Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Het beloofde land voor Banu Israel?

 Post Reply Post Reply
Schrijver
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amier Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: Het beloofde land voor Banu Israel?
    Geplaatst op: 18 oktober 2004 om 14:40

Assalamu alaikum,

de volgende verzen in ogenschouw nemend, zou je dan niet moeten concluderen dat palestina door Allah swt aan de Banu Israel en dus ook de joden (de joden zijn maar 1 stam van de 12 stammen van Banu Israel) is beloofd en ze dus vanuit de koran gezien recht hebben op dat land?

Soera Al Maidah (5), aya 20 tm 26:

20. En toen Mozes tot zijn volk zeide: "O, mijn volk, herinner u Allah's gunst aan u, toen Hij profeten onder u aanstelde en u koningen aanwees en Hij u gaf, wat Hij aan niemand onder de volkeren heeft gegeven."

21. "O, mijn volk, gaat het heilige land binnen dat Allah voor u heeft bestemd en keert het niet de rug toe, anders zult gij verliezers worden."

22. Zij zeiden: "O, Mozes, daarin is een trots en machtig volk en wij zullen er niet binnengaan voordat zij er uit weggaan. En indien zij er uit weggaan, zullen wij het binnentrekken."

23. Daarop zeiden twee mannen van degenen die hun Heer vreesden en wie Allah Zijn gunst had bewezen: "Gaat de poort (van de stad) binnen, hen tegemoet - wanneer gij er eenmaal binnen zijt, dan zult gij zeker overwinnaar worden. En stelt uw vertrouwen in Allah, als gij gelovigen zijt."

24. Zij zeiden: "O, Mozes, wij zullen er stellig niet binnengaan zolang zij er in zijn. Gaat gij en uw Heer en strijdt - wij blijven hier zitten."

25. Hij zeide: "Mijn Heer, ik heb macht over niemand dan over mijzelf en mijn broeder, maak daarom een onderscheid tussen ons en het opstandige volk."

26. Allah zeide: "Voorzeker, dat (land) is voor hen voor veertig jaren verboden; dwalende zullen zij door het land trekken. Bekommer u daarom niet over het ongehoorzame volk."

Zijn er verzen die deze belofte ongedaan hebben gemaakt?

Wassalam,

Amier.

� Waarlijk, in het gedenken van God vinden de harten rust. � (Koran 13:28)
Terug naar boven
Yarem Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 01 mei 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 91
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Yarem Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 18 oktober 2004 om 14:50
als God Zijn beloften ongedaan maakt hoe betrouwbaar is Hij dan?
Adonai li, lo ira. Mah ya'aseh li adam? (Psalm 118:6)
Terug naar boven
Abou Jabir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1813
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abou Jabir Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 18 oktober 2004 om 18:18

Assalamoe alykoem broeder Amier,

ik kan niet uit die verzen uithalen dat Allah de kinderen van Israel (onder hen joden) het land heeft beloofd, maar wel dat het bestemd is voor hen op dat moment, omdat zij de enige gelovigen waren op die tijd, namelijk de volgers van Mozes vrede zij met hem. maar toch onder hen waren er veel hypocrieten die niet luisterden naar hun profeet Mozes, en zeiden onder andere: "O, Mozes, daarin is een trots en machtig volk en wij zullen er niet binnengaan voordat zij er uit weggaan. En indien zij er uit weggaan, zullen wij het binnentrekken."  en ook : "O, Mozes, wij zullen er stellig niet binnengaan zolang zij er in zijn. Gaat gij en uw Heer en strijdt - wij blijven hier zitten."

daarna zei de profeet Mozes vrede zij met hem: "Mijn Heer, ik heb macht over niemand dan over mijzelf en mijn broeder (bedoelt hier zijn broer Haroen vrede zij met hem), maak daarom een onderscheid tussen ons en het opstandige volk."  hier bedoelt Mozes vrede zij met hem zijn eigen volk die weigerden aan zijn zijde te vechten.

laten we andere verzen bestuderen, nl begin van soerat Al Israa (17) vers 4 tot 7:

4. En Wij maakten aan de kinderen van Isra�l in het Boek bekend: "Voorwaar, tweemaal zult gij op de aarde verderf teweeg brengen en voorzeker zult gij uitermate aanmatigend worden."

5. Toen dan ook de tijd voor de eerste van de twee bedreigingen kwam, zonden Wij Onze dienaren, toegerust met grote macht tegen u uit, die de huizen binnendrongen; dit was een belofte die in vervulling ging.

Allah voorspelde aan de kinderen van Israel via Zijn profeten dat ze twee maal verderf op aarde zullen zaaien, en dat Allah hen zal straffen door zijn dienaren (de mofassiroen zeiden, het gaat hier om kuffar die de kinderen van Israel hebben gestrafd VOOR de komst van Jezus, misschien wel de Roemeinen)

6. Nadien gaven Wij u macht over hen en Wij hielpen u met rijkdommen en kinderen, en maakten u groter in getal.

daarna ging de situatie van de kinderen van Israel beter aan toe, omdat ze terug keerden naar Allah, de moefassiroen zeiden, dit was in de tijd van de profeet Dawood vrede zij met hem (David).

7. (Zeggende) "Indien gij goed doet, doet gij goed voor uzelf; en indien gij kwaad doet, is het tegen uzelf. En toen de tijd was gekomen voor de tweede (bedreiging), zonden Wij (andere volkeren) om u met schande te treffen zodat zij de Moskee zouden binnendringen zoals zij er de eerste keer binnen gingen om alles wat zij veroverd hadden te verwoesten."

daarna de tweede keer dat ze verderf teweeg brachten, kwam er een andere volk op hen af die hen (de kinderen van Israel) het leven zuur maakten door allerlei verwoestingen en martelingen.

8. "Het kan zijn dat uw Heer u barmhartigheid zal tonen; doch indien gij terugkeert, zullen Wij ook terugkeren en Wij hebben de hel tot een kerker voor de ongelovigen gemaakt."

en Allah waarschuwt hen hier weer, namelijk wanneer ze teruggaan naar verderf zal Allah ook terugkeren met volkeren op hen te sturen, zoals de meeste moefassiroen zeiden, dit zal voor de dag des oordeels gebeuren wanneer de moslims tegen de joden zullen strijden, en ook wanneer de profeet Jezus terug zal keren, wallahoe a3lam.  

wassalaam,

Bezoek dit: http://aboujabir.web-log.nl/
"Wie in Allah en de Laatste Dag gelooft, moet het goede zeggen of zwijgen." {Boekharie & Moeslim}
Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amier Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 19 oktober 2004 om 06:26

Assalamu alaikum,

bedankt voor je reactie broeder. Ik heb die ayaat in een discussie gezien op een joods forum, en ik vroeg me af hoe er hier op gereageerd zou worden en of er meer over de argumentatie die ik gaf bekend is.

Er staat wel in die verzen dat het volk van israel veertig jaar moest rondzwerven voor dat ze het land konden binnengaan dat Allah voor hun bestemd had. Dit is ook zo gebeurd en ze hebben de moskee in jeruzalem gebouwd (dwz de tempel van Dawud). Dat blijkt ook uit de verzen die je aangaf uit soera Al Israa, toch? Daarna is het volk van israel nog twee keer gestraft en Allah waarschuwt in soera Al Israa vers 8 het volk om niet nogmaals de fout in te gaan.

Maar betekend dit dat palestina niet meer voor het volk van israel bestemd is zoals in soera Al Maidah wordt aangegeven? (Bestemd hoeft idd niet perse beloofd te zijn). Er wordt toch nergens gezegd dat het volk van israel hun rechten op het land verspeeld hebben? Of hebben ze hun rechten voorgoed verspeeld nu ze recht tegenover de palestijnse moslims staan.

 

Dit is overigens op geen enkele wijze een politiek bedoeld topic van mij!! Ik probeer absoluut niet de barbaarse israelische politiek tegenover de palestijnen te rechtvaardigen en ik probeer ook niet te zeggen dat de palestijnen geen recht hebben op de grond van hun voorouders en dus verdreven mogen worden. Ik wil puur kijken hoe er vanuit de koran, dus het woord van Allah, tegen de rechten van het joodse volk op dat land wordt aangekeken, omdat ik die verzen in soera Al Maidah tegenkwam. Dus moge mijn intentie duidelijk zijn.

Wassalam.

� Waarlijk, in het gedenken van God vinden de harten rust. � (Koran 13:28)
Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.061 seconden.