Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Arabisch als goddelijke taal?

 Post Reply Post Reply
Schrijver
A_en_S Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 31 augustus 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 233
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote A_en_S Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: Arabisch als goddelijke taal?
    Geplaatst op: 25 oktober 2004 om 05:17

Salaamoe alaikoem wa rahmatullahie wa barakatoehoe,

Ik kan mij herinneren dat ik een tijdje geleden een topic heb gezien over arabisch als goddelijke taal. Volgens mij heeft Amier de topic geopend. Ik heb gezocht en gezocht, maar kan het echt NIET vinden..

Kan iemand me daarbij helpen?

Alvast djezekka lahoe ghairan of bedankt..

Wassalaam,

Soumaya

Moge Allah soebhana wa ta'ala ons vergeven voor onze zonden.. Amien!
Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amier Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 25 oktober 2004 om 05:31

Assalamu alaikum,

ik had dat topic idd geopend. De centrale vraag was of er arabisch in het paradijs gesproken zou worden. Er werd wat gediscussierd en de conclusie was eigenlijk dat diegenen die zeiden van wel naar dalil op zoek zouden gaan. Heb je dat gevonden?

Wassalam.

� Waarlijk, in het gedenken van God vinden de harten rust. � (Koran 13:28)
Terug naar boven
Noor al-Islaam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 14 juli 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 955
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Noor al-Islaam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 25 oktober 2004 om 05:35

Salam aleikum,

Er zal arabisch gesproken worden, na je dood en alles erom heen...

Terug naar boven
A_en_S Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 31 augustus 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 233
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote A_en_S Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 25 oktober 2004 om 05:38

Salaamoe alaikoem,

Ik heb nog geen bewijs gevonden, en Noor Al-Islaam.. Bewijzen graag!

Wassalaam,

Soumaya

Moge Allah soebhana wa ta'ala ons vergeven voor onze zonden.. Amien!
Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amier Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 25 oktober 2004 om 05:39

Assalamu alaikum,

Ach zo zuster Noor. Maar waaruit concludeer je dat? Zeg maar, wat is je "dalil".

Wassalam.

� Waarlijk, in het gedenken van God vinden de harten rust. � (Koran 13:28)
Terug naar boven
Noor al-Islaam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 14 juli 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 955
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Noor al-Islaam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 25 oktober 2004 om 06:07

Salam Aleikum,

soory sorry sorry Amier.... niet genoeg geslapen misschien

Ik zal bewijzen halen incha Allah, heb geduld!!!

ma3a salama

 

Terug naar boven
rafiaa Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 12 juni 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 132
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote rafiaa Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 25 oktober 2004 om 07:16

assalamoe aleikum,

En degene die geen arabisch spreken, kunnen die het wel spreken en/of verstaan in het paradijs?

salaam rafiaa

"Wie vergeeft en zich verzoenend opstelt, Allah zal hem weten te belonen".
(soera Es-Sjoera)
Terug naar boven
Noor al-Islaam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 14 juli 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 955
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Noor al-Islaam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 25 oktober 2004 om 09:29

Salam Aleikum,

Ik ben op dit moment aan het w88 op de bewijzen die binnen zullen komen, en idd ja iedereen zal arabisch spreken, of je het hier wel of niet kunt...

ma3a salama

Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amier Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 25 oktober 2004 om 09:54
In eerste instantie geplaatst door Noor al-Islaam

Salam Aleikum,

Ik ben op dit moment aan het w88 op de bewijzen die binnen zullen komen

Assalamu alaikum,

heb je ze besteld per post ofzo?

Wassalam.

� Waarlijk, in het gedenken van God vinden de harten rust. � (Koran 13:28)
Terug naar boven
A_en_S Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 31 augustus 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 233
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote A_en_S Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 25 oktober 2004 om 09:54

Salaamoe alaikoem,

Ik heb gehoord dat in soera Ibrahiem staat dat je voor de poorten van Djenna salaam zult zeggen. Maar dat is geen bewijs voor wat we IN Djenna spreken.

Dat wil ik dus graag weten. Ik heb het antwoord nergens kunnen vinden.

Wassalama,

Soumaya

Moge Allah soebhana wa ta'ala ons vergeven voor onze zonden.. Amien!
Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amier Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 25 oktober 2004 om 09:59

Salaam,

bovendien is soera Ibrahim in het arabisch geschreven; de taal die de profeet s.a.s. sprak omdat hij arabier was. Was hij hebreeuws geweest, dan had er waarschijnlijk "shalom" gestaan.

 

� Waarlijk, in het gedenken van God vinden de harten rust. � (Koran 13:28)
Terug naar boven
Noor al-Islaam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 14 juli 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 955
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Noor al-Islaam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 25 oktober 2004 om 10:04

Salam Aleikum,

Hahaha Amier, nee dat niet...

Mijn tante heeft de info, die in belgie woont, die zal de info naar me toe mailen...

snappie!?

Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amier Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 25 oktober 2004 om 10:14

Salaam,

het was maar een grapje van mij zuster Noor .

Voor wat betreft soera Ibrahim, vers 23 zegt:

"En de gelovigen die goede werken doen, zullen in tuinen worden toegelaten waardoor rivieren stromen, daarin zullen zij vertoeven door het gebod van hun Heer. Hun groet daarin zal "Vrede" zijn."

Dezelfde soera verklaard waarom de koran in het arabisch is geopenbaard, vers 4:

"Wij zonden geen boodschapper dan met de taal van zijn volk, zodat hij (het) hun duidelijk moge maken. Dan laat Allah dwalen wie Hij wil en leidt wie Hij wil. Hij is de Almachtige, de Alwijze."

(Vertaling van redouan.nl)

Wassalam.

� Waarlijk, in het gedenken van God vinden de harten rust. � (Koran 13:28)
Terug naar boven
Noor al-Islaam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 14 juli 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 955
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Noor al-Islaam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 25 oktober 2004 om 10:19

Salam Aleikum,

Weet ik broeder Amier

Macha Allah, hopelijk heb ik er hierbij nog wat aan toe te voegen incha Allah!

ma3a salama

Terug naar boven
A_en_S Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 31 augustus 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 233
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote A_en_S Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 26 oktober 2004 om 08:04

Salaamoe alaikoem wa rahmatullahie wa barakatoehoe..

Ik vind het zo vreemd. Er zijn mensen die zijn er zeker van dat arabisch d� taal is in Djenna (persoonlijk geef ik daar niet zo veel om, als ik maar in Djenna KOM), maar niemand kan me bewijzen geven..

Of heeft iemand ondertussen wat bewijs voor me??

Wassalaam,

Soumaya..

P.s. ik probeerde de vraag gisteren te stellen op al-yaqeen.com, maar schijnbaar kon de pc dat niet aan. Ik moest een of andere instelling hebben (effe installeren dus).

Moge Allah soebhana wa ta'ala ons vergeven voor onze zonden.. Amien!
Terug naar boven
ouarda Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 10 februari 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 205
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote ouarda Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 26 oktober 2004 om 08:59

salaam oe alaikoem warahmatoellah zuster Soumaya,

Als ik het goed heb, dan is er al eerder een vraag gesteld op www.al-yaqeen.com over de taal die gesproken zal worden. kijk maar even bij de eerder gestelde vragen.

ik zou het graag even voor je willen bekijken, maar ik kom daar meestal vast te zitten bij vraag en antwoord. mn hele pc loopt dan vast.

dus ik zou zeggen neem daar even een kijkje

wa salaam

Wie de wijsheid zoekt is wijs, wie zich verbeeld de wijsheid gevonden te hebben is een dwaas
Terug naar boven
A_en_S Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 31 augustus 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 233
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote A_en_S Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 26 oktober 2004 om 09:48

Salaamoe alaikoem wa rahmatullahi wa barakatoehoe,

Dat heb ik al gedaan.. En hij stond er niet op (tenzij ik een beetje kippig was..)

Ga het inchaAllah nogmaals proberen.

Wassalaam,

Soumaya

Moge Allah soebhana wa ta'ala ons vergeven voor onze zonden.. Amien!
Terug naar boven
A_en_S Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 31 augustus 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 233
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote A_en_S Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 27 oktober 2004 om 05:14

Salaamoe alaikoem,

Poging helaas mislukt.. t staat er niet op..

Moge Allah soebhana wa ta'ala ons vergeven voor onze zonden.. Amien!
Terug naar boven
Ubaydah Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 19 juli 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 46
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Ubaydah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 28 oktober 2004 om 07:57

Wa 3alaikum Asalaam wa Ra7matulahi wa Barakatuhu

 

 

Een Fatwa gericht aan Shaikhul Islaam ibn Taymiyyah (Rahimahullaah)

Vraag: Hoe zullen de mensen worden aangesproken op de Dag des Oordeels? En Zal Allah de Verhevene de mensen Aanspreken met de taal van de Arabieren? En is het correct dat de taal van de mensen van het vuur Farsee (perzisch) is, en de taal van de mensen van het Paradijs Arabisch is?

Antwoord: Alle Lof is aan Allah de Heer van al het bestaan, ik weet niet welke taal de mensen zullen spreken op die Dag. En ik weet niet hoe ze de toespraak van hun Heer Djalla wa 'Allaa zullen horen, omdat Allah, de Verhevene ons niet geinformeerd Heeft hierover en ook niet onze Boodschapper Salla Allahu 3alaihi wa Sallam

(Dit is een deel genomen uit de
Fatwa )

 

Lees verder (Engels):

http://www.tazkiyah.org/readarticle.php?II=TDOJ-00012

Laa ilaha illa Anta Soeb7anaka inie kuntu mina dalimien
Terug naar boven
A_en_S Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 31 augustus 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 233
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote A_en_S Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 28 oktober 2004 om 08:08

Salaamoe alaikeom wa rahmatullahi wa barakatoehoe,

SoebhaanAllah.. MashaAllah! Djezekka lahoe ghairan!

Je wilt niet weten hoe lang ik heb gezocht en gevraagd..

Eindelijk bewijs.. Ben blij, ben van plan om het gelijk te laten zien aan de dames die beweerden dat Arabisch d� taal was en dat daar bewijs voor was. Wil het niet in hun gezicht wrijven, maar juist behoeden om uitspraken toe te kennen aan de profeet saws of Allah swt..

Wassalaam, Soumaya..

Moge Allah soebhana wa ta'ala ons vergeven voor onze zonden.. Amien!
Terug naar boven
Abou Jabir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1813
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abou Jabir Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 28 oktober 2004 om 08:39

Assalamoe alykoem,

er is een hadith die als volgt gaat: "houd van de arabieren om deze drie zaken; omdat ik arabier ben, de koran in het arabisch is en omdat de taal van de mensen van het paradijs arabisch is" overgeleverd door At-tabaranie en zei; mawdoe3 (of te wel zwak), en staat ook vermeld in "Dha3ief Al djami3" (de verzameling van zwakke ahadith) onder de nummer "173" van Sheikh Al Albany.

zie het boek "dha3ief al djamie3" van sheikh Al Albany: http://www.alalbany.net/fclick/fclick.php?fid=14 (in het arabisch).

wassalaam,

 

 

Bezoek dit: http://aboujabir.web-log.nl/
"Wie in Allah en de Laatste Dag gelooft, moet het goede zeggen of zwijgen." {Boekharie & Moeslim}
Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amier Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 28 oktober 2004 om 08:47

Salaam Abou Jabir,

ik dacht dat jij geen rechtgeldigheid toekende aan zwakke ahadith? Voor zover ik weet zijn trouwens de meeste ahadith die de ene bevolkingsgroep boven de ander verheffen zwak.

Nee mensen, het wordt mij steeds duidelijker: de taal van het paradijs zal Algemeen Beschaafd Nederlands zijn. Ik ben nog op zoek naar dalil.

Wassalam.

� Waarlijk, in het gedenken van God vinden de harten rust. � (Koran 13:28)
Terug naar boven
Abou Jabir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1813
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abou Jabir Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 28 oktober 2004 om 08:56

Assalamoe alykoem Amier,

, het is zo dat ik die hadith vermelde om de mensen tegen te waarschuwen, ik zei erbij toch dat ie zwak is verklaard door de geleerden,

wel grappig om aan mij iets toe te kennen waar ik juist tegen ben, en dat door mijn eigen post....

wassalaam,

Bezoek dit: http://aboujabir.web-log.nl/
"Wie in Allah en de Laatste Dag gelooft, moet het goede zeggen of zwijgen." {Boekharie & Moeslim}
Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amier Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 28 oktober 2004 om 09:13

Salaam alaikum,

oh, ik dacht dat je die hadith als dalil wilde gebruiken. Eigenlijk maakt het niets uit welke taal we wel of niet spreken in het hiernamaals; we komen er vanzelf achter insha Allah.

� Waarlijk, in het gedenken van God vinden de harten rust. � (Koran 13:28)
Terug naar boven
Abou Jabir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1813
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abou Jabir Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 28 oktober 2004 om 09:38

wa3alykoem assalaam Amier,

hoe kan ik een zwakke Hadith als dalil gebruiken, je kent mij toch..

ik vermelde die hadith als zwak, omdat sommige mensen die hadith gebruiken om te zeggen dat Arabisch in het paradijs gesproken zal worden, wat niet waar is..

wassalaam,

 

Bezoek dit: http://aboujabir.web-log.nl/
"Wie in Allah en de Laatste Dag gelooft, moet het goede zeggen of zwijgen." {Boekharie & Moeslim}
Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amier Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 28 oktober 2004 om 09:50

Assalamu alaikum,

ik snap 'm.

Wassalam.

� Waarlijk, in het gedenken van God vinden de harten rust. � (Koran 13:28)
Terug naar boven
A_en_S Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 31 augustus 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 233
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote A_en_S Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 28 oktober 2004 om 10:35

Salaamoe alaikoem wa rahmatullahie wa barakatoehoe,

Broeders, moge Allah swt jullie belonen voor jullie hulp!

En inderdaad.. Het maakt me eigenlijk niets uit wat we daar spreken, als ik er maar KOM!

Maar ja, ik vond het vreemd dat iemand tijdens een lezing zoiets zegt (veel meisjes nemen klakkeloos dingen aan) terwijl het dus niet waar is..

Wassalaam, Soumaya

Moge Allah soebhana wa ta'ala ons vergeven voor onze zonden.. Amien!
Terug naar boven
ouarda Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 10 februari 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 205
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote ouarda Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 23 januari 2005 om 16:56

Vraag:

�Hoe zullen de mensen worden aangesproken op de Dag des Oordeels? En zal Allaah, de Verhevenste, de mensen aanspreken met de taal van de Arabieren? En is het correct dat de taal van de mensen van het Vuur Farsie (Perzisch) is en de taal van de Mensen van het Paradijs Arabisch?�

Antwoord:

�Alle lof is aan Allaah, de Heer der Werelden. Ik weet niet met welke taal de mensen zullen spreken op die dag! En ik weet niet hoe zij de Spraak van hun Heer zullen horen, want Allaah, de Verhevenste, heeft ons daar niet over ge�nformeerd. Noch heeft Zijn Boodschapper (salallaahoe `alayhie was sallem) ons daarover ge�nformeerd. En het is niet correct (om te geloven) dat Farsie de taal is van de inwoners van Djahannam, noch is het correct (om te geloven) dat Arabisch de taal is van de mensen van het eeuwige geluk. En we kennen geen discussie hierover tussen de Metgezellen (radiallaahoe `anhoem). Eerder, namen zij genoegen met de kennis die ze hadden. Want spraak dat gelijk hieraan is, is de spraak van nieuwsgierigheid en dit werd nieuw ge�nnoveerd door de mensen die na (de chaliefiyoen, van de latere generaties) kwamen. Dus de mensen zeiden, �Zij zullen elkaar aanspreken in het Arabisch�. En sommige anderen zeiden: �Zij zullen spreken in Siriyaniyyah omdat dit de taal van Aadam is, en alle andere talen zijn hier een aftakking van.� En sommige zeiden: �Dus de Mensen van het Paradijs, zij zullen in het Arabisch spreken.� Al deze uitspraken, degene die ze bezitten, hebben er geen bewijs voor, van het intellect noch van de overleveringen. Eerder zijn het beweringen zonder enig bewijs. En Allaah (soebhaanahoe Wa Ta�ala) weet het het beste, en is de Meest Wijze.

                                                                     Shaychoel-Islaam ibn Taymiyyah

En Allah weet het beste

Wie de wijsheid zoekt is wijs, wie zich verbeeld de wijsheid gevonden te hebben is een dwaas
Terug naar boven
elroyal Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 20 december 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 125
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote elroyal Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 23 januari 2005 om 17:11
Dit heeft hier wel niet veel mee te maken, maar omdat het over gemeenschappelijke taal gaat, misschien leuk ? -> Volgens de bijbel spraken alle mensen dezelfde taal voordat ze de toren van Babel bouwden. Ik geloof niet dat ik hierover iets in de Koran heb gelezen. Is er in islam iets over bekend, of is dit exclusief iets van de thora ?
Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.094 seconden.