Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Geslagen

 Post Reply Post Reply
Schrijver
Anoniem Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 30 mei 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 8
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Anoniem Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: Geslagen
    Geplaatst op: 02 december 2004 om 09:04

Hallo allemaal,

Ik ben een Nederlands meisje die een Marokkaanse moslim vriend heeft. Zelf heb ik heel erg veel interesse in de Islam en wil ik graag moslim worden. Ik wacht daar nu alleen nog mee, omdat ik er nog niet voor 100% achter sta en omdat ik nog niet 'het' gevoel heb. Ik denk dat ik op een bepaald gevoel wacht, dat mij zegt dat nu het moment gekomen is dat ik me moet bekeren.

Het punt waar ik de grootste problemen mee heb is het slaan van vrouwen. Nu ik dit schrijf, is mijn vriend net weggegaan...nadat hij mij meerdere malen met een stok had geslagen omdat ik volgens hem geen respect voor hem had. We zijn nu bijna 2 jaar samen en het eerste jaar heeft hij me toch wel een paar keer per maand geslagen, omdat ik een te grote mond had. Na een gesprek met zijn vader is dat opgehouden, tot vandaag.

Ik woon op kamers en als ik boodschappen ga doen kijk ik eerst naar de prijzen en dan pas naar het product. Ik moet op mijn geld letten. Mijn vriend vond het respectloos dat ik had gezegd dat hij liga's die ik had gekocht (voor 1,50) niet 's avonds mocht eten, maar alleen mee naar school mocht nemen. Omdat die dingen gewoonweg zo duur zijn. Hij was daar zo boos om geworden en begon te schreeuwen en me te slaan.

Ook praat hij op msn met andere meisjes. Dan zegt hij dat ze een mooie kont hebben, lief zijn etc.

Keurt de Islam dit nou goed?? Ik ben, naar mijn weten, niets dan goed voor hem. Hij kan bij mij altijd rekenen op halal geslacht vlees en ik koop snoep en eten voor hem waar geen gelatine of emulgators inzitten. Wat doe ik dan verkeerd??

Groetjes,
Anoniem

Terug naar boven
Herne Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 13 mei 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 370
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Herne Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 02 december 2004 om 09:09
Anoniem ga naar de polititie en doe aangifte. !!!!
Herne
Terug naar boven
Abou Jabir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1813
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abou Jabir Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 02 december 2004 om 09:16

dat is een psychisch gestoorde iemand, wel raar dat je nog bij hem blijft......

ik zal maar voor de islam kiezen, in plaats van hem....

Bezoek dit: http://aboujabir.web-log.nl/
"Wie in Allah en de Laatste Dag gelooft, moet het goede zeggen of zwijgen." {Boekharie & Moeslim}
Terug naar boven
AmmatoelAziz Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 27 september 2004
Online status: Offline
Berichten: 1676
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote AmmatoelAziz Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 02 december 2004 om 09:16

In de Naam van Allah Meest Barmhartige Meest Genadevolle.

Hoi Anoniem,

Dit gedrag wordt zeker niet goedgekeurd in de Islaam.De beste gelovingen in geloofszaken zijn degenen met het beste gedrag en het beste van hen zijn degenen die zich het beste gedragen tegenover hun vrouwen.

De Profeet vzmh heeft zijn vrouwen nooit geslagen en hij is een voorbeeld voor ons.

Je kunt de site www.moslima.nl eens bezoeken daar staan heel veel verhalen van meisjes net als jij die interesse hebben in de Islaam.

Nou ik hoop voor je dat je vriend inziet dat hij jouw niet zo mag behandelen, ik wens je heel veel sterkte en succes..

Moge Allah swt jouw leiden tot de juiste keuze, Ameen.

Liefs,

AmmatoelAziz

Terug naar boven
Brigitte Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 02 november 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 182
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Brigitte Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 02 december 2004 om 09:25

Hoi Anoniem,

Ik heb net een paar van je andere berichten doorgelezen. Ik weet niet hoe oud (of jong) je bent, maar je na�viteit straalt ervan af, sorry dat ik dit zeg. Ik dacht eerst dat je aan het provoceren was hier op het forum door dit bericht te plaatsen maar naar wat ik in jouw andere berichtjes heb gelezen doe je dat volgens mij dus niet.

Ik weet niet heel veel van de Islam af, maar slaan dat mag nooit, never ever! Als ik jou was zou ik naar iemand toestappen die je echt kan vertrouwen (dus geen vrienden van je vriend). Ga naar je ouders, een vriendin of iets dergelijks. Ten tweede ga van deze knurft af, direct. O ja, en vertel ook tegen zijn ouders waarom je dus van hem afgaat.

Terug naar boven
3abd Arra7maan Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 16 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1017
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote 3abd Arra7maan Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 02 december 2004 om 09:28

Ik denk dat nu het moment voor jou is om je te bekeren. Ga weg bij deze jongen en kies voor islaam.

Veel sterkte inchaAllah,
yahdiek Allah.

Terug naar boven
Anoniem Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 30 mei 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 8
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Anoniem Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 02 december 2004 om 09:36

Hoe doe je dat precies? Je bekeren? Wat komt daar allemaal bij kijken? Ik kan ook nog helemaal niet bidden...ik kan alleen de al-Fatihah (hopelijk goed geschreven).

En ik ben 17 jaar oud, inderdaad na�ef, en heel erg verliefd

Terug naar boven
Abou Jabir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1813
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abou Jabir Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 02 december 2004 om 09:39
In eerste instantie geplaatst door Anoniem

Hoe doe je dat precies? Je bekeren? Wat komt daar allemaal bij kijken? Ik kan ook nog helemaal niet bidden...ik kan alleen de al-Fatihah (hopelijk goed geschreven).

En ik ben 17 jaar oud, inderdaad na�ef, en heel erg verliefd

tip; zoek moslima's (vriendinnen) in de buurt die jou kunnen helpen, er moet een groep meisjes zijn die jou constant willen helpen.

Bezoek dit: http://aboujabir.web-log.nl/
"Wie in Allah en de Laatste Dag gelooft, moet het goede zeggen of zwijgen." {Boekharie & Moeslim}
Terug naar boven
3abd Arra7maan Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 16 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1017
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote 3abd Arra7maan Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 02 december 2004 om 09:51
Misschien dat een zuster op dit forum kan helpen??
Terug naar boven
Brigitte Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 02 november 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 182
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Brigitte Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 02 december 2004 om 10:03

Anoniem,

Je verliefdheid kan ik niet van je wegnemen. Maar je hebt vast wel eens gehoord dat verliefdheid blind maakt en ik weet zeker dat als jij diep nadenkt dit ook bij jou het geval is. Je bekeren tot de Islam is prima, maar geloof me, daar schiet je nu op de korte termijn niets mee op. Je vriend zal je d'r echt niet minder om slaan.

Laat mij je een ding vertellen die vriend van jou zal NOOIT ophouden met jou te slaan. Hoe hard dit ook overkomt: hij respecteert je niet! Hij is erop uit om je te vernederen en je pijn te doen, hij maakt misbruik van je. 

Nogmaals adviseer ik je om naar iemand te gaan die je echt kan vertrouwen, voor mijn part naar een leraar of lerares. Mocht je overigens denken dat dit gedrag van je vriend wel over zal gaan dan kan ik je vast zeggen dat dit NOOIIT over zal gaan, het zal eerder alleen maar erger worden.

Terug naar boven
Noor al-Islaam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 14 juli 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 955
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Noor al-Islaam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 02 december 2004 om 10:08

Macha Allah,

Oegty, ik ben bereid je ergens mee te helpen, maakt niet uit wat!!! Je hebt een goed hart, als ik dit zo lees, kies voor de islaam, en deze jongen deugt niet. uhh dat hij een vriendin heeft is al niet goed!!!

Die kennis op over de islaam, en zie hoe beeldschoon het is, de islaam bahendelt de vrouw met respect, iets wat jij blijkbaar niet krijgt van hem. En ik hoop dat elke broeder begrijpt, een zuster in de islaam:

Diamant: sterk. beeldschoon, zeeeer hoge waarde, ga er met respect om want anders verliest het haar waarde!!!

En voor de broeders

Broeders zijn net de zon: schitterend, zeeeeer belangrijk; de reden van ons levensonderhoud/ bestaan, en heel warm!!!

De islaam kan men vormen tot een ware persoon met noor in zijn/ haar hart. Volg die op en je zult schitteren, met de zegen van Allah.

Nogmaals, ben je opzoek naar iemand die je kan helpen, ik ben er voor je oegty

ma3a salama

Terug naar boven
happylady3113 Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 03 februari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 757
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote happylady3113 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 02 december 2004 om 11:20
Salaam Anoniem,
ik raad je met grote klem aan: GA WEG BIJ DIE GAST! Doe aangifte van mishandeling, dit is echt absoluut fout! Jij hebt een zieke wacko, die geen respect voor je heeft. Geloof me maar, dit is NIETS islamitisch! Die jongen weet niet wat de islam inhoudt.
Je hoeft voor bekeren niets speciaals te doen. Het gaat als allerbelangrijkste om je gevoel. Geloof je in God, geloof je in de EENHEID van God, geloof je in alle boodschappers, waarvan Mohamed de laatste was? Zie je de Koran als het laatste boek wat is neergedaald met Gods boodschap erin?
Als je zover bent, dan ben je al op 90%.
Het gaat niet om wat je kunt, maak je daar maar wat minder druk om.
En vergeet niet, God vraagt ons om respect voor onszelf te hebben, daar hoort ook bij dat je goed voor jezelf zorgt. Dat doe je wat mij betreft op dit moment niet zo goed. Ga alsjeblieft bij die jongen weg.
Verder weet ik niet waar je woont, maar je zou ook kunnen bellen naar een moskee in jouw woonplaats. Ik weet zeker dat er hier een heleboel zusters zijn die je willen helpen!
Ik zal duaa voor je doen, insha Allah komt het goed!!
Salaam happylady
Terug naar boven
salahdin Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 15 december 2003
Locatie: Belgium
Online status: Offline
Berichten: 421
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote salahdin Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 02 december 2004 om 12:24

Salaam,

Ga alstublieft meer kennis opdoen over de Islam, want anders zal hij je blijven misbruiken.

Alhamdoelil'Allah
Terug naar boven
Yassira Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 21 augustus 2004
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 662
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Yassira Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 02 december 2004 om 14:05

Salaam Oe Ehleykoom,

WAT ERG ! dit is een  is een psychisch gestoorde iemand, zoals abou dus al zei ...

Man wat erg voor je ! En zoals onze OEGTY Noor-islaam =) al zei :  Je hebt een goed hart, als ik dit zo lees, kies voor de islaam, en deze jongen deugt niet. uhh dat hij een vriendin heeft is al niet goed!  En jah iets dat "ik" nog vindt ik vindt persoonlijk dat je zeeeeeeer geduldig bent Al-hamdulilah ...

Nog een aantal uitdrukkingen : *Druk elkaar op het hart om vrouwen goed te behandelen*

* De beste voorziening van deze wereld is een goede vrouw*

*Een vrouw is net een diamant die gooi je ook niet zomaar op straat *

En jah voor de mannen denken dat ik ze verwaarloos: "Een man kan niet zonder een vrouw maar een vrouw kan niet zonder een "MAN "

En jah op mijn hulp kan je ook rekenen  ... Als je wat nodig hebt dan Pm je alvast of geef je een seintje ...

 

*Moslima_Y*
*"Inna Llahou ma3a sabirien"*
Terug naar boven
Y4smin Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 20 februari 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 64
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Y4smin Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 02 december 2004 om 15:10

Asalamoe aleikoum wr wb,.

Astagfirullah.... hij heeft het totaal verkeerd begrepen  Moge allah swt hem vergeven en hem leiden insha allah, amien!

Op mij kun je ook rekenen! Je kunt me op dit mail adres toevoegen

?????

(ik ben trouwens zelf ook 17 jaar en van Nederlandse komaf)

Liefs Yasmin

* You Think You Know... But You Have No Idea *
Terug naar boven
tarah Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 16 oktober 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 419
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote tarah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 02 december 2004 om 15:34

Salaam alaikoem,

Hey meiss, ik ben ook 17 en sinds kort ook moslima geworden. Ik zal je met alle plezier helpen. Niet alleen zodat je meer leert over de Islam, maar dat de Islam jou dan ook kan laten zien hoe verkeerd deze jongen voor jou is. Allah heeft het zo nooit bedoeld, daar geloof ik heilig in. Ik hoop echt dat je je ogen zult openen. insha Allah. Als je hulp nodig hebt kun je me toevoegen

Liefs Tarah

Salaam alaikoem.

Terug naar boven
Anoniem Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 30 mei 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 8
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Anoniem Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 03 december 2004 om 05:26

Dank jullie wel allemaal voor de reacties! Ik heb zoveel emailadressen aangeboden gekregen, dat het misschien even duurt voordat je een reactie krijgt. Maar ik wil van iedereen wat leren. Echt waar, heel erg bedankt!!

Liefs

Terug naar boven
nak4life Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 22 april 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 974
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote nak4life Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 03 december 2004 om 05:34
EEN MEDEDELING

Voor de personen die hun e-mail adres zo makkelijk vrij geven.

Niet echt slim. Of je krijgt straks allerlei spam toegestuurd of mensen sturen je andere onzin toe. Doe dit beter via een pm bericht


EINDE MEDEDELING
Terug naar boven
Brigitte Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 02 november 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 182
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Brigitte Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 03 december 2004 om 05:41

In eerste instantie geplaatst door nak4life

EEN MEDEDELING

Voor de personen die hun e-mail adres zo makkelijk vrij geven.

Niet echt slim. Of je krijgt straks allerlei spam toegestuurd of mensen sturen je andere onzin toe. Doe dit beter via een pm bericht


EINDE MEDEDELING

Zoals de waard is, vertrouwt hij zijn gasten

Terug naar boven
nak4life Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 22 april 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 974
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote nak4life Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 03 december 2004 om 05:49
In eerste instantie geplaatst door Brigitte

In eerste instantie geplaatst door nak4life

EEN MEDEDELING Voor de personen die hun e-mail adres zo makkelijk vrij geven. Niet echt slim. Of je krijgt straks allerlei spam toegestuurd of mensen sturen je andere onzin toe. Doe dit beter via een pm bericht EINDE MEDEDELING


Zoals de waard is, vertrouwt hij zijn gasten



Leuk hoor. Ik wil slechts mijn zusters beschermen. Maar ja. jouw opmerking skip ik gewoon.

Terug naar boven
marleen Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 17 oktober 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 122
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote marleen Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 03 december 2004 om 05:50

In eerste instantie geplaatst door nak4life

EEN MEDEDELING

Voor de personen die hun e-mail adres zo makkelijk vrij geven.

Niet echt slim. Of je krijgt straks allerlei spam toegestuurd of mensen sturen je andere onzin toe. Doe dit beter via een pm bericht


EINDE MEDEDELING

Goed dat je het even zegt. Uit goedheid zijn de meeste snel geneigd hun e-mailadressen te geven via het forum, maar veel bedrijven plukken zo de adressen van het internet af.

Terug naar boven
Noor al-Islaam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 14 juli 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 955
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Noor al-Islaam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 03 december 2004 om 07:09

Ja macha Allah aghy,

Djazakaalhu ghairan, ik deed het ook altijd makkelijk, mn e-mail adres weggeven op het forum, maar dat doe ik dus echt niet meer, niet dat ik nare ervaringen heb ofzo, maar ben hihihi bang gemaakt door broeders en zusters op het forum die mij wilde beschermen ook, dus ik doe het zelf ook niet meer.

ma3a salama

Terug naar boven
Y4smin Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 20 februari 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 64
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Y4smin Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 03 december 2004 om 11:56

Asalamoe aleikoum wa rahmatouallahi wa barakatoe,

Ja je hebt gelijk aghie....

Ben misschien te goed van vertrouwen, en was t� enthousiast denk ik  Nu weet ik het (heb het gelijk veranderd )

Djazak allahoe gairan

Wasalamoe aleikoum..

* You Think You Know... But You Have No Idea *
Terug naar boven
Imaan Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 05 oktober 2003
Online status: Offline
Berichten: 959
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Imaan Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 03 december 2004 om 14:37

Hoi Anoniem,

Ik weet niet of je daadwerkelijk naar de meningen van anderen luistert, als men zegt: 'ga bij je vriend weg'. Ik denk en ben ervan overtuigd dat meisjes die daadwerkelijk helemaal verliefd zijn, veel over hebben, zelfs een pak slaag.

Anoniempje, het is toch veel mooier als jullie omwille van Allah Ta'ala van elkaar kunnen houden. Weeg hetgeen af, je vriend die je het aardse biedt, of Allah Ta'ala die je zowel het aardse als het hiernamaals biedt. Ik zou het wel weten, maar jij bent degene die zelf een keuze moet maken.

Imaan

P.S Pak slaag (van je vriend) of toch de zuurstof (=Islam)...

Wees eerlijk en rechtvaardig!
Terug naar boven
Mucahidaniki Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 07 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 7
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Mucahidaniki Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 januari 2005 om 21:15
verlaat je vriend, en ga naar de Islam toe. Wat hij doet is alles behalve Islamitisch.
Terug naar boven
Ruud Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 28 januari 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2716
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Ruud Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 29 januari 2005 om 06:35

A) Weggaan!!! Dit is absoluut geen liefde.

B)Aangifte!!! Ter voorkoming van nog meer slachtoffers.

C)Zie het niet als bekeren,maar een weg tot Allah zoeken.Er is maar 1 poort maar er zijn meerdere wegen.

 

Terug naar boven
Cherub Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 09 november 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 111
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Cherub Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 februari 2005 om 17:57

De Islam staat alleen slaan toe in extreme gevallen van ongehoorzaamheid.(Ja ik vind het absoluut walgelijk maar zo is het nou eenmaal)

Mijn advies voor de volgende keer dat hij je slaat pak het eerste zware voorwerp dat je ziet en sla zijn hoofd in elkaar.

 

 

Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.125 seconden.