Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Bush zijn religieuze motieven

 Post Reply Post Reply
Schrijver
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amier Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: Bush zijn religieuze motieven
    Geplaatst op: 28 oktober 2004 om 16:12

Assalamu alaikum beste mede forumleden,

vanavond, donderdag 28 oktober, komt er een programma op nederland drie van de VPRO over de religieuze motieven die Bush aanzetten te doen wat hij nu doet. Het heet: VPRO's Import: With God on our side. Het begint om 23.50 uur en eindigt om 0.45 uur.

Ik wilde dat hier aankondigen omdat het misschien wat inzicht kan verschaffen over het hoe en waarom van de Grote Kruisvaarder. En hopelijk levert het weer genoeg stof op voor lange, warme discussies op de naderende koude winterdagen.

Ik ben mij ervan bewust dat ik met deze aankondiging de forumregels overtreed (zie forumregels), maar dat maakt het plaatsen ervan wel extra spannend natuurlijk. Ik hoop dat er wat mensen zullen kijken vanavond!

Wassalam,

Amier.

� Waarlijk, in het gedenken van God vinden de harten rust. � (Koran 13:28)
Terug naar boven
islam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 09 oktober 2003
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2554
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote islam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 28 oktober 2004 om 16:18
Ik ga kijken  Gisteren nog biografie van Bush en Kerry bekeken, alias een mislukkeling in ongeveer alles en een self-mademan.
Met of zonder godsdienst zouden er goede mensen zijn die goede dingen doen en slechte mensen die slechte dingen doen. Maar om goede mensen slechte dingen te laten doen, heb je godsdienst nodig.
Terug naar boven
happylady3113 Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 03 februari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 757
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote happylady3113 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 28 oktober 2004 om 16:44

Wa aleikum salaam Amier,
ik ga nu net slapen. Jammer, misschien komt er wel een keer een herhaling of staat er wat over op een site. Anders verwacht ik van je dat je me volledig inlicht . Ik ben eigenlijk wel benieuwd, maar ja.. Duty calls tomorrow...

Salaam happylady
Terug naar boven
IHAEM Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 26 mei 2004
Online status: Offline
Berichten: 397
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote IHAEM Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 29 oktober 2004 om 05:32
Ik zie dat een bericht van mij is verwijderd. Ik was stomverbaasd dat Bush de Grote Kruisvaarder genoemd wordt alszijnde slecht, terwijl hij enkel een andere religie dan moslims aanhangt. Vele moslims kun je qua ethiek gelijkstellen aan Bush.
Terug naar boven
islam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 09 oktober 2003
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2554
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote islam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 29 oktober 2004 om 05:35
Ik heb het uiteindelijk niet gezien, werd omgehaald om mee te gaan stappen  Maar moest iemand er wat dingen over te zeggen hebben, ik luister. Gr
Met of zonder godsdienst zouden er goede mensen zijn die goede dingen doen en slechte mensen die slechte dingen doen. Maar om goede mensen slechte dingen te laten doen, heb je godsdienst nodig.
Terug naar boven
Martinuzz Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 06 oktober 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 833
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Martinuzz Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 29 oktober 2004 om 11:39

Ik heb het grootste gedeelte wel gezien. Makkelijk samen te vatten: ongeveer gelijktijdig met de start van zijn politieke carri�re heeft hij zich een plekje gevonden bij de super-reli's in de VS van A (evangelisten). Voor die tijd heeft hij maatschappelijk niet veel bereikt en langzaamaan een drankprobleem ontwikkeld (eigenlijk pleonastisch, zoals ik het zeg, want het gaat natuurlijk altijd langzaam - dat is nu net het verrotte voor veel mensen). Anyway, to the point: W werd afgezet tegen zijn vader, die nogal eens een ander standpunt had dan de 'religious right'. Zoonlief echter schijnt de super-reli's in alles te kunnen vinden en een evangelistenleider zei in de docu dat evangelisten ook heel snel aan hem kunnen zien dat hij 'the real deal' is.

Kunnen jullie je nog die flater herinneren van Bush die het woord 'crusade' in de mond nam, waarop schijnbaar bijna iedereen die iets tegen hem had dat gelijk letterlijk nam - sneu voor die mensen die vanuit een andere gedachten in Irak probeerden een beetje bij te dragen aan het herstel van de stabiliteit. Ik zou nu toch gaan denken dat Bush zelf het misschien stiekem wel letterlijk had willen bedoelen - volgens mij is Bush waar het gaat om religieus en cultureel bewustzijn niet helemaal van deze wereld, voor een president iets teveel beperkt qua geest tot de USA.

Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amier Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 30 oktober 2004 om 10:30

In eerste instantie geplaatst door IHAEM

Ik zie dat een bericht van mij is verwijderd. Ik was stomverbaasd dat Bush de Grote Kruisvaarder genoemd wordt alszijnde slecht, terwijl hij enkel een andere religie dan moslims aanhangt. Vele moslims kun je qua ethiek gelijkstellen aan Bush.

Salaam,

ik noemde Bush "de Grote Kruisvaarder" omdat hij zich als zodanig gedraagt en omdat hij zichzelf ook zo ziet, blijkt uit bovengenoemde documentaire. Inderdaad zijn er ook moslims die "kruisvaarders" genoemd kunnen worden omdat ze in feite dezelfde mentaliteit hebben, al lijkt "halve maan vaarder" ofzo een betere omschrijving. Maar dat maakt de Grote Kruisvaarder nog niet goed natuurlijk.

De documentaire was zeker niet anti-Bush, integendeel. Er kwamen praktisch alleen dominees en vrienden van Bush aan het woord die hem omschreven als een religieus zeer gedreven man die in feite zijn hele idee van goed versus kwaad ophangt aan het evangelistische idee. Hij gelooft dat hij een goddelijke missie heeft de wereld in de naam van Jezus Christus te zuiveren van de "evil" elementen, het Grote Kwaad. Dus niet alleen amerika tegen terroristen te beschermen ofzo, nee, de hele wereld moet "verlost" worden. En dat vind ik eerlijk gezegd doodeng. Net zo eng als de fanatieke moslim die hetzelfde wil dmv bloed en geweld en angst, maar het grote verschil is dat amerika ook echt de militaire en economische middelen heeft voor zo'n "kruistocht", en ze hebben bewezen die te gebruiken ook. Niet defensief, maar offensief!

Het verschil met bv Osmama Bin Laden is naar mijn mening dat Bin Laden niet de hele wereld wil onderwerpen aan zijn ideologie. Hij wil, dat zegt hij althans en gezien de aard van zijn daden (en van Al Qaida-achtigen in het algemeen) geloof ik dat ook, de moslimgemeenschap onafhankelijk houden van corrupte en niet-islamitische regeringen en politiek. Hij viel niet amerika aan op 9-11-2001 om dat land te verslaan en te bezetten, maar om amerika en vooral amerika's economische globaliseringspolitiek en imperialisme weg te jagen uit gebieden waar ze volgens hem niets te zoeken hebben. En dat is een wezenlijk verschil met het amerikaanse streven heel de wereld naar hun pijpen te laten dansen. Want dat is wat de amerikanen doen. En het westen in het algemeen, daar hoef je maar een simpel havo-schoolboekje over economische globalisering op na te slaan om te zien dat de internationale politiek zo'n beetje bepaald wordt door de machtige multinationals en vooral de WTO (wereldhandelsorganisatie).

Als iemand als Bush daar een religieus etiket op plakt, waardoor het niet alleen in het belang van de VS is om de wereld aan haar cultuur en economische en militaire belangen maar ook nog eens een Heilig Streven, de wil van God om maar zo te zeggen, dan vind ik dat een zeer enge kwalijke ontwikkeling natuurlijk.

Vanmiddag zag ik een stukje van 'tegenlicht' van de VPRO over de macht van de grote nieuwzenders in de VS en hun bijzonder subjectieve berichtgeving die vaak echt zuivere propaganda voor de republikeinse partij en de Bush aanhangers blijkt. Met name de zender FOX spant de kroon. Echt schokkend vond ik dat. Doet echt niet onder voor de propaganda van die staten en systemen die de VS als "evil" bestempelen. En in de naam van Jezus.

Wassalam.

� Waarlijk, in het gedenken van God vinden de harten rust. � (Koran 13:28)
Terug naar boven
Herne Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 13 mei 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 370
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Herne Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 30 oktober 2004 om 18:48
Ja Amier ik vind Bush ook eng!!
Maar ik geloof niet dat religie in dit hele spel een primaire rol speelt.
Zeker het wordt gebruikt als excuus.
Maar wanneer je heel nuchter bekijkt wie er nu voordeel mee heeft behaalt de laatste twee jaren dan kom je tot de conclusie dat het alleen de olie industrie is. toevallig de voornaamste sponsors van bush en Cheney.
 En het mooiste voor die mensen komt waarschijn nog.
Na de verkiezingen in Irak zulen de shiieten haast zeker de meerderheid hebben en de regering vormen.
zij zullen geldt nodig hebben om Irak opnieuw op te bouwen. Het liefs zonder de VS.
Met een beetje onderpand van aanverwante landen zoals Iran en de te verwachte olie opbrengsten zullen ze dat wel kunnen lenen.
Daarna zul je zien dat de olie prijs weer daalt als een gek zodat beiden landen problemen gaan krijgen.
Geen geld geen wapens.
Een klein lesje in machiavellie :-)
Groetjes Herne
Terug naar boven
Martinuzz Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 06 oktober 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 833
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Martinuzz Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 30 oktober 2004 om 23:46

Hij gelooft dat hij een goddelijke missie heeft de wereld in de naam van Jezus Christus te zuiveren van de "evil" elementen, het Grote Kwaad. Dus niet alleen amerika tegen terroristen te beschermen ofzo, nee, de hele wereld moet "verlost" worden.

Ik moet zeggen dat ik dat beeld in de documentaire niet heb teruggezien - dat van een 'wereldverbeteraar'. Althans, het is me niet bijgebleven. Zat dat in de docu, of is dat je een beeld van Bush dat je zelf schetst? De documentaire ging in elk geval in eerste instantie om de persoon achter de president.

Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amier Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 31 oktober 2004 om 03:18

In eerste instantie geplaatst door Herne

Ja Amier ik vind Bush ook eng!!
Maar ik geloof niet dat religie in dit hele spel een primaire rol speelt.
Zeker het wordt gebruikt als excuus.

Zoals je zegt: olie (=dollars en macht) speelt de hoofdrol in dit spel. Maar whats new?

� Waarlijk, in het gedenken van God vinden de harten rust. � (Koran 13:28)
Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amier Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 31 oktober 2004 om 03:25
In eerste instantie geplaatst door Martinuzz

Hij gelooft dat hij een goddelijke missie heeft de wereld in de naam van Jezus Christus te zuiveren van de "evil" elementen, het Grote Kwaad. Dus niet alleen amerika tegen terroristen te beschermen ofzo, nee, de hele wereld moet "verlost" worden.

Ik moet zeggen dat ik dat beeld in de documentaire niet heb teruggezien - dat van een 'wereldverbeteraar'. Althans, het is me niet bijgebleven. Zat dat in de docu, of is dat je een beeld van Bush dat je zelf schetst? De documentaire ging in elk geval in eerste instantie om de persoon achter de president.

Ja, hij heeft het in zijn toespraken herhaaldelijk over "there is evil" en dat dat kwaad aangepakt wordt door hem en de VS. "En de goeden zullen overwinnen, make no mistake about it" is ook zo'n volzin van hem. Uit de docu vond ik in ieder geval sterk naar voren komen dat Bush zijn idee van goed en kwaad, maar ook zijn idee van 'de missie' die hij heeft, voortkomt uit zijn evangelistische overtuiging.

 

� Waarlijk, in het gedenken van God vinden de harten rust. � (Koran 13:28)
Terug naar boven
Borz Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 04 november 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 3
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Borz Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 04 november 2004 om 05:41

Jullie moeten het boek "Cry for War"van Willem Oltmans eens lezen. Willem laat een best duidelijk beeld zien van het regime van Bush en Blair.

 

Echt een aanrader.

Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.094 seconden.