Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Eid Mubarak

 Post Reply Post Reply Pagina  12>
Schrijver
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amier Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: Eid Mubarak
    Geplaatst op: 15 november 2004 om 11:46

Assalamu alaikum,

nee, dat klopt ook niet. Misschien behoort die broeder tot een bepaalde groepering ofzo? De "gewone" sunnie-turken vasten 29 of 30 dagen naar gelang de kalender dat aangeeft.

Wassalam.

� Waarlijk, in het gedenken van God vinden de harten rust. � (Koran 13:28)
Terug naar boven
~Zahra~ Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 26 november 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 713
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote ~Zahra~ Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 15 november 2004 om 11:35

asallam aleikum,

oh astagfirallah...dAt heb ik me door een turkse broeder laten vertellen...wacht maar(grr!!)

Maarre...dat ze standaard 30 dagen vatsen klopt dat ook niet dan?

wa sallam

Men sluit de ogen van de doden behoedzaam; niet minder behoedzaam moet men de ogen van levenden openen.
Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amier Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 14 november 2004 om 15:30

Assalamu alaikum,

In eerste instantie geplaatst door Zahra

Ook zouden de Turkse mensen standaard de 30 dagen afmaken,wat de reden zou zijn dat hun kalender elk jaar steevast 30 dagen telt.

Dat klopt niet hoor; soms telt de ramadan 30 en soms 29 dagen op de turkse kalender.

Groetjes,

Amier.

� Waarlijk, in het gedenken van God vinden de harten rust. � (Koran 13:28)
Terug naar boven
happylady3113 Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 03 februari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 757
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote happylady3113 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 14 november 2004 om 15:02
Salaam aleikum Zahra,
wat jij vraagt over dat ��n persoon de maan gezien moet hebben, is wel wat mijn man zegt. Maar ik hoor wel allerlei verschillende dingen hierover. Wie heeft hier wat zinnigs over te zeggen???
Salaam happylady
Terug naar boven
~Zahra~ Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 26 november 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 713
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote ~Zahra~ Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 14 november 2004 om 10:15
In eerste instantie geplaatst door Fi-Sabilillah

Salamoe Alaikoem wa Rahmatoelahie wa Barakatoe,

ik ga volgens mij inshaAllah morgen ook vasten dan heb ik er 30 dagen gevast,

want volgens mij was er een hadtith daar stond dat als je de maan zag ofzo dat je moest beginnen met vasten tot je er 30 had, zo iets

maar gair inshaAllah

Salamoe Alaikoem wa Rahmatoelahie wa Barakatoe,

asallam aleikum,

Ied mubarak iedereen!!

wat betreft dat van die 30 dagen,zou volgens deze hadith all��n het geval mogen zijn bij bewolking

Aboe Hoerairah verhaalt dat de Boodschapper van Allah(s.w.t)zei:
�Ga vasten als je hem (de nieuwe maan) ziet en hou op met vasten als je hem (de nieuwe maan) ziet. Wanneer het boven jullie bewolkt is, maak dan de Sha�baan (de voorafgaande maand) vol tot hij dertig (dagen lang) is.�

Overgeleverd door: Al-Boechari

Sommige landen maken geen gebruik van 'waarneming met het blote oog'',maar van sterrekundige berekeningen.Ook zouden de Turkse mensen standaard de 30 dagen afmaken,wat de reden zou zijn dat hun kalender elk jaar steevast 30 dagen telt.

Wat ik me afvraag,is het nou de bedoeling dat de eerste moslim(waar dan ook ter wereld)de maan als eerste ziet,dat die het doorderteld,en zo begint suikerfeest,of moeten we de maan ieder is onze eigen woonplaats gezien hebben??

Ook ik snap er niks meer van.

wa sallam

 

Men sluit de ogen van de doden behoedzaam; niet minder behoedzaam moet men de ogen van levenden openen.
Terug naar boven
Noor al-Islaam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 14 juli 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 955
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Noor al-Islaam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 13 november 2004 om 06:56

Salam Aleikum,

Sadaqaat-ul-fitr is een liefdegave waarvan de jaarlijkse uitdeling essentieel is voor ieder moslim die op de laatste dag van de heilige maand Ramadaan of de dag van Ied-Ul-Fitr (suikerfeest) goederen in zijn bezit heeft met een waarde, die hem zakaatplichtig (Sahieb-e-Nisaab) maken.

Sadaqat-ul-fitr is de gift die de gelovige schenkt aan de minder bedeelde om vergissingen tijdens de ramadan (vasten) begaan te vergoedelijken. De opbrengst hiervan komt ten behoeve van armen, waardoor zij in staat zijn op een behoorlijke manier deel te nemen aan de Ied-ul-fitr viering

De heilige Profeet Sallalahu 'alaihi wasalam zei:
"De Sadaqat-ul-fitr is een verplichting die op iedere Moesliem rust"

In de regel is het de vader die deze verplichting namens zijn gezin voldoet, indien hij niet aanwezig is, treed de grootvader, respectievelijk de oudste zoon als vervanger op. Ook als de persoon niet gevast heeft tijdens de heilige maand Ramadan dient hij te voldoen aan de Sadaqat-ul-fitr. De Sadaqat-ul-fitr is verplicht indien men kan beschikken over enig bezit voor zonsopgang op de Ied-ul-fitr dag. Iedereen die in bezit is van minimaal 87,5 gram goud of 607 gram zilver of een tegenwaarde aan bezittingen wordt bezitter van een nisaab genoemd. Het is waadjib voor iedere moslim die bezitter is van nisaab om op of voor de ied-ul-fitr aan een behoeftige de sadaqat-ul-fitr af te staan, hetgeen v��r het ied-ul-fitr-gebed moet worden afgestaan. Minderjarigen, vrouwen en onder curatele gestelden, die bezitter zijn van een nisaab zijn ook verplicht om de sadaqat-ul-fitr te betalen, hun wettelijke vertegenwoordiger dient de sadaqat-ul-fitr namens hen te voldoen. De ontvanger van de aalmoes dient aan dezelfde eisen te voldoen als de zakaat (armenbelasting) gerechtigde. Er is een uitdrukkelijke verbod op het aannemen van sadaqat-ul-fitr gelden ten aanzien van de onderstaande persoon, personen of groeperingen ingesteld:

  • Personen en nazaten die behoren tot de familie van de profeetSallalahu 'alaihi wasalam dit vanwege de nobele afkomst.

  • Het hoofd van het gezin (vader) mag in geen geval zakaat schenkingen doen aan gezinsleden zoals: ouders, kinderen, kleinkinderen, echtgenote. Tegenover deze heeft hij normale verplichtingen, zorgtaken.

  • Het gewaad van een overledene (kaffan)
  • Het aflossen van enige schuld van een overledene

  • Welgestelde

  • Niet moslims

Het bedrag t.b.v. de sadaqat-ul-fitr per persoon wordt gemeten aan de geldende prijs in de omgeving van 2036 gram tarwebloem. In Nederland wordt gemakshalve een bedrag van 2,50 euro gehanteerd wat meer is dan de waarde van 2036 gram tarwebloem.

Terug naar boven
Noor al-Islaam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 14 juli 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 955
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Noor al-Islaam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 13 november 2004 om 06:54

Aan het einde van de vastenmaand vieren Moslims over de gehele wereld feest met gebeden en feestelijkheden. Dit feest noemt men "Ied-ul-fitr". Eid komt van de stam a-w-d en betekent letterlijk een zich herhalende gebeurtenis. In de Islam betekent dit woord de Islamitische feesten. Ied-ul-Fitr huldigt het einde van de maand Ramadan. Fitr betekent breken, hier dus het breken van de vastentijd en van alle slechte gewoonten. Men viert het geluk bij het bereiken van een geestelijke opleving na een maand van vasten. Ied-ul-Fitr begint als de nieuwe maan te zien is en duurt drie dagen. Men trekt nieuwe kleren aan, veel meisjes en vrouwen kleuren hun handen met henna. 's Morgens gaat men eerst naar de moskee om Allah te danken. Er worden veel bezoeken afgelegd bij familie en vrienden en er worden zoetigheden meegenomen. Dit feest wordt hierom ook wel suikerfeest genoemd. Moslims die elkaar op straat tegenkomen feliciteren elkaar. Het is een feest waarbij iedereen heel blij is.

De soennah's voor het ied-ul-fitr
Voor het Ied-salaat (gebed) zijn er een aantal Soennah's (naar voorbeeld van onze Profeet Mohammed Sallalahu 'alaihi wasalam) die verricht MOGEN worden:

  • Je haren laten knippen.

  • Je nagels knippen.

  • Ghusul nemen (een volledige bad nemen).

  • Mieswaak doen (op een speciale manier Uw tanden reinigen).

  • Nieuwe (of schone) kleren dragen.

  • Zilveren ring dragen.

  • Ietar opzetten (alcoholvrije parfum).

  • Fadjr salaat (ochtend gebed) in de Moskee verrichten.

  • Ied-Gah, snel gaan naar de Ied-ul-Fitr Salaat

  • Voor het Ied-salaat Sadaqat-ul-fitr geven.

  • Na afloop van het gebed een andere weg terug naar huis nemen dan de weg waarmee je bent gekomen naar het gebed.

  • Iets eten voordat je naar Ied-Gah gaat, nl. 3, 5, 7 - meer of minder - maar oneven aantal dadels of zoetigheid nuttigen.

  • Vrolijkheid betonen.

  • Veel Sadaqat-ul-fitr geven.

  • Elkaar feliciteren.


De Ied-salaat (gebed):
De tijd voor de ied-salaat begint bij het hoog opklimmen van de zon en duurt voort tot deze haar hoogste stand heeft bereikt, de ied-salaat dient binnen deze tijd voltooid te zijn anders is deze ongeldig. De Ied-salaat wordt gezamenlijk (jamaat) met een Imaam in de Moskee verricht. De Ied-salaat bestaat uit 2 rakaat waadjieb en wordt in grote lijnen als volgt verricht:

  • Na de Niyyat (intentie) zegt de imaam Allahoe Akbar (Allah is de Grootste), de jamaat volgt zijn voorbeeld

  • De imaam en de jamaat plaatsen hun handen boven de navel, zoals gewoonlijk en doen drie takbiers (d.w.z. het zeggen van Allahoe Akbar (Allah is de Grootste) en de handen tot de oren opheffen en ze daarna langs het lichaam aan het einde van iedere takbier laten zakken).

  • Na de vierde takbier plaats je de handen bovenop de navel en de imaam leest na de sana Surah Al-Fatiha (Het 1ste hoofdstuk uit de Koran) gevolgd door een andere Surah uit de Heilige Koran en maakt de rakaat met de Sadjdah af.

  • In de tweede rakaat komen de takbiers in de omgekeerde volgorde voor; eerst komt het reciteren van de Surah en daarna worden de drie takbiers verricht, zoals in de eerste rakaat. Vervolgens buig je voorover in de roekoe en maakt het gebed zoals gebruikelijk af.

  • Als het gebed be�indigd is gaat de imaam op de preekplaats staan en houdt twee Khutuba's (Preken).

  • Tijdens de Khutuba moet men zitten zoals in het at-tahijaat gezeten wordt, met de beide handen boven de navel en bij de tweede keer op de dijen.

  • De imaam sluit het gebed af met de doewa's (smeekbeden) en salaat-o-salaam
Sommige mensen bezoeken op de dag van ied-ul-fitr de begraafplaatsen om daar te bidden voor de zielenrust van hun geliefden, dat is niet verboden.
Terug naar boven
Ni3met Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 21 augustus 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 447
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Ni3met Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 13 november 2004 om 06:05

Essalaamo 3alaikom,

Ook ik wil alle Moslims een 3eed Moebaarak sa3eed toewensen.

Maak er een gezellige dag van en wens zoveel mogelijk mensen die je kent een 3eed Moebaarak, Zodat jij die hasanaat ontvangt .

Wassalaamo 3alaikom wa kolloe 3aamien wa entoem bigair insha Allah .

Terug naar boven
salahdin Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 15 december 2003
Locatie: Belgium
Online status: Offline
Berichten: 421
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote salahdin Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 12 november 2004 om 17:26

Fi-Sabillilah, ik zou gewoon doen wat de rest in Nederland doet, maar wat dat precies is weet ik ook niet, heel verwarrend allemaal.

En Linda, gefeliciteerd met je eerste ramadan.

Alhamdoelil'Allah
Terug naar boven
ra7matullah Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 06 augustus 2004
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 40
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote ra7matullah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 12 november 2004 om 17:22

Bismi Lahi Rahmani Raheem;

Assalaamu�alaykoem wa rahmatullahi wa barakatuh beste zusters en broeders!

inshaeAllah stellen jullie het allen goed alhamdoe lilah... Khayr InchaeAllah! Wij hier in Belgi� vieren morgen nog geen El Eid. Ik begrijp het zelf niet goed, want ik dacht dat we normaal Saudie�rabi� volgen... Elk jaar is er oneigheid over, en soms is het zelfs zo, ondanks het feit dat Belgi� zo een klein land is, dat sommige steden dan wel El EId feesten, en andere steden een dag later. SoubhanaeAllah...

Ondanks dat ik nog morgen moeten vasten, wil ik iedereen Eid Moubarak wensen! Ik kan niet veel toevoegen meer aan al het voorgaande, maar Moge Allah swt onze vasten en gebeden aanvaarden en onze El �Eid zegenen InchaeAllah...

Eid Mubarak !

Fie Ammanie Allah, wa salaamu�alaykoem wa rahmatullahi wa barakatoeh!

A Verse From The Holy Quran...

... De pennen zijn van het papier gelicht en de bladzijden zijn al opgedroogd...{Overgeleverd door Tirmidzi}
Terug naar boven
Fi-Sabilillah Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 01 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 379
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Fi-Sabilillah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 12 november 2004 om 17:12

Salamoe Alaikoem wa Rahmatoelahie wa Barakatoe,

ik ga volgens mij inshaAllah morgen ook vasten dan heb ik er 30 dagen gevast,

want volgens mij was er een hadtith daar stond dat als je de maan zag ofzo dat je moest beginnen met vasten tot je er 30 had, zo iets

maar gair inshaAllah

Salamoe Alaikoem wa Rahmatoelahie wa Barakatoe,

Allahoe, Allahoe Rabbi la oeshrika bihi shay-an!!!

Terug naar boven
happylady3113 Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 03 februari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 757
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote happylady3113 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 12 november 2004 om 17:12
Nog een vraagje: weet iemand hoe laat het Ied-gebed morgen begint in moskee Mohsinin (Den Haag). Ik krijg er niemand meer in de vingers
Salaam happylady
Terug naar boven
happylady3113 Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 03 februari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 757
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote happylady3113 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 12 november 2004 om 17:09
In eerste instantie geplaatst door Fi-Sabilillah

Salamoe Alaikoem wa Rahmatoelahie wa Barakatoe,

Oke ik raak hier de kluts volledig kwijt

Wanneer is het nou eid?

Salamoe Alaikoem wa Rahmatoelahie wa Barakatoe,

 


Ben ik dus niet de enige! (Gelukkig )
Salaam happylady
Terug naar boven
ouarda Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 10 februari 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 205
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote ouarda Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 12 november 2004 om 16:57

ja Abou, marokko heeft idd morgen inshallah Eid.

 

Wie de wijsheid zoekt is wijs, wie zich verbeeld de wijsheid gevonden te hebben is een dwaas
Terug naar boven
Abou Jabir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1813
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abou Jabir Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 12 november 2004 om 16:55
heeft marokko morgen Eid ? wie weet het ?
Bezoek dit: http://aboujabir.web-log.nl/
"Wie in Allah en de Laatste Dag gelooft, moet het goede zeggen of zwijgen." {Boekharie & Moeslim}
Terug naar boven
Fi-Sabilillah Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 01 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 379
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Fi-Sabilillah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 12 november 2004 om 16:47

Salamoe Alaikoem wa Rahmatoelahie wa Barakatoe,

Oke ik raak hier de kluts volledig kwijt

Wanneer is het nou eid?

Salamoe Alaikoem wa Rahmatoelahie wa Barakatoe,

 

Allahoe, Allahoe Rabbi la oeshrika bihi shay-an!!!

Terug naar boven
happylady3113 Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 03 februari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 757
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote happylady3113 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 12 november 2004 om 16:44
Wa aleikum salaam,
En Marokko heeft morgen al Ied, het zal allemaal wel  Bedankt voor je advies Abou Jabir!
Salaam happylady
Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amier Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 12 november 2004 om 16:37

Salaam,

hier een heel interessante link over de islamitische tijdsrekening! Echt de moeite waard!!

http://www.phys.uu.nl/~vgent/islam/islam.htm

Wassalam,

Amier.

� Waarlijk, in het gedenken van God vinden de harten rust. � (Koran 13:28)
Terug naar boven
Oegt_merjem Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 22 oktober 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 244
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Oegt_merjem Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 12 november 2004 om 16:24

Salamoe 3alaikoum wara7matuaALLAHI wabarakatohoe broeders en zusters

insha ALLAH is het hier in mijn dorpie morgen gewoon 3ied el fitr aangezien de meeste arabische landen dit morgen vieren...

Daarom wil ik jullie allen een masha ALLAH mooie dag toewensen....(insha ALLAH zullen onze broeders die bioscopen gaan bezoeken dit jaar het nieuws niet halen ghair insha ALLAH)

Moge ALLAH swt jullie vasten/gebeden accepteren en jullie belonen met de aller mooiste beloning!!!!

ik hou van jullie omwille van ALLAH de VERHEVENE en de meest BARMHARTIGE...

Asalamoe 3alaikoum wara7matuALLAHI wabarakatohoe
La ilaha illa ALLAH......!!!!
Terug naar boven
Abou Jabir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1813
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abou Jabir Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 12 november 2004 om 16:13

In eerste instantie geplaatst door happylady3113

Salaam aleikum Abou Jabir,
ik wil jou even wat vragen omdat je over het algemeen veel kennis hebt! Ik ga normaal naar moskee al Islam toe. Zij hebben echter nog geen Ied, moet ik dan ook nog een dag vasten? Want moskee Assounnah heeft dus wel Ied. (Ik weet het, ik val in herhaling, maar ik heb gewetensbezwaren, want ik had eerst begrepen dat het Ied was, maar wil ook graag naar het Ied-gebed en dat zou pas zondag zijn.)
Confusion

wa3alykoem assalaam,

mijn advies, vier morgen gewoon Eid , die imam van al islam-moskee doet vaak eigenwijs, hij wil met Marokko Eid vieren.

Bezoek dit: http://aboujabir.web-log.nl/
"Wie in Allah en de Laatste Dag gelooft, moet het goede zeggen of zwijgen." {Boekharie & Moeslim}
Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amier Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 12 november 2004 om 16:07

In eerste instantie geplaatst door Abou Jabir

Assalamoe alykoem Amier,

kan niet, een islamitische maand kan geen 31 dagen hebben.....wist je het niet ?  

Assalamu alaikum,

dat wist ik natuurlijk wel. Maar de maan liegt niet denk ik. Ik moet het nakijken, maar dat zou betekenen dat we volgens de maanstand hier in Nederland een dag te vroeg begonnen zijn. Ik maak gebruik van een turkse gebedskalender, waarschijnlijk houdt die ook rekening met de maanstand in turkije. Volgens die kalender is het as zondag eid ul-fitr. Maar ook dat klopt niet met de echte maanstand!

Ik vast in ieder geval met de moslims hier tot en met zaterdag, dus zondag feest. Ik wens natuurlijk iedereen een heel gezegend ramadan feest, morgen of zondag (of maandag).

Eid mubarak! Bayram mubarek olsun! Brokkel eid! (da's marokkaans)

Wassalam,

Amier.

� Waarlijk, in het gedenken van God vinden de harten rust. � (Koran 13:28)
Terug naar boven
happylady3113 Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 03 februari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 757
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote happylady3113 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 12 november 2004 om 16:06
Salaam aleikum Abou Jabir,
ik wil jou even wat vragen omdat je over het algemeen veel kennis hebt! Ik ga normaal naar moskee al Islam toe. Zij hebben echter nog geen Ied, moet ik dan ook nog een dag vasten? Want moskee Assounnah heeft dus wel Ied. (Ik weet het, ik val in herhaling, maar ik heb gewetensbezwaren, want ik had eerst begrepen dat het Ied was, maar wil ook graag naar het Ied-gebed en dat zou pas zondag zijn.)
Confusion
Salaam happylady
Terug naar boven
Abou Jabir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1813
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abou Jabir Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 12 november 2004 om 15:58

Assalamoe alykoem Amier,

kan niet, een islamitische maand kan geen 31 dagen hebben.....wist je het niet ?

Bezoek dit: http://aboujabir.web-log.nl/
"Wie in Allah en de Laatste Dag gelooft, moet het goede zeggen of zwijgen." {Boekharie & Moeslim}
Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amier Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 12 november 2004 om 15:56
In eerste instantie geplaatst door Linda

 Maandag lijkt met sterk Amier!

 

Salaam Linda,

gefeliciteerd met je eerste ramadan! Moge Allah je zonden vergeven en helpen en bijstaan in je leven en het hiernamaals.

Waarom lijkt jou maandag sterk? Blijkbaar zijn alle Eid-data gerelateerd aan de maanstand van de landen van herkomst van de verschillende moslims: Saudie Arabie, Turkije, Pakistan enz. Als hier de maancikkel pas zondag na zonsondergang zichtbaar is, dan is hier zondag dus de laatste vastedag volgens de koran en soenna. Of vergis ik me nou?

Wassalam en groetjes,

Amier.

� Waarlijk, in het gedenken van God vinden de harten rust. � (Koran 13:28)
Terug naar boven
Abou Jabir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1813
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abou Jabir Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 12 november 2004 om 15:52

Assalamoe alykoem,

In eerste instantie geplaatst door Fi-Sabilillah


Salamoe Alaikoem wa Rahmatoelahie wa Barakatoe

moeten we morgen dan iets speciaal doen, id gebed, douchen of zo

het is moestahab (aanbevolen) om de grote wassing (ghosl) te verrichten, daarna ga je naar de moskee om de speciale gebed met daarbij een preek van de imam bij te wonen (de tijdstip is verschillend bij moskeen, sommige bidden om 8.30, sommige 9.00, eigelijk beslist de moskee hoe laat ze de Eid-gebed zullen gaan bidden).

In eerste instantie geplaatst door happylady

Verder wil ik graag weten hoe het zit met zakaat-oel-fitra (dat is speciale zakaat toch en hoe wordt dat berekend enzo). Heeft iemand ook bewijs bij het antwoord? Alvast heel erg bedankt!

5 Euro per persoon zal genoeg zijn (mag ook meer), zo heb ik het van een Sheikh gehoord, bewijs heb ik niet, het moet wel voor het Eid-gebed gegeven worden.

wassalaam,

Bezoek dit: http://aboujabir.web-log.nl/
"Wie in Allah en de Laatste Dag gelooft, moet het goede zeggen of zwijgen." {Boekharie & Moeslim}
Terug naar boven
happylady3113 Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 03 februari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 757
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote happylady3113 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 12 november 2004 om 15:35
Ow Linda, nog gefeliciteerd! Heel erg goed van je! Dat er nog maar veel mogen komen insha Allah!
Salaam happylady
Terug naar boven
happylady3113 Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 03 februari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 757
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote happylady3113 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 12 november 2004 om 15:34

Salaam aleikum,
ik raak hier toch ernstig in de war. Ik heb het er met mijn man over gehad. Hij zei dat als er ergens gevast wordt, je allemaal mee kunt vasten. Vanwaar dan die verschillen? Is er in Nederland nog geen maan gezien? Volgen de moskeeen dan bepaalde landen? Waarom is er in moskee Assounnah w�l en moskee al Islam g��n Ied? Niet aanvallen bedoeld, maar ik denk dat ik wat les nodig heb in hoe dit werkt

Verder wil ik graag weten hoe het zit met zakaat-oel-fitra (dat is speciale zakaat toch en hoe wordt dat berekend enzo). Heeft iemand ook bewijs bij het antwoord? Alvast heel erg bedankt!

Salaam happylady
Terug naar boven
ouarda Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 10 februari 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 205
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote ouarda Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 12 november 2004 om 15:33

salaam oe alaikoem,

masha Allah zuster Linda, moge Allah je vasten accepteren en moge Hij jou en ons de maand Ramadan vaker mee laten maken.

wa salaam

Wie de wijsheid zoekt is wijs, wie zich verbeeld de wijsheid gevonden te hebben is een dwaas
Terug naar boven
Linda Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 25 november 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 58
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Linda Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 12 november 2004 om 15:12

Ied mubarak allemaal!!!!

Heb mijn eerste Ramadan helemaal volbracht dus ben heel erg trots! Heb net met Algerije gebeld, daar vieren ze Eid pas zondag, maar ze hebben wel bevestigd dat in een groot deel van de arabische wereld (waaronder Saoudi Arabie) morgen Ied gevierd wordt! Maandag lijkt met sterk Amier!

 

Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amier Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 12 november 2004 om 14:49

Salaam alaikum,

kijk eens even op deze link: http://teletekst.nos.nl/gif/718-01.html

Daar zie je dat het vanavond nieuwe maan is. Dat is het moment dat de maan volledig onzichtbaar is door de schaduw van de aarde. Vanwege de maanopgang s'avonds zal de maancikkel in nederland pas op zondag 14 november na zonsondergang zichtbaar zijn!

Dat zou dus betekenen dat id ul-fitr hier pas op maandag zou plaats moeten vinden!

Vreemd....

 

� Waarlijk, in het gedenken van God vinden de harten rust. � (Koran 13:28)
Terug naar boven
 Post Reply Post Reply Pagina  12>

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.094 seconden.