Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Onderwerp geslotenFoto�s in de kamer

 Post Reply Post Reply
Schrijver
Marocaantje Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 04 juli 2003
Locatie: Saudi Arabia
Online status: Offline
Berichten: 1819
Directe link naar dit bericht Onderwerp: Foto�s in de kamer
    Geplaatst op: 06 januari 2004 om 16:01

 

Asalaam 3alaikom Warahmatoellah Wabarakatoehoe Bukhari,

IK ben het helemaal met je eens!

Smileys zijn natuurlijk ook afbeeldingen die je zelf maakt, en dat kan je niet ontkennen. Dus die zijn zekers verboden!!

Jullie Zuster Fi DIen!!

"Wees oprecht tegenover elke Moslim en keer je af van de ongelovigen".
"Jihaad will continue & the resistance will continue until we have victory, or we will be martyrs"Sheikh Yassin
Terug naar boven
Bibi Naeem Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 06 januari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 7
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 januari 2004 om 17:55

Ik heb een vraagje...

Asalaam-o-laikum,

Mijn vraag is: Ok ik ben bijvoorbeeld aan het bidden in de woonkamer...het is een reinige plaats, maar er staan foto's in de huiskamer (in elke kamer) van ons zelf, mijn broertjes enzo...voor de sier...moeten we die weghalen als we bidden of mogen die wel blijven staan? Ik hoop dat er antwoord op zal gegeven worden.

Alvast bedankt iedereen!

Khudahafiz, Bibi.

Terug naar boven
dienares Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 18 augustus 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 327
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 januari 2004 om 18:06

In naam van Allah, de barmhartige, de genadevolle,

Asalamoe 3alaikoem warahmatoelahi wabarakatoehoe,

Mijn advies is om de foto's weg te halen, de engelen komen het huis niet binnen daar waar foto's zijn afgebeeld, en aangezien zij jou gebed opschrijven, zal het zo zijn alsof je niet gebeden hebt, Moge Allah swt je helpen inshAllah, ik hoop dat je antwoord hebt op je vraag,

wa salamoe 3alaikoem warahmatoelahi wabarakatohoe.

Islam Is A ReliGiOn Of PeAcE.....
Terug naar boven
Salaam Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 15 oktober 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 94
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 januari 2004 om 18:48

salaam,

mag je dan helemaal geen foto�s ophangen van jezelf, familieleden, of koran etc. Ik zit nu in spanje stage (5maanden al). en ik heb in mijn slaapkmer een 5tal foto�s van mijn familie. af en toe kijk ik ernaar wanneer ik aan hen moet denkn. verder heb ik ook een site gemaakt waar zij kunnen kijken naar foto�s die ik hier heb genomen. maar geen enkele foto word gebruikt voor aanbidding of zoiets!!!! is het dan ook nog steeds HARAM???

inshallah kan iemand mij met dit helpen

Salaam e3leikom

Allahoe A3lam!!
Terug naar boven
I S L A M Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 17 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 556
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 januari 2004 om 20:43

Salamoen Aleykum

Ook ik heb foto's in mijn kamer e.d. en daarom wordt ik hier ook automatisch bij betrokken. Ik weet eerlijk gezegd niet of foto's haraam zijn maar ik w8 ook op een antwoordt.

Wel heb ik eens gehoord dat als je foto's hebt en je wilt in dezelfde kamer bidden dan moeten de foto's zich wel achter je bevinden dus als je bidt moet je met de rug naar hun toe anders is het net of je hun aanbidt. Maar ik weet niet in hoeverre dit klopt

 

                    ������ ----->Haat de zonde, niet de zondaar<-----
Terug naar boven
harith2 Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 24 december 2003
Online status: Offline
Berichten: 260
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 januari 2004 om 21:02

salaam'aleikum

foto's zijn haraam

Terug naar boven
miss layla Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 18 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 807
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 januari 2004 om 21:03

Assalaam Aleykoem ISLAM,

Foto's zijn zeker Haram. Er zijn op dit moment verschillende forums actief waar dit verder wordt uitgelegd.

Wa Aleykoem a Salaam

Terug naar boven
harith2 Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 24 december 2003
Online status: Offline
Berichten: 260
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 januari 2004 om 21:03

salaam'aleikum

Zahra

laat je niet leiden door je passie

dit is trouwens niet betwijfelbaar, maar wel degelijk haraam

Terug naar boven
~Zahra~ Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 26 november 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 713
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 januari 2004 om 21:07

asallam aleikum wa rahmatoelahie wa barakatoehoe,

mwa..passie voor smilie`s??? Ik vind ze handig,da`s alles ...

wa sallam

Men sluit de ogen van de doden behoedzaam; niet minder behoedzaam moet men de ogen van levenden openen.
Terug naar boven
miss layla Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 18 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 807
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 januari 2004 om 11:03

Assalaam Aleykoem,

Het is niet toegestaan om beelden en foto's van schepselen met een ziel (dieren, mensen) op te hangen . Dit is terug te vinden in de volgende hadith. Ibn 'Abbaas (moge Allah's tevredenheid met vader en zoon zijn) heeft gezegd: "De profeet heeft gezegd: 'Engelen betreden geen huis waar een hond bevindt en geen huis waar een foto ligt'" (Boekharie en Moesliem).

 

Wordt het gebed geaccepteerd als er beelden aanwezig zijn?

Vraag:  Ik zelf heb begrepen dat als je thuis een hond, foto,s, beelden van mensen, of dieren hebt.Dat dan de malaieka, niet binnen komt maar hoe zit het dan met ja salaaat als je die in zo,n plek met beelden foto,s enz.verricht word ie dan wel geaccepteerd.

Antwoord:
In de naam van Allah de Barmhartige de Genadevolle

Het is beter te vermijden om te bidden waar foto's van schepselen met een ziel (dieren, mensen) hangen. Dit is terug te vinden in de volgende bewijzen:

De hadith van Ibn 'Abbaas (moge Allah's tevredenheid met vader en zoon zijn) zei: "De profeet (Allah's vrede en zegen zij met hem) heeft gezegd: 'Engelen betreden geen huis waar een hond bevindt en geen huis waar een foto ligt'" (Boekharie en Moesliem).

Aicha (moge Allah's tevredenheid met haar zijn) heeft gezegd: "De boodschapper van Allah (Allah's vrede en zegen zij met hem) kwam terug uit een reis en ik bedekte mijn opbergruimte waar beelden erin zaten met een kleed. Toen de boodschapper van Allah (Allah's vrede en zegen zij met hem) de beelden zag had hij deze gescheurd en zei: "De zwaarste straf op de dag der Opstanding zal toekomen aan degenen die de schepselen van Allah proberen na te botsen" (Boekharie en Moesliem).

Aboe Hoerayra (moge Allah's tevredenheid met hem zijn) heeft gezegd: "De boodschapper van Allah (Allah's vrede en zegen zij met hem) heeft gezegd: 'Djibriel kwam naar me en zei: 'Ik ben gisteren naar je gekomen maar ik werd verhinderd om binnen te komen, door beelden die aan de deur hingen, en in het huis waren er beelden bedekt, en in het huis was er een hond. Ga naar de deur en knip het hoofd eraf dan zal het de vorm krijgen als een boom. En ga langs de bedekte beelden, knip het en maak er kussens van waarover geleund wordt. En breng de hond naar buiten.' De boodschapper van Allah (Allah's vrede en zegen zij met hem) deed wat hem bevolen was" (Soenan Aboe Dawoed, Tiermiedie en Ahmed)

Omar Ibn Elkhatab heeft gezegd dat het niet toegestaan is om in een huis te bidden waar foto's hangen, omdat de engelen niet in desbetreffend huis komen. De Profeet (Allah's vrede en zegen zij met hem) trad el Kaa'ba binnen pas toen hij de beelden vernietigde.

Engelen kunnen we in twee groepen delen in dit geval:

  1. Er zijn engelen van genade, engelen die doe'a voor de mensen doen, engelen die de mensen beschermen tegen het kwade.
  2. De tweede groep engelen bestaan uit engelen die daden opschrijven, zowel de goede als slechte. Deze laatst genoemde engelen zijn constant bij de mens. Zij schrijven dan ook op wat men doet.

Engelen van genade treden huizen niet binnen waarin foto's aanwezig zijn of waar er een hond is.

En Allah weet het het beste
.

Vraag: Is het toegestaan om afbeeldingen te maken van dieren en mensen?

Antwoord:

In de Naam van Allah, de Erbarmer de Meest Barmhartige.

De regel met betrekking tot het maken van plaatjes van een levend wezen, of het nou een mens of dier is, is dat het haraam is. Het maakt niet uit of het plaatje drie-demensionaal, gefotografeerd, getekend op papier, muren, kleren etc.. is, omdat in saheeh overleveringen wordt vermeld dat het niet toegestaan is om een levend wezen af te beelden. De overleveringen vermelden tevens dat degenen die dit toch doen een zware straf boven het hoofd hangt, omdat zulke afbeeldingen kunnen leiden tot shirk. Mensen kunnen namelijk met respect voor deze afbeeldingen staan, zich vernederend gedragen tegenover hen, zich trekken tot hen en ze vereren op een manier die alleen Allah de Verhevene toekomt.

Het tekenen van levende wezens is ook verboden omdat het een soort van concurreren tegen Allah de Verhevene zijn creatie is en omdat er verleidingen bestaan in het tekenen van bepaalde soorten afbeeldingen, zoals plaatjes van actrices, naakte en zogenaamde mooie vrouwen.

Tussen de overleveringen die vermelden dat het maken van zulke afbeeldingen haraam zijn, zit ook de hadeeth van Ibn 'Abaas (moge Allah tevreden met hem zijn), hij zei: Ik hoorde de boodschapper van Allah (vrede en zegening van Allah zij met hem) zeggen: "Degene die een afbeelding maakt in deze wereld, zal gevraagd worden om er leven in te blazen op de Dag Der Opstanding en dit zal hij nooit kunnen." Hij (Ibn 'Abbaas) vertelde ook dat de boodschapper van Allah (vrede en zegening van Allah zij met hem) heeft gezegd: "Elke maker van afbeeldingen zal in het hellevuur zijn en elke afbeelding die hij gemaakt heeft zal tot hem verschijnen en zal hem laten lijden in de Hel." Ibn Abbaas (moge Allah hem genadig zijn) heeft ook gezegd: "Als je per se een afbeelding wilt maken, beeld dan bomen en andere dingen af die geen ziel hebben." (overgeleverd door Al-Boekhari en Moeslim)

De algemene mening van de overleveringen is dat het absoluut verboden is om afbeeldingen te maken van iets dat een ziel heeft. In Fataawa al-Lajnah al-Daa'imah, 1/456-457 heeft shaykh Ibn 'Othaymeen (moge Allah hem genadig zijn) gezegd over plaatjes: "Het maken van afbeeldingen voor dit doel is haraam en is niet toegestaan. Het maken van plaatjes ter gedenking is haraam, omdat de Profeet (vrede en zegening van Allah zij met hem) heeft gezegd: "De engelen betreden een huis niet waarin een afbeelding zit." (overgeleverd door al-Boekhaari, Bid' al-Khalq, 2986) en alles wat de engelen niet betreden heeft bevat niets goeds." (Uit Fataawa Manaar al-Islam, 3/759)

En Allah weet het het beste

W Aleykoem a Salaam

 
Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 januari 2004 om 11:41

Assalamu alaikum,

beste miss Layla, toen ik je bericht hier las over foto's moest ik toch wel lachen. De profeet die het over foto's heeft? Geloof je het zelf?!

Zomaar antwoorden van cyber"imams" kopieeren en plakken getuigd van taqlied, het blind navolgen van anderen en het negeren van je God gegeven verstandelijke vermogens.

Soera al-Isra, vers 36: "En accepteer niet dat waar je geen weet van hebt. Het gehoor, de zicht
en het verstand, daar ben je zeker verantwoordelijk voor"

Ik kan in de koran overigens niets vinden dat over het verbod op afbeeldingen gaat. Hebben we hier misschien met een bida (toevoeging aan het geloof) te maken? (retorische vraag zo je wilt).

Nog iets leuks om over na te denken; het latijnse schrift wat wij hier gebruiken is een afgeleide van het griekse. Dat op haar beurt is een afgeleide van het aramese dat net als het hebreeuwse schrift en het arabische schrift weer ontwikkeld is uit het zogenaamde sinai schrift (ontdekt in de egyptische sinai woestijn, vandaar). Dit sinai schrift is weer verwant met post hieroglyfen, zeg maar vereenvoudigde hieroglyfen die uiteraard afgeleid zijun van het beelden schrift hieroglyfen. Volgens de analogie die hier op dit forum zo populair is zou dus schrijven of lezen in wat voor schrift dan ook haram zijn.

Wassalam,

Amier.

Terug naar boven
miss layla Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 18 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 807
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 januari 2004 om 12:01

Assalaam Aleykoem Amir,

Ik verwacht dat de cyber-Imam een geleerde is id Islam en dus weet waar hij over praat. Als je vindt dat hij mensen onjuist informeerd, is het misschien wijs om dat bij hem aan te kaarten?

Wa Aleykoem a Salaam

Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 januari 2004 om 12:10

Assalamu alaikum miss Layla,

foto's bestonden niet in de tijd van de profeet; pas 1300 jaar later is die techniek uitgevonden, dus dat Buchaarie daarover geschreven zou hebben is onzin.

Cyber imams zijn mensen zonder naam, daarom zijn ze cyber imam. Soms maken ze zichzelf bekend, zoals Abdullah Haselhoef dat deed. En die is niet oonomstreden. Wat je dus in feite doet is de mening van volslagen onbekende kopieeren zonder zelf op onderzoek te zijn uitgeweest. Het is niet verboden zelf de koran te pakken en de inhoud proberen toe te passen.

Maar mijn point is eigenlijk dat het een "discussie" doodslaat; voor cyberimams kun je beter naar al-islaam.com gaan: dit is een discussie forum. (dit is mijn mening, ik kan je niets verbieden hoor!)

Wassalam, Amier.

 

Terug naar boven
marhaba Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 22 december 2003
Locatie: Belgium
Online status: Offline
Berichten: 634
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 januari 2004 om 12:20

salaam;

ik ben het helemaal met je eens, hoe kunnen we leren als we de discussies direct onderdompelen ?!

wa 3alaykoum assalaam

allahou akbar, thabitna ya rabi fi hada dien, wa rfa3na yarabbi fi 3illiyin, wa h 'shourna ya rabbi fi lkawmi nadjiin, ya allah, ya mawlana!soubhaanak .
bezoek ook: www.moslim.net
Terug naar boven
miss layla Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 18 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 807
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 januari 2004 om 12:28

Assalaam aleykoem,

Ksnap je punt heel goed. Kben dus waarschijnlijk niet goed bezig geweest en was het naief van mij om dit allemaal zomaar aan te nemen. Mij komt de cyber-Imam erg betrouwbaar over, want bij elk antwoord dat hij plaatst staat waar je het kan terug vinden (id koran of hadiths).

Toch vindt ik dat je tegen deze cyber imam moet vertellen dat de informatie volgens jou onjuist is. Want er zijn veel mensen, zoals ik, die (bijna) alles blindelings aan nemen vooral als de informatie van een geleerde afkomt.

Ik dacht verder mensen op dit topic te helpen/informeren met het plaatsen van deze informatie. Ik nam aan dat alles juist is, want bij mij komt het over alsof deze cyber-imam verstand van zaken (ISLAM) heeft. Toch zal ik informatie wat ik vind en waar een verwijzing naar een koran-vers of hadith bij staat blijven plaatsen. Mocht het dan onjuist zijn, zoals (waarschijnlijk) nu het geval is dan hoor ik het hopenlijk wel van 1 van onze broeders of zusters. Ik zal in iedergeval voortaan de informatie zeer goed doorlezen.

Ik dank je voor het corrigeren en hoop dat je zelf ook contact opneemt met de betreffende cyber-Imam.

Wa Aleykoem a Salaam

Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 januari 2004 om 12:55

Assalamu alaikum,

ik zal het doen insha Allah. Overigens vind ik je niet naief, en ik zeg zelfs niet dat de cyberimam ongelijk heeft. Maar zijn argumenten zijn vreemd, en ervanuit gaan dat hij/zij een geleerde is vind ik kort door de bocht. En dan nog, geleerden behoor je niet blindelings te volgen; je bent zelf verantwoordelijk voor wat je ziet, hoort en voelt. Ik denk trouwens dat de cyberimam van al-islaam een team van mensen is, maar dat weet ik niet, ik zal het ook vragen insha Allah.

Wat betreft het haraam zijn van afbeeldingen, daar durf ik vooralsnog geen uitspraak over te doen (ik ben geen geleerde), maar Allah subhan wa t'ala zegt er niets over in de koran, die toch volledig en gedetailleerd is: soera al-an'aam, vers 114: "Zal ik dan een andere scheidsrechter dan God zoeken, terwijl Hij het is die het boek duidelijk uiteengezet naar jullie heeft gezonden?" En zij aan wie het Wij het boek gegeven hebben weten dat het van jouw Heer vandaan met de waarheid is neergezonden. Behoor dus niet tot hen die twijfelen. 115: Zo werd het woord van jouw Heer vervuld in waarheidsgetrouwheid en rechtvaardigheid. Er is niemand die Zijn woorden veranderen kan en Hij is de horende, de wetende."

Ook een puntje van kritiek op het al-Islaam team vind ik dat zij eerst naar de mening van allerlei bekende ulema kijken en luisteren bij het formuleren van een antwoord van de cyberimam, en pas op het allerlaatst de koran erbij nemen. Dit lijkt mij niet zoals het hoort.

En Allah weet het het beste.

Wassalamu alaikum, Amier.

Terug naar boven
dienares Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 18 augustus 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 327
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 januari 2004 om 14:47
Amier, je zegt in de tijd van de profeet saw waren er geen foto's in die tijd wist men  niet eens dat de aarde bol was, maar Allah swt heeft hem dat verteld, dus dan kan Hij hem ook vertellen dat foto's haram zijn....
Islam Is A ReliGiOn Of PeAcE.....
Terug naar boven
I S L A M Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 17 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 556
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 januari 2004 om 16:04

Salamoen Aleykum

Ik begin te geloven dat foto's haraam zijn want het lijkt me duidelijk wat er wordt bedoeldt met:  Het is niet toegestaan om beelden en foto's van schepselen met een ziel (dieren, mensen) op te hangen . Dit is terug te vinden in de volgende hadith. Ibn 'Abbaas (moge Allah's tevredenheid met vader en zoon zijn) heeft gezegd: "De profeet heeft gezegd: 'Engelen betreden geen huis waar een hond bevindt en geen huis waar een foto ligt'" (Boekharie en Moesliem). Als dat in bukhari staat dan is het dus zo dat onze profeet dat heeft gezegd. En onze profeet(v.z.m.h) openbaart aan ons wat Allah(s.b.w) van ons wil en als onze profeet(v.z.m.h) zegt dat foto's met een ziel verboden zijn dan betekent dat dus dat Allah(s.b.w) het zo gewildt heeft. Dan haal je dus niet een andere "scheidsrechter" erbij zoals er in de heilige quran vermeldt staat NAAR MIJN MENING.

O Allah(s.b.w) vergeef me als ik mensen tot het verkeerde aanzet

                    ������ ----->Haat de zonde, niet de zondaar<-----
Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 januari 2004 om 17:19

Salaam alaikum,

ik denk dat er in de hadith geen foto wordt gezegd maar afbeelding of iets dergelijks, ik zal het opzoeken insha Allah. En een foto is natuurlijk ook een afbeelding. Of alle sahih hadith ook echt sahih zijn en nagevolgd dienen te worden... daar kun je over van mening verschillen. Allahu alem.

Wassalam, Amier.

Terug naar boven
Vincent Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 27 november 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 285
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 januari 2004 om 17:31

Anyway, een hoop deelnemers aan dit forum zullen dus een andere avatar moeten nemen: veel afbeeldingen van mensen of dieren!

Vr. gr.,

Vincent

Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 januari 2004 om 20:12
In eerste instantie geplaatst door Vincent

Anyway, een hoop deelnemers aan dit forum zullen dus een andere avatar moeten nemen: veel afbeeldingen van mensen of dieren!

Vr. gr.,

Vincent

Salaam,

ik vind mijn avatar leuk en ik hou ook van smiley's.

groetjes, Amier.

Terug naar boven
Salah ad Din Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 04 januari 2004
Online status: Offline
Berichten: 60
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 08 januari 2004 om 04:46

Zo zie je maar weer.

Hypocrisie gaat goed samen met een drogleer.

Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.109 seconden.