Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Onderwerp geslotenMoeder

 Post Reply Post Reply
Enquête vraag: wat mag je doen?en wat mag je niet doen?
Enquête keuze Stemmen Enquête statistieken
3 [42.86%]
4 [57.14%]
Dit onderwerp is gesloten, stemmen is niet meer mogelijk

Schrijver
kamakazi Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 29 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 10
Directe link naar dit bericht Onderwerp: Moeder
    Geplaatst op: 03 januari 2004 om 19:26

als je wilt trouwen en je vindt volgens jou de gooie meisje.

allen je moeder denkt daar anders er over. zij denkt  dat die meisje niet  goed voor je zou zijn (bijvoorbeeld).

wat zou je dan moeten doen volgens de qoran?

wa jazakoem allah gayraa

Terug naar boven
Leyla Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 29 augustus 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 302
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 04 januari 2004 om 16:35

A Selam oe Ale'ykoem,

Ik heb het volgende stuk voor je opgezocht en hoop dat je er wat aan hebt:

Question :

What rights do I have as a son, and what rights does my mother have over me. Example, can my mom refuse a woman I want to marry?


Answer :

Praise be to Allaah.

Know that the rights of the mother over her child include his being kind to her and treating her well. Allaah says (interpretation of the meanings):

�And that you be dutiful to your parents� [al-Israa� 17:23]

�And We have enjoined on man to be good and dutiful to his parents� [al-�Ankaboot 29:8]

�give thanks to Me and to your parents� [Luqmaan 31:14]

Abu �Amr al-Shaybaani said: �I asked the Messenger of Allaah (peace and blessings of Allaah be upon him) which deed was most beloved to Allaah. He said: �Prayer performed at the right time.�� He asked, �Then what?� He said, �Honouring one's parents.� He said, �Then what?� He said, �Jihaad for the sake of Allaah.� (al-Bukhaari, 5970)

Ibn Hajar said in Al-Fath (10/401): �The Aayah implies that one should honour and obey one's parents even if they are Kaafirs. The Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) explained with regard to another hadeeth that it is good to honour one's parents even after they have died. It was reported that �Abd-Allaah ibn �Umar met a Bedouin man on the way to Makkah. �Abd-Allaah greeted him with salaam, mounted him on the donkey he was riding, and gave him a turban that he had been wearing on his head. Ibn Deenaar said, we said to him, May Allaah bring you back to your senses! They are only Bedouin and they would be content with little. �Abd-Allaah said: this man�s father used to be a friend of �Umar ibn al-Khattaab, and I heard the Messenger of Allaah (peace and blessings of Allaah be upon him) say that the best of good deeds is for a son to uphold ties with his father�s friends. (Saheeh Muslim, 4629). Al-Ubayy said in his commentary on Muslim (8/496): this means that the best good deed is to give preference to one's father�s relatives over others.

As for the son�s rights over his mother, these include a good upbringing, kind treatment and compassion, which involves fully breastfeeding the child, educating him and spending on him if the father is not present.

With regard to your mother�s rejection of the girl you wanted to marry, you have to find out the reasons why your mother did not like her, because a person�s judgement is a reflection of the impressions he or she has. Perhaps your mother looks at the matter from a different angle than you do. Perhaps she rejected this girl for a reason that is quite legitimate from an Islamic point of view, such as the girl not being committed to Islam. Maybe after researching the matter and consulting with others, she found out that this girl was not the right one for you; in this case you should obey her.

But if your mother rejected her on the basis of her own whims, and not for any reason that has to do with Sharee�ah, or she rejected her because she (the girl) is strongly committed to Islam, then in this case you do not have to obey your mother, but you should try to win her over gently. You could get some good people whom she respects to intervene in the matter if you wish. And Allaah is the source of strength.

Islam Q&A
Sheikh Muhammed Salih Al-Munajjid (www.islam-qa.com)

Verder kan je op de genoemde site meerdere vragen en antwoorden betreffende deze kwestie nalezen. Ik hoop dat je er in elk geval wat aan hebt.

Wa Ale'ykoem a Selaam,

Leyla.

The Believers In Their Mutual Friendship, Mercy & Afflection Are Like One Body: If Any Part Of It Complains, The Rest Of The Body Will Also Stay Awake In Pain.
Terug naar boven
I S L A M Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 17 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 556
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 04 januari 2004 om 16:38

Salamoen Aleykum

Sorry maar ik begrijp je enquete helemaaaaaal niet. UItleg???

                    ������ ----->Haat de zonde, niet de zondaar<-----
Terug naar boven
broeder Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 29 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 1
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 04 januari 2004 om 23:35

asslamoe alaikom

ik wardeer he layla dat je het voor me hebt nagezocht . maar ik begrijp het niet zo goed.

kan het niet in het nederlands?

walaho ailem

Terug naar boven
Leyla Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 29 augustus 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 302
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 januari 2004 om 12:15

A selam oe Ale'ykoem Broerder,

Ik zal de tekst insha'allah voor je vertalen. Ik heb daar nu helaas niet de mogelijkheid voor. Maar zo gauw mogelijk insha'Allah.

Wa Ale'ykoem a Selaam

The Believers In Their Mutual Friendship, Mercy & Afflection Are Like One Body: If Any Part Of It Complains, The Rest Of The Body Will Also Stay Awake In Pain.
Terug naar boven
Leyla Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 29 augustus 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 302
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 08 januari 2004 om 21:28

A selam oe Ale�koem Broeder,

Sorry dat het lang geduurd heeft, maar ik heb de tekst voor je vertaald. Ik heb hem wel zelf letterlijk en uit het hoofd vertaald, ik hoop dat je er wat aan hebt:

Vraag:

 

Welke rechten heb ik als zoon, en welke rechten heeft mijn moeder over mij? Voorbeeld: Mag mijn moeder een vrouw weigeren waarmee ik wil trouwen?

 

 

Antwoord:

 

Alle Lof zijt aan Allah

 

Het recht dat een moeder heeft, is dat haar zoon (dochter) goed voor haar is en haar vriendelijk behandelt. Allah (swt) zegt hierover:

 

�Uw Heer heeft u bevolen, zeggende: "Aanbidt niemand anders dan Mij en betoont vriendelijkheid jegens de ouders. Indien ��n hunner bij u een hoge leeftijd bereikt of beiden doen dit, zeg dan nimmer tot hen "Foei" noch stoot hen af, doch spreek tot hen een welgevallig woord�. (al-Israa� 17:23)

 

�En Wij hebben de mens geboden zijn ouders goed te doen; en indien zij trachten u er toe te brengen dat gij iets met Mij vereenzelvigt waarvan gij geen kennis hebt, gehoorzaam hen dan niet. Tot Mij is uw terugkeer, en Ik zal u vertellen wat gij deed�. (al-�Ankaboot 29:8)

 

�Wij hebhen de mens op het hart gedrukt betreffende zijn ouders, zijn moeder droeg hem in zwakte op zwakte, en zijn zogen nam twee jaren in beslag. Zeg Mij en uw ouders dank, tot Mij is de terugkeer�. (Luqmaan 31:14)

 

 

Abu �Amr al-Shaybaani heeft gezegd: �Ik vroeg de Profeet  wat de meest geliefde daad bij Allah (swt) is�. Hij zei: �Het op tijd verrichten van het gebed�. Hij vroeg: �En daarna?�. Hij zei: �Het eren van de ouders�.  Hij vroeg: �En daarna?�. Hij zei: �Jihaad omwille van Allah�. (Al-Bukhaari, 5970).

 

Ibn-Hajar heeft in Al-Fath (10-401) gezegd: �De Ayaa benadrukt dat men zijn/haar ouders moet eren en gehoorzamen, ook al zijn deze Kafir.

 

De Profeet  heeft, met betrekking tot een andere Hadith, uitgelegd, dat het goed is de ouders te eren, zelfs na hun overlijden. Het is overgeleverd dat �Abd-Allah Ibn �Umar op weg naar Mekkah een Bedoui was tegengekomen. �Abd-Allah Ibn �Umar groette hem met de salam-groet, liet hem op de ezel, waar hij zelf op reed, bestijgen en gaf hem de tulband die hij op zijn hoofd droeg. Ibn Deenar heeft gezegd: �Wij zeiden tegen hem: Moge Allah je bij zinnen brengen! Het zijn maar Bedoui�n en zij moeten tevreden zijn met weinig�. �Abd-Allah zei: �De vader van deze man, is een vriend geweest van Umar ibn Al-Khattaab, en ik heb gehoord dat de Profeet  heeft gezegd dat het beste van de goede daden voor een zoon is, om de banden met de vrienden van zijn vader te behouden�. (Saheeh Muslim, 4629). Al Ubbay heeft in zijn commentaar op Muslim gezegd (8/496): Dit betekend dat de beste goede daad is, om de band met de vrienden en/of familie van iemands vader, boven een band met anderen te plaatsen.

 

Wat betreft het recht dat de zoon heeft: goede opvoeding, vriendelijke en liefdevolle behandeling, inclusief borstvoeding, onderwijs en aandacht van de moeder, indien de vader niet aanwezig is.

 

Wat betreft je moeders afwijzing van het meisje waarmee je wil trouwen, moet je nagaan wat de reden(en) hiervoor is (zijn). Want iemands oordeel/mening is een reflectie van de indruk die iemand van een ander heeft. Misschien bekijkt je moeder de situatie vanuit een ander perspectief dan jij doet. Misschien heeft ze dit meisje afgewezen vanuit een legitieme Islamitische opvatting, bijvoorbeeld, dat het meisje geen band met de Islam heeft. Misschien dat je moeder na het nagaan van de kwestie en na advies te hebben gevraagd aan anderen, tot de conclusie is gekomen dat dit meisje niet de geschikte vrouw voor je is: indien dit het geval is, dien je haar te gehoorzamen.

 

Maar als je moeder haar heeft afgewezen uit eigen bestwil, en niet om een reden wat met de Sharee�ah te maken heeft, of ze heeft haar afgewezen omdat ze (het meisje) juist sterk gebonden is met de Islaam, dan hoef je je moeder niet te gehoorzamen. In dit geval zul je haar rustig moeten proberen te overtuigen. Je kan bepaalde personen, die zij respecteert en waar ze naar zal luisteren, vragen om te bemiddelen. En Allah (swt) is de Bron van alle Kracht.

Wa Ale'ykoem a Selaam.

The Believers In Their Mutual Friendship, Mercy & Afflection Are Like One Body: If Any Part Of It Complains, The Rest Of The Body Will Also Stay Awake In Pain.
Terug naar boven
polymorph Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 10 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 447
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 08 januari 2004 om 22:20
Salaam Alaikum,

oei moelijke enquete... je kan kiezen voor islaam en islaam
ik wist het niet zo goed heb dus maar op islaam gestemd

Geef kennis door aan mij,zelfs als het maar een ayah is...(Bukhari)
Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 08 januari 2004 om 22:31
Altijd de beste keuze nietwaar?
Terug naar boven
polymorph Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 10 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 447
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 08 januari 2004 om 22:50
Jij weer ?  
helemaal mee eens.wat heb jij gekozen?
Geef kennis door aan mij,zelfs als het maar een ayah is...(Bukhari)
Terug naar boven
~Zahra~ Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 26 november 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 713
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 09 januari 2004 om 01:13

voor kamakazi

Men sluit de ogen van de doden behoedzaam; niet minder behoedzaam moet men de ogen van levenden openen.
Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.109 seconden.