Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Shirk

 Post Reply Post Reply
Schrijver
het licht Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 870
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote het licht Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: Shirk
    Geplaatst op: 24 maart 2005 om 03:03
assalaamoe 3alleekoem broeders en zusters in de islaam,


Astrologie, of geloven dat de sterren en planeten een invloed hebben op het leven van mensen en gebeurtenissen

Zayd ibn Khaalid al-Juhani verhaalde: �De Boodschapper van Allah leidde ons in het ochtendgebed op al-Hudaybiyah nadat het had geregend �s nachts. Toen
hij klaar was, draaide hij zich om, om de mensen het gezicht toe te keren enzei: �Weten jullie wat jullie Heer zegt?� Zij zeiden: �Allah en Zijn Boodschapper weten het beste.� Hij zei: �(Allah zegt): Deze ochtend werd ��n van Mijn dienaren een gelovige in Mij en ��n werd een ongelovige. Voor degene die zei, �We hebben regen gekregen door de gratie en genade van
Allah,� hij is een gelovige in Mij en een ongelovige in de sterren; voor
degene die zei, �We hebben regen gekregen door die-en-die ster,� hij is een ongelovige in Mij en een gelovige in de sterren.�� [1]

Degene die horoscopen in kranten en tijdschriften leest en gelooft wat zij zeggen over de invloed van sterren en planeten is een mushrik en degene die hen leest voor het vermaak is een zondaar, omdat het niet toegestaan is om zichzelf te vermaken door het lezen van zaken die shirk bevatten, omdat Shaytaan hierdoor zal proberen hem te leiden naar de shirk.



[1] Overgeleverd door al-Bukhaari; zie Fath al-Baari, 2/333

Veel mensen leggen allerlei soorten eden af bij zaken die niks te maken hebben met Allah (SWT). Allah mag zweren bij elk van Zijn schepselen, maar Zijn schepselen zijn niet toegestaan om te zweren bij iets anders dan Allah. Het zweren bij iets, is het verheerlijken van datgene waarover men zweert. Het is niet goed om iets of iemand anders te verheerlijken dan Allah. 

Ibn �Oemar verhaalde dat de Profeet heeft gezegd: �Allah heeft verboden dat jullie zullen zweren bij jullie vaders. Als iemand zweert, laat hem zweren bij Allah, of anders zwijgen.� [1]  

Ibn �Oemar verhaalde ook dat de Profeet heeft gezegd: �Een ieder die zweert bij iets anders dan Allah is schuldig aan shirk.� [2] De Profeet heeft gezegd: �Een ieder die zweert bij vertrouwenswaardigheid is niet ��n van ons.� [3] 

Onder shirk valt ook het geloven Astrologie, of geloven dat de sterren en planeten een invloed hebben op het leven van mensen en gebeurtenissen. Degene die horoscopen in kranten en tijdschriften leest en gelooft wat zij zeggen over de invloed van sterren en planeten is een Moeshriek en degene die hen leest voor het vermaak is een zondaar, omdat het niet toegestaan is om zichzelf te vermaken door het lezen van zaken die shirk bevatten, omdat Shaytaan hierdoor zal proberen hem te leiden naar de shirk.

Sommige mensen geloven bijvoorbeeld in amuletten en betoveringen, of het dragen van zekere soorten parels of zeeschelpen of metalen oorringen etc, op het advies van waarzeggers of tovenaars of in overeenstemming met ge�rfde gebruiken. Dus zij hangen ze om hun eigen nek of om de nek van hun kinderen om het boze oog tegen te gaan �zoals zij beweren; of ze binden hen vast aan hun lichamen of hangen ze in hun auto�s of huizen, of dragen ringen met speciale stenen, denkend dat deze dingen hun nood kan verlichten of afweren. Dit is zonder enige twijfel in tegenstelling tot het idee van vertrouwen op Allah, en zal alleen maar resulteren in het nog zwakker maken van een persoon, net als het zoeken van medicijnen op een manier die verboden is. Deze amuletten bevatten duidelijk veel shirk, net als het vragen van hulp aan Djinns en duivels, of vage tekeningen en onleesbare schrijven. Sommige van deze leugenaars schrijven zelfs ayaat uit de Qor�aan, mengen ze met woorden van shirk, of schrijven ze met onreine oplossingen zoals menstruatiebloed. Het ophangen van deze amuletten of ze vastbinden aan iemands lichaam is h�araam, omdat de Profeet  heeft gezegd: �Een ieder die een amulet ophangt is schuldig aan shirk.� [1]  

Als degene die dit doet, gelooft dat deze dingen voordeel of schade kunnen veroorzaken in plaats van Allah, is hij een Moeshriek die schuldig is aan as-shierk al-akbar. Als hij gelooft dat zij een extra middel zijn om voordeel of schade te  veroorzaken, dan is hij een Moeshriek die schuldig is aan as-shierk al-akbar. Dit houdt in dat oorzaken toegeschreven worden aan zaken anders dan Allah.

[1] Overgeleverd door Ah�mad, 4/156; zie ook Sielsielat As-sah�ieh�ah, nr. 492.

Te koop lopen met aanbidding

E�n van de voorwaarden voor acceptatie van een goede daad, is dat de uitvoering van de daad vrij moet zijn van pronken. Een andere voorwaarde, is dat de uitvoering van de daad in het kader van de Soennah moet zijn. De persoon die daden van aanbidding zoals bidden, uitoefent teneinde gezien te worden door andere mensen is een Moeshriek en zijn daad is onaanvaardbaar. Allah zegt (interpretatie van de betekenis): �Voorwaar, de huichelaars proberen Allah te misleiden, en Hij vergeldt hun (misleiding). En wanneer zij in salaat staan, staan zij er lui bij, om door de mensen gezien te worden. En zij gedenken Allah slechts weinig.� (1) 

De persoon die eveneens een goede daad doet zodat het nieuws over andere mensen zal bereiken, is ook in de zonde van shirk gevallen. De bestraffing voor degene die dit doet, is overgeleverd in de h�adieth verteld door Ibn �Abbaas (moge Allah tevreden over hem en zijn vader zijn), waarin de Profeet heeft gezegd: �Een ieder die dingen doet om gezien en gehoord te worden door anderen, Allah zal zorgen dat hij zal worden gezien en gehoord als een voorbeeld voor anderen.� (2)   

Een ieder die enige daad van aanbidding doet ter wille van Allah en andere mensen, zijn daden zullen onaanvaardbaar zijn, zoals is vermeld in de h�adieth qoedsi: �Ik ben zo zelfgenoegzaam, dat Ik het niet nodig heb, dat er iemand met Mij wordt geassocieerd. Dus als iemand een daad doet zowel ter wille van iemand anders als van mij, dan doe ik afstand van die daad aan degene die hij met Mij vergeleek.� (3) 

Het kan gebeuren dat een persoon aan een daad begint ter wille van Allah en dan de drang over hem komt om te pronken. Als hij weerstand biedt zal zijn daad nog steeds worden aanvaard, maar als hij graag toegeeft, zal �naar de mening van de meeste geleerden- zijn daad onaanvaardbaar zijn.

(1) Soerat An-nisaa-e, aayah 142.

(2) Overgeleverd door Moesliem, 4/2289.

(3) Overgeleverd door Moesliem, nr. 2985. 

Wat Allah(swt) wil geschied er is geen kracht of macht buiten Hem!
Terug naar boven
het licht Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 870
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote het licht Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 24 maart 2005 om 03:04
 
Een glimp van het boek �Riyaa: verborgen shirk.� Aboe Ammar Yasir al-Qahti.
Bewerkt door Dr. Aboe Aminah Bilal Philips. � 1997 Dar al-Fatah
Taalkundig komt het woord �riyaa� van de wortel �ra�aa� hetgeen betekent:
zien, aanschouwen, bekijken. Het hieruit afgeleide woord �riyaa� betekent:
�oogbediening, hypocrisie, huichelarij.�

Volgens de shari�ah betekent het: �het verrichten van daden die Allah
behagen, met de intentie om iemand anders dan  Allah te behagen.�
Aldus
ontstaat riyaa� in het hart.

...van pagina 25...

Mahmoed ibn Labid leverde over dat Allah�s boodschapper heeft gezegd:
�Datgene wat ik het meest voor jullie vrees is kleine shirk; riyaa� (Ahmad
in zijn Moesnad).

Aboe Sa�ied leverde over dat de boodschapper van Allah naar ons toe kwam
terwijl wij over de dajjaal aan het praten waren, en hij zei, � Zal ik
jullie over iets informeren wat ik meer voor jullie vrees, zelfs meer dan
de gevaren van de dajjaal�? Het is verborgen shirk; een persoon staat in
gebed, en hij versiert zijn gebed omdat hij ziet dat de mensen naar hem kijken.�
(Soenan Ibn Majah, deel 2, 3389)

Aboe Moesa al-Ash�arie overleverde dat Allah�s boodschapper op een dag een
toespraak hield en zei: �O mensen! Vrees deze shirk (hierbij doelend op
riyaa), want het is onopvallender dan het sluipen van een mier.�
(authentiek verklaard in Sahih at-targhieb wat-tarhieb, nr 33)

...van pagina 45.... �De oorzaken van riyaa��

De eerste oorzaak van riyaa� is zwakheid in imaan. Wanneer een persoon geen
sterk geloof in Allah heeft, dan wenst hij de bewondering van mensen boven
het behagen van Allah.

Er zijn drie symptomen die kenmerkend zijn voor riyaa�, en het is
belangrijk dat een gelovige ze allemaal vermijdt.

1. Het liefhebben van lof, zoals in een hadith wordt vermeld over de eerste
drie mensen die in het hellevuur geworpen zullen worden; de geleerde (die
voor faam onderwees), de martelaar (die voor faam vocht), en de persoon die
zijn geld uitgaf in liefdadigheid (zodat mensen zouden zeggen dat hij
vrijgevig was).
Alledrie deze mensen wensten het behagen van mensen boven
het behagen van Allah. De persoon die het lof van mensen wenst moet wel wat
trots in zichzelf voelen, omdat hij het voor zichzelf waard vindt om
geprezen te worden. Er is  derhalve een gevaar dat hij arrogant en
grootsprakig wordt.

Aboe Hoerairah citeerde de woorden van Allah�s boodschapper zeggende:
�Allah, de Grootste en Glorieuze heeft gezegd: Trots is Mijn mantel en
grootsheid is Mijn kleed, en eenieder die ten opzichte van deze met Mij
wedijvert zal ik in de hel werpen.� (Sahih Moeslim, deel 4, 6349, Soenan
Aboe Dawoed, deel 3, 4079)



Aboe Hoerairah citeerde de waarschuwing van Allah�s boodschapper over het
aanbidden van jezelf: �Er zijn drie verwoestende dingen: verlangens die
gevolgd worden, hebzucht dat gehoorzaamd wordt, en een persoons�
zelf-aanbidding en eigendunk; en dit is de ergste van de drie.�
Allah de Verhevene heeft ons tevens gewaarschuwd tegen het vervallen in de
categorie van de christenen en joden die in de Qor�aan worden genoemd:
�Degenen die juichen over hetgeen zij hebben gedaan en gaarne worden
geroemd voor hetgeen zij niet deden, denkt niet, dat zij veilig zijn voor straf. Er
wacht hen een pijnlijke kastijding.�
(aal-Imraan:188)

2. Angst voor kritiek
Niemand houdt ervan om bekritiseerd te worden. De afkeer van kritiek met
betrekking tot religieuze praktijken kunnen in twee categorie�n worden
onderverdeeld:
a. De eerste categorie is dat van een persoon die een gebod van Allah
verwaarloost om zo de kritiek van zijn soortgenoten te vermijden. De ware
gelovigen worden echter als volgt in de Qor�aan beschreven:
"...They do not fear the criticism of those who criticize. And this is the
blessing of Allah; He gives it to whomsoever He wishes. Verily, Allaah is
Self-Sufficient, all Knowing. " (Al-Maa`idah : 54)

b. De tweede categorie is dat van een persoon die bepaalde geboden van de
islaam gehoorzaamt,  niet omwille van Allah, maar uit vrees dat mensen op
hem neer zullen kijken en hem zullen bekritiseren als hij dit niet doet.
Een man kan bijvoorbeeld zijn formele gebeden in de moskee verrichten omdat hij
niet door de mensen bekritiseerd wil worden voor het thuis verrichten van
de gebeden, of uit vrees dat ze zullen denken dat hij helemaal niet bidt.


3. Hebzucht naar bezittingen van mensen.
Als een persoon begeert wat andere mensen bezitten, of het nou rang, geld,
of macht is, dan wenst hij hen op dezelfde wijze ook te benijden. Als hij
bijvoorbeeld jaloers is vanwege een positie van een bepaald persoon in de
maatschappij, dan zal hij door alle mogelijke middelen in te zetten
dezelfde positie proberen te verkrijgen. Zulke verlangens leiden mensen ertoe om hun
levens te verspillen aan vertoning voor andere mensen zodat zij hen rang,
geld of macht bewonderen.
Deze drie categorie�n worden in de volgende uiteenzetting van de profeet
ge�mpliceerd:  Aboe Moesa overleverde dat een persoon bij de profeet kwam
en vroeg: �Een persoon vecht om zijn eer te beschermen (maw om kritiek te
vermijden), een ander bewijst zijn moed (maw om ervoor geprezen te worden),
en een derde om te poseren (zodat zijn positie gezien kan worden); welke
van deze drie vecht op de weg van Allah?� Hij antwoordde:
�Eenieder die vecht om het woord van Allah te doen overheersen (maw
eerbewijs aan de islaam te tonen en het in het land te grondvesten), hij is
degene die op de weg van Allah vecht.� (Sahih al-Boekhaarie deel 4, 65)

Sommige geleerden adviseerden:
�Verwijder de oorzaken van riyaa� van jezelf door de mening van mensen even
onbelangrijk als (de mening van) dieren en kleine kinderen te beschouwen.
Verschil niet in jouw aanbidding tussen de aanwezigheid van mensen of hun
afwezigheid, of tussen hun medeweten van jouw daden of hun onwetendheid.
Wees eerder bewust van de oneindige kennis van  slechts Allah.�

Ten slotte, van pagina 77...(samengevat)

De manieren om riyaa� te vermijden:
1. Het vergroten van jouw kennis over de islaam
2. Doe�a
De profeet onderwees de volgende gespecificeerde doe�a voor riyaa:
�Allahoemma innaa na�oedoe bika an-noeshrika bika shai-an na�lamoehoe wa
nastaghfiroeka limaa laa na�lamoeh.�
( O Allah, wij zoeken toevlucht tot U
tegen het begaan van shirk terwijl wij weten, en wij vragen Uw Vergiffenis
voor (de shirk die we uit onbewustheid/onwetendheid  begaan).
3. Reflecteren op de hemel en de hel.
4. Het verbergen van jouw goede daden.
5. Reflecteren op jouw tekortkomingen.
6. Het vergezellen van de godvruchtigen.
7. Kennis opdoen over riyaa�.
Wat Allah(swt) wil geschied er is geen kracht of macht buiten Hem!
Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.141 seconden.