Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Het islamdilemma

 Post Reply Post Reply Pagina  <12
Schrijver
Lailat Oelqader Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 27 oktober 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 374
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Lailat Oelqader Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: Het islamdilemma
    Geplaatst op: 14 november 2005 om 02:33
Moslims hebben nood aan kritisch denken � Irshad Manji
Interview door Dirk Verhofstadt

Irshad Manji is een Canadese journaliste en een lesbische feministe. Alhoewel ze een gelovige moslim is keert ze zich onbevreesd tegen de misdaden en de hypocrisie van de zichzelf benoemde leiders van haar religie. Met haar boek Het Islamdilemma sluit ze zich aan bij de groeiende groep moslima�s die de onderdrukking van de vrouw in de moslimwereld aanklagen. Het boek is een soort open brief waarin ze de moslims oproept tot �kritisch en onafhankelijk denken�. Manji bepleit een liberale reformatie en een hernieuwd respect voor vrouwen en religieuze minderheden. Met haar boek beoogt de auteur dat moslims in gans de wereld de basis van hun geloof herzien. Het Islamdilemma is thans te koop in Nederland en Belgi�. Dirk Verhofstadt had een exclusief interview met Irshad Manji in Antwerpen.

Ben je gelovig?

Irshad Manji: Ik ben niet echt religieus maar ik denk dat ik wel spiritueel ben. Er zijn bepaalde islamitische rituelen die ik wel doe. Zo vast ik tijdens de Ramadam omdat het mij karakter, discipline en empathie met de armen bijbrengt. Dat zijn waarden waar ik in geloof. Ik geef ook �zakat� volgens het systeem van liefdadigheid van de islam. Wie rijkdom heeft staat een deel van zijn rijkdom af aan diegenen die niets hebben. Deze overdracht van rijkdom is een manier om de sociale ongelijkheid te corrigeren. Ik geef tegenwoordig zelfs meer dan wat van mij als moslim verwacht wordt. Maar ik bid NIET! op de gebruikelijke manier van de moslims. Ik heb dat wel gedaan, tot ik in de twintig was, maar dan realiseerde ik mij dat dit bidden niets meer is dan een betekenisloos ritueel. Ik doe dit op mijn manier en met meer betekenis want ik geef veel om mijn relatie met God. Eigenlijk heb ik meer spontane gesprekken met mijn schepper. En ten slotte weiger ik de pelgrimtocht naar Mekka te doen zolang Mekka joden en christenen op haar grondgebied weigert. Ik moet niet religieus zijn om mij een oprechte moslim te voelen. Een pelgrimtocht is ook alleen voor moslims bedoeld mevrouw Irshad! Wie pot is en niet bid, en een afvallige moslima is hoeft de pelgrimtocht ook niet te voldoen. Pietje wat wil je ons nu weer duidelijk maken

?????

 

 

Terug naar boven
Peter Pan Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 28 oktober 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2010
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Peter Pan Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 14 november 2005 om 03:34

Een van de dingen die ik duidelijk wil maken is dat de Islam en een kritische geest misschien wel niet samengaan.

Afwijkende meningen worden, dat kun je ook op deze site lezen, met de grond gelijk gemaakt. De islam lijkt de mondige individuele mens tot eenvormige kuddedieren terug te brengen.

Gelukkig, lees ik op deze site ook 'andere' geluiden van moslims, t.w. Amier en Django.

Lees maar de reacties die ik krijg op dit artikel. Lege, standaard retoriek. Nergens een inhoudelijke reactie waarom Manji, en op grond van welke redenenen, ongelijk heeft. Dat noem ik een gebrek aan kritische geest.

Dat Manji, lesbisch is, is ook reden tot vervloeking door veel moslims. Daarnaast geeft Manji op heel eigen wijze invulling in haar geloof. Ook dat wordt haar natuurlijk weer aangerekend.

De islam beweerd vrede en respect te prediken, dat stellen de moslims en moslima's op deze site ook; mijn stelling is dat vrede slechts mogelijk is als de inviduele vrijheid gewaarborgd is. En het spijt me te zeggen, dat is helaas nog niet des islams. De sociale druk en dreiging van de kudde is te groot.

Ik vermeld er nog even bij dat Manji, uiteraard, bedreigd wordt. Door moslimsextremisten. Zegt natuurlijk genoeg.

Het artikel is nog niet vollediog geplaatst. Er komt nog een stuk. Daarna zal ik inhoudelijk reageren op haar beweringen.

salaam. PP en/of PP

Terug naar boven
Peter Pan Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 28 oktober 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2010
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Peter Pan Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 14 november 2005 om 11:32

Vervolg intervieuw Manji, uit Volkskrant d.d. 051105.

Ook al begint de operatie Herstel Itjihad in het Westen, haar werking kan niet tot dit werelddeel beperkt blijven. Overal in de islamitische wereld behoren mensen te weten van hun door God gegeven recht om voor zichzelf te denken. Buiten het Westen zou het herstel van de ijtihad misschien bevorderd kunnen worden door verstrekking van micro-kredieten aan ondernemende moslimvrouwen. De koran stelt alleen dat vrouwen onderhorig zijn aan het gezag van de man voor zover deze geld uitgeeft om de vrouw te onderhouden. Als een vrouw voor haar eigen inkomsten zorgt (zoals Khadija, de geliefde eerste vrouw van de profeet Mohammed), kan ze ook zelfstandig beslissingen nemen.

Een Amerikaanse journalist vertelde mij van een bijeenkomst in Kabul, waar een vrouw een microkrediet ontving van een hulporganisatie. Ze begon een kaarsenmakerij en naarmate ze geld verdiende, leerde ze lezen. Voor het eerst van haar leven las deze vrouw de koran. Ze nam kennis van passages die haar de mogelijkheid boden tot zelfrespect. Ze las ze voor aan haar echtgenoot , die haar jarenlang daarvoor had misbruikt. Sindsdien heeft hij haar met geen vinger meer tegen haar zin aangeraakt. Zou het kunnen dat dat de kerntekorten in de Arabische wereld, door de Verenigde Naties omschreven als het gebrek aan kennis, vrijheid en zelfstandigheid van vrouwen, door het herstel van de ijtihad kunnen worden gelenigd? Die mogelijkheid verdient serieuze aamdacht.

Er is vooral behoefte aan de terugkeer van de geest van de ijtihad, meer dan aan de legalitische praktijk. Sommige geleerden zullen aanvoeren dat het jaren studie en training vergt voordat iemand zich kan overgeven aan onafhankelijk redeneren. Anders kan iedere boerenkinkel de koran aanroepen om radicale acties te rechtvaardigen, zoals nu op internet gebeurdt. Het raditionele gezag neemt daar enkel door af. Volgens andere geleerden is dit een elitaire houding, die het patroon van onderhorigheid in het hedendaagse moslimdenken slechts bevestigt, een onderhorigheid die gematigde moslims er bijvoorbeeld van weerhoudt zich uit te spreken tegen extremistische acties.

Ingrid Mattson, hoogleraar in de islam aan Hartford Seminary (een theologische universiteit in de USA) verwoordde het als volgt:

"Vanwege onze nauwe blik, een legalistische benadering en onze autoritaire besluitvormingsstructuren sluiten we die mensen uit die ons een andere blik op de toekomst kunnen bieden".

wordt vervolgd.

Terug naar boven
Peter Pan Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 28 oktober 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2010
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Peter Pan Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 15 november 2005 om 14:31

Vervolg intervieuw Manji uit de Volkskrant d.d. 051105.

Mattson, een vrome moslim, gaat zelfs zo ver dat ze ijtihad aanbeveelt  bij komieken, dichters en muzikanten. Zij heeft een verfrissende boodschap: voordat we weten wie de moeite van het beluisteren waard is, moeten we vele uiteenlopende moslims in staat stellen hun eigen stem te vinden. Daar ben ik het mee eens. En daarom ben ik het project "Ijtihad " begonnen, het eerste wereldwijde netwerk voor veranderingsgezinde moslims. Op mijn website kunt u er meer over lezen..

Over het algemeen kunnen de meesten van ons wel een extra dosis onafhankelijk denken gebruiken, ongeacht onze geloofsovertuiging. Dat werd me opnieuw in het Gaza-kantoor van Al-Hindi, de man die er niet in was geslaagd om 1 vers uit de koran te tonen die zelfmoordaanslagen goedkeurt. Ik vroeg zijn tolk waarom al-Hindi had toegestemd in een intervieuw met mij. 'Hij dacht dat jij gewoon zo'n domme westerse  journalist was' , antwoordde zijn tolk. Een terrorist die vaak genoeg is geintervieuwd door verslaggevers had kennelijk nog nooit de vraag gesteld gekregen: waar is het bewijs?

Het kan misschien geen kwaad als de media de moslims bijvallen in hun zoektocht naar ijtihad. Voor veiligheidstips  kunnen ze beiden bij mij terecht.

Zelf denken mag van de islam.

Terug naar boven
Murat Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 12 maart 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 755
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Murat Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 15 november 2005 om 15:08
In eerste instantie geplaatst door Peter Pan

Een van de dingen die ik duidelijk wil maken is dat de Islam en een kritische geest misschien wel niet samengaan.

Afwijkende meningen worden, dat kun je ook op deze site lezen, met de grond gelijk gemaakt. De islam lijkt de mondige individuele mens tot eenvormige kuddedieren terug te brengen.

Gelukkig, lees ik op deze site ook 'andere' geluiden van moslims, t.w. Amier en Django. 

Lees maar de reacties die ik krijg op dit artikel. Lege, standaard retoriek. Nergens een inhoudelijke reactie waarom Manji, en op grond van welke redenenen, ongelijk heeft. Dat noem ik een gebrek aan kritische geest.

Dat Manji, lesbisch is, is ook reden tot vervloeking door veel moslims. Daarnaast geeft Manji op heel eigen wijze invulling in haar geloof. Ook dat wordt haar natuurlijk weer aangerekend. Waarom accepteer jij niet dat moslims niet zoals christenen zijn ?

De islam beweerd vrede en respect te prediken, dat stellen de moslims en moslima's op deze site ook; mijn stelling is dat vrede slechts mogelijk is als de inviduele vrijheid gewaarborgd is. En het spijt me te zeggen, dat is helaas nog niet des islams. De sociale druk en dreiging van de kudde is te groot.

Ik vermeld er nog even bij dat Manji, uiteraard, bedreigd wordt. Door moslimsextremisten. Zegt natuurlijk genoeg .

Het artikel is nog niet vollediog geplaatst. Er komt nog een stuk. Daarna zal ik inhoudelijk reageren op haar beweringen.

salaam. PP en/of PP

Terug naar boven
Murat Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 12 maart 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 755
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Murat Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 15 november 2005 om 15:12
In eerste instantie geplaatst door Murat

In eerste instantie geplaatst door Peter Pan

Een van de dingen die ik duidelijk wil maken is dat de Islam en een kritische geest misschien wel niet samengaan.

Afwijkende meningen worden, dat kun je ook op deze site lezen, met de grond gelijk gemaakt. De islam lijkt de mondige individuele mens tot eenvormige kuddedieren terug te brengen.

Gelukkig, lees ik op deze site ook 'andere' geluiden van moslims, t.w. Amier en Django. 

Lees maar de reacties die ik krijg op dit artikel. Lege, standaard retoriek. Nergens een inhoudelijke reactie waarom Manji, en op grond van welke redenenen, ongelijk heeft. Dat noem ik een gebrek aan kritische geest.

Dat Manji, lesbisch is, is ook reden tot vervloeking door veel moslims. Daarnaast geeft Manji op heel eigen wijze invulling in haar geloof. Ook dat wordt haar natuurlijk weer aangerekend. Waarom accepteer jij niet dat moslims niet zoals christenen zijn ?

De islam beweerd vrede en respect te prediken, dat stellen de moslims en moslima's op deze site ook; mijn stelling is dat vrede slechts mogelijk is als de inviduele vrijheid gewaarborgd is. En het spijt me te zeggen, dat is helaas nog niet des islams. De sociale druk en dreiging van de kudde is te groot.

Ik vermeld er nog even bij dat Manji, uiteraard, bedreigd wordt. Door moslimsextremisten. Zegt natuurlijk genoeg .

Het artikel is nog niet vollediog geplaatst. Er komt nog een stuk. Daarna zal ik inhoudelijk reageren op haar beweringen.

salaam. PP en/of PP

 in de islaam  moet je handelen door te denken wat mohammed s.a.w zij hebben gedaan dus in zijn richting denken altijd (en door in zijn richting te denken kan je bereiken door hadithen goed te lezen en bestuderen) en als je dus in zijn richting denkt moet je 5 keer per dag bidden moet je mag je geen lesbie zijn mag je geen zelfmoordaanslagen plegen maar wel djihaad verklaren aan de amerrikaanse soldaten. Dus een tip voor jou vertel niet hoe een moslim moet handelen of info typen over mensen die nog nooit de hadith of koran hebben begrepen

Terug naar boven
Elmohtazjiba Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 09 november 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 44
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Elmohtazjiba Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 04 december 2005 om 13:59

Salaam oualaikoem

Zuster Murat, laat het reageren maar zitten.

Met sommigen valt nu eenmaal geen land mee te bezeilen.

wasalaam

Wie kan voor mij een blijvend vissum regelen in SA. En dan in Medina. :D

"wa hasaa an toehiboe shay'an wa hoewa charon lakoem...".
Terug naar boven
Murat Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 12 maart 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 755
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Murat Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 04 december 2005 om 14:09
In eerste instantie geplaatst door Elmohtazjiba

Salaam oualaikoem

Zuster Murat, laat het reageren maar zitten.

Met sommigen valt nu eenmaal geen land mee te bezeilen.

wasalaam

ik vond het altijd vreemd waarom mensen mij zuster noemen op deze forum maar nu zie ik het pas dat ik bij geslacht in plaats van man vrouw heb gekozen Voor de duidelijkheid ik ben een man geen vrouw !!
Terug naar boven
Elmohtazjiba Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 09 november 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 44
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Elmohtazjiba Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 04 december 2005 om 14:17

Wat??

Ik kan het niet lezen... Kies ff een andere kleur wil je

Wie kan voor mij een blijvend vissum regelen in SA. En dan in Medina. :D

"wa hasaa an toehiboe shay'an wa hoewa charon lakoem...".
Terug naar boven
dnijholt Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 01 oktober 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 71
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote dnijholt Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 04 december 2005 om 16:49

goh struisvogel politiek als het niet in het straatje van de denkbeelden valt ???

Salaam oualaikoem

Zuster Murat, laat het reageren maar zitten.

Met sommigen valt nu eenmaal geen land mee te bezeilen.

wasalaam

hoe zou het komen ??

Terug naar boven
Elmohtazjiba Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 09 november 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 44
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Elmohtazjiba Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 05 december 2005 om 03:14
In eerste instantie geplaatst door Murat

In eerste instantie geplaatst door Elmohtazjiba

ik vond het altijd vreemd waarom mensen mij zuster noemen op deze forum maar nu zie ik het pas dat ik bij geslacht in plaats van man vrouw heb gekozen Voor de duidelijkheid ik ben een man geen vrouw !!

 

hhh Gair inshaAllah

Wie kan voor mij een blijvend vissum regelen in SA. En dan in Medina. :D

"wa hasaa an toehiboe shay'an wa hoewa charon lakoem...".
Terug naar boven
Elmohtazjiba Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 09 november 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 44
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Elmohtazjiba Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 05 december 2005 om 03:16
In eerste instantie geplaatst door dnijholt

goh struisvogel politiek als het niet in het straatje van de denkbeelden valt ???

Salaam oualaikoem

Zuster Murat, laat het reageren maar zitten.

Met sommigen valt nu eenmaal geen land mee te bezeilen.

wasalaam

hoe zou het komen ??

Ik heb werkelijk geen ideeeeee. Weet jij het 

Wie kan voor mij een blijvend vissum regelen in SA. En dan in Medina. :D

"wa hasaa an toehiboe shay'an wa hoewa charon lakoem...".
Terug naar boven
Peter Pan Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 28 oktober 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2010
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Peter Pan Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 05 december 2005 om 05:13

Onwetenden kiezen vaak bewust voor onwetendheid.

 

Terug naar boven
Elmohtazjiba Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 09 november 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 44
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Elmohtazjiba Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 05 december 2005 om 06:03
In eerste instantie geplaatst door Peter Pan

Onwetenden kiezen vaak bewust voor onwetendheid.

 

 

Zou best eens kunnen

Wie kan voor mij een blijvend vissum regelen in SA. En dan in Medina. :D

"wa hasaa an toehiboe shay'an wa hoewa charon lakoem...".
Terug naar boven
 Post Reply Post Reply Pagina  <12

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.109 seconden.