Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Welk voordeel is typisch Islamitisch?

 Post Reply Post Reply Pagina  123>
Schrijver
Malle Pietje Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 21 november 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 97
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Malle Pietje Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: Welk voordeel is typisch Islamitisch?
    Geplaatst op: 21 november 2004 om 07:03

Hallo, ik ben nieuw op dit forum en ik heb de volgende vraag.


Je hoort Moslims altijd enorm pochen over hun religie. Als je hen geloven mag dan is de Islam het beste dat de mensheid ooit is overkomen. Ik vraag me dus af welke voordelen er zijn die typisch islamitisch genoemd kunnen worden. Wat heeft de Islam aan de gelovige te bieden dat geen enkele andere godsdienst of politieksysteem te bieden heeft? Gezien het enthousiasme dat deze leer bij de volgers ervan oproept moeten er vele voordelen zijn. Welke zijn dat?

 

Vgr Malle Pietje
Terug naar boven
Herne Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 13 mei 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 370
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Herne Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 21 november 2004 om 12:43

Wel
Ik ben geen moslim , maar een ding kan ik wel zeggen ten voordele van de Islam.

Al 1400 jaar geleden erkende de islam al de gelijkwaardigheid van alle rassen.

Dat is toch zeker iets niet?

Herne

Terug naar boven
Noor al-Islaam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 14 juli 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 955
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Noor al-Islaam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 21 november 2004 om 12:49
Moslim: voledige overgave aan Allah, wat is er mooier dan dat
Terug naar boven
Noor al-Islaam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 14 juli 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 955
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Noor al-Islaam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 21 november 2004 om 14:14
In eerste instantie geplaatst door Herne

Wel
Ik ben geen moslim , maar een ding kan ik wel zeggen ten voordele van de Islam.

Al 1400 jaar geleden erkende de islam al de gelijkwaardigheid van alle rassen.

Dat is toch zeker iets niet?

Herne

Hallo Herne,

Helemaal met je eens

de profeet vzmh zei in zijn laatste preek op de berg arafat: geen enkele arabier staat boven een niet arabier en geen enkele niet arabier boven een arabier,noch een blanke boven een zwarte,noch een zwarte boven een blanke behalve door geloof en dit zou eigenlijk al genoeg moeten zeggen.

ma3a salama

 

 

Terug naar boven
Malle Pietje Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 21 november 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 97
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Malle Pietje Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 22 november 2004 om 09:08

Hallo Mensen. De antwoorden tot nu toe vind ik niet echt overtuigend. De opmerking dat in de islam alle rassen gelijk zijn lijkt me een beetje buiten de waarheid. Kijk maar eens naar wat er in de islamitische bronnen over joden geschreven staat. Of wat te denken van het onderscheid gelovigen en ongelovigen? Als je mensen op grond van hun ras negatief beoordeelt dan ben je een racist, doe je dat op grond van hun niet-geloven dan is daar geen goed Nederlands woord voor. Relicist misschien?

Ook met de opmerking van Noor Al-Islaam heb ik nogal wat problemen. Hij zegt dus dat ie door z�n geloof boven een ander staat. Is deze houding niet de basis van het �conflict�dat we nu hebben vraag ik me af. Mensen die op religieuze gronden menen superieur aan anderen te zijn zijn een gevaar voor die anderen. Zo claimen ze, en ontnemen ze, anderen hun rechten. In islamitische wereld, en zeker daar waar de sharia heerst, hebben ongelovigen beslist niet dezelfde burgerrechten als moslims. Waarom niet?

Het de eigen groep superieur stellen is trouwens een kenmerk van prakties alle religi�n en sektes. Katholieken huwen alleen katholieken, gereformeerden alleen gereformeerden enz. Dat is de manier om andere dan de eigendenkbeelden buiten de club te houden. Het lijkt me trouwens dat er sowieso dat er geen geloven bestaan waarvan de leden zichzelf als minderwaardig beschouwen. Zo bekeken is geloof een vorm van zelfverheffing.

Het criteria van het wel of niet geloven is in mijn ogen een vreemd criteria. Is een gelovige nou werkelijk een beter mens dan een ander? Is ie gezonder? Of socialer? Of loopt ie harder? Of heeft ie een hoger IQ? Waar zou dan dat �beter zijn� uit moeten blijken? Ik denk dat dat allemaal wel meevalt.

Wat voor mij ook moeilijk te begrijpen is is waarom het geloven voor god zo�n belangrijke voorwaarde is om in het paradijs te komen. Je hebt immers mensen die je van alles wijs kunt maken, en dus ook gemakkelijk geloven, en je hebt kritische mensen die misschien niet kunnen geloven. Dan vind ik het raar dat god iemand die zomaar klakkeloos iets aanneemt zondermeer daarvoor beloont, terwijl ie kritische denkers straft. Als je toevallig geboren wordt in een omgeving waar iedereen hetzelfde gelooft dan is het bijna een automatisme dat je dat geloof overneemt. Kijk maar eens naar Katholieken, Hindoes, Joden of Eskimoos, enz. Het is toch geen verdienste van een persoon dat ie toevallig bij de juiste mensen met het juiste geloof geboren wordt en het dan overneemt? Waarom zal god zo'n iemand met het paradijs belonen?

 

Terug naar boven
Brigitte Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 02 november 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 182
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Brigitte Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 22 november 2004 om 11:17

Hoi Malle Pietje,

Ik ben het met je hele betoog eens, maar ja daar moet je dan misschien ook weer ongelovig voor zijn, h�?

Terug naar boven
Blackwell Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 20 november 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 15
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Blackwell Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 22 november 2004 om 12:01

Waarom zou ik als ongelovige niet tot mijn recht komen ?

Waarom hangt er nu aan mij een prijskaartje van eenzaamheid? Het spijt me maar dat zijn ook zomaar klakkeloze uitspraken die totaal nergens op gebaseerd zijn. Zo kan ik ook wel van alles gaan verzinnen, maar met kritisch kijken schiet je meer op. Zo kun je tenminste kijken naar welke normen en waarden jijzelf gerechtvaardigd vind inplaats van dat je ze zomaar opvolgt en overdraagd.

Ik neem aan dat malle pietjes zowieso vraagtekens zet bij elke vorm van religie. Hier boven word vermeld dat 1400 jaar geleden door de Islaam alle rassen als gelijkwaardig werden gesteld maar in een andere discussie op dit forum zegt een groep mensen dat niet-gelovige niet geaccepteerd moeten worden door de Islamitische gemeenschap, dat snap ik niet?

 

 

Terug naar boven
islam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 09 oktober 2003
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2554
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote islam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 22 november 2004 om 12:27

Beste Vraag,
als jij stelt dat een ongelovige zich niet kan voorstellen hoe prachtig de liefde van God is, moet jijzelf ook niet aannemen dat jij je kan voorstellen hoe prachtig het leven van een ongelovige is. Gr Kim

Met of zonder godsdienst zouden er goede mensen zijn die goede dingen doen en slechte mensen die slechte dingen doen. Maar om goede mensen slechte dingen te laten doen, heb je godsdienst nodig.
Terug naar boven
Abou Jabir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1813
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abou Jabir Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 22 november 2004 om 12:33
ongelovige = komt uit het niets, gaat naar het niets, en wie uit het niets komt en naar het niets gaat is ook zelf "niets".
Bezoek dit: http://aboujabir.web-log.nl/
"Wie in Allah en de Laatste Dag gelooft, moet het goede zeggen of zwijgen." {Boekharie & Moeslim}
Terug naar boven
Blackwell Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 20 november 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 15
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Blackwell Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 22 november 2004 om 13:12

Best appart dat jij in dingen gelooft die nog nooit iemand heeft aangetoond.

Heilige boeken zijn er naar mijn mening om iets van te leren. Ik voel niet de behoefte om ergens in te geloven waar van niemand uberhaupt weer of het wel bestaat. God is ook maar een woord, en wat is warmte van god ? Veel eenzamen mensen zoeken god op omdat ze niemand anders hebben. Erg makkelijk een onzichtbare vriend. Ik heb nooit wat gemerkt van het bestaan van God, God heeft aan mij nog nooit wat laten zien of mij wat gevraagd. Omdat mijn ouders mij niet aan hebben gedrongen in een god te geloven ben ik dan nu opeens pate voor Satan ?

Overigens Vraag hoe weet jij nou dat ongelovige warmte missen? Waar is het licht van God dan ? In Tajikistan geloven ze weer wat anders dan in Zuid-Rusland of in India weer wat anders dan in Thailand, ik bedoel zit er dan alleen een straal licht boven de dienaren van God?

Ik geloof liever in echte dingen, dingen die ik ervaar, die ik voel die ik meemaak.

 

Terug naar boven
islam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 09 oktober 2003
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2554
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote islam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 22 november 2004 om 13:29

In eerste instantie geplaatst door Abou Jabir

ongelovige = komt uit het niets, gaat naar het niets, en wie uit het niets komt en naar het niets gaat is ook zelf "niets".

Mis, een ongelovige komt van niets en maakt er zelf iets van.

Met of zonder godsdienst zouden er goede mensen zijn die goede dingen doen en slechte mensen die slechte dingen doen. Maar om goede mensen slechte dingen te laten doen, heb je godsdienst nodig.
Terug naar boven
islam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 09 oktober 2003
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2554
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote islam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 22 november 2004 om 13:32

In eerste instantie geplaatst door Vraag

Beste kimmie

Ik zei

Ten diepste hangt er aan ongeloof het prijskaartje van eenzaamheid en komt de mens niet tot zijn recht.

Ik bedoel dat een ongelovige niet weet dat God hem lief heeft. Want hij zegt zelf dat hij God niet kent (Dat noemen ze ongelovig)
Een stap verder is dat de mens de liefde van God dan ook niet voelt.

Het doet God geen vreugde als mensen niet willen leven in zijn licht.
Buiten God is het donker.

Ik ben niet compleet ongelovig of zo, maar ik geloof niet in een persoonlijke God, een persoonlijke God die liefde zou kunnen geven dus.  En maak je daar maar geen zorgen over, mijn leven is prachtig en erg licht.  Ik hou liever het donker van het denken dat geen enkele godsdienst zo goed kan zijn als die van jezelf, ver buiten de deur.  Licht is wat mij betreft kennis en wijsheid, donker het gebrek eraan.  Gr Kim

Met of zonder godsdienst zouden er goede mensen zijn die goede dingen doen en slechte mensen die slechte dingen doen. Maar om goede mensen slechte dingen te laten doen, heb je godsdienst nodig.
Terug naar boven
Moslima_Roos Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 18 november 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 30
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Moslima_Roos Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 22 november 2004 om 13:34
In eerste instantie geplaatst door Blackwell

Best appart dat jij in dingen gelooft die nog nooit iemand heeft aangetoond.

Heilige boeken zijn er naar mijn mening om iets van te leren. Ik voel niet de behoefte om ergens in te geloven waar van niemand uberhaupt weer of het wel bestaat. God is ook maar een woord, en wat is warmte van god ? Veel eenzamen mensen zoeken god op omdat ze niemand anders hebben. Erg makkelijk een onzichtbare vriend. Ik heb nooit wat gemerkt van het bestaan van God, God heeft aan mij nog nooit wat laten zien of mij wat gevraagd. Omdat mijn ouders mij niet aan hebben gedrongen in een god te geloven ben ik dan nu opeens pate voor Satan ?

Overigens Vraag hoe weet jij nou dat ongelovige warmte missen? Waar is het licht van God dan ? In Tajikistan geloven ze weer wat anders dan in Zuid-Rusland of in India weer wat anders dan in Thailand, ik bedoel zit er dan alleen een straal licht boven de dienaren van God?

Ik geloof liever in echte dingen, dingen die ik ervaar, die ik voel die ik meemaak.

 



An atheist professor of philosophy speaks to his class on the problem science has with God, The Almighty.

He asks one of his new Muslim students to stand and the conversation starts.....



Professor : You are a Muslim, aren't you, son?

Student : Yes, sir.

Prof : So you believe in God?

Student : Absolutely, sir.

Prof : Is God good?

Student : Sure.

Prof : Is God all-powerful?

Student : Yes.

Prof : My brother died of cancer even though he prayed to God to heal him. Most of us would attempt to help others who are ill. But God didn't. How is this God good then? Hmm?

(Student is silent).

Prof : You can't answer, can you? Let's start again, young fella. Is God good?

Student :Yes.

Prof : Is Satan good?

Student : No.

Prof : Where does Satan come from?

Student : From...God...

Prof : That's right. Tell me son, is there evil in this world?

Student : Yes.

Prof : Evil is everywhere, isn't it? And God did make everything.

Correct?


Student : Yes.

Prof : So who created evil?

(Student does not answer).

Prof : Is there sickness? Immorality? Hatred? Ugliness?
All these terrible things exist in the world, don't they?


Student :Yes, sir.

Prof : So, who created them?

(Student has no answer).

Prof : Science says you have 5 senses you use to identify and observe the world around you. Tell me, son...Have you ever seen God?

Student: No, sir.

Prof : Tell us if you have ever heard your God?

Student : No , sir.

Prof : Have you ever felt your God, tasted your God, smelt your God?
Have you ever had any sensory perception of God for that matter?


Student : No, sir. I'm afraid I haven't.

Prof : Yet you still believe in Him?

Student : Yes.

Prof : According to empirical, testable, demonstrable protocol, science says that your GOD doesn't exist. What do you say to that, son?

Student : Nothing. I only have my faith.

Prof : Yes. Faith. And that is the problem science has.

Student : Professor, is there such a thing as heat?

Prof : Yes.

Student : And is there such a thing as cold?

Prof : Yes.

Student : No sir. There isn't.

(The lecture theatre becomes very quiet with this turn of events).

Student : Sir, you can have lots of heat, even more heat, superheat, mega heat, white heat, a little heat or no heat. But we don't have anything called cold. We can hit 458 degrees below zero which is no heat, but we can't go any further after that. There is no such thing as cold. Cold is only a word we use to describe the absence of heat. We cannot measure cold. Heat is energy. Cold is not the opposite of heat, sir, just the absence of it.

(There is pin-drop silence in the lecture theatre).

Student : What about darkness, Professor? Is there such a thing as darkness?

Prof : Yes. What is night if there isn't darkness?

Student : You're wrong again, sir. Darkness is the absence of something.
You can have low light, normal light, bright light, flashing light....But if you
have no light constantly, you have nothing and it's called darkness, isn't it?
In reality, darkness isn't. If it were you would be able to make darkness darker, wouldn't you?


Prof : So what is the point you are making, young man?

Student : Sir, my point is your philosophical premise is flawed.

Prof : Flawed? Can you explain how?

Student : Sir, you are working on the premise of duality.
You argue that there is life and then there is death, a good God and a bad God.
You are viewing the concept of God as something finite, something we can measure. Sir, science can't even explain a thought. It uses electricity and magnetism, but has never seen, much less fully understood either one. To view death as the opposite of life is to be ignorant of the fact that death cannot exist as a substantive thing. Death is not the opposite of life: just the absence of it.
Now tell me, Professor. Do you teach your students that they evolved from a monkey?


Prof : If you are referring to the natural evolutionary process, yes, of course, I do.

Student : Have you ever observed evolution with your own eyes, sir?

(The Professor shakes his head with a smile, beginning to realize where
the argument is going).


Student : Since no one has ever observed the process of evolution at work and cannot even prove that this process is an on-going endeavour, are you not teaching your opinion, sir? Are you not a scientist but a preacher?

(The class is in uproar).

Student : Is there anyone in the class who has ever seen the Professor's brain?

(The class breaks out into laughter).

Student : Is there anyone here who has ever heard the Professor's brain, felt it, touched or smelt it?.....No one appears to have done so. So, according to the established rules of empirical, stable, demonstrablerotocol, science says that you have no brain, sir. With all due respect, sir, how do we then trust your lectures, sir?

(The room is silent. The professor stares at the student, his face unfathomable.)

Prof : I guess you'll have to take them on faith, son.

Student : That is it sir.. The link between man & God is FAITH.

That is all that keeps things moving & alive.


en Allah weet het beste...
Terug naar boven
Malle Pietje Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 21 november 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 97
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Malle Pietje Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 22 november 2004 om 14:06

 

Hallo �Vraag�, als ik jouw goed begrijp is jouw criteria �geloven�? En dan maakt het je niet uit waar je in gelooft, als je maar gelooft? That�s all? 

In eerste instantie geplaatst door Vraag

  Jammer dat forums vaak gebruikt worden als afvalbak.

 

Je bewijst mijn stelling dat een gelovige zich superieur voelt. Een andere mening dan de jouwe is voor de afvalbak. Right?

 

In eerste instantie geplaatst door Vraag

 Waarschijnlijk paarlen voor de zwijnen maar toch 

 

Weer zo�n zelfverheffende zin!

In eerste instantie geplaatst door Vraag

 Ik ben het niet eens met ongelovigen. Ten diepste hangt er aan ongeloof het prijskaartje van eenzaamheid en komt de mens niet tot zijn recht. Hard roepen en redeneren lost dat niet op.

 

Je bent zo vaag Vraag. Wat hard roepen en redeneren bedoel je nou? En waaruit zou moeten blijken dat jij tot je recht gekomen bent en mensen die jouw leer niet aanhangen niet? 

 

In eerste instantie geplaatst door Vraag

 Toeval bestaat het nog dan.
Als je goed kijkt naar de geschiedenis en gebeurtenissen die er hebben plaatsgevonden kun je zien dat de wereld op weg is naar iets. Alleen tijdelijk kan iemand zich verschuilen achter ongeloof. Ook hij kan de realiteit niet ontkomen.
  

Je bent zo vaag Vraag. Kun je niet iets duidelijker zijn? Op weg waar naar toe? En over welke realiteit heb je het?

Terug naar boven
Malle Pietje Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 21 november 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 97
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Malle Pietje Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 22 november 2004 om 14:38

In eerste instantie geplaatst door Abou Jabir

ongelovige = komt uit het niets, gaat naar het niets, en wie uit het niets komt en naar het niets gaat is ook zelf "niets".
 

Hallo Abou Jabir, ik weet niet of je wel beseft wat je precies daar zegt. Je verklaart jouw ongelovige medemens hier minderwaardig! En dat puur en alleen omdat ie jouw geloof niet heeft. Maar waaruit moet nou jouw superioriteit blijken? Wat doet een gelovige als jouw nou beter?  

 

Trouwens, moet je nagaan hoe dom de Arabische immigranten dan wel niet geweest zijn. Zij kwamen uit het iets, gingen naar het niets, en wie uit het iets komt en naar het niets gaat is zelf ook �.

 

Dat is toch een conclusie die uit jouw redenering te trekken valt.

Terug naar boven
Malle Pietje Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 21 november 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 97
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Malle Pietje Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 22 november 2004 om 15:05

In eerste instantie geplaatst door Vraag

Het is jouw keuze.

Nietwaar Vraag. Als er een alwetende god bestaat dan heb ik geen keuze. Al m'n goede of slechte daden waren altijd al bij hem bekend. Dat maakt dat ik geen keuze heb. Misschien dat god mij de vrijheid van keuze geeft, maar hij weet welke er gemaakt gaat worden.

Terug naar boven
Abou Jabir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1813
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abou Jabir Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 22 november 2004 om 15:07

Pietje,

je hebt gelijk wanneer jij zelf mijn woorden een verdraaide uitleg geeft, maar wie zegt je dat ik met "niets" minderwaardig bedoel ? dat maak jij ervan, weet je dat ? 

een ongelovige beweert zelf dat hij uit het niets komt, er is geen sprake van een schepper, en dat hij ook naar het niets gaat, voor hem bestaat geen hiernamaals (eeuwige rust in het graf), en wanneer iets uit het niets komt, en naar het niets gaat, dan wordt dat iets "niets", snap het of snap het niet, mij gaat het niet daarom.

aan jou reacties lees ik een beetje superioriteit in, zeg maar degene die geloven, die geloven in niets, en hen voor vaagheid uitmaken. 

de groeten,

Bezoek dit: http://aboujabir.web-log.nl/
"Wie in Allah en de Laatste Dag gelooft, moet het goede zeggen of zwijgen." {Boekharie & Moeslim}
Terug naar boven
islam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 09 oktober 2003
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2554
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote islam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 22 november 2004 om 15:31

In eerste instantie geplaatst door Vraag

Het is jouw keuze.
Het doet God geen vreugde als mensen niet willen leven in zijn licht.
Als je wist wat je mist zou je er niet zo makkelijk over heenstappen.

Spreek ajb voor jezelf.  Jouw godsdienst hoeft niet mijn ultiem licht te zijn, het blijft immers de JOUWE.  Gr Kim

Met of zonder godsdienst zouden er goede mensen zijn die goede dingen doen en slechte mensen die slechte dingen doen. Maar om goede mensen slechte dingen te laten doen, heb je godsdienst nodig.
Terug naar boven
Malle Pietje Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 21 november 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 97
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Malle Pietje Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 22 november 2004 om 16:47

In eerste instantie geplaatst door Abou Jabir

je hebt gelijk wanneer jij zelf mijn woorden een verdraaide uitleg geeft, maar wie zegt je dat ik met "niets" minderwaardig bedoel ? dat maak jij ervan, weet je dat ? 

Omdat het woord �niets� iets van slechtheid of totale waardeloosheid impliceert. 

In eerste instantie geplaatst door Abou Jabir

een ongelovige beweert zelf dat hij uit het niets komt, er is geen sprake van een schepper, en dat hij ook naar het niets gaat, voor hem bestaat geen hiernamaals (eeuwige rust in het graf), en wanneer iets uit het niets komt, en naar het niets gaat, dan wordt dat iets "niets", snap het of snap het niet, mij gaat het niet daarom.

De zin waar het om gaat is; �ongelovige = komt uit het niets, gaat naar het niets, en wie uit het niets komt en naar het niets gaat is ook zelf "niets" .�  Het is het woordje ZELF waar het omgaat. Je zegt hier eigenlijk �je de wezen van je persoon deugt niet. Of erger nog, 'je bent minder dan stof'. 

Of er sprake van een schepper is weet ik niet. Maar dat boeken als de bijbel of de koran iets met hem vandoen hebben lijkt me zeer onwaarschijnlijk. Het lijkt me veel waarschijnlijker dat als god bestaat hij zich eerder in ons internettijdperk zou openbaren dan bij primitieve analfabete culturen in de oudheid. Nu overtuig je toch in een klap de hele mensheid? Aan iedereen dezelfde boodschap op hetzelfde moment geven zou toch heel veel bloedvergieten in zijn naam voorkomen hebben?

Terug naar boven
marleen Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 17 oktober 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 122
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote marleen Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 23 november 2004 om 01:35
Mmm.. ik wil toch even reageren op deze discussie. Sinds ik mij ben gaan verdiepen voel ik mij van binnen een stuk beter. Ik vind het echt rust in het geloof. Wat je geeft krijg je ook terug. Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt met voordeel. Ik zelf vind mijn leven steeds beter worden en voel mezelf een stuk prettiger. Ik geloof zeker in het Paradijs en wil ook een goede moslima worden om uiteindelijk het paradijs te kunnen betreden.
Terug naar boven
islam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 09 oktober 2003
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2554
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote islam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 23 november 2004 om 13:35

In eerste instantie geplaatst door Vraag


Maar hier mijn reactie :
Hoezo voelen gelovigen zich superieur ?
De omgekeerde wereld ; een gelovige weet dat hij vergeving van God nodig heeft.
Een ongelovige wil niks met God te maken hebben(ik chargeer) en hoezo vergeving, ik behandel toch iedereen goed ?
Wie voelt zich nou superieur ?

Dat heeft toch niets met superioriteit te maken?  Als jij iemand wat verkeerd doet, vraag je vergeving bij je God.  Doet een ongelovige dat, vraagt ie vergeving bij de persoon zelf.  Ik zie het probleem daar dus niet van in en ik weet ook wat ik prefereer.

Gr Kim

Met of zonder godsdienst zouden er goede mensen zijn die goede dingen doen en slechte mensen die slechte dingen doen. Maar om goede mensen slechte dingen te laten doen, heb je godsdienst nodig.
Terug naar boven
islam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 09 oktober 2003
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2554
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote islam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 23 november 2004 om 14:37

Dan vergeet je 1 erg belangrijk ding in je stellingname, nl dat een ongelovige niet in een God gelooft.  En dat jouw geloof in God 'enkel' een geloof is, nl dat van jezelf.  Omdat jij gelooft, wil dat voor anderen niet zeggen dat God bestaat.  En waarom zou je vergeving vragen aan een niet-bestaand iets?  Lijkt dat jou logisch?
Waarom vind je trouwens dat je tekort schiet?  Dat lijkt me erg pessimistisch, leven met het idee dat je nooit goed kan zijn.  Ik weet van mezelf dat ik wel eens fouten maak, maar ook vaak goeie dingen doe, en bekijk mezelf niet als tekortgeschoten tov andere mensen.

Gr Kim

Met of zonder godsdienst zouden er goede mensen zijn die goede dingen doen en slechte mensen die slechte dingen doen. Maar om goede mensen slechte dingen te laten doen, heb je godsdienst nodig.
Terug naar boven
Imaan Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 05 oktober 2003
Online status: Offline
Berichten: 959
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Imaan Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 23 november 2004 om 16:52

Hoi Malle Pietje

Mal ben je zeker niet, maar om een antwoord te geven op je vraag:

Het geloven in Allah Ta'ala,  Zijn engelen, Zijn boeken, Zijn profeten vzmh, Dag des Oordeels en het geloven in de Qadr (het lot), dat zijn voor mij de wezenlijke fundamentele verschillen, waarom ik geloof in Allah Ta'ala en de Islam als mijn religie aanneem.

De beste onder ons zijn degenen die het goede gebieden en het slechte verbieden. Hoogmoedigheid is geen eigenschap van een oprechte moslim. Ik kijk absoluut niet neer op niet-moslims, integendeel, want wanneer je handelt uit hoogmoed, zullen je daden vruchteloos zijn, zowel in dit leven als in het Hiernamaals

Ik hoop hiermee een antwoord te hebben gegeven op je vraag.

Groetjes Imaan

 

Wees eerlijk en rechtvaardig!
Terug naar boven
Malle Pietje Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 21 november 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 97
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Malle Pietje Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 24 november 2004 om 01:27

In eerste instantie geplaatst door marleen

Mmm.. ik wil toch even reageren op deze discussie. Sinds ik mij ben gaan verdiepen voel ik mij van binnen een stuk beter.
 

Alle religi�n geven inwendige vrede. Dus is dat niet een typisch islamitisch iets. Als je morgen katholiek wordt dan gebeurt je hetzelfde� 

In eerste instantie geplaatst door marleen

Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt met voordeel. 
 

 

Wel als de islam werkelijk van onze schepper afkomstig is dan kan het niet anders zijn dan dat het zich van de valse religi�n op een of andere (positieve?) manier moet onderscheiden. Hoe is de vraag�

Terug naar boven
Malle Pietje Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 21 november 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 97
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Malle Pietje Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 24 november 2004 om 05:00

In eerste instantie geplaatst door Vraag

Hai pietje. Ik vind jou mening duidelijk en beschouw deze niet als afval. Een mening droppen en wegrennen zonder op reactie te wachten is forum beschouwen is afvalbak. Maar je komt terug dus... Oei oei ben soms te snel met mijn conclusies. 

Ben ik ook wel eens.

In eerste instantie geplaatst door Vraag

Maar hier mijn reactie : Hoezo voelen gelovigen zich superieur ?
De omgekeerde wereld ; een gelovige weet dat hij vergeving van God nodig heeft.
Een ongelovige wil niks met God te maken hebben(ik chargeer) en hoezo vergeving, ik behandel toch iedereen goed ? Wie voelt zich nou superieur ?

 

Het gaat erom dat gelovigen zich superieur ten opzichte van niet of anders-gelovigen voelen omdat hun god ze verheft. Een god die er overal en tijd voor je is, maakt dat je een van zijn favorieten bent. Een ongelovige helpt ie immers niet, nee erger nog, hij laat die als een baksteen vallen. Hij omschrijft ongelovigen, voor de gelovigen, als brandhout voor hel, de slechtste der schepselen enz.  Maw ongelovigen zijn minderwaardig en de gelovigen zijn superieur.


In eerste instantie geplaatst door Vraag

God wil mensen niet dwingen van hem te houden. Hij wil wel dat zijn schepselen behouden blijven. Hebben mensen geen keuze ?
  

Als er een alwetende god bestaat hebben mensen geen keuzes. Alles is dan voorbestemd. Je draait dan als het ware een programma af waar je niet van kunt afwijken. Slechte mensen als bv Mark Dutroux kunnen er dan niets aan doen dat ze slechte dingen doen. Zij voeren gods wil uit. Je zegt �god wil�. Als god volmaakt is kan hij niets willen. Willen betekend toch onbevredigd of niet-perfect zijn?

Terug naar boven
Malle Pietje Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 21 november 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 97
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Malle Pietje Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 24 november 2004 om 05:56

In eerste instantie geplaatst door Imaan

 De beste onder ons zijn degenen die het goede gebieden en het slechte verbieden. Hoogmoedigheid is geen eigenschap van een oprechte moslim. Ik kijk absoluut niet neer op niet-moslims, integendeel, want wanneer je handelt uit hoogmoed, zullen je daden vruchteloos zijn, zowel in dit leven als in het Hiernamaals

Hallo Imaam, ik ken je verder niet, maar ik vermoed dat jij je vaak onder niet-moslims begeeft en dat je ervaringen met hen zo slecht nog niet zijn. Gemiddeld zal het zo zijn dat ongelovigen jouw niet vaker bestelen, voorliegen, enz, dan je geloofsgenoten. In beide clubs heb je goeie en slechte mensen. Maar dat neemt niet weg dat in de heilige boeken er een enorm onderscheid gemaakt wordt tussen gelovigen en ongelovigen. Brandhout voor de hel, wordt niet bevriend met hen, zij zijn de slechtste der schepselen, zijn enige testen uit de koran mbt de ongelovigen. Als je je aan deze teksten zou houden dan kun je niet anders dan buiten deze maatschappij leven. Je kunt toch niet bevriend zijn met de vijanden van god? Of er aardig tegen doen?

In een islamitisch land is het natuurlijk gemakkelijk om ongelovigen te mijden, er zijn daar zijn immers alleen maar moslims, maar in de westerse wereld zijn deze  �vijanden� all over the place. Sterker nog, je bent voor veel zaken van hen afhankelijk; voeding, kleding, huis huren, auto kopen (of tanken),  enz. Dit maakt dat je wel in harmonie met hen moet leven. Strikt genomen lijkt het me voor een moslim niet mogelijk om in een niet-islamitisch land een islamitisch leven te leiden. Of je doet water bij de wijn met je overtuigingen, of je keert je tegen de maatschappij. Ik vermoed dat het eerste het vaakst voorkomt. De meer principi�le moslim zal voor het tweede kiezen. Dat zijn de gasten waar zowel de �gewone� als de niet-moslims last van hebben. Deze mensen voelen zich zo superieur dat ze menen hun wil aan iedereen op te kunnen opleggen. Zij staan het dichtst bij god! Zij zijn de uitverkorenen! Moord en terreur zijn hun middelen. Alleen als je jezelf heel veel beter voelt dan een ander ga je, en kun je, die ander jouw wil opleggen. Dat is wat ik bedoelde.

Vgr Malle Pietje

Terug naar boven
Imaan Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 05 oktober 2003
Online status: Offline
Berichten: 959
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Imaan Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 24 november 2004 om 09:21

Hoi Malle Pietje,

Eerder heb ik al uitgelegd dat mijn vriendschap met moslims anders is dan vriendschappen met moslims. Ze zijn verschillend, maar dat betekent niet dat ik daardoor me superieur ga voelen. Jij haalt enkele woorden, niet eens gehele verzen aan, en je trekt je conclusies daaruit. Mij zegt het gegeven dat je zo ongenuanceerd reageert, genoeg. Want heeft de profeet vzmh niet gezegd: 'leef in vrede met hen'? Waarom moet ik niet-moslims gaan bestrijden, die mij niet bestrijden, moet ik mijn buurvrouw bestrijden?

De vriendschap met moslims is omwille van Allah Ta'ala, het gaat dieper en het is intenser, maar de vrienschappen met mijn niet-moslimvriendinnen zijn mij ook veel waard, omdat ik hen het beste wens zowel hier op aarde als in het Hiernamaals. Misschien dat enkele vriendinnen van mij, ooit inzien wat de Islam daadwerkelijk voor hen kan gaan betekenen, tot die tijd, blijf ik mijn best doen. Mocht het zover komen, dat een vriendin van mij overlijdt, terwijl ze geen Moslima is, dan zal ik dat accepteren.

Groetjes Imaan

P.S Het kan zijn, dat je iemand lief hebt, die jouw ooit zal bestrijden en het kan zijn dat je iemand haat, waarvan je later gaat houden.

 

Wees eerlijk en rechtvaardig!
Terug naar boven
Herne Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 13 mei 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 370
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Herne Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 24 november 2004 om 13:31

En ben je straks een makkelijke prooi voor de antichrist.
Dit soort dingen zijn de voetstappen van de antichrist die snel dichterbij komt.

VRAAG , zou je dit willen of kunnen toelichten?

Wat is jouw definitie van de antichrist?

Klinkt lekker Engels niet :"Antichrist"?

Terug naar boven
Fi-Sabilillah Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 01 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 379
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Fi-Sabilillah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 24 november 2004 om 15:35

Salamoe Alaikoem wa Rahmatoelahie wa Barakatoe/Hallo

Ik ben hier niet zo goed in maar zal me best doen,

Nou wat ik van Islam heb gekregen is :

Ik weet wie mij God is, ik weet dat ik alleen Hem moet aanbidden geen twijfels, geen verwaring , dus geen 3 in 1 ect of andere zaken

ik weet eindelijk wat mijn doel is, dat ik mijn Heer moet aanbidden tot Al-yaqeen (de dood) mij zal treffen,

zoveel mensen die niet weten wat hun doel is, denkend dat feesten, werken, slapen enz hun doel is verder niets je bent hier zo maar, terwijl Allah( de Verhevene)het ons heeft laten weten:  En IK heb de djin(geesten) en de mensen slechts geschapen om MIJ te aanbidden(Qur'aan 51:56)

ik weet dat ik ALLEEN  verantwoordelijk ben voor mijn daden en niet anderen, dus ik zal moeten boeten voor mijn slechte daden en InshaAllah(Als Allah wil) beloond zal worden voor mijn goede daden,

Ik voel me niet meer dan een andere, geen hoogmoed das niet gepast,

Ik heb een Boek( de Heilige Qur'aan) waarvan ik 10000...% zeker weet dat het van mijn Heer is, genoeg bewijzen, genoeg wonderen te zien.

Mijn relegie is voltooid, geen tegenstrijdingen,

In de Islam heeft de vrouw en de man iedere hun  rechten,  netjes behandeld worden ieder zijn/haar aandeel enz dat is de Wet, maar als mensen zich er niet aan houden dan is dat niet de True Islam

Als ik de gunsten van mijn Heer wil opsommen zal ik nooit een einde vinden..

wa Salamoe Alaikoem wa Rahmatoelahie wa Barakatoe/Hallo

 

 

 

 

 

Allahoe, Allahoe Rabbi la oeshrika bihi shay-an!!!

Terug naar boven
islam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 09 oktober 2003
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2554
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote islam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 24 november 2004 om 15:35

In eerste instantie geplaatst door Vraag



Laat ik je dit vertellen ; ongelovigen zullen altijd een sociologische verklaring zoeken voor dit soort gebeurtenissen.
Ze moeten ook wel want God en Satan vallen buiten hun horizon.

Je kan het ook zo stellen: een ongelovige zoekt verklaringen voor dingen die ie ziet in de wetenschap, een gelovige schrijft het bij voorbaat aan een God toe.  En dan heb je natuurlijk het voordeel dat wetenschap te toetsen is en geloof ... niet.
En eerlijk, dat hele idee van het Goede en het Slechte... Hemel en hel ... blabla ... Voor mij is het Goddelijke neutraal, niet persoonlijk en zeker niet tegenstrijdig met de wetenschap, maar er 1 mee.

Groetjes Kim

Met of zonder godsdienst zouden er goede mensen zijn die goede dingen doen en slechte mensen die slechte dingen doen. Maar om goede mensen slechte dingen te laten doen, heb je godsdienst nodig.
Terug naar boven
 Post Reply Post Reply Pagina  123>

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.109 seconden.