Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Onderwerp geslotenSeksuele voorlichting

 Post Reply Post Reply
Schrijver
isra Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 10 april 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 12
Directe link naar dit bericht Onderwerp: Seksuele voorlichting
    Geplaatst op: 23 april 2003 om 23:48

Salaam,

Wat ik me afvraag is hoe jullie zullen omgaan met het voorlichten van jullie kinderen op het gebied van de veranderingen die je  lichaam ondergaat tijdens de puberteit, seksualiteit  van beide geslachten, enz.De reden waarom ik deze  vraag stel is dat de meeste onder  ons ( denk ik) zelf achter hebben moeten komen  over wat de puberteit met je doet of kan doen. Dat kan zijn door voorlichting op school, of van vrienden/ vriendinnen, tantes. Dat is wat ik van de meeste hoor. Ik hoor zelden dat ze zijn voorgelicht door hun ouders. Ik zelf denk dat de meeste ouders( 1 of 2 generatie) de  schaamte nog moeten doorbreken om hun kinderen daarover in te lichten.

Daarom ben ik wel nieuwsgierig naar jullie reacties over hoe jullie zijn ingelicht en of jullie het een goede methode vinden, zoniet wat je zou veranderen en hoe.

Isra.

Terug naar boven
ibrahiem Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 18 april 2003
Locatie: Belgium
Online status: Offline
Berichten: 48
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 24 april 2003 om 15:06

Ik zal mijn kinderen goed voorlichten .

Dit onderwerp is belangrijk in ons leven.

Zo ook in het huwelijk; je mag weten wat sex inhoud wat bevredigen is.

Spreek met een meisje over maandstonden voor ze die heeft !!

Zo moet ze niet verschieten bij de eerste keer.

OK de school zal ook wel iets uitleggen ; maar ik zou het leuk

vinden als mijn kinderen geen schrik hebben om alles te komen vragen aan mij.

Terug naar boven
sara Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 14 mei 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 1
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 18 mei 2003 om 18:16

Salaam,

Ik ben het met je eens Brahiem. Je kind moet je voorlichten op ieder gebied dan ook, dus ook op seksueel gebied. Het isbeter dat hij/zij voorgelicht word door zijn/ of haar ouders dan dat hij/ zij er alleen  achter moet komen. Ik wil ook inchallah later dat mijn kinderen naar mij toe komen als ze met vragen zitten waar ik eventueel de antwoorden op heb. Je band met je kind wordt daardoor ook beter omdat je kind je vertrouwt en zich niet schaamt. En op dat gebied vind ik dat er geen schaamte moet zijn.

Wat ik ooknog wil zeggen is dat ik het goed vind dat deze topic naar voren word gehaald.

sara.

Terug naar boven
Safia Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 27 oktober 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 65
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 28 oktober 2003 om 12:56

Ik zal mijn kinderen Inscha Allah zo goed mogelijk proberen voor te lichten.. en natuurlijk zo KINDvriendelijk mogelijk

Liefs Safia

Terug naar boven
Amirra Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 05 juni 2003
Locatie: Qatar
Online status: Offline
Berichten: 114
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 28 oktober 2003 om 13:16

 

Salaam 3alaikoum,

Het is heel belangrijk om je kinderen op tijd in te lichten, voordat de veranderingen zich voordoen.

Het belangrijkste is dat je als ouder een sfeer cree�rt waarbij je kind weet dat hij/zij bij jou terecht kan met vragen. Ik kon altijd bij mijn moeder terecht als ik met vragen zat. Ik hoefde me daar niet voor te schamen en mijn moeder schaamde zich niet om mij voor te lichten. Praat openlijk met je kind over de lichamelijke veranderingen en seksualiteit, alleen dan ontstaat er een open een eerlijke sfeer. Als je ziet dat je kind zich ongemakkelijk voelt en er niet over wil praten, dring dan niet aan maar maak haar/hem duidelijk dat zij/hij altijd bij je terecht kan.

Ook al zijn kinderen nog heel jong, ze kunnen soms met vragen komen waarbij je denkt: 'waar halen ze het vandaan??'. Stem je antwoord op de leeftijd van je kind af. Bij een kind van zes jaar breng je het anders dan bij een kind van 15 jaar. Maar wat heel belangrijk is: WEES VOORAL EERLIJK!!

Succes!!

Amirra

De beste gelovigen in geloofszaken zijn degenen met het beste gedrag,
en het beste van hen zijn degenen die zich het beste gedragen tegenover hun vrouwen.
Terug naar boven
Safia Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 27 oktober 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 65
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 28 oktober 2003 om 13:49

Ik kan je een klein voorbeeld geven wat betreft dat jonge kinderen met "gekke" vragen komen

Mijn neefje van drie was bij mij thuis, toen ik even in de keuken bezig was en weer terug ging naar de woonkamer zag ik mijn neefje iets in zijn hand houden (inlegkruisjes) Hij vroeg meteen toen hij mij zag: Wat is dit?

Ik wist echt niet wat ik moest zeggen en heb toen maar gezegd dat het speciale pleisters voor mijn voet waren... meteen had ik spijt van mijn leugentje

maar wat had ik anders moeten zeggen? de waarheid??

Liefs Safia

Terug naar boven
Esther Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 23 december 2003
Online status: Offline
Berichten: 65
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 09 januari 2004 om 13:30

Assalaam aleikoem

Ik zal even vertellen hoe ik ben voorgelicht. Ja ik ben een nederlandse dus zal het waarschaijnlijk anders zijn gegaan. Ik ben voorgelicht toen ik 6 was. Heel jong maar ik was ook zo'n kind dat vragen stelde. Mijn ouders vertelde waar kinderen vandaan kwamen. Uit de vagina en dus niet uit de buik. En hoe komt het kind in de buik. Mijn ouders vertelden mij dat als een man en vrouw elkaar heel lief vinden ze gaan vrijen. Ze legden mij toen uit wat vrijen inhield. Ik vond dat heel interessant maar heel vies. Jongens zijn op die leeftijd nog vies hahaha. Mijn ouders lieten mij toen ook maandverband en een condoom zien. Dat condoom begreep ik wel maar maandverband??? nee dat was toch niet te begrijpen. Hoe weet je nou wanneer je gaat bloeeden. Dat weet je toch niet. hahaha bijdehand kindje was ik. Mensen zeggen dat als iemand vroeg wordt voorgelicht het kind zich helemaal richt op sex. Dat is juist helemaal niet zo. Ik heb een duidelijke voorlichting gehad en wist dat je veilig moet vrijen zodat je geen ziektes krijgt. Ik zou het zelf ook zo doen later. Ik vind dat kinderen op de hoogte moeten zijn. Kijk een driejarige kan je nog een leuk verhaaltje vertellen maar een zesjarige is toch al heel anders. Ik vind ook dat de ouders moeten voorlichten. Bij ons was het na het eten aan jde etenstafel! Je moet je kind leren dat het zich niet hoefd te schamen. Kijk details hoorde ik niet op mijn zesde dat interesseerde mij ook niet. Als een kind meer wilt weten vraagt hij of zij dat wel. Laat de kinderen het niet zelf uitzoeken. Daardoor krijg je tienerzwangerschappen!!!

Terug naar boven
Esther Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 23 december 2003
Online status: Offline
Berichten: 65
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 09 januari 2004 om 13:31
o wat veel taalfouten in mij stukje
Terug naar boven
*Rahima* Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 27 februari 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 295
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 02 juli 2004 om 12:24

Ik snap opzich dat je je kind voorlicht over menstruatie etc, maar lichten jullie (later) je kinderen ook voor over wat orale sex, zelfbevrediging, anale sex etc inhoud, zonder je mening daarover te laten blijken? daar ben ik wel nieuwsgierig naar..

Liefs & Wassalaam Rahima

Leven is het meervoud van lef
Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 02 juli 2004 om 17:20

Salaam alaikoem,

er zijn geen ahadith bekend van de profeet s.a.s. dat hij zijn kinderen seksuele voorlichting gaf, dus het is HARAAM !!!!

Wassalam,

Amier

� Waarlijk, in het gedenken van God vinden de harten rust. � (Koran 13:28)
Terug naar boven
happylady3113 Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 03 februari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 757
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 03 juli 2004 om 06:24
In eerste instantie geplaatst door Amier

Salaam alaikoem,

er zijn geen ahadith bekend van de profeet s.a.s. dat hij zijn kinderen seksuele voorlichting gaf, dus het is HARAAM !!!!

Wassalam,

Amier

Ben jij nu aan het sarren?

Salaam happylady

Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 03 juli 2004 om 09:14

Salaam,

ach, je kent me he... .

� Waarlijk, in het gedenken van God vinden de harten rust. � (Koran 13:28)
Terug naar boven
happylady3113 Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 03 februari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 757
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 03 juli 2004 om 11:05
In eerste instantie geplaatst door Amier

Salaam,

ach, je kent me he... .

Terug naar boven
umm ihsan Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 29 april 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 21
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 03 juli 2004 om 12:06

salaam-e-laikum

nu ik heb al grotere kinderen en heb er dus ervaring mee.

ik vind dat je niet met heel jonge kinderen details hoeft te bespreken maar een meisje hoort te weten wat menstruatie is ik heb 2 dochters Alhamdulilah en de tweede heeft deze week haar eerste menstruatie gekregen dit is iets tussen mijn dochters en mij er wordt verder niet over gesproken met de mannen in ons gezin ,lijkt me logisch wel kreeg ze van mij een gouden ketting met hanger net als zus toen ze dat punt bereikte .

verder praten we niet erg veel over zulke onderwerpen de kinderen leren het vooral in de moskee waar uitermate vrij (soms moet ik er van blozen op mijn oude dag ) over dit onderwerp word gesproken .

mijn oudste zat toen hij 6 was op een openbare school waar de juf de kinderen uitlegde hoeze waren ontstaan mijn zoon was helemaal overstuur zoiets smerigs deden zijn ouders niet , ik was hier echt kwaad om want ik wil zelf het recht hebben om dingen te vertellen op de juiste tijd

wa salam e laikum

Terug naar boven
happylady3113 Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 03 februari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 757
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 03 juli 2004 om 12:55
In eerste instantie geplaatst door umm ihsan

salaam-e-laikum

nu ik heb al grotere kinderen en heb er dus ervaring mee.

wel kreeg ze van mij een gouden ketting met hanger net als zus toen ze dat punt bereikte . Een beloning, dan maak je het positief. Zo heb ik het ook ervaren vroeger. Dat scheelt wel. Anders denk je er misschien veel slechter over. Pubertijd is al zo verwarrend .(ben er nu wel uit hoor )

verder praten we niet erg veel over zulke onderwerpen de kinderen leren het vooral in de moskee waar uitermate vrij (soms moet ik er van blozen op mijn oude dag ) over dit onderwerp word gesproken . Maar als je dochter iets heeft, durft ze dat dan wel met je te bespreken? Openheid is wel heel belangrijk. Je hoeft niet alle ins en outs te vertellen, maar het is wel goed als de ouder zelf ook weet waar je kinderen mee bezig zijn. Anders gebeurt dat allemaal buiten de deur. En inderdaad, in de moskee wordt gelukkig heel vrij daarover gesproken. Dat is heel erg goed.

wa salam e laikum

Salaam happylady

Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.078 seconden.