Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Onderwerp geslotenIsbaal

 Post Reply Post Reply
Schrijver
Oum Mujahid Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 30 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 117
Directe link naar dit bericht Onderwerp: Isbaal
    Geplaatst op: 01 januari 2004 om 18:47

Isbaal: kleding dragen die onder de enkels komt

E�n van de zaken die mensen als onbeduidend zien, terwijl het belangrijk is voor Allah, is isbaal, wat het verlengen van de kleding onder de enkels betekent. Sommige mensen laten hun kleding de grond aanraken en sommigen laten hun kleding over de grond achter hen voortslepen.

Abu Dharr (moge Allah tevreden zijn met hem) verhaalde dat de Profeet heeft gezegd: "Er zijn drie (soorten mensen) tegen wie Allah niet zal spreken op de Dag der Opstanding en tevens niet naar zal kijken of prijzen: diegene die zijn gewaad onder de enkel draagt, diegene die anderen herinnert aan zijn geschenken of gunsten, en diegene die zijn product door liegen en valse beloften verkoopt." [1].

Degene die zegt: "Ik draag mijn kleren niet uit arrogantie onder mijn enkels", is zichzelf in feit op een onacceptabele manier aan het prijzen. De waarschuwing tegen Isbaal geldt voor allen, ongeacht ze het uit arrogantie doen of niet, zoals de Profeet heeft gezegd: "Welk gedeelte dan ook van de onderkleding onder de enkels is, is in de Hel." [2].

De persoon wiens isbaal het resultaat van arrogantie is, zal nog strenger worden gestraft dan diegene die geen dergelijke intentie heeft, zoals de Profeet heeft gezegd: "Een ieder die uit trots zijn gewaad sleept, Allah zal niet eens naar hem kijken op de Dag der Opstanding." [3] - dit is omdat hij twee zonden combineert in ��n daad. Enige kleding onder de enkel dragen is haraam, zoals is vermeld in de hadeeth verhaald door Ibn 'Umar (moge Allah tevreden zijn met hem en zijn vader): "Isbaal kan worden gedaan met anizaar (benedengewaad), qamees (shirt of bovengewaad) en 'amaamah (tulband). Een ieder die daarvan enig deel uit trots over de grond sleept, Allah zal niet naar hem kijken op de Dag der Opstanding." [4]. Vrouwen zijn toegestaan om hun gewaden met ��n of twee handlengtes te verlengen om de voeten te bedekken of als voorzorgsmaatregel als iets door de wind onbedekt blijft, etc. Het is niet toegestaan meer te doen dan dat, zoals wordt gedaan bij sommige trouwjurken die een aantal meters lange sleep kunnen hebben, die achter de bruid moet worden gedragen.

[1] overgeleverd door Muslim, 1/102
[2] overgeleverd door Imaam Ahmad, 6/254: zie ook Saheeh al-Jaami', 5571
[3] overgeleverd door al-Bukhaari, no.3465, al-Bagha editie
[4] overgeleverd door Abu Dawud, 4/353; zie ook Saheeh al-Jaami, 2770


Abu Dahhr (moge Allah tevreden zijn met hem) verhaalde dat de profeet heeft gezegd : er zijn 3 soorten mensen tegen wie Allah niet zal spreken op de dag der opstanding en tevens niet naar zal kijken of prijzen: degen die zijn gewaad onder de enkels draagt, degen die andere herinnerd aan zijn geschenken of gunsten, en degene die zijn product door liegen en valse beloften verkoopt.
(overgeleverd door:muslim)
Degene die zegt: ik draag mijn kleding niet uit arrogantie onder mijn enkels, is zichzelf in feit op een onacceptabele manier aan het prijzen. De waarschuwing tegen Isbaal geldt voor allen, ongeacht ze het uit arrogantie doen of niet, zoals de profeet heeft gezegd: welk gedeelte dan ook van de onderkleding onder de enkels is, is in de hel (overgeleverd door imam ahmed)



 

Terug naar boven
Oum Mujahid Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 30 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 117
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 01 januari 2004 om 18:48
fatwa van Islam-qa

Question:
What is isbaal and what is the ruling on it? What is the shar'i definition of it, and how can we refute those who say, "I am not doing it to show off"? What is your opinion of those (men) who wear tight and see-though clothing so that they become a fitnah (source of temptation) to others?.

Answer:
Praise be to Allaah.
Isbaal means making the clothes so long that they come beneath the ankle. The prohibition on isbaal is mentioned in the hadeeth of the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him): "Whatever part of the lower garment comes beneath the ankles is in the Fire." Narrated by al-Bukhaari, 5787. This warning does not apply to something that is makrooh or permissible, rather the warning of Hellfire usually comes to the one who does a haraam action.
If a man says, "I am not doing it to show off," he is praising himself and that is not acceptable. The hadeeth is general in meaning and includes everyone who lets his garment hang down, whether that is out of pride or otherwise.
With regard to the one who lets his garment hang down out of pride, his punishment will be more severe. The Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) said: "Isbaal may apply to the izaar (lower garment), shirt and turban. Whoever lets any of them hang down out of pride, Allaah will not look at him on the Day of Resurrection." Narrated by Abu Dawood, 4085; al-Nasaa'i, 5334; with a saheeh isnaad.
See also question no. 10534 and 762.
With regard to wearing see-through clothing that shows the 'awrah, this is haraam and is not permissible, because the one who does that is not considered to be covering his 'awrah.
The same applies to tight clothes which show the size and shape of the 'awrah and are a cause of fitnah (temptation). We are living in an age where desires are easily provoked and there is a great deal of fitnah, so how can it be appropriate for the Muslim youth to make matters worse and expose themselves to the wrath of the Lord.

Islam Q&A (www.islam-qa.com)

Terug naar boven
Oum Mujahid Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 30 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 117
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 01 januari 2004 om 18:51
Nog eem fatwa

Question:
Assalamu Alaikum

A brother was telling me that wearing clothing below the ankles is haram and that there are many hadiths that prove this. I would appreciate your opinion on this matter.

Jazakallah

Answer:
Praise be to Allaah.
What your friend has told you is true. Many ahaadeeth were reported from the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) which forbid isbaal (wearing one's clothes below the ankles), for example:

Al-Bukhaari reported that the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) said: "Whatever of the izaar (lower garment) is below the ankles is in the Fire." (al-Bukhaari, no. 5787)

The Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) said: "There are three whom Allaah will not look at or praise on the Day of Judgement and theirs will be a painful punishment: the one who wears his garment below his ankles, the one who reminds others of his favours, and the one who sells his product by means of making false oaths" (reported by Muslim, no. 106)

The Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) said: "Isbaal (wearing one's garment below the ankles) may apply to the izaar (lower garment), the shirt or the turban. Whoever allows any part of these to trail on the ground out of arrogance, Allaah will not look at him on the Day of Judgement." (reported by Abu Dawud, no. 4085, and al-Nisaa'i, no. 5334, with a saheeh isnaad).

Ibn 'Abbaas reported that the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) said: "Allaah will not look at the one who wears his lower garment below his ankles." (Reported by al-Nisaa'i in al-Mujtabaa, Kitaab al-Zeenah, Baab Isbaal al-Izaar).
Hudhayfah said: "The Messenger of Allaah (peace and blessings of Allaah be upon him) took hold of the muscle of my calf (or his calf) and said, 'This is where the izaar should stop; if you insist, it may be lower, but it should not reach the ankles.'" (Reported by al-Tirmidhi, who said this is a saheeh hasan hadeeth; see Sunan al-Tirmidhi, no. 1783)

All of the ahaadeeth quoted above speak against isbaal, whether or not the intention is to show off; but if a person does this deliberately out of arrogance, there is no doubt that his sin is greater. The Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) said: "Allaah will not look at the one who trails his izaar on the ground out of pride." (al-Bukhaari, no. 5788)

Jaabir ibn Sulaym said: "The Messenger of Allaah (peace and blessings of Allaah be upon him) said to me: 'Beware of wearing one's lower garment below the ankles, because this is a kind of showing-off, and Allaah does not love showing-off.'" (Regarded as saheeh by al-Tirmidhi, no. 2722).

No one is able to be completely free of pride and arrogance, even if he claims that this is so. Such a claim is unacceptable, because by saying it, he is praising himself. Only in the case of those whom the wahy (revelation) testified that they were free of pride do we believe that this is the case. For example, there is a hadeeth which states that the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) said: "Whoever trails his garment on the ground out of pride, Allaah will not look at him on the Day of Resurrection." Abu Bakr said to him, "O Messenger of Allaah, my izaar slips down if I do not pay attention to it." He said: "You are not one of those who do it out of pride." (Reported by al-Bukhaari, no. 5784)

What indicates that isbaal is prohibited even if it is not done out of pride is the hadeeth of Abu Sa'eed al-Khudri, may Allaah be pleased with him, who said: "The Messenger of Allaah (peace and blessings of Allaah be upon him) said: 'The lower garment of the Muslim should come down to mid-calf, but there is nothing wrong if it is between that point and the ankles. Whatever is lower than the ankles is in the Fire. Whoever trails his garment on the ground out of pride, Allaah will not look at him." (Reported by Abu Dawud, no. 4093, with a saheeh isnaad.)

These ahaadeeth describe two different deeds, for which there will be two different punishments:
Imaam Ahmad reported that Abd al-Rahmaan ibn Ya'qoob said: "I asked Abu Sa'eed: 'Did you hear anything from the Messenger of Allaah (peace and blessings of Allaah be upon him) concerning the izaar (lower garment)?' he said, 'Yes, listen! 'The izaar of the believer should come to mid-calf, although there is nothing wrong if it comes between there and the ankles, but whatever is lower than the ankles is in the Fire,' and he said it three times."

Ibn 'Umar said: "I passed by the Messenger of Allaah (peace and blessings of Allaah be upon him), and my izaar had slipped down. He said, 'O 'Abdullaah, pull up your izaar!' so I pulled it up. He said, 'More!' so I pulled it up more, and always made sure it was pulled up properly after that." Some people asked, "To where did you pull it up?" He said, "To mid-calf length." (Reported by Muslim, no. 2086; al-Dhahabi, Kitaab al-Kabaa'ir, 131-132)

The issue of isbaal applies to women just as much as it applies to men. This is indicated by the hadeeth of Ibn 'Umar, may Allaah be pleased with him, who said: "The Messenger of Allaah (peace and blessings of Allaah be upon him) said: 'Whoever trails his garment on the ground out of pride, Allaah will not look at him.' Umm Salamah said: 'O Messenger of Allaah, what should women do with their hems?' He said, 'Let them go down a handspan.' She asked, 'What if their feet show?' He said, 'Let them lengthen it by a cubit, but no more.'" (al-Nisaa'i, Kitaab al-zeenah, Baab dhuyool al-nisaa').

The punishment for showing off may come to pass in this world, not in the Hereafter. Abu Hurayrah reported that the Messenger of Allaah (peace and blessings of Allaah be upon him) said: "Whilst a man was walking arrogantly admiring himself and his clothes, Allaah caused the earth to swallow him and he is suffering in it until the Day of Resurrection." (Reported by Muslim, no. 2088).
Islam Q&A
Sheikh Muhammed Salih Al-Munajjid (www.islam-qa.com)

Terug naar boven
Oum Mujahid Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 30 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 117
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 01 januari 2004 om 18:53
De Laatste Fatwa:


Question:
I have heard and read a lot of hadeeth on wearing pants above the ankle. i do stick to this sunnah but what if your parents do not want you to do that.they get very angry at me and since that is also a very big sin (making parents angry) I get confused. Please tell me what decision should i take and keep in mind that later on when I inshallah do a job this dress up could affect my job opportunities as well. Also tell me when I should be listening to parents or following a sunnah because i find myself in similar circumstances all the time.

Answer:
Praise be to Allaah.
Firstly:
Isbaal means letting the clothes hang down below the ankles, which is haraam, because the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) said: "Whatever of the izaar (lower garment) hangs down below the ankles is in the Fire." (Narrated by al-Bukhaari, 5787)
If someone were to say, "I do not let my garment (or pants) hang down below the ankle out of pride, but because of habit or custom,"
Our response is:
That isbaal (letting the clothes hang down below the ankle) in and of itself is subject to the punishment of Fire. If pride and showing off are added to that isbaal, then the punishment is worse and more severe. The Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) said: "Isbaal may apply to the lower garment, shirt or turban. Whoever lets any part of them hang down in order to show off, Allaah will not look at him on the Day of Resurrection." (Narrated by Abu Dawood, 4085, and al-Nasaa'i, 5334, with a saheeh isnaad).
Secondly:
If you know the ruling on isbaal and that it is haraam, then you and every Muslim must keep away from haraam things, especially major sins. It is not permissible to do something haraam in order to please people, not even one of your parents, because the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) said: "There is no obedience in disobeying Allaah; obedience is only with regard to what is right and proper." (Narrated by al-Nasaa'i and Abu Dawood, and classed as saheeh by al-Albaani in Saheeh Sunan al-Nasaa'i, no. 3921; al-Silsilah al-Saheehah, 181). Remember what the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) said: "Whoever seeks to please Allaah by angering people, Allaah will suffice to protect him from people, but whoever seeks to please people by angering Allaah, Allaah will abandon him to the people." (Narrated by al-Tirmidhi in Kitaab al-Zuhd, no. 2338).
With regard to your fear that you may lose your job, know that provision is in the hand of Allaah and no soul will die until it has received all its allotted provision.
Remember the words of Allaah (interpretation of the meaning):
"And whosoever fears Allaah and keeps his duty to Him, He will make a way for him to get out (from every difficulty).
And He will provide him from (sources) he never could imagine. And whosoever puts his trust in Allaah, then He will suffice him. Verily, Allaah will accomplish his purpose. Indeed Allaah has set a measure for all things"
[al-Talaaq 65:2-3]
This fear does not allow you to commit a sin.
If someone were to ask, if I am forced to do something that is haraam, am I allowed to do it?
The answer is:
You have to make sure that one really is being forced. If the matter reaches the level of compulsion, and a person is compelled to do something, then it is permitted for him to do whatever he is forced to do out of necessity.
For example, if a father tells his son that if he makes his clothes come above the ankle, he will kick him out of the house, and the son cannot find anywhere else to live, and he is certain or thinks it most likely that his father will carry out his threat, then he is permitted to make his clothes longer until Allaah gives him a way out.
Thirdly:
With regard to your saying, "I do stick to this sunnah", you should note that making the clothes above the ankle is obligatory, it is not only Sunnah. The Sunnah is to make the izaar (lower garment) come to mid-calf, and this Sunnah is optional. If a person wishes, he may do it, and if he wishes, he may not do it. Sunnah, according to the definition of the scholars, is "That for which the one who does it will be rewarded and the one who does not do it will not be punished."
Note that what is to be worn at mid-calf length is the izaar (lower garment). The thobe (galabiyah) is not to be worn in this manner; rather the Sunnah in the case of the thobe is to wear it below mid-calf and above the ankles. The same applies to pants, which should be worn above the ankle because the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) said: "The ankles have no right to the izaar." (Narrated by al-Nasaa'i in Kitaab al-Zeenah, no. 3529; classed as saheeh by al-Albaani in Saheeh Sunan al-Nasaa'i, no. 4922)
And Allaah knows best.
Islam Q&A
Sheikh Muhammed Salih Al-Munajjid (
www.islam-qa.com)
Terug naar boven
abu ibrahim Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 11 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 146
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 01 januari 2004 om 19:36

bismillaa

beste zus oum mujahid (en insh allaah mujahideen en mujahidaat),

alisbaal: weet mijn zuster dat dit een islamitische site is voor alle moslims die de nederlandse taal spreken. moslims hebben vaak verschillende achtergronden en wetscholen. Zou je in het vervolg er rekening mee willen houden dat zaken in de fiqh ambigu interpreteerbaar (dhanniy aldalaala)zijn en dat ikhtilaaf alfuqahaa een barmhartigheid is van allah (binnen de sjaria grenzen uiteraard) dan nu een paar kanttekeningen over de isbaal: er zijn twee ahadith die hier over spreken (specifiek, maar er zijn er natuurlijk meer) wanneer je isbaal over de enkels doet uit hoogmoed dan is dit een grote zonde en behoort dit tot de kaba-ier. echter wat nu als je het doet uit traditie en je het niet uit hoogmoed doet: hier verschillen de fuqaha over. ook al ben je het er niet mee eens dan nog is het redelijk en eerlijk om de gezegden van alle fuqaha neer te zetten. idd heb je gelijk als je zegt: er zijn er velen die het haram verklaren ook al is je intentie niet hoogmoed.

deze mening is bijvoorbeeld ibn alarabiyy al maaliki toebedeeld en vele andere maalikieten, en sommige hanbalieten. maar er zijn er die er de karaaha in zien en zeker niet de hirma. (het verschil hierin is enorm: zie 3ilm usul alfiqh van 3abd alwahhaab khallaaf) onder deze geleerden die dus van mening zijn dat isbaal zonder hoogmoed makruh is en niet haram, zijn veel hanbalieten als ibn qudaama en imam Ahmad zelf, imaam shafi3ie, imam annawawie imam ibn abd albarr en vele andere gezaghebbende geleerden die door de umma als reuzen zijn aangemerkt. hun daliel is de qa3ida fiqhiyya: idha ikhtalafa alsababu wal hukmu fa laa yu7malu almutlaqu 3ala lmuqayyad.

beste umm mujahid, ik suggereer geen halal en geen haram, daar ben ik als leek veels te onwetend voor. ik probeer alleen maar het totaalbeeld te complementeren. want realiseer je wel dat wanneer jouw mening correct is, bijna al onze vaders broers, zonen, ooms wereldwijd naar de hel gaan of althans: hun voeten!

er is een meningsverschil over en ik vond het mijn plicht dit toe te lichten.

wa salaam

je broeder abu ibrahim

Terug naar boven
Oum Mujahid Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 30 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 117
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 01 januari 2004 om 20:28
In eerste instantie geplaatst door abu ibrahim

bismillaa

beste zus oum mujahid (en insh allaah mujahideen en mujahidaat),

alisbaal: weet mijn zuster dat dit een islamitische site is voor alle moslims die de nederlandse taal spreken. moslims hebben vaak verschillende achtergronden en wetscholen. Zou je in het vervolg er rekening mee willen houden dat zaken in de fiqh ambigu interpreteerbaar (dhanniy aldalaala)zijn en dat ikhtilaaf alfuqahaa een barmhartigheid is van allah (binnen de sjaria grenzen uiteraard) dan nu een paar kanttekeningen over de isbaal: er zijn twee ahadith die hier over spreken (specifiek, maar er zijn er natuurlijk meer) wanneer je isbaal over de enkels doet uit hoogmoed dan is dit een grote zonde en behoort dit tot de kaba-ier. echter wat nu als je het doet uit traditie en je het niet uit hoogmoed doet: hier verschillen de fuqaha over. ook al ben je het er niet mee eens dan nog is het redelijk en eerlijk om de gezegden van alle fuqaha neer te zetten. idd heb je gelijk als je zegt: er zijn er velen die het haram verklaren ook al is je intentie niet hoogmoed.

deze mening is bijvoorbeeld ibn alarabiyy al maaliki toebedeeld en vele andere maalikieten, en sommige hanbalieten. maar er zijn er die er de karaaha in zien en zeker niet de hirma. (het verschil hierin is enorm: zie 3ilm usul alfiqh van 3abd alwahhaab khallaaf) onder deze geleerden die dus van mening zijn dat isbaal zonder hoogmoed makruh is en niet haram, zijn veel hanbalieten als ibn qudaama en imam Ahmad zelf, imaam shafi3ie, imam annawawie imam ibn abd albarr en vele andere gezaghebbende geleerden die door de umma als reuzen zijn aangemerkt. hun daliel is de qa3ida fiqhiyya: idha ikhtalafa alsababu wal hukmu fa laa yu7malu almutlaqu 3ala lmuqayyad.

beste umm mujahid, ik suggereer geen halal en geen haram, daar ben ik als leek veels te onwetend voor. ik probeer alleen maar het totaalbeeld te complementeren. want realiseer je wel dat wanneer jouw mening correct is, bijna al onze vaders broers, zonen, ooms wereldwijd naar de hel gaan of althans: hun voeten!

er is een meningsverschil over en ik vond het mijn plicht dit toe te lichten.

wa salaam

je broeder abu ibrahim



BaraakALLAHu feek aggie,

Nu heb ik op jou reactie insha ALLAH ook een aantal punten, en we moeten natuurlijk altijd in onze achterhoofd houden dat we broeders en zusters in islaam zijn, en het goede gebieden en het slechte verbieden is onze plicht..
Onthoud Deenoe Nasee7a..

Ten eerste wil aanhlen dat ondanks de vier grote madhabs, wat uiteraard een ra7ma is voor degene die niet zelf in staat zijn om dingen uit te zoeken.. Ik wil ook benadrukken dat taqlied verboden in islaam is..

Nu hebben we die 4 grote madhabs, en Imaam Abou Haneefa, en Imaam Shafi'ie, Imaam Maalik, en Imaam Ahmad Ibn Hanbal, alle 4 nooit isbaal hebben gedragen.. Dus mijn onbegrip is dat in degene die beweren volgeling te zijn van 1 van deze 4 grote Imaams (Moge ALLAH genadig met hen zijn) dan de isbaal goedkeuren onder de mom, ik ben hanafi, of ik ben Maliki.. Dat begrijp ik dan niet..

Ten tweede zeg jij dat Ichtilaaf een Ra7ma.. SubhanALLAH.. hoe kan iets dat de Ummah in tweeen deelt een rahma zijn??

Lees hoe Sjeich Al-Albaanie RahiemahoeALLAH duidelijk maakt dat dit niet van de Sunnah is, en dat dit tegen de woorden van ALLAH Ta'Ala indruist..:

Some of them say, "There is no doubt that it is obligatory to return to the guidance of our Prophet (sallallaahu 'alaihi wa sallam) in the matters of our Deen, especially in the recommended acts of worship such as Prayer, where there is no room for opinion or ijtihaad, due to their immutable nature. However, we hardly hear any of the muqallid shaikhs propounding this; in fact, we find them upholding difference of opinion, which they regard as flexibility for the Ummah. Their proof for this is the hadeeth which they repeatedly quote in such circumstances, when refuting the helpers of the Sunnah, 'The difference of opinion (ikhtilaaf) among my Ummah is a mercy (rahmah)'. It seems to us that this hadeeth contradicts the principles to which you invite and based on which you have compiled this book and others. So, what do you say about this hadeeth ?"

Answer: The answer is from two angles:

A) Firstly: This hadeeth is not authentic; in fact, it is false and without foundation. 'Allaamah Subki said, "I have not come across an authentic or weak or fabricated chain of narration for it", i.e. no chain of narrators exists for this "hadeeth"!

It has also been related with the wordings: "... the difference of opinion among my Companions is a mercy for you" and "My Companions are like the stars, so whichever of them you follow, you will be guided." Both of these are not authentic: the former is very feeble; the latter is fabricated.

B) Secondly: This hadeeth contradicts the Glorious Qur'aan, for the aayaat forbidding division in the Deen and enjoining unity are too well-known to need reminding. However, there is no harm in giving some of them by way of example: Allaah says,

"... and do not fall into disputes, lest you lose heart and your power depart"1;

"And do not be among those join deities with Allaah, those who split up their Deen and become sects - each party rejoicing with what it has !"2;

"But they will not cease to differ, except those on whom your Lord bestows His Mercy"3.

Therefore, if those on whom your Lord has mercy do not differ, and the people of falsehood differ, how can it make sense that differing is a mercy?!

Hence, it is established that this hadeeth is not authentic, neither in the chain of narration, nor in meaning; therefore, it is clear and obvious that it cannot be used to justify resistance towards acting on the Book and the Sunnah, which is what our Imaams have commanded us anyway.

Om verder informatie over de hele misvatting van ichtilaaf raad ik je aan om op de volgende link te kijken:

http://www.qss.org/articles/salah/02.html#RTFToC1

Tevens haal jij het punt aan dat als het daadwerkelijk haraam zou zijn, dat vele van onze vaders en broers etc, dan een bestraffing staat wachten, daar antwoord ik op, als zij op de hoogte zijn van dit verbod, dan inderdaad wel, maar ook darin zeg ik Allahu A3lam, ALLAG 'Aza Wa Jal vergeeft wie Hij wilt..
Als dit uit onwetendheid gedaan wordt, dan is er voor zover ik weet geen zonde, Wallahu A3lam..

Verder weten we allemaal dat de Islaam 4 Bronnen kent:
1) Qur'aan
2) Sunnah
3) Idjmaa'a
4) Qiyaas

Wij als moslims moeten eens stoppen, dat als we ergens iets over hebben gehoord dat we meteen kijken naar de meningsverschillen van de Ulemaa.. We moeten kijken naar de EERSTE Bron van de Islam, zonodig met uitleg van de TWEEDE Bron van Islam.. Waar zouden wij meteen naar de Derde bron reiken, als SubhanALLAH de Quran en de Sunnah in handbereik zijn.. Wallahu A3lam..

Ik wil hiermee niet zeggen dat we niet naar de Ulemaa moeten kijken, absoluut wel, want ALLAH zegt zelf in de Quran "En vraagt de Ahloe-Dhikr indien jullie niet weten"

Ik wil als laatste aangeven, dat hoe kan het dat als De Profeet(salla ALLAHu 'Alaihi wa salaam) en de Sahaba's(radiyyaALLAHu 'Anhum) en Tabi'ien(radiyyaALLAHu 'anhum) en de tabi tabi'ien allemaal hun kleding niet onder hun enkels hebben laten komen, de 'ulemaa van de Ahlus-Sunnah Wal Djama'ah diet ook niet doen.

Wallahu A3lam aggie.. Ik wil alleen het goede gebieden voor zover ik kan.. En verder is het volgen van de grootste mening, de mening met de meeste daliel, en de mening van de meerdeheid van ulemaa een plicht.. Wallahu A3lam..

Al het goede van wat ik heb geschreven komt van Allah, al het slecht dat ik heb geschreven komt van mij en van de Sheitaan..

7ayakALLAH.
DjazaakALLAHu gairan Djazaa voor je reactie..
Wassalaamu 'Alaikoum..
Oum Mujahid

Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.094 seconden.