Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Women and da�wah

 Post Reply Post Reply
Schrijver
miss layla Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 18 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 807
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote miss layla Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: Women and da�wah
    Geplaatst op: 18 april 2005 om 11:29
Question :

What do you say about calling people to Allaah (da�wah) with regard to women?

Answer :

Praise be to Allaah.  

Women, like men, are obliged to call people to Allaah and to enjoin what is good and forbid what is evil, because the texts of the Qur�aan and Sunnah indicate that, and the words of the scholars clearly state that. So women have to call people to Allaah and enjoin what is good and forbid what is evil, following the guidelines of sharee�ah, just as men are required to do. A woman should not be deterred from calling people to Allaah by feelings of anxiety or lack of patience because of some people looking down on her, insulting her or mocking her. Rather she has to put up with that and be patient. If she thinks that people are mocking her or making fun of her in some way, then she should pay attention to something else, which is that she should be the best example of observing hijaab in front of non-mahram men and avoiding mixing freely. She should be careful to ensure that her da�wah is free of anything reprehensible. If she makes da�wah to men she must do so whilst observing hijaab and without being alone with any non-mahram man. If she makes da�wah to women, she must call them wisely and making sure that her attitude and behaviour is above suspicion so that no one will criticize her or ask, �why doesn�t she start with herself?� She has to keep away from clothing that will distract people, and avoid all kinds of fitnah (temptation) such  as displaying her beauty or speaking in a soft manner, for which she may be criticized. She must take care to call people to Allaah in a manner which will not harm her religious commitment or her reputation. 


Shaykh �Abd al-�Azeez ibn Baaz, al-Fataawa al-Jaami�ah li�l-Mar�ah al-Muslimah, p. 1010. (www.islam-qa.com)
Terug naar boven
miss layla Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 18 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 807
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote miss layla Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 18 april 2005 om 11:30

Assalaam Aleikoem beste zusters,

Doen jullie da'wa buiten jullie eigen gezin?

Wa Aleikoem Salaam

Terug naar boven
AmmatoelAziz Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 27 september 2004
Online status: Offline
Berichten: 1676
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote AmmatoelAziz Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 19 april 2005 om 07:27

In de Naam van Allah de Meest Barmhartige Meest Genadevolle

Aleikoem salaam wr wbr oegtie,

Maschallah wat eenmooi stuk. Djazakie Allah gerian kethiran inschallah.

Ik heb geen gezin :) maar ik heb wel altijd mijn best gedaan om da3wa te verrichten tijdens mijn opleiding Alhamdoelilah. Het is zeer zeker een ni3m van Allah swt en uiteraard probeer je het zo goed en juist te doen. Soms heb ik zusters die zelf dingen vragen en da3wa kan op verschillende manieren. Persoonlijk door met zusters te praten die ergens mee zitten of iets willen vragen. Je kunt ook een mooie  lezing via email of via de post opsturen. D.m.v. een vers uit de Qoraan dat je als smsje stuurt enz maar je intentie moet altijd zuiver, rein en puur zijn. En je doet veel doe3a dat Allah swt je daarbij steunt.

En zelf leer je ook veel van andere zusters en probeer altijd eerts bij jezelf te beginnen voordat je iets uitdraagt want zoals ik ergens las een hadith van tirmidhie Iemand die kennis doorgeeft aan anderen maar het zelf niet in praktijk brengt is als een kaars die geeft licht aan anderen maar brandt zichzelf.

Moge Allah Ta3la ons daarvoor behoeden Gair inschallah. En moge Allah swt onze fouten en tekortkomingen vergeven Allahoema Ameen

Fiamanillah,

wasalamoe3leikoem wr wbr

Liefs AmatoelAziz

O Allaah, sier ons met de schoonheid van Imaan, Leid ons en laat ons een middel van leiding voor anderen zijn, Ameen
Alle lof is voor Allaah Uit Wiens Bevel alle goede daden worden voltooid.
Terug naar boven
miss layla Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 18 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 807
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote miss layla Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 21 april 2005 om 14:27

Assalaam Aleikoem,

Moge Allah (subhnah wa ta'ala) je belonen voor je goede werken en intenties lieve zuster.

Heel mooi om te lezen dat je je er mee bezig houdt en op welke manier je da'wa doet.

Wa Aleikoem Salaam

 

Terug naar boven
miss layla Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 18 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 807
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote miss layla Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 21 april 2005 om 14:31

Onze Dawah

1. Terug te keren naar de Qoraan en de betrouwbare Soennah en deze te volgen, zoals as-sahabah (de metgezellen van de profeet Mohammed ) deze in de praktijk brachten

Allah Soebhanahoe Wa Ta'ala heeft gezegd
 
"En al wie zich verzet tegen de boodschapper en hem tegenspreekt nadat het recht pad duidelijk aan hem is getoond, en een andere weg volgt dan die van de gelovigen, zullen Wij op het pad houden dat hij heeft gekozen, en hem in de Hel branden - wat een afschuwelijke bestemming" (Soerah An-Nisa; Ayah 115) 


2. Het geestelijk en lichamelijk vormen van de moeslims in hun ware dien (religie); hen op te roepen te handelen in overeenstemming met de leringen en regels van de islaam, en zich te sieren met zijn waarden en normen. Dit zal hen verzekeren van het Welbehagen van Allah. Het zal hen geluk brengen en hen verheffen.

3. De moeslims te waarschuwen tegen sjirk (in zijn vele vormen), bid'ah, vreemde denkwijzen en tegen zwakke en verzonnen ahadieth, die de schoonheid en zuiverheid van de islaam hebben aangetast en het vooruitkomen van de moeslims hebben verhinderd.

4. Te strijden voor het terugkrijgen van een islamitisch leven, om een islamitisch maatschappij (oemmah) te vestigen en de Heerschappij van Allah op aarde te laten heersen.

5. Niet-moeslims te informeren over de enige ware dien (religie); de islaam met inbegrip van alle voorgaande punten.

Dit is onze da'wah. We vragen alle moeslims ons te steunen in het uitdragen van deze verantwoordelijkheid die insja Allah, onze oemmah zal verheffen en de eeuwige boodschap van de islaam zal verspreiden.
Terug naar boven
Noor al-Islaam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 14 juli 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 955
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Noor al-Islaam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 21 april 2005 om 14:41

Salaam Aleikum wa rahmatullahi wa barakatoehoe

Persoonlijk vind ik dat als iemand een da3wah uitbrengt, dat die persoon daar wel de kennis over bezit en ook op de juiste manier de kennis kan doorgeven aan anderen.
Zelf geef ik zoveel mogelijk kennis door, zowel als hier op diverse fora's maar ook aan mijn familie.
of het nou tijdens het eten is, als we op de bank zitten of als we op familie/ kennissen bezoek zijn.
Overal proberen dat gene door te geven wat jij weet, maar let wel op dat je zeker bent van wat je doorgeeft, moge Allah ons vergeven voor onze fouten insha Allah.

Want kennis dat stil mee het graf in gaat zal zijn waarde verliezen, dus geef het door :)

Assalaamoe Alaikoem wa rahmatoellah

Terug naar boven
AmmatoelAziz Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 27 september 2004
Online status: Offline
Berichten: 1676
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote AmmatoelAziz Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 22 april 2005 om 10:07
In eerste instantie geplaatst door miss layla

Assalaam Aleikoem,

Moge Allah (subhnah wa ta'ala) je belonen voor je goede werken en intenties lieve zuster.

Heel mooi om te lezen dat je je er mee bezig houdt en op welke manier je da'wa doet.

Wa Aleikoem Salaam

 

In de naam van Allah de Barmhartige de Genadevolle

Aleikoem salaam wr wbr zuster layla :)

Ons allen inschallah, zie het als een geschenk van Allah Meest Verhevene als je zulke dingen mag doen, Alhamdoelilah in het begin laat je wel steken vallen moge Allah swt ons daarvoor vergeven inschallah ya Rabb. Maar op een gegeven moment leer je met de hulp van Allah ta3la om jezelf daarin te ontwikkelen.

Ik had een aantal jaren terug een meisje dat ergens mee zat( persoonlijke problemen) op mijn pad gekregen Alhamdoelilah. Ze was bang dat er later zou blijken dat er toch een hemel en hel zou bestaan, ze geloofde niet. Ik heb haar geadviseerd en wat stukken gegeven over de wonderen van de islaam. Ze zei letterlijk dat ze er niet in geloofde en was ervan overtuigd dat de mensen afstamden van de apen. Een hele discussie waarin je je hoofd helder moet houden soebhanallah, aan het eind van de studie heb ik haar een boekje meegegeven waarin ik allerlei verzen uit de Qoraan had opgeschreven. Ik gaf haar met name "Ayaat Al-koersie" Het boekje was me heel erg dierbaar en ze wou het niet aannemen maar heeft het uiteindelijk toch meegenomen.

2 jaar later kwam ik haar weer tegen nadat ik zo lang geen contact met haar had gehad (d.m.v. ongeldige telefoonnummers) en weet je wat het eerst was wat ze tegen mij zei? Ze omhelsde me en zei: ik ben moslim maschallah ik dankte Allah swt en het gevoel dat toen door me heen ging kan ik echt niet beschijven Allah swt leidt wie Hij swt wil en hij swt laat dwalen wie Hij swt wil, hiermee wil ik zeggen Alle dank gaat uit naar Allah Ta3la en wees blij als jij zo'n kans krijgt om dit puur omwille Van Hem swt te mogen doen Alhamdoelilah

Gair inschallah Moge Allah swt ons leiden en vergeven Allahoema Ameen

FiAmanillah,

wasalamoe3leikoem wr wb Liefs je zuster

O Allaah, sier ons met de schoonheid van Imaan, Leid ons en laat ons een middel van leiding voor anderen zijn, Ameen
Alle lof is voor Allaah Uit Wiens Bevel alle goede daden worden voltooid.
Terug naar boven
AmmatoelAziz Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 27 september 2004
Online status: Offline
Berichten: 1676
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote AmmatoelAziz Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 22 april 2005 om 10:08
In eerste instantie geplaatst door Noor al-Islaam

Salaam Aleikum wa rahmatullahi wa barakatoehoe

Persoonlijk vind ik dat als iemand een da3wah uitbrengt, dat die persoon daar wel de kennis over bezit en ook op de juiste manier de kennis kan doorgeven aan anderen.
Zelf geef ik zoveel mogelijk kennis door, zowel als hier op diverse fora's maar ook aan mijn familie.
of het nou tijdens het eten is, als we op de bank zitten of als we op familie/ kennissen bezoek zijn.
Overal proberen dat gene door te geven wat jij weet, maar let wel op dat je zeker bent van wat je doorgeeft, moge Allah ons vergeven voor onze fouten insha Allah.

Want kennis dat stil mee het graf in gaat zal zijn waarde verliezen, dus geef het door :)

Assalaamoe Alaikoem wa rahmatoellah

 

Macshallah oegtie en Moge Allah ta3la jouw daar rijkelijk voor belonen Ameen

O Allaah, sier ons met de schoonheid van Imaan, Leid ons en laat ons een middel van leiding voor anderen zijn, Ameen
Alle lof is voor Allaah Uit Wiens Bevel alle goede daden worden voltooid.
Terug naar boven
Salafi_Manhadj Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 22 juni 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 38
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Salafi_Manhadj Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 22 juni 2005 om 07:00

De rol van Vrouwen in het maken van Da�wah

Auteur: Shaych �Abdul-Aziez ibn �Abdullaah ibn Baaz


Bron: het boek �Words of Advice Regarding Da�wah van Sheikh �Abdul-Aziez ibn �Abdullaah ibn Baaz�
Oorspronkelijke tekst: Hoofdstuk 30, The role of Women in giving Da�wah
Vertaald door: Amin Abu Abdur-Rahmaan Tap al-Hollandie

Net zoals bij mannen is het een noodzaak dat vrouwen Da�wah maken, het goede gebieden en het slechte verbieden. Dit omdat de teksten van de Nobele Qor�an en de pure Soennah van de Profeet Mohammed (salaallaahoe `alayhie was sallem)  hier op wijzen, en dit is tevens verduidelijkt door de mensen van kennis.

Vandaar dat vrouwen, net zoals mannen, moeten uitnodigen naar Allaah en het goede gebieden en het slechte verbieden door middel van manieren en gedragsregels die staan voorgeschreven in de Sharie'ah. Ze moet het niet toelaten dat de beledigingen en bespottingen van mensen een reden zullen zijn dat ze onrustig en ongeduldig wordt en dat ze zich hierdoor afkeert van het maken van Da�wah. Liever nog, ze moet (proberen) tolerant en geduldig te zijn.

Zelfs als ze het slachtoffer wordt van bespottingen en beledigingen, of als ze door mensen uitgescholden wordt, dan moet ze zorgdragen dat ze kuis blijft en een goed voorbeeld is. Ze moet haar Hiejaab in stand houden voor vreemde mannen en wegblijven van het vrijelijk omgaan (met niet-mahrams).

Ze moet voorzichtig zijn tijdens het maken van da�wah, zodat ze wegblijft van hetgeen verboden voor haar is. Als ze da�wah maakt bij mannen, dan moet ze dat in volle Hiejaab doen, en niet met iemand afgezonderd zitten. Wanneer ze da�wah maakt bij vrouwen, dan moet ze dat doen met wijsheid. Ze moet rechtvaardig, oprecht en puur in haar karakter en in haar gedrag zijn. Dit is omdat (op deze manier) niemand bezwaren tegen haar kan hebben door (middel van) te zeggen: �Waarom begin je niet eerst bij jezelf!�

Een vrouw moet geen kleren dragen die haar schoonheid en haar bekoorlijkheden laten zien, noch moet ze verleidend zijn in haar spreken. Dit is verboden en het veroorzaakt fitnah onder de mensen. Ze moet zich liever concentreren op het maken van da�wah op een manier die haar religie en haar reputatie geen schade berokkend.

De moslim vrouw heeft een hoge status in de Islaam en ze heeft een grote invloed op het leven van elke moslim. Zij heeft de primaire rol in de opvoeding voor het bouwen van een rechtvaardige en pure samenleving, mits zij de leiding van de Qor`aan en de Soennah van de Profeet Mohammed (salaallaahoe `alayhie was sallem)  volgt. Dit vanwege (het feit) dat wanneer men standvastig op deze bronnen blijft, het elke moslim (mannelijk of vrouwelijk) weghoudt van misleiding of dwaling op welke manier dan ook. De misleiding en dwaling van naties komt alleen voor wanneer de Oemmah ver verwijderd is van het pad van Allaah en van wat Zijn Profeten en Boodschappers brachten. De Profeet Mohammed (salaallaahoe `alayhie was sallem)  heeft gezegd:

�Ik heb jullie twee dingen achtergelaten, en als je je aan beide vasthoudt, dan zul je nooit gaan dwalen; het Boek van Allaah en mijn Soennah.�[1]

Het belang van vrouwen als zijnde een moeder, een echtgenote, een zus en als een dochter staat vermeld in de Nobele Qor`aan, zowel als haar rechten, haar verantwoordelijkheden en haar taken. De pure Soennah van Profeet Mohammed (salaallaahoe `alayhie was sallem)  geeft dit nauwgezet weer. Het unieke standpunt van Chadiedjah had een enorme invloed op het kalmeren van de Profeet Mohammed�s (salaallaahoe `alayhie was sallem)  angsten, na zijn eerste ervaring met de Engel Djibriel (`alayhie-Salaam), toen hij voor de eerste keer naar hem toe kwam met de Openbaring in de grot van Hiraa. De Profeet Mohammed (salaallaahoe `alayhie was sallem)  kwam bij haar en trilde van angst en zei:

�Bedek mij, bedek mij, ik vrees voor mijzelf.�

Zij stelde hem gerust, zeggende:

�Wees blij, Allaah zal jou nooit kwaad doen. Jij bent degene die familieleden bezoekt. Je spreekt altijd de waarheid en helpt altijd iedereen. Je geeft aan de armen en bent zeer vrijgevig bij je gasten, en je helpt ze wanneer hen iets ellendigs overkomt.�[2]


[1] Moewatta van Imaam Maalik.

[2] Sahieh al-Boecharie (Engelse vertaling: 1/2-5/nummer 3) en

  Moeslim (Engelse vertaling: 1/96/nummer 301)

Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.125 seconden.