Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Onderwerp geslotenHijaab of ... ??

 Post Reply Post Reply Pagina  12>
Schrijver
� Azadeh � Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 25 december 2003
Locatie: Belgium
Online status: Offline
Berichten: 3
Directe link naar dit bericht Onderwerp: Hijaab of ... ??
    Geplaatst op: 25 december 2003 om 18:30

  Bismill�h

'As Salaam 'Oe Aleykoem,

Ik had is een vraagske in verband met de Hijaab ... ?? Moet je Hijaab dragen of mag je ook een Pet of Muts dragen dienende voor Hijaab ... ??

Misschien nogal een rare vraag maar Insha'Allah weten jullie hier een antwoordje op .. !?  ..

Wa'Aleykoem 'Oe Salaam

Terug naar boven
Marocaantje Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 04 juli 2003
Locatie: Saudi Arabia
Online status: Offline
Berichten: 1819
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 25 december 2003 om 21:12

 

Wa3alaikom Asalaam Warahmatoellah Wabarakatoehoe Azadeh,

Surah An-Noer, 31: �En zeg tot de gelovige vrouwen dat zij ook haar ogen neergeslagen houden en hun passies beheersen, en dat zij haar schoonheid niet tonen dan hetgeen ervan zichtbaar moet zijn, en dat zij haar hoofddoeken over haar boezem laten hangen�..�

Dit surah geeft aan dat je je schoonheid niet mag tonen dan hetgeen ervan zichtbaar moet zijn. Verder staat er ook: "en dat zij haar hoofddoeken over haar boezem laat hangen" Dit zal niet echt lukken met een pet/muts.

De kleding die in het openbaar wordt gedragen moet het gehele lichaam bedekken behalve het gezicht en de twee handen. Dit is gebaseerd op het volgende bewijs uit de Qoran Surah An-Noer, 31:

�En zeg tot de gelovige vrouwen dat zij ook haar ogen neergeslagen houden en hun passies beheersen, en dat zij haar schoonheid niet tonen dan hetgeen ervan zichtbaar moet zijn, en dat zij haar hoofddoeken over haar boezem laten hangen, en dat zij haar schoonheid niet tonen behalve aan haar echtgenoot of haar vader of de vader van haar echtgenoot, of haar zonen of de zonen van haar echtgenoot, of haar broeders of de zonen van haar broeders, of de zonen van haar zusters of haar vrouwen, of haar slaven of zulke mannelijke bedienden die geen geslachtsdrang meer hebben, of de jongen kinderen die van de naaktheid van een vrouw niets afweten. En laat haar niet met haar voeten slaan, opdat hetgeen zij van haar versieringen bedekken openbaar moge worden. En wendt u allen tezamen tot Allah, o gelovigen, opdat gij moogt slagen.�

Deze surah leert ons dat de natuurlijke schoonheid van een vrouw en haar versieringen verborgen gehouden moeten worden behalve door wat misschien gezien wordt wegens toevallige of ongecontroleerde factoren zoals het blazen van de wind enz. en datgene wat wordt vrijgesteld zoals gezicht en twee handen.

Ik hoop je hiermee voldoende ge�nformeerd te hebben!

Je Zuster Fi Dien!!

"Wees oprecht tegenover elke Moslim en keer je af van de ongelovigen".
"Jihaad will continue & the resistance will continue until we have victory, or we will be martyrs"Sheikh Yassin
Terug naar boven
marhaba Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 22 december 2003
Locatie: Belgium
Online status: Offline
Berichten: 634
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 26 december 2003 om 00:33

salamou 3alaykoum

mijn mening,en wat ik weet is als volgt: tijden verranderen, ok hijaab is verplicht,het staat in het heilige boek koran natuurlijk, maar je moet het niet te extreem aanpakken, m .a. w je moet je gezicht niet helemaal bedekken, of een zeer brede djellaba aan doen en zeggen dit is ps islam,en dit is onze hijaab,neen, ik bedoel we moeten onze rootse zeker nt opgeven en vergeten, maar we moeten tegelijker tijd ook nt vergeten dat we in een westerse wereld zitten, en dat alles vooruit gaat , dus je moet rekening houden met integratie /aanpassing, hiermee bedoel ik da je een hijaab moet dragen dat beantwoordt aan alle benoodigdheden van deze tijd, de vrouw van nu is nt dezelfde als die van vroeger, "wallahou youridou bina alyoussra,wala youridou bina al3oussr".

wa llahou a3lam.

Terug naar boven
~Zahra~ Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 26 november 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 713
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 26 december 2003 om 01:30

asalam aleikum wa rahmatoelahie wa barakatoehoe,

Het gaat niet om roots...hoe verklaar je dan de nl of belgische moslima`s??Ikvind dat het dragen van een hijaab niets met integreren te maken heeft.Wel met het uiten van mijn geloof,en die beleef ik op mijn manier.En ikzelf doe dat oa.door het dragen van de hijaab.Gelukkig zijn we daar in dit land (nederland)nog vrij in.Dus ik ben meer geintegreerd als ik een kleinere hoofddoek draag..?Die hoofddoek zegt iets over mijn geloof en hoe ik daar in sta,het zegt niets over mijn prestatie\integratie of wat dan ook.Trouwens,de hijaab is in verschillende lengtes te verkrijgen,zelfs in sportmodel...Tijden veranderen,Behoorlijk wat westerse mensen zijn intussen ook moslim,de moslimgemeenschap groeit elke dag...Ik vind dit niet zo`n goeie tip voor onze zusters hoor...maar we zijn vrij van eigen mening gelukkig.

Wa sallam

en Allah leidt wie hij wil...

Men sluit de ogen van de doden behoedzaam; niet minder behoedzaam moet men de ogen van levenden openen.
Terug naar boven
marhaba Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 22 december 2003
Locatie: Belgium
Online status: Offline
Berichten: 634
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 26 december 2003 om 10:05

salaam,

idd zahra,we zijn vrij van mening!!

Terug naar boven
piccolo Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 10 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 7
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 26 december 2003 om 14:45

zahra

bedankt

piccolo is back
Terug naar boven
abu ibrahim Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 11 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 146
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 26 december 2003 om 15:20

bismillaah

yaa piccolo, maa laka wa zahra, wa ka annie astash3iru shay'an min i3taail amaaraat

wa salaam

Terug naar boven
marhaba Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 22 december 2003
Locatie: Belgium
Online status: Offline
Berichten: 634
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 26 december 2003 om 18:45

ya abu ibrahim, latakhrouj 3ani lmawdou3

wassalaam.

Terug naar boven
Imaan Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 05 oktober 2003
Online status: Offline
Berichten: 959
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 26 december 2003 om 19:41
In eerste instantie geplaatst door marhaba

salamou 3alaykoum

mijn mening,en wat ik weet is als volgt: tijden verranderen, ok hijaab is verplicht,het staat in het heilige boek koran natuurlijk, maar je moet het niet te extreem aanpakken, m .a. w je moet je gezicht niet helemaal bedekken, of een zeer brede djellaba aan doen en zeggen dit is ps islam,en dit is onze hijaab,neen, ik bedoel we moeten onze rootse zeker nt opgeven en vergeten, maar we moeten tegelijker tijd ook nt vergeten dat we in een westerse wereld zitten, en dat alles vooruit gaat , dus je moet rekening houden met integratie /aanpassing, hiermee bedoel ik da je een hijaab moet dragen dat beantwoordt aan alle benoodigdheden van deze tijd, de vrouw van nu is nt dezelfde als die van vroeger, "wallahou youridou bina alyoussra,wala youridou bina al3oussr".

Assalaam Alaykoum wa Rahmatullah wa Barakattuh,

Met alle respect voor jou, maar je zegt de tijd van vroeger is niet de tijd van nu.....betekent dat je daarmee bedoelt dat de Hyaab van toen niet net als die van vandaag moet zijn? Daar komt het op neer, nietwaar? Je zegt, dat iemand niet zijn gezicht moet bedekken etc....waar baseer je dat op? Ook al zou het niet verplicht zijn, als een vrouw er voor kiest om haar gezicht te bedekken, is dat haar GOED recht. Je kan hier met een kort rokje lopen, dus als iemand ervoor kiest om helemaal bedekt over straat te lopen, moet dat ook kunnen.

 

Je Hyaab, moet niet met de mode meegaan, zoals vele zusters nu, die alle kleuren van de regenboog gebruiken om hun Hyaab te sieren, dat is niet de bedoeling en het argument dat velen roepen dat je opvalt als je lang bedekt over straat loopt, is juist alleen dan in positieve zin. Met een Hyaab val je toch al op, draag hem dan ook goed en niet zo'n sjaaltje zoals velen. Astarfillah als ik mensen heb veroordeelt, maar een hyaab van toen......zo moet die gedragen worden.

Ik ben trots op de vrouwen van de Profeet (vzmh), van de metgezellen etc....ik wil de Hyaab dragen zoals zij hem dragen en niet wat WIJ ervan gemaakt hebben.

Moge Allah swt ons Leiden

 

 

 

wa llahou a3lam.

Wees eerlijk en rechtvaardig!
Terug naar boven
marhaba Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 22 december 2003
Locatie: Belgium
Online status: Offline
Berichten: 634
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 26 december 2003 om 20:04

zuster imaan,

ik ben het helemaal met je eens wanneer je zegt da je trots zijt op de vrouwen van de profeet s.l.3.w.s, trouwens iedere moslim is trots erop,maar wat ik daarboven zei,is een aanmoediging vr onze zusters , als je nu met extreme eisen begint,dan verlies je alle toekomstige kandidaten. laat hun eerst met een foulaarke beginnen,dan gaat het mss tt een khimaar ontwikkelen!wie weet,nchallah!!!!

Terug naar boven
piccolo Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 10 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 7
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 26 december 2003 om 21:52

yaaa abu ibrahim

ik heb niks te verbergen.

we zijn gewoon ( igwane fi din wa sallam)

aslaam3lykom

piccolo is back
Terug naar boven
~Zahra~ Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 26 november 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 713
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 27 december 2003 om 00:54

asallam aleikum wa rahmatoelahi wa barakatoehoe,

ik schreef mijn mening eigenlijk een beetje bot op...sorrry

wasallam

Men sluit de ogen van de doden behoedzaam; niet minder behoedzaam moet men de ogen van levenden openen.
Terug naar boven
marhaba Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 22 december 2003
Locatie: Belgium
Online status: Offline
Berichten: 634
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 27 december 2003 om 09:39

salaam zahra,

een mening blijft een mening,we hebben het recht om die te uiten!!

wassalaam

Terug naar boven
Bismilah Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 31 december 2003
Online status: Offline
Berichten: 2
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 31 december 2003 om 17:58
Ik moet dit even kwijt. Ik snap niet dat mensen kunnen zeggen dat we met de tijd mee moeten. Dat wil dus in principe zeggen dat Allah niet in de toekomst kan kijken als je zegt dat de islam en alles wat daarbij hoort mee moet met de tijd.
Terug naar boven
harith2 Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 24 december 2003
Online status: Offline
Berichten: 260
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 31 december 2003 om 18:13

salaam'aleikum

o mijn Heer, zegen Bismilah

Terug naar boven
Oum Mujahid Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 30 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 117
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 31 december 2003 om 18:17
In eerste instantie geplaatst door marhaba

salamou 3alaykoum

mijn mening,en wat ik weet is als volgt: tijden verranderen, ok hijaab is verplicht,het staat in het heilige boek koran natuurlijk, maar je moet het niet te extreem aanpakken, m .a. w je moet je gezicht niet helemaal bedekken, of een zeer brede djellaba aan doen en zeggen dit is ps islam,en dit is onze hijaab,neen, ik bedoel we moeten onze rootse zeker nt opgeven en vergeten, maar we moeten tegelijker tijd ook nt vergeten dat we in een westerse wereld zitten, en dat alles vooruit gaat , dus je moet rekening houden met integratie /aanpassing, hiermee bedoel ik da je een hijaab moet dragen dat beantwoordt aan alle benoodigdheden van deze tijd, de vrouw van nu is nt dezelfde als die van vroeger, "wallahou youridou bina alyoussra,wala youridou bina al3oussr".

wa llahou a3lam.

Tijden veranderen, maar de Islam is is niet tijdgebonden.. Je kan de Islam niet aanpassen omdat JIJ een andere mening heb.. Je moet volgen wat ALLAAH en zijn Boodschapper heeft gezegd..

Vergeet niet dat je voor ALLAH leeft, en ik zou 1 tip willen geven, dat als je in de westerse wereld leeft is geen Excuus, vergeet niet dat we ALLEMAAL een keer voor Allah zullen staan, en dan hebben we geen excuses..

Terug naar boven
harith2 Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 24 december 2003
Online status: Offline
Berichten: 260
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 31 december 2003 om 18:19

salaam'aleikum

en o mijn Heer

zegen Oum Mujahid

Terug naar boven
Oum Mujahid Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 30 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 117
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 31 december 2003 om 18:46
In eerste instantie geplaatst door harith2

salaam'aleikum

en o mijn Heer

zegen Oum Mujahid

Wa Alaikoum Salaam...

Ameen broeder, fie djamee3 moesliemeen!

Moge ALLAH jou en de moslims Djannah Al-Firdaus schenken..

Wassalaam..

Terug naar boven
marhaba Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 22 december 2003
Locatie: Belgium
Online status: Offline
Berichten: 634
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 01 januari 2004 om 14:11

salaam,

da s waar, jullie hebben gelijk, en daarom zei ik nog:wallahou a3lam!! dus da s maar mijn visie, ik heb niet gezegd dat het uit de heilige koran of hadith heb gehaald, ok?!

en ik leer elke dag iets bij!!

 

Terug naar boven
~Zahra~ Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 26 november 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 713
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 01 januari 2004 om 16:05

asalam aleikum wa rahmatoelahie wa barakatoehoe,

lieve oghtie,

We hebben allemaal heel veel te leren....het weerleggen van je eigen visie,is altijd goed oghtie

Moge Allah jou en ons nog veel wijsheid geven,InsAllah

wa sallam

ik hou van jullie omwille van Allah

Men sluit de ogen van de doden behoedzaam; niet minder behoedzaam moet men de ogen van levenden openen.
Terug naar boven
marhaba Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 22 december 2003
Locatie: Belgium
Online status: Offline
Berichten: 634
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 01 januari 2004 om 19:03

salaam,

thx zahra,lieve oghti!!

Terug naar boven
Oum Mujahid Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 30 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 117
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 01 januari 2004 om 19:23
In eerste instantie geplaatst door marhaba

salaam,

da s waar, jullie hebben gelijk, en daarom zei ik nog:wallahou a3lam!! dus da s maar mijn visie, ik heb niet gezegd dat het uit de heilige koran of hadith heb gehaald, ok?!

en ik leer elke dag iets bij!!

 



Masha Allah sis, het is niet als aanval bedoeld hoor, maar zodat we  elkaar helpen in het goede, en het onduidelijke te verduidelijken.. Moge ALLAH jou Djannah Al-Firdaus geven...

Oehiboeki Fillah!
Wassalaam..
Oum Mujahid
Terug naar boven
marhaba Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 22 december 2003
Locatie: Belgium
Online status: Offline
Berichten: 634
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 03 januari 2004 om 20:41

salaam,

jou zeker ook,oghti oummoujahid ,nchallah,

Terug naar boven
polymorph Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 10 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 447
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 08 januari 2004 om 22:18

Salaam Alaikum,

Even een simple vraagje.
Ik zie vaak zusters met een zwarte hijaab heeft zwart of welke kleur
dan ook een betekennis,of dragen veel zusters zwart om andere redenen.

Wellicht wat naif deze vraag maar wil het toch weten .

wa salaam,

polymorph

Geef kennis door aan mij,zelfs als het maar een ayah is...(Bukhari)
Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 08 januari 2004 om 22:29

Assalamu alaikum,

Beste Polysmurf (dit in het kader van het nieuwe humor offensief), ik draag weliswaar geen hijaab, maar misschien heb ik wel een antwoord voor je. De kleur zwart staat voor een bescheiden, onopvallende kleur net als b.v. grijs. Sommige moslima's zijn van mening dat dat beter is dan fel gekleurde sluiers, omdat God in de koran de vrouwen aanmaant zich bescheiden op te stellen.

De mannen trouwens ook.

De mensen dus.

Wassalam, Amier.

Terug naar boven
polymorph Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 10 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 447
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 08 januari 2004 om 22:44
polysmurf???? .......... 

das dan weer een vraagteken minder.bedankt hoor ook voor de nieuwe naam

Ik moet nog een muslim naam kiezen zou het haram zijn om polysmurf te heten??
Geef kennis door aan mij,zelfs als het maar een ayah is...(Bukhari)
Terug naar boven
Amirra Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 05 juni 2003
Locatie: Qatar
Online status: Offline
Berichten: 114
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 08 januari 2004 om 23:25

 

Salaam iedereen,

Amier (mijn mannelijke naamgenoot) ga zo door met je humor offensief. Ooit zullen we het grappige ervan begrijpen !

En polymorph, je hebt gelijk. De kleur zwart wordt heeel vaak gedragen. En niet alleen als hoofddoek. Ik persoonlijk hou niet van felle kleuren. Maar het hoeft niet altijd zwart te zijn. Er zijn ook andere mooie kleuren. Zolang ze maar bij je outfit passen . En het voordeel van zwart is dat het bij alles past!

Amirra

De beste gelovigen in geloofszaken zijn degenen met het beste gedrag,
en het beste van hen zijn degenen die zich het beste gedragen tegenover hun vrouwen.
Terug naar boven
Saviourmachine Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 30 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 110
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 09 januari 2004 om 00:21
Ik vind 't ook hoor. Draag maar lekker waar je voor staat. Die Fransen is 't echt naar 't hoofd gestegen. Ik, als Nederlander, wil me best een beetje aanpassen. Sinds dat ik 't weet dat 't niet gebruikelijk is, kijk ik moslima niet meer aan. 

Volgens mij wordt er trouwens slechts bedoeld dat je moet zorgen dat je geen inkijk hebt (en daar is een lange sluier inderdaad wel geschikt voor).

Doe het in liefde voor God en je naaste, dan komt het wel goed.
Terug naar boven
polymorph Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 10 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 447
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 09 januari 2004 om 00:40
In eerste instantie geplaatst door Amirra

 

Salaam iedereen,

Amier (mijn mannelijke naamgenoot) ga zo door met je humor offensief. Ooit zullen we het grappige ervan begrijpen !

En polymorph, je hebt gelijk. De kleur zwart wordt heeel vaak gedragen. En niet alleen als hoofddoek. Ik persoonlijk hou niet van felle kleuren. Maar het hoeft niet altijd zwart te zijn. Er zijn ook andere mooie kleuren. Zolang ze maar bij je outfit passen . En het voordeel van zwart is dat het bij alles past!

Amirra



Salaam Alaikum,

Bedankt voor het duidelijke antwoord Amirra.
Je begreep helemaal hoe ik de vraag bedoelde  

wa salaam,

polymorph

Geef kennis door aan mij,zelfs als het maar een ayah is...(Bukhari)
Terug naar boven
Leyla Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 29 augustus 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 302
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 13 januari 2004 om 14:51

In eerste instantie geplaatst door Amirra

En polymorph, je hebt gelijk. De kleur zwart wordt heeel vaak gedragen. En niet alleen als hoofddoek. Ik persoonlijk hou niet van felle kleuren. Maar het hoeft niet altijd zwart te zijn. Er zijn ook andere mooie kleuren. Zolang ze maar bij je outfit passen . En het voordeel van zwart is dat het bij alles past!

Amirra

A Selam oe Ale'ykoem,

Inderdaad, daar sluit ik me helemaal bij aan .

Verder heb ik ook begrepen dat de kleur zwart de vormen van het lichaam minder accentueert. Wit is bijvoorbeeld vaak erg doorzichtig. En aangezien de Moslima haar vrouwelijke vormen niet dient te tonen, zijn de donkere kleuren voor velen een prima optie. Dit wat betreft de kleding inderdaad.

Wat betreft de hoofddoek op zichzelf: de kleur zwart past, zoals Amirra al gezegd heeft, bij alles. Zelf hou ik er wel van om kleuren te combineren....tja, ik hou van kleding !

Wa Ale'ykoem a selaam

The Believers In Their Mutual Friendship, Mercy & Afflection Are Like One Body: If Any Part Of It Complains, The Rest Of The Body Will Also Stay Awake In Pain.
Terug naar boven
 Post Reply Post Reply Pagina  12>

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.125 seconden.