Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Een marokkaans sprookje met moraal

 Post Reply Post Reply
Schrijver
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amier Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: Een marokkaans sprookje met moraal
    Geplaatst op: 01 december 2004 om 03:23

De rat en de kat

Op een mooie dag verspreidde zich een bijzonder nieuwtje onder de ratten: de kat vertrok op pelgrimstocht. Dat deed hun harten kloppen vol verwachting, want ze rekenden erop dat de kat bij zijn terugkomst spijt zou hebben en zou ophouden op hen te jagen.

Toen de kat terugkwam, besloten de ratten dan ook unaniem om hem te gaan feliciteren. Ze brachten alle cadeaus mee die gewoonlijk aan een hadji gegeven worden en kwamen in een lange rij achter elkaar bij hem binnen, ontroerd en een beetje bang tegelijk. Ze gingen in een kring om hem heen zitten (maar niet te dichtbij), bekeken hem goed en luisterden naar hem. De kat was aardig en vriendelijk en had zijn lange nagels ingetrokken. Bescheiden sloeg hij de ogen neer terwijl hij hun vragen beantwoordde.

De ratten vertrokken enthousiast en belegden dadelijk een grote vergadering. De jongeren riepen tegen iedereen die het horen wilde, dat het uit was met de oude oorlog, dat een nieuwe tijd zich aankondigde. Eindelijk brak het rijk van de universele liefde aan De kat was erg veranderd en voortaan konden zij als broeders met elkaar leven. Maar een oude rat bracht hen tot zwijgen:

"De kat is hadji geworden, dat is zeker. Hij draagt de tulband van een hadji, hij heeft de vriendelijkheid en de zenuwachtigheid van een hadji. Maar zijn blik is nog dezelfde; het is de scherpe blik van een kat. Als jullie het mij vragen, laten we dan op onze hoede zijn. E�n reis is niet genoeg om te veranderen wat de eeuwen gesmeed hebben."
 
EINDE
� Waarlijk, in het gedenken van God vinden de harten rust. � (Koran 13:28)
Terug naar boven
Yassira Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 21 augustus 2004
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 662
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Yassira Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 01 december 2004 om 07:10

Salaam Oe Ehleykoom,

Is een mash'allah verhaal "KORT MAAR KRACHTIG"

 

Ma3a Salaam Oegt Y.

*Moslima_Y*
*"Inna Llahou ma3a sabirien"*
Terug naar boven
Hadj Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 03 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 38
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Hadj Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 03 januari 2005 om 16:55
Salaam u alaikum

Het is zeker een mooie verhaal, heel erg mooi zelfs!!  Maar kun je mij alsjeblieft vertellen van waar je die verhaal hebt en wie het heeft geschreven, ik wil dit graag weten, want ik ben van plan dit te gebruiken voor iets en daarom wil ik ook zijn naam erbij zetten.  Dank je wel!!

Wa alaikum salaam

Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amier Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 04 januari 2005 om 09:14

Assalamu alaikum,

jazeker, ik heb dit verhaal van de website http://www.beleven.org/verhalen/index.html . Daar vind je verhalen en sprookjes uit alle landen en van alle religies. Inclusief achtergrondinformatie. Echt een goede site vind ik, zeker als je regelmatig verhalen verteld zoals ik (voor de klas.) De exacte link naar dit verhaaltje is: http://www.beleven.org/verhalen/data/verhaal.php?id=6579 .

Wassalam,

Amier.

� Waarlijk, in het gedenken van God vinden de harten rust. � (Koran 13:28)
Terug naar boven
Hadj Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 03 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 38
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Hadj Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 04 januari 2005 om 09:32

Salaam u alaikum,

Bedankt voor de link, eerlijk gezegd vind ik die site niks, ik drukte op 1001 nacht verhalen en kwam dit tegen :

Uit die verteltraditie zijn de bijbel, thora en koran voortgekomen. Op deze pagina vind je verhalen uit die Arabische verteltraditie en een aantal uit de bundel '1001-Nacht'.

??

Ten eerste het is zowiezo niet waar, want de Koran is veel ouder dan de 1001 nachten en hun verhaaltjes, de 1001 nachten zijn gebaseerd op de Arabische cultuur, en met die Alladin over de Jinn die uit een thee pot komt.

Of lees ik het verkeerd?

Wa alaikum salaam.

Terug naar boven
Hadj Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 03 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 38
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Hadj Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 04 januari 2005 om 09:42

En kijk wat voor verhaal ik heb gevonden :

http://www.beleven.org/verhalen/data/verhaal.php?id=6467  

Terug naar boven
YoUNaS Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 29 juli 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 78
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote YoUNaS Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 04 januari 2005 om 10:38

EstagfirAllah, wat een troep verhaal man!

(die laatste)

Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amier Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 04 januari 2005 om 12:57

Salaam alaikum,

de koran, bijbel en thora komen natuurlijk niet voort uit de verhalen van 1001 nacht, maar volgens de seculiere bijbelwetenschappers e.d. komen de verhalen die daarin staan uit dezxelfde verhaal-vertel traditie. Dat is een mening die op die website staat, daar hoef je het als gelovige niet mee eens te zijn; de verhalen zijn er niet minder interessant en goed om natuurlijk. Het gaat dus niet om de verhalen zelf, maar om de verteltraditie die vele malen ouder is dan de koran, bijbel en thora zoals wij die kennen. Verhalenverteller (en dichter) was een ambacht dat een hoog aanzien had in de perzische cultuur waaruit de verhalen van 1001 nacht zijn voortgekomen. Proza en poezie werd aan de perzische hoven als kunst en ambachtswerk gezien, al lang voor dat iran islamitisch werd. De verhalen van 1001 nacht zijn een mix van perzische, arabische, christelijke en joodse sprookjes en legenden waarvan sommigen ver voor Mohammed of Jezus al circuleerden. Het zijn volksverhalen, geen religieuze literatuur natuurlijk.

Maar dat de heilige geschriften uit een verteltraditie voort zijn gekomen is voor gelovigen (moslims, joden en christenen) natuurlijk onaanvaardbaar; het is geen religieuze website.

Voor wat betreft dat laatste verhaal; er staan verhalen uit de hele wereld op die website, en dit is een verhaal uit Israel. Geen volkssprookje, maar een politiek verhaal. En die zijn er ook.

Wassalam,

Amier.

p.s. de geest van Aladdin kwam niet uit een theepot maar uit een olielamp.

� Waarlijk, in het gedenken van God vinden de harten rust. � (Koran 13:28)
Terug naar boven
Hadj Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 03 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 38
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Hadj Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 04 januari 2005 om 13:31

Die bijbelwetenschappers moeten het zelf weten over hun eigen boek, wetenschappelijk komt de Koran van Allah(swt), kan jij het splitsen van de zee wetenschapelijk verklaren?, kun jij de wonderen van Jesuz(vzmh) wetenschappelijk verklaren?, kun jij de Koran wetenschapelijk verklaren?, nee dat kan niet, de Koran is een wonder, en zit weer vol met andere wonderen, en die zitten weer met andere wonderen, de Koran is de wonder van de wonderen.  De originele Koran staat in de hemel en die is precies letter voor letter zoals die we hierzo hebben, dus dat je zegt dat sommige verhalen in 1001 nachten ouder zijn dan de Koran is fout, de Koran heeft altijd bestaan het zijn de woorden van Allah(swt), dit allemaal is allang al gepland door Allah(swt) , Hij weet alles.

En die verhaal van de Joden is een vieze gore leugen die ze hebben verzonnen, het is geen mening, het is een beledeging.

Dus zoals je kunt zien, wetenschapelijk is de Koran niet gekomen uit vertel tradities, want dat is onmogelijk, de Profeet(saw) is constant bijgehouden in de Hadith, hij kon niet lezen en schrijven, er waren geen vertalingen van de Bijbel, en de Koran verbetert de Bijbel in zo veel dingen, bijv, de bijbel noemt alle koningen van Egypte een Pharaoh, maar de Koran noemt de koning van de tijd van Moses(vzmh) alleen een Pharaoh de rest gewoon Koning, het is pas ontdekt dat de koningen vanaf de tijd van Moses Pharaoh werden genoemd en niet daarvoor, ze noemen ze Pharaoh vanwege de nieuwe paleis dat ze hebben gebouwd.  Ook konen de wetenschappelijke feiten niet van een mens komen. enz

De Arabieren van toen, waren dichters van dichters, ze spraken in poezie, hielden constant wedstrijden, verdienden er geld mee, ze maakte zelfs ruzie met poezie, poezie was hun leven, de Arabieren konden ook goed onthouden, ze konden hele boeken onthouden door ze maar een keer te hebben gehoord, hun hersens waren zo getraind dat het extra veel en snel kan opslaan, deze kunst van opslaan is al verloren.  Poezie stroomden door hun aders, ze hadden 16 groepen van poezie, de Koran past in geen een van de groepen, dat is eigenlijk onmogelijk!!  de Koran is geen normale tekst, en het heeft een vele betere ritme dan poezie die nooit is gekend, de woorden zelf zijn muziek klanken, en de woorden en de verzen zijn allemaal perfect in elkaar gebouwd, haal een woord weg en de hele sura valt uitelkaar.

Een ezel zegt niet eens dat de Koran van vertel tradities komt, want zo dom is die niet, als je dat wel beweert dan heb je gewoon je handen voor je ogen, en sommige mensen kijken even naar de bijbel en zeggen dat de Koran ook zo is, maar de bijbel en Koran zijn heel erg verschillend.  En je zegt dat die site geen religie site is, waarom halen ze de Koran erbij??? is dat extra informatie of zo, zijn dat feiten of zo die je moet weten, mensen moeten weten dat ze zich als mensen moeten gedragen die leven, die normaal denken en niet zo primitief als de mensen van die site.

Terug naar boven
Hadj Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 03 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 38
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Hadj Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 04 januari 2005 om 13:31

"p.s. de geest van Aladdin kwam niet uit een theepot maar uit een olielamp"

oh is goed

Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amier Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 04 januari 2005 om 15:52

Assalamu alaikum,

rustig maar vriend, niet zo boos worden.

Ik vertel je alleen de mening van seculiere godsdienstwetenschappers, meer niet. Ik beweer in mijn post helemaal niets, alleen dat die theorie voor gelovigen onaanvaardbaar is. Verder zei ik "de koran zoals wij die kennen", dwz het ingebonden boek dat jij en ik in onze boekenkast hebben staan en die door de profeet Mohammed vzmh aan ons doorgegeven is en pas sinds hz Uthmaan in boekvorm uitgegeven is. Dat boek kennen we pas pas sinds plusminus 6 / 700 na chr, nietwaar?

Dat verhaal van die israeli is een verzonnen verhaal, jij noemt het een gore leugen en een belediging. Ik noem het gewoon een verzonnen verhaal, immers, dat verhaal van die ratten en die kat is ook niet echt gebeurt maar dat noemen we geen leugen. Voel je er niet door beledigd, waarom zou je? Er gaan onder de moslims zoveel verhalen rond over hoe slecht de joden wel niet zijn, en hoeveel van die verhalen zijn helemaal waar? (Ik heb het nu niet over israel-palestina). Relax.

De rest van je verhaal hoort denk ik meer thuis onder het forum "wetenschappelijke wonderen van de koran" denk ik.

Wassalam,

Amier.

� Waarlijk, in het gedenken van God vinden de harten rust. � (Koran 13:28)
Terug naar boven
Hadj Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 03 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 38
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Hadj Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 04 januari 2005 om 16:07

Ja maar die kat en rat verhaal beledigt niemand, die joodse verhaal gaat niet eens om hun profeet, het is een joodse verhaal, het is een fable dat ze hebben verzonnen uit haat tegenover de Moslims, waarom zetten ze dat dan op die site? En die verhaal slaat trouwens nergens op, de meeste verhalen van de Joden slaan nergens op, weloo kwaliteit

Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amier Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 04 januari 2005 om 16:15
In eerste instantie geplaatst door Hadj

 de meeste verhalen van de Joden slaan nergens op

Assalamu alaikum,

welke joodse verhalen en welke joodse schrijvers heb jij allemaal gelezen? Dat moeten er wel veel zijn, als je zo'n opmerking plaatst.

� Waarlijk, in het gedenken van God vinden de harten rust. � (Koran 13:28)
Terug naar boven
Hadj Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 03 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 38
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Hadj Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 04 januari 2005 om 16:19
Hahaha, alle verhalen die ik heb gelezen van de Joden slaan nergens op, hierzo deze, op de nmo, ging zo een man van een boek lezen, sloeg echt nergens op, en op het Internet enz, maar je hebt gelijk, tenminste die ik heb gelezen vond ik niks,
Terug naar boven
Hadj Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 03 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 38
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Hadj Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 04 januari 2005 om 16:20
Nu lijk ik wel slecht dat ik dat zeg, maar die verhalen die hen verzinnen zijn gewoon rasistisch, gaan ze over een Profeet verzinnen waar ze niet eens in geloven, dat is toch niet te geloven man
Terug naar boven
Hadj Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 03 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 38
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Hadj Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 04 januari 2005 om 16:27

Salaam u alaikum broeder

Maar je hebt gelijk, is wel een beetje ovedreven wat ik daar zei, sorry  Moge Allah(swt) mij vergeven als ik iets verkeerds heb gezegd, en nog bedankt voor je link en je moeite...

Wa alaikum Salaam

 

Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amier Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 04 januari 2005 om 16:30

In eerste instantie geplaatst door Hadj

Nu lijk ik wel slecht dat ik dat zeg, maar die verhalen die hen verzinnen zijn gewoon rasistisch, gaan ze over een Profeet verzinnen waar ze niet eens in geloven, dat is toch niet te geloven man

Salaam,

ja, daar heb je gelijk in. Maar er zijn ook hele mooie joodse verhalen en sprookjes; ik heb ze hier in mijn boekenkast staan. En er zijn ook hele goede joodse schrijvers. Een klassieke is Abu Amran Moesa ibn Abdallah, ook wel Maimonides genoemd, die in 1135 in Andalusie geboren is en als lijfarts van de sultan van Egypte in 1204 overleed. Als je van klassieke literatuur houdt is Maimonides zeker een aanrader.

Wassalam,

Amier.

� Waarlijk, in het gedenken van God vinden de harten rust. � (Koran 13:28)
Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.078 seconden.