Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

De dwalende sekte van al-Qur’aaniyyin

 Post Reply Post Reply
Schrijver
ABTT Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 19 december 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 418
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote ABTT Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: De dwalende sekte van al-Qur’aaniyyin
    Geplaatst op: 22 maart 2006 om 04:16

In eerste instantie geplaatst door Peter Pan

Misschien hebben zij wel gelijk en dwaal jij. Heb je een groot probleem.

 

en wanneer ga jij je dan bekeren (van christendom naar koranieten)?

Constantijn: 315 Milaadiya
Waarom werkt Islaammail niet meer correct?
Terug naar boven
Lailat Oelqader Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 27 oktober 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 374
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Lailat Oelqader Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 31 oktober 2005 om 12:17
Ik ben er niet zo bang voor pannetje.....
Terug naar boven
jiyuu Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 30 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2357
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote jiyuu Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 31 oktober 2005 om 11:21
In eerste instantie geplaatst door Lailat Oelqader

Sallem alleikoum aghie jiyuu....

Djazaak Allah voor je toevoeging, klopt inderdaad ik ken een zuster die deze weg volgt waarmee ik vaak in dialoog ga. Ze verwerpen inderdaad veel dingen die voor ons verplicht zijn gesteld zoals, bidden met hijaab dat doet zij niet, hijaab hoeft niet volgens hun wel wijde kleding zoals je net schreef. Anaal sex is toegestaan want nergens in de quraan staat dat het niet mag, en hadiths verwerpen zij. Treurig..Ook is hun wassing  van het gebed anders, de sahada is anders. Het gebed is heel anders en beperkt. Ghair inshaAllah moge Allah ons behoeden voor de dwaling van de fitna van deze tijd amien....

Sallem alleikoum aghie

Wa alaykum salaam,

Het zijn rare figuren, de Ka'aba en de zwarte steen hebben voor hun geen waarde. De qibla in de Quran is volgens hen ook niet de Ka'aba. Soennah hoeft volgens hen niet gevolgd worden en vinden ze totaal niet belangrijk. Als je goed oplet hoor je dat ze niet "as-salamu alaykum" zeggen, maar ze zeggen "salamun alaykum" omdat dat zo in de Quran staat. Er zijn zijn nog veel meer belanrijke Islamitische gebruiken (Salaat) en rituelen (Hajj) die ze afdoen als "bijbelse soennahs". Op slinkse en intelligente manier onderbouwen ze hun standpunten, maar de kloof valt te dichten wanneer je vanuit de Quran aan deze mensen kan duidelijk maken dat de Soennah van de profeet (saw) gevolgd moet worden.

Terug naar boven
Peter Pan Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 28 oktober 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2010
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Peter Pan Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 31 oktober 2005 om 11:05
Misschien hebben zij wel gelijk en dwaal jij. Heb je een groot probleem.
Terug naar boven
Lailat Oelqader Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 27 oktober 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 374
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Lailat Oelqader Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 31 oktober 2005 om 07:07

Sallem alleikoum aghie jiyuu....

Djazaak Allah voor je toevoeging, klopt inderdaad ik ken een zuster die deze weg volgt waarmee ik vaak in dialoog ga. Ze verwerpen inderdaad veel dingen die voor ons verplicht zijn gesteld zoals, bidden met hijaab dat doet zij niet, hijaab hoeft niet volgens hun wel wijde kleding zoals je net schreef. Anaal sex is toegestaan want nergens in de quraan staat dat het niet mag, en hadiths verwerpen zij. Treurig..Ook is hun wassing  van het gebed anders, de sahada is anders. Het gebed is heel anders en beperkt. Ghair inshaAllah moge Allah ons behoeden voor de dwaling van de fitna van deze tijd amien....

Sallem alleikoum aghie

Terug naar boven
jiyuu Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 30 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2357
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote jiyuu Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 31 oktober 2005 om 00:36

Hadithverwerpers zijn niet nieuw en ze bestaan er in verschillen sekten.  Uiteindelijk volgen ze een en dezelfde aqeedah (onder elkaar), maar nemen ze afstand van andere sektes onder de hadithverwerpers. Wat ze ook gemeen hebben is dat al hun inspanningen om tot iets positief te komen, tot nu toe nog tot niets hebben geleid. Je hebt de Koranieten, ahle QURAN etc., de meesten vallen onder de groep �submitters�. Ze negeren alle Islamitische rituelen: Hajj doen ze niet, salaat doen ze niet en is volgens hen niet eens aanbidding, De Ka�aba in Mekka heeft voor hen ook geen betekenis. De vrouw hoeft volgens hen geen hijaab te dragen die hoofd en haar bedekt. Losse kleding die alleen het lichaam bedekt is volgens hen voldoende. De vrijdag khutbah bestaat niet volgens hen en is het vrijdagsgebed geen jamaat gebed dat iedere vrijdag moet plaatsvinden. Alles waar de Islam voor staat, verwerpen zij. De soennah volgen ze niet en niet eens de salaam wordt gegeven hoe wij dat altijd doen.

De verschillen tussen deze groepen onderling bestaan omdat de een zegt dat alle hadith meteen verworpen dienen te worden en de Quran alleen genoeg is. En de andere zegt dat alle hadith in onze tijd onbetrouwbaar zijn en niet gevolgd dienen te worden.

Wat deze mensen proberen te doen, is het ontwijken van vragen van de niet-moslims, evangelistische christenen, athe�sten en islamofoben. Vraagstukken als de imamMahdi, dood van Jezus (as), sommige ahadith over bijvoorbeeld het vroege huwelijk van Moeder der Gelovigen Aisha (ra) hoeven ze dan niet meer uitleg te geven. Als je de ahadith verwerpt, dan hoef je hier natuurlijk ook geen antwoord meer op te geven. Lekker makkelijk.

Deze mensen volgen een heel andere religie, dan wij doen volgens de Islam. Zij verwerpen de soennah compleet terwijl in de Quran zelf staat dat we die moeten volgen. De meeste groepen onder de Koranieten en hadithverwerpers zeggen dat de Quran voldoende is en dat de soennah van de Profeet (saw) niet gevolgd hoeft te worden. Een heel ongelukkige manier van denken!

We kennen de soennah en we kennen hadith. Sommige van hun sekten verwerpen beide. Andere sektes erkennen dat de Soennah gevolgd dient te worden, maar zeggen dat de ahadith niet authentiek zijn. Zelfs die van imam Bukhari en imam Muslim niet. Hun manier van Islam is: kies wat je wilt en verwerp dat wat je niet aanstaat.

Terug naar boven
Abou Jabir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1813
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abou Jabir Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 30 oktober 2005 om 10:12

Wie en wat zijn de Koranieten?

De Koranieten claimen de enige ware Islam aan te hangen. Zelf omschrijven de Koranieten zich als 'diegenen die de Islamitische bewustwording realiseren' en 'diegenen die zich werkelijk overgeven'. Zo valt het volgende te lezen op de website van Islamitische Bewustwording Nederland (een orgaan van de Koranieten):

''We richten ons op het zuiveren van de Islam van alle elementen die aan de oorspronkelijke leer van de Koran zijn toegevoegd. De interpretatie van de Koran kan alleen objectief gebeuren, als men hierbij objectieve bronnen en methodes hanteert. Deze zijn niets anders dan de Koran (de bron) gecombineerd met het verstand en de rede die de mens heeft gekregen (de methodes).

De Koran is een leidraad voor de gelovigen die voor alle tijden is bedoeld. Als de Islam ge�nterpreteerd wordt met enkel de Koran als basis voor de interpretatie, dan zal de juiste weg, zoals God die bedoelde te laten zien, weer duidelijk worden.''

Dus zij beweren dat de islamitische wereld bewust moet worden van het feit dat, zoals de Koranieten stellen, "elementen aan de oorspronkelijke leer van de Koran toegevoegd zijn".

Betreffende overgave, hierover valt binnen de website genaamd "Submission" het volgende te lezen:

''Wat is de gemeenschap van overgevers (zij die zich overgeven)? De Gemeenschap van overgevers, is een groep gelijkwaardige individuen die zijn samengekomen om God, en slechts God te aanbidden. Wij volgen de godsdienst van Adam, Noach en Abraham. Het was de godsdienst van Mozes en Jezus en Mohammed. Het was de godsdienst van elk van de profeten en boodschappers. Elk van hen waren overgevers aan God, en alleen God. Om van een dergelijke gemeenschap lid te worden, heeft u geen lidmaatschap nodig, noch moet u om het even voor bepaalde rechten betalen. Als u een overgever bent, dan bent u onze broeder of zuster. De overgevers zijn lid van ��n familie. Zij zijn bondgenoten van elkaar. Zij helpen en steunen elkaar zoals God en Zijn engelen hen helpen en steunen. Zij zijn ook verenigd binnen ��n rank terwijl zij streven voor de zaak van God. De overgevers volgen de revelaties van God, en voeren de bevelen van God uit naar gelange zij kunnen. Zij volgen de waarheid van hun Heer, niet de bedorven godsdiensten en de kunstmatige doctrines. De overgevers geloven dat de ware overgave vandaag de dag als een kostbaar juweel onder bergen en opgestapelde kunstmatige innovaties wordt begraven. Ons doel is deze innovaties te zuiveren door alleen de Koran te bevestigen, en het juweel van ware overgave aan de wereld te presenteren. Als u deel van deze geschiedenis wilt uitmaken in dit wezen, kunt zich u bij ons en onze zaak aansluiten. De God zegene u.'' (vertaling van "What is the community of submitters?")

Ook hier wordt beweerd dat de wereld bevrijd moet worden van de 'kunstmatige innovaties', lees:
''Ons doel is deze innovaties te zuiveren door alleen de Koran te bevestigen, en het juweel van ware overgave aan de wereld te presenteren.''

Opvallend is dat de Koranieten wanneer zij over 'innovaties' spreken, niets anders lijken te bedoelen dan acceptatie van de seerah van Profeet van Islam (saw) als bron van bewijs binnen Islam. De Koranieten erkennen niet dat het leven van de Profeet (saw) een voorbeeld is voor de moslims, en dus een bron voor bewijs, en zij verwerpen derhalve de hadith (overleveringen over het leven van de Profeet; zijn woorden en gedragingen). Zo valt hierover op de website van IBN het volgende te lezen:

"De meeste mensen die zich moslim noemen belijden een religie die gebaseerd is op verschillende bronnen. De autoriteit die aan die bronnen wordt toegekend verschilt per stroming. Alle moslims erkennen de autoriteit van de Koran. Allen erkennen dat deze door God is geopenbaard aan de profeet Mohammed. De belangrijkste bron die naast de Koran erkend en gebruikt wordt is de Hadith. De Hadith is een verzameling van overleveringen over de profeet Mohammed die ongeveer tweehonderd jaar na zijn dood samengesteld en op schrift gesteld is. De Soenna is de leefwijze die gebaseerd is op die Hadith. De autoriteit die aan de verschillende hadiths wordt toegekend verschilt per stroming. Deze komt voort uit de authenticiteit die al dan niet aan een hadith wordt toegekend."

En:

"God verplicht ons kennis te vergaren over een onderwerp voordat we dit accepteren, dus: wat staat er nou werkelijk allemaal in de hadith? Om mensen een indruk hiervan te geven, zullen wij proberen op dit gedeelte van de site overzichten te geven van de inhoud van verschillende hadith met betrekking tot bepaalde onderwerpen."

Om vervolgens te eindigen met:

"Om een goede moslim te zijn is het van essentieel belang dat alleen datgene wat door God is gelegitimeerd als religieuze leidraad wordt genomen. De Hadith is niet door God gelegitimeerd, de Koran wel."

Dus beweren de Koranieten dat de hadith als bron binnen Islam ongeldig zijn. Dit is volgens hen een 'innovatie', naast de Koran. Volgens de Koranieten bestaat Islam uit enkel de Koran, en is al het andere waarop de moslims zich altijd op gebaseerd hebben - het voorbeeld gesteld door de Profeet (saw) - een 'innovatie' in het geloof. Dit is het kernpunt van de idee�n van de Koranieten, hetgeen dat hen Koranieten maakt en hetgeen waar ze hun naam aan te danken hebben.

Buiten dit, de Koranieten beweren tevens dat de Koran een rekenkundig wonder betreffende het getal 19 bevat:

"Khalifa (Rashad Khalifah, een bekend figuur binnen de wereld van de Koranieten, red.) stelde dat de Koran een rekenkundige code bevatte die neerkomt op het nummer 19. Hij ging hier zelfs zo ver mee dat hij 2 verzen van de Koran 'verwijderde', omdat volgens hem het woord God geen 'meervoud meer van 19 is, tenzij we deze verwijderen,'  en dat 'de optelsom van alle verzen waar het woord God in voorkomt is 19x6217, als het valse vers 9:129 erbij gevoegd word, dan verdwijnt dit fenomeen.' " (bron: The Submitters who are they? door Hamza Yusuf)

Deze mensen, die dus ondermeer beweren de Islamitische bewustwording te realiseren, die zich overgevers noemen, maar van wie sommigen Rashad Khalifah en zijn theorie van het 'rekenkundig wonder van de 19 in de Koran' aanhangen, en die ook beweren een voortzetting te zijn van de Mutazilla, vallen allen de titel Koranieten toe omdat zij allen gemeenschappelijk openlijk de hadith verwerpen. Zo zegt de redactie van de IBN-Website omtrent de bronnen van hun idee�n en andere websites waarnaar zij adviseren:

"Gemeenschappelijke deler voor de sites die op deze pagina vermeldt staan is niet dat IBN het 100% eens is met wat er op de sites verteld wordt, maar het feit de sites pretenderen de Islam te beleven met de Koran als enige absolute bron."

Waar komen deze idee�n vandaan en wat is hun geschiedenis?

Om de Koranieten te leren begrijpen is het noodzakelijk hun de idee�n in een historische context te plaatsen. Oorspronkelijk waren het christelijke missionarissen, wiens aanwezigheid in de Islamitische wereld in de 19e eeuw haar hoogtepunt bereikte op plaatsen zoals hedendaags Libanon, die beweerden dat de huidige Koran gecorrumpeerd en incompleet is. Deze arabisten / ori�ntalisten baseerden zich hierbij op bepaalde overleveringen. Een van hun stellingen luidt dat er verzen van de Koran voor eeuwig verloren zijn gegaan doordat de manuscripten die dezen bevatten door een huisdier opgegeten zijn. Zij quoten uit een boek van Ibn Hazm:

"De verzen waren in het bezit van A�sja in een exemplaar (van de koran). Toen Mohammed stierf en de mensen druk bezig waren met de voorbereidingen van de begrafenis kwam een gedomesticeerd dier en at het op." [Ibn Hazm, volume 8, deel II, pagina 235 en 236]

Met deze claim wilden de missionarissen aantonen dat de Koran incompleet is, niet langer perfect, en dus net langer geschikt om een leven op te baseren zoals de moslims doen. Het was onderdeel van hun methode om mensen tot het Christendom op te roepen, of dan toch tenminste van Islam af te doen dwalen.

Sommigen zouden zeggen ingegeven door het feit dat het Christenen waren, die de moslims op voorhand niet zouden geloven, bleef de oproep van de missionarissen grotendeels onbeantwoord, en bleven hun woorden zonder invloed. Maar deze vormen dan ook een bewering die eenvoudig te weerleggen was door de moslims.

Namelijk, A�sja (ra) zelf verklaarde dat zij nog precies wist wat zij had verloren, en dat Abdallah ibn Abu Bakr hier ook bij aanwezig was. Dit is overgeleverd door: Daraqutni, al-Bazzar en al Tabarani, op gezag van Mohammed ibn Ishaak die het van Abdallah hoorde die het op zijn beurt weer van A�sja zelf hoorde. Belangrijker nog, echter,  iedereen weet dat al vanaf het begin van Islam de moslims de openbaringen die Mohammed Rasul Allah (saw) van Allah (swt) ontving uit het hoofd leerden om te kunnen reciteren, en dat juist de Koran op basis van hetgeen de mensen aldus bewaard hadden opgesteld is. Veel, veel mensen kenden de Koran uit het hoofd, en toen eenmaal de beslissing was genomen om deze op schrift te verzamelen ging men bij deze mensen te rade. Wat iemand gememoriseerd had werd vergeleken met wat anderen gememoriseerd hadden, en omdat de geciteerde verzen identiek dezelfde waren voor een grote groep van overleveraars was er onomstotelijk bewijs dat zij inderdaad behoorden tot hetgeen de Profeet van Allah (saw) verkondigd had alszijnde openbaring van Allah (swt). Dus het feit dat twee verzen die genoteerd stonden opgegeten waren mag dan zo zijn, dit betekent absoluut niet daarmee de dat kennis van deze verzen verloren is gegaan - de moslims konden dezen allen uit het hoofd!

Een persoon genaamd Rashad Khalifah nam dit verder op. Rashad Khalifah is geboren te Ca�ro in Egypte en was volgens bepaalde bronnen van huis uit eigenlijk een koptisch christen genaamd Richard Kalif, omdat hij onder deze naam geregistreerd zou staan in Egypte zowel als in Amerika, waar hij later verbleef te Tucson, Arizona, om een eigen commentaar op de Koran samen te stellen. Hij introduceerde de theorie van 'het wonder van 19':

"Khalifa stelde dat de Koran een rekenkundige code bevatte die neerkomt op het nummer 19. Hij ging hier zelfs zo ver mee dat hij 2 verzen van de Koran 'verwijderde', omdat volgens hem het woord God geen 'meervoud meer van 19 is, tenzij we deze verwijderen,'  en dat 'de optelsom van alle verzen waar het woord God in voorkomt is 19x6217, als het valse vers 9:129 erbij gevoegd word, dan verdwijnt dit fenomeen.' " (bron: The Submitters who are they? door Hamza Yusuf)

Net als de christelijke missionarissen verkondigde Khalifah dus dat twee verzen uit de Koran vals waren en verwijderd dienden te worden. Maar verder, op pagina 94 van zijn boek getiteld: "Quran: The Final Scripture" valt te lezen:

"God leert ons in deze verzen dat de uitvinding van de Hadith en / of de Soennah is geschapen om de ware moslims van de valse moslims te scheiden. De ware moslims eren de Koran, de gehele Koran en niets anders dan de Koran."

Als zodanig zien velen in Rashid Khalifah de 'vader' van de Koranieten, degene die in de meer recente geschiedenis het idee van afwijzing van de seerah van de Profeet (saw), de hadith, (herintroduceerde). Buiten zijn verwerping van twee verzen uit de Koran verwierp hij dus tevens het leven van de Profeet als voorbeeld voor de moslims. Maar, ook beweerde hij dat Mohammed (saw) de Koran zelf geschreven had, en verwierp hij de tweede helft van de Khalima Shahada (geloofsovertuiging van Islam), zijnde "Mohammedun Rasul Allah (Mohammed is Gods boodschapper)". Volgens Rashad Khalifah was Mohammed dus niet een profeet. En, net als Mirza Ghullam, de stichter van de Ahmediyya beweging, beweerde Rashad Khalifah uiteindelijk zelf een profeet te zijn, die de Koran in haar ware esoterische betekenis (de betekenis die enkel 'ingewijden' kunnen vinden en niemand anders, red.) kon lezen omdat hij bepaalde openbaringen hierover ontvangen zou hebben. [bron: Hamza Yusuf]

In antwoord op de Koranieten

Meneer Khalifah plaatste zichzelf daarmee zo duidelijk buiten Islam, dat het niet eens de moeite waard lijkt om uiteen te zetten waarom precies de Koranieten die hem volgen het bij het verkeerde eind hebben betreffende de rol van seerah van de profeet binnen Islam, of meer precies dus de rol van de ahadith binnen Islam. Maar, hoewel zij allen duidelijk de interpretaties van Rashad Khalifah aanhangen en verwijzen naar zijn artikelen en boeken, bestaan binnen de Koranieten vertakkingen die beweren geen volgelingen van Rashad Khalifah te zijn, maar een neo-Mutazilla te vormen. Zij verwijzen naar de Koran om te proberen te bewijzen de Soennah niet geldig is als bron binnen Islam. Om precies te zijn naar de ayet waarin Allah (swt) zegt, de vertaling waarvan zoveel betekent als:

"O profeet! Waarom verklaar jij verboden wat God heeft toegestaan om je vrouwen tevreden te stellen? God is vergevend en barmhartig." [Zie de vertaling van de betekenissen van de Koran, soerah At-Tahriem 1]

In hun uitleg van dit vers stellen zij dat Allah (swt) er mee aangeeft dat de weledele Profeet Mohammed (saw) een fout heeft gemaakt in zijn taak als boodschapper, omdat hij zelf een oordeel heeft verzonnen en uitgesproken zonder tussenkomst of openbaring van Allah (swt). Daarom dus, volgens de Koranieten, zouden de ahadith vals zijn en de Soennah geen rechte leiding. In antwoord op hetgeen hier beweerd wordt, is het noodzakelijk de uitleg gegeven aan dit vers door de Koranieten te toetsen.

De Koran is een complex werk waaruit men niet zonder kennis van zaken een vers kan citeren en dat tot algemene regel kan verheffen. Al de verzen van de Koran zijn neergezonden in een bepaalde context, met een bepaald doel. Als gevolg hiervan, waar het vers de mogelijkheid laat om op verschillende mogelijkheden ge�nterpreteerd te worden, daar worden de mogelijke interpretaties beperkt door de context waarin het vers werd geopenbaard en het doel waarmee het vers werd geopenbaard. Een Tafsir is een Koran exegese, of met andere woorden een uitleg van de betekenis van de verzen van de Koran. Ze is een verduidelijkend commentaar zodat men de verzen beter kan begrijpen. Een Tafsir verduidelijkt de context waarin een vers werd neergezonden, en legt de samenhang uit met andere verzen en met de Soennah van Mohammed (saw) - deze samenhang kan de toepassing en betekenis van een vers verduidelijken. Bij interpretatie van een vers, moet men ook de context van de openbaring in overweging nemen, alsook het volledige kader van de islamitische leer. Op basis van al deze elementen, kan men dan zien of het om een uitzondering of een algemene regel gaat, op welke situaties het vers al dan niet van toepassing is, enz.

De Asbab al-Noezoel  (de reden van openbaring) van het vers dat de Koranieten aanhalen is de volgende:

Al Bukhari heeft overgeleverd dat 'Ubayd Bin Umayr hoorde dat A�sja beweerde dat: "Allah's boodschapper (vrede zij met hem) gebruikelijk voor een bepaalde tijd verbleef in het huis van Zaynab bint Jahsh en aldaar honing dronk." Ze zei: "Hafsah en ik besloten dat als de Profeet (vrede zij met hem) een van ons tegen het lijf zou lopen, we zouden zeggen: "Ik ruik Maghafir (een soort drank) bij jou, heb je Maghafir genuttigd?" Toen hij uiteindelijk een van ons twee�n tegenkwam, zei zij dit tegen hem. Zijn (vrede zij met hem) reactie was: "Nee, maar ik dronk honing in het huis van Zaynab bint Jahsh, en ik zal het nooit meer drinken."

Toen werd het volgende geopenbaard:

"O profeet! Waarom verklaar jij verboden wat God heeft toegestaan om je vrouwen tevreden te stellen? God is vergevend en barmhartig." [Zie de vertaling van de betekenissen van de Koran, soerah At-Tahriem 1]

Allah (swt) laat hier duidelijk blijken dat het eten van honing gewoon toegestaan is, en dat de Profeet (saw) niet hoeft te laten wat Allah (swt) heeft toegestaan enkel om zijn vrouwen tevreden te stellen. De mensen zouden daaruit anders kunnen begrijpen - ten onrechte - dat wat de Profeet uit liefde voor zijn vrouwen deed een gebod voor al de moslims zou zijn. [bron: Tafsier ibn Kathir]

Dit is dus de reden waarom dat vers is geopenbaard, en hieruit volgt hoe dit vers begrepen dient te worden. En dit is dus niet zoals de Koranieten ons willen doen geloven alsof Allah(swt) ons zou waarschuwen tegen gebruik van de ahadith. Sterker noch, met deze uitleg spreken de Koranieten verschillende verzen in de Koran met eenduidige betekenis, verzen die niet uitgelegd kunnen worden omdat ze slechts een mogelijke betekenis kennen (qatai), tegen. Verzen die ingaan op de rol die de Seerah van de Profeet speelt in Islam. Allah (swt) zegt, de vertaling waarvan zoveel betekent als:

"Bij de ster wanneer zij valt, Uw metgezel is noch afgedwaald noch afgeweken, Noch spreekt hij naar eigen begeerte. Het is slechts de Openbaring die wordt nedergezonden. Hij, die grote macht heeft, onderwees hem, Die kracht bezit. Zo is hij volmaakt geworden." [Zie de vertaling van de betekenissen van de Koran, soerah an Nadjm 1 - 6]

, en

"En wie Allah en Zijn boodschapper gehoorzaamt en Allah vreest en godvruchtig is jegens Hem, dezulken zullen slagen." [Zie de vertaling van de betekenissen van de Koran, soerah An Nur 52]

, en

 "Wie de boodschapper gehoorzaamt, gehoorzaamt Allah" [Zie de vertaling van de betekenissen van de Koran, soerah An Nisa 80]

, en

"Vreest daarom Allah en regelt (uw geschillen) onderling inschikkelijk en gehoorzaamt Allah en Zijn boodschapper als gij gelovigen zijt" [Zie de vertaling van de betekenissen van de Koran, soerah Al Anfal 1]

De Koran geeft duidelijk aan welke waarde aan de woorden van de Profeet (vrede zij met hem) toegekend dient te worden:

"En wat de Boodschapper u ook geeft, neemt het (aan), en wat hij verbiedt, weerhoudt u daarvan en vreest Allah. Zeker, Allah is streng in het straffen." [zie vertaling van de betekenissen van de Koran, soerah Hasr 7]

Volgens Djaber (ra) zei de Profeet (saw) op zijn afscheidsbedevaart:

"Ik heb jullie iets nagelaten, dat, wanneer jullie je daaraan houden, ervoor zal zorgen dat jullie nooit verkeerd geleid zullen worden: het Boek van Allah de Verheven en dat wat jullie van mij krijgen door me vragen te stellen (oftewel de Hadith)" [Moslim]

Diverse malen heeft de Profeet (vrede zij met hem) het belang van de Hadith benadrukt. Zo stelde hij eens, aldus zijn geliefde vrouw Aisja (ra), in een Khutbah (verhandeling) deze retorische vraag:

"Wat zal de toestand zijn van die mensen, die zich afzijdig houden van iets wat ik zelf doe?" [Bukhari]

Ten slotte, Allah (swt) zegt, de vertaling waarvan zoveel betekent als:

"Gelooft gij dan slechts in een gedeelte van het Boek en verwerpt gij een ander gedeelte? Er is geen beloning voor degenen uwer, die zulks doen, behalve schande in dit leven; en op de Dag van Opstanding zullen zij de strengste kastijding moeten ondergaan, want Allah is niet onachtzaam betreffende hetgeen gij doet." [Zie de vertaling van de betekenissen van de Koran, soerah Al Baqarah 85]

Dus op basis van een meer alomvattende kijk op de verzen in de Koran, tezamen met een juiste interpretatie van deze verzen in lijn met de reden van openbaring, is duidelijk dat het leven van de Profeet van Islam wel degelijk een rol speelt binnen Islam. Al hetgeen hij heeft gezegd en gedaan, het is een openbaring van Allah (swt). En het is een plicht op de moslims om zich op basis van een juist begrip tevens op het voorbeeld van de Profeet (saw) te baseren. Met andere woorden, de uitleg door de Koranieten van het vers dat zij aanhalen, is onjuist omdat het niet past bij de context waarin het vers werd geopenbaard, en omdat het niet past bij de reden waarvoor het vers werd geopenbaard. Ze is niet een valide islamitische mening, ze is een onjuiste mening.

Betreffende de verwijzing naar de Mutazillah stroming, het frappante is dat nergens uit blijkt of in terug te vinden valt dat de Mutazillah geclaimd hebben dat de ahadith verworpen zouden moeten worden.


Wat betreft de betrouwbaarheid van de Hadith

Naast de uitleg van een specifiek vers uit de Koran dat de Koranieten over het algemeen aandragen ter bevestiging van hun stelling dat de ahadith verworpen dienen te worden, de onjuistheid waarvan nu bewezen is, is veel van de stelling van de Koranieten gebaseerd op het argument dat zegt dat de hadith verzameling onbetrouwbaar is. Hier wordt dus niet het voorbeeld van de Profeet (saw) an sich in twijfel getrokken, maar meer de betrouwbaarheid van de data waaruit de moslims kennis halen omtrent het voorbeeld gesteld door de Profeet (saw). 

In reactie op dit argument, de term hadith dient begrepen te worden als de woorden, daden en levenshouding van de heilige profeet Mohammed (saw). De kennis van de hadith heeft de daden, woorden en levenshouding van de Profeet (saw) van de Islam tot onderwerp. Onder hadith verstaan we dus het verslag over datgene wat de Profeet (saw) deed en zei, alsmede wat hij zijn metgezellen zag doen en stilzwijgend toestond.

Een hadith heeft twee delen: een isnad en een mat'n. De isnad is de lijst van personen die het bericht hebben overgeleverd. Het woord isnad betekent eigenlijk "steun" of "grondslag", omdat de betrouwbaarheid en de juistheid van de inhoud van een hadith wordt geacht gegarandeerd te zijn door de betrouwbaarheid van deze lijst, en van de in deze lijst genoemde moslims. Een isnad dient terug te gaan tot op de Profeet zelf, of tot op een van zijn metgezellen.

In vertaling van een isnad komt de formule "op gezag van" uiteraard regelmatig voor. Het Arabische gebruik daarvoor het voorzetsel 'an. De inhoud van de hadith wordt mat'n genoemd. Er bestaan Arabische teksten waarin de lezer geconfronteerd wordt met steeds haast dezelfde mat'n met iedere keer verschillende isnads. Maar zelfs als de mat'n van twee ahadith geheel gelijk zijn, dan is er toch sprake van twee ahadith omdat er verschillen zijn in de isnad.

De isnad speelt dus een belangrijke rol in de wetenschap van de hadith, omdat op haar basis men een uitspraak kan doen betreffende de betrouwbaarheid van de overlevering. De personen in de keten van overlevering moesten aan de hoogst mogelijke eisen van betrouwbaarheid voldoen, wilde een hadith waarin zij als overleveraar voorkomen geaccepteerd worden alszijnde "betrouwbaar". Bijvoorbeeld, imam Boechari reisde eens honderden kilometers om een man te bezoeken, die hem mogelijker een hadith van de Profeet (saw) zou kunnen vertellen. Na een zware reis kwam imam Boechari aan op de plaats van bestemming. Daar zag hij dat de bewuste man buiten zijn huis stond en bezig was zijn paard dat verderop aan het grazen was, met een lege haverzak naar zich toe te lokken. Imam Boechari concludeerde hierop dat de man onbetrouwbaar was, hij 'loog' immers tegen zijn paard, en vertrok daarop onmiddellijk, zonder ook maar ��n woord met de man te wisselen. Deze anekdote laat duidelijk zien hoe nauwkeurig en veeleisend Imam Boechari was bij het verzamelen van de hadith.

Voorbeelden van verdere vereisten die gebruikelijk werden gesteld aan de personen die voorkwamen in de isnad zijn:

  • De naam, bijnaam, titel, afkomst en het beroep van de persoon moest bekend zijn. 
  •  De persoon mocht geen enkele leugen gesproken hebben over een Hadith van de Profeet (saw).
  • De persoon mocht nooit van een misdaad beschuldigd zijn.
  • De persoon mocht niet ooit bij andere voorvallen een leugen hebben verteld.  
  • De persoon mocht niet bij herhaling fouten of grove overtredingen gemaakt hebben. 
  • De persoon moest bekend staan als over een goed geheugen te beschikken.
     

Om als "saheeh (betrouwbaar)" geclassificeerd te kunnen worden, stelden de grote verzamelaars van de ahadith dus zware vereisten aan degenen genoemd in de isnad. Vandaag de dag nog bestaan de boeken waarin deze personen en hun afkomst (stamboom) uitvoerig wordt beschreven. Gezien deze hoge eisen is het onjuist om te stellen dat de hadith in het algemeen onbetrouwbaar zijn. [bron Expliciet: "de hadith", en "Over de Hadithwetenschappen"]

Conclusie

De rol van het voorbeeld van de Profeet (saw) is te verduidelijken wat er in de Koran geopenbaard is. Zo staat er herhaaldelijk in dat er gebeden moet worden en dat de zakaat (jaarlijkse afdracht van 2,5% over bezit als vorm van aanbidding) een verplichting is, maar pas in de ahadith kan er gevonden worden hoe we bijvoorbeeld moeten bidden of wanneer en door wie dit dient te geschieden. In de ahadith kunnen dan ook aanwijzingen gevonden worden over onderwerpen die het gehele praktische leven van een Moslim betreffen, zoals het gebed, de reiniging voor het gebed, het vasten, het huwelijk, geboorte, dood, handel, eten en drinken, etc.

Het volgen van het voorbeeld van de profeet zit zo ingebakken in de beleving van de moslim, dat de oproep van mensen om hiervan afstand te nemen zo goed als onbeantwoord is gebleven, Allah (swt) zij geprezen. Dit is een traditie die teruggaat tot de eerste van sahaba (ra) - waarlijk, het verlaten van deze traditie, dat zou een werkelijke 'innovatie' zijn. Een artikel als deze was niet nodig om de moslims dit duidelijk te maken. Voor iedere moslim is duidelijk, namelijk, dat men van het voorbeeld van de Profeet, en dus de ahadith, geen afstand kan nemen of mag nemen; ook al kan misschien niet iedere moslim zijn of haar redenen hiervoor onder woorden brengen. Dit is de reden voor het verschijnen van dit artikel.

Voor de moslims, verstandelijk gezien is het onmogelijk om te stellen dat de Koran geaccepteerd moet worden, maar dat de hadith verworpen moeten worden omdat dezen van Mohammed (saw) afkomstig zijn. De mensen die de Koran accepteren kunnen niet tegelijkertijd stellen dat de ahadith een onbetrouwbare bron hebben, zijnde Profeet Mohammed (saw), omdat immers de Koran zelf ook tot Mohammed (saw) terugvoert; zij - de woorden van Allah - is aan Mohammed (saw) geopenbaard en hij heeft haar verkondigd als rechte leiding voor de mens.

Het verstand van de mens is in staat om te bewijzen dat inderdaad de Koran het woord van Allah is. En daar enkel boodschappers / profeten de boodschap van Allah (swt) brengen, kan Mohammed (saw) dus niet anders dan een profeet zijn, omdat hij (saw) de Koran heeft gebracht. Deze Koran stelt zelf in verschillende verzen dat de mens in de Profeet (saw) een voorbeeld moet nemen; dat de mens Allah (swt) en Zijn Profeet (saw) moeten gehoorzamen; en dat enkel gehoorzaamheid aan Allah (swt) en Zijn Profeet (saw) tot het goede in het hiernamaals zal leiden. Praktisch gezien, dus, is het onmogelijk voor mensen die de Koran als woord van Allah hebben geaccepteerd om het voorbeeld van Mohammed de Profeet (saw) te verwerpen - daarmee verwerpen zij namelijk een deel van de Koran.

En het argument dat de ahadith niet betrouwbaar zouden zijn, wordt lachwekkend wanneer men kennis vergaart van de methode toegepast door de verzamelaars van de ahadith.

We kunnen nu tot de conclusie komen dat de stelling van de Koranieten vals zijn. Allah verplicht de mensen zich door middel van de verstandelijk methode te vergewissen van het feit dat inderdaad Hij (saw) bestaat, en dat inderdaad de Koran Zijn (saw) zijn. En aan beiden bestaat geen twijfel. De Koran zelf laat dan geen twijfel erover bestaan dat de Profeet (saw) een voorbeeld is voor de mensheid, en door middel van de hadith kunnen wij op betrouwbare wijze leren over het voorbeeld gesteld door de Profeet (saw). Het verwerpen van het leven van de Profeet als voorbeeld voor de mens, is een vorm van ongeloof (kufr) - zij gaat in tegen wat onbetwistbaar bewezen is uit de bron waarover geen twijfel bestaat, zijnde de Koran.

 Om af te sluiten, de woorden van Allah (swt), de vertaling waarvan zoveel betekent als:

"En zeg: 'Waarheid (Haqq) is gekomen en valsheid (Batil) is ten onder gegaan. En valsheid is inderdaad onderhevig om te verdwijnen'.'' [Zie de vertaling van de betekenissen van de Koran, soerah Al Isra 181]

En een waarschuwing van de profeet Mohammed (saw) zelf gericht aan het adres van de gelovigen betreffende deze zaak:

"Laat mij geen van jullie zich ontspannend op zijn bank aantreffen, terwijl hij hoort over iets betreffende mij, wat ik heb opgedragen en verboden (lees: de Soennah) zeggende: 'We weten het niet. Wat we in Allah's boek (lees: de Koran) vonden dat volgden wij'." [Sunan Abu Dawoed, hadith nummer 4588]

Islamitische Bewustwording Nederland is te vinden op:
www.monotheist.nl

De Submission website is te vinden op:
www.submission.org

bron: www.expliciet.nl

Bezoek dit: http://aboujabir.web-log.nl/
"Wie in Allah en de Laatste Dag gelooft, moet het goede zeggen of zwijgen." {Boekharie & Moeslim}
Terug naar boven
Martinuzz Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 06 oktober 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 833
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Martinuzz Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 30 oktober 2005 om 09:59

Het lijkt mij heel logisch om een onderscheid te maken tussen Qur'�n en Sunna. De Sunna is een ander soort bron.
 Het is heel simpel: er wordt waarde gehecht aan de Sunna wegens de getuigenis die erin gegeven wordt van het leven van de profeet Mu7ammad , maar deze getuigenis is opgeschreven door derden en daarmee is pas begonnen een jaar of 100 na de hijra en het duurde nog eens een jaar of honderd voordat het werk systematisch werd benaderd.
Dat betekent natuurlijk niet dat de Sunna geen goede bron van wijsheid meer is. Ik vind het evenwel onbegrijpelijk om het als een nauwkeurige bron te nemen om te leren over de profeet  (zelfs al gaat het over de sa7�7: minstens honderd jaar is erg lang - ik denk dan aan het mondeling overleveren van woorden die een volwassene gedaan zou hebben ten tijde dat mijn oma een klein kind was: de overleveraars kunnen nog zo betrouwbaar zijn, je zal nooit dezelfde woorden hebben als in het begin. Denk ook aan het welbekende spel van mensen die in een kring zitten en de kring rond elkaar een verhaal doorfluisteren: aan het eind is het nooit hetzelfde verhaal, ook al probeerde iedereen het ter goeder trouw zo nauwkeurig mogelijk door te geven.).

Het is allemaal niet zwart-wit natuurlijk. De Sunna lijkt mij een goede bron om van te leren voor een zelfstandig lezer, die leert met zijn eigen hersenen.

 

"J'ai regard� mon ennemi et je m'y suis vu" (Tiscali)
Terug naar boven
Lailat Oelqader Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 27 oktober 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 374
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Lailat Oelqader Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 30 oktober 2005 om 09:15



Vraag: Er bestaat een afwijkende groep mensen die claimen dat ze alleen de Quran volgen, en niet de Sunnah van de Heilige Profeet . Voorzie ons alstublieft van het bewijs dat zij op de verkeerde weg zitten, zodat wij hen dawah kunnen geven, Inshaa Allah.



Antwoord:

Alle lof zij Allah

Enkele mensen zijn gekomen met de claim dat de Sunnah geen bron van wetgeving is. Zij noemen zichzelf "Al-Qur'aaniyyin" en zij zeggen dat we de Quran hebben, dus we pakken datgene wat volgens de Quran halaal is en wat de Quran verbiedt dat vatten we als haraam op. De Sunnah, haar hun eigen zeggen, is vol met verzonnen ahadith, die onrechtvaardig zijn toegekend aan de Boodschapper van Allah (Vrede en zegeningen van Allah zij met hem). Zij zijn de opvolgers van mensen over wie de Profeet (Vrede en zegeningen van Allah zij met hem) heeft gezegd;

"Binnenkort zal er een tijd komen waarin een man achterover zal leunen op zijn bank, terwijl hij een hadith van mij vertelt, en hij zal zeggen "Tussen ons ligt het Boek van Allah; Wat de Quran als halaal verklaard accepteren we als halaal, en wat de Quran haram verklaard accepteren we als haraam" Maar luister! Wat de Boodschapper van Allah verbiedt is zoals hetgene wat Allah verbiedt!" (Al-Fath al-Kabir, 3/438. Al-Tirmidhi heeft dit overgeleverd met een iets andere bewoording, en classificeerde dit als een hassan sahih. Zie Sunan al-Tirmidhi bi Sharh Ibn al-�Arabi, al-Saawi edn., 10/132).

De naam al-Quraniyyin past deze mensen niet, want de Quran vertelt ons, in bijna honderd (!) ayaahs om de Profeet Vrede en zegeningen van Allah zij met hem) te gehoorzamen. Gehoorzaamheid aan de Boodschapper, wordt beschouwd in de Quran als een onderdeel van de gehoorzaamheid aan Allah, Moge Hij . verheerlijkt worden;

"Degene die de Boodschapper gehoorzaam, heeft zeker Allah gehoorzaamhaamd. Maar degene die zich afwend, Wij hebben jou (O Muhammad) niet als een waker over hen gezonden" (An-Nisa, 4:80 vertaling v/d beteknis)

De Quran, die zij zeggen te volgen, ontkent het geloof van degene die weigert de Boodschapper (Vrede en zegeningen van Allah zij met hem) te gehoorzamen, en die zijn beslissingen niet accepteert;

"Maar nee, bij jouw Heer, zij zijn geen gelovigen, totdat zij jou (O Muhammad) laten besluiten in al hun meningsverschillen, en geen verzet bieden tegen jouw besluiten, die ze met volle overgave accepteren" (Vertaling van an-Nisa, 4:65)

Hun claim dat de Sunnah is "besmet" met verzonnen ahadith is niet geldig, omdat de geleerden van deze Oemmah grote zorgvuldigheid hanteerden om de Sunnah te zuiveren van extrene invloeden. Als er enige twijfel bestond over een overleveraar van ahadith, of als er de kleinste mogelijkheid was dat er iets vergeten was, dan was dit genoeg om de hadith te verwerpen. Zelf de vijanden van deze Ummah hebben verklaard dat geen enkele andere natie zoveel aandacht heeft besteed aan het onderzoeken van zijn geschiedschrijvers, vooral in het geval van de Boodschapper van Allah (Vrede en zegeningen van Allah zij met hem).

Om te weten of het verplicht is om een hadith te volgen of niet, moet men slechts weten of de hadith Sahih is of niet. De Profeet (Vrede en zegeningen van Allah zij met hem) was vaak tevreden met slechts 1 metgezel als het ging om het overbrengen van boodschappen aan anderen, wat bewijst dat de hadith die overgelverd wordt door een betrouwbaar persoon gevolgd moet worden.

Bovendien, willen we van deze mensen weten: Waar zijn de ayaat die ons vertellen hoe we moeten bidden, of die ons vertellen dat er vijf dagelijks verplichte gebeden zijn, of die ons vertellen over nisaab met betrekking tot verschillende soorten welvaart voor de zakaah, of over de details van het verrichten van Hajj, en andere zaken die we alleen in de Sunnah vinden? (Bron; Al-Mawsoo�ah al-Fiqhiyyah, 1/44)

Cyber Imam, Het team van al-Islaam.com

http://www.al-islaam.com/al-islaam/c...es%29& qa=223
__________________________
Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.063 seconden.