Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Vrouwen van de Hofstadgroep ?

 Post Reply Post Reply
Schrijver
Abou Jabir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1813
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abou Jabir Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: Vrouwen van de Hofstadgroep ?
    Geplaatst op: 09 januari 2005 om 09:54

Assalamoe alykoem,

ik schrok wel toen ik dit heb gelezen, ik geloof niet alles wat erin staat, wel herken ik een paar punten in, verder mag de lezer beslissen..... 

bron: http://www.trouw.nl/nieuwsenachtergronden/artikelen/11040482 10758.html

Moslimpuriteinen / Vrouwen van de Hofstadgroep
door Romana Abels en H�l�ne Butijn
2004-12-27

Steeds meer Nederlandse jongeren worden islamitische puriteinen, waarschuwt de inlichtingendienst AIVD. Zoals de groep rond Mohammed B., hieronder beschreven door vriendinnen. 'Ik schrok dat het Mohammed was.'

Ze kenden elkaar van school en uit de buurt, meiden en jongens die later de vriendengroep zouden vormen die de AIVD nu 'Hofstadgroep' noemt.

Gemeen hebben ze dat ze allemaal zijn 'veranderd' -van moderne Nederlandse jongere tot 'Takfiri', een islam-stroming die de AIVD als zeer gevaarlijk betitelt.

Rabia (26) kent de vrouwen van de Takfiri, en wil ze beschrijven om voor eens en altijd een einde te maken aan de mythe dat integratiebevordering een einde zou maken aan deze vorm van extremisme. Na�ma (19) is half Marokkaans van geboorte, maar werd door twee Nederlanders opgevoed. En Fatima is de dochter van Marokkaanse ouders, die alleen de culturele islam kennen. Ze durft thuis niet te vertellen dat ze het liefst een allesbedekkende sluier (niqaab) draagt. De drie willen niet met hun echte namen in de krant, omdat ze door de AIVD worden gevolgd, zeggen ze. Na�ma: ,,Dat hoor je. Als ik met mijn eigen telefoon bel, hoor ik allemaal rare signaaltjes, ��n keer een echo.''

Na�ma en Fatima kennen 'Abu Zubair' ook. Dat is Mohammed B., die ervan wordt verdacht Theo van Gogh te hebben vermoord. B. stond bekend als erg studieus. Hij zat altijd te leren, op internet te lezen en hij vertaalde boeken over de islam. Fatima: ,,Ik schrok dat het Mohammed B. was die voor de moord was opgepakt. Hij heeft me in augustus ten huwelijk gevraagd, maar ik wilde niet. Ik kan niet opschieten met een jongen die z� rustig is.''

Fatima was toen al verliefd op een andere Mohammed, die nu -als vermeend lid van de Hofstadgroep- ook in de cel zit. Zij zouden de komende maand voor de islam trouwen, maar of dat door kan gaan, is nu onzeker. Na�ma heeft dezelfde man. Zij is al voor zijn arrestatie met hem voor de islamitische wet getrouwd. ,,De meeste jongens van de groep zijn getrouwd, sommigen hebben twee vrouwen. Dat doen we voor de oemma, de wereldmoslimgemeenschap.'' Want als een man bij meerdere vrouwen kinderen verwekt, groeit die moslimgemeenschap sneller. Fatima's ouders -aan wie hij niet vertelde dat hij ook met Na�ma is- vonden hem leuk. ,,Hij is echt gezellig, hij lachte veel, speelde met kinderen. Mijn ouders weten niet dat hij nu in de cel zit.''

Na�ma en Fatima zijn tijdens de gesprekken in een stationsrestauratie van top tot teen gesluierd. Ze dragen handschoenen, een hoofddoek �n een doek voor hun mond. Alleen hun ogen zijn zichtbaar.

Het zijn vooral de Nederlandse vrouwen van de groep die een niqaab dragen, vertellen ze. ,,Zij zijn bijna het radicaalst.'' Ook Rabia zegt, bij een andere gelegenheid: ,,Deze meisjes denken hetzelfde als die mannen. Ze zijn geen traditionele vrouwen, maar heel bewust moslim geworden. Het is net een sekte. Ze hebben vaak geen Nederlandse vriendinnen, geen contact met hun ouders meer.'' Dat laatste klopt, zeggen Na�ma en Fatima. ,,Veel ouders gingen vragen stellen na de inval in het Laakkwartier, toen bleek dat broeder Jason W. een granaat had.''

De jongens waren tot een paar jaar geleden de modernste van de stad, vertellen Na�ma en Fatima. Ze gingen alleen met de ramadan naar de moskee. Dat veranderde na 11 september. De een na de ander ontdekte de 'ware' islam. Na�ma: ,,Ik was ook altijd van uitgaan en vriendjes, maar ongeveer twee jaar geleden dacht ik: waarvoor zijn we hier in deze wereld.'' De islam gaf haar een doel in haar leven, en de geborgenheid van een vriendengroep. ,,Hier in Nederland was ik altijd een buitenbeentje. 'De Marokkaan' of zelfs 'de Turk' noemden ze me. Als je dat van kleinsaf hoort, krijg je daar genoeg van. Ik dacht: 'ik ga niet meer bij ze slijmen, ik ga in mijn eigen groepje'.'' Rabia voelde dat ook zo: ,,Wat heel aantrekkelijk was, is dat je heel warm wordt opgenomen. Je wilt regels, duidelijkheid.''

Op zo'n moment van twijfel belanden sommige jongeren in de criminaliteit, legt Na�ma uit. Anderen kiezen voor religie. Na�ma kocht boeken over de islam en zocht informatie op internet. ,,Ik ging een sluier dragen en me daarna meer voor politiek interesseren.''

Rabia: ,,Die meisjes houden zich heel bewust aan de regels, zo veel regels als mogelijk was. Het gaat hier om echt heel jonge meisjes, 16 tot 18 jaar. Ze zijn erg perfectionistisch, de islam is een godsdienst die veel overgave vraagt. De middenweg wordt niet zo gewaardeerd.'' De jongens vertelden verhalen over de profeet, leerden verzen uit de koran. Als een van de 'zusters' met een religieus vraagstuk zat, kon ze dat aan hen voorleggen. ,,Dat vroegen ze dan aan Abu Khaled, hij was wat ouder en heeft heel veel kennis. Bijvoorbeeld de vraag of je wel kaas mag eten, want daar zit stremsel van dierlijke oorsprong in.''

Abu Khaled staat ook wel bekend als Redouan al Issa. Deze 43-jarige Syri�r was volgens de AIVD de inspirator van de groep rond Mohammed B. ,,We kwamen bijeen in zijn huis in Den Haag. Dan was er een gordijn tussen ons en de jongens.'' Volgens Fatima en Na�ma predikte de Syri�r -die nu internationaal op opsporingslijsten staat- juist geen agressie. ,,Ik heb van Abu Khaled echt nooit wat gehoord over djihad. Zijn lezingen waren rustiger dan wat je soms in de moskee hoort. Daar slaat de prediker soms op de minbar en roept dat de vrouw een hoofddoek op moet. Die imams in Nederland gaan helemaal los. Abu Khaled vertelde op een rustige manier. Hij noemde vrouwen 'onze zusters', hij legde uit dat de vrouw is als een diamant, die bescherming nodig heeft.''

Hoe Na�ma en Fatima de islam ontdekten, past in het patroon dat de AIVD afgelopen week schetste. Binnen de radicale islam heeft zich de laatste twintig jaar een wereldwijde trend voorgedaan die de AIVD 'puritanisering' noemt. Dat staat in een rapport dat de dienst donderdag naar de Tweede Kamer stuurde. Twee jaar geleden kreeg de AIVD aanwijzingen dat ook Nederlandse moslimjongeren -vooral autochtonen en Marokkanen- in de ban van dit puritanisme raken. Zij willen alle moslims terugbrengen tot de zuiverste vorm van het geloof, zoals dat volgens hen 1400 jaar geleden bestond ten tijde van de profeet Mohammed.

De radicaalste puriteinen geloven niet dat dit langs vreedzame weg kan. Zij vinden geweld geoorloofd tegen ongelovigen, net als liegen en bedriegen. Nog meer gevaar lopen afvallige moslims. Mohammed B. en de groep om hem heen, door de AIVD 'Hofstadnetwerk' gedoopt, behoren volgens de inlichtingendienst tot de extreemste, gewelddadigste gelederen van de puriteinen.

Onder de vrouwen van de Hofstadgroep zijn twee Marokkaanse meisjes, die volgens Na�ma en Fatima in hun denken 'net mannen' zijn. Na�ma: ,,Ze zijn hard, niet vrouwelijk. Een van hen zei een keer: 'terrorisme is verplicht'. Toen ik dan vroeg wat er dan tegen onschuldige burgers is, zei ze: 'die zijn er niet in de VS, niet in Isra�l en ook niet in Nederland'. Die twee gingen helemaal uit hun dak toen ze hoorden dat Theo van Gogh was vermoord. Al was ik ook wel blij, zo'n groot feest vind ik dat nou ook weer niet. Zij vonden: het had Hirsi Ali moeten zijn. Die zal door zusters vermoord worden. Om te laten zien: zij komt n�et voor ons vrouwen op.''

In welke situaties geweld mag, daar aarzelen Fatima en Na�ma nog over. ,,Abu Hamza al-Misri vindt dat je iemand mag vermoorden. Als je luistert naar de Haagse Sjeik Fawaz van de as-Soennah moskee, dan mag het niet. Ik denk dat het net als in de tijd van de profeet zo is dat iemand er toestemming voor moet geven. Mohammed B. heeft er geen toestemming voor gekregen, dat weet ik honderd procent zeker. Hij heeft alles in z'n eentje gedaan.''

Na de moord op Theo van Gogh veranderde hun leven. De vrouwen van verdachten die nu vastzitten, hebben het moeilijk, ook financieel, zeggen Na�ma en Fatima. Broeders stoppen hun soms geld toe. De vrouwen komen niet meer bij elkaar, nadat de politie eind november tijdens zo'n bijeenkomst een inval deed. Het bezit van een afbeelding van Bin Laden of een verhandeling over de djihad kan nu door veiligheidsdiensten onnodig worden opgeblazen, vreest Na�ma. Ze heeft daarom haar boeken over de islam en wat cd's naar een Nederlandse vriendin gebracht ,,waar de AIVD echt nooit zal komen''. In moskee�n komen ze niet, omdat ze daar de juiste leer niet vinden. Die zoeken ze nu op websites, die ze vanuit internetcaf�s bezoeken. Thuis is dat niet meer veilig, merkten ze; de computer van Fatima is door de politie in beslag genomen. ,,Ik heb hem wel weer terug gekregen. Alleen een cd met een preek van Abu Khaled kreeg ik niet terug.''

Morgen deel 2: Geweldloze puriteinen

Bezoek dit: http://aboujabir.web-log.nl/
"Wie in Allah en de Laatste Dag gelooft, moet het goede zeggen of zwijgen." {Boekharie & Moeslim}
Terug naar boven
Oegt_merjem Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 22 oktober 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 244
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Oegt_merjem Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 09 januari 2005 om 11:14
Salamoe 3alaikoum wara7matuallahi wabarakatohoe

Ja sub7anna ALLAH aghi ik had dit ook ergens gelezen er is als het goed is ook nog een tweede deel...

Ik vind het maar een vaag artikel....sub7anna ALLAH....Je gaat toch niet zeggen dat je ten huwelijk bent gevraagd door mohamed B.........

Maar ghair insha ALLAH

m3a salama
oegtikoum merjem
La ilaha illa ALLAH......!!!!
Terug naar boven
Umm Umarah Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 24 oktober 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 704
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Umm Umarah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 09 januari 2005 om 12:24

 

Asalaam alaikoum wa rahmatulahi wa barakatuhu,

Ik geloof helemaal niks van dit artikel, volgens mij is dit gewoon uit de duim gezogen.

De zusters zouden dus gezegd hebben dat Hirsi Ali moet worden vermoord en wel door zusters om zo te laten zien dat ze niet voor hen opkomt. Als ze dit werkelijk gezegd zouden hebben dan waren ze meteen gepakt door de AIVD en zo dom zouden ze niet zijn om zo'n groot risico te nemen.

Ze zouden ook gezegd hebben dat terorrisme verplicht zou zijn en ook in Nederland. Ze zouden toch niet zo dom zijn om dat tegen een journalist te zeggen.

Wa alaikoum asalaam wa rahmatulahi wa barakatuhu,

 

Beschrijving van het paradijs! http://www.freewebs.com/islamiway/beschrijving.htm
Terug naar boven
Herne Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 13 mei 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 370
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Herne Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 10 januari 2005 om 09:05
Ik geloof het artikel wel maar tegelijk vind ik dat men niet al te veel waarde hieraan geven moet.
Binnen elke ideologie vind je extra-extremen.
Met de aivd alleen zal dat niet bestreden kunnen worden.
Persoonlijk zie ik meer heil in de Moskeen.
 Ik denk dat het tenhoogste tijd wordt in Nederland  om Moskeen ook als een sociaal orgaan en maatschappelijke organisatie serieus te nemen.
Ik denk dat extra subsidie voor moskeen om bv  de religieuze lessen voor de Moslim jeugd en ander jeugdwerk op een degelijke manier te kunnen verzorgen uiteindelijk meer een goed resultaat zal hebben.
Een persoon die  zijn geloof op een fundamentele manier wil beleven is nog geen extreem gelovige.
Ik denk dat dat laatste meer te maken heeft met emotionele stabiliteit.
Godsdienst overdracht in welke religie dan ook moet op een goede en verantwoorde manier gebeuren.
Als niet Moslim begin ik meer en meer te begrijpen dat de Nederlandse samenleving hierin met betrekking tot moskeen en Imaams fouten gemaakt heeft.
Naar de toekomst toe zou een betere ondersteuning op zijn plaats zijn.
Herne

Terug naar boven
Oegt_merjem Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 22 oktober 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 244
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Oegt_merjem Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 10 januari 2005 om 10:05

hai herne,

ik heb net je verhaal gelezen maar het is me nog niet helemaal duidelijk....

Want naar mijn weten bevinden moslims die aanslagen willen plegen zich niet in de moskee toch?? Dus waarom heeft nederland dan fouten gemaakt??

Ik hoop dat je dit kunt toelichten...

groetjes merjem
La ilaha illa ALLAH......!!!!
Terug naar boven
Herne Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 13 mei 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 370
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Herne Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 10 januari 2005 om 11:01
Dat klopt moslims die aanslagen willen plegen bevinden zich niet vaak meer in een moskee. Teminste dat wordt vermeld.
Maar we mogen nooit vergeten dat moslims die eventueel een aanslag willen plegen nog geen aanslag gepleegd hebben.
en het is heel waarschijnlijk dat ze vroeger wel naar een moskee gegaan zijn.
op de een of andere manier zijn ze daar toch van vervreemd.
dit is een proces. Dat gebeurt niet van de ene dag op de andere.
Maar je kan een moskee moeilijk verwijten dat ze hier op voldoende mate op inspelen.
De ene moskee is de andere niet en eerlijk gezegd denk ik dat de meeste moskeen gewoon te weinig geld hebben om dit op een goede manier te begeleiden.
Ik heb bv gehoord dat er moskeen zijn die moeilijke  jongeren met etreme ideen gewoon een moskee verbod gaven. (in amsterdam)
Ik ben er zeker van dat waneer dit gebeurt dat met pijn in het hart gebeurt.
Maar waneer sommige van de moslim gelovigen etra begeleiding zouden moeten hebben moeten de moskeen wel de mogelijkheden hebben om deze begeleiding te kunnen bieden.
De Nederlandse samenleving /overheid heeft gefaald om die Islam eigen begeleiding van jongeren te kleineren.
In plaats daarvan kan beter  een begin gemaakt worden om een moskee ruim te ondersteunen.
Zodat er ook onderbegeleiding van een moskee allerlei begeleidings activiteiten kunnen plaats vinden.
Nu is het zo heb ik begrepen dat elke moskee zichzelf moet bedruipen.
En dat beperkt de mogelijkheden volgens mij.
Neen aangezien er nu een aanzienlijke moslim gemeenschap in Nederland leeft is het belangrijk om zeker moskeen een volwaardige plaats binnen deze samenleving te geven.
Een volwaardige plaats die door de moslims zelf op hun eigen manier moet worden kunnen ingevuld.
Rust op het religieuze front kan enkel verkregen worden door een ieder de gelegenheid te geven  om die rust op een profesionele manier te creeren.
Terrorisme vind altijd zijn voedingsbodem binnen frustraties.
dus de beste bestrijding van dit is de frustratie weg te nemen.
Dus niet minder islamitische scholen  maar meer zoveel als behoefte aan is.
En waar zijn de Islamitische rusthuizen in dit land?  Islamitische gezondheidscentrums? etc etc.
Het is een ideefix dat de Moslim gemeenschap dit op eigen kracht in decennias zal weten te verwezelijken. Beter zal zal zijn dat hier wat hulp bij verleend wordt , maar wat tot nu toe nagelaten is.
Dat bedoelde ik met het falen van de Nederlandse maatschappij.






Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.109 seconden.