,zij gaat haar de keuze mogelijkheid opleggen, de overtuiging moet van haar zelf komen maar ze ziet in dat het het proberen waard is! en ze wilt haar haren nimeer verliezen, dus je kunt niet alles hebben wat je maar wilt zonder er zelf iets aandoet! dus zij moet haar oude manier van verzorging voor haar haren begraven, en beginnen met de aangeraden manier namelijk:haarproduct .en nog eens hier is the point van dit voorbeeld enniet anders : je hebt haar gewaarschuwd, geinformeerd en punt ! het is aan haar over!wij moslims willen iedereen deze prachtige geloof aanraden gewoon omdat wij het goede ervan zien en willen medelen. jullie zien dat niet meteen in maar komt met de tijd wel!(ikke weer met mn voorbeelden he!)

 

 Verder gaan twee geloven in een relatie of huwelijk prima, mijn ouders zijn het levende bewijs. Mijn vader is Nederlands Hervormd, en m'n moeder is Katholiek, beide zijn ze nu niet meer gelovig,

wat een bevordering zeg! maja, dit is wat ik bedoelde, ze leven eerst goed, het ene respecteert het geloof en de vormen van het  bestaan van de andere,  maar met de tijd bein�vloedt de ene de andere toch zowiezo! de ene trekt de ander naar zijn geloof de andere doet hetzelfde, deze pogingen blijven duren tot dat er een compromis ontstaat! en islaam heeft zijn voorwaarde duidelijk opgesteld, niemand wordt  gedwongen ze te aanvaarden, overtuiging is een belangrijk punt , neutraal info zoeken hierover is een gouden raad.

mvg,meriem

allahou akbar, thabitna ya rabi fi hada dien, wa rfa3na yarabbi fi 3illiyin, wa h 'shourna ya rabbi fi lkawmi nadjiin, ya allah, ya mawlana!soubhaanak .
bezoek ook: www.moslim.net
Terug naar boven
marhaba Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 22 december 2003
Locatie: Belgium
Online status: Offline
Berichten: 634
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote marhaba Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 16 augustus 2004 om 14:58

dag remco!

Je vergeet een ding in je vergelijking. Je vergeet het feit dat haarverzorging iets is van een heel andere catagorie dan religie. Het is natuurlijk maar een manier om je boodschap te verduidelijken,

je antwoordt jezelf!

maar het is een beetje een ongelukkig gekozen manier in dit geval.

vind je, mss wel waarom niet!

Ik snap dat jullie als Moslims iedereen jullie geloof willen aanraden omdat jullie het een mooi geloof vinden. Het blijft echter zo dat ieder persoon anders is en dat de Islam nu eenmaal niet voor iedereen het beste is.

maar islaam is nueenmaal voor de hele mensheid gestuurd, dus wat doen we, we informeren idedereen hierover, voor de rest blijft het hun keuze om de keuze te maken of niet!en nog eens =>geen dwang!

Het enige wat ik eigenlijk vreemd vond en nog steeds vreemd vind is dat het onmogelijk lijkt voor jullie dat een Christelijke jongen trouwd met een Moslima die vervolgens haar religie inruilt voor het Christendom. Het is dan immers haar keuze en zij denkt dat het het beste voor haar is.

een moslima die dit doet is in onze ogen en die van haar schepper een zondaar!ze mag  dat natuurlijk wel doen,nu dat ze het nog kan (een levende wezen op deze aarde) niemand gaat haar iets doen , maar denk eens mee, hoe lang leven we op deze aarde?max 110ja(das echt het max) wat is 110j in vergelijking met eterniteit en de oneindigheid van het leven na de dood? voor een niet gelovige meent dit nix, maar voor een wel gelovige klinkt het als donder! en daarin geloven wij !

voor de rest,over u ouders enzo ga ik er nimeer op in, want ik heb mn standpunt al gezegd,ik blijf erbij, ik ga het ni herhalen

De reden van de regel dat Moslims alleen met Moslims mogen trouwen heeft denk ik veel te maken met het feit dat de Islam moet groeien en niet mag krimpen, als alle Moslims met niet-Moslims trouwen en hun kinderen worden weet ik veel wat dan is dat vanzelf niet bevordelijk voor de uitbreiding van de Islam.

en dat is ook een reden hiervoor (zoals ik al eerder zei dervoor), ja ,indd, maar niet de enige! voor de rest is deze regel opgelegd door god , en hij weet de echte reden beter dan ons!

mvg.meriem

allahou akbar, thabitna ya rabi fi hada dien, wa rfa3na yarabbi fi 3illiyin, wa h 'shourna ya rabbi fi lkawmi nadjiin, ya allah, ya mawlana!soubhaanak .
bezoek ook: www.moslim.net
Terug naar boven
islam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 09 oktober 2003
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2554
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote islam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 16 augustus 2004 om 17:40
In eerste instantie geplaatst door marhaba

ziet ge denkt altijd negatief over islaam,vooroordelingen heb je altijd , wat zei ik:ik zei het is een universele caracteristiek van de vrouw, waarom verdraait ge altijd mn woorden ten u voordeel!

Ik denk niet perse negatief over de Islaam, ik denk negatief over dingen die ik negatief vind, dat maakt me echt niet uit of dat met een geloof te maken heeft of niet.  Groot probleem lijkt me eerder de onwil en onmacht van het kritisch denken over de Islam door moslims, en misschien overcompenseer ik dat een beetje.  Punt blijft dat er anders waarschijnlijk weinig aandacht voor zou zijn (de negatieve punten van de Islam).
--------------------------------

Nu ja, vrouwen zijn algemeen emotioneler (NIET gevoeliger),

gevoel en emoties klinken hetzelfde allebei met de humanitaire kant te maken!het is menselijk!en de vrouw (in het algemeen, niet gij perse!maar je mag van mij  natuurlijk  ja aangesproken voelen)heeft het een stuk meerder dan de man.

Ik bedoel dat beiden dezelfde gevoelens kunnen hebben, in even sterke mate, maar dat een vrouw vaker haar gevoelens toont.
------------------------------------------------------------ -----------------

maar dat maakt niet dat ze daarom zomaar hun man de baas gaan laten zijn  Stel je voor... 

wie heeft het hier over het baas spelen gedoe ??? ze is mentaal sneller beinvloedbaar want ze houdt er rekening met alles mee, en ze laat vaker haar gevoelens en intuitie beslissen 

Dat tweede klopt inderdaad wel, maar dat hoeft niet perse pro-islaam te zijn.  Mijn intuitie en gevoel zeggen bv niet dat ik voor Islam zou moeten kiezen.  Het is niet mijn waarheid.  Wat betreft het eerste, mee oneens dus, tenminste in de westerse cultuur.

Greetz Kim

Met of zonder godsdienst zouden er goede mensen zijn die goede dingen doen en slechte mensen die slechte dingen doen. Maar om goede mensen slechte dingen te laten doen, heb je godsdienst nodig.
Terug naar boven
islam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 09 oktober 2003
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2554
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote islam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 16 augustus 2004 om 17:46
In eerste instantie geplaatst door marhaba

een haar product kan een medicatie middel zijn dat als een soort renforce dient,met andere woorden:alleen maaar toegevoegde vitamnienen die goed zijn voor ieder haar type.nou, kimmie,heeft het ook van iemand anders gehoord,en toegepast,en wil het delen met haar zus, zij gaat haar toch niet dwingen,zij gaat haar de keuze mogelijkheid opleggen, de overtuiging moet van haar zelf komen maar ze ziet in dat het het proberen waard is! en ze wilt haar haren nimeer verliezen, dus je kunt niet alles hebben wat je maar wilt zonder er zelf iets aandoet! dus zij moet haar oude manier van verzorging voor haar haren begraven, en beginnen met de aangeraden manier namelijk:haarproduct .en nog eens hier is the point van dit voorbeeld enniet anders : je hebt haar gewaarschuwd, geinformeerd en punt ! het is aan haar over!wij moslims willen iedereen deze prachtige geloof aanraden gewoon omdat wij het goede ervan zien en willen medelen. jullie zien dat niet meteen in maar komt met de tijd wel!(ikke weer met mn voorbeelden he!)

Hierbij neem je dan aan dat de Islam het universele 'haarversterkingsmiddel' is.  Ik persoonlijk denk dat er velen zijn, en hoe de wereld ervoor staat, sterkt me ook in die overtuiging.  Ik snap dat jij me wilt laten zien wat jij denkt dat de waarheid is, en ik doe net hetzelfde, maar het verschil zit m erin dat mijn waarheid de jouwe niet uitsluit. 
Het is allemaal zo eenvoudig, ik voel me goed, doe goede dingen volgens mijn normen en waarden, ik ben gelukkig.  Waarom zou ik mijn hele bestaan dan omgooien met iets wat me dat niet kan geven?  Niet mijn waarheid dus, en daar eindigt het. 
Spijtig dat hier vaak wordt aangenomen dat Islam de enige waarheid is, daarin zit toch een groot verschil met de vele niet-moslims, die zich zulke illusies niet maken.  Maar ja, erger vind ik nog als ik aanzien word als een ongehoorzaam kindje, doordat sommigen niet eens kunnen bevatten dat ik niet In Allah geloof, en dus bijgevolg die regels niet erken...

Ma ja, onverdraagzaamheid is ook een deel van de mensheid, denk ik, heeft Allah dat er dan ook ingestopt?

Groetjes Kim

Met of zonder godsdienst zouden er goede mensen zijn die goede dingen doen en slechte mensen die slechte dingen doen. Maar om goede mensen slechte dingen te laten doen, heb je godsdienst nodig.
Terug naar boven
Koen Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 14 augustus 2004
Online status: Offline
Berichten: 6
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Koen Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 17 augustus 2004 om 08:47
Hey allemaal,

Ik zie dat ik hier een heuse discussie op gang gebracht heb!Oei, was niet de bedoeling.Maar ik wil jullie wel bedanken voor jullie reacties.Persoonlijk moet ik toegeven dat ik ook wel zo denk als Kimmie en Remco, maar zal aan ons niet-moslim zijn liggen zeker. Vooral het laatste bericht van Kimmie vind ik wel de nagel op de kop.Waarom zou de Islam de enige juiste godsdienst zijn???en waarom kunnen we niet gewoon met elkaar leven met elk ons geloof, zonder dat aan de ene of de andere het geloof moet opgedrongen worden. Nu wil ik natuurlijk Marhaba hiermee niet beledigen, ben blij om haar standpunt te horen, nu weet ik bijvoorbeeld al veel beter hoe haar ouders redeneren, en hoe ze zullen reageren.Zo weet ik nu dat ik me zeker tot de Islam zal moeten bekeren als ik volledig aanvaard wil worden.(probleem blijft hier echter mijn familie, waarom moeten zij mijn geloofsverandering slikken, waarom moeten de christenfamilies inbinden???) Wat me hier dan nog het meest bij stoort is het feit dat zij(mijn vriendin) eigenlijk helemaal niet zo denkt als de meeste moslims hier, ze durft het niet te zeggen, en ze heeft me al gezegd dat ik me zal moeten bekeren tot moslim om volledig aanvaard te worden MAAR dat is niet wat zij denkt, voor haar maakt het geen bal uit welk geloof ik heb, als het aan haar zou liggen dan moest ik me NOOIT tot de Islam bekeren.Alle regels en alle voorschriften komen gewoon van de pater familias, hij bepaalt alles.Wij christenen, volgen ook meestal automatisch het geloof van onze ouders, maar wij kunnen later,zonder enig probleem zelf ons geloof kiezen.En wij zullen daar niet voor gebannen worden uit de familie, of(in sommige extreme islamitische kringen)fysisch geweld aangedaan worden.Dat begrijp ik gewoon niet, zou Allah dat willen???Als een dochter of zoon zich bekeert tot een andere godsdienst, dat men hem/haar dan gewoon verwerpt!Daar heb ik toch serieus mijn twijfels aan.

Maar ja, niets aan te doen, volgens mij komt gedachtengang van haar ouders volledig overeen met die van Marhaba, en dan weet ik wat me te doen staat. Enige reden dus waarom ik me zou bekeren tot de Islam, en waarom mijn vriendin het ook zou willen, is voor het feit dat ze dan later nog contact gaat hebben met haar familie, en dat ze niet uitgestoten wordt. Eigenlijk vind ik dat erg. Maar ja , zoals ik al zei, ik ben dolverliefd, ze is mijn grote liefde, en ik doe alles voor haar geluk. Maar me tot de Islam bekeren uit echte overtuiging voor de Islam, dat is een illusie die denk ik altijd een illusie zal blijven. Ik ben initieel christen, en men gevoel zal christen blijven.Mijn gebruiken zullen mss een beetje Islamitisch worden, maar dat zal dan ook alles zijn.

Zo, genoeg geschreven, nog eens bedankt voor jullie reacties!

En tot schrijfs, groetjes Koen

Terug naar boven
islam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 09 oktober 2003
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2554
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote islam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 17 augustus 2004 om 09:11

Succes ermee, zou ik zeggen.  Ik snap ook wel waarom je je 'bekeert', als je anders niet bij haar kan zijn.  Weet je, je kan later in ieder geval het goeie voorbeeld geven voor je eigen kinderen, en ze hun eigen pad laten kiezen.  Laten zien dat ook moslims vrijheid van geloof hebben, zonder uit hun familie gekickt te worden...
Liefs Kim

Met of zonder godsdienst zouden er goede mensen zijn die goede dingen doen en slechte mensen die slechte dingen doen. Maar om goede mensen slechte dingen te laten doen, heb je godsdienst nodig.
Terug naar boven
Y4smin Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 20 februari 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 64
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Y4smin Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 17 augustus 2004 om 12:12

Asalamoe aleikoum wa rahmatouallah wa barakatuhu / Hoi, Koen!

Ik zelf ben een "wedergekeerd" (bekeerd) Nederlands meisje. Ik ben ongelovig opgevoed en voor mij is het dus wat makkelijker geweest (in de zin van: ik heb een geloof niet moeten "laten") Alhamdoulilah (alle lof is aan God) is dit de beste keuze die ik ooit heb gemaakt. Verdiep je erin, zoek op internet etc. Ik raad je ook aan om in contact te komen met bekeerde mensen. Ook een vraagje aan jou: Hoe kijkt jouw vriendin hier tegenaan? Wat zegt zij zelf over de relatie? En is zij alleen bang voor haar ouders? (daar moet zij juist niet bang voor zijn, zij zou juist God swt moeten vrezen, want Hij is de Straffer en Vergever insha'Allah)

Sterkte alvast!!

Wasalaam, Doeg

Yasmin

* You Think You Know... But You Have No Idea *
Terug naar boven
marhaba Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 22 december 2003
Locatie: Belgium
Online status: Offline
Berichten: 634
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote marhaba Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 17 augustus 2004 om 12:19

Dag kimmie,

je bent hier op een islamitische site, de moslims geloven dat islaam het ware geloof is, en geloven ook dat er andere religies zijn en andere profeten vrede zij met hun ,eerder waren dan de onze sas , zeker zal je het herhaaldelijk horen dat islaam de ware is!het zijn zeker geen illusies en dat heeft nix met onverdraagzaamheid te maken, want in de koran staat een vers:"jullie hebben jullie geloof ,en ik de mijne" islaam is juist een religie van verdraagzaamheid, dus je hoeft je je niet als een ongehoorzaam kindje te voelen als je in contact komt met moslims, want they keep that verse in mind!

en luister, het feit dat uw waarheid de mijne niet uitsluit is dat islaam is een religie  dat  een ruime gevarieerde cocktail van ideen en iedeologien heeft  die je in jou bestaansomgeving(voor de anderen jullie religie) ook hebt geleerd,en zelfs meer. hij heeft over alles gehad, en als jij verkiest om het niet te geloven, wat mag je zeker en vast doen, is uw recht. want zoals ik steeds zeg:"het zijn wij die god nodig hebben, en niet omgekeerd"

nu mijn vraag aan koen:

Mijn gebruiken zullen mss een beetje Islamitisch worden, maar dat zal dan ook alles zijn.

wie ga je voor de gek houden als je schijnbaar islaam omarmt zonder overtuiging?haar famillie,of god??

natuurlijk voor haar maakt het niet uit welk geloof jij persoonlijk hebt, want uiteindelijk zijn we allemaal mensen, we houden zo wiezo van elkaar we accepteren het ander mat zijn goede en slechte kanten....... jah, dat heeft ieder mens aan de hand. maar  iedereen hecht een bepaalde waarde aan iets wat hij belangrijk vindt, voor ons (moslims) is het islaam. en een van de voorwaarden is dat je moslim wordt. het is niet dat ze je de deur uit gaan sturen en herrie maken met je en afkickikken zoals kimmie gezegd heeft, gewoon omdat je geen moslim bent, het zijn geen monsters hoor, haar famillie gaat u vanharte verwelkommen als je contact met hun neemt, maar om de hand van hun dochter te vragen, daar brandt een rood lichtje aan, uit geloof mag dat niet unless je je bekeert en dat moet je uit je pure zelf doen en niet schijnbaar. het spijt me al sik dingen zeg die je liever niet wil horen,of geloven. 

je ziet al wat je moet doen, je hebt al een schijnbare oplossing, (zoals ik dervoor gezegd heb, als je niet overtuigd bent, begin er dan niet aan) maar niemand weet wat hem in de toekomst te wachten staat, dus in u plaats zou ik niet zo zeker praten, want uiteindelijk is het zo:alles wat een schijnbare basis heeft, vernietigt zichzelf vroeg of laat.  mss word je met de tijd wat wijzer door dat hele proces, mssniet, in ieder geval, wens ik u veel succes in het maken van u keuze   

 Ik ben initieel christen, en men gevoel zal christen blijven.

christendom en islaam hebben veel gelijkenissen,beide gaan er van uit dat er maar een god is die bestaat. en das het voornaamste.

 

 

mvg,meriem.
allahou akbar, thabitna ya rabi fi hada dien, wa rfa3na yarabbi fi 3illiyin, wa h 'shourna ya rabbi fi lkawmi nadjiin, ya allah, ya mawlana!soubhaanak .
bezoek ook: www.moslim.net
Terug naar boven
Koen Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 14 augustus 2004
Online status: Offline
Berichten: 6
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Koen Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 17 augustus 2004 om 13:30

Hey Marhaba,

Ok, jij zegt mss wel wat ik niet zo graag wil horen, maar ik vind daarom juist interessant.Maar wat je nu net zegt over het feit dat ze mij niet de deur gaan wijzen enzo, en dat ze niet grof gaan zijn, ok dat geloof ik, het zijn trouwens heel vriendelijke mensen, trouwens alle moslims die ik ken.MAAR, het is wel zo dat zij hun dochter zouden verstoten moest ze met een niet-moslim trouwen.En dat vind ik eigenlijk niet kunnen aan jullie geloof!En wat je zegt over als je niet overtuigd bent, begin er dan niet aan, want dan vernietigt het zochzelf.Ok, in jouw geloof is dat zo, maar ik geloof in mijn God, zal nooit Islaam denken,dus ik heb daar ook geen angst voor.Ik vrees Islaam niet, want ik geloof er niet in.Dus dat is geen probleem voor mij.Als ik niet geloof in Allah, dan kan ik hem ook niet vrezen.En mijn liefde voor haar is niet op schijn gebaseerd, dusdie zal zich ook nooit vernietigen.

Groeten, Koen

Terug naar boven
Koen Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 14 augustus 2004
Online status: Offline
Berichten: 6
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Koen Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 17 augustus 2004 om 13:36

Hey Kimmie en Marhaba, zie dat jullie allebei online zijn?Geen zin om in chat te gaan?Ik wacht!

 

Groetjes Koen

 

Terug naar boven
marhaba Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 22 december 2003
Locatie: Belgium
Online status: Offline
Berichten: 634
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote marhaba Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 17 augustus 2004 om 13:59

dag koen,

het is wel zo dat zij hun dochter zouden verstoten moest ze met een niet-moslim trouwen

koen heb je al eens met haar serieus over haar gedachten omtrend islaam gehad ?ik vind dat zij het moet zijn die haar religie vertegenwoordigt en uitlegt , als zij dit al niet kan doen,  en u aanraadt om moslim te worden enkel om te kunnen trouwen maw schijnbaar voor de ouders ,dan vind ik het heel normaal dat je haar ouders bechuldigt van verstoting ! alle ouders willen het beste voor hun kinderen, ze hebben hun goed opgevoed met liefde en trouw aan het geloof tot dat ze volwassene  verstandige individuen en op eigen benen kunnen staan. en ik vind het noodzakelijk dat als een familie lid die uit zo'n familie uitstapt dat hij /zij tenminste met alle trotsheid die hij in petto heeft , de inhoud van hun geloof  waarmee hij jarenlang opgevoed is  kan vertegenwoordigen zoals het hoort!en niet zwijgen en iveel durven vertellen  zomaar uit verlegenheid of schrik voor verlies van de ander .  

Als ik niet geloof in Allah, dan kan ik hem ook niet vrezen.

ik ben benieuwd voor de mening van je vriendin als ze deze zin hoort! nu zo een  leugen hebben de ouders van dat moslim meisje niet verdiend. trouwens allah betekent god , en jullie geloven ook in hem, er is maar eentje, (en hij heeft geen zonen noch partner..... das voor  de detail) nu ben ik ff in de war, ben je een christen of niet,als je zelfs durft te zeggen dat je  god niet vreest wat ben je dan!?!

En mijn liefde voor haar is niet op schijn gebaseerd, dusdie zal zich ook nooit vernietigen.

en ik zeg zeker niet het tegengestelde, maar wat zich wel gaat vernietigen is dat imago (van schijnbare islam)die je gaat opbouwen bij de ouders van dat meisje  en ook voor iedereen.

zeg, koen, anyway, veel succes jongen, discussieer met haar,en haar familie, en begrijp de reden van deze verbiedingen die je tot nu toe onbegrijpelijk lijken. veel succes!ik wens je al het goede die je je kunt bedenken,ik hoop dat je je visie van schijnbaar moslim worden delete uit je memory,en begin  de echte unieke  oplossing te zoeken namelijk de stap van moslim worden niet te zette zonder overtuiging, en om aan die overtuiging te komen, moet je je nog veel informeren,en rondvragen vooral de mensen die zich bekeerd hebben,en vraag vooral waarom zij zich bekeerd hebben, en hoe was de reactie van hun omgeving op deze beslissing,en hoe hebben zij dat overleefd!

bon, ik denk dat ik genoeg heb gezegd,

m v g, meriem.

allahou akbar, thabitna ya rabi fi hada dien, wa rfa3na yarabbi fi 3illiyin, wa h 'shourna ya rabbi fi lkawmi nadjiin, ya allah, ya mawlana!soubhaanak .
bezoek ook: www.moslim.net
Terug naar boven
Koen Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 14 augustus 2004
Online status: Offline
Berichten: 6
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Koen Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 17 augustus 2004 om 16:01

                         

                            Hey Marhaba,

Heb je op de chat gesproken,maar ik had je reply nog niet gelezen. vind het een heeeeeel klein beetje kortzichtig om mijn zin van Ik vrees Allah niet, letterlijk te nemen.Ik denk dat je goed genoeg weet dat ik daarmee bedoel dat ik niet in de Islam en zijn gebruiken geloof, en dat ik die dus ook niet kan vrezen. Ik geloof niet dat mijn vriendin als zondaar zal gezien worden door Allah wanneer ze met mij(niet-moslim) een relatie heeft!Ik geloof niet dat ze als zondaar zal gezien worden als ze:alcohol drinkt, varkensvlees eet,... Ik geloof ook niet dat wij allemaal als moslims geboren worden, en dat er voor ons,niet-moslims, geen leven na de dood is weggelegd!

En ik weet niet hoor, maar ik kan niet begrijpen hoe iemand het normaal kan  vinden dat een dochter uitgestoten wordt omdat ze samen is met iemand van een ander geloof!En ik zeg dan alleen dochter,want de zoon mag alles.Eigenlijk is Islam toch gebaseerd op ongelijkheid van bij het begin he.Gewoon, de ongelijkheid die er bestaat tussen man en vrouw, en dat die nu nog nageleefd wordt, is gewoon niet te snappen.(om dan het hoofdstukvan homo's en lesbiennes nog buiten beschouwing te laten, wat in christendom ook niet aanvaard wordt, maar toch niet zo strikt gehandhaavd wordt als inde islam).Ik weet, het is een eeuwige discussie, je gelooft erin, of je gelooft er niet in.Maar ik denk toch dat de Islam ergens meer leidt tot onverdraagzaamheid, dan verdraagzaamheid.Onderling kweekt het goede verstandhoudingen, maar voor een niet-moslim is het echt niet aantrekkelijk. Wij, niet-moslims, zeggen ook niet dat al de moslims fout zijn in de keuze van hun geloof, wij geloven iets anders, maar laten vrij aan anderen om te geloven in wat ze willen. Moslims daarentegen laten het niet na om je erop te wijzen dat je fout bent, en dat de Islam het enige juiste geloof is. Dit kweekt haat, en het initiele doel van wat de Islam wil bereiken wordt zo totaaaal niet bereikt!De manier van aanpakken van nu, is echt niet de goede, dat kan ik je als niet-moslim verzekeren.

Zo, ik wil je hier niet mee beledigen ofzo, en je bent superhard bedankt voor je gesprekje daarstraks, en ik weet dat je bedoelingen goed zijn, maar ik wou toch nog even mijn mening kwijt.

Groeten Koen

Terug naar boven
 Post Reply Post Reply Pagina  123>

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.109 seconden.