Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Stremsel in eten

 Post Reply Post Reply Pagina  <123>
Schrijver
Juwairiyah Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 03 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 458
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Juwairiyah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: Stremsel in eten
    Geplaatst op: 18 augustus 2004 om 08:55
boerenkool en smaak..?Hehe, mijn persoonlijke mening hoor..
Terug naar boven
nouret_bo Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 03 augustus 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 78
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote nouret_bo Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 18 augustus 2004 om 16:34

asalam hanan21

Er staat ij jouw lijst dat kaas van  AH is dat voor alle kazen bedoelt of alleen sommigen kazen , want bij de AH wordt er kaas voor je gesneden als je dat wil je hebt ook voor verpakte, maar zou je mij daar wat meer over willen vertellen.

Alvast bedankt zuster

nouret

Terug naar boven
I S L A M Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 17 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 556
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote I S L A M Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 19 augustus 2004 om 04:48

Salamoen Aleykoem

Ik heb gisteren een kaas gezien die bevat natuurlijke stremsel. Is die dan halaal of zit er nog andere dingen in waarnaar ik moet kijken? Meer dierlijk zit er toch niet in of wel?

                    ������ ----->Haat de zonde, niet de zondaar<-----
Terug naar boven
happylady3113 Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 03 februari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 757
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote happylady3113 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 19 augustus 2004 om 06:28

Salaam aleikum,

over die winkel, dat is een foutje.  Het is de Stationsstraat, richting HS. Sorry. Het is een blauw-witte winkel. Ze hebben dus allerlei soorten 'nederlandse' vleeswaren, zoals gebraden gehakt en dus ook roookworsten , maar dan in de halal variant. Lekker!!

Ik ga dus eerst eens even uitzoeken of er ham in hamka's zit. Last time I looked, niet, maar ik zal een zak kopen en het uitpluizen. Ik kom er op terug inshallah.

Enne, die natuurlijke recepten! Ik ben vooor! Ik ben namelijk ook bezig met consuminderen. Ik denk als moslim dat wij ook de taak hebben goed voor de aarde te zorgen. Om wat God geschapen heeft, niet zomaar te vervuilen. Dus ik probeer milieuvriendelijk te leven (wat erg moeilijk is), afval te scheiden. Ik vind biologisch vlees dus ook belangrijk, helaas is het duur. Ik vind het een heel goed idee.

Salaam happylady

Terug naar boven
happylady3113 Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 03 februari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 757
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote happylady3113 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 19 augustus 2004 om 10:14

Er zit dus g��n ham in Hamka's. Het mag dus gewoon gegeten worden door ons moslims. :D

Salaam happylady

Terug naar boven
I S L A M Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 17 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 556
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote I S L A M Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 20 augustus 2004 om 10:20

Salamoen Aleykoem

Ok dan begin ik vandaag met het eten van hamkaas. Het rook al zo lekker.

                    ������ ----->Haat de zonde, niet de zondaar<-----
Terug naar boven
Abou Jabir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1813
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abou Jabir Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 20 augustus 2004 om 10:26
In eerste instantie geplaatst door happylady3113

Er zit dus g��n ham in Hamka's. Het mag dus gewoon gegeten worden door ons moslims. :D

Salaam happylady

Assalamoe alykoem,

ik geloof het niet, enne... happylady, ik wil graag weten hoe dat precies zit?

wassalaam,

Bezoek dit: http://aboujabir.web-log.nl/
"Wie in Allah en de Laatste Dag gelooft, moet het goede zeggen of zwijgen." {Boekharie & Moeslim}
Terug naar boven
happylady3113 Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 03 februari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 757
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote happylady3113 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 20 augustus 2004 om 14:21

In eerste instantie geplaatst door Abou Jabir

In eerste instantie geplaatst door happylady3113


Er zit dus g��n ham in Hamka's. Het mag dus gewoon gegeten worden door ons moslims. :D
Salaam happylady

Assalamoe alykoem,
ik geloof het niet, enne... happylady, ik wil graag weten hoe dat precies zit?
wassalaam,

Wa aleikum salaam,

wat wil je precies weten dan? Ik denk dat ik het gewoon even uit ga zoeken bij de producent, die bel ik wel even volgende week, inshallah. Als ik wat op papier heb, zal ik het bij deze topic plaatsen. In ieder geval staat er op de ingredientenlijst geen ham, alleen een heeeel klein beetje kaaspoeder. Er zitten dus gewoon smaakmakers in die ons op het verkeerde been zetten. Inshallah laat ik het je snel weten.

Salaam happylady

Terug naar boven
Juwairiyah Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 03 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 458
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Juwairiyah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 20 augustus 2004 om 14:24
Er hoeft niet perse HAM op staan wil het hele product haraam zijn. Er kunnen ook harame emulgatoren inzitten of wat dan ook. Ik ben ook benieuwd mensen. Eerst Pringles haraam straks ook nog Hamka's, oh no we're gonna starve!
Terug naar boven
happylady3113 Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 03 februari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 757
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote happylady3113 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 20 augustus 2004 om 14:26

Pringles haraam? Waarom? Wat zit daar dan weer in dan?  Trouwens, heel veel soorten drop kun je ook niet eten vanwege de gelatine die erin zit. En zo noooog veel meer.  Ik vind het maar knap moeilijk, en eet het dus vaak wel.

Salaam happylady

Terug naar boven
I S L A M Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 17 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 556
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote I S L A M Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 21 augustus 2004 om 02:38

Salamoen Aleykoem

Ok dan ik ook eentje. Skittles is ook haraam naar mijn weten omdat er gelatine in zit. (Best handig zo want ik wist bijvoorbeeld niet dat drop haraam was en nou eet ik het niet meer inshallah)

                    ������ ----->Haat de zonde, niet de zondaar<-----
Terug naar boven
Juwairiyah Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 03 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 458
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Juwairiyah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 21 augustus 2004 om 05:40

mashaAllaaahhh aghie I S L A M!!

"Geef datgene op wat je doet twijfelen en houdt je vast aan datgene wat zonder twijfel is, want oprechtheid geeft rust van geest en leugenachtigheid is twijfel"

In Pringles zit E471 als je bij de ingredienten kijken, dit zijn mono- en diglyceriden van vetzuren. E471 is een vetzuur waarvan de oorsprong niet altijd bekend is. Meestal is het plantaardig, maar soms ook van dierlijke oorsprong. Aangezien we niet weten wanneer het een plantaardige of een dierlijke oorsprong heeft, kunnen we beter dit hele E-nummer vermijden want oprechtheid geeft rust van de geest en leugenachtigheid is twijfel.

Wa Alaikum Salaam wa Rahmatullahi,

Umm `Aqeelah

Terug naar boven
I S L A M Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 17 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 556
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote I S L A M Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 21 augustus 2004 om 16:41

Salamoen Aleykoem

juwairiyah die enummers die jij gaf zijn ze allemaal haraam of enkele. Ik ben een beetje dom(nou niet een beetje maar gewoon dom) en ik zou het liefst gewoon een lijst hebben met e-nummers die gewoon kans hebben om haraam te zijn. Je weet toch ik bedoel dan kijk in die lijst en op die product en als die nummers er staan zeg ik: ok dit is haraam. Ik denk dat ik beter moet opletten want ik denk dat ik veel eet waarvan de enummers haraam kunnen zijn. En als het echt niet anders kan leef ik wel alleen van HAMkaas!

                    ������ ----->Haat de zonde, niet de zondaar<-----
Terug naar boven
Juwairiyah Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 03 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 458
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Juwairiyah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 22 augustus 2004 om 05:40
Wa Alaikum Salaam wa Rahmatullahi wa Barakatuhu,

aangezien ik mijn papiertje met alle E-nummers niet kan vinden, heb ik een beetje zitten zoeken op het internet en ben ik de volgende site tegengekomen, inshaAllah heb je hier iets aan. Ik blijf gewoon doorzoeken ondertussen..!!

http://www.voedsel.net/vragen/vraag36.htm

Fi Amani Laah,

Umm `Aqeelah
Terug naar boven
I S L A M Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 17 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 556
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote I S L A M Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 22 augustus 2004 om 16:31

Salamoen Aleykoem

Bedankt voor die site.

Enneh ik w8 nog steeds op de afsluitende antwoordt op hamkaas. Mag ik het wel eten of niet? Ik w8, ik w8, ik w8...

                    ������ ----->Haat de zonde, niet de zondaar<-----
Terug naar boven
Juwairiyah Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 03 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 458
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Juwairiyah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 23 augustus 2004 om 03:27
ik wacht mee..
Terug naar boven
Herne Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 13 mei 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 370
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Herne Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 23 augustus 2004 om 12:51

In Engeland mogen Moslims nu producten  waar gelatine inzit.

Ook een weinig alcohol in bep producten is niet langer meer taboe.

http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/3527724.stm

Terug naar boven
Juwairiyah Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 03 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 458
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Juwairiyah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 23 augustus 2004 om 12:55
soub7anAllah, de mensen zijn zwaar afgedwaald, moge Allah swt hen leiden, Allahoemma Ameen! By the way, het zal misschien hard overkomen but I don't care of ze in Engeland zulke producten consumeren ja of nee. In Marokko drinken ze Heineken en gebruiken ze harddrugs, maar dat maakt het niet toegestaan voor de Moslims. Pretty sad..
Terug naar boven
Herne Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 13 mei 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 370
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Herne Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 23 augustus 2004 om 13:24

Ja maar ik hoor altijd zo hoog opgeven van Moslim geleerden.

Dit is in Engeland goedgekeurt door de hoogste Moslim voedsel raad. Zij beslissen wat Halal is heb ik begrepen.

Ik ben zelf geen Moslim dus mij maakt het niks uit :-)

 

 

Terug naar boven
happylady3113 Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 03 februari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 757
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote happylady3113 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 23 augustus 2004 om 13:26

Eh Islam,

wat ben ik blij dat je hebt gewacht! SORRY! Ik heb dus vandaag gebeld naar Smiths. Ik heb slecht nieuws . Er staat op de verpakking NERGENS aangegeven dat er ham of ander vlees inzit. Dat klopte ook, zei de man aan de telefoon, maar het zit er stiekem wel in, maar het is erg lastig om dat erop te zetten. (Dat wil ik dus nog uit gaan zoeken, maar dit terzijd). Het komt er dus op neer dat er GEEN ham in zit, maar in de smaakversterker zit een heel klein beetje rundvlees. SORRY! Ik sprak voor mijn beurt. Ik ga hier echter nog wel achteraan, want er staan g��n E-nummers op de verpakking, wil uitzoeken waarom dan niet.

Maar nog meer slecht nieus: Bacon-chips mag natuurlijk niet, omdat daar wel echt varkensvlees inzit, MAAR Wokkels naturel, Chipitos, X en O's, Chester balls, Cheestos frites paprika zijn ook chips-soorten waar rundvlees in KAN zitten. Niet te geloven, mijn favoriete chips (chipitos) dus ook . Ik heb die man de suggestie aan de hand gedaan om duidelijkheid te geven en chips te ontwikkelen waar geen vlees in zit. Hij zei daarop letterlijk: ach ja, de meesten eten het toch wel. DAT KOMT OMDAT HET NIET OP DE VERPAKKING STAAT!!!! Ik heb gezegd dat zodra moslims dit weten, deze producten over het algemeen vermeden zullen worden. Dat ze dat dan vanzelf merken

Dus ISLAM, het spijt me erg dat ik je op het verkeerde been heb gezet. Ik was in de oprechte veronderstelling dat er geen vlees in zit, omdat de smaakversterkers dat dus NIET aangaven. Ik ga hier echter achteraan, wan ik vind het een fout van Smith, aangezien er NIETS op de verpakking staat wat over vlees gaat.

Salaam happylady

Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amier Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 23 augustus 2004 om 13:34

Salaam,

wist je dat voedsel van joden en christenen (ook door hun geslacht vlees) halal is? En dat de grootste afnemer van in nederland geelectrocuteerde kippen Saudi Arabie is? Weet wat je eet.

Wassalam,

Amier.

� Waarlijk, in het gedenken van God vinden de harten rust. � (Koran 13:28)
Terug naar boven
happylady3113 Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 03 februari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 757
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote happylady3113 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 23 augustus 2004 om 13:40

Dat heb ik vaker gehoord. Kun je dit ook onderbouwen? Iemand in mijn omgeving zei dat altijd en gaf er zelfs Koranteksten bij. Ik weet het even niet meer. Ik vind het een zeer interessante opmerking.

En inderdaad, in islamitische landen wordt altijd alles klakkeloos gegeten, maar daar zullen ook produkten uit het Westen verkocht worden, die misschien niet halal zullen zijn....

Salaam happylady

Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amier Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 23 augustus 2004 om 14:33

Salaam,

Soerat al-Ma'ida, ayaat 3 tm 5 gaan daarover:

"3. Verboden is voor jullie wat vanzelf is doodgegaan, bloed, varkensvlees, vlees waarover iets anders dan God is aangeroepen, het verstikte, het doodgeslagene, het doodgevallene het doodgestotene, wat wilde dieren hebben aangevreten- behalve wat jullie geslacht hebben- en wat geofferd is op de offerstenen en ook dat wat jullie met pijlen verloten. Dat is een schande. Heden wanhopen zij die aan jullie godsdienst geen geloof hechten. Vreest hen niet, maar vreest Mij. Heden heb Ik jullie godsdienst voor jullie voltooid, Mijn genade aan jullie volledig bewezen en de Islaam (de overgave aan God) als godsdienst voor jullie goedgevonden. Maar als iemand door honger gedwongen wordt zonder tot zonde geneigd te zijn, dan is God vergevend en ruimhartig. 4. Zij vragen jou wat hun toegestaan is. Zeg: <Toegestaan aan jullie zijn de goede dingen en (de vangst van) die roofdieren die jullie afgericht hebben door ze iets te leren van wat God jullie geleerd heeft.> Eet dus van wat zij voor jullie vangen en vermeldt Gods naam erover. En vreest God; God is snel met de afrekening. 5. Heden zijn aan jullie de goede dingen toegestaan. Het voedsel van hen aan wie het boek gegeven is, is aan jullie toegestaan en jullie voedsel is aan hen toegestaan en ook de eerbare vrouwen onder de gelovigen en de eerbare vrouwen van hen aan wie voor jullie tijd het boek gegeven is, als jullie haar in eerbaarheid en niet in ontucht haar loon geeft en zonder minnaressen te nemen. Maar wie het geloof verzaakt, diens werk blijft vruchteloos en in het hiernamaals behoort hij tot de verliezers".

Das duidelijke taal nietwaar? En passant ook even over het trouwen van joodse en christelijke vrouwen wat onder een andere topic foutievelijk door sommige doordravers als haraam wordt bestempelt. Leest iemand hier wel eens de koran? (Dit vraag ik niet uit arrogantie maar uit interesse). En dan bedoel ik niet de koran als relikwie om maar hasanat te sprokkelen, maar om er ook daadwerkelijk iets uit te leren.

Wassalam,

Amier.

� Waarlijk, in het gedenken van God vinden de harten rust. � (Koran 13:28)
Terug naar boven
Umm Umarah Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 24 oktober 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 704
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Umm Umarah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 23 augustus 2004 om 14:45

 

Amier ik begrijp niet echt waarom je zo vijandelijk reageert.

Beschrijving van het paradijs! http://www.freewebs.com/islamiway/beschrijving.htm
Terug naar boven
happylady3113 Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 03 februari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 757
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote happylady3113 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 23 augustus 2004 om 15:09

Ja Amier, dat vers bedoel ik! Ik wist niet waar het stond. Bedankt. Het gaat er alleen om dat je de naam van God zegt wanneer je je eten eet, dan is het goed voor God. Het probleem is niet dat ik de Qoran niet lees, maar ik ben niet zo vlot in dit soort dingen vinden .
Salaam happylady

Terug naar boven
Juwairiyah Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 03 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 458
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Juwairiyah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 23 augustus 2004 om 15:21
haha nou happylady3113, hoe moet dat nou met die chips, lghayr inshaAllah. Ik denk dat het toch beter is als we gewoon zelf chips maken, dan weet je zeker dat er niks in zit!! We overleven het wel toch happylady3113?!! :D

Terug naar boven
happylady3113 Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 03 februari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 757
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote happylady3113 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 23 augustus 2004 om 15:25

Ja, vast wel. Om te beginnen, heb ik maar popcorn gemaakt vanavond  Maar ik schrok gewoon dat er in zoiets simpels als wokkels ook al vlees zit. Ik heb een vriendin die vegetarisch eet. Die zal hier ook niet blij van worden . Maar ja, wat doe je eraan? Gat in de markt! Vegetarische chips! Wie gaat een fabriek beginnen ! Er zullen veel klanten zijn!

Salaam happylady

Terug naar boven
Juwairiyah Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 03 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 458
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Juwairiyah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 23 augustus 2004 om 15:29
haha, hey dat is eigenlijk helemaal geen slecht idee..!! Misschien zal "Lays" wel geinteresseerd zijn in het voorstel, you'll never know!! Tegenwoordig hebben ze van alles wel een biologische versie dus, waarom niet!!

Maar ja, alles om Allah swt tevreden te stellen, en op een Dag zal Hij ons inshaAllah ook tevreden stellen, Allahoemma Ameen!! :'(

Fi Amani Laah,

Umm `Aqeelah
Terug naar boven
happylady3113 Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 03 februari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 757
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote happylady3113 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 23 augustus 2004 om 15:32
Ik heb ook serieus tegen die man van Smith gezegd, dat de moslim gemeenschap een grote doelgroep is. Zodra die serieus producten gaan boycotten (wel een heel extreem voorbeeld) merken ze dat heus wel. Ik snap ook wel dat Nederland niet islamitisch is, maar duidelijk dingen aangeven en inspringen op de behoefte van het publiek (en grote subgroepen) is nooit slecht.
Salaam happylady
Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amier Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 23 augustus 2004 om 16:06
In eerste instantie geplaatst door Umm Umarah

 

Amier ik begrijp niet echt waarom je zo vijandelijk reageert.

Salaam,

daarom schreef ik "ik vraag dit niet uit arrogantie maar uit interesse". Dat komt omdat het mij steeds meer opvalt dat in het belijden van de islam de koran hier in de discussies een ondergeschoven kindje lijkt, of in ieder geval iets wat je eigenlijk niet mag lezen als gewone moslim zijnde, en al helemaal niet mag proberen te begrijpen, zelfs niet al roept de koran ons letterlijk op dit wel te doen. Hoevaak wordt in de koran wel niet gezegd "Hebben wij dan geen duidelijk boek met duidelijke bewijzen gezonden". Dat wordt dan gericht aan "Ya eyoehelledhine amenoe" oftewel "Oh jullie die geloven". Niet alleen aan een eleitaire club schriftgeleerden waar we liever naar luisteren dan naar het woord van God zelf. "Zij hebben hun monniken en schriftgeleerden tot heren genomen" zegt de koran over de joden en christenen. Nou, ik ken nog een groep die dat aan het doen is, kun je raden wie? En wat mij het meeste stoort zijn de mensen hier op het forum die onze broeders en zusters oproepen om zich maar vooral niet te veel in de geschiedenis van de ummah te verdiepen en je te verdiepen in de verschillende interpretaties die er zijn 'omdat dat tot fitnah leidt'. Schande! Het volk dom houden om de waarheid in pacht te kunnen hebben is een methode die de kerk eeuwenlang gebruikt heeft om zijn leden te kunnen onderdrukken en uitbuiten voor eigen belang, en juist de persoonlijke verantwoordelijkheid en de directe relatie tot God is wat in mijn ogen de islam zo verheft boven de andere religies. Ik geloof met hart en ziel in de islam en ik hou van mijn broeders en zusters, maar wat ik vandaag de dag zie lijkt als twee druppels water op de geschiedenis van de kerk van een paar honderd jaar terug, en als zelfs hier op het forum de vrije meningsuiting en de "hoge mate van tolerantie tegenover andere geloven" (zoals het forum zo mooi kopt) en het een andere mening dan de orthodoxe wordt uyitgemaakt voor ongeloof en afvalligheid, dan hoeft deze hele puberale poppenkast van mij niet meer en ik vind het heel jammer maar ik meen het. Het breekt mijn hart te zien dat 16, 17 jarigen nu blijkbaar van mening zijn dat de hoogste trap van geloof het dragen van een baard of niqaab is, eigen mening makruh of zelfs haraam is en het sterkste argument wat je tegen je kunt krijgen is "ben jij soms een alim dat je de koran probeert te begrijpen" of "ben jij soms een koraniet". Geen wonder dat zo'n beetje de gehele oude garde van het forum weg is of steeds minder komt. Er wordt weleens tegen mij en tegen andere "vrijdenkers" gezegd "jou mening wordt door geen enkele groep in de ummah gedragen". Ten eerste is dit pertinente onzin, een open blik is genoeg om te zien dat het aantal moslims die pleiten voor een verdere interpretatie van de heilige teksten groeiende en groeiende is. Dit is geen bid'a zoals de vastgeroestenen denken; de koran en ahadith zijn altijd geinterpreteerd naar sociogeografische en historische context, zowel door de vier canonieke wetscholen als door veruit de meeste ulema. Ten tweede raad ik iedereen aan om eens onbevangen wat te onderzoeken naar het lot van diegenen die de moed hebben hun andere geluid te laten klinken in het consevatieve wereldje van schriftgeleerden in de islamitische wereld om het maar zo te noemen. Als je geluk hebt wordt je verbannen en wordt je huwelijk ontbonden, als je pech hebt "verdwijn" je of wordt je simpelweg vermoord op beschuldiging van "ongeloof".

Beste mensen, het khalifaat is zo groot geworden mede door haar enorme tolerantie tenoverstaande van anderen, enkele uitzonderingen daargelaten, en het openstaan voor denkbeelden van anderen. Wetenschap, filosofie, mystiek, kunst, alles bloeide toen de moslims het absorbeerde als een woestijn die de regen absorbeert. Interne conflicten hebben het ten val gebracht, mongolen die baghdad verwoestte, kruistochten, westers imperialisme hebben er voor een groot deel voor gezorgd dat die openheid en dat absorbsivermogen verdween. Dat wordt de verstarring in de fiqhwetenschappen genoemd en nee "Sjonny", niet door orientalisten. Al hamdulillah gaan er steeds meer stemmen, en belangrijke, invloedrijke stemmen op om de poorten van de isjtihaad weer open te gooien (grappig genoeg zowel door "selefieten" als door modernisten) om een frisse wind door de stoffige wetenschappen te laten waaien. Ik ben geen geleerde, maar dat hoef je ook niet te zijn om Gods woord naar vermogen te kunnen intepreteren, want de koran zegt dat God niets vraagt wat je niet kunt dragen, en niets te accepteren waar je geen weet van hebt. Geleerden zijn er voor wetstelsels in sociale relaties, geschiedenis, welke hadith staat waar enz. enz. enz. Maar voor jou en mijn overgave is geen enekel geleerde, groot of klein, nodig. Alleen de koran, je verstand en je hart. Dat is niet moeilijk, integendeel, dat vereist alleen veel moed en veel vertrouwen in Allah subhan wa t'ala. En dat is wat ik probeer, elke dag opnieuw.

Dit is wat ik te zeggen heb, nogal of topic en het beheer mag het verplaatsen van mij als ze daar genoegen in scheppen. Voor de rest vind ik de discussies hellaas tamelijk langdradig en zinloos worden en ik vind er weinig tot geen genoegen meer in om telkens weer dezelfde argumenten voor en tgen te moeten lezen en/ of geven. Dus ik hou het voorlopig voor gezien. Het ga iedereen goed en moge Allah swt je geven wat je nodig hebt.

Wassalam,

Amier.

� Waarlijk, in het gedenken van God vinden de harten rust. � (Koran 13:28)
Terug naar boven
 Post Reply Post Reply Pagina  <123>

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.109 seconden.