Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Onderwerp geslotenKeuze

 Post Reply Post Reply Pagina  12>
Schrijver
Paul Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 19 november 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 143
Directe link naar dit bericht Onderwerp: Keuze
    Geplaatst op: 21 december 2003 om 21:56

Veel mensen op dit forum zeggen dat de mens alleen in de hemel komt als je de Islaam volgt, bhlv als je denooit van de Islaam hebt gehoord, maar wat is nou het wezenlijke verschil tussen de islaam en de andere godsdiensten, waaraan zou een mens moeten herkennen dat de Islaam de enige godsdienst is? Als ik zelf voor een godsdienst zou moeten kiezen zou ik vor het Boudhisme kiezen, een kalme, liefdevolle godsdienst, en de mensen zijn vrijwel altijd ook rustig, aardig en wijs zijn, terwijl er naar mijn mening te veel agressieve mensen de Islaam volgen. + Boedhistische fundementalistische mensen bestaan niet.

Waaraan kan een mens herkennen dat de Islaam de "enige" religie is?

Paul

Welcome to where time stands still
Terug naar boven
Lizio Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 28 oktober 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 73
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 22 december 2003 om 00:03

omdat er maar 1 God is.. kijk maar alleen naar de tijden van de profeten..

of de volgorde van de godsdiensten..

 

jodendom.. christendom.. islam.. mohammed in het jaar 500..

En boedhisme.. hebben toch tal van goden.. dat is zoiezo fout.. afgoden etc etc. etc..

Peac3e.

Alle lof naar Allah SWT voor altijd en eeuwig.
Terug naar boven
Paul Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 19 november 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 143
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 22 december 2003 om 01:15

Wat wil je met de tijden zeggen?

Het Hindoeisme heeft miljoenen goden, het boudhisme 1.

Paul

Welcome to where time stands still
Terug naar boven
~Zahra~ Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 26 november 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 713
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 22 december 2003 om 01:26

de moslimgemeenschap is het grootst in:India,Turkije,Iran,Marokko,indonesie,bangladesch,koeweit, saoedi arabie...behoorlijk wat derde wereld landen dus

het grootste deel van boedhisten wonen in:Oost\zuid oost Azie:sri lanka (ook ontwikklingsland)maar de volgende landen hebben niet meer de status van ontwikkelingsland,de Thailand,japan china....in deze landen wonen dus de meeste boedhisten.Zou het wel of niet wonen in een derde wereld land er mee te maken kunnen hebben?

 

 

Men sluit de ogen van de doden behoedzaam; niet minder behoedzaam moet men de ogen van levenden openen.
Terug naar boven
miss layla Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 18 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 807
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 22 december 2003 om 16:16
In eerste instantie geplaatst door Paul

 

Waaraan kan een mens herkennen dat de Islaam de "enige" religie is?

Paul

Assalaam Aleykoem Paul,

Alleen al door de Heilige KORAN te lezen (en te begrijpen) weet je dat de Islaam de enige religie is...

Wa Aleykoem a Salaam

Terug naar boven
Paul Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 19 november 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 143
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 22 december 2003 om 18:04

Alleen al door de Heilige BIJBEL te lezen (en te begrijpen) weet je dat het Christendom de enige religie is...

Alleen al door de Heilige TORA te lezen (en te begrijpen) weet je dat het Jodendom de enige religie is...

Dat zijn dingen die iedere moslim/chrsiten/jood zou zeggen.

Paul

Welcome to where time stands still
Terug naar boven
miss layla Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 18 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 807
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 22 december 2003 om 18:25

Asalaam Aleykoem paul

De Koran is nooit herschreven. De Bijbel daarintegen wel! De Koran is onaangetast, puur en zuiver. Zo'n prachtig boek kan alleen maar van God afkomen.

Paul heb jij de Koran wel eens gelezen of de Bijbel?

 

Wa Aleykoem a Salaam

 

Terug naar boven
dienares Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 18 augustus 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 327
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 22 december 2003 om 18:29

Zou ik inderdaad ook wel willen weten, en ik wil ook weten of je op dit moment ergens in gelooft, of dat je een atheist ben.

Peace 2 all off you

Islam Is A ReliGiOn Of PeAcE.....
Terug naar boven
Leyla Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 29 augustus 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 302
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 22 december 2003 om 19:57

A selaam oe Ale'ykoem,

Het eerste wat men over de Islam moet weten en goed moet begrijpen, is wat het woord Islam betekend. De religie Islam is niet genoemd naar een persoon zoals het geval is bij het Christendom, wat genoemd is naar Jezus Christus, het Boeddhisme naar Gotama Boeddha en het Marxisme naar Karl Marx. De Islam werd ook niet genoemd naar een stam, zoals het Jodendom naar de stam van Judah en het Hindoe�sme naar de Hindoes.

De Islam is de ware religie van Allah (swt) en zijn naam vertegenwoordigt het voornaamste principe hiervan, namelijk de totale onderwerping aan de Wil van Allah, 'God'. Allah is de persoonlijke naam van de Enige Ware God. Niets anders kan Allah genoemd worden. Dit in tegenstelling met het woord "God" waar een meervoud van "Goden" of vrouwelijke vorm van "Godin" van kan worden gemaakt. Het Arabische woord Islam betekend de onderwerping of overgave van iemands wil aan de Enige Ware God Die het waard is aanbeden te worden: Allah. Het woord betekent ook vrede, wat het natuurlijke gevolg is van totale onderwerping aan de Wil van Allah.

De Islam was geen nieuwe religie die verkondigd werd door de Profeet Mohammed (vzmh) in Arabi� in de 7e Eeuw, maar alleen de ware religie van Allah, opnieuw uitgedrukt in zijn uiteindelijke vorm. De Islam is de religie die aan Adam, de eerste mens en de eerste Profeet van Allah (swt), werd gegeven en het was de religie van alle profeten door Allah (swt) naar de mens gestuurd.

De naam van Allah's religie, Islam, werd niet door latere generaties mensen gekozen. Het werd gekozen door Allah Zelf en duidelijk genoemd in Zijn laatste openbaringen aan de mens. In het laatste Boek van Allah's openbaringen, de Qora'an, verklaart Allah het volgende:

"Nu heb Ik jullie religie voor jullie vervolmaakt, Mijn gunst van jullie voltooid en de Islam voor jullie als religie gekozen", Soerat Al-Maidah, 5:3.

Nergens in de Bijbel zul je vinden dat Allah tegen het volk van Mozes of zijn afstammelingen zegt dat hun religie het Jodendom is, noch tegen de volgelingen van Christus dat hun religie het Christendom is. In feite was Christus niet eens zijn eigen naam en ook was de naam niet Jezus. De naam Christus komt van het Griekse woord Christos, wat "de gezalfde" betekend.  Christos is een Griekse vertaling van de Hebreeuwse titel "Messiah". De naam Jezus aan de andere kant, is een Latijnse versie van de Hebreeuwse naam Esau.

De fundamentele boodschap van de Islam is aanbidding van Allah en het vermijden van van het aanbidden van iedere persoon, plaats of voorwerp buiten Allah. Jezus heeft zijn volgelingen opgeroepen niet h�m, maar Allah te aanbidden. En ook aanbad Jezus niet zichzelf wanneer hij bad, maar aanbad hij Allah. De Qora'an verklaart:

En wanneer Allah zal zeggen: O Jezus, zoon van Maria, heb jij tot de mensen gezegd: "Beschouw mij en mijn moeder als twee goden naast Allah; zal hij antwoorden: Glorie zij U. Ik zou nooit kunnen zeggen, waarop ik geen recht had". Soerat Al-Maidah, 5:116.

Er zijn vele sekten, filosofie�n en bewegingen in de wereld die allemaal beweren het rechte pad of de enige ware weg naar Allah te zijn. Hoe kan men bepalen welke correct is of dat ze in feite allemaal correct zijn?

De manier waarop het antwoord gegeven kan worden, is alle oppervlakkige verschillen in de leringen van verschillende personen uit de weg te ruimen. En te komen naar de uiteindelijke waarheid en het voornaamste object van hun directe of indirecte aandidding te identificeren. Valse religies hebben ��n fundamenteel begrip met betrekking tot Allah gemeen: zij beweren dat alle mensen goden zijn of dat specifieke mensen Allah waren, of dat de natuur Allah is of dat Allah een verzinsel is van de verbeelding van de mens. De boodschap van valse religies is dus dat Allah aanbeden kan worden in de vorm van Zijn schepping. Bijvoorbeeld, de profeet Jezus nodigde zijn volgelingen uit alleen Allah te aanbidden, maar diegenen die tegenwoordig beweren volgelingen te zijn, roepen mensen op Jezus te aanbidden. Daarbij beweren ze dat hij Allah is! Allah zegt in de Qora'an:

"Jullie aanbidden naast Allah niets, dan ijdele namen die jullie hebben uitgedacht, jullie en jullie vaderen; Allah heeft daar geen gezag voor nedergezonden. De beslissing berust bij Allah alleen. Hij heeft bevolen dat jullie naast Hem niets zullen aanbidden. Dat is de juiste religie, maar de meeste mensen beseffen dat niet". Soerat Yoessoef, 12:40.

Men kan misschien betogen dat alle religies goede dingen leren en dus wat zou het er toe doen welke we volgen? Het antwoord is dat alle valse religies de grootste zonde leren; de aanbidding van de Schepping. Dit is de grootste zonde die de mens kan begaan, omdat het het doel van deze schepping tegenspreekt. De mens werd geschapen om Allah te aanbidden.

Verder raad ik je aan het boek: "Islam, de natuurlijk weg", door Abdul Wahid Hamid te lezen. In hoofdstuk 8 van dat boek "Oog in oog met andere godsdiensten" staat een zeer uigebreide uitleg hierover. Mocht je het boek niet kunnen vinden of dergelijke, dan zal ik de eerstvolgende keer de tekst hier op Islaam.nl plaatsen.

Wa Ale'ykoem a Selaam

The Believers In Their Mutual Friendship, Mercy & Afflection Are Like One Body: If Any Part Of It Complains, The Rest Of The Body Will Also Stay Awake In Pain.
Terug naar boven
Paul Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 19 november 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 143
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 22 december 2003 om 23:16

Ik ben athe�stisch, ik heb zowel de Koran, Tora en Bijbel gelezen en om eerlijk te zijn heb ik bij alle zat punten ontdekt die volgens mij niet kloppen (bij de Tora het meest btw).

Heb je trouwens wel is de boeken van Paulus en Thomas gelezen, na een tijdje is het christendom inderdaad veranderd, dat kwam omdat ze een publieke versie nodig hadden in Rome, maar als je de Geschriften van Paulus en Thomas leest zal je begrijpen wat het eerst was (zij waren de vaders van het Gnosticisme in het Christendom) een van de Apostelen (ik ben even de naam kwijt, ik meen Johannes maar ik weet t niet zeker) heeft het veranderd.

De Islaam niet naar iemand is vernoemd is het daarom de enige? Het Christendom is naar Jezus Christus genoemd, maar je moet niet vergeten in welke tijd deze zich ontwikkelde, in een romeinse staat waar het werd onderdrukt, De Koran is geschreven in een vrij land waar de mensen niet bang hoefde te zijn te worden vermoord vanwege hun religie.

En... alles dat zowel in de Koran als in de Bijbel staat komt van mensen die openbaringen van god hadden, je kunt niet nagaan welke echt (dachten of hadden) een openbaring hadden en welke het gewoon faketen.

Paul

Welcome to where time stands still
Terug naar boven
Leyla Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 29 augustus 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 302
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 23 december 2003 om 00:27

A selam oe Ale'ykoem,

Mensen scheppen uit talloze redenen (zoals macht, prestige of economisch gewin) objecten om te aanbidden of stellen zichzelf als superieure wezens voor, die vereerd en gehoorzaamd moeten worden. Andere mensen aanbidden deze objecten uit vrees of uit gevoel van groepssolidariteit, soms samen met de Ene God. Soms zien zij hun leiders als goddelijk of begiftigd met goddelijke macht. Tenslotte is er slechts het voorbijgaan van ��n generatie nodig om zulke gewoontes als normaal en juist geaccepteerd te krijgen, want "onze vaders en voorouders" hielden zich met zulke aanbidding bezig.

Van tijd tot tijd zond God boodschappers of profeten naar alle volkeren om hen weer op het rechte pad te brengen en om de Ene en enige God te aanbidden. Sommige mensen volgden de profeten en veranderden hun manier van leven. Maar veel mensen bleven, uit gewoonte, toegewijdheid aan hun voorouders of hun versie van wat hun voorouders deden, of politieke of economische belangen of simpele koppigheid, bij hun oude verkeerde manier van leven.

Na het vertrek van een profeet, veranderden sommige mensen de boodschap of voegden er iets aan toe, ironisch genoeg vaak uit toewijding aan die profeet. Zij schreven de profeet eigenschappen toe, waarvan de profeet zelf nooit gezegd had dat hij ze bezat. Dit hangt samen met de natuurlijke neiging van de mens om te overdrijven om een verhaal iedere keer dat het verteld wordt, mooier te maken. Het is duidelijk, dat dit in het geval van Jezus gebeurd is. Er wordt ook geopperd dat dit het geval met Rama enn Krishna in de Hindoetraditie is.

Op deze manier wordt er een nieuwe godsdienst gevormd. Het kan een aantal van de oorspronkelijke waarheden bevatten, die de profeet onderwezen had, samen met nieuw ontstane mythen, legenden en gebruiken. Uit gebrek aan een vast punt, blijft deze nieuwe religie maar veranderen, van plaats tot plaats en van Eeuw tot Eeuw. Dit is het geval met het Christendom!

Na verloop van tijd, als mensen hun verstand gebruiken, kunnen een aantal mensen in alle oprechtheid de fantastische claims, die door de religie zijn gemaakt, niet meer accepteren of zien in, dat deze religie niet in staat is om adequate en bevredigende antwoorden te geven op de vele aspecten van het leven en menselijke relaties. Zij verwerpen deze religie en omdat dit de enige religie is die zij kennen,denken zij dat alle religies hetzelfde zijn en daarom verwerpen zij alle religies, alsook het geloof in God. Op deze manier zij het atheisme, humanisme en secularismein het Westen ontstaan. 

Dit zal nog een vervolg hebben insha�allah. Ik ben namelijk nog wat dingen aan het opzoeken/lezen. Dan zal ik het voornamelijk hebben over De Bijbel en de verschillende onderzoeken die verricht zijn. Maar dat gauw insha�allah.

Wa Ale�ykoem a Selaam

The Believers In Their Mutual Friendship, Mercy & Afflection Are Like One Body: If Any Part Of It Complains, The Rest Of The Body Will Also Stay Awake In Pain.
Terug naar boven
Esther Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 23 december 2003
Online status: Offline
Berichten: 65
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 23 december 2003 om 14:28
In eerste instantie geplaatst door Paul

Veel mensen op dit forum zeggen dat de mens alleen in de hemel komt als je de Islaam volgt, bhlv als je denooit van de Islaam hebt gehoord, maar wat is nou het wezenlijke verschil tussen de islaam en de andere godsdiensten, waaraan zou een mens moeten herkennen dat de Islaam de enige godsdienst is? Als ik zelf voor een godsdienst zou moeten kiezen zou ik vor het Boudhisme kiezen, een kalme, liefdevolle godsdienst, en de mensen zijn vrijwel altijd ook rustig, aardig en wijs zijn, terwijl er naar mijn mening te veel agressieve mensen de Islaam volgen. + Boedhistische fundementalistische mensen bestaan niet.

Waaraan kan een mens herkennen dat de Islaam de "enige" religie is?

Paul

Je vraagt hoe je herkent dat de Islam de enige godsdienst is. Ik geloof dat iedereen dat vanzelf voelt. Ik voelde het toen ik de Koran las. Ik voelde het toen ik voor het eerst ging bidden. Je vloet het in je hart. Ik kan het niet anders uitleggen.

Vroeger vond ik het boedhisme een hele interessante levenswijze. (het is geen godsdienst want Boedha was een mens van vlees en bloed) Maar ik geloof wel dat de Islam de enige ware religie is. Ik geloof dat Allah swt de Enige God is en dat Mohammed vzmh zijn boodschapper is. Jij moet zelf die keuze maken dat kan ik niet voor je doen. Uiteindelijk krijg je toch wel een antwoord.

 

groetjes Esther

Terug naar boven
nak4life Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 22 april 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 974
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 23 december 2003 om 16:20
In eerste instantie geplaatst door Paul

Ik ben athe�stisch, ik heb zowel de Koran, Tora en Bijbel gelezen en om eerlijk te zijn heb ik bij alle zat punten ontdekt die volgens mij niet kloppen (bij de Tora het meest btw).


Heb je trouwens wel is de boeken van Paulus en Thomas gelezen, na een tijdje is het christendom inderdaad veranderd, dat kwam omdat ze een publieke versie nodig hadden in Rome, maar als je de Geschriften van Paulus en Thomas leest zal je begrijpen wat het eerst was (zij waren de vaders van het Gnosticisme in het Christendom) een van de Apostelen (ik ben even de naam kwijt, ik meen Johannes maar ik weet t niet zeker) heeft het veranderd.


De Islaam niet naar iemand is vernoemd is het daarom de enige? Het Christendom is naar Jezus Christus genoemd, maar je moet niet vergeten in welke tijd deze zich ontwikkelde, in een romeinse staat waar het werd onderdrukt, De Koran is geschreven in een vrij land waar de mensen niet bang hoefde te zijn te worden vermoord vanwege hun religie.


En... alles dat zowel in de Koran als in de Bijbel staat komt van mensen die openbaringen van god hadden, je kunt niet nagaan welke echt (dachten of hadden) een openbaring hadden en welke het gewoon faketen.


Paul



Hallo Paul,

Een goed, duidelijk boek is "DE FAKKEL"

Ik heb hem nog niet uit, maar het gaat over onderwerpen in de koran(zoals het ontstaan v.d. aarde) die nu pas door de moderne wetenschappers worden ontdekt.

Echt een goed boek Inshallah.

Als je hem wilt, stuur ik je hem graag toe(stuur maar een pm).

Groetjes,

NAK

Terug naar boven
Paul Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 19 november 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 143
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 23 december 2003 om 16:44

Leyla, als je de geschriften van Paulus en Thomas leest zul je ontdekken hoe het Christendom echt bedoelt was, de apostel Johannes had een materialistischere en pessimistischere kijk, en omdat die makkelijker te begrijpen was is die aangehouden, als je het Christen dom echt wil begrijpen moet je die boeken lezen.

Paul

Welcome to where time stands still
Terug naar boven
Vincent Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 27 november 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 285
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 23 december 2003 om 17:18

Beste allen,

Ik denk dat de enige mogelijke conclusie van dit topic kan zijn, dat er even zovele echte en ware religies zijn als er mensen op aarde rondlopen. Objectief gezien is er geen enige echte en ware religie. Bijbel- of Koranteksten bewijzen alleen iets voor de mensen die er in willen geloven. Of een religie enig en echt is, kan iemand dus alleen voor zichzelf bepalen.

Vr. gr.,

Vincent

Terug naar boven
Salaam Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 15 oktober 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 94
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 23 december 2003 om 17:32
In eerste instantie geplaatst door Vincent

Bijbel- of Koranteksten bewijzen alleen iets voor de mensen die er in willen geloven.

ja vincent.....

ik ben het deels eens met je conclusie. en dit moet er ff uit.

sommige willen er gewoon niet in geloven!! sommige mensen zijn niet bereid te veranderen, willen geen moeite nemen om te verandern, zijn bang/lui om te veranderen, zijn niet bereid dingen op te geven om te verandern!!! de wonderen van de koran zijn overduidelijk, maar zoals ik al zei, sommige WILLEN NIET geloven!!

Allahoe A3lam!!
Terug naar boven
dienares Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 18 augustus 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 327
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 23 december 2003 om 18:43

De Fakkel is inderdaad een goed boek, maar ook heel ingewikkeld, je moet heel goed geconcentreerd zijn, maar echt een aanrader hoor voor iedereen, hetzij gelovig of niet gelovig.

Wa salamoe 3alaikoem.

Islam Is A ReliGiOn Of PeAcE.....
Terug naar boven
Imaan Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 05 oktober 2003
Online status: Offline
Berichten: 959
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 23 december 2003 om 21:00
In eerste instantie geplaatst door Paul

Waaraan kan een mens herkennen dat de Islaam de "enige" religie is?

Paul

Hoi Paul,

Ik zou je aanraden om uit te zoeken wat het woord Islam betekent en waarom het juist Islam heet.

Daarnaast moet je ook uitzoeken waarom het Christendom, Joden, Boedhisme allemaal naar een ras, God etc.....verwijzen.

Ik hoop dat je dan begrijpt waarom juist de Islam het pad is.

Groet

P.S Uiteindelijk is het een bepaald gevoel, dat niet te beschrijven is en ik denk dat ook Joodse, Christelijke mensen dat mensen. Overigens wil ik van jou weten wat het Boedhisme nou daadwerkelijk inhoudt, iedereen kan keihard roepen dat het een vredelievend religie is en dat zijn ze allemaal ook wel, alleen degenen die het praktiseren die maken er een zooitje van.

 

 

Wees eerlijk en rechtvaardig!
Terug naar boven
Vincent Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 27 november 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 285
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 23 december 2003 om 22:01

Beste Salaam,

Ik geloof al in God, dus ik hoef niet bang te zijn of lui. Voor jou mag de Koran het woord van God zijn, voor anderen is het de Bijbel. Voor mij geen van beide. Het mooie van geloven is echter, dat het niet uitmaakt hoe je dat doet. Het belangrijkste is, dat je gelooft en dat dat iets toevoegt in je leven, dat je er een beter mens van wordt. Islam is daarbij niet de enige 'methode' om dat voor elkaar te krijgen.

Vriendelijke groet,

Vincent

Terug naar boven
Leyla Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 29 augustus 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 302
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 23 december 2003 om 23:31

A selaam oe Ale'ykoem,

Ik heb nog het ��n en ander opgezocht en gelezen. Tis en blijft natuurlijk een kwestie van "het geloven". Met het volgende stukje hoop ik enige duidelijkheid te verschaffen in het waarom de Islam (door ons Moslims) als ware religie wordt aangemerkt:

Met betrekking tot de Koran en het bewijs dat dit het Woord van Allah is, zijn er veel verzen geopenbaard om de eigenwijsheid en arrogantie van de ongelovigen, naar wie de Profeet (vrede zij met hem) was gestuurd, te weerleggen. Allah weerlegde hun nutteloze uitspraken en bewees dat deze vals waren en Hij leverde hier duidelijke bewijzen voor. 

1          Zo daagt Allah de mensheid en de djinns uit om te komen met iets gelijks aan de Koran, maar zij waren hiertoe niet in staat. Hierna daagde Hij hen uit om te komen met slechts tien verzen zoals in de Koran en ook hiertoe waren zij niet in staat. Tenslotte daagde Hij hen uit om te komen met slechts ��n vers zoals in de Koran en zelfs hiertoe waren zij niet in staat, ondanks het feit dat zij de meest welbespraakte mensen waren en de Koran in hun eigen taal was geopenbaard. Zij gaven dit zelfs toe.

Deze uitdaging staat nog steeds, tot op de dag van vandaag. Niemand is echter ooit in staat geweest om te komen met iets zoals de Koran. Als de Koran het woord van een mens was, dan zouden er mensen zijn geweest die iets soortgelijks zouden kunnen produceren of het bij benadering zouden kunnen evenaren. In de Koran staat (interpretatie van de betekenis)

Zeg: �Als de mensen en de Djinns zich zouden verzamelen om het gelijke van deze Koran te maken dan kunnen zij niet met het gelijke daaraan komen, zelfs al zouden zij elkaar tot hulp zijn.�                                                                                                                            (Soerat al-Israa�: 88)

Of zij zeggen: �Hij (Mohammed) heeft het (de Koran) verzonnen.� Zeg: �Brengt dan tien verzonnen hoofdstukken voort die daaraan gelijk zijn en roept op wie jullie kunnen, buiten Allah indien jullie waarachtigen zijn.�                                                                         (Soerat Hoed: 13)

En als jullie in twijfel verkeren over wat Wij hebben nedergezonden aan Onze dienaar, brengt dan een gelijkwaardige Soerah (vers) voort en roep jullie getuigen buiten Allah op, indien jullie waarachtigen zijn.                                                                                                (Soerat al-Baqarah: 23)

2              Ongeacht hoeveel kennis en inzicht de mens verkrijgt, toch zal hij fouten maken, dingen vergeten of tekortkomingen hebben. Als de Koran daarom niet het Woord van Allah zou zijn dan zou men daarin vele tekortkomingen tegenkomen, zoals Allah zegt (interpretatie van de betekenis):

Als het (de Koran) van een ander dan Allah afkomstig was, dan zouden zij er zeker veel tegenstrijdigheden in tegenkomen.                                                                      (Soerat an-Nisaa�: 82)

De Koran is echter vrij van elke vorm van tekortkoming, onjuistheid of tegenstrijdigheid. Werkelijk elk deel ervan is wijsheid, genade en rechtvaardigheid. Wie van mening is dat er tegenstrijdigheden in de Koran te vinden zijn, dit komt door zijn eigen zieke gedachten en foutieve interpretatie. Zou deze persoon de geleerden raadplegen, dan zouden zij hem uitleggen wat de correcte interpretatie is en dan zouden zij hem duidelijk maken datgene wat  onduidelijk is. Allah zegt (interpretatie van de betekenis):

�Voorwaar, degenen die niet in de Vermaning (de Koran) geloven, nadat deze tot hen was gekomen (zullen gestraft worden). Waarlijk, het is zeker een verheven Boek. De valsheid raakt hem (de Koran) niet, niet van voren en niet van achteren. (Het is) nedergezonden door de Alwijze, de Geprezene.�                                                                                                 (Foessilat: 41-42)

3          Allah heeft gegarandeerd dat Hij over deze Koran zal waken:

Voorwaar, Wij hebben de Vermaning (de Koran) neder doen dalen en waarlijk, Wij zullen erover waken.                                                                                                                          (Soerat al-Hidjr: 9)

De Koran is door de geschiedenis heen van mensen op mensen overgedragen, zonder dat maar ��n letter ervan is gewijzigd. Als iemand probeerde iets eraan te veranderen of toe te voegen, dan zou hij gelijk blootgelegd worden. Dit omdat Allah Degene is Die over de Koran waakt, in tegenstelling tot de andere geopenbaarde goddelijke Boeken die Allah heeft geopenbaard aan het volk van een bepaalde profeet en niet aan de gehele mensheid. Het behouden en het beschermen van de andere boeken heeft Allah overgedragen aan de volgelingen van de profeten, maar zij deden dit niet en brachten er veranderingen in aan waardoor het grootste deel van de ware betekenis verloren is gegaan. De Koran daarentegen is door Allah geopenbaard aan de gehele mensheid tot het einde der tijd. De Boodschap van Mohammed (vrede zij met hem) is de laatste boodschap en de Koran is bewaard gebleven in de harten van de mensen en in schriftvorm, zoals de geschiedenis heeft bewezen. Hoeveel mensen hebben niet geprobeerd de verzen van de Koran te wijzigen om daarmee de moslims te bedriegen, maar zij werden snel blootgelegd en hun valsheid werd ondekt, zelfs door moslimkinderen.

Andere duidelijke tekenen voor het feit dat de Koran niet is gemaakt door de Boodschapper van Allah (vrede zij met hem), maar dat het geopenbaard is door Allah, zijn:

4          De vele wonderen die de Koran bevat qua regelgeving, verhalen en geloof, die niet door een ander schepsel gemaakt kunnen zijn, ongeacht hoe intelligent deze persoon is en hoeveel kennis hij heeft. Hoe hard mensen ook bezig zijn met het bekend maken van nieuwe wetten, nooit zullen zij slagen zolang zij ver weg blijven van de leerstellingen van de Koran en de Soennah van de Profeet (vrede zij met hem). Hoe verder zij hiervan verwijderd zijn, des te groter is hun mate van mislukking. Dit is iets wat door de ongelovigen zelf is bewezen.

5              Vermeldingen van zaken over het Ongeziene, zowel uit het verleden maar ook uit de toekomst. Geen mens kan hier op basis van eigen wetenschap over spreken, ongeacht hoeveel kennis hij bezit, zeker in een tijd die als primitief wordt gezien op het gebied van de technologie en moderne wetenschappenlijke apparatuur. Vele zaken waren nog niet ontdekt en andere zaken zijn pas ontdekt na lang en zwaar onderzoek met de meest moderne wetenschappelijke apparatuur, terwijl Allah ons hierover vertelt in de Koran die Hij bijna vijftienhonderd jaar geleden heeft geopenbaard aan Zijn Boodschapper (vrede zij met hem). Voorbeelden hiervan zijn: De ontwikkelingsstadia van het embryo, de aard van de oceanen en andere zaken. Deze zaken hebben ertoe geleid dat sommige ongelovigen hebben verklaard dat deze kennis alleen van God afkomstig kan zijn, zoals dit het geval is met de ontwikkeling van het embryo:

Slecht zestig jaar geleden hebben wetenschappers bevestigd dat de mens niet in ��n keer ontstaat, maar dat hij verschillende ontwikkelingsstadia doorgaat. Pas zestig jaar geleden kwam de wetenschap achter dit feit dat in de Koran reeds vermeld wordt.

Sheich al-Zindaani zei: �Wij ontmoetten een Amerikaanse professor, ��n van de grootste Amerikaanse geleerden, zijn naam was Professor Marshall Johnson en wij vertelden hem dat de Koran vermeldt dat de mens in stadia is geschapen. Toen wij hem dit vertelden zat hij, waarop hij opstond en zei: ,,In stadia?� Wij zeiden: ,,En dit was in de zevende eeuw! Dit Boek kwam en vertelde ons dat de mens in stadia is geschapen.� Hij antwoordde: ,,Dit is onmogelijk!� ,,Onmogelijk?�, zeiden wij ,,Waarom zeg je dat?� Dit Boek zegt (interpretatie van de betekenis): 

Hij schept jullie in de schoten van jullie moeders, schepping na schepping, in drie duisternissen.                                                                                                         (Soerat az-Zoemar: 6)

Wat is er met jullie, dat (jullie Allah�s Bestraffing niet vrezen, en) jullie niet hopen op een beloning van Allah. Terwijl Hij jullie waarlijk in fasen heeft geschapen.                              (Soerat Noeh: 14)

Daarna ging hij weer op zijn stoel zitten en zei iets later: ,,Er zijn drie mogelijkheden. De eerste is dat Mohammed een grote microscoop had die hem in staat stelde deze zaken te onderzoeken waardoor hij op de hoogte was van zaken waar de mensen geen kennis over hadden, waarna hij hen hierover vervolgens zou vertellen. De tweede is dat dit per toeval gebeurde. De derde is dat hij de Boodschapper is van God.� Wij zeiden: ,,Met betrekking tot de eerste mogelijkheid, dat hij een microscoop en andere apparatuur zou hebben, weet je dat een microscoop lenzen nodig heeft en lenzen hebben glas nodig, technische expertise en ander gereedschap. Kennis over deze zaken vereist in veel gevallen het gebruik van een electronenmicroscoop. Een electronenmicroscoop heeft op z�n beurt weer electriciteit nodig en electriciteit vereist weer aanwezige kennis van voorgaande generaties. Het is onmogelijk dat al deze kennis tijdens ��n generatie bij elkaar is vergaard. De vorige generaties zouden hard gewerkt moeten hebben om deze kennis te ontwikkelen en vervolgens over te dragen aan de volgende generaties enz. Om echter te beweren dat dit het werk is van ��n man, zonder dat er iemand was die hem qua kennis voorging of na hem kwam, noch in zijn eigen land, noch in ��n van de omringende landen, is onlogisch. De Romeinen, Perzen en Arabieren hadden deze kennis immers ook niet.� Hij zei: ,,Dat klopt, dat zou erg moeilijk zijn.� Wij zeiden: ,,En om nu te beweren dat het toeval is. Wat zou u ervan denken als wij u zouden zeggen dat de Koran dit niet slechts in ��n vers zegt, maar in meerdere verzen en dat daarnaast elk stadium in details wordt beschreven. Zou dit toeval kunnen zijn?� Toen wij hem over al de details in de verschillende stadia vertelden, zei hij: ,,Het is verkeerd om te beweren dat dit toeval is.� Wij vroegen hem daarop: ,,Hoe valt dit dan te verklaren?� Hij zei: ,,Hier is geen uitleg voor, behalve dat het een openbaring van boven moet zijn!�

Met betrekking tot de uitspraken van de Koran over de zee, hierover zijn vele wetenschappelijke feiten pas recentelijk ontdekt en veel is er nog onbekend over. Veel van deze feiten zijn ontdekt nadat honderden marine onderzoeksstations opgericht zijn en na het maken van opnamen door satelieten. Degene die dit zei was professor Schroeder, ��n van de grootste oceanografen van Duitsland. Hij zei altijd dat als de wetenschap vooruit gaat, religie zich zou moeten terugtrekken. Toen hij echter de vertalingen van de Koran hoorde, stond hij versteld en zei: ,,Dit kunnen niet de woorden zijn van een menselijk wezen.�

Professor Dorjaro, een professor in oceanografie vertelde ons over de laatste wetenschappelijke ontwikkelingen toen hij de volgende vers hoorde (interpretatie van de betekenis):

Of (de toestand van de ongelovige is) als de duisternis in de diepe zee, bedekt door golf op golf, waarop donkere wolken zijn, (lagen) duisternis bovenop duisternis. Wanneer iemand zijn hand uitstrekt kan hij die bijna niet zien. En aan wie Allah geen licht geeft, voor hem is er geen licht.                                                                                                                             (Soerat an-Noer: 40)

,,In het verleden kon de mens niet verder duiken dan een diepte van meer dan twintig meter vanwege het gebrek aan gepaste uitrusting. Nu kunnen wij echter, door middel van deze uitrusting, tot de bodem van de oceaan duiken en vinden we intense duisternis op een diepte van tweehonderd meter.� De vers spreekt over de duisternis in de diepe zee. De ontdekkingen die hier zijn gedaan, scheppen duidelijkheid over de vers (lagen) duisternis bovenop duisternis�. Het is bekend dat het kleurenspectrum zeven kleuren kent, waaronder: rood, geel, blauw, groen, oranje enz. Wanneer men duikt in de diepte van de oceaan verdwijnen deze kleuren ��n voor ��n en het verdwijnen van steeds een kleur leidt tot meer duisternis. Rood verdwijnt als eerst, daarna oranje, vervolgens geel en de laatste kleur die verdwijnt is blauw, dit gebeurt op een diepte van tweehonderd meter. Elke kleur die verdwijnt, draagt bij aan de duisternis totdat er sprake is van totale duisternis. Met betrekking tot het zinsdeel �golf op golf�, is het wetenschappenlijk bewezen dat er een scheiding bestaat tussen de bovenste en onderste laag van de oceaan en dat deze scheiding gevuld is met golven. Het is net alsof er golven zijn op de rand van de duisternis; de onderste laag van de oceaan, die wij niet kunnen zien. En er zijn golven aan de kusten, die wij wel kunnen zien. Er kan dus gesproken worden van golven op golven; dit is ook een wetenschappenlijk bewezen feit en professor Dorjaro zei dan ook met betrekking tot deze verzen, dat de kennis hierover niet afkomstig kan zijn geweest van een mens. En er zijn nog vele van dit soort voorbeelden.

6          In sommige verzen in de Koran wordt de Profeet (vrede zij met hem) vermaand en wordt zijn aandacht door Allah op bepaalde zaken gevestigd. Enkele van deze zaken waren beschamend voor de Profeet (vrede zij met hem). Als de Koran afkomstig zou zijn geweest van de Boodschapper van Allah (vrede zij met hem), dan zou hier geen behoefte aan zijn geweest. Als hij een deel van de Koran zou hebben verzwegen, dan zou hij enkele van deze verzen achtergehouden hebben, waarin hij wordt vermaand of zijn aandacht wordt gevestigd op zaken die hij niet had moeten doen. Als voorbeeld hiervoor dient de volgende vers (interpretatie van de betekenis):

En toen jij in je hart verborgen hield wat Allah openbaar wilde maken, en jij de mensen vreesde (vanwege het feit dat de mensen zouden zeggen dat Mohammed, vrede zij met hem, getrouwd was met de gescheiden vrouw van zijn vrijgelaten slaaf), terwijl Allah er meer recht op had dat je Hem vreesde.                                                                                                          (Soerat al-Ahzaab: 37)

Na dit alles; kan er nog twijfel bestaan bij een intelligente persoon over het feit dat de Koran het Woord is van Allah en dat de Boodschapper (vrede zij met hem) datgene wat aan hem was geopenbaard volledig heeft overgebracht?

Verder vertellen wij deze persoon; probeer het zelf maar. Neem een betrouwbare vertaling van de Koran en gebruik je verstand om na te denken over de regels en voorschriften ervan. Er bestaat geen twijfel dat elke intelligente persoon met een onderscheidingsvermogen het verschil ziet tussen deze Woorden van Allah en de woorden van een willekeurige persoon op deze aarde. 

Wa Ale'ykoem a selaam

The Believers In Their Mutual Friendship, Mercy & Afflection Are Like One Body: If Any Part Of It Complains, The Rest Of The Body Will Also Stay Awake In Pain.
Terug naar boven
Enceladus Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 19 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 13
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 08 januari 2004 om 17:59

Waarde broeders/zuster,

Assalaam Aleikum,

Spijtig genoeg ontvangen zeer interessante bijdragen van bijvoorbeeld mijzelf en onze zuster Leyla vrijwel geen repliek, hetgeen mijns inziens uitermate frappant is. Het is thans een feit dat verscheidene aspecten van bijvoorbeeld de embryologie van de mens alsmede de astrologie zeer gespecificeerd naar voren worden gebracht doch welke pas recentelijk empirisch zijn aangetoond. Ook kan men aantonen dat de Profeet Jezus (vzmh) in de Bijbel (!) de komst van de Profeet Mohammed voorspeld heeft. Natuurlijk bepaalt iedereen zelf aan welke religie hij/zij de meeste waarda hecht, doch het verdient aanbeveling om de Heilige Geschriften naast elkaar te leggen en te vergelijken opdat men zo kan zien dat er feitelijk enkel sprake was van opeenvolgende religies met Profeten die enkel het Woord Gods verkondigden. Allah (swt) ofwel God heeft de Profeet Mohammed enkel aangesteld om de harten van de mensen te openen en zijn boodschappen middels de Heilige Koran te openbaren. Het was voor mensen uit die tijd niet vreemd om exorbitant veel goden te aanbidden. Middels de Koran tracht Allah (swt) enkel de waarheid te verkondigen, dat er maar een God is en dat Mohammed zijn laatste boodschapper is. De Bijbel is namelijk niet vrij van fouten en derhalve was het rectificeren van de feiten noodzakelijk hetgeen uiteindelijk ook gebeurde. Voor personen die geinteresseerd zijn in de ontwikkeling van de Islam en de tegenslagen die de Profeet Mohammed onderging, is de film " The Message" ofwel " Al-Resallah" een waardevolle informatiebron. Deze film is on-line te bestellen maar ook in de Islamitische boekhandel te vinden. Ik hoop dat jullie de informatie die op deze site aangeboden wordt verstandig gebruiken en opnemen hetgeen zal leiden tot inzicht en begrip.

 

Met de meeste hoogachting,

Enceladus

Allah is Groot

Terug naar boven
harith2 Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 24 december 2003
Online status: Offline
Berichten: 260
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 08 januari 2004 om 18:54

Beste Salaam,

Ik geloof al in God, dus ik hoef niet bang te zijn of lui. Voor jou mag de Koran het woord van God zijn, voor anderen is het de Bijbel. Voor mij geen van beide. Het mooie van geloven is echter, dat het niet uitmaakt hoe je dat doet. Het belangrijkste is, dat je gelooft en dat dat iets toevoegt in je leven, dat je er een beter mens van wordt. Islam is daarbij niet de enige 'methode' om dat voor elkaar te krijgen.

Vriendelijke groet,

Vincent

salaam'aleikum

Heb jij een belofte gekregen van Allah?????

Of zeg jij slechts wat jou passie je inblaast???

Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 08 januari 2004 om 20:22
In eerste instantie geplaatst door Enceladus

Waarde broeders/zuster,

Assalaam Aleikum,

Spijtig genoeg ontvangen zeer interessante bijdragen van bijvoorbeeld mijzelf en onze zuster Leyla vrijwel geen repliek, hetgeen mijns inziens uitermate frappant is.

Met de meeste hoogachting,

Enceladus

Allah is Groot

Assalamu alaikum,

misschien komt het door je exorbitante gebruik van enigzins bombastisch taalgebruik, wat niettemin niet betekend dat de inhoud van je stukjes niet best interessant is hoor.

Uitermate frapant mijn waarde confrater.

Wassalam, Amier.

 

Terug naar boven
Vincent Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 27 november 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 285
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 09 januari 2004 om 14:37
In eerste instantie geplaatst door harith2

Heb jij een belofte gekregen van Allah?????

Of zeg jij slechts wat jou passie je inblaast???

Beste Harith2,

Waarom zou ik een belofte van Allah nodig hebben? En ja, ik geef hier op dit forum enkel mijn persoonlijke (religieuze) beleving weer. Die persoonlijke beleving is niet beter of slechter dan die van jou of van wie dan ook. De bottom-line van deze en zo vele andere discussies op dit forum is, dat de 'juistheid' van geen enkele religie bewezen kan worden. Waarom zou dat ook nodig zijn? Geloof wordt m.i. 'beleefd'. Alleen hen die 'onvoldoende' geloof hebben zoeken tastbaar bewijs.

Vriendelijke groet,

Vincent

 

Terug naar boven
harith2 Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 24 december 2003
Online status: Offline
Berichten: 260
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 09 januari 2004 om 15:26

salaam'aleikum

wacht dan maar af Vincent

net zoals wij

er komt Een Dag waarop alles duidelijk wordt

Allah zal wel  oordelen tussen ons

Terug naar boven
~Zahra~ Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 26 november 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 713
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 09 januari 2004 om 15:36

asalam aleikum wa rahmatoelahie wa barakatoehoe,

inderdaad:Al-Rissalah is een zeer leerzame film!!

wa sallam

Men sluit de ogen van de doden behoedzaam; niet minder behoedzaam moet men de ogen van levenden openen.
Terug naar boven
Vincent Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 27 november 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 285
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 09 januari 2004 om 16:56
In eerste instantie geplaatst door harith2

salaam'aleikum

wacht dan maar af Vincent

net zoals wij

er komt Een Dag waarop alles duidelijk wordt

Allah zal wel  oordelen tussen ons

Beste Harith2,

Ik heb geen angst voor die dag!

Vr. gr.,

Vincent

Terug naar boven
harith2 Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 24 december 2003
Online status: Offline
Berichten: 260
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 09 januari 2004 om 17:30

salaam'aleikum

ben blij voor jou vincent

want ik ben zeer bang voor die dag,

nochthans denk ik dat ik er momenteel beter voor sta dan jou

maar Allah zal wel oordelen, laten we afwachten

Terug naar boven
dienares Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 18 augustus 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 327
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 09 januari 2004 om 17:43

Hey Vincent, als je dood bent, wat geloof jij dan dat je zal overkomen?

Dat het daar stopt, of dat je regelrecht het paradijs in mag, als je dat denkt, denk je dan dat het zo makkelijk is?

Ik wil jouw niet overhalen om moslim te worden of wat dan ook, het gaat er mij om dat dit leven ergens voor is bedoeld, de koran, het woord van Allah swt, maakt mij dit alles duidelijk.

Maar jou blijkbaar niet, maar er staat ook in de koran, dat Hij leid wie hij wil, jammergenoeg behoor jij misschien niet tot die groep. Maar als je werkelijk ergens in wilt geloven en je bent op zoek naar het ware geloof, dan hoop ik inshAllah voor je dat Hij je zal leiden op het juiste pad. Voor mij is dit de islam. Waarom?

Omdat als ik de koran lees, ik een gevoel krijg die niemand anders mij kan geven, als ik bid word ik overwelmd met gevoelens, liefde..zoveel liefde, die zelfs mijn moeder mij niet kan geven. Misschien dat je nu denkt, ja dat zeggen christenten ook, maar misschien niet...misschien zeggen ze dat maar....

Ik weet het niet.. en ik zal niet voor hen spreken.. In ieder geval ben ik tevreden met de islam als mijn geloof.. Al hamdoelilah dat ik moslim ben..

Nogmaals moge Allah de heer der werelden je leiden inshAllah (als Hij het wilt)

Gegroet...

Islam Is A ReliGiOn Of PeAcE.....
Terug naar boven
harith2 Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 24 december 2003
Online status: Offline
Berichten: 260
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 09 januari 2004 om 17:47

salaam'aleikum

en moge Hij dienares zegenen

Terug naar boven
 Post Reply Post Reply Pagina  12>

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.188 seconden.