Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Algemene uitleg?

 Post Reply Post Reply
Schrijver
jiyuu Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 30 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2357
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote jiyuu Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: Algemene uitleg?
    Geplaatst op: 23 november 2006 om 14:53

>Heel erg bedankt voor je antwoord.

 

Geen dank hoor, kzag dat er nog niemand anders had gereageerd dus hoopte ik je op z�n minst een beetje op weg te helpen

 

>En jullie God is dus geen mens zoals je zou kunnen zeggen dat die van het moderne christendom wel is? Zie je mensen als dieren, of als iets dat veel specialer is in de ogen van God? En denk je dat jullie God wel een uiterlijk heeft? Of is het meer een soort kracht die er wel is maar je niet kunt zien?

 

Bij ons is Jezus (vrede met hem) een ware profeet geweest en zijn alle profeten voor hem en ook de laatste na hem allemaal zonen van GOD. Ook jij en ik kunnen zonen van GOD genoemd worden, maar dat is ook niet iets om letterlijk te nemen.

 

Ik gaf in mijn vorige post de vergelijking van de god van het christendom en de GOD zoals alle profeten die hebben beschreven. De eigenschappen eten, drinken, geboren worden ed. zijn eignschappen van Jezus (vrede zij met hem) geweest en die kan je ook terugvinden bij alle mensen en dieren. GOD staat boven dit alles. Hiermee wil ik niet zeggen dat wij op het zelfde niveau zijn met dieren. Dit wordt gedeeltelijk in je volgende vraag beantwoordt.

 

Wanneer we spreken over een gezicht, handen of voeten, dan weten we allemaal waar we het over hebben. Als we het over menselijke voet en dat van een koe of een tafel, weten we ook dat ze allemaal verschillend eruit zien.

Allah (de verhevene) beschrijft in de Quran enkele van Zijn eigenschapen. Maar omdat het over Allah gaat, kunnen we met ons verstand er niet bij hoe dat eruit zal moeten zien. Door de Quran en Hadith (overleveringen) weten we dat Allah een gezicht, ogen, handen, voet, been en vingers heeft. Maar omdat Allah perfect is en wij niet weten hoe die perfectie eruit ziet, kunnen we niet automatisch aannemen dat Allah ook meteen een lichaam heeft en de rest erbij fantaseren.

 

>Als de Quran zoveel omschrijft als jij zegt, heb je dan nog wel het idee dat je zelf kunt kiezen over dingen? Of vindt je dat helemaal niet nodig omdat God het beter weet dan jij?

 

Regels en wetten heb je overal en al vanaf het eerste begin van de mens op aarde. Adam (vrede zij met hem=alaihi salaam) mocht de boom niet te dicht benaderen, anders werd hij de Hemel uitgezet.

Er bestaat geen gemeenschap van twee mensen op aarde of er zijn regels waar je aan moet houden. Wil ik lid worden van de tafeltennisvereniging om de hoek, heb ik ook regels om mij aan te houden. Regels en wetten zijn er om de boel ordelijk te laten verlopen. Als je op de universiteit zit en je alle schoolregels overtreedt, dan zal de docent je er op aanspreken en wordt je misschien zelfs geschorst. Stel je voor dat er geen regels waren op school, in je club of misschien in een land. Zou het dan niet een complete chaos zijn? Zo ook heeft Allah voor de gelovige Moslims in de Quran wetten geopenbaard die een gezonde Islamitische maatschappij maken. Een maatschappij zonder moord, diefstal, misbruik, verkrachtingen en andere criminaliteit. Net zoals de regels op je school, overtreedt je die, volgen er consequenties. Als je de wetten van Allah overtreedt volgen er ook consequenties. Maar je hebt altijd de keuze! De keuze de regels na te volgen of juist niet. En je wordt uiteindelijk beloond voor de keuzes die je maakt.

 

Allah is geen onderdrukker van mensen, en iedereen krijgt altijd een eerlijke kans. Hij (de Verhevene) zegt:

 

Ik ben in het geheel niet onrechtvaardig jegens Mijn dienaren. (Quran Hoofdstuk 50:29)

 

GOD is onze Schepper, en wie weet beter hoe de mens in elkaar zit, dan onze eigen Schepper? Hij kent onze gebruiksaanwijzing het beste, want Hij heeft ons gemaakt. Als ik een Sony MP3 speler koop, dan neem ik er geen Panasonic gebruiksaanwijzing bij, maar gewoon een van Sony. Bij de mens is het niet veel anders. Mocht het voorkomen dat we als mens iets niet meteen begrijpen of zwaar vinden van onze eigen regels, dienen we geduldig te zijn.

 

>Sorry dat ik zo veel vragen stel :P

 

Oh dat maakt niet uit, als ik iets ook niet weet dan reageert iemand anders misschien wel. Ik moet wel eerlijk erbij zeggen dat je vragen stelt waar de meeste Moslims niet eens over hebben nagedacht. InshaAllah (met Allah�s wil) zal je de kennis krijgen waar je naar op zoek bent.

 

>Ik ga als ik het minder druk heb met mijn studie de Quran te lezen, ik ben benieuwd wat er allemaal instaat en in hoeverre het lijkt op de religies die ik ken. :)

 

Lijkt me een spannend idee. Ik ben ook ooit precies zo begonnen.

 

Veel succes met je studie en als er iets niet duidelijk is, laat het weten, misschien dat ik of iemand anders je ermee kan helpen.

www.hhugs.org.uk/
Terug naar boven
Al_Atharieya_24 Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 21 november 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 30
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Al_Atharieya_24 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 21 november 2006 om 05:49

Hoe word je moslim(de vijf zuilen)

Zzzzzzzzzzzzzzzzzzz Mohammed aboe `Oebaydillaah

Nr. Spreker Onderwerp/Titel Taal Tijd Beluister
1 Mohammed
aboe `Oebaydillaah
Hoe wordt je Moslim

Nederlands

0:30:29

0:30:29

Kant A

Kant B

Deel 1 Lezing

< src=http://www.selefiepublikaties.com/Audio/Hoe%20wordt%20je%20moslim%20(de%20vijf%20zuilen)%20kant%20A.rm width=200 height=80 =application/vnd.rn-realmedia autostart="0" controls="1" loop="0" border="0">

Deel 2 Lezing

< src=http://www.selefiepublikaties.com/Audio/Hoe%20wordt%20je%20moslim%20(de%20vijf%20zuilen)%20kant%20B.rm width=200 height=80 =application/vnd.rn-realmedia autostart="0" controls="1" loop="0" border="0">
Terug naar boven
ZarraWolf Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 18 november 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote ZarraWolf Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 21 november 2006 om 04:33

Heel erg bedankt voor je antwoord.

En jullie God is dus geen mens zoals je zou kunnen zeggen dat die van het moderne christendom wel is? Zie je mensen als dieren, of als iets dat veel specialer is in de ogen van God? En denk je dat jullie God wel een uiterlijk heeft? Of is het meer een soort kracht die er wel is maar je niet kunt zien?

Als de Quran zoveel omschrijft als jij zegt, heb je dan nog wel het idee dat je zelf kunt kiezen over dingen? Of vindt je dat helemaal niet nodig omdat God het beter weet dan jij?


Sorry dat ik zo veel vragen stel :P

Ik ga als ik het minder druk heb met mijn studie de Quran te lezen, ik ben benieuwd wat er allemaal instaat en in hoeverre het lijkt op de religies die ik ken. :)

Terug naar boven
jiyuu Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 30 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2357
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote jiyuu Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 20 november 2006 om 09:05

Ik merk dat nog niemand heeft gereageerd, dus zal ik voorzichtig een begin maken.

 

1. Hoe zien jullie het leven na de dood?

 

De dood is een van de dingen in het leven die je niet kunt tegenhouden. De dood is niets meer dan het einde van het menselijke leven en het begin van het volgende leven. Zonder de dood kunnen wij die reis naar het volgende leven niet maken. Een Moslim moet constant beseffen dat de dood en het leven elkaar aanvullen en dat je ervan meeneemt wat je mee kunt nemen naar de volgende wereld. Wie vaak aan de dood denkt, zal eerder zijn begeertes in bedwang hebben, dan iemand die het niets kan schelen. Doordat we gemiddeld vaker aan de dood denken, zullen we gebalanceerder de dingen in het leven benaderen. Bij grote tegenslagen worden wij niet wanhopig. Maar als alles gemakkelijk gaat en we een luxueus leven leiden, voorkomt het regelmatig denken aan de dood dat we ons arrogant gaan gedragen.

 

Voor mijzelf is het zelfs zo dat niemand mij bijvoorbeeld kan bedreigen met de dood. Leven en dood betekenen voor mij precies hetzelfde. Een van de verschillen is dat het leven na de dood voor eeuwig is en dit leven tijdelijk.

 

2. Jullie geloven in 1 God, denk je dat dit dezelfde God is als het Christendom, alleen onder een andere naam? En zo niet, wat vinden jullie van de god in het christendom?

 

Onze GOD eet niet, drinkt niet, heeft geen blond haar, woont ook niet in Zijn eigen creatie (de hemel), krijgt geen kinderen en is ook niet gebaard. Onze GOD heeft dus geen dierlijke trekken. Onze GOD is dezelfde GOD die alle eerdere Profeten ook hebben aanbeden, zoals Jezus, Noah, Mozes, Abraham Muhammad etc.

 

3. Heeft de Koran een paar regels die nadrukkelijk genoemt worden? Zo ja, wat zijn die regels?

 

In de Quran staat er zoveel geschreven, hoe we moeten trouwen, financi�le zaken moeten afhandelen tot aan hoe we een hele staat moeten regeren.

www.hhugs.org.uk/
Terug naar boven
jiyuu Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 30 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2357
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote jiyuu Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 20 november 2006 om 08:38
welkom op het forum
www.hhugs.org.uk/
Terug naar boven
ZarraWolf Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 18 november 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote ZarraWolf Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 18 november 2006 om 17:01

Hallo allemaal,

Ik weet weinig over Islaam, maar wil er graag wat meer over leren... willen jullie me wat dingen uitleggen?

Om te beginnen:
* Hoe zien jullie het leven na de dood?
* Jullie geloven in 1 God, denk je dat dit dezelfde God is als het Christendom, alleen onder een andere naam? En zo niet, wat vinden jullie van de god in het christendom?
* Heeft de Koran een paar regels die nadrukkelijk genoemt worden? Zo ja, wat zijn die regels?

Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.063 seconden.