Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Slaan van een vrouw ( niet toegestaan) ..

 Post Reply Post Reply
Schrijver
Yassira Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 21 augustus 2004
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 662
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Yassira Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: Slaan van een vrouw ( niet toegestaan) ..
    Geplaatst op: 13 september 2004 om 10:42
Slaan van vrouwen
Geschreven door: Abdullah Haselhoef


Blijkbaar leeft bij velen de overtuiging dat slaan van vrouwen in de Islam is toegestaan
. Maar laten we onszelf eerst de volgende vragen voorhouden: Komt het slaan van vrouwen alleen voor bij moslims? Komt het ook bij andersgelovigen voor? Zijn andersgelovigen er in geslaagd om vrouwenmishandeling volledig uit de samenleving te verbannen. Op welke wijze kun je het slaan van vrouwen voorkomen en hoe zou je dat volgens de Islam kunnen aanpakken?

De profeet sprak ooit zijn afschuw uit over het slaan en zei: 'Hoe is het mogelijk dat iemand zijn vrouw slaat zoals je een wilde kameel slaat en vervolgens met haar wil slapen?'

En van Aisha (de vrouw van de profeet) weten we dat de profeet zelf nooit zijn vrouwen, dienaren of andere mensen geslagen heeft. Metgezel Abu Masud al-Badri vertelt over slaan het volgende verhaal: 'Ik was mijn dienaar met een zweep aan het slaan. Toen hoorde ik een stem achter me, "Pas op Abu Masud", maar ik herkende de stem niet, want de stem was gekleurd door intense boosheid. De profeet zei:" Pas op Abu Masud, pas op Abu Masud, pas op Abu Masud; want zeer zeker God heeft meer macht over jou dan jij over je dienaar." Vanaf die dag heb ik nooit meer mijn dienaren geslagen.'

De Quraan behandelt het onderwerp slaan van vrouwen als volgt (4.34): 'Mannen zijn de beschermers en onderhouders van hun echtgenotes omdat God de enen boven de anderen heeft doen uitmunten in [fysieke] kracht en omdat zij van hun rijkdommen zullen besteden [aan hun vrouwen]. Deugdzame vrouwen zijn dus zij, die vroom zijn en heimelijk bewaren hetgeen God onder haar hoede heeft gesteld. En degenen die zich slecht gedragen: wijst haar [eerst] terecht en [als dat niet helpt] laat haar in haar bedden alleen en [als laatste en ook afgeraden] geef haar een lichte tik [in plaats van haar te slaan]. Als zij hun gedrag veranderen, zoekt geen weg tegen haar[door oude koeien uit de sloot te halen of het herkauwen van ruzies]. Waarlijk, God is Verheven, Groot.'

Vervolgens is er, als bovengenoemde stappen tot verzoening tussen man en vrouw niet helpen, de volgende richtlijn (4.35): 'En als gij een breuk tussen hen vreest, stelt dan een scheidrechter [bemiddelaar] van zijn familie en van haar familie aan. Indien zij verzoening wensen zal God deze tussen hen tot stand brengen. Voorzeker, God is Alwetend, Alkennend.'

De Islam probeert het slaan van vrouwen te voorkomen door:

1.De voorbeeldfunctie van de profeet Mohammed, die zijn vrouw nooit geslagen heeft.
2.Het inbouwen van een 'stappenplan' door bijvoorbeeld eerst het gesprek aan te gaan
3.Over te gaan tot seksuele onthouding (voor mannen vaak een reden snel tot inkeer te komen) Want je mag niet met je vrouw slapen zolang je ruzies niet hebt bijgelegd.
4.Als dat niet helpt, wordt er gedoogd dat er symbolische lichte tik toe met een miswak (een tandenborstel van hout van ongeveer 20 x 1 cm)

*Moslima_Y*
*"Inna Llahou ma3a sabirien"*
Terug naar boven
styx Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 27 maart 2004
Online status: Offline
Berichten: 22
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote styx Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 13 september 2004 om 13:00
Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amier Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 13 september 2004 om 15:23

Assalamu alaikum,

dat is een interessant artikel. Ik kopieer het hier.

Slaan toegestaan?
Door: Edip Yuksel
Vertaald door: Werkgroep IBN
Origineel afkomstig van
www.yuksel.org. Indien u voldoende Engels beheerst raden wij u aan het originele artikel te lezen.

"Vers 4:34 van de Koran beveelt gelovigen om hun vrouwen te slaan; dus de Islam is een door mannen gedomineerde religie." Velen van ons hebben dergelijke kritiek van Christenen, athe�sten, agnostici en anderen gehoord. Persoonlijk, iedere keer dat ik 4:34 las, kreeg ik het gevoel dat er iets mis zat. Hoe kan God, de Meest Wijze, ons opdragen onze vrouwen te slaan? Wat voor oplossing is dat? Het is een contrast met de verzen waarin God het huwelijk beschrijft:

30:21: "En tot Zijn tekenen behoort dat Hij voor jullie echtgenotes uit jullie eigen midden geschapen heeft. En Hij heeft liefde en erbarmen tussen jullie gebracht. Daarin zijn tekenen voor mensen die nadenken."

Het moge duidelijk zijn dat dit ogenschijnlijke gemengde bericht, veel hedendaagse Koranvertalers heeft gestoord. Om morele en intellectuele problemen te voorkomen, hebben sommige vertalers getracht het woord "slaan" te verzachten bij het vertalen van 4:34. In het Engels taalgebied bijvoorbeeld voegt Yusuf Ali het woord "zacht/lightly" toe tussen haakjes achter het woord "slaan/beat", om vrouwen te redden:

gedeelte van 4:34 van Yusuf Ali: " . . As to those women on whose part you fear disloyalty and ill-conduct, admonish them (first), (next), refuse to share their beds, (and last) beat them (lightly). . ."
(vertaling: "...Wat betreft die vrouwen waarvan u ontrouw en slecht gedrag vreest, herinner hen (eerst), (vervolgens) weiger het bed met hen te delen, (en als laatste) sla ze (lichtjes)...")

Velen hebben getracht om het probleem heen te draaien. Toen ik mijn Turkse vertaling van 1991 afgemaakt had, stond dit vers bovenaan mijn lijst om zorgvuldig te bestuderen. Zodra ik een probleem omtrent mijn begrip van de Koran tegenkom, herinner ik mijzelf aan 20:114 en bid ik volgens dit vers:

20:114: "Hoogverheven is God, de ware koning. En haast je niet met de Koran voordat de openbaring ervan aan jou geheel is geschied en zeg:'Mijn Heer, geef mij meer kennis'"

Vrijwel alle vertalingen hebben vier sleutelwoorden of termen van dit specifieke vers verkeerd vertaald. Deze zijn: "Qawwamune", "Faddallallahu ba'dahum ala ba'd", "Nushuzehunne" en "Fadribuhunne". In mijn boek "Errors in Turkish Translations" (Istanbul 1992) hebben ik de ware betekenis van deze woorden besproken. In dit artikel wil ik focussen op het laatste woord, "Fadribuhunne".

Een beroemd woord van meervoudige betekenissen
Het probleem komt van het woord "Idribuhunne" dat vroeger vertaald werd als "sla ze". De wortel van dit woord is "DaRaBa". Als je kijkt naar een willekeurig Arabisch woordenboek, dan zal je een lange lijst van betekenissen vinden die aan dit woord worden toegekend. Deze lijst is ��n van de langste lijsten die in Arabische woordenboeken voorkomt. Er kan gesteld worden dat "DaRaBa" d� nummer ��n is van woorden met meervoudige betekenissen. Het woord heeft zovele betekenissen dat we moeiteloos talloze verschillende betekenissen, die in de Koran hieraan worden toegekend, kunnen vinden:

  • Reizen, weggaan: 3:156; 4:101; 38:44; 73:20; 2:273
  • Slaan: 2:60,73; 7:160; 8:12; 20:77; 24:31; 26:63; 37:93; 47:4, 8:50; 47:27
  • Optrekken: 57:13
  • Aanhalen: 43:58
  • Geven (van voorbeelden): 14:24,45; 16:75,76,112; 18:32,45; 24:35; 30:28,58; 36:78; 39:27,29; 43:17; 59:21; 66:10,11
  • Wegnemen: 43:5
  • Veroordelen: 2:61
  • Afsluiten: 18:11
  • Bedekken: 24:31
  • Uitleggen: 13:17

Zoals je kan zien heeft het werkwoord "DaRaBa" alleen al minstens 10 verschillende betekenissen. "DaRaBa" heeft ook andere betekenissen die niet in de Koran staan. Bijvoorbeeld: in de Arabische taal druk je geen geld, je "DaRaBa"-t geld, je vermenigvuldigd geen getallen, je "DaRaBa"-t getallen, je houdt niet op met werken, je "DaRaBa"-t je werk. In het Turks hebben we veel soortgelijke werkwoorden als "DaRaBa", zoals "tutmak", "calmak", "vermak", enz. In het Engels zijn er twee werkwoorden bijna gelijk aan "DaRaBa": "to strike" en "to beat".

Webster's Dictionary geeft veertien verschillende betekenissen aan het woord "strike": slaan (tegen), ontsteken, slangenbeet, wortelschieten (van planten), aanvallen, vishaak, geluid van een klokkenbel, be�nvloeden, aankomen, opkomen, in een gedachtenstaat komen, ontdekken (olie, goud, etc.), ontmantelen, verwijderen, munten maken, staken.

Hetzelfde woordenboek geeft acht verschillende betekenissen aan het woord "beat": meerdere keren slaan, overwinnen, overtreffen, kloppen (van b.v. slagroom), fladderen van vleugels, een pad maken, pulseren, tegen de wind inzeilen.

In het Engels als we tegen iemand zeggen "beat it", betekent dit "ga weg". Hetzelfde zien we in het Arabisch: als we iemand in de gebiedende wijs van "DaRaBa" aanspreken, "IDRiB", bedoelen we ook "ga weg".

Hoe kunnen we de juiste betekenis vinden?
Wanneer we een woord met meerdere betekenissen tegenkomen, kiezen we de correcte betekenis afhankelijk van de context, vorm en ons gezond verstand. Als we bijvoorbeeld "DaRaBa" in 13:17 als "slaan" hadden vertaald, zou er een hele vreemde betekenis ontstaan: "...zo slaat God de waarheid en de valsheid.".

Een ander voorbeeld van een verkeerde vertaling van "DaRaBa" kan gevonden in de vertaling van 38:44. Vrijwel alle Engelse vertalingen, behalve die van Rashad Khalifa, gebruiken een door mannen verzonnen verhaal als reden voor hun vreemde vertaling. Hier volgt de vertaling van 38:44 over Job van Yusuf Ali:

38:44: "'And take in thy hand a little grass, and strike therewith: and break not (thy oath).' Truly We found him full of patience and constancy. How excellent in Our service! ever did he turn (to Us)! "
(vertaling: "'En neem in uw hand een klein stuk gras en sla daarmee: en breek niet (de eed).'Waarlijk Wij vonden hem vol van geduld and rechtlijnigheid. Hoe excellent in dienst van Ons! ooit wende hij (naar Ons)!")

In de voetnoten vertelt Yusuf Ali het traditionele verhaal: "Hij (Job) moet in zijn haastigheid tegen de vrouw gezegd hebben dat hij haar zou slaan: nu wordt hem gevraagd om haar alleen te corrigeren met een grasspriet, om te tonen dat hij net zo zacht en nederig was als geduldig en rechtlijnig.".

Echter...zonder dit verhaal bij de vertaling te betrekken, kunnen we het vers vertalen als:

38:44: "Nu zal u het land bereizen om uw eed te vervullen (het bezorgen van de boodschap)." Wij vonden hem standvastig. Wat een goede dienaar! Hij was een moslim."

Laten we terugkeren naar 4:34
Hiernaast is er het woord "Nushuz", dat over het algemeen als "tegenstand" wordt vertaald,een andere betekenis heeft die vertaald kan worden als mate van ontrouw, vari�rend van flirten tot seksueel avontuur. Als we 4:34 zorgvuldig bestuderen, dan vinden we een aanwijzing dat ons aanleiding geeft het woord als "flirten of overspel plegen" of "buitenechtelijke affaire" te vertalen (ieder woord of iedere set woorden die een mate van ontrouw in een huwelijk kan weergeven). De aanwijzing is de zin voor "Nushuz": "...en houden zich aan God's geboden, zelfs als ze alleen zijn." Deze zin benadrukt belangrijkheid van trouw in het huwelijk.

Verder wordt hetzelfde woord "Nushuz" in 4:128 gebruikt, maar dit wordt gebruikt om de misdragingen van echtgenoten te beschrijven en niet van echtgenotes, zoals in 4:34. Dus de traditionele vertaling van "Nushuz ", "tegenstand" past hier niet. In een verticale relatie kan "tegenstand" geen gedrag van beide partijen zijn. Vertalers proberen deze tegenstrijdigheid op te lossen door "Nushuz" in 4:128 als "onderdrukking" te vertalen, wat geen correcte betekenis van "Nushuz" is. De betekenis van "Nushuz" alszijnde "ontrouw" is wel logisch, voor zowel 4:34 als 4:128.

Een coherente interpretatie
Als we 4:34 lezen, dienen we "idribuhunne" niet als "sla die vrouwen" te interpreteren. We moeten onthouden dat dit woord veel betekenissen heeft. 4:34 vertelt ons dat God ons drie stappen geeft om met (dreigende) ontrouw van een echtgenote om te gaan. Bij het begin van dergelijk wangedrag dient de man haar eerst te adviseren, werkt dit niet dan dient hij te stoppen het bed met haar te delen. Als dit niet werkt en ze gaat verder en pleegt overspel, dan heeft de man het recht haar uit te zetten (zie 4:34 en ook 65:1).

Laat me mijn suggestie voor de vertaling van 4:34 geven
"Mannen zorgen traditioneel gezien voor vrouwen, aangezien God hen ieder van bepaalde kwaliteiten heeft voorzien en mannen van hun financi�le bronnen uitgeven. De rechtvaardige vrouwen zijn gehoorzaam (aan God) en tijdens afwezigheid (van hun mannen) eren zij hem volgens God's geboden. Wat betreft die vrouwen waarvan u ontrouw jegens uzelf vreest, u zult hen eerst adviseren, dan (als zij doorgaan) mag u hen verlaten in bed, dan mag u hen uitzetten. Als zij u gehoorzamen, dan zult u geen transgressie jegens hen plegen."

Een vrouw die vreemdgaat slaan, is geen laatste oplossing; maar haar uit huis zetten is de beste oplossing. En nog eerlijk ook.

Copyright � 2002 Werkgroep Islamitische Bewustwording Nederland. Alle rechten voorbehouden.

� Waarlijk, in het gedenken van God vinden de harten rust. � (Koran 13:28)
Terug naar boven
saif-e-dien Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 12 september 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote saif-e-dien Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 13 september 2004 om 16:44

 

 El salamoealeikom,

Beste Amier djazaak Allahoe gairan (moge Allah SWT jou belonen voor jouw goede daad ) en voor alle moeite.

Alleen wil ik even aankaarten dat het vraagstuk veel simpeler is.         &nb sp;     Namelijk: De Profeet (vrede en zegeningen zij met hem) was de BESTE onder de mensheid, hij (saws) was ook de BESTE uitlegger van de Edele Koran.

Ook is er overleverd over de Profeet (saws): "Zijn gedrag was de Koran".  

Als we dan bedenken dat de Pofeet (saws),de edelmoedigste onder de schepselen van Allah, de beste onder Zijn gezanten en de beste uitlegger van de Koran, wiens gedrag de Koran zelf was (!!!); en dat deze man, zijn vrouwen niet sloeg; dan zijn we toch uitgepraat?

 

Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amier Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 14 september 2004 om 02:04

Salaam alaikum,

beste broeder, het door mij gekopieerde artikel is de link die Styx gaf . Ik kopieerde het alleen omdat ik weet dat de meeste mensen hier bij voorbaat artikelen van IBN als onwaar en derhalve oninteressant bestempelen. Jammer, want de gedachtegang opzich is al interessant, los van of het nastrevenswaardig of niet is.

Wassalam,

Amier.

� Waarlijk, in het gedenken van God vinden de harten rust. � (Koran 13:28)
Terug naar boven
Abou Jabir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1813
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abou Jabir Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 14 september 2004 om 04:14

Assalamoe alykoem,

deze vertaling is best mashAllah, natuurlijk Arabisch is de beste om deze verzen te lezen en de uitleg erbij van onze vrome voorgangers:

4:34 De mannen zijn toezichthouders over de vrouwen omdat Allah de een boven de andere bevoorrecht heeft en omdat zij van hun eigendommen uitgeven (aan de vrouwen). En de oprechte vrouwen zijn de gehoorzame vrouwen en zijn waken (over zichzelf en de eigendommen) in de afwezigheid (van haar man), zoals Allah ook waakt. En wat betreft hen (echtgenotes) waarvan jullie ongehoorzaamheid vrezen: vermaant hen, (als dat niet helpt) negeer hen (in bed) en (als dat niet helpt) slaat hen (licht). Indien zij jullie dan gehoorzamen: zoek dan geen voorwendsel (om hen lastig te vallen). Voorwaar Allah is verheven, Groots.

een andere oplossing, de vers erna:

4:35 En als jullie een breuk tussen beiden vrezen: stuurt dan een bemiddelaar van zijn familie en een bemiddelaar van haar familie, indien zij een verzoening willen, zal Allah tussen hen beiden een verzoening bewerkstellen. Voorwaar Allah is Alwetend, Kenned.

wassalaam,

Bezoek dit: http://aboujabir.web-log.nl/
"Wie in Allah en de Laatste Dag gelooft, moet het goede zeggen of zwijgen." {Boekharie & Moeslim}
Terug naar boven
saif-e-dien Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 12 september 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote saif-e-dien Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 14 september 2004 om 12:52

 

 Al salamoe aleikom,

Beste broeder Amier; mijn excuses voor het misverstandje.       &nbs p;         &nbs p;         &nbs p;   (ik was weer eens te snel met het vellen van oordelen.)

Nogmaals Djazaak Allahoe gairan voor je bijdrage.

Wa aleikom al salaam

Terug naar boven
Ni3met Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 21 augustus 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 447
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Ni3met Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 15 september 2004 om 12:43

Essalaamo 3alaikom,

De Islaam moedigt de echtgenoot aan zijn vrouw goed te behandelen, zoals de Profeet Muhammad salaa Allahu alayhi wa sallam heeft gezegd: {De beste onder jullie zijn degenen die het beste zijn tegenover hun vrouwen.

Dit wou ik nog ff kwijt

wassalaam,

Ni3met

Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amier Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 15 september 2004 om 14:52
In eerste instantie geplaatst door saif-e-dien

 

 Al salamoe aleikom,

Beste broeder Amier; mijn excuses voor het misverstandje.       & ;nbs p;         & ;nbs p;         & ;nbs p;   (ik was weer eens te snel met het vellen van oordelen.)

Nogmaals Djazaak Allahoe gairan voor je bijdrage.

Wa aleikom al salaam

Assalamu alaikum,

je hoeft totaal geen excuses te maken wat mij betreft! Geen reden voor. Desalniettemin zijn je excuses aanvaart.

Wassalam,

Amier.

� Waarlijk, in het gedenken van God vinden de harten rust. � (Koran 13:28)
Terug naar boven
Umm Umarah Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 24 oktober 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 704
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Umm Umarah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 15 september 2004 om 15:19
In eerste instantie geplaatst door Ni3met

Essalaamo 3alaikom,

De Islaam moedigt de echtgenoot aan zijn vrouw goed te behandelen, zoals de Profeet Muhammad salaa Allahu alayhi wa sallam heeft gezegd: {De beste onder jullie zijn degenen die het beste zijn tegenover hun vrouwen.

Dit wou ik nog ff kwijt

wassalaam,

Ni3met

Barak allahoefiek agie.

Profeet Muhammad salaa Allahu alayhi wa sallam heeft gezegd:De beste onder jullie zijn degenen die het beste zijn tegenover hun vrouwen

.

 

Beschrijving van het paradijs! http://www.freewebs.com/islamiway/beschrijving.htm
Terug naar boven
aadtos Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 15 april 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 256
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote aadtos Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 17 september 2004 om 03:23

hahaha wat is dat? het beste zijn tegenover je vrouwen... ze goed in het gareel houden zoals een kapitein orde houdt op zijn schip... de zeelieden straffen wanneer de kapitein dit nodig vind...

als vrouw in de islam kies je een ondergeschikte rol, dat lijkt me wel een conclusie

Terug naar boven
Abou Jabir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1813
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abou Jabir Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 17 september 2004 om 04:01
dat krijg als je niks van weet
Bezoek dit: http://aboujabir.web-log.nl/
"Wie in Allah en de Laatste Dag gelooft, moet het goede zeggen of zwijgen." {Boekharie & Moeslim}
Terug naar boven
Imaan Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 05 oktober 2003
Online status: Offline
Berichten: 959
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Imaan Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 17 september 2004 om 04:37

Assalaam alaykoum/Hallo allemaal,

Ik sta helemaal achter de Woorden van Allah swt en de woorden van de profeet vzmh. Mocht het mij overkomen, dan weet ik dat mijn partner een hele goede reden daar voor heeft gehad. Een praktiserende man, denkt wel 10 keer na, voordat hij een tik uitdeelt.

Een vrouw mishandeld de man vaak psychisch en ook de vrouw moet bij zichzelf te rade gaan, of zij haar houding niet moet veranderen.

Imaan

P.S Zowel de man als de vrouw dienen goed te beseffen, dat ze voor elke daad verantwooding moeten afleggen. Neem niet het risico, misschien deel je onterecht de tik uit.

Wees eerlijk en rechtvaardig!
Terug naar boven
Ni3met Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 21 augustus 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 447
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Ni3met Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 17 september 2004 om 06:31

Essalaamo 3alaikom,

aadtos,

De Profeet Muhammad salaa Allahu alayhi wa sallam heeft gezegd: {O mensen, pas op voor onrechtvaardigheid (nl. onderdrukking, ongelijke behandeling, onrecht doen), want onrechtvaardigheid zal duisternis zijn op de Dag des Oordeels}. De Islaam ziet een vrouw, of ze vrijgezelin is of getrouwd, als een individu met haar eigen rechten. De conclusie die jij trekt, namelijk : ' als vrouw in de islam kies je een ondergeschikte rol' is dus van den zotte. Natuurlijk behoor je je te gehoorzamen tegenover je man, maar dat wil niet zeggen dat je je dus als slaafje moet gaan gedragen. Die conclusie van jou slaat dus werkelijk nergens op. Zo zie je maar weer hoe mensen dingen verkeerd op kunnen vatten. Als man-zijnde behoor je je vrouw goed te behandelen. Versta jij onder een goede behandeling dat je vrouw dus een ondergeschikte rol heeft?? Ik dacht het niet. Jongeman, Denk eens wat positiever. Onder een goede behandeling versta ik dat je bijvoorbeeld je vrouw helpt als ze dat nodig acht. Als je bijvoorbeeld ziet dat zij druk bezig is met het eten klaar maken, hou jij de kinderen dan bij haar vandaan, zodat zij met gemak verder kan gaan, en niet steeds hoeft op te letten dat het kind zich bijvoorbeeld verbrand aan een pan( Ik noem maar ff een voorbeeld, kon ff geen andere bedenken). Ga dus niet op de bank luieren denkend dat je vrouw dat allemaal wel aankan. Voor een keer is dat niet erg, Maar het moet natuurlijk geen routine worden.Dat is mijns inziens wat er bedoeld wordt met 'De besten onder jullie zijn degenen die het beste zijn tegenover hun vrouwen' . Lijkt me nogal logisch, maja...

Umm Umarah, Allah yebarek feek, maar ik ben een oegt, geen agie

wassalaamo 3alaikom,

Ni3met

Terug naar boven
Umm Umarah Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 24 oktober 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 704
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Umm Umarah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 17 september 2004 om 07:43

In eerste instantie geplaatst door Ni3met

Umm Umarah, Allah yebarek feek, maar ik ben een oegt, geen agie

wassalaamo 3alaikom,

Ni3met

Asalaam alaikoum oegtie Ni3met,

sorry dat ik je agie noemde heel stom van mij!!! ik had gewoon moeten kijken maar ik dacht dat ni3man een naam was voor broeders sorry sorry...

Wa salaam alaikoum,

 

Beschrijving van het paradijs! http://www.freewebs.com/islamiway/beschrijving.htm
Terug naar boven
Ni3met Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 21 augustus 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 447
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Ni3met Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 17 september 2004 om 07:54

wa3alaikom essalaam Umm umarah,

hahaha, geeft niet meid, Zo erg is het niet

vergissen is menselijk

Groetjes, Oegtoekie Ni3met

Terug naar boven
islam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 09 oktober 2003
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2554
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote islam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 17 september 2004 om 08:00
In eerste instantie geplaatst door Ni3met

De Islaam ziet een vrouw, of ze vrijgezelin is of getrouwd, als een individu met haar eigen rechten.
Mag ik je vragen die rechten eens op te noemen?  Rechten hebben is nl wat anders dan gelijke rechten hebben. 

De conclusie die jij trekt, namelijk : ' als vrouw in de islam kies je een ondergeschikte rol' is dus van den zotte. Natuurlijk behoor je je te gehoorzamen tegenover je man, maar dat wil niet zeggen dat je je dus als slaafje moet gaan gedragen.

Gehoorzamen wil inderdaad niet perse zeggen dat je een slaafje bent, maar sluit het niet uit.  Gelijk is de relatie dus ook niet, een gelijke relatie is eentje waarin je dezelfde rechten hebt.  Waarom zou je trouwens je man gehoorzamen?  IK moet de eerste goede reden daarvoor nog horen/lezen.

Die conclusie van jou slaat dus werkelijk nergens op. Zo zie je maar weer hoe mensen dingen verkeerd op kunnen vatten. Als man-zijnde behoor je je vrouw goed te behandelen. Versta jij onder een goede behandeling dat je vrouw dus een ondergeschikte rol heeft?? Ik dacht het niet. Jongeman, Denk eens wat positiever. Onder een goede behandeling versta ik dat je bijvoorbeeld je vrouw helpt als ze dat nodig acht. Als je bijvoorbeeld ziet dat zij druk bezig is met het eten klaar maken, hou jij de kinderen dan bij haar vandaan, zodat zij met gemak verder kan gaan, en niet steeds hoeft op te letten dat het kind zich bijvoorbeeld verbrand aan een pan( Ik noem maar ff een voorbeeld, kon ff geen andere bedenken). Ga dus niet op de bank luieren denkend dat je vrouw dat allemaal wel aankan. Voor een keer is dat niet erg, Maar het moet natuurlijk geen routine worden.Dat is mijns inziens wat er bedoeld wordt met 'De besten onder jullie zijn degenen die het beste zijn tegenover hun vrouwen' . Lijkt me nogal logisch, maja...
Bijna mee eens, hoewel je hier ook blijkbaar uitgaat van dat de vrouw alles doet, en de man dan zelf s kan kiezen om te helpen.  Ik ga liever ervan uit dat als je samen een huis en kinderen hebt, je daar ook samen voor zorgt, niet dat de man eens een keer kan helpen als ie wilt.

Groetjes Kim

Met of zonder godsdienst zouden er goede mensen zijn die goede dingen doen en slechte mensen die slechte dingen doen. Maar om goede mensen slechte dingen te laten doen, heb je godsdienst nodig.
Terug naar boven
aadtos Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 15 april 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 256
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote aadtos Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 17 september 2004 om 08:06

In eerste instantie geplaatst door Abou Jabir

dat krijg als je niks van weet

zalig zijn de onwetenden... hehe ik verdraai hier tenminste geen woorden... de man heerst over de vrouw... volgens mij staat het er wel zo'n beetje letterlijk in... ik bedoel door welke bril kijk jij? een roze... ik heb geen bril

Terug naar boven
Abou Jabir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1813
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abou Jabir Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 17 september 2004 om 08:51
ik kijk vanuit een islamitische bril, heb jij problemen mee?
Bezoek dit: http://aboujabir.web-log.nl/
"Wie in Allah en de Laatste Dag gelooft, moet het goede zeggen of zwijgen." {Boekharie & Moeslim}
Terug naar boven
aadtos Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 15 april 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 256
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote aadtos Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 17 september 2004 om 08:59

ehm om heel eerlijk te zijn wel... kijk; je reactie sloeg gewoon helemaal nergens op natuurlijk... hehehe maar dat weet jij ook wel... gekkie ...

als allah mij onwetend had gemaakt had hij mij hier niet doen belanden... knoop dat maar in je horen, en je zult weer opnieuw van mij horen...

Terug naar boven
Ni3met Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 21 augustus 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 447
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Ni3met Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 17 september 2004 om 13:18
In eerste instantie geplaatst door Kimmie

In eerste instantie geplaatst door Ni3met

De Islaam ziet een vrouw, of ze vrijgezelin is of getrouwd, als een individu met haar eigen rechten.
Mag ik je vragen die rechten eens op te noemen?  Rechten hebben is nl wat anders dan gelijke rechten hebben. 

Natuurlijk mag je dat vragen  . Maar euhmm, ik kan zo 1,2,3 geen voorbeelden bedenken. 

De conclusie die jij trekt, namelijk : ' als vrouw in de islam kies je een ondergeschikte rol' is dus van den zotte. Natuurlijk behoor je je te gehoorzamen tegenover je man, maar dat wil niet zeggen dat je je dus als slaafje moet gaan gedragen.

Gehoorzamen wil inderdaad niet perse zeggen dat je een slaafje bent, maar sluit het niet uit.  Gelijk is de relatie dus ook niet, een gelijke relatie is eentje waarin je dezelfde rechten hebt.  Waarom zou je trouwens je man gehoorzamen?  IK moet de eerste goede reden daarvoor nog horen/lezen.

Waarom zou je je man gehoorzamen? Nou, Waarom niet? . Gehoorzaamheid is toch goed? Maar dat moet uiteraard van beide kanten komen. Kijk, als de vrouw bijvoorbeeld tegen haar man zegt: Heey mannetje van me, Zou je even nog wat boodschappen willen doen, dan ga ik er ook van uit dat de man gehoorzaamt en zegt: Ja hoor, vrouwtje van me. Dat ga ik wel ff doen. Snap je? (Dat was ff een voorbeeld die ineens in me opkwam)Het hoeft dus niet alleen van de vrouw te komen. Wellicht dat jij aan een andere soort gehoorzaamheid dacht.

Die conclusie van jou slaat dus werkelijk nergens op. Zo zie je maar weer hoe mensen dingen verkeerd op kunnen vatten. Als man-zijnde behoor je je vrouw goed te behandelen. Versta jij onder een goede behandeling dat je vrouw dus een ondergeschikte rol heeft?? Ik dacht het niet. Jongeman, Denk eens wat positiever. Onder een goede behandeling versta ik dat je bijvoorbeeld je vrouw helpt als ze dat nodig acht. Als je bijvoorbeeld ziet dat zij druk bezig is met het eten klaar maken, hou jij de kinderen dan bij haar vandaan, zodat zij met gemak verder kan gaan, en niet steeds hoeft op te letten dat het kind zich bijvoorbeeld verbrand aan een pan( Ik noem maar ff een voorbeeld, kon ff geen andere bedenken). Ga dus niet op de bank luieren denkend dat je vrouw dat allemaal wel aankan. Voor een keer is dat niet erg, Maar het moet natuurlijk geen routine worden.Dat is mijns inziens wat er bedoeld wordt met 'De besten onder jullie zijn degenen die het beste zijn tegenover hun vrouwen' . Lijkt me nogal logisch, maja...
Bijna mee eens, hoewel je hier ook blijkbaar uitgaat van dat de vrouw alles doet, en de man dan zelf s kan kiezen om te helpen.  Ik ga liever ervan uit dat als je samen een huis en kinderen hebt, je daar ook samen voor zorgt, niet dat de man eens een keer kan helpen als ie wilt.

Ja, dat is ook wat ik bedoelde te zeggen eigenlijk.

Groetjes Kim

Groetjes, Ni3met

Terug naar boven
Rhido Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 06 februari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 66
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Rhido Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 17 september 2004 om 14:50

Als ik even tussendoor mag. Ik vraag me af als ik een vrouw zou slaan, zal ik meer richting naar het kwade gaan? Ik sla haast niet op iemand. Of er moet echt een enkele uitzondering voor zijn. Probeer zo tolerant mogelijk te blijven. Wat er ook in de koran zal staan, dat ik zomaar een vrouw mag slaan lijkt mij gelijk naar het kwade zoeken. Als ik ruzie heb dan ga ik misschien wel slaan. Dan heb ik wel een  gezicht. Maar zomaar vrouwen slaan is bij mij meer zoeken naar het kwade. Het is ook nergens voor nodig om een vrouw zomaar te slaan. (Auw! Dat kietelt zeg!)

Terug naar boven
Ni3met Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 21 augustus 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 447
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Ni3met Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 18 september 2004 om 07:29

Ja, natuurlijk mag je ff tussendoor. Maar euh, natuurlijk is het nergens voor nodig om je vrouw zomaar te slaan (duuh).

Overgeleverd door Anas dat De profeet (vzmh) zei: Wie zijn woede bedwingt, Allah zal zijn bestraffing van hem afhouden (Tirmidi)

De sterke man is niet degene die worstelt maar (het is) degene die controle over zichzelf heeft tijdens een aanval van woede. (Sah'ih' Moeslim)

Aboe Hoerayrah verhaalt: Een man zei tegen de profeet: Geef mij advies. Hij zei:Word niet kwaad. De man herhaalde (zijn vraag) verschillende malen. Hij (de profeet s.a.w. zei: Word niet kwaad. (Boekharie)

Groetjes, Ni3met

Terug naar boven
Yassira Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 21 augustus 2004
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 662
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Yassira Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 18 september 2004 om 10:48

Hier heb je drie mooie Uitdrukking over de Vrouw ...

Druk elkaar op het hart om vrouwen goed te behandelen...


De beste voorziening van deze wereld is een goede vrouw...


Een vrouw is net een diamant die gooi je ook niet zomaar op straat ...

Salaam Oe ehleykoom Wr Wb ... Oegt Y. Fi dien ...

*Moslima_Y*
*"Inna Llahou ma3a sabirien"*
Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.107 seconden.