Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Niet Moslims = onrein?

 Post Reply Post Reply Pagina  12>
Schrijver
Cherub Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 09 november 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 111
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Cherub Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: Niet Moslims = onrein?
    Geplaatst op: 10 maart 2005 om 08:06

Ik las op een weblog van een Islamitische moeder van twee kinderen dat ze moeite had om haar dochters te laten spelen met niet-Islamitische vriendjes.Vaak omdat er bijvoorbeeld bij het niet-moslim gezin honden aanwezig waren en dus hun haren of andere voor Moslims onreine zaken.

In hoeverre speelt dit bij de Moslims hier een rol? En denken jullie dat dit soort zaken ook bijdragen aan het hele integratie gebeuren in Nederland? Zouden jullie er een bezwaar tegen hebben als on-reine kindertjes bij jullie thuis kwamen spelen?

 

Terug naar boven
miss layla Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 18 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 807
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote miss layla Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 10 maart 2005 om 09:24

Assalaam Aleikoem,

Pure onzin vind ik.

Wij moslims moeten toch goed zijn voor al onze buren. Wij horen hun toch ook uit te nodigen (voor bv avondeten). En tussen onze buren zitten toch ook niet-moslims...

Om antwoord te geven op je vraag: Nee, ik zou er geen bezwaar tegen hebben.

Ohja en mijn moeder (niet-moslim) heeft honden thuis, maar dat weerhoudt mij niet om bij haar langs te gaan.

Wa Aleikoem salaam

Terug naar boven
Ruud Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 28 januari 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2716
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Ruud Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 10 maart 2005 om 09:35
Mijn zoon heeft ook een moslim vriend en ze zijn beide welkom bij elkaar over de vloer!Wij hebben zelf 5 katten.Ik heb die jongen zelfs een beetje moeten helpen om van de angst van katten af te komen.
Terug naar boven
jiyuu Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 30 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2357
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote jiyuu Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 10 maart 2005 om 09:39

In eerste instantie geplaatst door Ruud

Mijn zoon heeft ook een moslim vriend en ze zijn beide welkom bij elkaar over de vloer!Wij hebben zelf 5 katten.Ik heb die jongen zelfs een beetje moeten helpen om van de angst van katten af te komen.

Profeet Muhammad (saw) zei over de kat: "Het is niet onrein." (Abu Dawood, Tirmidhi, Nasaai,  IbnMaajah)

www.hhugs.org.uk/
Terug naar boven
miss layla Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 18 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 807
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote miss layla Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 10 maart 2005 om 09:40

Assalaam Aleikoem,

Ik ken meerder moslims die katten hebben (including me), zolang er maar geen honden binnenshuis zijn bij een moslim ist goed.

Wa aleikoem salaam

Terug naar boven
miss layla Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 18 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 807
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote miss layla Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 10 maart 2005 om 09:41

Assalaam Aleikoem,

oh...En ik had het nog zo nagevraagd bij een geleerde....

Wa Aleimoem Salaam

Terug naar boven
Generaal Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 08 maart 2005
Online status: Offline
Berichten: 100
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Generaal Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 10 maart 2005 om 09:58
all� all�, zolang er geen honden zijn? Wat is dat weer voor onzin
Pulchrum Pro Flandria Mori
Terug naar boven
miss layla Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 18 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 807
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote miss layla Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 10 maart 2005 om 10:01
In een huis waar afbeeldingen en honden zijn komen geen engelen!
Terug naar boven
criticus Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 27 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 154
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote criticus Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 10 maart 2005 om 10:17
In eerste instantie geplaatst door miss layla

In een huis waar afbeeldingen en honden zijn komen geen engelen!


Betekent dat dat er in een Islamitisch huis ook geen tv is?
Hoe moet ik dat begrijpen?
Er zijn plenty Christenen die de tv als een instrument van Satan zien.
Ikzelf geloof dat niet maarja .
Een tv verzorgt wel afbeeldingen van mensen , dieren etc.

En wat hebben honden nu te doen met Satan?
je zei in een huis waar honden zijn komen geen engelen. Komen die buiten dan wel?
Is een hond geen schepsel van Allah?
Ik snap er helemaal niks van.Confused
Wolven mogen die wel?


Terug naar boven
miss layla Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 18 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 807
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote miss layla Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 10 maart 2005 om 10:28
Katten

Bron: islamqa.com
Vertaald door AlMutaqqun.tk


Ten eerste:
Het is toegestaan om katten in huis te houden en hier is niets mis mee omdat katten niet schadelijk of najis (onrein) zijn.

Dat katten onschadelijk zijn, wordt door niemand betwist, ze zijn juist nuttig omdat ze slangen, ratten, insecten en andere dingen opeten die in het huis of in de tuin zouden kunnen zijn.

Dat katten niet najis zijn, is bekend van de hadith van Kabshah bin Ka�b ibn Malik die gezegd heeft dat Abu Qataadah (de vader van haar man) bij haar kwam en ze schonk water voor hem om woedoo� te doen en een kat kwam van het water drinken dus hield hij de schaal schuin zodat de kat kon drinken. Kabshah zei: �Hij zag dat ik naar hem keek en vroeg: �Vind je het vreemd, O dochter van mijn broeder?� Ik zei: �Ja.� Hij zei: �De Boodschapper van Allah (sallAllahu alaihi wa salaam) heeft gezegd: �Ze (katten) zijn niet najis, ze zijn onder degenen die met jullie omgaan.� � (Overgeleverd door al-Tirmidhi 92; al-Nasaa�i 68; Abu Dawud 75; Ibn Maajah 367. Geclassificeerd als sahih door al-Albaani. Ibn Hajar heeft in al-Talkhis overgeleverd dat al-Bukhari het als sahih heeft geclassificeerd.)


Ten tweede:
Het is overgeleverd dat Ibn �Umar (radiAllahu anhu) heeft gezegd: �De Boodschapper van Allah (sallAllahu alaihi wa salaam) zei: �Een vrouw ging de Hel binnen vanwege een kat die ze vastgebonden had en niet voerde, noch liet ze hem los om zich met het ongedierte van de aarde te voeden.� � (Overgeleverd door al-Bukhari 3140; Muslim 2242)

Het ongedierte van de aarde betekent insecten en muizen enz.

Deze hadith bekritiseert de vrouw niet vanwege het houden van een kat maar het toont aan dat de zonde van de vrouw lag in het niet voeden van de kat en hem niet van het ongedierte van de grond laten eten.


Ten derde:
De Sahabi Abu Hurayrah (letterlijk �Vader van het Katje�) werd zo genoemd omdat hij van katten hield en ze bij zich hield. Hij werd bekend met deze naam en mensen vergaten zijn echte naam, totdat de geleerden twistten over zijn echte naam en er bijna dertig verschillende meningen waren over wat het was. Ibn �Abd al-Barr heeft in al-Isti�ab gezegd: �De meest correcte mening is dat zijn naam �Abd al-Rahman ibn Sakhr was maar niemand van hen betwistte dat hij Abu Hurayrah was.�


Ten vierde:
Het is toegestaan om katten te houden maar het is niet toegestaan om ze te kopen of te verkopen; ze mogen als geschenken gegeven worden of weggegeven worden. Dit is vanwege de hadith van Abu�l-Zubayr die gezegd heeft: �Ik vroeg Jabir over de prijs van honden en katten. Hij zei: �De Profeet (sallAllahu alaihi wa salaam) verbood dat.� (Overgeleverd door Muslim 1569)


En Allah weet het het beste.
Terug naar boven
miss layla Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 18 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 807
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote miss layla Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 10 maart 2005 om 10:40

In eerste instantie geplaatst door criticus

In eerste instantie geplaatst door miss layla

In een huis waar afbeeldingen en honden zijn komen geen engelen!


Betekent dat dat er in een Islamitisch huis ook geen tv is?
Hoe moet ik dat begrijpen? Mijn tv heeft een AAN en UIT knop, wel eens van gehoord?


Er zijn plenty Christenen die de tv als een instrument van Satan zien.
Ikzelf geloof dat niet maarja . Ik ken geen christenen die dat zo zien, en ik heb nog wel 3 jr in een klooster gewerkt. Vast het enigste klooster met t.v. ; )


Een tv verzorgt wel afbeeldingen van mensen , dieren etc. Dat klopt, dat heb je heel goed gezien! Daarom is tv kijken ook niet gewenst.

je zei in een huis waar honden zijn komen geen engelen. Komen die buiten dan wel?Ja


Is een hond geen schepsel van Allah? Heb ik dat ontkent? Dan kan je ook over het varken beginnen...


Ik snap er helemaal niks van.Confused Misschien zou je wat meer over de islam moeten lezen, als je er meer van wilt begrijpen...


Wolven mogen die wel? Hoezo wil je er 1tje? ; )


Terug naar boven
miss layla Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 18 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 807
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote miss layla Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 10 maart 2005 om 10:42
Honden

Door Sheikh Muhammed Salih Al-Munajjid (islam-qa.com)
Vertaald door AlMutaqqun.tk

Volgens de islamitische shari�ah is het niet toegestaan om een hond te houden, behalve binnen bepaalde grenzen, zoals de Profeet (sallAllahu alaihi wa salaam) verklaard heeft: �De goede daden van degene die een hond houdt, zullen elke dag afnemen met ��n qiraat (een maateenheid), tenzij het een hond voor de landbouw of het hoeden is.� Volgens een andere overlevering: ��tenzij het een hond voor hoeden, landbouw of jagen is.� (Overgeleverd door al-Bukhari, al-Fath 2322)

Al-�Iraqi heeft in Tarh al-Tathrib (6/28) gezegd: Onze metgezellen en anderen zeiden: het is toegestaan om een hond voor deze drie doeleinden te houden, voornamelijk jagen en het beschermen van het vee en het bouwland. Ze verschilden van mening over het houden van een hond voor het vierde doel; het bewaken van huizen of wegen enz. Sommige van onze metgezellen zeiden dat het niet toegestaan is vanwege deze hadith en anderen die duidelijk stellend at het haram is, behalve voor ��n van deze drie dingen. Maar de meeste van hen zeiden dat het toegestaan is vanwege vergelijkbaarheid, gebaseerd op de reden dat opgemaakt kan worden uit deze hadith, namelijk noodzakelijkheid. En dit is de correctere mening.�

Honden zijn uiterst najis (onrein). De Profeet (sallAllahu alaihi wa salaam) heeft gezegd: �Als een hond uit de kom van ��n van jullie drinkt, laat diegene het zeven keer wassen.� (Overgeleverd door Muslim 279). Volgens een andere overlevering: ��en reinig het acht keer met aarde.� (Sahih Muslim 280)

Het is verboden in de islam om een hond te verkopen en er geld voor te ontvangen, zoals overgeleverd is in Sahih al-Bukhari van Abu Mas�oud al-Ansari: �De Boodschapper van Allah (sallAllahu alaihi wa salaam) verbood (het aannemen van) de prijs van een hond.� (al-Fath nr. 2237)

De Profeet (sallAllahu alaihi wa salaam) heeft ons opgedragen om niet op honden te lijken door onze onderarmen op de grond te plaatsen tijdens de sujood (knieling), zoals is overgeleverd in de hadith van Anas ibn Malik volgens wie de Profeet (sallAllahu alaihi wa salaam) zei: �Doe de sujood behoorlijk; niemand van jullie zou zijn onderarmen moeten spreiden zoals een hond doet.� (al-Bukhari, Fath nr. 822)

Degene die een hond in zijn huis houdt, wordt de zegening van de aanwezigheid van engelen in zijn huis ontzegd, aangezien de Boodschapper van Allah (sallAllahu alaihi wa salaam) heeft gezegd: �De engelen betreden geen huis waar een hond binnen is.� (Overgeleverd door al-Bukhari 3225)

Nu rest ons te zeggen dat het feit dat het verboden is om een hond te houden en er close mee om te gaan, niet betekent dat we niet goed moeten zijn tegenover honden of geen mededogen moeten voelen wanneer we hen in een meelijwekkende toestand zien. Dit zijn twee volledig afzonderlijke kwesties. De Profeet (sallAllahu alaihi wa salaam) heeft ons verteld: �Een man zag een hond in het stof bijten vanwege zijn dorst dus nam hij zijn schoen en begon er water mee op te lepelen totdat de dorst van de hond gelest was. Allah waardeerde zijn goede daad en verleende hem daarvoor toegang tot het Paradijs.� (Overgeleverd door al-Bukhari 174)

Volgens een andere overlevering zei de Profeet (sallAllahu alaihi wa salaam): �Een man die aan het wandelen was kreeg erge dorst dus daalde hij naar een put af en dronk ervan. Toen hij eruit kwam, zag hij een hond hijgen en in de aarde bijten vanwege zijn dorst. De man zei: �Hij leidt net zoals ik geleden heb,� dus vulde hij zijn schoen (met water) en liet de hond drinken totdat zijn dorst gelest was. Allah waardeerde zijn goede daad en vergaf heb vanwege dit.� De mensen vroegen: �O Boodschapper van Allah, zullen we beloond worden voor hoe we dieren behandelen?� Hij zei: �In elk levend ding zit een beloning.� (Overgeleverd door al-Bukhari, Fath 2363)
Terug naar boven
Cherub Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 09 november 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 111
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Cherub Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 10 maart 2005 om 10:47

De moeder beschreef een paar zaken naast de hondenharen, ook bijvoorbeeld dat ongelovige kinderen vaak kleding dragen die eigenlijk haram is, of bijvoorbeeld dat het ene kind vertelt aan het andere wat hij/zij wel niet van Sinterklaas gekregen heeft.

De "hygiene" regels in het algemeen zijn toch anders voor een Moslim dan voor een niet Moslim.Zo'n kind neemt misschien een broodje ham mee.Of ze komen in contact met onreine vloeistoffen. (Neem het ongelovige kind kwalijk dat hij aan zijn Moslim vriendje wat mondwater geeft..ik zeg maar wat)

Het is toch moeilijk lijkt me voor een Moslim ouder om zijn/haar kind om te laten gaan met niet Moslims.

 

 

Terug naar boven
criticus Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 27 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 154
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote criticus Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 10 maart 2005 om 11:02
In eerste instantie geplaatst door miss layla

In eerste instantie geplaatst door criticus

In eerste instantie geplaatst door miss layla

In een huis waar afbeeldingen en honden zijn komen geen engelen!


Betekent dat dat er in een Islamitisch huis ook geen tv is?
Hoe moet ik dat begrijpen? Mijn tv heeft een AAN en UIT knop, wel eens van gehoord?
Ja natuurlijk maar welke zin heeft een tv wanneer je niet naar zijn afbeelding kan kijken.
Natuurlijk je kan de tv altijd uit laten staan :-)


Er zijn plenty Christenen die de tv als een instrument van Satan zien.
Ikzelf geloof dat niet maarja . Ik ken geen christenen die dat zo zien, en ik heb nog wel 3 jr in een klooster gewerkt. Vast het enigste klooster met t.v. ; )
Ga maar eens op excursie naar staphorst of een ander gereformeerd dorp.


Een tv verzorgt wel afbeeldingen van mensen , dieren etc. Dat klopt, dat heb je heel goed gezien! Daarom is tv kijken ook niet gewenst.

je zei in een huis waar honden zijn komen geen engelen. Komen die buiten dan wel?Ja


Is een hond geen schepsel van Allah? Heb ik dat ontkent? Dan kan je ook over het varken beginnen...


Ik snap er helemaal niks van.Confused Misschien zou je wat meer over de islam moeten lezen, als je er meer van wilt begrijpen...
ja vertel eens .
Zijn varkens wel geoorloofd als huisdier?
En zonee waarom niet? Is daar een hadith over of verzin je maar wat?
Staat het in de Koran zoals gij zult geen varken als huisdier houden.
een kangarou mag dat wel?
Waarom Wat zegt de Koran hierover of misschien een hadith?
Een buidel Wolf geldt die als een wolf? en zoja waarom?
Zou het heel , heel heel mischien kunnen zijn dat dit allemaal nonsens is?

zou het kunnen zijn dat de overleveringen aan Mohamed mischien compleet acherhaald zijn?


Wolven mogen die wel? Hoezo wil je er 1tje? ; )


Terug naar boven
Cherub Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 09 november 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 111
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Cherub Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 10 maart 2005 om 11:45

miss layla waarom gebood de profeet het uitbundig wassen van objecten die door een hond gelikt waren? Honden speeksel blijkt tenslotte minder schadelijke bacterien te bevatten dan mensen speeksel.

Je kunt met andere woorden beter een hond uit je glas laten drinken dan een mens.

Terug naar boven
Generaal Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 08 maart 2005
Online status: Offline
Berichten: 100
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Generaal Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 10 maart 2005 om 11:53
Welke dieren zijn er allemaal onrein?
Een aap ook? Of niet? Ah nee want wij stammen daarvan af dus kunnen ze niet onrein zijn.

Tenzij u niet gelooft in de evolutieleer.
Pulchrum Pro Flandria Mori
Terug naar boven
criticus Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 27 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 154
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote criticus Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 10 maart 2005 om 12:17
En bacterien? zijn die onrein? en de goede bacterien?
Wat zegt de Koran hierover ? Welke goede raad?
Virusssen? Ik kan er in de Koran niks over vinden.
 Of zou het gewoon kunnen zijn dat Mohamed van deze dingen gewoon geen enkel idee had?
Dat is niet erg hoor:-)
Maar mischien zou deze wetenschap de deur kunnen openen naar het feit dat ook mohamed niet alles wist en dat het mischien zo zou kunnen zijn dat dat er meer waarheid is dan wat Mohamed ooit in zijn tijd kon bevroeden?
De uitspraak vogens de Hadith van Mohamed dat zwarte kummel goed is voor elke ziekte is dat volgens de Islam een waarheid of  gewon kolder?
Is de hadith in dit opzicht dan kolder? Waarom dan niet ineen ander opzicht?
Hoe zit het nu met die vliegenvleugeltjes?
Kan iemand dat uitleggen?
Welke waarheid zien de moslims in godsnaam hierin?
Allemaal vragen en ik denk niet dat er ooit een antwoord opkomt.


Terug naar boven
Cherub Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 09 november 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 111
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Cherub Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 10 maart 2005 om 12:31

In eerste instantie geplaatst door criticus

En bacterien? zijn die onrein? en de goede bacterien?
Wat zegt de Koran hierover ? Welke goede raad?
Virusssen? Ik kan er in de Koran niks over vinden.
 Of zou het gewoon kunnen zijn dat Mohamed van deze dingen gewoon geen enkel idee had?
Dat is niet erg hoor:-)
Maar mischien zou deze wetenschap de deur kunnen openen naar het feit dat ook mohamed niet alles wist en dat het mischien zo zou kunnen zijn dat dat er meer waarheid is dan wat Mohamed ooit in zijn tijd kon bevroeden?
De uitspraak vogens de Hadith van Mohamed dat zwarte kummel goed is voor elke ziekte is dat volgens de Islam een waarheid of  gewon kolder?
Is de hadith in dit opzicht dan kolder? Waarom dan niet ineen ander opzicht?
Hoe zit het nu met die vliegenvleugeltjes?
Kan iemand dat uitleggen?
Welke waarheid zien de moslims in godsnaam hierin?
Allemaal vragen en ik denk niet dat er ooit een antwoord opkomt.


 

Waarom staat er dan in de Koran dat Moslims in de profeet het perfecte voorbeeld kunnen vinden?

 

Terug naar boven
miss layla Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 18 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 807
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote miss layla Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 10 maart 2005 om 13:04

Assalaam Aleikoem,


Soorten van onreinheden
A. In de Koran

1. Kadavers (zonder rituele geslachte dieren)
2. gewurgde dieren
3. doodgeslagen dieren
4. door een val omgekomen dieren (die gevallen zijn, niet in een val gelopen he)
5. dieren waarbij tot een andere naam dan alle geroepen is bij het slachten (een moslim moet de slachting in naam van God doen).
6. dieren die door de hoorn van een ander dier gestorven zijn
7. Bloed dat naar buiten strooms is onrein, bloed dat in het lichaam blijft zitten is Halal (rein/toegestaan).
8. vlees van varkens
9. braaksel, urine, ontlasting (Nou, Janus wordt dus g��n moslim)
10. alle andere soorten afscheiding uit de schaamdelen (En Arcane)
11. urine en ontlasting van dieren die op zich Halal zijn
12. menstruatiebloed
13. bloed of afscheiding anders dan door een normale menstruatie of bevalling.
14. bloed dat bij en na de bevalling vrijkomt
15. dieren die afval of vlees van andere dieren eten.
16. honden

In de Hadith zijn een aantal specifieke dingen genoemd:
1. alle roofdieren die over hoektanden beschikken
2. alle roofvogels met klauwen
3. tamme ezels (maar de wilde ezel niet)
4. wat van een levend dier is afgesneden

Ook vossen, olifanten, wezels, pelikanen, krokodillen, muildieren en alle insecten behalve sprinkhanen zijn Haram (onrein/verboden).
Een uitzondering hierop blijkt zeewater (bij punt 1)

De profeet Mohammed werd gevraagd naar het gebruik van zeewater (voor reiniging). Hij zei: "Zeewater is rein en wat je er ook aan dode zeedieren in vindt, mag je eten"...

Wa Aleikoem Salaam

Terug naar boven
criticus Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 27 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 154
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote criticus Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 10 maart 2005 om 13:39
Waar zijn de honden dan? of de bacterien? of virussen?
hoezoe alle dieren met hoektanden?
Alle roofdieren hebben hoektanden inclusief katten die volgens jullie niet onrein zijn.
Kun je waarin jij zegt de koran die koran teksten daarbijzetten?

of noem alleen maar die koran tekst waarin staat dat een hond onrein is.

Terug naar boven
tarah Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 16 oktober 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 419
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote tarah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 10 maart 2005 om 14:12

Hallo criticus,

1. alle roofdieren die over hoektanden beschikken
2. alle roofvogels met klauwen
3. tamme ezels (maar de wilde ezel niet)
4. wat van een levend dier is afgesneden

Deze mag je niet eten, dat was miss layla er even vergeten bij te zetten. Maar deze vier mag je dus niet eten, en wat daarboven staat is onrein. Opzich is dat verschil tussen honden en katten wel logisch, dat een kat rein is en een hond niet. Omdat een kat zich elke dag wast, en een hond niet. En een kat snuffelt niet aan alles wat die tegenkomt, terwijl een hond rustig met zijn neus door een verse drol gaat zitten wroeten snap je. En zo zijn er voor meerdere dingen een logische verklaring.. Als je maar even verder zou denken dan je gewend bent dan kom je misschien nog wel tot een conclusie, is dat wat. Je kijkt helemaal de verkeerde kant op. Je moet niet kijken naar wat een moslim gelooft, maar waarom. Die vraag is veel belangrijker. Ik wens jou, als ongelovige, veel succes daarin. Moge Allah Subhana wa Ta'ala jou laten inzien wat goed en slecht is.

Groetjes Thara

Ik geloof in Allah Subhana wa Ta'ala zoals een blinde in de zon gelooft. Niet omdat hij hem ziet, maar omdat hij hem voelt..
Terug naar boven
tarah Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 16 oktober 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 419
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote tarah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 10 maart 2005 om 14:34

In eerste instantie geplaatst door criticus

En bacterien? zijn die onrein? en de goede bacterien?
Wat zegt de Koran hierover ? Welke goede raad?
Virusssen? Ik kan er in de Koran niks over vinden.
 Of zou het gewoon kunnen zijn dat Mohamed van deze dingen gewoon geen enkel idee had?
Dat is niet erg hoor:-)
Maar mischien zou deze wetenschap de deur kunnen openen naar het feit dat ook mohamed niet alles wist en dat het mischien zo zou kunnen zijn dat dat er meer waarheid is dan wat Mohamed ooit in zijn tijd kon bevroeden?
De uitspraak vogens de Hadith van Mohamed dat zwarte kummel goed is voor elke ziekte is dat volgens de Islam een waarheid of  gewon kolder?
Is de hadith in dit opzicht dan kolder? Waarom dan niet ineen ander opzicht?
Hoe zit het nu met die vliegenvleugeltjes?
Kan iemand dat uitleggen?
Welke waarheid zien de moslims in godsnaam hierin?
Allemaal vragen en ik denk niet dat er ooit een antwoord opkomt.


Ik denk zelf dat slechte bacterien wel onrein zijn, omdat de onreinheid bij een hond bijvoorbeeld daar ook het gevolg van is. Goede bacterien niet, omdat ze goed zijn voor het lichaam, en alle processen die het lichaam ondergaat. Dan nog even een reactie over die opmerking van jou dat in het speeksel van honden minder bacterien zitten... Daar heb je helemaal gelijk in, maar als je dan even na zou denken.. (daar heb je het weer he) Een hond drinkt met zijn bek. Met zijn bek snuffelt hij allerlei onreine plekjes af. Dus ook aan zijn bek zitten onreine bacterien. Met die onreine bek gaat hij in jou water zitten drinken, gevolg daarvan is natuurlijk dat die onreine bacterien in jou water komen, waarna jij ze op zult drinken. Kijk! Logisch nadenken is toch helemaal niet zo moeilijk. Ik zal nog even je andere vragen beantwoorden.. Waarom denk je dat kohl niet zou helpen? heb je daar bewijzen voor? Misschien zit er een stof in die celherstellend werkt om het zo maar te noemen.. Ik wil maar zeggen, jij hebt daar helemaal geen kennis van, je bazelt maar wat. Alleen Allah Subhana wa Ta'ala heeft alle kennis daarover. Dan komen we aan bij de vliegenvleugeltjes, maar hier moet je me toch even bij helpen want ik weet echt niet waar je het over hebt ahaha. Ik ben benieuwd naar je reactie.

Groetjes Thara 

Ik geloof in Allah Subhana wa Ta'ala zoals een blinde in de zon gelooft. Niet omdat hij hem ziet, maar omdat hij hem voelt..
Terug naar boven
Ruud Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 28 januari 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2716
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Ruud Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 10 maart 2005 om 15:03
In eerste instantie geplaatst door miss layla

Assalaam Aleikoem,

Soorten van onreinheden
In de Koran

1. Kadavers (zonder rituele geslachte dieren)
2. gewurgde dieren
3. doodgeslagen dieren
4. door een val omgekomen dieren (die gevallen zijn, niet in een val gelopen)
5. dieren waarbij tot een andere naam dan alle geroepen is bij het slachten  (een moslim moet de slachting in naam van God doen).
6. dieren die door de hoorn van een ander dier gestorven zijn
7. Bloed dat naar buiten strooms is onrein, bloed dat in het lichaam blijft zitten is Halal (rein/toegestaan).
8. vlees van varkens
9. braaksel, urine, ontlasting (Nou, Janus wordt dus g��n moslim)
10. alle andere soorten afscheiding uit de schaamdelen (En Arcane)
11. urine en ontlasting van dieren die op zich Halal zijn
12. menstruatiebloed
13. bloed of afscheiding anders dan door een normale menstruatie of bevalling.
14. bloed dat bij en na de bevalling vrijkomt
15. dieren die afval of vlees van andere dieren eten.
16. honden
Soorten van onreinheden
A. In de Koran

1. Kadavers (zonder rituele geslachte dieren)
2. gewurgde dieren
3. doodgeslagen dieren
4. door een val omgekomen dieren (die gevallen zijn, niet in een val gelopen he)
5. dieren waarbij tot een andere naam dan alle geroepen is bij het slachten (een moslim moet de slachting in naam van God doen).
6. dieren die door de hoorn van een ander dier gestorven zijn
7. Bloed dat naar buiten strooms is onrein, bloed dat in het lichaam blijft zitten is Halal (rein/toegestaan).
8. vlees van varkens
9. braaksel, urine, ontlasting (Nou, Janus wordt dus g��n moslim)
10. alle andere soorten afscheiding uit de schaamdelen (En Arcane)
11. urine en ontlasting van dieren die op zich Halal zijn
12. menstruatiebloed
13. bloed of afscheiding anders dan door een normale menstruatie of bevalling.
14. bloed dat bij en na de bevalling vrijkomt
15. dieren die afval of vlees van andere dieren eten.
16. honden

In de Hadith zijn een aantal specifieke dingen genoemd:
1. alle roofdieren die over hoektanden beschikken
2. alle roofvogels met klauwen
3. tamme ezels (maar de wilde ezel niet)
4. wat van een levend dier is afgesneden

Ook vossen, olifanten, wezels, pelikanen, krokodillen, muildieren en alle insecten behalve sprinkhanen zijn Haram (onrein/verboden).
Een uitzondering hierop blijkt zeewater (bij punt 1)

De profeet Mohammed werd gevraagd naar het gebruik van zeewater (voor reiniging). Hij zei: "Zeewater is rein en wat je er ook aan dode zeedieren in vindt, mag je eten"...

Als de vis dan maar niet rot is neem ik aan.Want er komt me een lucht af hoor van een dode walvis.

Wa Aleikoem Salaam

Terug naar boven
Ruud Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 28 januari 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2716
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Ruud Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 10 maart 2005 om 15:05
In eerste instantie geplaatst door tarah

In eerste instantie geplaatst door criticus

En bacterien? zijn die onrein? en de goede bacterien?
Wat zegt de Koran hierover ? Welke goede raad?
Virusssen? Ik kan er in de Koran niks over vinden.
 Of zou het gewoon kunnen zijn dat Mohamed van deze dingen gewoon geen enkel idee had?
Dat is niet erg hoor:-)
Maar mischien zou deze wetenschap de deur kunnen openen naar het feit dat ook mohamed niet alles wist en dat het mischien zo zou kunnen zijn dat dat er meer waarheid is dan wat Mohamed ooit in zijn tijd kon bevroeden?
De uitspraak vogens de Hadith van Mohamed dat zwarte kummel goed is voor elke ziekte is dat volgens de Islam een waarheid of  gewon kolder?
Is de hadith in dit opzicht dan kolder? Waarom dan niet ineen ander opzicht?
Hoe zit het nu met die vliegenvleugeltjes?
Kan iemand dat uitleggen?
Welke waarheid zien de moslims in godsnaam hierin?
Allemaal vragen en ik denk niet dat er ooit een antwoord opkomt.


Ik denk zelf dat slechte bacterien wel onrein zijn, omdat de onreinheid bij een hond bijvoorbeeld daar ook het gevolg van is. Goede bacterien niet, omdat ze goed zijn voor het lichaam, en alle processen die het lichaam ondergaat. Dan nog even een reactie over die opmerking van jou dat in het speeksel van honden minder bacterien zitten... Daar heb je helemaal gelijk in, maar als je dan even na zou denken.. (daar heb je het weer he) Een hond drinkt met zijn bek. Met zijn bek snuffelt hij allerlei onreine plekjes af. Dus ook aan zijn bek zitten onreine bacterien. Met die onreine bek gaat hij in jou water zitten drinken, gevolg daarvan is natuurlijk dat die onreine bacterien in jou water komen, waarna jij ze op zult drinken. Kijk! Logisch nadenken is toch helemaal niet zo moeilijk. Ik zal nog even je andere vragen beantwoorden.. Waarom denk je dat kohl niet zou helpen? heb je daar bewijzen voor? Misschien zit er een stof in die celherstellend werkt om het zo maar te noemen.. Ik wil maar zeggen, jij hebt daar helemaal geen kennis van, je bazelt maar wat. Alleen Allah Subhana wa Ta'ala heeft alle kennis daarover. Dan komen we aan bij de vliegenvleugeltjes, maar hier moet je me toch even bij helpen want ik weet echt niet waar je het over hebt ahaha. Ik ben benieuwd naar je reactie.

Groetjes Thara 

Dat is bij een kat ook,laatst kwam er 1 met een rotte duif binnen. Katten komen bij mij niet op de tafel hoor,nog mogen ze drinken van onze borden.Ik geef mijn gasten ook zeker niet wat te drinken waar ik de kat uit heb zien drinken.Dan was ik het en schenk opnieuw in.

Ik heb wel eens koffie gedronken bij iemand waar de katteharen aan de kom zaten.Uit beleefdheid heb ik maar niets gezegd...Maar ik vind dat toch echt onfris. 

Terug naar boven
miss layla Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 18 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 807
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote miss layla Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 10 maart 2005 om 15:19
In eerste instantie geplaatst door criticus

In eerste instantie geplaatst door miss layla

In eerste instantie geplaatst door criticus

In eerste instantie geplaatst door miss layla

In een huis waar afbeeldingen en honden zijn komen geen engelen!


Betekent dat dat er in een Islamitisch huis ook geen tv is?
Hoe moet ik dat begrijpen? Mijn tv heeft een AAN en UIT knop, wel eens van gehoord?
Ja natuurlijk maar welke zin heeft een tv wanneer je niet naar zijn afbeelding kan kijken.
Natuurlijk je kan de tv altijd uit laten staan :-)
Het nieuws kijken is soms zinvol en mag je naar mijn weten wel kijken.


Er zijn plenty Christenen die de tv als een instrument van Satan zien.
Ikzelf geloof dat niet maarja . Ik ken geen christenen die dat zo zien, en ik heb nog wel 3 jr in een klooster gewerkt. Vast het enigste klooster met t.v. ; )
Ga maar eens op excursie naar staphorst of een ander gereformeerd dorp. Urk ofzo.... Ik weet niet zoveel van gereformeerden.


Is een hond geen schepsel van Allah? Heb ik dat ontkent? Dan kan je ook over het varken beginnen...

Ik snap er helemaal niks van.Confused Misschien zou je wat meer over de islam moeten lezen, als je er meer van wilt begrijpen...
ja vertel eens .
Zijn varkens wel geoorloofd als huisdier?
En zonee waarom niet? Is daar een hadith over of verzin je maar wat?
Staat het in de Koran zoals gij zult geen varken als huisdier houden.
een kangarou mag dat wel? Ik denk wel dat het voor zich spreekt dat als iets Haram(verboden) is je het niet in huis neemt! Zoals het varken.
Waarom Wat zegt de Koran hierover of misschien een hadith?
Een buidel Wolf geldt die als een wolf? en zoja waarom?
Zou het heel , heel heel mischien kunnen zijn dat dit allemaal nonsens is? Nee dat zou niet kunnen, ook heel misschien niet. En zoals ik al zei miss zou jij je wat meer in de Islam moeten verdiepen, als je opzoek bent naar achterliggende gedachtes..

zou het kunnen zijn dat de overleveringen aan Mohamed mischien compleet acherhaald zijn? En dit vraag je aan een moslim? Retorische vraag, vindt je ook niet?


Wolven mogen die wel? Hoezo wil je er 1tje? ; )


Terug naar boven
Ruud Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 28 januari 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2716
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Ruud Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 10 maart 2005 om 15:25
In eerste instantie geplaatst door tarah

Hallo criticus,

1. alle roofdieren die over hoektanden beschikken
2. alle roofvogels met klauwen
3. tamme ezels (maar de wilde ezel niet)
4. wat van een levend dier is afgesneden

Deze mag je niet eten, dat was miss layla er even vergeten bij te zetten. Maar deze vier mag je dus niet eten, en wat daarboven staat is onrein. Opzich is dat verschil tussen honden en katten wel logisch, dat een kat rein is en een hond niet. Omdat een kat zich elke dag wast, en een hond niet. En een kat snuffelt niet aan alles wat die tegenkomt, terwijl een hond rustig met zijn neus door een verse drol gaat zitten wroeten snap je. En zo zijn er voor meerdere dingen een logische verklaring.. Als je maar even verder zou denken dan je gewend bent dan kom je misschien nog wel tot een conclusie, is dat wat. Je kijkt helemaal de verkeerde kant op. Je moet niet kijken naar wat een moslim gelooft, maar waarom. Die vraag is veel belangrijker. Ik wens jou, als ongelovige, veel succes daarin. Moge Allah Subhana wa Ta'ala jou laten inzien wat goed en slecht is.

Groetjes Thara

Dat klopt niet wat je hier zegt...Laatst kwam de poes terug en zat heelemaal onder de kattelucht (Pies) van een mannetje waar het door heen had liggen rollen. Ik pakte haar op en wist ff niet wat ik rook hoor.
Terug naar boven
tarah Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 16 oktober 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 419
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote tarah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 10 maart 2005 om 15:29

Hoi Ruud,

Jah maar dat is een tamme kat, die neemt de gewoonten over van het baasje. Wilde katten zijn over het algemeen heel fris, kijk maar naar discovery. Ik heb het nu trouwens over die rotte duif he. Kijk, een tamme kat eet kattenvoer, wat ook niet vers meer is, dus je kunt die kat eigenlijk niet kwalijk nemen dat ze een rotte duif meeneemt, jij geeft haar ook "onvers" voedsel. Dan nog even over dat gerol in plas, dat is een gewoonte van katten als ze zin krijgen om het zo maar te zeggen, maar dat wil niet zeggen dat ze zich daarna niet zal wassen. Wij vegen ook eerst onze bips af en wassen daarna weer onze handen.

Groetjes Thara

 

Assalamu alaikum Miss Layla,

Ik weet het niet zeker, maar ook het nieuws is volgens mij niet toegestaan omdat je daar ook afbeeldingen op te zien krijgt, Allahu a'lem natuurlijk, maar volgens mij is het haram. Ik zal het morgen eens opzoeken op internet.

Ma'asalama

Ik geloof in Allah Subhana wa Ta'ala zoals een blinde in de zon gelooft. Niet omdat hij hem ziet, maar omdat hij hem voelt..
Terug naar boven
Ruud Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 28 januari 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2716
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Ruud Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 10 maart 2005 om 15:32
In eerste instantie geplaatst door tarah

Hoi Ruud,

Jah maar dat is een tamme kat, die neemt de gewoonten over van het baasje. Wilde katten zijn over het algemeen heel fris, kijk maar naar discovery.

Groetjes Thara

 

Assalamu alaikum Miss Layla,

Ik weet het niet zeker, maar ook het nieuws is volgens mij niet toegestaan omdat je daar ook afbeeldingen op te zien krijgt, Allahu a'lem natuurlijk, maar volgens mij is het haram. Ik zal het morgen eens opzoeken op internet.

Ma'asalama

Ik dacht dat het meer met grolsheid te maken heeft.

De toxoplasma parasiet kan worden overgedragen op mensen door (besmettelijke) eitjes in de ontlasting van katten (door het schoonmaken van de kattenbak, werken in de tuin of spelen in de zandbak). Omdat op het erf ook vaak katten rondlopen raken biologische- of scharreldieren eerder besmet dan vee uit de reguliere houderij. Daarnaast is besmetting mogelijk door het eten van groente die met besmet water is begoten en door het eten van onvoldoende verhit vlees van dieren die de parasiet hebben.

Terug naar boven
tarah Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 16 oktober 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 419
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote tarah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 10 maart 2005 om 15:34
Ik dacht al dat je het verkeerd op zou vatten hihi, lees het nog een keertje, heb het even aangevuld.
Ik geloof in Allah Subhana wa Ta'ala zoals een blinde in de zon gelooft. Niet omdat hij hem ziet, maar omdat hij hem voelt..
Terug naar boven
miss layla Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 18 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 807
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote miss layla Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 10 maart 2005 om 15:35
In eerste instantie geplaatst door tarah

Assalamu alaikum Miss Layla,

Ik weet het niet zeker, maar ook het nieuws is volgens mij niet toegestaan omdat je daar ook afbeeldingen op te zien krijgt, Allahu a'lem natuurlijk, maar volgens mij is het haram. Ik zal het morgen eens opzoeken op internet.

Ma'asalama

Assalaam Aleikoem Tarah,

Ik heb het eens aan een geleerde gevraagd en zij en haar man, een Imam, kijken alleen af en toe het nieuws. Allah (Subhanahoe wa Ta'ala) weet het het best!

Wa Aleikoem Salaam

Terug naar boven
 Post Reply Post Reply Pagina  12>

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.094 seconden.