Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

TV: Grote levensvragen

 Post Reply Post Reply Pagina  12>
Schrijver
islam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 09 oktober 2003
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2554
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote islam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: TV: Grote levensvragen
    Geplaatst op: 06 december 2004 om 17:23

Ik kijk nu naar een herhaling van dit canvas-programma en wou even deze stelling bespreken hier:

-Etienne Vermeersch: "de God uit het Jodendom, Christendom en Islam kan niet bestaan.  Hij wordt immers gedefinieerd als almachtig, oneindig goed en oneindig intelligent.  Als hij almachtig goed was, zou hij een wereld scheppen zonder lijden.  Als hij oneindig intelligent en almachtig was zou hij het kunnen."

Meer info over E Vermeersch op www.etiennevermeersch.be

 

Met of zonder godsdienst zouden er goede mensen zijn die goede dingen doen en slechte mensen die slechte dingen doen. Maar om goede mensen slechte dingen te laten doen, heb je godsdienst nodig.
Terug naar boven
salahdin Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 15 december 2003
Locatie: Belgium
Online status: Offline
Berichten: 421
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote salahdin Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 december 2004 om 17:35
Ik was geinteresseerd om de uitlatingen te horen van de dwalenden, totdat ik de link had geopend en de foto gezien had van E Vermeersch. Ik herinnerde me een vorig debat bij Canvas en toen bakte die er niks van en waren zijn uitspraken gebaseerd op onwetendheid. Maar misschien zal ik eens gaan kijken als ik niet te moe ben.
Alhamdoelil'Allah
Terug naar boven
islam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 09 oktober 2003
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2554
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote islam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 december 2004 om 01:54

Hmmm, kan wel, maar ik kan het me moeilijk inbeelden, maar ik heb dat debat dus niet gezien.  Misschien kan je er wat meer over vertellen?  Vermeersch is een erg intelligent en ontwikkeld man, die recht uit de katholieke schoot kwam.  Maar ja, dat valt allemaal ook te lezen op de website. 

Verder hoef je niks extra te lezen hiervoor  Ik wou het gewoon over bovenstaande stelling hebben. Gr

Met of zonder godsdienst zouden er goede mensen zijn die goede dingen doen en slechte mensen die slechte dingen doen. Maar om goede mensen slechte dingen te laten doen, heb je godsdienst nodig.
Terug naar boven
Imaan Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 05 oktober 2003
Online status: Offline
Berichten: 959
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Imaan Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 december 2004 om 03:21

Hoi Kimmie,

Heb het filmpje niet bekeken, maar wil wel een aantal punten neerzetten;

Als Etienne denkt dat God niet bestaat, omdat er ellende op de aarde heerst, moet hij/zij dat vooral denken, ik lig er niet wakker van. Hij/zij zal zichzelf wel tegenkomen.

Imaan.

P.S 'lijden' zijn beproevingen/bestraffingen en moslims begrijpen dat...Beproevingen om te kijken hoe standvastig je bent, bestraffingen om je in dit leven te bestraffen, in plaats van in het Hiernamaals. Ik heb namelijk dat ik hier bestraft wordt dan daar. Succes met het niet geloven in welke God dan ook.

Wees eerlijk en rechtvaardig!
Terug naar boven
Brigitte Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 02 november 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 182
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Brigitte Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 december 2004 om 03:38

Hoi Kimmie,

Tja, zonder iemand voor het hoofd te slaan kan ik mij vinden in de uitspraak van Etienne Vermeersch. Zoals God wordt beschreven in de 3 bovengenoemde geloofsovertuigingen stel ik mij nl. gelijk de volgende levensvragen waarover ik best zou willen discussieren.

1. Wat is het nut/doel van God om mensen geboren te laten worden?
2. Waarom wil God dat men hem aanbidt? Wat voor nut/doel heeft God daarbij?
3. Als God alles/iedereen schept wie heeft God dan geschapen?
4. Waar waren wij (onze geest) voor onze geboorte?
5. enz. enz.

NB Dit zijn overigens levensvragen die ik ook op een Christelijk forum / Joods forum kan stellen.

Terug naar boven
Abou Jabir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1813
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abou Jabir Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 december 2004 om 04:00

Assalamoe alykoem,

dit is vaak de stelling die de ongelovigen stellen, "als hij Almachtig is, zal hij een wereld scheppen zonder lijden", wij moslims alhamdulillah kunnen zulke dingen heel goed begrijpen, het zelfde als Allah van levensonderhoud voorziet, vermindert dat zijn Almacht niet, ook als hij niet van levensonderhoud voorziet, vermeerdert dat zijn Almacht niet.

maar de vraag is, wanneer geen lijden meer zal zijn op aarde, zullen zij geloven ? aha, ik dacht het niet, het zijn gewoon smoezen die ze nu bedenken, om niet te geloven, maar hun keuzes schaden, noch baten de Almacht van Allah, Allah dwingt niemand om te geloven, Allah heeft hen een wil gegeven die ze kunnen gebruiken in dit leven.

toch vind ik de mensen die zulke uitspraken doen zich hoogmoedig opstellen tegenover de schepper, ze beweren m.a.w.: "ik geloof niet totdat er een einde komt aan het lijden die nu bestaat", dus ze hebben zo genaamd een voorwaarde tegoed aan de schepper, wal 'iyadoe billah. dat hebben zij niet door natuurlijk, maar wij gelovigen wel, walhamdulillah, ik ben tenslotte blij dat ik de Almachtige aan mijn zijde heb, "Allahoe mawlana, wala mawla lakoem".

Bezoek dit: http://aboujabir.web-log.nl/
"Wie in Allah en de Laatste Dag gelooft, moet het goede zeggen of zwijgen." {Boekharie & Moeslim}
Terug naar boven
Abou Jabir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1813
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abou Jabir Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 december 2004 om 04:23

Hoi Brigitte,

ik zal inshAllah hierop ingaan, hopend dat Allah de ogen doet openen voor degene die de waarheid niet inzien,

In eerste instantie geplaatst door Brigitte

1. Wat is het nut/doel van God om mensen geboren te laten worden?

het nut/doel van God ervan is om Hem te dienen, dan zal je je afvragen, is God afhankelijk van de mensen ? nee, de mensen zijn afhankelijk van Allah, de mensen hebben Allah nodig, niet andersom, dus dat "Allah dienen" is tenslotte in het voordeel van de mens zelf.

mag ik je dan ook een vraag stellen, ben je niet dankbaar dat je leeft??

2. Waarom wil God dat men hem aanbidt? Wat voor nut/doel heeft God daarbij?

zie eerste antwoord. kortom, Allah heeft de aanbidding van de mensen niet nodig, de mensen wel.

3. Als God alles/iedereen schept wie heeft God dan geschapen?

hier maak je een fout door de schepper gelijk te stellen aan de schepping, dat de schepping een schepper nodig heeft, wil niet zeggen dat de schepper een schepper nodig heeft. we hebben de schepper en de schepping, deze twee kun je niet met elkaar mengen/vergelijken, ze staan uit elkaar.

4. Waar waren wij (onze geest) voor onze geboorte?

ja, een goede vraag, maar deze vraag is geen reden om niet te geloven in Allah, dat is juist voor mij een reden om te geloven dat er een schepper is die alles in staat is, verheven is Hij.

5. enz. enz.

sorry, deze vraag kan ik niet beantwoorden...

je vragen zijn welkom,

groetjes,

Bezoek dit: http://aboujabir.web-log.nl/
"Wie in Allah en de Laatste Dag gelooft, moet het goede zeggen of zwijgen." {Boekharie & Moeslim}
Terug naar boven
islam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 09 oktober 2003
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2554
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote islam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 december 2004 om 04:44
In eerste instantie geplaatst door Imaan

P.S 'lijden' zijn beproevingen/bestraffingen en moslims begrijpen dat...Beproevingen om te kijken hoe standvastig je bent, bestraffingen om je in dit leven te bestraffen, in plaats van in het Hiernamaals. Ik heb namelijk dat ik hier bestraft wordt dan daar. Succes met het niet geloven in welke God dan ook.

De vraag is natuurlijk waarom je bestraft zou worden en voor wat?  Verder zou die God zoals hierboven beschreven ook de mogelijkheid hebben je te scheppen zodat je geen zonden zou kunnen doen, hij zou jou ook ultiem goed kunnen maken.  Verder kan hij je ook zo standvastig maken als ie zelf wil, en kan hij jou niet de schuld geven als je dat niet bent, immers hij zou jou geschapen hebben, dan moet ie zichzelf maar straffen als het niet goed gelukt is.

Groetjes Kim

PS: Er zit geen filmpje bij, die website is gewoon ter verduidelijk van wie Vermeersch is.  Verder staat er ook een volledige filosofie-cursus op, die heel interessant lijkt :-)

Met of zonder godsdienst zouden er goede mensen zijn die goede dingen doen en slechte mensen die slechte dingen doen. Maar om goede mensen slechte dingen te laten doen, heb je godsdienst nodig.
Terug naar boven
islam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 09 oktober 2003
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2554
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote islam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 december 2004 om 04:48
In eerste instantie geplaatst door Abou Jabir

Assalamoe alykoem,

dit is vaak de stelling die de ongelovigen stellen, "als hij Almachtig is, zal hij een wereld scheppen zonder lijden", wij moslims alhamdulillah kunnen zulke dingen heel goed begrijpen, het zelfde als Allah van levensonderhoud voorziet, vermindert dat zijn Almacht niet, ook als hij niet van levensonderhoud voorziet, vermeerdert dat zijn Almacht niet.

Buiten het feit dat almacht een zichzelf beperkend gegeven is (en dus eigenlijk niet kan bestaan), zou een fictieve almacht inderdaad een wereld met lijden kunnen scheppen.  Hij kan dan echter geen eindeloos goede almacht meer zijn.

maar de vraag is, wanneer geen lijden meer zal zijn op aarde, zullen zij geloven ? aha, ik dacht het niet, het zijn gewoon smoezen die ze nu bedenken, om niet te geloven, maar hun keuzes schaden, noch baten de Almacht van Allah, Allah dwingt niemand om te geloven, Allah heeft hen een wil gegeven die ze kunnen gebruiken in dit leven.

Inderdaad, als er geen lijden meer is, ga ik ook niet perse in de God van Thora, Bijbel en Koran geloven.  Maar het zou hem zeker al geloofwaardiger maken.

toch vind ik de mensen die zulke uitspraken doen zich hoogmoedig opstellen tegenover de schepper

Je kan je niet hoogmoedig opstellen tov iets dat voor jou niet bestaat.

ze beweren m.a.w.: "ik geloof niet totdat er een einde komt aan het lijden die nu bestaat", dus ze hebben zo genaamd een voorwaarde tegoed aan de schepper, wal 'iyadoe billah. dat hebben zij niet door natuurlijk, maar wij gelovigen wel, walhamdulillah, ik ben tenslotte blij dat ik de Almachtige aan mijn zijde heb, "Allahoe mawlana, wala mawla lakoem".

Groetjes Kim

Met of zonder godsdienst zouden er goede mensen zijn die goede dingen doen en slechte mensen die slechte dingen doen. Maar om goede mensen slechte dingen te laten doen, heb je godsdienst nodig.
Terug naar boven
salahdin Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 15 december 2003
Locatie: Belgium
Online status: Offline
Berichten: 421
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote salahdin Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 december 2004 om 04:52

Salaam,

Op de vraag waarom Allah (swt) lijden toelaat in de wereld heb ik een antwoord gevonden op www.islamonline.net .

Ik weet dat sommigen dit niet graag hebben, maar ik vind het antwoord van Dr. Muzammil H. Siddiqi te goed om niet te vermelden.

Zie de volgende link:

http://www.islamonline.net/fatwa/english/FatwaDisplay.asp?hF atwaID=50801

Alhamdoelil'Allah
Terug naar boven
islam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 09 oktober 2003
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2554
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote islam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 december 2004 om 05:15

Hoi,

ik heb de tekst doorgenomen en eigenlijk wordt weer vaak hetzelfde gezegd, nl dat het een test is.  Wat ik daarover dnek, staat hierboven.  Hij zou ons geschapen hebben, dan moet ie niet zeuren als we zo'n test slecht zouden afleggen.  Verder kan het nog steeds zonder lijden, en zou hij ons zo kunnen scheppen dat we niet eens getest zouden hoeven worden, maar zelf compleet goed zijn.  Om even Vermeersch er weer bij te halen:
'Waarom laat zo'n God lijden toe?  Nu ja, hij heeft het beste excuus dat bestaat, nl "hij bestaat niet".'

Ook staat er dat we niet enkel de slechte dingen moeten bekijken, ook de goeie.  En ik dnek dat dat nu net is wat filosofen doen, en ook net daardoor kunnen velen niet geloven in een ultiem goede God.  Een neutrale God zou dan geloofwaardiger zijn.

Maar wat me eigenlijk het meeste stoort aan deze Godsvisie, is dat het de mensen doet overkomen als 'puppets on a string' in een Gods persoonlijke poppekast.

Groetjes Kim

Met of zonder godsdienst zouden er goede mensen zijn die goede dingen doen en slechte mensen die slechte dingen doen. Maar om goede mensen slechte dingen te laten doen, heb je godsdienst nodig.
Terug naar boven
Brigitte Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 02 november 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 182
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Brigitte Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 december 2004 om 05:58

Hoi Abou,

Ik wil je vast bedanken voor je antwoorden. Dit is een onderwerp waar we denk ik toch nooit uit zullen komen, maar ach, ik vind het wel leuk hierover te filosoferen, dus hier mijn persoonlijke zienswijzen op jouw antwoorden, ok?

Brigitte schreef:

Wat is het nut/doel van God om mensen geboren te laten worden?

het nut/doel van God ervan is om Hem te dienen
Als het enige doel van geboren worden volgens Islam is om Hem te dienen dan vraag ik mij nog steeds af waarom dit is. Is het dan niet veel logischer om deze stap (het leven) over te slaan en gelijk bij God te zijn? Waarom zou God ons dan een eigen identiteit hebben gegeven? Waarom zou God ieder mens dan andere kwaliteiten geven? Handen, voeten, ogen, neus, hersenen, etc. etc. Dit dient toch ook om iets in dit leven te doen / te bereiken (naast Hem te dienen). En gelijk ook weer de vraag: waarom wil hij gediend worden?

de mensen zijn afhankelijk van Allah, de mensen hebben Allah nodig
Als je uitgaat van een God/Allah zoals beschreven in de Islam dan heb je waarschijnlijk een God/Allah nodig. Echter als je hier niet vanuit gaat mis je geen Allah/God. M.a.w. je kunt niet stellen dat alle mensen Allah nodig hebben of van Allah afhankelijk zijn. De gelovigen hebben Allah nodig, de ongelovigen �de niet boekgelovigen- niet.

mag ik je dan ook een vraag stellen, ben je niet dankbaar dat je leeft??
Ik vind het leuk om te leven, vrienden te hebben, liefde te hebben, om me te ontwikkelen, dingen mee te maken/te beleven, dingen te zien, te genieten etc. Aan de andere kant maak je ook weer verdriet (lijden) mee. Om hiermee om te leren omgaan zie ik als een vd lessen (ontwikkeling) in het leven. Echter als ik niet had geleefd maar in een soort van andere dimensie had gezeten dan wist ik ook niet wat �leven� is. M.a.w. wat je niet weet, mis je ook niet.

Quote:

Als God alles/iedereen schept wie heeft God dan geschapen?

hier maak je een fout door de schepper gelijk te stellen aan de schepping
Ik kan moeilijk iets gelijk stellen als dit voor mij niet bestaat. Maar eens moet �iets� toch hebben besloten/bedacht om te gaan ontstaan of om iets te cre�ren, dus ook God. Behalve aan een cirkel zit aan alles een begin en een eind (in ieder geval wel in mijn logica).

Quote:

Waar waren wij (onze geest) voor onze geboorte?

ja, een goede vraag, maar deze vraag is geen reden om niet te geloven in Allah
Geeft de Koran hierop geen antwoord? Onze geest is volgens de �boeken� toch door God/Allah gegeven? Komen wij volgens de Koran voordat wij geboren zijn dan niet van God/Allah zelf vandaan en dan dus weer de vraag, waarom zijn wij naar het leven gestuurd?

Groeten,

Brigitte

Terug naar boven
Akbash Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 05 januari 2004
Locatie: Antarctica
Online status: Offline
Berichten: 264
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Akbash Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 december 2004 om 09:03

imaan schreef:

P.S 'lijden' zijn beproevingen/bestraffingen en moslims begrijpen dat...Beproevingen om te kijken hoe standvastig je bent, bestraffingen om je in dit leven te bestraffen, in plaats van in het Hiernamaals. Ik heb namelijk dat ik hier bestraft wordt dan daar. Succes met het niet geloven in welke God dan ook.

Als moslims dat begrijpen, ken jij dan mij eens uitleggen wat het nut is voor Allah om iemand te beproeven terwijl Allah de uitkomst van die test al weet???

Wat voor nut heeft het om een examen te maken als de uitkomst bij de examinator al bekend is??

Open mij eens de ogen a.u.b want dit kan ik absoluut niet volgen.....

 

"The mind of a bigot is like the pupil of the eye. The more
light you shine on it, the more it will contract."



Terug naar boven
Fi-Sabilillah Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 01 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 379
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Fi-Sabilillah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 december 2004 om 09:27

Salamoe Alaikoem wa Rahmatoelahie wa Barakatoe/Hallo

De vraag van Akbash wordt vaak gesteld en heel vaak wordt er precies de zelfde vergelijking gemaakt namelijk:

Bv een leerling die niet goed doet op school, niet opletten  enz enz, de leerkracht weet dat die jongen het examen nooit zal halen, maar hij blijft gewoon door met les geven, en als zo een iemand weet dat die ene student zijn examen niet haalt, hoe kan Allah de Schepper die die ene docent(te) heeft geschapen nou niet weten???

Hieronder een tekst gekregen van Elkhataab:

 

[Enkele nasieh�a�s voor moslims die zich afvragen waarom deze oemmah zo
enorm beproefd word, o.a. in Palestina, Tsjetsjeni�, Afghanistan, Irak,
Iran, Kasjmir, Filippijnen, etc. etc.]


Iedere wolk heeft een zilveren omlijning

Rampen en beproevingen zijn gecre�erd voor een reden, die niemand helemaal
kan begrijpen behalve Allah. Sommige van de dingen die Allah ons heeft laten
zien duiden dit aan.

1- Rampen en beproevingen zijn een test voor de gelovige�s geduld. Allah
zegt (interpretatie van de betekenis):

�Denken jullie dat jullie het Paradijs zullen binnengaan, terwijl het
gelijke dat tot degenen kwam die voor jullie zijn heengegaan, nog niet tot
jullie is gekomen? Rampen en tegenspoed troffen hen en zij werden zo
geschokt dat de Boodschapper en degenen die met hem geloofden, zeiden:
�Wanneer komt de hulp van Allah?� Weet: voorwaar, de hulp van Allah is
nabij.� [Soerat Al-Baqarah (2), aayah 214]

2- Dit is een teken van de mens�s zwakheid en zijn nood aan zijn Heer, en
laat zien dat hij niet succesvol kan zijn tenzij hij zijn nood aan zijn Heer
beseft en Hem begint te smeken.

3- Beproevingen zijn een manier van boetedoening van zonde en een verheffing
van iemands status. De profeet (sallallahoe �aleihi wa sallam) zei: �Er is
niets dat een gelovige overkomt, zelfs niet een doorn die hem prikt, of
Allah zal voor hem een goede daad noteren en van hem een slechte daad
verwijderen.� [Overgeleverd door Moeslim]

Het is verhaald dat Aboe Hoerayrah zei: De boodschapper van Allah
(sallallahoe �aleihi wa sallam) zei: �Moeilijkheden zullen continu een de
gelovige man en vrouw overkomen, met betrekking tot henzelf, hun kinderen en
rijkdom, totdat ze Allah ontmoeten zonder enige zonde op hen.� [Overgeleverd
door Al-Tirmidhie, 2399; geclassificeerd als sah�eeh� door Al-Albaani in
al-Silsilah al-Sah�eeh; ah, 2280.]

En het is verhaalt dat Jaabir zei: De Boodschapper van Allah (sallallahoe
�aleihi wa sallam) zei: �Op de Dag des Oordeels, wanneer de mensen die
beproevingen ondergaan hebben hun beloning ontvangen, zullen zij die gezond
waren wensen dat hun huiden in stukken waren gesneden door scharen toen zij
in de wereld waren.� [Overgeleverd door Al-Tirmidhi, 2402. Zie al-Silsilah
al-Sah�eeh�ah, nr. 2206.]

4- E�n van redenen van beproevingen is dat de mensen zich tevreden voelen
alleen met deze wereld. Als de wereld vrij was van beproevingen, zou de mens
er nog meer van houden en er nog tevredener over zijn, en zal het
Hiernamaals vergeten. Maar beproevingen maken hem wakker van zijn
nalatigheid en helpen hem te strijden voor een plaats waar geen rampen en
beproevingen zijn.

5- E�n van de grootste redenen achter beproevingen en rampen is het
waarschuwen tegen het tekort komen in sommige zaken, zodat men die gebieden
goed maakt waar hij in tekort schoot. Dit is als de waarschuwing die
uitgebracht wordt naar een werknemer of student die tekort schiet. Het doel
erachter is om zijn tekortkomingen goed te maken. Als hij dat doet, dan is
alles goed en wel, anderzijds verdient hij het om gestraft te worden. Het
bewijs daarvoor omvat het vers (interpretatie van de betekenis):

�En voorzeker, Wij hebben inderdaad naar gemeenschappen v��r jou
(Boodschappers) gestuurd en Wij hebben hen met tegenspoed en rampen
getroffen. Hopelijk zullen zij nederig worden (tegenover Allah). En waarom
zijn zij, toen Onze tegenspoed tot hen kwam, niet nederig geworden?
Integendeel, hun harten werden zelfs hard en de Satan deed wat zij plachten
te doen voor hen schoon schijnen.�  [Soerat Al-An�aam (6), aayah 42-43]

Een andere reden � is als een bestraffing voor hen die regelmatig werden
gewaarschuwd, maar geen lering trokken uit de waarschuwingen en hun wegen
herstelden, en volharden in hun zonden. Allah zegt (interpretatie van de
betekenis):

�..Waarna wij hen vernietigden wegens hun zonden.� [Soerat Al-Anfaal (8),
aayah 54]

En Allah zegt (interpretatie van de betekenis):

�En voorwaar, Wij hebben de generaties v��r hen vernietigd toen zij onrecht
pleegden, terwijl hun Boodschappers tot hen waren gekomen met de duidelijke
bewijzen, maar zij geloofden niet. Zo vergelden Wij het boosaardige volk.�
[Soerat Yoenoes (10), aayah 13]

�En als Wij een (volk) stad willen vernietigen, bevelen Wij hen die daarin
in weelde leven (Allah te gehoorzamen): zij begaan daarin dan zware zonden,
dan is het woord (van bestraffing) terecht, daarop vernietigen Wij hen
volledig.� [Soerat Al-Israa-e (17), aayah 16]

Ibn Taymiyyah (rahimahoellaah) zei: �Verdriet zou begeleid moeten worden
door dat waarvoor een persoon beloond en geprezen voor zal worden, dus het
kan goed zijn in die zin, niet dat verdriet op zichzelf goed is, zoals
iemand die droevig voelt vanwege tekortkomingen in religieuze zaken of door
beproevingen die de moslims overkomen. In deze zaak zal een persoon worden
beloond voor wat zich in zijn hart bevindt aan liefde voor het goede en haat
voor het slechte, enzovoorts, maar verdriet op zichzelf, indien het tot
mislukking leidt om dat te doen wat opgelegd is, namelijk geduld, jihaad,
zoeken naar voordelen en het afwenden van kwaad, is verboden, maar als een
persoon niet opgeeft, en het is niet genoteerd als een zonde voor hem, dan
is het goed.�

Dus degene die wenst dat Allah zijn situatie veranderd zonder enige
inspanning van zijn zijde en dat van anderen net als hem, zou dit moeten
begrijpen.

6- Allah zegt (interpretatie van de betekenis):

�En voorzeker, Wij hebben inderdaad naar gemeenschappen van v��r jou
(Boodschappers) gestuurd en Wij hebben hen met tegenspoed en rampen
getroffen. Hopelijk zullen zij nederig worden (tegenover Allah).�  [Soerat
Al-An�aam (6), aayah 42]

Al-Sa�di (rahimahoellaah) zei: (Dit betekend) Wij zonden (Boodschappers)
naar de naties die voor jou kwamen, en zijn geloofden niet in Onze
Boodschappers en verwierpen Onze tekenen. Dus grepen Wij hen met armoede,
ziektes, ellende en rampen als een genade van Ons naar hun, zodat zij zich
zouden vernederen tegenover Ons en tot Ons keren in tijden van
moeilijkheden.

En Allah zegt (interpretatie van de betekenis):

�Het verderf is op het land en de zee zichtbaar door wat de mensen hebben
verricht, zodat Hij hun een gedeelte van wat zij hebben verricht doet
proeven. Hopelijk zullen zij berouw tonen.� [Soerat Al-Roem (30) aayah 41]

Al-Sa�di interpreteerde de woorden fasaad (vertaald hier als �verderf�)
refererend naar de rampen die ontwikkelden op land en zee, die mensen hun
leven moeilijk maken en veel problemen veroorzaken met betrekking tot hun
levensonderhoud en welzijn.

En de rampen die henzelf overkwamen, zoals ziektes, teisteringen en
dergelijke, die gebeurden vanwege datgene wat hun eigen handen hebben
verricht aan slechte daden die alleen maar kunnen leiden tot slechte
consequenties.

Het zinsdeel �Zodat Hij hun een gedeelte van wat zij hebben verricht doet
proeven� betekend, zodat zij zullen weten dat Allah hen vergeld voor hun
daden, dus laat Hij hen proeven van de vergelding van hun daden in deze
wereld. �Hopelijk zullen zij berouw tonen� maw., berouw tonen voor hun daden
dat zo�n slecht effect heeft op hen, en hun zaken rechtzetten.
Glorie is voor Degene Die zegent middels Zijn bestraffing, want indien Hij
hen al datgene zij hebben gedaan deed proeven, dan zou geen enkel levend
schepsel op aarde blijven.

7- Aanbidding ten tijde van moeilijkheden en beproevingen hebben een
speciale smaak en een speciale beloning. Het is verhaald van Ma�qil ibn
Yasaar dat de profeet (sallallahoe �aleihi wa sallam) zei: �Aanbidding ten
tijden van beproeving en verwarring is als een migratie om bij mij aan te
sluiten.� [Overgeleverd door Moeslim, 2948.]

Al-Nawawi zei: �De profeet (sallallahoe �aleihi wa sallam) zei: �Aanbidding
ten tijde van beproeving en verwarring is als een migratie om bij mij aan te
sluiten.� De reden waarom aanbidding in zulke tijdens van zulke grote waarde
is dat mensen onachtzaam worden betreft aanbidding en ervan afgeleid worden,
en niemand concentreert zich op aanbidding behalve weinig.�

Al-Qoertoebie zei: �Beproevingen en grote tegenslagen zullen gebeuren totdat
de kwestie van religie licht genomen word en mensen zich nergens druk over
maken behalve hun wereldse zaken en hoe het leven te verdienen. Dus
aanbidding wordt erg belangrijk ten tijde van beproevingen, zoals Moeslim
overlevert van Ma�qil ibn Yasaar in de marfoo� overlevering: �Aanbidding ten
tijde van beproeving en verwarring is als een migratie om bij mij aan te
sluiten.�

8- Zegeningen die komen na pijn, ontberingen en ellende zijn kostbaarder
voor mensen. Dan pas waarderen ze de zegeningen van goede gezondheid en
veiligheid zoals zij gewaardeerd zouden moeten worden.

Een ander voordeel van beproevingen is een herinnering van hoe Allah de mens
heeft gezegend, omdat de mens is geschapen met zicht � bijvoorbeeld �
vergeet hij de zegening van zien en waardeert het niet echt, maar als Allah
hem test met tijdelijke blindheid, en niet echt hersteld van zijn zicht, zal
hij volledig de waarde van deze zegening begrijpen. Indien zaken altijd
makkelijk waren zal een persoon misschien de zegening vergeten en er niet
dankbaar voor zijn, dus neemt Allah het weg en hersteld het dan, als een
herinnering voor hem om er dankbaar voor te zijn.
Beproevingen zou een persoon kunnen herinneren wie het overkomt en andere
zegeningen van Allah. Dus wanneer een persoon iemand ziet die krankzinnig
is, waardeert hij de zegening van gezondheid (van geest); wanneer hij iemand
ziet die ziek is, waardeert hij de zegening van goede gezondheid. Wanneer
hij een kaafier ziet die leeft als vee, waardeert hij de zegening van
geloof. Wanneer hij een onwetend mens ziet, waardeert hij de zegening van
kennis. Alleen degene wiens hart open is zal dit voelen. Degenen die geen
hart hebben tonen geen dankbaarheid voor de zegeningen van Allah, zij zullen
eerder arrogant zijn tegenover de schepping van Allah.
9- Het voordeel van beproevingen is dat het men van nalatigheid red en
waarschuwt voor zijn tekortkomingen in het nakomen van zijn verplichtingen
tegenover Allah, zodat hij niet zal denken dat hij perfect is, wat zal
leiden naar het verharden van zijn hart en nalatigheid.

Allah zegt (interpretatie van de betekenis):

En waarom zijn zij, toen Onze tegenspoed tot hen kwam, niet nederig
geworden? Integendeel, hun harten werden zelfs hard en de Satan deed wat zij
plachten te doen voor hen schoon schijnen.  [Soerat Al-An�aam (6), aayah 43]

10- E�n van de voordelen van beproevingen en ontberingen is zuivering.
Ontberingen openbaren hoe mensen werkelijk zijn, en scheid de goede van de
slechte, de oprechte van de valse, de gelovige van de hypocriet. Allah zegt
van de Slag van Oehoed en wat de moslims is overkomen die dag, een deel van
de wijsheid achter deze beproeving (interpretatie van de betekenis):
�Allah zal de gelovigen niet in de toestand laten waarin jullie verkeren
totdat Hij het slechte van het goede scheidt.� [Soerat Aali-�Imraan (3)
aayah 179]

Dus de ware natuur achter al deze dingen is duidelijk gemaakt.

11- Wanneer moslims de moslims helpen die door ellende gekweld worden,
zullen zij ervoor beloond worden. De profeet (sallallahoe �aleihi wa sallam)
zei: �De vergelijking van de gelovigen in hun wederzijdse liefde,
genegenheid en medeleven is als dat van een lichaam, wanneer een deel ervan
lijdt, voelt de rest van het lichaam mee door wakker te blijven en aan
koorts te lijden.� [Overgeleverd door Al-Boekhaarie, 6011; Moeslim, 2586.]

En hij (sallallahoe �aleihi wa sallam) zei: �Niemand van jullie gelooft
echt, totdat hij wenst voor zijn broeder wat hij voor zichzelf wenst.�
[Overgeleverd door Al-Boekhaarie, 13; Moeslim, 45.]

12- Ten tijde van moeilijkheden en oorlog zien we de echte betekenis van
Allah�s woorden (interpretatie van de betekenis):

�Ondersteunt elkaar bij het goede en Taqwa.�[Soerat Al-Maaidah (5), aayah 2]

Manieren van het meewerken in da�wah en het steunen van de Islaam omvat:
voeren van jihaad tegen de koeffaar en hypocrieten omwille van Allah, het
deelnemen met mensen van Islamitische da�wah in het bevechten van de volgers
van koefr en misleiding, en het klaarmaken van alle middelen en werktuigen
voor jihaad omwille van Allah.

E�n van de manieren van meewerken in het steunen van de Islaam dat ten tijde
van de profeet (sallallahoe �aleihi wa sallam) uitgevonden werd is meewerken
aan het doden van degenen die beweerden Profeten te zijn, doden van de
leiders van de moeshrikien en de afvalligen, inclusief degenen die de
profeet (sallallahoe �aleihi wa sallam) beledigden.

Islam Q&A (www.islam-qa.com)

wa Salamoe Alaikoem wa Rahmatoelahie wa Barakatoe/Doei

Allahoe, Allahoe Rabbi la oeshrika bihi shay-an!!!

Terug naar boven
Abou Jabir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1813
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abou Jabir Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 december 2004 om 09:31

Akbash,

ik zal je het antwoord geven hoe wij dat geloven, je vraag klinkt net zo raar bij ons, want het doel van de beproevingen, is de resultaten weten van de persoon die de beproevingen heeft ondergaan. ieder persoon krijgt een wil, waar Allah al op de hoogte is, Allah weet de beproeving die je zal ondergaan, en weet ook je reacties met jouw eigen wil. en Allah weet nu of jij naar de hel of het paradijs zal gaan, maar jij weet het niet, en daar gaat het om.

en nog iets, Allah weet jouw wil voordat je al geschapen was.

Bezoek dit: http://aboujabir.web-log.nl/
"Wie in Allah en de Laatste Dag gelooft, moet het goede zeggen of zwijgen." {Boekharie & Moeslim}
Terug naar boven
Love_Islam Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 13 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 114
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Love_Islam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 december 2004 om 09:34

Selaam broeder/zuster ik heb hieronder een artikel geplakt waarom zijn wij hier ik hoop dat jullie het bekijken

In de naam van de Almachtige God, de Genadevolle, Degene Die de hemelen en de aarde en alles wat zich daarin bevindt heeft geschapen, de Enige die de aanbidding van de mens verdient.

Veel mensen denken niet na over de wereld, maar er is maar een simpele blik voor nodig om het te begrijpen. De details van dit geweldige universum waarin wij leven bewijzen de aanwezigheid van een magnifieke en ongeevenaarde auteur.

Sommigen proberen Zijn bestaan te ontkennen en vertrouwen op hun uitgevonden theorieen en vermoedens die ontleend zijn aan niet-bewezen gissingen en schattingen. Zij gissen naar principes die geen enkele rationele geest kan volgen. Zij zeggen bijvoorbeeld dat ons universum een "cosmische toevalligheid" is, een resultaat van biljoenen jaren van toevallige samenkomsten. Als zij echter �s ochtends uit hun huizen zouden komen en een nieuwe auto op de oprit zien staan zouden zij graag willen weten wie �m daar neer heeft gezet. Stel je voor dat er tegen hen gezegd zou worden: "Niemand heeft �m daar neergezet, de onderdelen zijn zomaar bij elkaar gekomen vannacht, vanaf onbekende plaatsen, zonder iemand�s hulp. Dit is het resultaat van een cosmische toevalligheid!"

Geen enkel persoon met een gezond verstand zou dit antwoord accepteren. Allaah gaf ons inderdaad een verstandelijk vermogen dat ons niet toelaat zulke onzin te geloven.

Als mensen het feit dat de onderdelen van een enkele auto toevallig bij elkaar komen niet kunnen accepteren, hoe kunnen zij dan geloven dat het gehele universum zo�n prestatie volbracht heeft??! Van de hemel, die vol is met sterren en andere zichtbare wonderen, tot microscopische organismen die we nog steeds ontdekken, tot de ontwikkeling en functie van de organen van het menselijk lichaam. Hoe kan iemand dan geloven dat dit alles het resultaat is van een louter toeval?

Kijk naar boven en denk na over hoe alles dat je ziet op zo�n perfecte manier georganiseerd is! De zon, een bal die miljoenen kilometers van ons vandaan is, die ons voorziet van warmte en licht waar we iedere dag afhankelijk van zijn.

Hierover zegt Allaah:

"En Ik (Allaah) heb daarin een stralende lamp geplaatst."

(Koran 78:13)

Wanneer de dag ten einde is gekomen heeft de mens behoefte aan rust. Het moet tot rust komen van de warmte en verlichting van de zon. Allaah laat de zon ondergaan en geeft ons duisternis, zodat wij kunnen rusten, en hij geeft ons een perfect nachtlicht en prachtige sterren. Wat een meesterlijke organisatie!

Selefie Publikaties � Waarom zijn wij hier ?

Allaah zegt hierover:

"En Hij (Allaah) maakte voor jullie de nacht en de dag en de zon en de maan dienstbaar. En de sterren zijn dienstbaar, met Zijn verlof. Voorwaar, daarin zijn zeker Tekenen voor een volk dat begrijpt." (Koran 16:12)

Allaah zegt eveneens:

"Zie jij niet dat Allaah de nacht in de dag doet overgaan en Hij de dag doet overgaan in de nacht en Hij de zon en de maan dienstbaar heeft gemaakt en dat allen tot een vastgesteld tijdstip bewegen? En dat Allaah Alwetend is over wat jullie doen?"(Koran 31:29)

Tevens zegt Hij:

"En tot Zijn Tekenen behoren de nacht en de dag, en de zon en de maan. Knielt jullie niet neer voor de zon en niet voor de maan, maar knielt jullie neer voor Allaah, Degene Die hen heeft geschapen, als jullie alleen Hem aanbidden."(Koran 41:37)

De wetenschappers van nu praten over de preciese balans van de zon en de maan en gissen over de ontelbare rampen die er zouden gebeuren als de zon of de maan van hun paden zouden afdwalen, ook al is het maar een beetje. Het rationele verstand kan maar tot een conclusie komen dat er inderdaad iets is dat dit alles in orde houdt.

Allaah zegt:

"Voorwaar, jullie Heer is Allaah, Degene Die de hemelen en de aarde in zes dagen heeft geschapen. Vervolgens zetelde Hij zich over de Troon. Hij doet de nacht de dag bedekken, die hem haastig najaagt; en de zon, de maan en de sterren zijn aan Zijn Bevel onderworpen. Weet, dat scheppen en bevelen aan Hem is voorbehouden. Gezegend zij Allaah, de Heer der Werelden."(Koran 7:54)

We begrijpen heel goed dat, aangezien dit stuk dat je nu aan het lezen bent is geschreven door iemand, zelfs al zie je hem niet. Iedere speech heeft een spreker gehad en iedere lekkere maaltijd is door een kok bereid. Dus voor ieder schepsel, ook voor jouw eigen bestaan, is er een schepper.

Die Schepper is Allaah, die geen partners naast zich heeft.

Nu we het erover eens zijn dat we geen produkt zijn van een toevallig gebeuren, dat wij dus geschapen zijn, willen we dingen gaan begrijpen over onze Schepper.

Degene Die ons geschapen heeft, Allaah, is ook de Enige Schepper van al het andere dat bestaat.

Selefie Publikaties � Waarom zijn wij hier ?

Hij zegt:

"Dat is Allaah, jullie Heer, de Schepper van alle dingen, geen Allaah is er dan Hij."(Koran 40:62)

Vanwege Allaah Zijn veelbetekende kracht en controle over het universum is het niet passend voor de mens te denken dat Hij iemand nodig heeft om Hem te helpen. Want voorwaar, Allaah is Alleen en deelt Zijn Majesteit met niemand. Hij is de Bezitter van oneindige genade en begaanheid voor hen die Hem gehoorzamen, en Zijn straf is de zwaarste en is blijvend voor hen die zich afkeren van Hem.

Allaah zegt:

"Wat betreft degenen die geloven en goede werken verrichten: hun Heer zal hen doen binnengaan in Zijn Barmhartigheid. Dat is de duidelijke overwinning." (Koran 45:30)

Hij zegt tevens:

"Maar wat betreft degenen die geloven en goede daden verrichten: Hij zal hen hun beloningen geven en meer van Zijn gunst geven. Maar degenen die hoogmoedig en arrogant zijn zal Hij dan straffen met een pijnlijke bestraffing en zij zullen zich buiten Allaah geen beschermer en geen helper vinden."(Koran 4:173)

Het is niet passend voor ons een rivaal, een partner, of een deelgenoot aan Allaah toe te kennen. Het is de grootste Godslastering te zeggen dat Hij een vader, moeder, zoon of andere nakomelingen of familieleden heeft.

Hij zegt ons:

"Zeg: "Hij is Allaah, de Enige. Allaah is de Enige van Wie al het geschapene afhankelijk is. Hij heeft niet verwekt en is niet verwekt. En niet een is aan Hem gelijkwaardig."(Koran 112:1-4)

Het is een hele grote misdaad te beweren dat Allaah, Degene Die vrij is van alle onvolmaaktheden, een zoon heeft! Helaas geloven veel mensen dat Jezus de zoon van Allaah is! Jezus heeft inderdaad een hoge rang, als het Profeet van Allaah en de Brenger van Zijn Boodschap, maar niet als Zijn zoon, want Allaah staat hoog en verheven boven zo�n onjuiste bewering. Over dit zegt Allaah:

"En zij zeiden: "De Barmhartige heeft zich een zoon genomen. Voorzeker, jullie zijn met iets verwerpelijks gekomen. De hemelen staan daardoor op het punt om open te barsten en de aarde om open te splijten en de bergen om uiteen te vallen! Omdat zij een zoon toeschrijven aan de Barmhartige. Het is niet passend voor de Barmhartige om Zich een zoon te nemen." (Koran 19:88-92)

Selefie Publikaties � Waarom zijn wij hier ?

Allaah is dus de Enige Schepper en In Stand Houder van alles wat er bestaat. Hij heeft geen partner of verwanten.

Hij zegt:

"Volg hetgeen jou van jouw Heer geopenbaard wordt: Er is geen God dan Hij. En wend je af van de veelgodenaanbidders."(Koran 6:106)

We zijn het erover eens dat Allaah onze enige Schepper en Voorziener is en we hebben Zijn verklaringen gezien die ontkennen dat Hij partners heeft. We willen nu graag weten of Hij iets van ons wil.

Allaah heeft een recht over ons, omdat Hij ons geschapen heeft. Hij vraagt niet veel. Hij vraagt ons alleen wat Hij aan iedere natie voor ons heeft gevraagd, dat wij Hem gehoorzamen en Zijn Boodschappers volgen. Hij heeft ons gevraagd Hem te aanbidden en geen deelgenoten aan Hem toe te kennen. Hij zegt:

"En voorzeker, Ik (Allaah) heb aan iedere gemeenschap een Boodschapper gezonden die hen bevolen Allaah te aanbidden en afstand te houden van de afgoden." (Koran 16:36)

Het is een simpel verzoek als we gaan kijken naar alles wat Hij ons heeft gegeven.

"Zeg: "Hij is Degene Die jullie heeft doen onstaan en voor jullie het gehoor, het gezichtsvermogen en de harten heeft gemaakt. Weinig is de dankbaarheid die jullie tonen." (Koran 67:23)

We hebben van nature de drang om iemand die ons iets heeft gegeven te bedanken . Als we mensen voor hun gulheid danken, moeten we dan niet onze Heer bedanken die ons met zoveel gezegend heeft? Hij herinnert ons:

"En als jullie de gunsten van Allaah op willen sommen, dan kunnen jullie ze niet tellen. Voorwaar, de mensen zijn zeker onrechtvaardig, ondankbaar." (Koran 14:34)

Dus om dankbaarheid te tonen aan Allaah, moeten we Hem aanbidden, zoals Hij dat ons bevolen heeft en we moeten Hem gehoorzamen en de Openbaring volgen die Hij ons gezonden heeft. Door dit te doen, zullen we de reden van ons bestaan vervullen, want Allaah schiep ons niet zonder reden:

"En ik heb de Djinn�s en de mensen slechts geschapen om mij te dienen."(Koran 51:56)

Selefie Publikaties � Waarom zijn wij hier ?

Wat als wij Zijn Recht op ons ontkennen?

Het ontkennen van het Recht van Allaah is niet als het ontkennen van de rechten van anderen. Als je je moeder niet gehoorzaamt dan wordt je onderworpen aan die straf waar zij de mogelijkheid toe heeft en waar zij toe in staat is. Evenzo kun je je baan verliezen als je de bevelen van je baas ontkent. De rechter kan je naar de gevangenis sturen als je niet in de rechtbank verschijnt zoals hij vroeg. Maar niemand kan je straffen met een eeuwige kwelling zoals Allaah dat beloofd heeft aan degene die Zijn Boodschap verwerpt. Allaah zal een Dag vaststellen waarop iedere persoon beoordeeld zal worden. We zullen voor Allaah bijeengeroepen worden om verantwoording af te leggen over onze daden. Allaah zegt over die Dag:

"Maar op die Dag is er niemand die straft zoals Hij. En niemand knevelt zoals Hij knevelt." (Koran, 89:25-26)

We hebben de kans om onszelf te behoeden voor zo�n vreselijk en oneindig lot. We moeten kijken naar onze relatie met Allaah. Vervullen we Zijn rechten wel die Hij op ons heeft? Aanbidden we Hem wel zoals Hij ons beveelt?

Wees je er bewust van dat Zijn straf zo zwaar is dat zelfs de vurigste ontkenners van Allaah in Hem zullen geloven nadat ze die gezien hebben. Het is alleen dan te laat!

"Maar toen zij Mijn straf zagen, zeiden zij: "Wij geloven in Allaah, de Enige. En wij geloven niet in wat wij aan Hem plachten toe te kennen." (Koran, 40:84)

Als we ons overgeven aan Allaah, Hem aanbidden en geen partners aan Hem toekennen, dan zijn er voor ons eeuwige vreugden en verrukkingen die Hij voor ons heeft voorbereid in het Paradijs:

"En geen ziel weet wat voor verrukkingen er voor hen verborgen worden gehouden, als beloning voor wat zij plachtten te doen."(Koran, 32:17)

Wanneer Allaah de Dag der Opstandig zal vaststellen, zullen de oprechten de oproep horen:

"O tot rust gekomen ziel! Keer terug tot jouw Heer, behaagd en welbehaagd (ontvangen door Hem). En treed binnen onder Mijn dienaren. En treed binnen in mijn Paradijs." (Koran, 89:27-30)

Als we hopen deze oproep te horen, dan moeten we nu de inspanning voortzetten in dit leven, voordat het te laat is.

 

Terug naar boven
islam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 09 oktober 2003
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2554
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote islam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 december 2004 om 09:41
Euh jongens, dit is een discussieforum, geen dagblad...  Is het niet handiger je eigen mening weer te geven en de lappen tekst te houden voor een link?
Met of zonder godsdienst zouden er goede mensen zijn die goede dingen doen en slechte mensen die slechte dingen doen. Maar om goede mensen slechte dingen te laten doen, heb je godsdienst nodig.
Terug naar boven
Brigitte Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 02 november 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 182
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Brigitte Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 december 2004 om 09:53

Tja, het schijnt dat het voor sommigen moeilijk is hetgeen zij geloven in eigen bewoordingen te beschrijven. Houdt dit misschien in dat hun eigen logica niet alles kan bevatten van wat zij denken dat zij behoren te geloven en dat daarom letterlijke citaten van anderen gekopieerd worden?

Uhm... als jullie begrijpen wat ik bedoel .....

Terug naar boven
Love_Islam Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 13 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 114
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Love_Islam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 december 2004 om 09:57

nee het is beter als de lappen tekst gelezen!!wordt en dan een reactie plaatsen op de desbtreffende bericht dat is geplaatst heb jij het wel gelezen?
nee?dan is dit nog een bewijs voor de schepping van allah(swt)want de uivel zegt tegen je nee laat dat zitten is niet belangrijk enz enz zulke influistereningen
ja?dan wil ik je reactie erop
en nog een vraagje iemand vroeg wie is de schepper van Allah(swt)hoog en verheven is hij laat ik zeggen eerst om bij je zelf te beginnen wie heeft jou geschapen??????geef dan hier antwoord op 2conclusies de aapjes theorie plotseling vanzelf
of 2de alternatief de schepper Allah(swt)hoog en verheven is hij  kies maar uit 2 alternatieven voor de mensheid of de aapjes of de schepper ik hoor het van jullie

Terug naar boven
Brigitte Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 02 november 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 182
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Brigitte Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 december 2004 om 10:09

Hoi Love_Islam,

Ik heb je (saaie) stuk weldegelijk gelezen dus niet zo snel consluderen dat de duivel in mij zit h�?

Ik kan met dit stuk van jou niet in discussie treden omdat jij uitgaat van een boek waar ik persoonlijk niet in geloof. Ik kan nu net zo goed de Beau Monde erbij pakken en hieruit een stuk kopie�ren dat jouw stuk zal tegenspreken. Wat ik wil (en waarschijnlijk Kimmie ook) is eigen gevormde meningen uiten en hierover babbelen, zover ik weet heet dit nl. discussieren.

Terug naar boven
islam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 09 oktober 2003
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2554
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote islam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 december 2004 om 10:18
Beste Love_Islam, de forumregels al eens gelezen?  Nogmaals, dit is een discussieforum.
Met of zonder godsdienst zouden er goede mensen zijn die goede dingen doen en slechte mensen die slechte dingen doen. Maar om goede mensen slechte dingen te laten doen, heb je godsdienst nodig.
Terug naar boven
Brigitte Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 02 november 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 182
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Brigitte Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 december 2004 om 10:19

In eerste instantie geplaatst door Love_Islam

en nog een vraagje iemand vroeg wie is de schepper van Allah(swt)hoog en verheven is hij laat ik zeggen eerst om bij je zelf te beginnen wie heeft jou geschapen??????geef dan hier antwoord op 2conclusies de aapjes theorie plotseling vanzelf
of 2de alternatief de schepper Allah(swt)hoog en verheven is hij  kies maar uit 2 alternatieven voor de mensheid of de aapjes of de schepper ik hoor het van jullie

Hoi Love_Islam,

Feit is dat het spermazaadje van mijn vader is samengevoegd met de eicel van mijn moeder waaruit een mens is ontstaan, zij hebben dus weldegelijk wat met mijn schepping te maken. Verder geloof ik dat ikzelf (mijn geest dus) gekozen heeft om uit mijn vader en moeder geboren te worden om zo het leven te volgen, te leren en mijzelf verder te ontwikkelen. Ik persoonlijk geloof -op dit moment- dat iedereen zelf kiest om geboren te worden, uit welke ouders en waar. Mag een 3e keuze dus ook??

Terug naar boven
islam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 09 oktober 2003
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2554
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote islam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 december 2004 om 10:24

Heel wat meer dan 3 keuzes kan ook, denk ik.  Maar wetenschappelijk en biologisch steekt er maar eentje met kop en schouders bovenuit   Love_Islam, ik heb trouwens een erg leuke spreuk voor je als handtekening.

Groetjes Kim

Met of zonder godsdienst zouden er goede mensen zijn die goede dingen doen en slechte mensen die slechte dingen doen. Maar om goede mensen slechte dingen te laten doen, heb je godsdienst nodig.
Terug naar boven
islam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 09 oktober 2003
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2554
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote islam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 december 2004 om 10:30
In eerste instantie geplaatst door Love_Islam

nee het is beter als de lappen tekst gelezen!!wordt en dan een reactie plaatsen op de desbtreffende bericht dat is geplaatst heb jij het wel gelezen?
nee?dan is dit nog een bewijs voor de schepping van allah(swt)want de uivel zegt tegen je nee laat dat zitten is niet belangrijk enz enz zulke influistereningen
ja?dan wil ik je reactie erop

Ik heb het grootste deel idd vertikaal gelezen, waaruit af te leiden viel dat veel ervan hierboven al stond.  Het eerste stuk heb ik met veel interesse gelezen Wel graapig hoe geloof tot wetenschap wordt gemaakt en wetenschap tot geloof, waarbij afbreuk van wat ze echt zijn.  Wat betreft het klokkenmaker-argument, best grappig hoe dat ding blijft opduiken, zelfs indien 1000 keer weerlegd.
Maar verder is het misschien handig beseffen dat als je hier artikels plaatst, het grootste deel van de mensen ze niet leest...  Logisch ook, als ik artikels wou lezen, ging ik wel naar de bib.

Met of zonder godsdienst zouden er goede mensen zijn die goede dingen doen en slechte mensen die slechte dingen doen. Maar om goede mensen slechte dingen te laten doen, heb je godsdienst nodig.
Terug naar boven
Akbash Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 05 januari 2004
Locatie: Antarctica
Online status: Offline
Berichten: 264
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Akbash Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 december 2004 om 10:56

ieder persoon krijgt een wil, waar Allah al op de hoogte is, Allah weet de beproeving die je zal ondergaan, en weet ook je reacties met jouw eigen wil. en Allah weet nu of jij naar de hel of het paradijs zal gaan, maar jij weet het niet, en daar gaat het om.

Hallo Abou, voor wie moet jij die beproeving/test ondergaan.........juist ja, voor Allah.
Diezelfde Allah die al weet wat de uitkomst zal worden!
Wat heeft het dan voor zin om de mensen te testen, als je iets gaat testen is de uitkomst nog niet zeker, voor Allah is het echter wel zeker, dus is het testen totaal zinloos, en daarbij kun je ook niet meer spreken van testen.
Je kan wel beweren dat het voor de mens een vrije wil is, maar dat is dan een schijn vrije wil, in werkelijkheid weet diegene die gaat testen de uitkomst al.
De test doe je voor Allah en wordt beoordeelt door Allah die de uitkomst al weet, dus van vrije wil is totaal geen sprake................

vr.gr Akbash

"The mind of a bigot is like the pupil of the eye. The more
light you shine on it, the more it will contract."



Terug naar boven
islam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 09 oktober 2003
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2554
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote islam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 december 2004 om 10:59

In eerste instantie geplaatst door Akbash

Hallo Abou, voor wie moet jij die beproeving/test ondergaan.........juist ja, voor Allah.
Diezelfde Allah die al weet wat de uitkomst zal worden!
Wat heeft het dan voor zin om de mensen te testen, als je iets gaat testen is de uitkomst nog niet zeker, voor Allah is het echter wel zeker, dus is het testen totaal zinloos, en daarbij kun je ook niet meer spreken van testen.
Je kan wel beweren dat het voor de mens een vrije wil is, maar dat is dan een schijn vrije wil, in werkelijkheid weet diegene die gaat testen de uitkomst al.

Hij weet zelfs niet alleen hoe je gaat reageren, hij zou je ook nog s zelf zo gemaakt hebben...

Met of zonder godsdienst zouden er goede mensen zijn die goede dingen doen en slechte mensen die slechte dingen doen. Maar om goede mensen slechte dingen te laten doen, heb je godsdienst nodig.
Terug naar boven
Akbash Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 05 januari 2004
Locatie: Antarctica
Online status: Offline
Berichten: 264
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Akbash Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 december 2004 om 11:04

 brigitte schreef:

Verder geloof ik dat ikzelf (mijn geest dus) gekozen heeft om uit mijn vader en moeder geboren te worden om zo het leven te volgen, te leren en mijzelf verder te ontwikkelen. Ik persoonlijk geloof -op dit moment- dat iedereen zelf kiest om geboren te worden, uit welke ouders en waar. Mag een 3e keuze dus ook??

Ik neem aan dat je dat geloof, maar niet zeker weet??
In ieder geval niet als "waarheid" beschouwd.

vr.gr Akbash

"The mind of a bigot is like the pupil of the eye. The more
light you shine on it, the more it will contract."



Terug naar boven
Brigitte Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 02 november 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 182
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Brigitte Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 december 2004 om 11:23
In eerste instantie geplaatst door Akbash

 brigitte schreef:

Verder geloof ik dat ikzelf (mijn geest dus) gekozen heeft om uit mijn vader en moeder geboren te worden om zo het leven te volgen, te leren en mijzelf verder te ontwikkelen. Ik persoonlijk geloof -op dit moment- dat iedereen zelf kiest om geboren te worden, uit welke ouders en waar. Mag een 3e keuze dus ook??

Ik neem aan dat je dat geloof, maar niet zeker weet??
In ieder geval niet als "waarheid" beschouwd.

vr.gr Akbash

Hoi Akbash,

Zoals ik al zei geloof ik dat ja. Net zolang tot iemand met een voor mij overtuigend tegenargument komt waarmee ik op een andere zienswijze kom. Of 'mijn huidige waarheid' ook daadwerkelijk de waarheid is weet ik (zoals iedereen) niet, vandaar dat ik het ook niet onder 'feiten' schaar, maar onder 'geloof'. Voor mij is het door de jaren heen in ieder geval heel aannemelijk geworden om van dit uit te gaan.

Groeten,
Brigitte

Terug naar boven
Akbash Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 05 januari 2004
Locatie: Antarctica
Online status: Offline
Berichten: 264
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Akbash Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 december 2004 om 11:58

Hallo Brigitte,  in wat je zegt, daar kan ik me prima  vinden.
Maar je hebt het over een "geest", bedoel je daar het zelfde mee als een "ziel"?
En wat is dat eigenlijk?.....misschien iets voor een nieuw Topic?

vr.gr Akbash

"The mind of a bigot is like the pupil of the eye. The more
light you shine on it, the more it will contract."



Terug naar boven
Love_Islam Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 13 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 114
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Love_Islam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 december 2004 om 12:11

hallo,selaam broeders/zusters
Ik vroeg iets aan jullie ik vroeg wie heeft jullie geschapen
hebben jullie jezelf geschapen??
de antwoord op de vraag dat jullie je zelf hebben geschapen is nee daar kan ik iedereen me mee volgen toch??
Maar de vraag wie heeft jullie dan geschapen lijkt niet helemaal tot jullie door te dringen aan de ene kant begrijp ik het jullie vragen je af waarom is er ellende waarom test allah(swt)hoog en verheven is hij je als hij weet wat de antwoord is
wat k al weet is dat als jij bijv op straat loopt en er komt een meisje aan bij je en die probeert je te verleiden en jij staat dat door en zegt ik vrees mijn heer dan neemt jou imaan(van binnen,hart)toe dan zeg je laat me de imaan zien maar imaan is niet te zien maar alleen te voelen en noem je dat dan niet een teken van God je voelt opeens iets lekkers van binnen je voelt je goed doordat je de beproeving goed hebt doorstaan volgens de wil van god  dus het is beter voor jou de beproevingen al zijn ze soms heel moeilijk te begrijpen en te verduidelijken
en ik heb ergens gelezen dat de zon als hij maar een kleine beweging zou maken dus een kant opgaan dan zouden wij ja wij ten onder gaan wie is dan degene die dat in stand houdt kan toch niet dat dat alleen gaat leg me uit als dat wel alleen zonder iets kan

tot ziens

Terug naar boven
 Post Reply Post Reply Pagina  12>

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.109 seconden.