Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

vrees voor Allah

 Post Reply Post Reply
Schrijver
Abou Jabir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1813
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abou Jabir Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: vrees voor Allah
    Geplaatst op: 14 december 2004 om 09:30
Assalamoe Alykoem, 

Vrees; de vlag van de kenners

Een van de belangrijke zaken waar om de profeet Mohamed is gezonden, is het louteren van de nafs (eigen ik), zoals Allah zegt: 62:2 Hij is degene Die bij de ongeletterden een Boodschapper uit hun midden zond, die hun Zijn verzen voordroeg, en die hen reinigde, en die hun het Boek en de Wijsheid onderwees, terwijl zij daarvoor in duidelijke dwaling verkeerden. En Allah heeft de overwinning toegeschreven aan een dienaar die zijn nafs loutert in 91:9 Voorwaar, hij die haar (de ziel = nafs) loutert, zal welslagen.

Ongetwijfeld is het vrezen van Allah een onderdeel van het louteren en het opvoeden van de nafs.

Ibn Qayyim (moge Allah hem genadig zijn) zei: �1 van de graden van de vers in soerat Al fatiha; �iyyaka na3boedoe wa iyyaka nasta3ien� (U alleen aanbidden wij en U alleen vragen wij om hulp) is het vrezen van Allah en deze behoort ook tot de hoogste graden en is tevens het beste wat zich in een hart kan bevinden en is verplicht voor ieder moslim�

Hij (Ibn Qayyim) zei ook in mooie woorden: �het hart die naar Allah verlangt is zoals een vogel, de liefde voor Allah is de kop, hoop en vrees zijn de vleugels, en wanneer bij deze vogel een vleugel ontbreekt zal het een prooi zijn voor een ieder jager�

Ook wanneer het vrezen voor Allah binnen je hart is verankerd zullen de lusten in je hart verbrand worden, tevens is het vrezen van Allah een leiding van Allah om je weg naar Allah te vinden en om jezelf tegen de hel te beschermen.

Al Fodayl (moge Allah hem genadig zijn) zei: �wie vrees voor Allah heeft, zal die vrees hem alleen naar het geode leiden�

En wanneer vrees voor Allah zich afscheidt van het hart, zal het hart verderven en de eigenaar ervan zal allerlei zondes began.

En hoe kan een dienaar in deze wereld leven waar een einde aan zal komen zonder vrees, terwijl hij weet dat na de dood moeilijke tijden zullen komen ? hij/zij weet immers niet hoe hij/zij in deze wereld zal eindigen, moge Allah ons een goede einde schenken...amien

Sahl (moge Allah hem genadig zijn) zei: �het slechte einde vrezen hoort in elk moment en tijdens elke beweging, deze mensen zijn degene waarover Allah in de Quran sprak: 23:60 ..terwijl hun harten vol vrees zit omdat zij tot hun Heer zullen terugkeren.

Als laatste sluit ik af met de volgende zin; vrees voor Allah is een stevige muur tussen jouw en de zondes. Ieder rent weg van wie hij/zij vreest, behalve bij Allah, als je Hem vreest zoek je toevlucht tot Hem, m.a.w je rent naar Hem toe, Allah zegt: 51:50 (zeg O Mohamed): �Vlucht daarom naar Allah: voorwaar, ik ben voor jullie van Hem (voor zijn bestraffing) een duidelijke waarschuwer�

Wassalamoe alykoem,

Samengevat en vertaald uit het arabisch; www.islamweb.net

Abou Jaabir,

Bezoek dit: http://aboujabir.web-log.nl/
"Wie in Allah en de Laatste Dag gelooft, moet het goede zeggen of zwijgen." {Boekharie & Moeslim}
Terug naar boven
Noor al-Islaam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 14 juli 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 955
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Noor al-Islaam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 14 december 2004 om 09:38

Salam Aleikum,

Macha ALlah aghy, als ik dit lees....
Het zet mij enorm aan het denken, en dat wij Allah niet genoeg kunnen vrezen en dankbaar kunne zijn.

51:50 (zeg O Mohamed): �Vlucht daarom naar Allah: voorwaar, ik ben voor jullie van Hem (voor zijn bestraffing) een duidelijke waarschuwer�

Ik vind deze ook erg mooi,
in moeilijke tijden en angst kan ik me niet tot iemand beter richten dan Allah.
Bij Hem voel ik rust, veiligheid en warmte.
Bij je familie ook, maar niet zoals bij Allah, Hij die over alles beschikt, en alles kan.
Ik vrees Hem, ik vrees Hem zooo, en zodra ik de naam Allah zeg, mijn hart in vuur, vuur wat ik niet wil blussen en hopen dat het juist aan wakkert, en niet zal doven incha Allah.

Ik vrees Hem en Houd ooo zo veel van Hem.
Hamdolillah Hamdolillah hamdolillah!!!

Ma3a salama

Terug naar boven
Oegt_merjem Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 22 oktober 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 244
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Oegt_merjem Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 14 december 2004 om 10:05

masha allah

oegti moge ALLAH jou vrees voor hem vermeerderen en van kollihoem moslimoen allahoema ameen....

m3a salama merjem
La ilaha illa ALLAH......!!!!
Terug naar boven
Faya Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 05 oktober 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 9
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Faya Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 oktober 2005 om 11:45

Masha'Allah

 

 

Terug naar boven
Abou Jabir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1813
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abou Jabir Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 08 oktober 2005 om 18:00
wa'alykoem asalaam, wa iyaakoem djazakumu Allahu kheiran...
Bezoek dit: http://aboujabir.web-log.nl/
"Wie in Allah en de Laatste Dag gelooft, moet het goede zeggen of zwijgen." {Boekharie & Moeslim}
Terug naar boven
Abdul naser Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 04 februari 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 28
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abdul naser Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 februari 2006 om 10:14

 

   Heeeeel moooooooi mashalllahh.

  

Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.078 seconden.