Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Isbaal

 Post Reply Post Reply Pagina  123>
Schrijver
al-turki Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 16 april 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 37
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote al-turki Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: Isbaal
    Geplaatst op: 24 april 2005 om 12:33

Waarom heeft de profeet (saw) een dergelijke uitspraak gedaan? Wat was de reden? Alles heeft zo zijn reden, zo ook het verbod in de hadith in de eerste post. In die tijd was het dragen van kleding tot onder de enkels blijkbaar een teken van arrogantie (?) en is het logisch dat de profeet (saw) zoiets heeft afgekeurd. Maar als we kijken naar de huidige tijd, zal niemand kleding die tot onder de enkels uitkomen associ�ren met arrogantie.

Beetje nadenken kan geen kwaad

salaam alaikoum

Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amier Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 24 april 2005 om 10:00

Assalamu alaikum,

misschien met een tulband die zo groot is dat hij over je oren zakt en de grond raakt?

Ik denk dat de sleep bedoelt wordt die soms aan een tulband hangt.

Wassalam.

� Waarlijk, in het gedenken van God vinden de harten rust. � (Koran 13:28)
Terug naar boven
Fi-Sabilillah Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 01 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 379
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Fi-Sabilillah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 24 april 2005 om 09:42

Klopt dat weet ik, en die van de broek heb ik genoeg daliel gevonden die mij zeggen dat ik geen isbaal moet dragen, dus daar heb ik geen twijfel.

Maar zoals ik het boven mijn vraag heb gesteld, ik weet niet of dat ook geld voor de mouwen, of heb ik het gewoon verkeerd gelezen?

want hoe kun je nou isbaal maken met een tulband???! dit zit toch op je hoofd?

Hier heb ik het over.

djazaak Allahoe Gairan

 

 

Allahoe, Allahoe Rabbi la oeshrika bihi shay-an!!!

Terug naar boven
Ni3met Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 21 augustus 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 447
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Ni3met Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 24 april 2005 om 07:26

Essalaamo alaikom warahmatoe Allah,

Gelijk heb je oegt Maryam, De profeet salla Allahoe 3alaihi wasallam heeft ook gezegd dat als je over iets twijfelt, je dan inderdaad het zekere voor het onzekere moet nemen. Je dient dan dus afstand te nemen van het geen je over twijfelt. Wa Allahoe a3lam

Wassalaamo alaikom warahmatoe Allah,

Oegt Ni3met

Terug naar boven
Maryam Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 01 februari 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 123
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Maryam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 24 april 2005 om 07:09

Salaam aleikum wa rahmatuAllah wa barakatu Fi-Sabilillah,

Soms is het moeilijk om een antwoord te vinden. Vaak zijn er verschillende meningen van 'Ulama die elk hun eigen argumenten hebben. Het beste wat je kan doen als je twijfelt is, neem het zeker voor het onzekere. Als je weet dat een lange broek over de enkels twijfels met zich meebrengt en weet dat een korte broek juist boven de enkels niet haraam is, dan raad ik je aan om het laatste te doen. Zo ben je zeker dat je niets verkeerd doet. Soms is dit gewoon de beste oplossing aangezien er veel meningsverschillen kunnen zijn. Mijn boodschap is dus wanneer je iets te weten wilt komen, ga op zoek door gebruik te maken van de Quran en Soennah, wanneer het niet zo duidelijk is, neem dan het zekere voor het onzekere.

Wasalaam aleikum wa rahmatuAllah wa barakatu

Terug naar boven
Fi-Sabilillah Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 01 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 379
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Fi-Sabilillah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 24 april 2005 om 05:36

Salamoe Alaikoem wa Rahmatoellahie wa Barakatoe

Sorry, maar ik ben er weer terug op deze forum, ik heb iets niet echt goed begrepen nu ik het nog een keer bekijk, namelijk:

zoals is vermeld in de hadeeth verhaald door Ibn �Umar (moge Allah tevreden zijn met hem en zijn vader): �Isbaal kan worden gedaan met anizaar (benedengewaad), qamees (shirt of bovengewaad) en �amaamah (tulband). Een ieder die daarvan enig deel uit trots over de grond sleept, Allah zal niet naar hem kijken op de Dag der Opstanding.� overgeleverd door Abu Dawud, 4/353; zie ook Saheeh al-Jaami, 2770

er staat qamees(shirt of bovengewaad) dit snap ik niet, als ik het goed heb begrepen mag de mouwen van je kleding ook niet over de pols komen, dus ze moeten dan netals de broek.

en Tulband('amaamah) hoe kan je hier isbaal mee doen! dat draag je toch op je hoofd?

Volgens mij heb ik alles echt dik verkeerd begrepen maar wil toch even zekerheid, net als de broek.

Djazaak Allahoe Gairan

wa Salamoe Alaikoem wa Rahmatoellahie wa Barakatoe

Allahoe, Allahoe Rabbi la oeshrika bihi shay-an!!!

Terug naar boven
Oum Abderrahman Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 17 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 6
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Oum Abderrahman Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 25 januari 2005 om 06:27
ledere vrouw, die sterft, terwijl haar man niet misnoegd is over haar, komt in het paradijs.

Overgeleverd door: At-Tirmidhi, Ibn Majah
Terug naar boven
elroyal Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 20 december 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 125
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote elroyal Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 24 januari 2005 om 15:58
Vraagje. Het gaat hier telkens om gewaden die over de grond slepen, of die over de grond k�nnen slepen. Sinds wanneer slepen broeken over de grond ? Sinds wanneer kunnen ze dit uberhaupt ? En sinds wanneer is een enkele centimeter meer broek een teken van arrogantie ? Hadden ze uberhaupt wel broeken in de tijd van de profeet ?
Terug naar boven
Fi-Sabilillah Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 01 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 379
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Fi-Sabilillah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 24 januari 2005 om 14:17

Salamoe Alaikoem wa Rahmatoelahie wa Barakatoe

 

*********************************************

Bismillah rahman rahiem

Asalaamoe alaikoum wa rahmatoellahi wa barakatoeh,

Altijd vernomen dat mannen geen kleding onder de enkels mogen
dragen, maar vandaag een tegenstrijdige sahieh ahadith van Boecharie
ontvangen, hoe zou ik dit moeten interpreteren, wie zou dit mij
kunnen uitleggen inshaAllah.

Volume 7, Book 72, Number 674:

Narrated 'Abdullah bin 'Umar:

Allah's Apostle said, 'Allah will not look at the person who drags
his garment (behind him) out of conceit.''


Volume 7, Book 72, Number 675:

Narrated 'Abdullah bin 'Umar:

The Prophet said Allah will not look, on the Day of Resurrection at
the person who drags his garment (behind him) out of conceit. On
that Abu Bakr said, "O Allah's Apostle! One side of my Izar hangs
low if I do not take care of it." The Prophet said, 'You are not one
of those who do that out of conceit."



DjazakAllah Garian

Wa asalaamoe alaikoum wa rahmatoellahi wa barakatoeh

Oegtikoem Fi Allah

****************************************************

 

Assalaamoe 'aleikoem warah'matoellaah,

Beste zuster, u heeft een mail ingestuurd betreffende Isbaal. U vraagt zich af hoe er een algemeen verbod kan bestaan op voorgenoemde handeling, terwijl er tegelijkertijd een overlevering opgenomen is in Sah'ieh' Boekhaarie die deze handeling lijkt toe te staan.

Voor het antwoord op uw vraag heb ik mij gewend tot het boek "Fataawa Arkaanoe-l
Islaam" van Sheikh Mohammad Ibn Saalieh' al 'Oethaymien (rah'imahoe llaah).

Vraag 214 in deze fatawa-reeks luidt namelijk:

"Wat is de bestraffing voor het laten (neer)laten van het gewaad zodat het onder de enkels hangt als men de intentie had om arrogantie te vertonen, en wat is de bestraffing ervoor als men dit deed zonder de intentie te hebben van het vertonen van trots en arrogantie? Hoe dienen we te antwoorden op degene die de h'adieth an Aboe Bakr aanhaalt als bewijs (om wel kleding beneden de enkels te mogen dragen)?"

De edele geleerde (moge Allah hem genadig zijn) antwoordde met het volgende:

"Als men de intentie heeft om trots en arrogantie te tonen door zijn gewaad lager dan zijn enkels te laten zijn, dan zal zijn bestraffing zijn dat Allah de Meest Verhevene niet naar hem zal kijken op de Dag der Opstanding, noch zal Hij tegen hem spreken, hem reinigen (zuiveren) en voor hem zal er een pijnlijke bestraffing zijn.

Wat betreft degene die niet de intente had om arrogantie te tonen, zijn bestraffing is dat hetgeen dat onder de enkels is, in het vuur bestraft zal worden, aangezien de profeet (salla llaahoe 'aleihi wa sallam) zei: "Er zijn 3 personen waar Allah niet naar zal kijken, noch zal Hij tegen hen spreken, noch zal Hij hen reinigen (van zonden)*, en voor hen is er een pijnlijke bestraffing: degene die zijn gewaden laat hangen; degene die goede daden verricht en deze veelvuldig noemt en degene die valselijk zweert om zijn goederen te verkopen." (Overgeleverd door imaam Moesliem in het Kitaaboel Iemaan in het hoofdstuk 'Uitleg van de serieuze verboden van het laten zakken van de Iezaar').

[*Toevoeging Aboe Dardaa-e: De oorspronkelijke Arabische woorden zijn 'wa laa joezakkieehiem', hetgeen bepaalde h'adiethgeleerden uitgelegd hebben als het reinigen dan wel zuiveren van zonden (zie Fath'oel Baarie van imaam Ibnoe H'adjar). Andere uitleggers, waaronder Az-Zaddjaadj, hebben gezegd dat de woorden betekenen 'Hij zal hen niet prijzen' (Zie Sharh' Sah'ieh' Moesliem van Imaam Nawawi) - Wallaahoe A'lam].

De profeet (salla llaahoe 'aleihi wa sallam) zei ook: "Degene die zijn gewaad op (over) de grond sleept uit trots, Allah zal niet naar hem kijken op de Dag der Opstanding." (Overgeleverd door al-Boekhaarie in het boek van Kleding in het hoofdstuk van 'Degene die zijn Kleding over de grond sleepte als gevolg van trots en arrogantie; tevens overgeleverd door Imaam Moesliem in het boek van Kleding, in het hoofdstuk 'Het verbod op het slepen van kleding over de grond als gevolg van trots en arrogantie')

Dit is wat betreft degene die zijn gewaad (over de grond) sleept als gevolg van trots en arrogantie.

Wat betreft degene die niet de intentie heeft om trots en arrogantie te tonen, het is overgeleverd in Sah'ieh' al-Boekhaarie, van Aboe Hoerairah, dat de profeet (sala llaahoe 'aleihi wa sallam) heeft gezegd: "Het gedeelte van het onderste kledingstuk dat onder de enkels ligt, zal in het Vuur zijn. (Overgeleverd door al Boekhaarie, 5787)

De profeet (salla llaahoe 'aleihi wa sallam) heeft het (d.w.z. Isbaal) hier niet gekoppeld aan trots en arrogantie, noch is het correct om het aan hen te koppelen volgens de h'adieth die hiervoor wordt genoemd. 
Het is namelijk overgeleverd van Aboe Sa'ied al Khoedrie (radhia llaahoe 'anhoe) dat de profeet (salla llaahoe 'aleihi wa sallam) heeft gezegd: "De iezaar van de gelovige is tot de helft van zijn scheenbeen en er is geen zonde (of hij zei: er is geen zonde op hem) als het daartussen en de enkels valt. En wat langer dan dat (d.w.z. de enkels) is, is in het Vuur, en degene die zijn Iezaar (over de grond) sleept uit trots, Allah zal niet naar hem kijken op de Dag der Opstanding."
(Overgeleverd door Imaam Ahmad 3:5 ; tevens overgeleverd door Aboe Dawoed in het Boek van Kleding, in het hoofdstuk van 'Het schatten van de plaats van de Izaar (4093); ook overgeleverd door Ibn Maadjah (3573); tevens overgeleverd door Imaam Maaliek (2:217) en An-Nasaa'i).

Dit was overgeleverd door Maaliek, Aboe Daawoed, An-Nasaa'i, Ibn Maadjah en Ibn Hibbaan in zijn Sahieh, en het is genoemd in at-Targhieb wat Tarhieb in "Het advies om een qamies te dragen, pagina 88, volume 3".
De 2 handelingen zijn verschillend en de 2 bestraffingen zijn verschillend; en wanneer het oordeel en de reden verschillen, dan is het niet mogelijk om het onvoorwaardelijke te verbinden aan het voorwaardelijke aangezien dit een tegenstrijdigheid benodigt.

Wat betreft degene die de h'adieth van Aboe Bakr as-Sieddieq (radhia llaahoe 'anhoe aanhaalt als bewijs tegen ons, wij zeggen hem: er zit voor jou geen bewijs hierin, als gevolg van 2 redenen:

1) (Als gevolg van de reden) dat Aboe Bakr (moge Allah tevreden met hem zijn) zei: "E�n kant van mijn Iezaar hangt laag als ik er geen zorg voor draag." (Overgeleverd door al-Boekhaarie in het boek van Kleding, in het hoofdstuk "Degene die zijn Iezaar sleepte zonder dat het gevolg was van trots en arrogantie").

Echter, Aboe Bakr liet zijn Iezaar niet hangen als gevolg van zijn eigen keuze. In plaats hiervan hing het zelf (neer) en ondanks dit droeg hij hier zorg voor (d.w.z. probeerde hij deze op te hijsen). Degenen die beweren dat zij niet de intentie hebben om trots en arrogantie te vertonen door dit te doen, zij laten intentioneel hun gewaden neerhangen, dus wij zeggen hen: als je de intentie had om je kledingstukken onder je enkels te laten hangen zonder de intentie van trots of arrogantie te vertonen, dan zal je bestraft worden voor hetgeen dat onder de enkels hangt in het Vuur; en als je jouw gewaden over de grond sleepte als gevolg van trots en arrogantie, dan zal je bestraft worden voor iets dat groter is dan dat: Allah zal niet spreken tegen jou op de Dag der Opstanding, noch zal Hij naar jou kijken, jou niet reinigen (zuiveren), en je zult een pijnlijke bestraffing ontvangen.

2) (Als gevolg van de reden) dat de profeet (salla llaahoe 'aleihi wa sallam) (de handeling van) Aboe Bakr goedkeurde en getuigde dat hij niet behoort tot degene die dat doen als gevolg van trots en arrogantie. Is een van die mensen (die dit doen) deze ontheffing en getuigenis gegeven?! Maar shaytaan maakt een weg voor sommige mensen om twijfelachtige zaken te volgen, in de bewijzen van het Boek (van Allah) en de Soennah, opdat zij hunzelf kunnen vrijspreken van hetgeen zij deden.

En Allah leidt wie Hij wil. Wij vragen Allah ons allen te leiden en vergeven."

(Geschreven op 29/6/1399 N.H.)

Tot zover de woorden van een edele geleerde, een oproeper tot de Weg van Allah, een van de erfgenamen van de profeten ('aleihiem afdhaloe-s salaatoe wa-s salaam). Moge Allah hem genadig zijn en hem verheffen in rang.

Ik hoop dat u na het lezen van het bovenstaande begrijpt hoe de h'adieth uitgelegd dient te worden.

Al het goede in dit bericht is afkomstig van Allah, en al het slechte is afkomstig van de shaytaan en mijn gebrekkige zelf.

Wallaahoe A'lam.

Wassalaamoe 'aleikoem warah'matoellaah,
Aboe Dardaa-e(Elkhatab)

Allahoe, Allahoe Rabbi la oeshrika bihi shay-an!!!

Terug naar boven
Abou Jabir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1813
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abou Jabir Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 15 november 2004 om 10:00

Assalamoe alykoem,

aller eerst een juiste conclusie , en isbal is verboden, niet verplicht zoals je schreef, wat betreft de madahib, die hebben soms niks met de vier imams te maken, het zijn gewoon de imams die zich malikies, hanafies etc noemden, dus het kan zijn dat een maliki imam zegt dat het verboden is, de andere maliki imam zegt "het mag" met hun eigen argumenten, en weet 1 ding, de vroegere geleerden hebben niet veel over isbal gesproken, omdat het niet vaak voorkwam. 

wassalaam,

Bezoek dit: http://aboujabir.web-log.nl/
"Wie in Allah en de Laatste Dag gelooft, moet het goede zeggen of zwijgen." {Boekharie & Moeslim}
Terug naar boven
Fi-Sabilillah Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 01 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 379
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Fi-Sabilillah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 15 november 2004 om 09:33

Salamoe Alaikoem wa Rahmatoelahie wa Barakatoe

Maar is het niet zo: Als een hadith sahih is dan is dat mijn madhab?, en als ik kijk naar de tekst die ik had gestuurd is die hadith die daarin staat sahih(muslim).

dus dan moeten we niet kijken naar wat al die geleerden of imaams enz zeggen, zelfs niet die 4 grote imaams(Hanafi,malik...(ra))

dus gewoon volgen wat erin staat.

(ik las nog een keer die ene boek van Albanee(ra) : beschrijving van de salaat van Profeet (saws)), de inleiding van die boek is ech mooi, vertelt eerst over dat de meeste mensen blind de uitspraken van de imaams volgen, al is het tegen de Soenah enz. En toen herinerde ik me weer van die Sahih hadith--> dan is dat mijn madhab, dus alleen de hadith volgen, ook al is het tegen de imaams uitspraken enz., was het een beetje vergeten

Dus als ik zelf een conclusie mag trekken, is het dat het gewoon Verplicht is, punt

Maar dan zouden die madhab's toch ook weten, of kenden ze toen die hadith niet?

Salamoe Alaikoem wa Rahmatoelahie wa Barakatoe

 

Allahoe, Allahoe Rabbi la oeshrika bihi shay-an!!!

Terug naar boven
marleen Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 17 oktober 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 122
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote marleen Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 14 november 2004 om 13:58
Uhm je als je het zo zegt klinkt het wel heel raar he. Haha kan het me eigenlijk niet voorstellen, er wordt vast iets anders mee bedoelt.
Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amier Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 14 november 2004 om 11:17
Dus in de hel liggen allemaal stukjes broekspijp?
� Waarlijk, in het gedenken van God vinden de harten rust. � (Koran 13:28)
Terug naar boven
marleen Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 17 oktober 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 122
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote marleen Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 14 november 2004 om 05:27

Ik lees net nog even alle discussies over dit onderwerp. Ik heb ergens gelezen dat als je je broek te lang hebt en je doet dit uit hoogmoed dan ga je naar de hel. Draag je een te lange broek maar niet uit hoogmoed, dan is alleen het te lange stuk in de hel.

Wassalaam,

Marleen

Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amier Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 14 november 2004 om 04:00
Vrij .
� Waarlijk, in het gedenken van God vinden de harten rust. � (Koran 13:28)
Terug naar boven
Fi-Sabilillah Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 01 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 379
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Fi-Sabilillah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 14 november 2004 om 03:09

Salamoe Alaikoem wa Rahmatoelahie wa Barakatoe,

Aangezien de meeste discussie's niet helemaal gesloten zijn, wil ik hierbei zeggen, wat het uitkomst van deze discussie is geworden. ?

verboden / verplicht/ afgeraden / aangeraden ???

Salamoe Alaikoem wa Rahmatoelahie wa Barakatoe,

Allahoe, Allahoe Rabbi la oeshrika bihi shay-an!!!

Terug naar boven
Abou Jabir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1813
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abou Jabir Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 08 november 2004 om 04:42

In eerste instantie geplaatst door Akbash

?

yep

Bezoek dit: http://aboujabir.web-log.nl/
"Wie in Allah en de Laatste Dag gelooft, moet het goede zeggen of zwijgen." {Boekharie & Moeslim}
Terug naar boven
Akbash Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 05 januari 2004
Locatie: Antarctica
Online status: Offline
Berichten: 264
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Akbash Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 november 2004 om 17:06

?

Terug naar boven
Abou Jabir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1813
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abou Jabir Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 november 2004 om 16:56

beste Akbash,

het gaat niet zo zeer om wat in dit wereldje gebeurt, maar meer om het hiernamaals (zo zie ik het), dit wereldse leven is een test, vol beproevingen en moeilijkheden, wil je van die wereldse leven een paradijs maken ? , ik bewonder die nu in hongersnood leven, die zullen tenminste op de Dag Des Oordeels geen verantwoording afleggen over hun bezittingen, omdat zij die niet bezaten, en wij... Moge Allah ons vergeven....Amien. de Wijsheid van Allah staat achter elk gebeurtenis, soms weet je het, soms weet alleen Allah het....

groetjes,

p.s. nee ik ken dat forum niet.

Bezoek dit: http://aboujabir.web-log.nl/
"Wie in Allah en de Laatste Dag gelooft, moet het goede zeggen of zwijgen." {Boekharie & Moeslim}
Terug naar boven
Akbash Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 05 januari 2004
Locatie: Antarctica
Online status: Offline
Berichten: 264
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Akbash Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 november 2004 om 15:46

Abou wat een irationeel artikel, typisch geredeneert door iemand die knel zit , tussen geloof en rationaliteit.
Het principe wat ze aanhangen berust op dat Allah soms ingrijpt/toestaat en soms niet.
Alle goede dingen komen van Allah en de slechte niet ja ja, wat dat betreft lijkt het op de Islam.
Als een moslim iets doet wat afkeurenswaardig is , dan blijkt het ineens niet meer om een moslim te gaan, nee nee dat is geen "echte" moslim!.
Daarbij blijft recht overeindstaan, dat Allah niet almachtig en Barmhartig tegelijk kan zijn.
En al helemaal niet een beetje barmhartig en/of een beetje almachtig.
Als mensen aan een hongersnood lijden, waarom grijpt Allah niet in?
In het artikel op Al-Islaam beweren ze dat b.v regen door Allah gestuurt wordt.
Kan Allah dan geen regen sturen, zodat de mensen geen honger hoeven te lijden, of is ie niet barmhartig genoeg om regen te sturen, zodat de mensen komen te overlijden door toedoen van Allah.
Ik heb hier vaker en lang over nagedacht, maar een tussenweg is er niet, er is vrije wil of niet.
En als je uitgaat dat er geen vrije wil is heb je een probleem met de eigenschappen die aan Allah worden toegeschreven, die zijn dan namelijk in tegenspraak met elkaar.
Daarom zeggen ze dan ook dat je er niet te veel over moet nadenken, Allah's wegen zijn ondoorgrondelijk.

vr.gr Akbash

P.S Abou ken jij het oude forum van Al-Islaam?
   

Terug naar boven
Abou Jabir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1813
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abou Jabir Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 november 2004 om 14:06

lees dit artikel over het lot (de voorbeschikking); http://www.al-islaam.com/al-islaam/artikelen/alqadar/1.htm, en probeer je vragen te beantwoorden..... 

 

Bezoek dit: http://aboujabir.web-log.nl/
"Wie in Allah en de Laatste Dag gelooft, moet het goede zeggen of zwijgen." {Boekharie & Moeslim}
Terug naar boven
Akbash Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 05 januari 2004
Locatie: Antarctica
Online status: Offline
Berichten: 264
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Akbash Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 november 2004 om 12:36

de uiteindelijke conclusie uit deze discussie is dat je me niet hebt kunnen overtuigen dat de profeet geen wonderen heeft verricht, dus daar heb je in gefaald, jammer...


"The mind of a bigot is like the pupil of the eye. The more light you shine on it, the more it will contract."
 

kijk, de profeten en de mensen kunnen niets doen tegen de Wil van Allah, alles gebeurt met Zijn Wil, dus dat de profeet niet in de toekomst kan kijken, is logisch, TENZIJ Allah hem daarover kennis geeft, hetzelfde geldt voor de wonderen, niemand kan wonderen verrichten, TENZIJ Allah deze de toestemming geeft.

Zo zo, waarom voelden de moslims zich dan zo beledigd door de uitspraken van Theo van Gogh?, alles gebeurt toch volgens de wil van Allah, tenminste dat zeg je, en de mensen kunnen niets doen tegen de wil van Allah.
Theo kon er dus niets aan doen jaja, en Mohammed.B kon er ook niets aan doen dat ie T.v.G vermoorde, want alles gebeurt met de wil van Allah.
Waarom zitten de Palestijnen in zo'n belabberde situatie?, alles gebeurt met de wil van Allah.
Waarom zit ik dit te schrijven?, alles gebeurt met de wil van Allah.
Waarom zijn de meeste conflict gebieden op aarde in Islamitische gebieden?, alles gebeurt met de wil van Allah.

Inshala, Akbash.

 

 

Terug naar boven
Abou Jabir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1813
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abou Jabir Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 november 2004 om 09:43

beste Akbash,

de uiteindelijke conclusie uit deze discussie is dat je me niet hebt kunnen overtuigen dat de profeet geen wonderen heeft verricht, dus daar heb je in gefaald, jammer...

In eerste instantie geplaatst door Akbash

Vers 7:188 heeft in zoverre met het verrichten van wonderen te maken dat hier gezegt wordt dat de profeet niet de mogelijkheid had om in de toekomst te kijken, had hij dat wel gekunt dan had hij een "overvloed van goed" hebben bemachtigt, en het kwaad zou hem niet hebben gedeerd.
En nogmaals zegt de profeet, "Ik ben slechts een waarschuwer en een drager van goede tijding voor een volk dat gelooft".

groetjes Akbash

kijk, de profeten en de mensen kunnen niets doen tegen de Wil van Allah, alles gebeurt met Zijn Wil, dus dat de profeet niet in de toekomst kan kijken, is logisch, TENZIJ Allah hem daarover kennis geeft, hetzelfde geldt voor de wonderen, niemand kan wonderen verrichten, TENZIJ Allah deze de toestemming geeft.

wassalaam, 

Bezoek dit: http://aboujabir.web-log.nl/
"Wie in Allah en de Laatste Dag gelooft, moet het goede zeggen of zwijgen." {Boekharie & Moeslim}
Terug naar boven
Akbash Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 05 januari 2004
Locatie: Antarctica
Online status: Offline
Berichten: 264
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Akbash Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 november 2004 om 04:03

dat is totaal een foute redenering, wanneer Allah tegen zijn Boodschapper zegt: voor jou is het slechts om de boodschap door te geven. hier kun je echt niet uithalen dat de boodschapper geen wonderen heeft verricht, anders zal je ook zeggen dat de profeet ook geen oorlogen heeft gevoerd, omdat zijn opdracht slechts de boodschap doorgeven, niet ? maar het is niet zo,

Abou, ieder mens kan oorlog voeren maar niet ieder mens kan wonderen verrichten.
De profeet ,zo blijkt uit de Koran, was ook maar een normaal mens, die inderdaad oorlog kunnen voeren, en weet ik veel wat nog meer...
Maar Wonderen kunnen verrichten is geen eigenschap die normale mensen bezitten.
Dus als de Koran stelselmatig er op hamert dat voor Mohammed alleen de plicht rust om de boodschap over te brengen, betekend dit dat Mohammed geen wonderen heeft verricht of kon verrichten.

Vers 7:188 heeft in zoverre met het verrichten van wonderen te maken dat hier gezegt wordt dat de profeet niet de mogelijkheid had om in de toekomst te kijken, had hij dat wel gekunt dan had hij een "overvloed van goed" hebben bemachtigt, en het kwaad zou hem niet hebben gedeerd.
En nogmaals zegt de profeet, "Ik ben slechts een waarschuwer en een drager van goede tijding voor een volk dat gelooft".

groetjes Akbash

Terug naar boven
Abou Jabir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1813
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abou Jabir Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 november 2004 om 17:50

In eerste instantie geplaatst door Akbash


Als het Mohammeds opdracht zou zijn geweest om wonderen te verrichten, dan zou Allah niet telkens weer zo expliciet in de Koran vermelden dat de opdracht voor Mohammed alleen bestaat uit het brengen van de boodschap.

dat is totaal een foute redenering, wanneer Allah tegen zijn Boodschapper zegt: voor jou is het slechts om de boodschap door te geven. hier kun je echt niet uithalen dat de boodschapper geen wonderen heeft verricht, anders zal je ook zeggen dat de profeet ook geen oorlogen heeft gevoerd, omdat zijn opdracht slechts de boodschap doorgeven, niet ? maar het is niet zo, de juiste interpretatie van die zin krijg je wanneer je de hele Quran bestudeert, namelijk dat Allah bedoelt (dat zal je ook tegenkomen in andere verzen): O Mohamed, je hoeft niet bezorgd te zijn over degene die niet willen geloven, jou taak is slechts de boodschap (de islam) doorgeven, en het is Allah die leidt en afrekent, zoals in 3 van de verzen die je aanhaalde: 42:48
 Maar indien zij zich afwenden hebben Wij u niet als wachter over hen gezonden. Het is alleen uw plicht de boodschap over te brengen. En waarlijk, wanneer Wij de mens Onze barmhartigheid betuigen, verheugt hij zich er in. Maar indien hun een kwaad overkomt door hetgeen hun handen hebben bedreven, dan voorzeker, is de mens ondankbaar.

29.18. En als je verloochent, andere geslachten v��r u verloochenden ook. En op de boodschapper rust Slechts de duidelijke overbrenging (van de boodschap).

13:40. Of Wij u sommige der dingen doen zien waarmee Wij hen hebben bedreigd, of u doen sterven - op u rust (alleen) de verkondiging (der boodschap) en op Ons de verrekening.

29:50. Toch zeggen zij: "Waarom zijn hem geen tekenen van zijn Heer nedergezonden?" Zeg: "De tekenen zijn bij God alleen, en ik ben slechts een duidelijke waarschuwer."

inderdaad, alle tekenen zijn bij Allah alleen, ook die van Jezus, niets gebeurt zonder Zijn verlof, dus die vers sluit niet uit dat Allah toestemming gaf aan de profeet om wonderen te verrichten, en ik zal je iets verklappen, dat soort zinnen zoals "ik ben slechts een boodschapper, een duidelijke waarschuwer en soortgelijke uitspraken" zijn door alle profeten gedaan (zoals Hoed, Salah, Noech etc...), omdat de profeten niets in hun handen hebben, alles gebeurt met de toestemming van Allah, en alle tekenen (wonderen) zijn bij hem, Hij geeft ze aan wie hij wil. 

18:110
 Zeg: "Ik ben slechts een mens gelijk gij, doch mij wordt geopenbaard dat uw God slechts ��n God is. Laat daarom degene, die op de ontmoeting met zijn Heer hoopt, goede daden verrichten en bij de aanbidding van zijn Heer niemand anders met Hem vereenzelvigen."

ja, inderdaad is Mohamed maar een mens, een menselijke boodschapper zoals alle profeten; Allah zegt over Jezus (vzmh); 3:59. Voorzeker, het geval van Jezus is bij Allah hetzelfde als dat van Adam. Hij (Allah) schiep hem uit stof en zeide: "Wees" en hij werd.

 

7:188
 Zeg: "Ik heb buiten hetgeen God wil, geen macht over goed of kwaad voor mijzelf. En als ik het onzienlijke kende zou ik een overvloed van goed hebben bemachtigd en het kwade zou mij niet hebben gedeerd. Ik ben slechts een waarschuwer en een drager van goede tijding voor een volk dat gelooft."

zoals ik eerder zei, de wil van Allah gaat voor, niets gebeurt buiten Zijn wil. maar wat heeft die vers nou met wonderen verrichten te maken??

Dit lijkt me toch zeer duidelijk, niet?

nou, heel erg duidelijk...

verder zei ik;

In eerste instantie geplaatst door Abou Jabir

 ...dat in de islam alle profeten gelijk zijn, ze zijn allemaal menselijke boodschappers..

gelijk in de zin dat ze allen menselijke boodschappers zijn, dus citeer mijn hele zin, en niet alleen een stuk ervan. verder heeft zuster Ouarda (djazaha Allahoe kheir) wat uitgelegd over de gelijkheid tussen de profeten, ik hoef niet zo veel aan toe te voegen, alleen dat de profeten in bepaalde punten gelijk zijn, en in andere weer niet.

groetjes,

Bezoek dit: http://aboujabir.web-log.nl/
"Wie in Allah en de Laatste Dag gelooft, moet het goede zeggen of zwijgen." {Boekharie & Moeslim}
Terug naar boven
Akbash Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 05 januari 2004
Locatie: Antarctica
Online status: Offline
Berichten: 264
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Akbash Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 04 november 2004 om 04:22

Uit vers 2:285 in deze Sourah blijkt dat er geen principiele verschillen bestaan tussen de Profeten: zij verkondigen allemaal dezelfde boodschap omtrent de Eenheid van Allah. Er zijn wel verschillen ten aanzien van de manier waarop Allah sommigen van de Profeten begunstigd heeft. zo wordt de profeet Ibrahim Khalieloellah (Vriend van Allah) genoemd, Allah sprak met Moessa, 'Isa deed met de toestemming van allah doden tot leven komen en genas leprozen. En het profeetschap van Mohammed, als de laatste van de Profeten, is voor de gehele mensheid.

Ja Ouarda, dat was mij duidelijk dat de profeten predikten over de eenheid van God.
Maar ze waren niet Gelijk, en daar ging het om.
Ze waren niet in detail gelijk in hun boodschap, als ze in detail gelijk waren dan zou het onzinnig zijn om verschillende boodschappers te hebben, omdat het verkondigen van twee of drie maal het zelfde verhaaltje natuurlijk geen zin heeft.
Een andere ongelijkheid is dat Jezus wonderen kon verrichten en Muhammed niet, dit komt duidelijk naar voren in vers 2:235 en dat Muhammed alleen maar een boodschapper was blijkt uit de vele Koran versen die je in mijn eerdere post kunt vinden.

vr.gr Akbash

Terug naar boven
ouarda Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 10 februari 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 205
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote ouarda Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 02 november 2004 om 08:09
In eerste instantie geplaatst door Akbash

Zo.zo..., zijn alle profeten gelijk aan elkaar?  Hoe moet ik onderstaande Koran vers dan interpreteren:
    

2.253 We have made some of these messengers to excel the others among them are they to whom Allah spoke, and some of them He exalted by (many degrees of) rank; and We gave clear miracles to Isa son of Marium, and strengthened him with the holy spirit. And if Allah had pleased, those after them would not have fought one with another after clear arguments had come to them, but they disagreed; so there were some of them who believed and others who denied; and if Allah had pleased they would not have fought one with another, but Allah brings about what He intends.

Vr.Gr Akbash

vertaling:

2:235

Dat zijn de Boodschappers van wie Wij sommigen boven anderen bevoorrecht hebben, onder hen zijn er tot wie Allah gesproken heeft, en sommigen van hen heeft Hij (enkel) graden verheven. En Wij hebben aan 'Isa, de zoon van Maryam, duidelijke tekenen gegeven en Wij hebben hem met de Heilige Geest (Djibr�l) versterkt. Als Allah het gewild had, hadden degenen na hen niet met elkaar gevochten nadat de duidelijke Tekenen tot hen waren gekomen, maar zij twistten: sommigen geloofden en sommigen van hen waren ongelovig. En als Allah het gewild had, hadden zij niet met elkaar gevochten, maar Allah doet wat Hij wilt."

 

2:285

De boodschapper gelooft in wat hen van zijn Heer is geopenbaard, en (ook) de gelovigen, allen geloven in Allah, en Zijn Engelen en Zijn Boeken en Zijn Boodschappers. Wij maken geen onderscheid tussen Zijn Boodschappers. Zij zeiden: "Wij luisteren en wij gehoorzamen, vergeef ons, onze Heer, en tot U is de terugkeer."

Beste Akbash,

Uit vers 2:285 in deze Sourah blijkt dat er geen principiele verschillen bestaan tussen de Profeten: zij verkondigen allemaal dezelfde boodschap omtrent de Eenheid van Allah. Er zijn wel verschillen ten aanzien van de manier waarop Allah sommigen van de Profeten begunstigd heeft. zo wordt de profeet Ibrahim Khalieloellah (Vriend van Allah) genoemd, Allah sprak met Moessa, 'Isa deed met de toestemming van allah doden tot leven komen en genas leprozen. En het profeetschap van Mohammed, als de laatste van de Profeten, is voor de gehele mensheid.

mvg,

Ouarda

Wie de wijsheid zoekt is wijs, wie zich verbeeld de wijsheid gevonden te hebben is een dwaas
Terug naar boven
Akbash Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 05 januari 2004
Locatie: Antarctica
Online status: Offline
Berichten: 264
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Akbash Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 02 november 2004 om 03:23

mss ben je nog niet op de hoogte gebracht, maar Jezus is in de islam ook maar een menselijke boodschapper, en ook alle profeten (Mozes, Abraham, Ismail, Isaak..en de vele anderen), en die zijn allen gekomen met wonderen met Allah's verlof, inclusief de laatste in het rijtje, namelijk Mohammed. en trouwens alles gebeurt met verlof van Allah (toestemming, de wil). in 81:29; En jullie kunnen niets willen, behalve wanneer Allah, de Heer der werelden, het wil.

dus ik snap niet waar je heen wil, maar goed.

Abou, kernpunt van deze discussie ging over of Mohammed wonderen verrichte, volgens Allah was de enige opdracht van de mens Mohammed om zijn (God�s) boodschap te brengen, en niets meer!
Als het Mohammeds opdracht zou zijn geweest om wonderen te verrichten, dan zou Allah niet telkens weer zo expliciet in de Koran vermelden dat de opdracht voor Mohammed alleen bestaat uit het brengen van de boodschap.
Lees onderstaande Koranversen eens, waarin ondubbelzinnig de opdracht van Mohammed wordt verteld:

29:50. Toch zeggen zij: "Waarom zijn hem geen tekenen van zijn Heer nedergezonden?" Zeg: "De tekenen zijn bij God alleen, en ik ben slechts een duidelijke waarschuwer."

18:110
 Zeg: "Ik ben slechts een mens gelijk gij, doch mij wordt geopenbaard dat uw God slechts ��n God is. Laat daarom degene, die op de ontmoeting met zijn Heer hoopt, goede daden verrichten en bij de aanbidding van zijn Heer niemand anders met Hem vereenzelvigen."

7:188
 Zeg: "Ik heb buiten hetgeen God wil, geen macht over goed of kwaad voor mijzelf. En als ik het onzienlijke kende zou ik een overvloed van goed hebben bemachtigd en het kwade zou mij niet hebben gedeerd. Ik ben slechts een waarschuwer en een drager van goede tijding voor een volk dat gelooft."

29:50. Toch zeggen zij: "Waarom zijn hem geen tekenen van zijn Heer nedergezonden?" Zeg: "De tekenen zijn bij God alleen, en ik ben slechts een duidelijke waarschuwer."

42:48
 Maar indien zij zich afwenden hebben Wij u niet als wachter over hen gezonden. Het is alleen uw plicht de boodschap over te brengen. En waarlijk, wanneer Wij de mens Onze barmhartigheid betuigen, verheugt hij zich er in. Maar indien hun een kwaad overkomt door hetgeen hun handen hebben bedreven, dan voorzeker, is de mens ondankbaar.

13:40. Of Wij u sommige der dingen doen zien waarmee Wij hen hebben bedreigd, of u doen sterven - op u rust (alleen) de verkondiging (der boodschap) en op Ons de verrekening.

29.18. En als je verloochent, andere geslachten v��r u verloochenden ook. En op de boodschapper rust Slechts de duidelijke overbrenging (van de boodschap).

Dit lijkt me toch zeer duidelijk, niet?
Daarbij heb je het steeds over dat Mohammed wonderen verrichte met verlof van Allah, maar ik heb zo het idee dat de betekenis van wat je hiermee beweert, je ontgaat.
Wat je hiermee beweert is dat Mohammed toesteming kreeg (verlof van Allah), om die wonderen ZELF uit te voeren.

Het is wel leuk om constant te roepen dat Mohammed geen wonderen heeft verricht, maar bewijs heb je daar niet voor, terwijl ik je zoveel ahadith kan geven waar de profeet wonderen heeft verricht met Allah�s verlof natuurlijk, dat hij bv mensen genas (toen zijn neef Ali niet kon zien door 1 van zijn ogen, waarna de profeet erin blies, en hij zag weer. Of in een ander hadith toen de profeet in een bord met eten blies waarna meer dan duizend mensen van hebben gegeten, was tijdens de slag al khandaq. Alle twee ahadith overgeleverd door Boekharie).

Het verschil is dat ik jou wel bewijzen geef, maar jij niet. jou bewijs is dat Mohammed maar een menselijke boodschapper is, en je vergeet dat in de islam alle profeten gelijk zijn, ze zijn allemaal menselijke boodschappers.. 5:75  De masih, zoon van Maryam is niet anders dan een boodschapper, hij werd waarlijk voorafgegaan door boodschappers en zijn moeder was een oprechte vrouw. Zij plachten beiden voedsel te eten (zoals andere mensen). Zie hoe Wij voor hen de tekenen duidelijk maakten en zie dan hoe zij (de ongelovigen) zich afwenden.

De Koran, abou, is zeer duidelijk in deze gezien het grote aantal versen dat expliciet spreekt over de enige opdracht die de profeet had.
Is de Koran geen bewijs voor jou?
De bewijzen van mij zijn het woord van Allah tegenover de woorden van bukarie&co.

Zo.zo..., zijn alle profeten gelijk aan elkaar?  Hoe moet ik onderstaande Koran vers dan interpreteren:
    

2.253 We have made some of these messengers to excel the others among them are they to whom Allah spoke, and some of them He exalted by (many degrees of) rank; and We gave clear miracles to Isa son of Marium, and strengthened him with the holy spirit. And if Allah had pleased, those after them would not have fought one with another after clear arguments had come to them, but they disagreed; so there were some of them who believed and others who denied; and if Allah had pleased they would not have fought one with another, but Allah brings about what He intends.

Vr.Gr Akbash


 

 

Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amier Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 02 november 2004 om 02:53

Salaam alaikum,

Ik denk dat men wel weet hoe ik over stenigen denk. Mijn lappen tekst zijn hier overbodig.

Ik heb ze wel in mijn hoofd natuurlijk.

Wassalam.

� Waarlijk, in het gedenken van God vinden de harten rust. � (Koran 13:28)
Terug naar boven
Abou Jabir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1813
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abou Jabir Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 01 november 2004 om 16:23
In eerste instantie geplaatst door Amier

In eerste instantie geplaatst door Abou Jabir

p.s. en dat een vers opgegeten is door een geit of een olifant, dat doet er niet toe, de koran was in de harten van de gelovigen.

Assalamoe alykoem,

ik was bereid om een lap tekst van Amier te gaan lezen, toen zag ik alleen dat gezichtje.....

Bezoek dit: http://aboujabir.web-log.nl/
"Wie in Allah en de Laatste Dag gelooft, moet het goede zeggen of zwijgen." {Boekharie & Moeslim}
Terug naar boven
 Post Reply Post Reply Pagina  123>

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.092 seconden.