Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Waarom...

 Post Reply Post Reply Pagina  <12
Schrijver
Batman Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 07 augustus 2007
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 69
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Batman Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: Waarom...
    Geplaatst op: 10 oktober 2007 om 12:42

In eerste instantie geplaatst door boessia

Je hebt het over bangmakerij..Ik vind het zelf toch een waarschuwing, aangezien wij door Hem zijn geschapen, en wij Hem iig horen te aanbidden.
Tja, door Hem zijn geschapen... met alle respect, maar dat is natuurlijk een religieuze leerstelling en je spreekt momenteel nu eenmaal tegen een Ongelovige, dus of die discussie dan iets oplost, weet ik niet. Uiteraard is het prima dat je je overtuiging hierover hier verwoordt, maar ik zie de verschrikkingen en martelingen van de Hel (en in het graf) wel degelijk als bangmakerij. Trouwens, er wordt toch verordeneert dat men Allah behoort te vrezen? Is dat geen verplicht bang zijn dan? En aan de andere kant zijn er de verlokkingen van de Hemel: de groot-ogige maagden, de zachte kussens waarop men rond kan staren, de fonteinen, enz. 
Wij worden op deze aarde vaak verleid door de sjaitaan (duivel), waardoor mensen zich juist afvragen waarom wij Hem horen te aanbidden en waarom er 'dwang' is.
De twijfel wordt door Shaitan ingegeven? Niet door onze eigen intelligentie maar we zijn misleid? Tja, dit soort van dingen hoor je christenen ook vaak zeggen.
Natuurlijk mag je je dingen afvragen, maar het is te menselijk om te zeggen dat wij de keus moeten hebben om Allah swt te aanbidden of niet, ondanks dat je door Hem geschapen bent en je in dit zeer korte leven ervoor kunt werken om het Paradijs te betreden. Het maakt de mens zeer arrogant om Allah swt op deze manier te beledigen.
Wat beledigt Hem precies? Dat we die keuze van het wel of niet aanbidden voor onszelf opeisen? Je vindt dus eigenlijk dat we geen keuze hebben omdat Hij ons geschapen heeft?
Nogmaals: het versje, dat Allah ondanks wat de Engelen zeiden, Hij vertrouwen in ons had...
Wat zeiden de Engelen dan over de mens? Het versje is mij namelijk onbekend.
Dit leven is slechts een test. Zul je in Allah swt geloven en Hem aanbidden, ondanks de verleidingen van de Sjaitaan?
Eerlijk gezegd geloof ik in Allah noch Shaitan. Voor mij valt er dus niet veel te kiezen, wat dat betreft. Het dogma van de "verleidingen van de Duivel" ben ik wel bekend mee, aangezien die in het christendom ook uitgebreid aan de orde komen, maar ik kan in de twijfel geenszins een verleiding ontdekken, want aangenaam is anders. En waarom zouden verleidingen pers� van de Duivel moeten komen? Waarom zouden zaken die aantrekkelijk zijn per definitie verkeerd zijn? De verlokkingen van het Paradijs schijnen me namelijk ook alleszins met recht toe als een verleiding.

Vriendelijke groeten,

Batman

Ignorance is our greatest enemy
Terug naar boven
jackasserd Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 12 oktober 2007
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 4
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote jackasserd Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 12 oktober 2007 om 06:24

 

salem haleykoum mensen,

 

Feitelijk heeft batman gelijk, ik heb hier zelf ook weleens over lopen nadenken. Het is in mijn optiek niet te ontkennen dat er sprake is van een vorm van dwang in het geloof. We zijn inderdaad vrij om te doen wat we willen doen, maar als we niet doen wat we moeten doen belanden we in de hel. Je kunt je beter afvragen of dit dan relevant is ja of nee: Ik geloof namelijk dat dat de werkelijkheid is, als je niet goed leeft en de verschillende facetten van de islam niet erkent dan zul je daarover rekenschap moeten afleggen. Ik denk dat het verder niet zinvol is om hierover te discussieren, het enige dat nog rest is dan dat je verschilt in visie. Batman gelooft niet dat hij rekenschap moet afleggen en wij wel.

Over het waarom: met alle respect ook dit is natuurlijk niet een hele relevante vraag. Je moet je vooral vrij voelen om hierover te filosoferen. Echter is jouw insteek anders, je komt hier met vragen waar jij mee zit en vervolgens zeg jij los dit voor mij op. Kunnen jullie mij antwoord geven op dergelijke vragen.

Je had beter kunnen zeggen: Mensen ik vraag me af waarom wij hier zijn, het lijkt me leuk om hierover natedenken met zijn allen. Maar jij geeft aan veel natedenken en nu moeten wij hier gaan voldoen aan jouw dadelijk oneindige behoefte naar antwoorden.

Socrates(of plato als je gelooft dat socrates gewoon plato zijn alterego was) zei heel toepasselijk: ik weet ��n ding en dat is dat ik niets weet!

Dat besef moet bij je doordringen en hierboven zijn er ook al een tal van citaten uit de koran aangehaald die feitelijk niks anders zeggen dat wij niet de waarheid in pacht hebben, maar Allah (swa).

Op een gegeven moment blijf je met vragen komen en ik vind het bijna arrogant als wij dan denken dat wij deze vragen allemaal zomaar zouden kunnen beantwoorden. Daarom geef ik mij over aan Allah(swa) ipv dat ik ga zoeken naar allemaal antwoorden voor vragen die zich niet laten beantwoorden.

 

Nu ff weer wat concreter, vandaag was ik op de neurologie afdeling we zien daar patienten met allemaal aandoeningen. Er zijn ook patienten die hebben een zogenaamd neglect. Deze mensen hebben door bv een infarct in een bepaald hersengebied uitval van dat hersengebied, waardoor zij de ene helft, afhankelijk van waar het infarct zit, van hun lichaam niet herkennen. Dus zij zeggen stellig, nee dat is niet mijn arm  als jij hun arm laat zien aan hen.

Dit is een heel bizar fenomeen, je laat ze hun voeten zien en zij zeggen dat dat niet van hun is. Heel idioot dus.

Maar het mooie in deze is dat het aangeeft dat wij niet kunnen overkomen dat wat onze hersenen ons ingeven. Dus complexe dingen zullen wij altijd vanuit onze cognitie beredeneren, echter is onze cognitie niet oneidig en dus beperkt. De een is in staat om meer te kunnen beredeneren dan de ander, echter ook dat is eindig. Je kunt je dus wel dit soort vragen blijven stellen, maar je moet je realiseren dat je niet alles kunt begrijpen. Echter heb je kans dat je dat niet gaat kunnen en zodoende hetzelfde wordt als die patient die niet kan begrijpen dat het zijn arm of voet is. Allah(swa) is met alle respect dat ik zon vergelijking moet maken, net als de arts die ziet dat het bv bij zijn lichaam hoort en jij bent de patient die niet kan begrijpen dat het bij je lichaam hoort.

Bij die patient is er sprake van pathologie in de hersenen, maar dat neemt niet weg dat het heel mooi illustreert hoe onze hersenen functioneren en wat zijn beperkingen zijn. Nogmaals je kunt doorgaan met het zoeken naar antwoorden, maar vraag je beter af of dat zinvol is. Want ik ben bang dat je op een gegeven moment cynisch wordt als je hiermee doorgaat. Dat is wat Azukar denk ik ook probeerde duidelijk te maken door jouw vragen te beantwoorden door andere vragen te poneren.

Om de cirkel rond te maken, is het mooie vind ik persoonlijk hoe de islam dus ook duidelijk maakt dat wij niet moeten blijven vragen stellen maar soms dingen moeten accepteren of juist niet, hoe je wilt. Dit is niet omdat de islam ons dom wilt houden, maar omdat ik geloof dat Allah(swa) weet dat wij niet weten...dus wij verwarren onszelf zonder resultaat behalve dwaling.

In medisch opzichtig ben ik nieuwsgierig, maar ik ga niet elke keer weer mijn hoofd breken over aspecten als tijd, leuk om over te filosoferen heb ik ook zoveel gedaan en doe ik nog steeds dikwijls, maar ik realiseer me elke keer naderhand dat ik beperkt ben in mijn cognitie. Feitelijk zie ik daarmee het wonderlijke en het mooie in het triviale, want het triviale is hetgeen dat juist zo moeilijk is.

salem haleykoum en laid mubarak en moge Allah(swa) onze vasten belonen

Terug naar boven
alzukar Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 07 november 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2589
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote alzukar Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 12 oktober 2007 om 14:17
De antwoorden op de vragen van Fi-Sabilillah vallen de mens ten deel in mystieke (zijns-)ervaringen ("Tekenen") zoals die welke ten grondslag liggen aan de Heilige Boeken, en zoals die daarin verder ("Gelijkenissen" en "Vermaningen") tot in het voorstel- en hanteerbare zijn uitgewerkt. De "Gelijkenissen" en "Vermaningen" kunnen m.i. nooit zo zijn bedoeld als zouden zij een eigen leven gaan leiden c.q. tot star gesloten systeem verworden. Dit laatste zou neerkomen op het bewijzen van oneer aan de Schepper.
Terug naar boven
boessia Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 03 september 2007
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 31
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote boessia Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 12 oktober 2007 om 17:58
Batman, heb nu geen tijd om uitgebreid te antwoorden. Maar ik zal het zeker binnenkort (insh.) doen!
Terug naar boven
Fi-Sabilillah Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 01 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 379
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Fi-Sabilillah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 13 oktober 2007 om 09:18

Salamoe alaikoem wa Rahmatoellahie wa Barakatoe / Vrede!

* Beste zuster Assalaam, elke nieuwe gedachte/idee is voor mij een bijdrage! dus bedankt. Ik weet dat Allah ons test door middel van onszef, dus de een wordt getest door de andere, dat snap ik. Dus eigenlijk maakt Allah een mens die naar de Hel gaat om een mens die naar de Paradijs gaat te beproeven?!

Of andersom, begrijp je wat ik bedoel. Ik denk dat ik van al mijn vragen 1 vraag kan maken, en dat is dan die van, Waarom God de mens schiep, wat was zijn reden en als ik dit weet wordt de rest dan ook wel duidelijk. Maar nogmaals Shoekran.

* Beste Jackasserd, het spijt mij als ik niet goed over kom bij jou of bij de anderen. Ik wilde eigenlijk precies hetzelfde als wat jij bedoelt; samen hierover denken/praten etc. Dit is precies wat ik bedoelde, maar zoals broeder alzukhar het al opmerkte ben ik iemand

die zich niet zo goed kan verwoorden, ik zou dus in de toekomst beter mijn woorden kiezen.

Ik wilde eigenlijk van jullie weten, hoe jullie je Het zien/meemaken. Ik vind tot nu toe het idee/gedachte van Boessia echt het mooiste!!! ik vind dat ze het zo mooi heeft verwoord, dat ik bijna kan zeggen, voor mij is dit als antwoord  meer dan genoeg! Het is zo een mooie gedachte(zie eerste pagina).

Zo wilde ik dus ook van jullie weten, hoe jullie het zien. Het was niet zo van dat ik van jullie De antwoorden wilde weten, dit heb ik ook meerdere keren gezegd. Maar genoeg Defense(hahah).

Ik vind mijn vragen eigenlijk best wel nuttig en goed voor mijn relatie met Allah, ik bedoel als ik nu denk op de manier van Boessia, nou dat is dan een heel andere gevoel en manier van leven voor mij, alles wat ik dan doe ik dan uit liefde om dichter bij Allah te komen en ik zal het niet doen omdat het mijn verplicht is!!! Dit is een zeer groot verschil.
Zegt Allah ook niet dat wij moeten uitzoeken/onderzoeken en vragen hoe het allemaal wel niet zit? Je moet dan niet een onmogelijk vraag komen zoals die van wie heeft Allah dan gemaakt, dit is zelfs voor mij niet nodig en van belang.

Dit is duidelijk iets van de Shaitan en er is ook een hadith erover zoals bekend. Maar een vraag die als van mij, lijkt me iets anders. Als je weet hoe iets in elkaar zit, kun je het ook beter begrijpen en toepassen in alle mogelijke situaties. Je moet zaken begrijpen, dit is dan ook het verschil tussen ons de de dieren. Ik kan niet zomaar zaken aannemen. Je kan ook de Quraan lezen en zonder te begrijpen, het heeft wel een effect(!) maar niet zo zeer dat alles je het begrijpt.

En ik moet zeggen dat mensen hier moeilijke zinnen gebruiken(laat ik het even toegeven), jullie gebruiken best wel moeilijke woorden, vooral Alzukhar(mashaAllah, jouw zinnen die zijn pas mistiek voor mij, hahahah). Ik ben eigenlijk een persoon die alles in het leven eenvoudig maakt en alles om me heen is dan ook eenvoudig.

Dus ik zou het erg op prijs stellen als jullie wat makkelijke zinnen/ woorden zouden gebruiken, dan kan ik het goed begrijpen en goede reacties opgeven, aub.

Djazaak Allahoe Gairan Kathieran!!!
Zeer bedankt voor al jullie reacties.

Was Salamoe alaikoem wa Rahmatoellahie wa Barakatoe / Vrede!!!

Allahoe, Allahoe Rabbi la oeshrika bihi shay-an!!!

Terug naar boven
alzukar Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 07 november 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2589
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote alzukar Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 13 oktober 2007 om 15:35
Beste Fi-Sabilillah,
Ik wilde niet zeggen dat je je niet goed kunt verwoorden. Wat ik verder wilde zeggen is dat er "inzichten" bestaan waartoe je niet komt door redeneren maar door eenvoudig verlangen in overgave, onthechting vooral ook.
Groet, Alzukar
Terug naar boven
jackasserd Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 12 oktober 2007
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 4
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote jackasserd Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 13 oktober 2007 om 15:47

salem haleyukoum,

 

ik was idd al bang dat mijn post zou overkomen alsof ik je veroordeel, dus ben ik degene die zich moet verontschuldigen en niet jij. Ik bedoelde in het kort te zeggen dat sommige vragen nou eenmaal te complex voor ons zijn en doordat wij die niet kunnen beantwoorden zijn wij geneigd ze af te doen als onjuist.

Je hoeft niet onzeker te doen, je vragen zijn te billijken maar tegelijkertijd erg complex. Wil je op het gebied van geloof antwoorden krijgen op zulke complexe vragen is het misschien aanteraden om op sites te gaan waar islam geleerden actief zijn. Die zullen beter in staat zijn een antwoord te geven gebasseerd op het geloof.

Je merkt terecht op dat er moeilijke woorden worden gebruikt, voornamelijk alzukar gebruikt onnodig moeilijk geconstrueerde zinnen, die tevens erg cryptisch zijn.

Ik moest zelf ook een paar keer zijn reply lezen om te begrijpen wat hij wilde zeggen. Alleen bekruipt mij enigszins een naar onderbuik gevoel als ik al zijn replys nalees. Heb namelijk niet het idee dat hij iemand wil helpen maar eerder zijn zogenaamde diepgang die hij voor zijn gevoel nergens kwijt kan probeert te etaleren. Ik denk dat hij minder naar films met morgan freeman moet kijken, hij beantwoordt op een manier dat hij impliciet zegt dat hij zoveel intelligenter is dan menigeen hier. Hij doet namelijk in zijn replys alsof hij het grote geheel overziet en aan de hand daarvan reageert hij op jouw reacties op een indirecte manier opdat hij jouw  stuurt naar het juiste antwoord of de juiste visie op dit probleem.

Beste alzukar kan je trouwens ook meteen stoppen met je idiote smiley nergens goed voor, alsof je je schaamt dat je een 'geniale' reactie plaatst.

Alzukar kom hier en help of help niet, kom niet hier om je frustraties te uiten.

Het kan best zijn dat je in een nette wijk bent opgegroeid tussen nederlanders, maar dat je nu merkt dat je er toch niet helemaal tussenpast en vervolgens moslim wilde zijn, maar doordat je intelligenter ben dan menig moslim in nl. Daardoor heb je het gevoel niet begrepen te worden, dus kom je hier maar pseudo intellectueel gedrag te vertonen, om te horen hoe geweldig en moeilijk je stukje was.

Om intellectuele bevrediging te vinden kun je ook gewoon mensen vinden met wie je het kunt delen, stort je op je studie en zorg dat je beter bent dan je studiegenoten. Ga de politiek in, of zoek naar mensen die houden van filosoferen. Maar denk niet dat dit het juiste toneel is.

Ik denk dat ik wel een idee heb watvoor een persoonlijkheidsstoornis je hebt, maar kan het pas met zekerheid stellen als ik een volwaardige anamnese heb afgenomen.

Ik haat je btw niet ook al komt dat zo over, maar moet wel eerlijkheidshalve bekennen dat ik me best heb gestoord aan je posts. 

EN mocht je bij het lezen van dit gaan denken dat ik je haat omdat je te intelligent bent, dan kan ik je zeggen dat ik op dat moment zeker weet wat voor een persoonlijkheidsstoornis je hebt.

 

Terug naar waar het om gaat, nogmaals je doet er verstandig aan om geleerden te raadplegen en massalah heeft boessia je een eind op weg kunnen helpen. Ben blij dat je er dadelijk uitkomt op een manier dat je dichter bij je antwoorden bent.

Alzukar om aftesluiten, je laatste stuk vond ik goed als ik het goed heb ge�nterpreteerd, maar zoals ik al zeg ge�nterpreteerd dat is het hele probleem. Je kunt hier beter concreet zijn. Niemand heeft hier wat aan te abstracte en cryptische uitspraken. Matig met films waarin morgan freeman speelt, zijn lines lijken idd heel geniaal maar daar is alles van te voren geschreven.

Terug naar boven
Batman Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 07 augustus 2007
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 69
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Batman Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 14 oktober 2007 om 06:06

In eerste instantie geplaatst door boessia

Batman, heb nu geen tijd om uitgebreid te antwoorden. Maar ik zal het zeker binnenkort (insh.) doen!
Da's ok� Boessia, ik ben heel nieuwsgierig naar je antwoorden.

Vriendelijke groeten,

Batman

 

Ignorance is our greatest enemy
Terug naar boven
alzukar Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 07 november 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2589
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote alzukar Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 14 oktober 2007 om 06:44
Beste Jackasserd,
W�t als ik er nou eens van zou zijn uitgegaan dat Fi-Sabilillah mij w�l zou begrijpen? En als je zo'n hekel hebt aan abstracte en cryptische uitspraken: de Heilige Boeken, de Koran incluis, barsten ervan. Wat doe je daarmee?
Groet, Alzukar
Terug naar boven
Batman Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 07 augustus 2007
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 69
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Batman Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 14 oktober 2007 om 06:50
In eerste instantie geplaatst door jackasserd

Je merkt terecht op dat er moeilijke woorden worden gebruikt, voornamelijk alzukar gebruikt onnodig moeilijk geconstrueerde zinnen, die tevens erg cryptisch zijn.
Jij kan er anders ook wel wat van, Jackasserd, wat moeilijke woorden betreft: "patholgie van de hersenen" bijv.? Niet een ieder in dit forum heeft jouw medische achtergrond, hoor.

Ik moest zelf ook een paar keer zijn reply lezen om te begrijpen wat hij wilde zeggen.
Ja, en zo werd ik dus helemaal gedwongen om het woordenboek te pakken om te zien wat "pathologie" nou eigenlijk betekent. 
Alleen bekruipt mij enigszins een naar onderbuik gevoel als ik al zijn replys nalees. Heb namelijk niet het idee dat hij iemand wil helpen maar eerder zijn zogenaamde diepgang die hij voor zijn gevoel nergens kwijt kan probeert te etaleren. Ik denk dat hij minder naar films met morgan freeman moet kijken, hij beantwoordt op een manier dat hij impliciet zegt dat hij zoveel intelligenter is dan menigeen hier. Hij doet namelijk in zijn replys alsof hij het grote geheel overziet en aan de hand daarvan reageert hij op jouw reacties op een indirecte manier opdat hij jouw  stuurt naar het juiste antwoord of de juiste visie op dit probleem.
Dit lijken mij alleen maar ingevingen en speculaties van jouw kant. Ik zou zeggen: laat Alzukar zelf hier eens over aan het woord.

Beste alzukar kan je trouwens ook meteen stoppen met je idiote smiley nergens goed voor, alsof je je schaamt dat je een 'geniale' reactie plaatst.
Kom op nou zeg. Die smilies staan nou eenmaal tot onze beschikking. Het ook niet aan jou om hem dat te verbieden. Waar slaat dit nu op?         &nb sp;    

  

Kan het zijn dat je misschien wat jaloers bent?

Alzukar kom hier en help of help niet, kom niet hier om je frustraties te uiten.
Dit zijn wederom speculaties over Alzukar en bij deze volgens mij een uiting van jouw eigen frustraties omdat je je toevallig kennelijk aan hem ergert.

Het kan best zijn dat je in een nette wijk bent opgegroeid tussen nederlanders, maar dat je nu merkt dat je er toch niet helemaal tussenpast en vervolgens moslim wilde zijn, maar doordat je intelligenter ben dan menig moslim in nl. Daardoor heb je het gevoel niet begrepen te worden, dus kom je hier maar pseudo intellectueel gedrag te vertonen, om te horen hoe geweldig en moeilijk je stukje was.
Wat is dit? The clash of civilzations? De Nederlandse- versus de Arabische cultuur? De wijk van satelietschotels, zwerfvuil, grafitti en winkelwagenjes versus de "nette" wijk van de bekakte VVD-juppen met hun BMW's en Jaguars? Want als je d��r over begint voel ik mij natuurlijk ook wel aangesproken. Want dan insinueer je dus indirect dat ook wij Nederlanders ons verheven voelen, etc. Enfin, je begrijpt wel wat ik bedoel.

Om intellectuele bevrediging te vinden kun je ook gewoon mensen vinden met wie je het kunt delen, stort je op je studie en zorg dat je beter bent dan je studiegenoten. Ga de politiek in, of zoek naar mensen die houden van filosoferen. Maar denk niet dat dit het juiste toneel is.
Fora zijn niet het juiste toneel voor filosofie? Filosoferen hoort niet in religieuze topics thuis? Hoe denk je dat het Boeddhisme ontstaan is?

Ik denk dat ik wel een idee heb watvoor een persoonlijkheidsstoornis je hebt, maar kan het pas met zekerheid stellen als ik een volwaardige anamnese heb afgenomen.
Ik weet niet wat jou precies motiveert hiervoor, behalve dat je je blijkbaar ergert aan Alzukar, maar deze aanval lijkt me toch wel ver beneden de gordel om iemand zomaar een "stoornis" aan te willen praten. Als je er echter beroepshalve mee te makennhebt, zou je er anders toch wel aan gewend moeten zijn, lijkt me. Bovendien kunnen mensen die �cht een stoornis hebben het niet helpen en hoef je het dan derhalve niet voor hun voeten te gooien.

Ik haat je btw niet ook al komt dat zo over, maar moet wel eerlijkheidshalve bekennen dat ik me best heb gestoord aan je posts. 

EN mocht je bij het lezen van dit gaan denken dat ik je haat omdat je te intelligent bent, dan kan ik je zeggen dat ik op dat moment zeker weet wat voor een persoonlijkheidsstoornis je hebt.

Sjongejonge, ik vraag me echt af of Alzukar hier eigenlijk wel op in zou willen gaan. Kennlijk is het niveau van de posts van Alzukar te intelectueel voor meneer Jackasserd, maar we hoeven nou ook weer niet naar een onvolwassen niveau te gaan, lijkt me toch.

De speculatie over "haten" komt van jou, niet van Alzukar, dus zegt dat bij deze niets over Alzukar, begrijp je wel?

Vriendelijke groeten,

Batman

 

Ignorance is our greatest enemy
Terug naar boven
jackasserd Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 12 oktober 2007
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 4
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote jackasserd Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 14 oktober 2007 om 11:54

ik wil eigelijk alleen kwijt dat ik het idee heb dat jullie klaarblijkelijk moeite hebben met valide gevolgtrekkingen te maken.

Alzukar ik heb er geen hekel aan als iets cryptisch is....eigelijk ga ik niet de moeite nemen om hier serieus op te reageren. Lees mijn vorige stuk nog maar eens objectief, hetzelfde geldt voor batman.

btw alzukar fisabilillah heeft duidelijk meerdere keren te kennen gegeven(expliciet en impliciet) niet te beschikken over voldoende kennis(met alle respect) om dat soort zaken op de juiste manier te verwerken en te begrijpen. Je deed het nogmaals puur voor jezelf.

Terug naar boven
Batman Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 07 augustus 2007
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 69
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Batman Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 14 oktober 2007 om 13:07

In eerste instantie geplaatst door jackasserd

ik wil eigelijk alleen kwijt dat ik het idee heb dat jullie klaarblijkelijk moeite hebben met valide gevolgtrekkingen te maken.
Indien ze inderdaad valide zijn, ja. Voorlopig zijn ze dat natuurlijk voor jou wel, maar hoe kun jij beter weten wat Alzukar beweegt dan hijzelf? Eigenlijk jammer dat Alzukar zelf nog niet gereageerd heeft. Maar voor de duidelijkheid:

  • Ik heb geen moeite met valide gevolgtrekkingen.
  • Ik heb moeite met voorbarige gevolgtrekkingen, vooral als die gevolgtrekkingen irrelevante details bevatten zoals zogenaamd "stomme smilies" en zo.

Alzukar ik heb er geen hekel aan als iets cryptisch is....eigelijk ga ik niet de moeite nemen om hier serieus op te reageren. Lees mijn vorige stuk nog maar eens objectief, hetzelfde geldt voor batman.
Ach natuurlijk, d�t was 't! Wij lezen jouw stukje helemaal niet objectief. Waarom had ik daar niet eerder aan gedacht? En hoe "objectief" is het dan om van alles achter de woorden van Alzukar te zoeken? Hem een (uiteraard op valide wijze gediagnosticeerde) stoornis aan te praten zonder af te wachten wat hij zelf te zeggen heeft?

btw alzukar fisabilillah heeft duidelijk meerdere keren te kennen gegeven(expliciet en impliciet) niet te beschikken over voldoende kennis(met alle respect) om dat soort zaken op de juiste manier te verwerken en te begrijpen. Je deed het nogmaals puur voor jezelf.
Och, wellicht kunnen we Alzukar adviseren het in simpeler bewoordingen uit te leggen, maar missschien was hij anders gewend. Als hij veel onder studenten vertoeft en een ander jargon gewoon is, kan hij daar in principe ook niet veel aan doen. Maar dat is dus nog steeds geen reden om voorbarig te concluderen dat hij het "puur voor zichzelf" deed.

Vriendelijke groeten,

Batman

Ignorance is our greatest enemy
Terug naar boven
boessia Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 03 september 2007
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 31
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote boessia Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 14 oktober 2007 om 16:42
In eerste instantie geplaatst door Batman

Tja, door Hem zijn geschapen... met alle respect, maar dat is natuurlijk een religieuze leerstelling en je spreekt momenteel nu eenmaal tegen een Ongelovige, dus of die discussie dan iets oplost, weet ik niet.

Ik had het hier idd eerder iets over bij moeten zetten, want jij bent ongelovig. En ik spreek idd vanuit mijn (islamitisch)oogpunt. Maar ik geloof oprecht dat God bestaat. En natuurlijk zijn er ongelovigen die hier niet in geloven, waardoor het moeilijker is om uit te leggen hoe het precies zit. Voornamelijk omdat er soms vragen worden gesteld waar wij moelijk antwoord op kunnen geven... Het is echter moeilijk te geloven dat wij hier op deze aarde bestaan zonder enige bijbedoeling, zonder een doel en dat we sterven zonder een leven erna. Alles op deze wereld leeft met een doel. En niet alleen de mens.   

Uiteraard is het prima dat je je overtuiging hierover hier verwoordt, maar ik zie de verschrikkingen en martelingen van de Hel (en in het graf) wel degelijk als bangmakerij. Trouwens, er wordt toch verordeneert dat men Allah behoort te vrezen? Is dat geen verplicht bang zijn dan?

Die verschrikkingen zijn een waarschuwing voor ons, zodat we gaan proberen om daar niet te belanden, om het even makkelijk te zeggen. want het is de werkelijkheid. Zou jij mij dan niet waarschuwen wanneer er een vuur is in huis? Natuurlijk horen we Allah swt te vrezen. We kunnen Hem niet als een of ander vriend (astagfiroellah) beschouwen. Juist omdat Hij God is en Hij ons en alle wezens op deze aarde heeft geschapen. Maar men kijkt te veel naar wat voor verschrikkingen over de Hel in de Koran staan, maar Allah is de meest Genadevolle, Barmhachtige. En om deze reden horen wij van Hem te houden. Ik, als moslima, gedenk Allah swt liever met liefde dan dat ik dat doe met vrees. Als eerste houd ik van Allah, vrees komt erna, want we moeten niet vergeten dat Hij De Grootste, Almachtige is. Hierdoor doe ik en andere moslims dingen makkelijker voor Allah swt. Bidden bijvoorbeeld, hoor je met liefde voor Allah swt te doen en niet met vrees. Als je iets met angst doet, hoef je nog niet van iemand te houden.

Maar is het zo, dat wat Allah van ons vraagt goed voor de mens zelf is. Er is voldoende bewijs dat wat wij als moslims horen te doen bijv. goed voor ons lichaam is en goed voor de medemens. Allah heeft alleen het goede met ons, maar wij moeten het natuurlijk ook niet verpesten.   

De twijfel wordt door Shaitan ingegeven? Niet door onze eigen intelligentie maar we zijn misleid? Tja, dit soort van dingen hoor je christenen ook vaak zeggen.

Wij, mensen, hebben zeker de intelligentie om zelf na te denken en zelf onze keuzes te maken. Maar die keuzes kunnen door de duivel beinvloed zijn. Ik zeg niet dat wij blinde wezens zijn. Wij kunnen onze eigen keuzes maken, de ene keus is misschien beter dan de ander. Even een simpel vb: Je hebt een lekker bakje koffie waar je niet op kan wachten op het op te drinken. Verderop is er een zwerver die niet kan ophouden om naar jouw bakje koffie te kijken. Geef je de koffie aan de zwerver of drink je het zelf op, omdat je er nu eenmaal heel veel zin in hebt. Als je de keus zou maken om het zelf op te drinken, dan zou dat een keuze zijn die beinvloedt zou zijn door de duivel. Jij hebt echter ZELF de keuze gemaakt om het op te drinken, maar beinvloedt door de Shaitan. Ik bedoel: je denkt eerst aan jezelf dan aan de ander, ook al heeft de ander het meer nodig. Je kon als het ware de verleiding niet weerstaan om het zelf op te drinken en dacht niet aan de ander. I.p.v  bijvoorbeeld te denken dat je diezelfde koffie later weer kan kopen �n je hebt er ook iemand blij mee gemaakt.

Dit is even een simpel voorbeeld:-) Maar het zit m in de kracht om de goede keuze te maken.

Wat beledigt Hem precies? Dat we die keuze van het wel of niet aanbidden voor onszelf opeisen? Je vindt dus eigenlijk dat we geen keuze hebben omdat Hij ons geschapen heeft?

het lijkt me best arrogant waarom we ons afvragen waarom we Allah swt moeten aanbidden, ondanks dat Hij de moeite heeft genomen om ons te schapen. Ik bedoel dus niet dat wij geen keus moeten hebben, want die hebben we wel.  

Wat zeiden de Engelen dan over de mens? Het versje is mij namelijk onbekend.

Ik herhaal even dat ik niet uit mezelf even een vers wil uitleggen, omdat ik geen verkeerde dingen wil zeggen. Maar het staat in de vers, die ik hier heb gezet. Ik zet dit later insh. bij.

Dit leven is slechts een test. Zul je in Allah swt geloven en Hem aanbidden, ondanks de verleidingen van de Sjaitaan?

Eerlijk gezegd geloof ik in Allah noch Shaitan. Voor mij valt er dus niet veel te kiezen, wat dat betreft. Het dogma van de "verleidingen van de Duivel" ben ik wel bekend mee, aangezien die in het christendom ook uitgebreid aan de orde komen, maar ik kan in de twijfel geenszins een verleiding ontdekken, want aangenaam is anders.

Het zijn niet alleen de grote verleidingen, maar je hebt ook de kleine dingen...Je hebt het gezonde verstand van de mens en hoe die wel of juist niet beinvloed wordt. Er mogen altijd vragen gesteld worden over de islam. Men moet natuurlijk niet blind gaan geloven. Sommige vragen kunnen we echter moeilijk beantwoorden, en daar zeg ik iig dat dat voor ons te boven gaat. Sommige antwoorden liggen alleen bij Allah swt en daar leg ik me bij neer.  

En waarom zouden verleidingen pers� van de Duivel moeten komen? Waarom zouden zaken die aantrekkelijk zijn per definitie verkeerd zijn? De verlokkingen van het Paradijs schijnen me namelijk ook alleszins met recht toe als een verleiding.

Daarom zei ik eerder dat dit leven als een soort test is. De duivel is bij ieder mens en hij kan niet wachten om de mens te verleiden, hij is daar continue mee bezig. Die verleidingen waar veel mensen naar hunkeren, zijn door Allah voor ons verboden gemaakt. Kan een mens al die verleidingen weerstaan of niet? Veel zaken als stelen van andermans eigendom, vreemdgaan, egoisme zijn voorbeelden van verleidingen die negatieve gevolgen met zich meebrengen, zoals verdriet. De 'verlokkingen' in het Paradijs zijn een beloning voor ons, voor het harde werk dat wij hebben afgelegd op deze wereld. Wat als men geen goede daden verrichtte en alleen toegaf aan de verleidingen, hoe zou het dan met de wereld aflopen? Kijk naar hoe de wereld er nu al uitziet...

   

Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb verwoord, aangezien ik vanuit mijn oogpunt redeneer.

Boessia

Terug naar boven
boessia Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 03 september 2007
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 31
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote boessia Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 14 oktober 2007 om 16:53

Batman, dit was de vers:

In eerste instantie geplaatst door boessia

En toen uw Heer tot de engelen zeiden: "Ik wil een stedehouder op aarde plaatsen," zeiden zij: "Wilt Gij er iemand plaatsen die er onheil zal stichten en bloed zal vergieten, terwijl wij U verheerlijken met de lof die U toekomt en Uw Heiligheid prijzen," antwoordde Hij: "Ik weet wat gij niet weet."

(Koran 2:30)

Ik hoop dat het op zich duidelijk genoeg is. Ik denk hierbij dat er degelijk mensen zijn die bloed vergieten en onheil stichten, maar dat er mensen zijn die goede daden willen verrichten, Allah swt aanbidden...

 

 

Terug naar boven
alzukar Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 07 november 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2589
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote alzukar Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 14 oktober 2007 om 17:49
Ik denk dat Jackasserd drommels goed heeft begrepen wat er achter mijn woorden schuiltgaat.

Raad aan Fi-Sabilillah: blijf vooral jezelf. Speels vragend, hardstikke open en niet-kwetsend. Blijf vooral eerlijk met jezelf, met je medemens en denk ook aan de natuur waarin we allemaal samen, onlosmakelijk, zijn ingebed. Volhard je daarin, dan zullen de antwoorden op je vragen als vanzelf komen.

Nog wat cryptiek, ter "plaging ende lering" van Jackasserd:

-DE PARABEL VAN HET GODDELIJK LICHT- (surah 24:34-35)-
------------------------------------------------------

34. En wij hebben toch tot ulieden nedergezonden duidelijk sprekende tekenen en een gelijkenis van hen, die v��r uw tijd zijn heengegaan, en een vermaning voor de vrezenden (Fi-Sabilillah?);
35 Allah is het licht der hemelen en der aarde. De gelijkenis van Zijn licht is als een nis, waarin is een lamp; het glas is als het ware een schitterende ster, ontstoken aan een gezegende olijfboom, geen oostelijke en geen westelijke, welks olie haast glans zou geven, ook al had geen vuur haar aangeraakt: licht boven licht. Allah leidt tot Zijn licht wie Hij wil. En Allah stelt gelijkenissen voor de mensen. En Allah is omtrent alle ding wetend.

Aan Jackasserd de vraag wat "licht boven licht" hier betekent

Groet van Alzukar.


      
Terug naar boven
jackasserd Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 12 oktober 2007
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 4
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote jackasserd Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 14 oktober 2007 om 18:26

salem haleykoum,

Beste alzukar, ik vind je taalgebruik en nog belangrijker de boodschappen die je niet alleen in deze topic, maar ook in oude topics verspreidt interessant.

surah 24:34-35 -> is dit ook het licht waarin ik jouw gedachtegoed moet zoeken?

Terug naar boven
Batman Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 07 augustus 2007
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 69
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Batman Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 15 oktober 2007 om 11:19

Hallo Boessia,

Mooi Suikerfeest gehad?

In eerste instantie geplaatst door boessia

Ik had het hier idd eerder iets over bij moeten zetten, want jij bent ongelovig.
Tja, wat is Ongelovig? Ik ben zelf katholiek opgevoed, dus kan ik me heus wel in religieuze mensen verplaatsen omdat ik ooit zelf ook geloofd heb. Maar ik ben w�l een agnostische athe�st, wat dus betekent dat ik de mogelijkheid van een God, Godin of Goden niet uitsluit. 

En ik spreek idd vanuit mijn (islamitisch)oogpunt. Maar ik geloof oprecht dat God bestaat. En natuurlijk zijn er ongelovigen die hier niet in geloven, waardoor het moeilijker is om uit te leggen hoe het precies zit. Voornamelijk omdat er soms vragen worden gesteld waar wij moelijk antwoord op kunnen geven... Het is echter moeilijk te geloven dat wij hier op deze aarde bestaan zonder enige bijbedoeling, zonder een doel en dat we sterven zonder een leven erna. Alles op deze wereld leeft met een doel. En niet alleen de mens.
Nat��rlijk zijn we hier met een reden. Dat geloof ik zelf ook. Maar hier onderscheidt de agnost zich dan ook duidelijk van de standaard athe�st die alleen maar gevangen blijft zitten in de Wereld van de Materie.  

Die verschrikkingen zijn een waarschuwing voor ons, zodat we gaan proberen om daar niet te belanden, om het even makkelijk te zeggen. want het is de werkelijkheid.
Maar hoe weet je dan zo zeker dat het de werkelijkheid is? 
Zou jij mij dan niet waarschuwen wanneer er een vuur is in huis?
Maar n
at��rlijk zou ik dat, gekkie. Denk je dat ik je zomaar aan je lot over zou laten dan? Maar als ik zelf vuur in jouw huis opmerk zie ik dat ook beslist als de werkelijkheid. De Hel is echter weer een andere zaak. Niet alleen omdat die Hel toevallig een religieus concept is, maar ook omdat de brand in je huis niets met een "straf" te maken heeft, maar alleen met gevaar.

Natuurlijk horen we Allah swt te vrezen. We kunnen Hem niet als een of ander vriend (astagfiroellah) beschouwen.
Waarom niet? 

Juist omdat Hij God is en Hij ons en alle wezens op deze aarde heeft geschapen.
Sorry, dit snap ik niet. Er zoveel religies op deze wereld. En allemaal geloven ze wel in een God die alles geschapen heeft (lijkt me sterk dat het dan een �ndere god betreft want in dat geval ruzie�n ze dan alleen maar om het "copyright" van de Schepping), z�nder dat ze Hem pers� hoeven te vrezen. 

Maar men kijkt te veel naar wat voor verschrikkingen over de Hel in de Koran staan,
Dat komt volgens mij omdat op bijna elke pagina wordt herhaald wat de Ongelovigen te wachten staat, dus zo gek is dat dan niet. Ik heb thuis een kleine Engelse-talige Koran in pockerformaat. Hoewel elke hoofdstuk begint met "In the Name of Allah, the Compassionate, the Merciful", zijn er voortdurend heel vaak terugkerende teksten die roepen wat er met de "Unbelievers" gaat gebeuren, en wordt de Dag des Oordeels erg vaak aangehaald. Vele malen vaker dan ik van de Bijbel gewend ben. 

maar Allah is de meest Genadevolle, Barmhachtige.
Wat is er dan zo barmhartig en genadig aan een eeuwigdurende straf of marteling? Al zou Hij maar een b��tje barmhartigheid hebben dan zou die straf toch ooit een keer moeten stoppen. En dat in het graf straffen snap ik al helem��l niet! 

En om deze reden horen wij van Hem te houden.
Dan zou ik zelf toch eerst een teken of bewijs van die barmhartigheid en die genade willen zien. Een verplichte liefde is geen �chte liefde, want die kan alleen in het hart ontstaan. En alleen d�n is die ook oprecht. 

Ik, als moslima, gedenk Allah swt liever met liefde dan dat ik dat doe met vrees.
Gelukkig maar. 

Als eerste houd ik van Allah, vrees komt erna, want we moeten niet vergeten dat Hij De Grootste, Almachtige is. Hierdoor doe ik en andere moslims dingen makkelijker voor Allah swt. Bidden bijvoorbeeld, hoor je met liefde voor Allah swt te doen en niet met vrees. Als je iets met angst doet, hoef je nog niet van iemand te houden.
En op welke manier houdt Allah dan van ons? 

Maar is het zo, dat wat Allah van ons vraagt goed voor de mens zelf is. Er is voldoende bewijs dat wat wij als moslims horen te doen bijv. goed voor ons lichaam is en goed voor de medemens. Allah heeft alleen het goede met ons, maar wij moeten het natuurlijk ook niet verpesten.
Tja, dit is nou weer iets waar ik een beetje moeilijk antwoord op kan geven...   

Wij, mensen, hebben zeker de intelligentie om zelf na te denken en zelf onze keuzes te maken. Maar die keuzes kunnen door de duivel beinvloed zijn. Ik zeg niet dat wij blinde wezens zijn. Wij kunnen onze eigen keuzes maken, de ene keus is misschien beter dan de ander. Even een simpel vb: Je hebt een lekker bakje koffie waar je niet op kan wachten op het op te drinken. Verderop is er een zwerver die niet kan ophouden om naar jouw bakje koffie te kijken. Geef je de koffie aan de zwerver of drink je het zelf op, omdat je er nu eenmaal heel veel zin in hebt. Als je de keus zou maken om het zelf op te drinken, dan zou dat een keuze zijn die beinvloedt zou zijn door de duivel. Jij hebt echter ZELF de keuze gemaakt om het op te drinken, maar beinvloedt door de Shaitan. Ik bedoel: je denkt eerst aan jezelf dan aan de ander, ook al heeft de ander het meer nodig. Je kon als het ware de verleiding niet weerstaan om het zelf op te drinken en dacht niet aan de ander. I.p.v  bijvoorbeeld te denken dat je diezelfde koffie later weer kan kopen �n je hebt er ook iemand blij mee gemaakt.
Ik begrijp wat je bedoelt en hoe jij dat ziet. In een religie heb je natuurijk altijd dat dualisme van Goed en Kwaad. Ik zou het bakje koffie gewoon aan die zwerver geven. Ik kan immers zelf z� weer een nieuwe kopen. Ik zie dat zelf echter als mijn eigen compassie of medemenselijkheidsgevoel. Als ik ego�stisch alleen aan mezelf denk zie dat als een onvolwassen soort van zelfzucht. Iets wat in principe vele schepselen hebben meegekregen om te kunnen overleven. Iets wat eigenlijk dierlijk is. Kijk maar eens naar wat er gebeurt als je brood neergooit voor de vogels: Die gaan alleen maar vechten en ruzi�n met elkaar als het voedsel vlak bij elkaar ligt. Ligt het meer verspreid dan is er ineens niets aan de hand. Een mens hoort daar toch boven te staan. En toch hebben mensen dat instinct ook nog wel. Ze ****ken heel snel je parkeerplek in door even gauw gas te geven, ze kruipen voor bij de bakker... Wat ik zelf dan zie als een gebrek aan beschaving en medmenselijkheid zie jij als door de Duivel ingegeven. Och. wie weet heb je wel gelijk. Wie zal het zeggen? We beseffen in elk geval allebei dat het slecht is.

Dit is even een simpel voorbeeld:-) Maar het zit m in de kracht om de goede keuze te maken.
Uiteraard, dat vind ik ook precies!

het lijkt me best arrogant waarom we ons afvragen waarom we Allah swt moeten aanbidden, ondanks dat Hij de moeite heeft genomen om ons te schapen. Ik bedoel dus niet dat wij geen keus moeten hebben, want die hebben we wel.
Als ik zou geloven in een God of Godin of in Goden zou ik inderdaad een goede reden hebben tot verering. Maar ik vind dan wel dat het spontaan uit de mens zelf zou moeten komen. Als ik een Indiaan was dan heette Hij Grote Geest, als ik een Hindoe was dan was Hij Krishna en als ik moslim zou zijn dan noemde ik Hem Allah.

Ik herhaal even dat ik niet uit mezelf even een vers wil uitleggen, omdat ik geen verkeerde dingen wil zeggen. Maar het staat in de vers, die ik hier heb gezet. Ik zet dit later insh. bij.
Maar je hoeft het versje ook niet pers� uit te leggen voor mij hoor. Ik zei alleen dat ik het hele versje niet ken. Als je alleen maar iets citeert kun je ook niets verkeerds gaan zeggen, denk ik zo.

Het zijn niet alleen de grote verleidingen, maar je hebt ook de kleine dingen...Je hebt het gezonde verstand van de mens en hoe die wel of juist niet beinvloed wordt. Er mogen altijd vragen gesteld worden over de islam. Men moet natuurlijk niet blind gaan geloven. Sommige vragen kunnen we echter moeilijk beantwoorden, en daar zeg ik iig dat dat voor ons te boven gaat. Sommige antwoorden liggen alleen bij Allah swt en daar leg ik me bij neer.
Dan is dit uiteraard dat stukje mysterie dat �lke religie kent. Het stukje dat met gevoel te maken heeft en de rede te boven gaat. 

Daarom zei ik eerder dat dit leven als een soort test is. De duivel is bij ieder mens en hij kan niet wachten om de mens te verleiden, hij is daar continue mee bezig. Die verleidingen waar veel mensen naar hunkeren, zijn door Allah voor ons verboden gemaakt. Kan een mens al die verleidingen weerstaan of niet? Veel zaken als stelen van andermans eigendom, vreemdgaan, egoisme zijn voorbeelden van verleidingen die negatieve gevolgen met zich meebrengen, zoals verdriet. De 'verlokkingen' in het Paradijs zijn een beloning voor ons, voor het harde werk dat wij hebben afgelegd op deze wereld. Wat als men geen goede daden verrichtte en alleen toegaf aan de verleidingen, hoe zou het dan met de wereld aflopen? Kijk naar hoe de wereld er nu al uitziet...
Dit snap ik best wel allemaal. Je betoog is duidelijk. Maar let op: ook onder de noemer religie zijn er mensen geweest die zich hebben verrijkt. De misdaden die het Vaticaan op z'n geweten heeft hebben mij ook subiet van de Kerk afgekeerd! Door dit gedrag gaan mensen bijna denken dat God vooral gek is op geld. Kerken kampen met geldgebrek en moeten noodgedwongen hun deuren sluiten maar het Vaticaan is stinkend rijk en schiet ze niet eens te hulp. Al dat marmer en goud in de Sint Pieter in Rome is eigenlijk niet meer dan schandalig. Pedofiele priesters worden zomaar gepardonneerd door de Paus terwijl een priester die een echtpaar voor de tweede keer trouwt subiet ge�xcommuniceerd (uit de Kerk geschopt) wordt. Vanuit jouw optiek zou het dan mogelijk moeten zijn dat tegenwoordig de Duivel in Rome woont, ook als je kijkt naar de misdaad in Vaticaanstad. Een soldaat van de Zwitserse Garde (Pauselijke Lijfwacht) die zijn eigen sergeant vermoordt, enz...

Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb verwoord, aangezien ik vanuit mijn oogpunt redeneer.
Ja, wie doet dat niet? Maar het meeste van wat je zegt begrijp ik ook best wel, Boessia.

Vriendelijke groeten,

Batman

Ignorance is our greatest enemy
Terug naar boven
boessia Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 03 september 2007
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 31
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote boessia Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 15 oktober 2007 om 14:52

Hallo Batman,

Dank je wel. Het Suikerfeest was erg leuk

Ik heb het gelezen en ik denk dat ik sommige dingen beter moet uitleggen, en dat zal ik weer de volgende x inshaAllah doen.

 

Terug naar boven
alzukar Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 07 november 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2589
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote alzukar Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 15 oktober 2007 om 16:44
In eerste instantie geplaatst door jackasserd

salem haleykoum,


Beste alzukar, ik vind je taalgebruik en nog belangrijker de boodschappen die je niet alleen in deze topic, maar ook in oude topics verspreidt interessant.


surah 24:34-35 -> is dit ook het licht waarin ik jouw gedachtegoed moet zoeken?




Eerder het licht waarnaar ik zoek en van waaruit zich mijn gedachtengoed ontwikkelt. Dat zal zo wel doorgaan totdat ik door de Laatste Deur ga. Wie weet wacht mij achter die deur een pittig gesprek aan de Eindexamentafel met Allah, Jaweh of God. Of met alle drie tegelijk, dat zou helem��l peentjes zweten worden! Tenzij zij het natuurlijk onderling oneens worden.
Terug naar boven
boessia Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 03 september 2007
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 31
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote boessia Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 18 oktober 2007 om 09:50
In eerste instantie geplaatst door Batman

In eerste instantie geplaatst door boessia

Ik had het hier idd eerder iets over bij moeten zetten, want jij bent ongelovig.
Tja, wat is Ongelovig? Ik ben zelf katholiek opgevoed, dus kan ik me heus wel in religieuze mensen verplaatsen omdat ik ooit zelf ook geloofd heb. Maar ik ben w�l een agnostische athe�st, wat dus betekent dat ik de mogelijkheid van een God, Godin of Goden niet uitsluit. 

Je had er eerder bij gezet dat je ongelovig was, en daar ging ik dan ook van uit.

Die verschrikkingen zijn een waarschuwing voor ons, zodat we gaan proberen om daar niet te belanden, om het even makkelijk te zeggen. want het is de werkelijkheid.
Maar hoe weet je dan zo zeker dat het de werkelijkheid is? 
Zou jij mij dan niet waarschuwen wanneer er een vuur is in huis?
Maar n
at��rlijk zou ik dat, gekkie. Denk je dat ik je zomaar aan je lot over zou laten dan? Maar als ik zelf vuur in jouw huis opmerk zie ik dat ook beslist als de werkelijkheid. De Hel is echter weer een andere zaak. Niet alleen omdat die Hel toevallig een religieus concept is, maar ook omdat de brand in je huis niets met een "straf" te maken heeft, maar alleen met gevaar.

De vraag was retorisch bedoeld..

Maar het gaat erom dat je me dus zou waarschuwen, wat Allah SWT ook doet. Allah is zo machtig dat Hij de Hel en de Hemel heeft geschapen. Waarom zou je Hem dan niet vrezen? Hij heeft de keuze om je te straffen, voor iets wat men dus niet goed doet. Ik bedoel: we zijn gewaarschuwd en nog wil men Zijn Woord niet volgen..Waarom zou je het risico nemen om voor eeuwig te branden? Allah SWT is genadig met ons en waarschuwt ons hiervoor. Zo heb ik eens gehoord dat Allah SWT de moslims ons liever hier op aarde straft dan in het Hiernamaals, omdat deze straffen veel minder erg zijn. (VOOR ANDEREN: CORRIGEER ME AUB ALS IK HET FOUT HEB). Dan ben je toch best koppig voor een mens. Wij zijn in feite helemaal niets met wat Allah is. Hij heeft ons laten bestaan, maar Hij kan ons leven ook nemen. Hier is een Hadith qudsi:

In een hadieth qudsi (betekent letterlijk heilige hadieth) zei de Profeet (Salla Allahu 'Alayhi Wassalam) dat Allah zei:


Ikzelf, de mensheid, en de djinn, bevinden ons in een enorme serieuze staat. Ik schiep hen, dan aanbidden zij andere goden die zij voor zichzelf maken. Ik zegen hen met Mijn geschenken, dan danken zij iemand anders voor hetgeen Ik hen heb gestuurd. Mijn Genade daalt op hen neer terwijl hun slechte daden naar Mij opstijgen. Ik uit mijn Liefde voor hen met Mijn Geschenken, ookal heb Ik hen niet nodig. Terwijl zij zichzelf aan Mij onttrekken met hun zonden en zij Mijn Hulp dringend nodig hebben. Eenieder die zich tot Mij wendt, Ik accepteer hem zonder te letten op hoe ver hij is; en eenieder die zich van Mij afkeert, ik benader hem en spreek hem aan. Eenieder die een zonde nalaat voor Mij, Ik beloon hem met vele geschenken en eenieder die tracht Mij tevreden te stellen, Ik tracht hem tevreden te stellen. Eenieder die Mijn Wil en Macht erkent in alles wat hij doet, Ik laat het ijzer voor hem buigen. Mijn dierbare mensen zijn degenen die met Mij zijn. Eenieder die Mij dankt, Ik schenk hem meer zegeningen. Eenieder die Mij gehoorzaamt, Ik verhef hem en liefkoos hem meer. Eenieder die Mij ongehoorzaam is, Ik houd de deuren van Mijn Genade voor hem open; als hij zich tot Mij keert, schenk Ik hem Mijn Liefde, aangezien Ik van degenen houd die berouw tonen en zichzelf voor Mij reinigen. Als hij geen berouw toont, bejegen Ik hem nog steeds door hem in een moeilijkheid te plaatsen om hem te reinigen. Eenieder die Mij de voorkeur boven anderen geeft, Ik geef aan hem de voorkeur boven anderen. Ik beloon elke goede daad tien keer of zevenhonderd keer tot ontelbare keren. Ik tel elke slechte daad als een enkele, tenzij de persoon berouw toont en Mijn Vergiffenis vraagt; in dat geval vergeef Ik zelfs die �ne. Ik neem elke kleine goede daad in aanmerking en Ik vergeef zelfs de grote zonden. Mijn Genade overtreft Mijn Woede. Mijn Tolerantie overtreft Mijn Berisping. Mijn Vergiffenis overtreft Mijn Bestraffing, aangezien Ik Genadevoller met Mijn Dienaren ben dan een moeder met haar kind.
(Uit �Madaridj As-Salihien� door Ibn Al-Qayyim Al-Khoziya)

Natuurlijk horen we Allah swt te vrezen. We kunnen Hem niet als een of ander vriend (astagfiroellah) beschouwen.
Waarom niet? Ik vertrouw Allah het meest, dan wie ook. Maar men moet Hem niet verwarren met een menslijke vriend, want Hij blijft God.  

Juist omdat Hij God is en Hij ons en alle wezens op deze aarde heeft geschapen.
Sorry, dit snap ik niet. Er zoveel religies op deze wereld. En allemaal geloven ze wel in een God die alles geschapen heeft (lijkt me sterk dat het dan een �ndere god betreft want in dat geval ruzie�n ze dan alleen maar om het "copyright" van de Schepping), z�nder dat ze Hem pers� hoeven te vrezen.

God heb je lief, maar God vrees je ook. Hij is de Grootste en de Almachtige.

Maar men kijkt te veel naar wat voor verschrikkingen over de Hel in de Koran staan,
Dat komt volgens mij omdat op bijna elke pagina wordt herhaald wat de Ongelovigen te wachten staat, dus zo gek is dat dan niet. Ik heb thuis een kleine Engelse-talige Koran in pockerformaat. Hoewel elke hoofdstuk begint met "In the Name of Allah, the Compassionate, the Merciful", zijn er voortdurend heel vaak terugkerende teksten die roepen wat er met de "Unbelievers" gaat gebeuren, en wordt de Dag des Oordeels erg vaak aangehaald. Vele malen vaker dan ik van de Bijbel gewend ben.

Dit hoor ik ook vaak van andere moslims, maar men moet gewoon niet vergeten dat Allah ons een gunst doet. Men moet heel goed weten dat Allah ons geschapen heeft, en dat Hij ons leven ook zo weg kan nemen. Waarom zou je Allah's woord niet volgen, Hij heeft het beste met ons voor. Ik zal je later inshaAllah een verhaal meegeven over hoe da natuur over de mens denkt...Moet nog ff zoeken.. 

maar Allah is de meest Genadevolle, Barmhachtige.
Wat is er dan zo barmhartig en genadig aan een eeuwigdurende straf of marteling? Al zou Hij maar een b��tje barmhartigheid hebben dan zou die straf toch ooit een keer moeten stoppen. En dat in het graf straffen snap ik al helem��l niet! 

Ten eerste wil ik zeggen, dat niemand van ons weet of de straf uiteindelijk stopt of niet. Want de Genade van Allah is groot.

Om iemand te zijn waarvan Allah de Verhevene houdt, betekent niet dat je perfect moet zijn en dat je nooit fouten maakt. Maar het betekent dat jouw gehoorzaamheid, jouw goede daden en jouw goed gedrag veel meer zijn dan je fouten. Het is verhaald door Aboe Hoerayrah (moge Allah tevreden zijn met hem) dat de boodschapper van Allah (Allah's vrede en zegeningen zijn met hem) zei: �Toen Allah de schepping voltooide, schreef Hij in Zijn Boek dat bij Hem is boven Zijn Troon; Mijn Genade bedwingt Mijn boosheid.� (Sah'ieh' Al-Boekhaarie, h'adieth 4.416)

Ik weet eerlijk gezegd niet hoe het zit met ongelovigen. Zij hebben er voor gekozen om niet te geloven, terwijl de tekenen voor het rapen liggen, zeg maar. Maar nogmaals: Allah weet het best, en ik kan hier dus niet op antwoorden.

En om deze reden horen wij van Hem te houden.
Dan zou ik zelf toch eerst een teken of bewijs van die barmhartigheid en die genade willen zien. Een verplichte liefde is geen �chte liefde, want die kan alleen in het hart ontstaan. En alleen d�n is die ook oprecht.

Maar als je beseft wie Allah SWT is en daarbij de omvang van Allah swt, dan ga je Hem niet verplicht liefhebben. En Allah swt kijkt in de harten van de mens. Hij weet wat er in ze omgaat. Maar Allah swt vrezen, laat voor mij zien dat je Allah erkent. Waarom zou men Hem niet vrezen, wij zijn slechts mensen. Hij geeft ons en ontneemt ons.   

Vrees voor Allah
 
Vrees voor Allah bestaat uit twee categorie�n:
 
1.     Prijzenswaardige vrees
Deze vrees weerhoudt je van het plegen van een zonde tegenover Allah en brengt je tot het verrichten van verplichte daden van aanbidding en het verlaten van verboden zaken.
 
2.     Niet prijzenswaardige vrees
Deze vrees leidt ertoe dat de dienaar gaat wanhopen aan de genade van Allah. Allah zegt:
 
Zeg: �O Mijn dienaren die buitensporig tegenover zichzelf zijn, wanhoopt niet aan de genade van Allah. Waarlijk, Allah vergeeft alle zonden. Waarlijk, Hij is de Vergevingsgezinde, de Meest Barmhartige.�
(Soerat az-Zoemar: 53)

[quote]Ik, als moslima, gedenk Allah swt liever met liefde dan dat ik dat doe met vrees.

Gelukkig maar. Dit betekent echter niet dat ik Hem niet vrees..Hij is Allah swt. Liefde gepaard met vrees voor Allah swt

En op welke manier houdt Allah dan van ons?

Ik geef even een voorbeeld van een overlevering van hoeveel Allah swt van ons houdt:

Op een keer was de Profeet (vzmh) bij een paar metgezellen en het was erg warm. Zij zagen een moeder die haar zoontje tegen de zon probeerde te beschermen. De profeet (vzzmh) zei tegen zijn metgezellen: �Zien jullie die moeder, hoe zij met haar zoontje omgaat? Allah is Barmhartiger ten opzichte van jullie dan deze moeder ten opzichte van haar zoon.�

een andere:

De Profeet (vzmh) zegt: �De Barmhartigheid van Allah is verdeeld in honderd delen. Hij heeft slechts ��n deel naar de aarde neergezonden. Op de dag des oordeels haalt Hij de andere 99 delen erbij en verspreidt Hij deze onder zijn dienaren.� Dus al die barmhartigheid in deze wereld, alle moeders, de liefde voor familieleden sinds de tijd van Adam (vzmh), is slechts een honderdste deel van alle barmhartigheid? En op de dag des oordeels komt er nog meer barmhartigheid over ons heen? Soebhaan Allah (verheerlijkt is Allah).

Dit laat trouwens weer de Grootheid van Allah swt zien.

Ik begrijp wat je bedoelt en hoe jij dat ziet. In een religie heb je natuurijk altijd dat dualisme van Goed en Kwaad. Ik zou het bakje koffie gewoon aan die zwerver geven. Ik kan immers zelf z� weer een nieuwe kopen. Ik zie dat zelf echter als mijn eigen compassie of medemenselijkheidsgevoel.

Natuurlijk is het je eigen compassie en menselijkheidsgevoel, maar dit betekent

Als ik ego�stisch alleen aan mezelf denk zie dat als een onvolwassen soort van zelfzucht. Iets wat in principe vele schepselen hebben meegekregen om te kunnen overleven. Iets wat eigenlijk dierlijk is. Kijk maar eens naar wat er gebeurt als je brood neergooit voor de vogels: Die gaan alleen maar vechten en ruzi�n met elkaar als het voedsel vlak bij elkaar ligt. Ligt het meer verspreid dan is er ineens niets aan de hand. Een mens hoort daar toch boven te staan. En toch hebben mensen dat instinct ook nog wel. Ze ****ken heel snel je parkeerplek in door even gauw gas te geven, ze kruipen voor bij de bakker... Wat ik zelf dan zie als een gebrek aan beschaving en medmenselijkheid zie jij als door de Duivel ingegeven. Och. wie weet heb je wel gelijk. Wie zal het zeggen? We beseffen in elk geval allebei dat het slecht is.Inderdaad, ik denk dus meer dat het de beinvloeding van de Satan is. Over dierlijkheid: dieren hebben misschhien een aantal overeenkomsten, maar dat betekent niet dat we aan beiden totaal gelijk zijn. Kijk alleen maar naar het denkvermogen van de mens tov een dier. 

Hoe is de beschaving op zich dan tot stand gekomen? Als het aan de mens zelf lag, waren we misschien nog steeds wel veel dierlijker. Dat je alleen al het woord 'slecht'gebruikt, laat zien dat er degelijk vormen van goed en kwaad zijn.   

Als ik zou geloven in een God of Godin of in Goden zou ik inderdaad een goede reden hebben tot verering. Maar ik vind dan wel dat het spontaan uit de mens zelf zou moeten komen. Als ik een Indiaan was dan heette Hij Grote Geest, als ik een Hindoe was dan was Hij Krishna en als ik moslim zou zijn dan noemde ik Hem Allah.Maar het idee alleen al de je eventueel wel in God gelooft, laat toch zien dat je spontaan bent? Je bent er iig mee bezig? Je geeft de verschillende religies, maar er is echter een groot verschil tussen deze en de Islam.

 

Terug naar boven
Batman Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 07 augustus 2007
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 69
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Batman Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 19 oktober 2007 om 14:04

Hallo Boessia,

Fijn Suikerfeest gehad?

In eerste instantie geplaatst door boessia

Je had er eerder bij gezet dat je ongelovig was, en daar ging ik dan ook van uit.
Mijn fout. Ik had wat duidelijker moeten zijn.
Die verschrikkingen zijn een waarschuwing voor ons, zodat we gaan proberen om daar niet te belanden, om het even makkelijk te zeggen. want het is de werkelijkheid.
Maar hoe weet je dan zo zeker dat het de werkelijkheid is?
Deze vraag zou ik eigenlijk alweer opnieuw kunnen stellen.
De vraag was retorisch bedoeld..
In dat geval is het je gelukt om mij uit m'n tent te lokken...

Maar het gaat erom dat je me dus zou waarschuwen, wat Allah SWT ook doet. Allah is zo machtig dat Hij de Hel en de Hemel heeft geschapen. Waarom zou je Hem dan niet vrezen? Hij heeft de keuze om je te straffen, voor iets wat men dus niet goed doet. Ik bedoel: we zijn gewaarschuwd en nog wil men Zijn Woord niet volgen..Waarom zou je het risico nemen om voor eeuwig te branden? Allah SWT is genadig met ons en waarschuwt ons hiervoor. Zo heb ik eens gehoord dat Allah SWT de moslims ons liever hier op aarde straft dan in het Hiernamaals, omdat deze straffen veel minder erg zijn. (VOOR ANDEREN: CORRIGEER ME AUB ALS IK HET FOUT HEB). Dan ben je toch best koppig voor een mens. Wij zijn in feite helemaal niets met wat Allah is. Hij heeft ons laten bestaan, maar Hij kan ons leven ook nemen.
Hij kan ons maken en breken. Maar op vragen als "Waarom zou je het risico nemen om voor eeuwig te branden?" kan ik alleen maar antwoorden dat je natuurllijk eerst in die Hel moet geloven... 
Hier is een Hadith qudsi:

In een hadieth qudsi (betekent letterlijk heilige hadieth) zei de Profeet (Salla Allahu 'Alayhi Wassalam) dat Allah zei:


Ikzelf, de mensheid, en de djinn, bevinden ons in een enorme serieuze staat. Ik schiep hen, dan aanbidden zij andere goden die zij voor zichzelf maken. Ik zegen hen met Mijn geschenken, dan danken zij iemand anders voor hetgeen Ik hen heb gestuurd. Mijn Genade daalt op hen neer terwijl hun slechte daden naar Mij opstijgen. Ik uit mijn Liefde voor hen met Mijn Geschenken, ookal heb Ik hen niet nodig. Terwijl zij zichzelf aan Mij onttrekken met hun zonden en zij Mijn Hulp dringend nodig hebben. Eenieder die zich tot Mij wendt, Ik accepteer hem zonder te letten op hoe ver hij is; en eenieder die zich van Mij afkeert, ik benader hem en spreek hem aan. Eenieder die een zonde nalaat voor Mij, Ik beloon hem met vele geschenken en eenieder die tracht Mij tevreden te stellen, Ik tracht hem tevreden te stellen. Eenieder die Mijn Wil en Macht erkent in alles wat hij doet, Ik laat het ijzer voor hem buigen. Mijn dierbare mensen zijn degenen die met Mij zijn. Eenieder die Mij dankt, Ik schenk hem meer zegeningen. Eenieder die Mij gehoorzaamt, Ik verhef hem en liefkoos hem meer. Eenieder die Mij ongehoorzaam is, Ik houd de deuren van Mijn Genade voor hem open; als hij zich tot Mij keert, schenk Ik hem Mijn Liefde, aangezien Ik van degenen houd die berouw tonen en zichzelf voor Mij reinigen. Als hij geen berouw toont, bejegen Ik hem nog steeds door hem in een moeilijkheid te plaatsen om hem te reinigen. Eenieder die Mij de voorkeur boven anderen geeft, Ik geef aan hem de voorkeur boven anderen. Ik beloon elke goede daad tien keer of zevenhonderd keer tot ontelbare keren. Ik tel elke slechte daad als een enkele, tenzij de persoon berouw toont en Mijn Vergiffenis vraagt; in dat geval vergeef Ik zelfs die �ne. Ik neem elke kleine goede daad in aanmerking en Ik vergeef zelfs de grote zonden. Mijn Genade overtreft Mijn Woede. Mijn Tolerantie overtreft Mijn Berisping. Mijn Vergiffenis overtreft Mijn Bestraffing, aangezien Ik Genadevoller met Mijn Dienaren ben dan een moeder met haar kind.
(Uit �Madaridj As-Salihien� door Ibn Al-Qayyim Al-Khoziya)

Tja, klinkt mooi...

Natuurlijk horen we Allah swt te vrezen. We kunnen Hem niet als een of ander vriend (astagfiroellah) beschouwen.
Waarom niet? Ik vertrouw Allah het meest, dan wie ook. Maar men moet Hem niet verwarren met een menslijke vriend, want Hij blijft God.
Maar ik doelde ook niet op een menselijke vriendschap of een vriendschap op menselijk niveau. 

God heb je lief, maar God vrees je ook. Hij is de Grootste en de Almachtige.
Het is me duidelijk. In jullie dogma's behoor je Hem te vrezen. Hoewel ik in de Almachtigheid nog steeds de reden voor vrees niet zie. Als je compleet vertrouwen in Hem hebt, en je gelooft dat er niemand Barmhartiger is dan Hij en Hij zelfs je tekortkomingen accepteert... waar moet dan nog bang voor zijn?

Dit hoor ik ook vaak van andere moslims, maar men moet gewoon niet vergeten dat Allah ons een gunst doet. Men moet heel goed weten dat Allah ons geschapen heeft, en dat Hij ons leven ook zo weg kan nemen. Waarom zou je Allah's woord niet volgen, Hij heeft het beste met ons voor. Ik zal je later inshaAllah een verhaal meegeven over hoe da natuur over de mens denkt...Moet nog ff zoeken.. 
Je zegt "je moet niet vergeten dit" en "je moet weten dat" maar het betreft nog steeds allerhande leerstellingen of geloofsdogma's, dus da's een beetje lastig voor mij. Die dingen moet je natuurlijk eerst geloven.

Ten eerste wil ik zeggen, dat niemand van ons weet of de straf uiteindelijk stopt of niet. Want de Genade van Allah is groot.
Je zegt hier dat de Genade van Allah groot is. Dat kan alleen maar betekenen volgens mij dat die straft uiteindelijk inderdaad zal moeten stoppen. Dat lijkt me duidelijk. Als dat namelijk niet zo zou zijn namelijk hecht maar weinig geloof in die "Genade".

Om iemand te zijn waarvan Allah de Verhevene houdt, betekent niet dat je perfect moet zijn en dat je nooit fouten maakt.
De hele wereld weet dat de mens niet perfect is. 
Maar het betekent dat jouw gehoorzaamheid, jouw goede daden en jouw goed gedrag veel meer zijn dan je fouten. Het is verhaald door Aboe Hoerayrah (moge Allah tevreden zijn met hem) dat de boodschapper van Allah (Allah's vrede en zegeningen zijn met hem) zei: �Toen Allah de schepping voltooide, schreef Hij in Zijn Boek dat bij Hem is boven Zijn Troon; Mijn Genade bedwingt Mijn boosheid.� (Sah'ieh' Al-Boekhaarie, h'adieth 4.416)

Ik weet eerlijk gezegd niet hoe het zit met ongelovigen. Zij hebben er voor gekozen om niet te geloven, terwijl de tekenen voor het rapen liggen, zeg maar. Maar nogmaals: Allah weet het best, en ik kan hier dus niet op antwoorden.

Welke tekenen? Jullie, en niet alleen jullie hoor want de Christenen doen dat ook, komen bijna altijd aan met citaten (hoofdstuk die en vers dat) uit een of ander boek. Er zijn zov��l heilige boeken in de wereld: Torah, Bijbel, Koran, Hadith, Dharma, Baghavad Gita... Als ik jou iets uit de Baghavad Gita zou citeren, zou je het dan van mij aannemen?

Maar als je beseft wie Allah SWT is en daarbij de omvang van Allah swt, dan ga je Hem niet verplicht liefhebben. En Allah swt kijkt in de harten van de mens. Hij weet wat er in ze omgaat. Maar Allah swt vrezen, laat voor mij zien dat je Allah erkent. Waarom zou men Hem niet vrezen, wij zijn slechts mensen. Hij geeft ons en ontneemt ons.   

Vrees voor Allah
 
Vrees voor Allah bestaat uit twee categorie�n:
 
1.     Prijzenswaardige vrees
Deze vrees weerhoudt je van het plegen van een zonde tegenover Allah en brengt je tot het verrichten van verplichte daden van aanbidding en het verlaten van verboden zaken.
 
2.     Niet prijzenswaardige vrees
Deze vrees leidt ertoe dat de dienaar gaat wanhopen aan de genade van Allah. Allah zegt:
 
Zeg: �O Mijn dienaren die buitensporig tegenover zichzelf zijn, wanhoopt niet aan de genade van Allah. Waarlijk, Allah vergeeft alle zonden. Waarlijk, Hij is de Vergevingsgezinde, de Meest Barmhartige.�
(Soerat az-Zoemar: 53)

Dit betekent echter niet dat ik Hem niet vrees..Hij is Allah swt. Liefde gepaard met vrees voor Allah swt
Ik kan mij totaal niets voorstellen bij een "Liefde die gepaard gaat met Vrees".

En op welke manier houdt Allah dan van ons?

Ik geef even een voorbeeld van een overlevering van hoeveel Allah swt van ons houdt:

Op een keer was de Profeet (vzmh) bij een paar metgezellen en het was erg warm. Zij zagen een moeder die haar zoontje tegen de zon probeerde te beschermen. De profeet (vzzmh) zei tegen zijn metgezellen: �Zien jullie die moeder, hoe zij met haar zoontje omgaat? Allah is Barmhartiger ten opzichte van jullie dan deze moeder ten opzichte van haar zoon.�

een andere:

De Profeet (vzmh) zegt: �De Barmhartigheid van Allah is verdeeld in honderd delen. Hij heeft slechts ��n deel naar de aarde neergezonden. Op de dag des oordeels haalt Hij de andere 99 delen erbij en verspreidt Hij deze onder zijn dienaren.� Dus al die barmhartigheid in deze wereld, alle moeders, de liefde voor familieleden sinds de tijd van Adam (vzmh), is slechts een honderdste deel van alle barmhartigheid? En op de dag des oordeels komt er nog meer barmhartigheid over ons heen? Soebhaan Allah (verheerlijkt is Allah).

Dit laat trouwens weer de Grootheid van Allah swt zien.

Klinkt mooi...

Natuurlijk is het je eigen compassie en menselijkheidsgevoel, maar dit betekent
Een niet-afgemaakte zin ben ik bang. Wat wilde je precies zeggen?

Inderdaad, ik denk dus meer dat het de beinvloeding van de Satan is. Over dierlijkheid: dieren hebben misschhien een aantal overeenkomsten, maar dat betekent niet dat we aan beiden totaal gelijk zijn. Kijk alleen maar naar het denkvermogen van de mens tov een dier.
Ik beweer ook niet dat mensen en dieren gelijk zijn. Alleen dat soms de mensen zich als beesten gedragen en de dieren menselijker toeschijnen. Sommige dieren hebben een bepaald denkvermogen maar hun instinct is alleen beter ontwikkeld dan bij ons. Ze voelen vulkaanuitbarstingen en aardbevingen beter aan dan onze meetinstrumenten.

Hoe is de beschaving op zich dan tot stand gekomen? Als het aan de mens zelf lag, waren we misschien nog steeds wel veel dierlijker. Dat je alleen al het woord 'slecht'gebruikt, laat zien dat er degelijk vormen van goed en kwaad zijn.
Overal op de wereld worden termen van "goed" en "kwaad" gebruikt. Overal hebben mensen er idee�n over. Maar ik zou niet willen zeggen dat dierlijk en slecht pers� synoniem zijn. Je verwacht van de mens alleen wel dat hij er boven staat. Dat hij zich niet zomaar aan zijn instincten overgeeft wanneer er iets op z'n pad komt dat een excuus lijkt voor drinken, seks en ander oppervlakkig vermaak. Maar een leeuw pakt alleen die zebra als hij honger heeft. Daar is niets verkeerds aan, want als hij ligt bij te komen van een overvloedige maaltijd durft de zebra ook best dichterbij te komen. Dan hoeft die leeuw ook niet zo nodig. Alleen de mens kent de "plezierjacht", de fazanten die speciaal worden gefokt en daarna losgelaten om weer neergeknald te worden. Het is absoluut niet hetzelfde jachtinstinct als van het roofdier, ook al beweert de jager dat wel. Eigenlijk komt bij echte slechtheid het woord "bewust" erbij kijken, want je kunt natuurlijk nooit per ongeluk slecht zijn.

Maar ik denk dat jij beweert dat er zonder religie geen beschaving zou zijn?

Als ik zou geloven in een God of Godin of in Goden zou ik inderdaad een goede reden hebben tot verering. Maar ik vind dan wel dat het spontaan uit de mens zelf zou moeten komen. Als ik een Indiaan was dan heette Hij Grote Geest, als ik een Hindoe was dan was Hij Krishna en als ik moslim zou zijn dan noemde ik Hem Allah.
Maar het idee alleen al de je eventueel wel in God gelooft, laat toch zien dat je spontaan bent? Je bent er iig mee bezig? Je geeft de verschillende religies, maar er is echter een groot verschil tussen deze en de Islam.
Inderdaad is er een groot verschil en dat verbaast me nou juist zo. Je hebt het over de God die alles en iedereen geschapen heeft (of de Heer der Werelden zoals mijn collega Ali Hem placht te noemen), maar al deze andere mensen die ik noemde geloven dat ook. De Hindoe gelooft dat Krishna de Allerhoogste Godspersoon (aldus de Baghavad Gita> heilig boek) is en de Indianen geloven dat de Grote Geest alles heeft geschapen (geen boek want orale traditie). Als al die goddelijke personen nou iemand �nders zijn dan en niet dezelfde God, wie heeft dan het Copyright op de Schepping? Wie heeft er gelijk? Wie heeft er ongelijk? Of gaan we allemaal alleen maar op ons eigen religieuze eilandje zitten en roepen dat alleen wij gelijk hebben en de anderen niet? Kunnen we niet gewoon zeggen: we geloven allemaal in God maar onze idee�n over Hem verschillen ietwat? Maar zo erg groot zijn die verschillen ook weer niet hoor. Want in het Hindoe�sme, het Boeddhisme, het Christendom, Jodendom en de Islam is de ethiek min of meer gelijk: niet stelen, niet liegen, niet moorden, geen drugs, geen dronkenschap, geen seksueel wangedrag... het is allemaal min of meer hetzelfde.

Wat spontaniteit betreft: ik ben eerlijk gezegd nogal een ontzettende "kat-uit-de-boom-kijker" (of het nu om relaties gaat of over religie) dus of dat nou zo spontaan is. Wat ik bedoel is dat de mens vanuit zichzelf naar de religie toe moet komen en niet omdat zijn ouders hem toevallig zo opvoeden. Heel veel mensen zijn joods omdat hun ouders joods zijn, enz. Dat vind ik persoonlijk meer cultureel dan spiritueel. Mijn ouders zijn katholiek, maar ik ben het zelf toch niet omdat ik vind dat ik zelf de keuze zou moeten hebben en ik een aversie had ontwikkeld tegen de praktijken van het Vaticaan, dat immers de kern van de Katholieke Kerk vormt.. En dat ik ooit als baby gedoopt was, zegt mij eigenlijk niets. Niet mijn beslissing geweest. En als ik de kerk niet bezoek zegt het ook zo weinig.

Vriendelijke groeten, Batman

Ignorance is our greatest enemy
Terug naar boven
boessia Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 03 september 2007
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 31
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote boessia Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 21 oktober 2007 om 10:42
In eerste instantie geplaatst door Batman

Hallo Boessia,

Fijn Suikerfeest gehad? Ja, dank je wel!

Maar hoe weet je dan zo zeker dat het de werkelijkheid is?

Deze vraag zou ik eigenlijk alweer opnieuw kunnen stellen. Ja, daar moet je idd in geloven. En ik vind het moeilijk om het op een andere manier uit te leggen. Maar het is zo dat je vraagt naar hoe Allah swt over ons denkt en over de hel, enz. Dan ben ik geneigd om het gewoon uit te leggen vanuit mijn visie gezien.

Hij kan ons maken en breken. Maar op vragen als "Waarom zou je het risico nemen om voor eeuwig te branden?" kan ik alleen maar antwoorden dat je natuurllijk eerst in die Hel moet geloven... 

Ja idd, en zo kunnen we alle antwoorden afgaan.

God heb je lief, maar God vrees je ook. Hij is de Grootste en de Almachtige.
Het is me duidelijk. In jullie dogma's behoor je Hem te vrezen. Hoewel ik in de Almachtigheid nog steeds de reden voor vrees niet zie. Als je compleet vertrouwen in Hem hebt, en je gelooft dat er niemand Barmhartiger is dan Hij en Hij zelfs je tekortkomingen accepteert... waar moet dan nog bang voor zijn? Omdat Hij God is, de Almachtige, de Grootste...Het is een manier van verheerlijking, denk ik. Je geeft als het ware het bewijs dat Hij de Enige en Almachtige is (maar goed, ik spreek weer vanuit mijn oogpunt). 

Je zegt "je moet niet vergeten dit" en "je moet weten dat" maar het betreft nog steeds allerhande leerstellingen of geloofsdogma's, dus da's een beetje lastig voor mij. Die dingen moet je natuurlijk eerst geloven.Klopt, wederom. Ik vind het moeilijk om dingen uit mijn geloof uit te leggen, zonder het te verbinden met Allah swt.

Welke tekenen? Het teken de Koran er is, en dat men het kan lezen, maar het niet doet. Sommigen doen het wel, maar gaan ook weer niet verder.  

Jullie, en niet alleen jullie hoor want de Christenen doen dat ook, komen bijna altijd aan met citaten (hoofdstuk die en vers dat) uit een of ander boek. Er zijn zov��l heilige boeken in de wereld: Torah, Bijbel, Koran, Hadith, Dharma, Baghavad Gita... Als ik jou iets uit de Baghavad Gita zou citeren, zou je het dan van mij aannemen?Ik geloof oprecht dat wat er in de Koran staat de Waarheid is. En dan kun je natuurlijk zeggen dat elke gelovige van elke religie dit zegt. Maar het Jodendom en het Christendom hebben veel overeenkomsten met de Islam, maar dat komt doordat de Torah en de Bijbel ook door God waren verzonden. Bij deze zijn alleen dingen veranderd door mensenhanden. Daardoor kun je ze niet voor een 100% als waarheid beschouwen. Wij erkennen ook de profeten Mozes(ra) en Jezus (ra). In deze boeken stond ook dat er nog een profeet zou verschijnen, Mohammed saw. En dit klopte dus ook. De Koran is het laatste boek dat verzonden is voor de mens en Mohammed saw is de laatste profeet.  

Er staan teveel zaken in de Koran die zo logisch zijn.

Maar die andere religies:Ik ken ze niet allemaal, maar ik neem aan dat het polytheistische religies zijn. Voor mij stopt het dan daar.   

Wat de citaten betreft: ik wil het graag altijd in eigen wooorden zeggen, maar soms verwoorden citaten of versen het gewoon beter.

Klinkt mooi...Mooi, maar waar

[quote]Natuurlijk is het je eigen compassie en menselijkheidsgevoel, maar dit betekent

Een niet-afgemaakte zin ben ik bang. Wat wilde je precies zeggen?Weet het niet meer

 

De andere antwoorden komen later, inshaAllah..

 

Groetjes,

Boessia

Terug naar boven
boessia Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 03 september 2007
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 31
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote boessia Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 22 oktober 2007 om 06:45

Overal op de wereld worden termen van "goed" en "kwaad" gebruikt. Overal hebben mensen er idee�n over. Maar ik zou niet willen zeggen dat dierlijk en slecht pers� synoniem zijn. Je verwacht van de mens alleen wel dat hij er boven staat. Dat hij zich niet zomaar aan zijn instincten overgeeft wanneer er iets op z'n pad komt dat een excuus lijkt voor drinken, seks en ander oppervlakkig vermaak. Maar een leeuw pakt alleen die zebra als hij honger heeft. Daar is niets verkeerds aan, want als hij ligt bij te komen van een overvloedige maaltijd durft de zebra ook best dichterbij te komen. Dan hoeft die leeuw ook niet zo nodig. Alleen de mens kent de "plezierjacht", de fazanten die speciaal worden gefokt en daarna losgelaten om weer neergeknald te worden. Het is absoluut niet hetzelfde jachtinstinct als van het roofdier, ook al beweert de jager dat wel. Eigenlijk komt bij echte slechtheid het woord "bewust" erbij kijken, want je kunt natuurlijk nooit per ongeluk slecht zijn. Hier ben ik het met je eens.

Maar ik denk dat jij beweert dat er zonder religie geen beschaving zou zijn? Ja, dat geloof ik.

Inderdaad is er een groot verschil en dat verbaast me nou juist zo. Je hebt het over de God die alles en iedereen geschapen heeft (of de Heer der Werelden zoals mijn collega Ali Hem placht te noemen), maar al deze andere mensen die ik noemde geloven dat ook. De Hindoe gelooft dat Krishna de Allerhoogste Godspersoon (aldus de Baghavad Gita> heilig boek) is en de Indianen geloven dat de Grote Geest alles heeft geschapen (geen boek want orale traditie). Als al die goddelijke personen nou iemand �nders zijn dan en niet dezelfde God, wie heeft dan het Copyright op de Schepping? Wie heeft er gelijk? Wie heeft er ongelijk? Of gaan we allemaal alleen maar op ons eigen religieuze eilandje zitten en roepen dat alleen wij gelijk hebben en de anderen niet? Kunnen we niet gewoon zeggen: we geloven allemaal in God maar onze idee�n over Hem verschillen ietwat? Maar zo erg groot zijn die verschillen ook weer niet hoor. Want in het Hindoe�sme, het Boeddhisme, het Christendom, Jodendom en de Islam is de ethiek min of meer gelijk: niet stelen, niet liegen, niet moorden, geen drugs, geen dronkenschap, geen seksueel wangedrag... het is allemaal min of meer hetzelfde.

De mensheid bestaat al een tijdje, dus wie zegt dat die religies niet voortvloeien uit eenzelfde religie, en dat ze er een eigen religie van hebben gemaakt. Maar het gaat er bij mij om dat al die religies niet compleet zijn, in de zin van (ik had het eerder gezegd) dat mensen veel zaken toegevoegd hebben of verwijderd hebben om het bijvoorbeeld makkelijker voor ze te maken.     

Wat spontaniteit betreft: ik ben eerlijk gezegd nogal een ontzettende "kat-uit-de-boom-kijker" (of het nu om relaties gaat of over religie) dus of dat nou zo spontaan is. Wat ik bedoel is dat de mens vanuit zichzelf naar de religie toe moet komen en niet omdat zijn ouders hem toevallig zo opvoeden. Heel veel mensen zijn joods omdat hun ouders joods zijn, enz. Dat vind ik persoonlijk meer cultureel dan spiritueel. Ik begrijp precies wat je bedoelt. Ik vind zelf dan ook dat iedereen, ongeacht of je zo opgegroeid bent of niet, je goed moet nadenken wat je geloof precies inhoudt. Je moet natuurlijk niet zomaar iets aannemen. Ik ben ook opgevoed als een moslima (wel redelijk vrij opgevoed), maar dat betekent niet dat ik ben gaan bidden, omdat mijn ouders dat ook doen. Sterker nog, ik bad eerst niet. Ik ben zelf gaan orienteren op de Islam, wat alles precies inhoudt, enz. Er zijn idd personen die alles gewoon blind volgen, maar er is zeker (vooral in deze tijd) een grote groep die alles zelf is gaan uitzoeken.   

Mijn ouders zijn katholiek, maar ik ben het zelf toch niet omdat ik vind dat ik zelf de keuze zou moeten hebben en ik een aversie had ontwikkeld tegen de praktijken van het Vaticaan, dat immers de kern van de Katholieke Kerk vormt.. En dat ik ooit als baby gedoopt was, zegt mij eigenlijk niets. Niet mijn beslissing geweest. En als ik de kerk niet bezoek zegt het ook zo weinig. Deze gedachte hoor ik best vaak, maar veel onduidelijkheid maakt het voor veel mensen moeilijk om het nog te geloven, denk ik zelf. 

Groetjes,

Boessia

[/QUOTE]
Terug naar boven
Batman Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 07 augustus 2007
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 69
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Batman Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 22 oktober 2007 om 11:23
In eerste instantie geplaatst door boessia

Maar hoe weet je dan zo zeker dat het de werkelijkheid is? Deze vraag zou ik eigenlijk alweer opnieuw kunnen stellen. Ja, daar moet je idd in geloven. En ik vind het moeilijk om het op een andere manier uit te leggen. Maar het is zo dat je vraagt naar hoe Allah swt over ons denkt en over de hel, enz. Dan ben ik geneigd om het gewoon uit te leggen vanuit mijn visie gezien.
Ik neem aan dat het een soort van inwendig weten is?

Hij kan ons maken en breken. Maar op vragen als "Waarom zou je het risico nemen om voor eeuwig te branden?" kan ik alleen maar antwoorden dat je natuurllijk eerst in die Hel moet geloven... Ja idd, en zo kunnen we alle antwoorden afgaan.

God heb je lief, maar God vrees je ook. Hij is de Grootste en de Almachtige. Het is me duidelijk. In jullie dogma's behoor je Hem te vrezen. Hoewel ik in de Almachtigheid nog steeds de reden voor vrees niet zie. Als je compleet vertrouwen in Hem hebt, en je gelooft dat er niemand Barmhartiger is dan Hij en Hij zelfs je tekortkomingen accepteert... waar moet dan nog bang voor zijn? Omdat Hij God is, de Almachtige, de Grootste...Het is een manier van verheerlijking, denk ik. Je geeft als het ware het bewijs dat Hij de Enige en Almachtige is (maar goed, ik spreek weer vanuit mijn oogpunt). 

Je zegt "je moet niet vergeten dit" en "je moet weten dat" maar het betreft nog steeds allerhande leerstellingen of geloofsdogma's, dus da's een beetje lastig voor mij. Die dingen moet je natuurlijk eerst geloven.Klopt, wederom. Ik vind het moeilijk om dingen uit mijn geloof uit te leggen, zonder het te verbinden met Allah swt.

Tja, eigenlijk lopen we hier een beetje vast, he Boessia? Iedereen ziet het vanuit zijn of haar standpunt. Jij bent moslima, ik ben ongelovig. We respecteren elkaar en ik geloof zelfs dat we elkaar best aardig vinden, maar dit verchil in vizie maakt alleen dat we hier heel anders in zijn.

Welke tekenen? Het teken de Koran er is, en dat men het kan lezen, maar het niet doet. Sommigen doen het wel, maar gaan ook weer niet verder.
Ik ben er inderdaad niet in verder gegaan omdat het me niet genoeg kon boeien. Salman Rushdie heeft echter wel een uitgebriede studie gedaan, maar is desondanks athe�st geworden. Maar misschien had ik hem beter niet kunnen noemen. Ik heb begrepen dat hij controversi�el is en gevoelig ligt bij moslims?

Ik geloof oprecht dat wat er in de Koran staat de Waarheid is. En dan kun je natuurlijk zeggen dat elke gelovige van elke religie dit zegt. Maar het Jodendom en het Christendom hebben veel overeenkomsten met de Islam, maar dat komt doordat de Torah en de Bijbel ook door God waren verzonden. Bij deze zijn alleen dingen veranderd door mensenhanden. Daardoor kun je ze niet voor een 100% als waarheid beschouwen. Wij erkennen ook de profeten Mozes(ra) en Jezus (ra). In deze boeken stond ook dat er nog een profeet zou verschijnen, Mohammed saw. En dit klopte dus ook. De Koran is het laatste boek dat verzonden is voor de mens en Mohammed saw is de laatste profeet.
Dit is mij allemaal bekend. Ik namelijk veel moslims als collega's. Ook al veel mee gediscussi�erd. Maar dat initiatief kwam overigens altijd van hen. Werden mij allerhande boeken uitgeleend enzo. Behalve dan onderwerpen als besnijdenis, die bleken veel te gevoelig te liggen (geen bewuste woordspeling overigens).

Er staan teveel zaken in de Koran die zo logisch zijn.
Ook in andere heilige boeken staan veel logische zaken, hoor. In de Koran staan dingen die tegenwoordig door de wetenschap zijn bevestigd maar in de Veda's is dat ook al het geval.

Maar die andere religies:Ik ken ze niet allemaal, maar ik neem aan dat het polytheistische religies zijn. Voor mij stopt het dan daar.
Polythe�stisch? Ehm... ja soms, maar niet pers�. Het Hindoe�sme is van oorsprong inderdaad polythe�stisch maar er bestaan ook monothe�stische stromingen zoals bijvoorbeeld de Hare Krishna-Beweging. Er is voor hen maar ��n God en dat is Krishna (de stichter, Sri Srimad A.C. Bhadktivedanta Swami Prubhupada (best wel moeilijke naam h�?), wees er bovendien op dat de naam Krishna op Christus lijkt) en de meeste Surinaamse hindoestanen vinden dat ze maar �rg streng in de leer zijn: geen alcohol, geen drugs, niet stelen, geen seks zonder voortplantingsbedoeling, strikt vegetarisch (terwijl sommige hindoes alleen maar geen koe eten), geen bioscoop, strikte hygi�ne in de keuken, niet proeven tijdens het koken, alle voedsel eerst aan Krishna offeren... enz. De Baghavad Gita beschouwen ze als het belangrijkste boek uit alle Veda's. De Veda's zijn namelijk veel te lang om in een enkel mensenleven te kunnen lezen, zeggen ze.

Het Boeddhisme is van oorsprong geen religie, maar kende vanaf het begin echter wel al de shanga (kloosterleven), door de Boeddha (overigens geen god zoals sommigen denken, maar een mens) zelf bedacht. In het Westen is het meestal ook geen religie, hoewel in Azi� wel degelijk religieuze vormen zijn ontstaan. Het kloosterleven is bij hen erg sober en monniken bedelen traditioneel blootsvoets om voedsel. En voor de leken is het beslist een goede daad om monniken te helpen want zij staan in hoog aanzien.

Beide boeddhisten en hindoe�sten geloven sowieso in re�ncarnatie. Da's misschien ook niets voor jullie. Jullie geloven in ��n aards leven waarna de beoordeling volgt, althans aan het Einde der Tijden/Dag des Oordeels dan, wanneer dat dan ook is.

Wat de citaten betreft: ik wil het graag altijd in eigen wooorden zeggen, maar soms verwoorden citaten of versen het gewoon beter.
Kan ik mij wel voorstellen ja.

Natuurlijk is het je eigen compassie en menselijkheidsgevoel, maar dit betekentEen niet-afgemaakte zin ben ik bang. Wat wilde je precies zeggen?Weet het niet meer
Jammer, ik hoop dat je er nog op kan komen?

De andere antwoorden komen later, inshaAllah..
Ok�, Boessia.

Groetjes,

Batman

Ignorance is our greatest enemy
Terug naar boven
Batman Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 07 augustus 2007
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 69
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Batman Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 22 oktober 2007 om 11:48
In eerste instantie geplaatst door boessia

Overal op de wereld worden termen van "goed" en "kwaad" gebruikt. Overal hebben mensen er idee�n over. Maar ik zou niet willen zeggen dat dierlijk en slecht pers� synoniem zijn. Je verwacht van de mens alleen wel dat hij er boven staat. Dat hij zich niet zomaar aan zijn instincten overgeeft wanneer er iets op z'n pad komt dat een excuus lijkt voor drinken, seks en ander oppervlakkig vermaak. Maar een leeuw pakt alleen die zebra als hij honger heeft. Daar is niets verkeerds aan, want als hij ligt bij te komen van een overvloedige maaltijd durft de zebra ook best dichterbij te komen. Dan hoeft die leeuw ook niet zo nodig. Alleen de mens kent de "plezierjacht", de fazanten die speciaal worden gefokt en daarna losgelaten om weer neergeknald te worden. Het is absoluut niet hetzelfde jachtinstinct als van het roofdier, ook al beweert de jager dat wel. Eigenlijk komt bij echte slechtheid het woord "bewust" erbij kijken, want je kunt natuurlijk nooit per ongeluk slecht zijn. Hier ben ik het met je eens.

Maar ik denk dat jij beweert dat er zonder religie geen beschaving zou zijn? Ja, dat geloof ik.

Toch kennen athe�sten ook wel ethiek: humanisme of socialisme bijvoorbeeld.

De mensheid bestaat al een tijdje, dus wie zegt dat die religies niet voortvloeien uit eenzelfde religie, en dat ze er een eigen religie van hebben gemaakt. Maar het gaat er bij mij om dat al die religies niet compleet zijn, in de zin van (ik had het eerder gezegd) dat mensen veel zaken toegevoegd hebben of verwijderd hebben om het bijvoorbeeld makkelijker voor ze te maken.
In dat geval moeten we op zoek gaan naar de Alleroudste Religie Ter Wereld en Aller Tijden. Ik kan al raden dat jij gaat beweren dat ongetwijfeld de Islam moet zijn?     

Wat spontaniteit betreft: ik ben eerlijk gezegd nogal een ontzettende "kat-uit-de-boom-kijker" (of het nu om relaties gaat of over religie) dus of dat nou zo spontaan is. Wat ik bedoel is dat de mens vanuit zichzelf naar de religie toe moet komen en niet omdat zijn ouders hem toevallig zo opvoeden. Heel veel mensen zijn joods omdat hun ouders joods zijn, enz. Dat vind ik persoonlijk meer cultureel dan spiritueel. Ik begrijp precies wat je bedoelt. Ik vind zelf dan ook dat iedereen, ongeacht of je zo opgegroeid bent of niet, je goed moet nadenken wat je geloof precies inhoudt. Je moet natuurlijk niet zomaar iets aannemen. Ik ben ook opgevoed als een moslima (wel redelijk vrij opgevoed), maar dat betekent niet dat ik ben gaan bidden, omdat mijn ouders dat ook doen. Sterker nog, ik bad eerst niet. Ik ben zelf gaan orienteren op de Islam, wat alles precies inhoudt, enz. Er zijn idd personen die alles gewoon blind volgen, maar er is zeker (vooral in deze tijd) een grote groep die alles zelf is gaan uitzoeken.
Mm, dat is interessant. Je ouders lieten je dus vrij en hadden er geen bezwaar tegen dat je niet bad. Dat was bij mij toch wel anders. Mijn ouders waren daarentegen juist heel conservatief. Het katholieke geloof werd mij beslist behoorlijk opgedrongen (verplicht bidden, verplicht naar de kerk, grote bezwaren als je niet in de kerk trouwt, enz.) Dit, en ook de misdaden van het Vaticaan, maakten mij alleen maar steeds meer afkerig van het geloof. Mijn moeder had zelfs zo'n hekel aan mijn afkeer dat ze zei dat het simpele feit dat ik als baby gedoopt was mij m'n hele leven katholiek zal maken ("achtervolgen" zei ze), of ik nu geloof of niet. Ach, het is duidelijk dat het voor haar erg belangrijk is allemaal, maar het is natuurlijk wel onzin. Wie niet gelooft is gewoon geen christen. Zelfs mijn vader vond dat.

Deze gedachte hoor ik best vaak, maar veel onduidelijkheid maakt het voor veel mensen moeilijk om het nog te geloven, denk ik zelf.
Het is niet alleen de onduidelijkheid. Hoe kan iemand bij een kerk willen horen die kruistochten en inquisitie en het onderdak bieden aan Nazi's op haar geweten heeft? Dat verbaast mij vandaag de dag nog steeds. Hoeveel mea culpa's (Latijn voor excuses) moet de Paus nog blijven maken hiervoor? 

Groetjes,

Batman

Ignorance is our greatest enemy
Terug naar boven
 Post Reply Post Reply Pagina  <12

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.172 seconden.