Volgens de Hanefi school kan er gebeden worden
wanneer een hond tegen iemand aankomt. Echter, wanneer het speeksel van
een hond tegen iemand aankomt, is dat wel vies.
Er zijn Hadith
als: “Een huis waarin een hond bevindt, zullen er geen engelen van
barmhartigheid bevinden; de goede daden zullen verminderen, behalve van
hen die daarvoor genoodzaakt zijn, zoals jagers, wachters en herders.”
Er is echter ook de mogelijkheid dat zij middels hun speeksel en haar
onze gezondheid en smeekbede kunnen schaden. Om deze redenen is het
afgeraden een hond in huis te hebben, mits het noodzakelijk is. Het is
geen haram om een hond in huis te hebben, maar het is lichtelijk mekroeh
(vies). In de Islamitische regelgeving wordt dit ook wel “Tenzih-i
mekroeh” (onschadelijke viezigheid) genoemd.
Het is wel zo dat er
geleefd, gebeden en religieuze handelingen verricht kunnen worden in
een huis waar een hond zich in bevindt; als de plek waar wij bidden maar
schoon is.
Onze Profeet (v.z.m.h.) zegt het volgende: “De goede
daden van de persoon die een hond in huis voedt, vermindert iedere dag;
met uitzondering van de jaag-, akker-, tuin- en herdershonden.” 1
Wanneer
we voor ogen houden dat er Hadiths zijn dat er geen engelen in huizen
komen waar er honden in bevinden, wordt het door de Islam verhinderd
–met uitzondering op noodzaak- een hond in huis te hebben. Want:
a) Het geld dat wordt uitgegeven aan een hond, kan beter gegeven worden aan arme mensen.
b) Volgens duidelijke bewijzen in geneeskunde zijn er vele ziektes die door een hond overgegeven worden op een mens.
c) Een hond schrikt vele mensen op straat en thuis af. 2
De
reden dat er geen engelen een huis ingaan waar er honden bevinden, is
omdat zij vies ruiken en viezigheden eten. Om deze redenen worden zij
die nutteloos een hond in huis nemen, gestraft met dat er geen engelen
in hun huis komen. 3
Volgens
de Hanefi school, zijn de honden op zich niet vies; zij worden immers
gebruikt voor het jagen en beschermen. Een varken echter, is op zich
vies. Met “Het is vies” wordt er in de Koran gerefereerd naar het
varken.
Enkel het speeksel van de hond is vies. De overige delen
van het lichaam kunnen hiermee niet vergeleken worden. Wanneer hij zijn
mond in een bak doet, behoort deze zeven keer gewassen te worden. De
Profeet (v.z.m.h.) heeft gezegd: “Wanneer een hond uit één van jullie
bakken drinkt, was deze zeven keer.” Ahmed en Moeslim zeiden: “Was de
bak waar een hond zijn bek in heeft gestopt zeven keer, waarbij de
eerste met aarde is.” 4
Volgens
de Maliki school: het maakt niet uit of de hond dient als een
toegestane herders- of wachtershond, of een andere hond, hij is altijd
schoon. Alleen wanneer hij zijn bek ergens in stopt, behoort deze naar
behoren zeven keer gewassen te worden. Wanneer hij zijn poot of zijn
tong (zonder deze te bewegen) in een bak steekt, of zijn speeksel erin
terecht komt, hoeft de bak niet gewassen te worden.
Volgens de
Shafi en Hanbeli school: soorten van de honden en varkens zijn vies.
Wanneer iets door hen vies gemaakt wordt, behoort deze zeven keer
gewassen te worden waarbij de eerste met aarde is. Voortbordurend op de
eerdere Hadith, is het zo dat wanneer de viezigheid van zijn mond
stabiel blijft, de resterende plek op dezelfde manier schoongemaakt
behoort te worden. Omdat zijn mond het meest inhaleert, is daar ook het
schoonst. 5
------------------------------------
[1| Buhari, Zebaih, 6; Müslim, Müsakat, 46,50,56-58]
[2| Hayreddin Karaman, “Het toegestane en verbodene in ons dagelijks leven.”]
[3| Nevevî, Şerhu'l-Müslim, Kahire 1347-49/1929-30, XIV, 84; Aynî, Umdetü'l-Kârî, Cairo 1348, XV, 139]
[4| Ahmed, Buhari, Müslim]
[5| Dr. Verhbe Zuhayli “Islamitische regelgeving encyclopedie”]