Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Ramadan is morgen

 Post Reply Post Reply Pagina  <12
Schrijver
Ruud Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 28 januari 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2716
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Ruud Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: Ramadan is morgen
    Geplaatst op: 07 oktober 2005 om 09:36
In eerste instantie geplaatst door Raih�n

Hoi Eduard

jij schreef

De hoeveelheid boeken die ik op het gebied van religie heb gelezen loopt in de honderden zo niet duizenden inmiddels.

Ik vind het prima dat je je verdiept en zo veel leest over de islam, maar ik wil daar wel een belangrijke kanttekening bij maken...

Veel boeken zijn geschreven door westerse islamologen, die op hun beurt er (vaak) een eigen mening van de islam op nahouden. Ook zijn er veel boeken geschreven door de achmedia beweging. Deze beweging wordt ook niet erkend door de arabische wereld en hebben ook een eigen visie op de islam.

Ben er dus van bewust dat alles wat je leest niet waar is, of niet op waarheid berust. Er zijn zelfs nederlandse vertalingen van de Koran afgekeurd omdat het geen juiste vertaling zou zijn van het Arabisch.

Dit wil ik je alleen maar meegeven in je honger naar literatuur

groetjes

Raih�n

Er zijn er ook die op waarheid berusten,maar gewoon verworpen worden.Het ligt er ook maar aan wie er naar kijkt.
Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amier Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 oktober 2005 om 09:39

In eerste instantie geplaatst door Eduard

 

Welk niveau? Jouw niveau? Nee daar blijf ik liever niet op steken (ik ben je laagdunkende opmerkingen even zat).

Welke laagdunkende opmerkingen heb je het over? Ik bedoel het niveau van wat er precies in de islam onder"ramadan" wordt verstaan.

Over de rest van je reactie: in de koran wordt wel degelijk gedetailleerd gesproken over het begin en het einde van de ramadan, en over het begin en het einde van het vasten. Er wordt ook duidelijk in gesproken over Mohammed als laatste profeet (dwz de zegel der profeten) en de islam als voltooide godsdienst. Schijnbaar heb je de koran wel gelezen, maar ben je de inhoud meteen weer vergeten.

De ramadan wordt bepaald door de stand van de maan. Ons woord "maand" komt ook van "maan" dus dat zou je bekend in de oren moeten klinken. Daarom kan de ramadan 29 of 30 dagen duren, afhankelijk van het moment waarop de nieuwe maansikkel gespot wordt. Wordt goed uitgelegd in de koran, dus nogmaals, lees dat even na dat scheelt een hoop getyp (dit niveau dus, snappie?)

Jij hebt van Mohammed gehoord van God zelf? Voordat je die naam ergens gelezen had? Masha Allah. Maar eerlijk gezegd geloof ik daar geen fluit van, sorry. Maar goed, niets is onmogelijk natuurlijk.

Ik denk dat het goed zou zijn als we een topic zouden beginnen over de koran en haar boodschap, waar jij je visie in kwijt kunt, ipv dat die visie zo versnipperd over het forum wordt verspreid. Dat veroorzaakt een hoop dubbele teksten, snap je?

E�n ding wil ik nog wel kwijt; je zegt dan het gaat om de inhoud en niet om de vorm. Maar hoe kun je inhoud hebben zonder vorm? Ik gebruik wel eens de volgende vergelijking: de islam is als een kom met water. Het water krijgt de vorm van de kom. Haal je de kom weg (de vorm), dan loopt het water (de inhoud) weg en blijft er niets over. Maar aan alleen een kom zonder water heb je ook niets; dan heb je niets anders dan loze rituelen en tradities zonder inhoud. Water �n kom. Inhoud �n vorm.

Groetjes,

Amier.

� Waarlijk, in het gedenken van God vinden de harten rust. � (Koran 13:28)
Terug naar boven
moslimboy212 Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 23 maart 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 736
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote moslimboy212 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 oktober 2005 om 15:40
In eerste instantie geplaatst door Eduard

In eerste instantie geplaatst door moslimboy212

In eerste instantie geplaatst door Eduard

Begrijp jij telwoorden niet? Dertig dagen zijn dertig dagen hoor en geen 29 dus niks dag "gespijbeld".


jij bent echt traag van berip eh.


ik zal het op een gemakkelijkere manier uitleggen zodat jij het dan MISSCHIEN zult begrijpen.


stel jij gaat solliciteren en je word aangenomen voor een job,je baas zegt dat je eerst een stage moet volgen van 30 dagen ,hij zegt je stage begint van 1 october tot 30 october. dus als jij van 3 october tot 2 november je stage gaat volgen ben je je baan kwijt,dus ook je inkomen, want je was TE LAAT BEGONNEN.



Ik zal het nog makkelijker voor JOU maken: 30 = 30

Maar misschien dat je dit soort elementaire rekenkunde niet beheerst. tss,een goeie die het zegt,men broertje van 8 snapt het en jij niet

man,jij bent echt hopeloos,weet je.

waarom krijg je dit niet in je kopje, HET IS VERPLICHT VOOR EEN MOSLIM OM TIJDENS DE RAMADAN TE VASTEN, DE RAMDAN IS EEN MAAND, KEN JE DAT? ZOALS JANUARI EN FEBRUARI,.... EN HET IS DE BEDOELING DAT WIJ IN DE MAAND RAMADAN VASTEN, DUS DIT HEEFT GEEN ZAK TE MAKE 30=30

 

laa ilaha illalah
Terug naar boven
eduard Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 27 september 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 307
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote eduard Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 11 oktober 2005 om 12:51
Nee het is niet zoals januari en februari, die beginnen namelijk altijd op dezelfde tijd in het jaar, ramadan niet. En ik zie nergens in de koran staan dat het zonde is als je een dag eerder of later begint, dan op de datum die het volgens de verschillende methodes die er bestaan om het begin van de ramadan vast te stellen zou moeten zijn. Dat soort farizeese haarkloverij noemen we hier met een spreekwoord 'roomser dan de paus willen zijn'.
Terug naar boven
postpentacost Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 24 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2164
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote postpentacost Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 11 oktober 2005 om 12:55
In eerste instantie geplaatst door Amier

In eerste instantie geplaatst door Eduard

� Welk niveau? Jouw niveau? Nee daar
blijf ik liever niet op steken (ik ben je laagdunkende opmerkingen even
zat).


<FONT face="Times New Roman, Times, serif" size=3>Welke
laagdunkende opmerkingen heb je het over? Ik bedoel het niveau van wat
er precies in de islam onder"ramadan" wordt verstaan.


<FONT face="Times New Roman" size=3>Over de rest van je reactie:
in de koran wordt wel degelijk gedetailleerd gesproken over het begin en
het einde van de ramadan, en over het begin en het einde van het vasten.
Er wordt ook duidelijk in gesproken over Mohammed als laatste profeet
(dwz de zegel der profeten) en de islam als voltooide godsdienst.
Schijnbaar heb je de koran wel gelezen, maar ben je de inhoud meteen
weer vergeten.


<FONT face="Times New Roman" size=3>De ramadan wordt bepaald
door de stand van de maan. Ons woord "maand" komt ook van "maan"
dus dat zou je bekend in de oren moeten klinken. Daarom kan de
ramadan 29 of 30 dagen duren, afhankelijk van het moment waarop de
nieuwe maansikkel gespot wordt. Wordt goed uitgelegd in de koran, dus
nogmaals, lees dat even na dat scheelt een hoop getyp (dit niveau dus,
snappie?)


<FONT face="Times New Roman" size=3>Jij hebt van Mohammed
gehoord van God zelf? Voordat je die naam ergens gelezen had? Masha
Allah. Maar eerlijk gezegd geloof ik daar geen fluit van, sorry. Maar goed,
niets is onmogelijk natuurlijk.


<FONT face="Times New Roman" size=3>Ik denk dat het goed zou
zijn als we een topic zouden beginnen over de koran en haar boodschap,
waar jij je visie in kwijt kunt, ipv dat die visie zo versnipperd over het
forum wordt verspreid. Dat veroorzaakt een hoop dubbele teksten, snap
je?


<FONT face="Times New Roman" size=3>E�n ding wil ik nog wel kwijt;
je zegt dan het gaat om de inhoud en niet om de vorm. Maar hoe kun je
inhoud hebben zonder vorm? Ik gebruik wel eens de volgende
vergelijking: de islam is als een kom met water. Het water krijgt de vorm
van de kom. Haal je de kom weg (de vorm), dan loopt het water (de
inhoud) weg en blijft er niets over. Maar aan alleen een kom zonder water
heb je ook niets; dan heb je niets anders dan loze rituelen en tradities
zonder inhoud. Water �n kom. Inhoud �n vorm.


<FONT face="Times New Roman" size=3>Groetjes,


<FONT face="Times New Roman" size=3>Amier.



Mag t water ook in een fles of een emmertje?
Terug naar boven
eduard Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 27 september 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 307
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote eduard Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 11 oktober 2005 om 13:05
Mag het ook recht uit de kraan? Mijn moeder vond dat vroeger altijd een vervelende gewoonte van me. Het was niet zoals het hoorde... Maar ik drink het liefst recht uit de kraan/bron. Nooit begrepen waar dat gedoe met kommetjes of glazen goed voor was.
Terug naar boven
Najibsri Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 11 september 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 14
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Najibsri Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 11 oktober 2005 om 13:15

In eerste instantie geplaatst door Eduard

Mag het ook recht uit de kraan? Mijn moeder vond dat vroeger altijd een vervelende gewoonte van me. Het was niet zoals het hoorde... Maar ik drink het liefst recht uit de kraan/bron. Nooit begrepen waar dat gedoe met kommetjes of glazen goed voor was.

 

Zelfs Aurelius had andere middelen nodig om de bron te begrijpen, want hoe zou hij zijn rationaliteit kunnen harmoniseren met het goddelijke?

Najibsri-

Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amier Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 11 oktober 2005 om 14:29

In eerste instantie geplaatst door Eduard

Mag het ook recht uit de kraan? Mijn moeder vond dat vroeger altijd een vervelende gewoonte van me. Het was niet zoals het hoorde... Maar ik drink het liefst recht uit de kraan/bron. Nooit begrepen waar dat gedoe met kommetjes of glazen goed voor was.

Omdat je als mens nu eenmaal de beperkingen hebt die mensen eigen zijn. Mensen hebben vorm nodig, in alles. Zo probeer ik dmv deze woorden vorm te geven aan mijn bedoeling. Wij denken bijvoorbeeld in symbolen om vorm te geven aan de bron erachter. In de mystiek probeert men rechtstreeks met de bron in kontakt te komen, daarom is mystiek volgens mij ook niet in vorm of woorden te vangen. Maar die bron krijgt in je dagelijks handelen de vorm van de kom van bijvoorbeeld je wereldbeeld, je waarden en normen, je levensbeschouwelijke visie etc.

Ik vind het moeilijk mijn bedoeling in deze in woorden te vangen, maar ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel. De beroemde Al Ghazali zei ooit zoiets als: "je kunt duizend boeken lezen over dronkenschap, maar minder weten dan de analfabeet die ��n keer een beker wijn heeft gedronken".

Ik dwaal af.

 

� Waarlijk, in het gedenken van God vinden de harten rust. � (Koran 13:28)
Terug naar boven
eduard Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 27 september 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 307
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote eduard Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 12 oktober 2005 om 05:59
In eerste instantie geplaatst door Najibsri

In eerste instantie geplaatst door Eduard

Mag het ook recht uit de kraan? Mijn moeder vond dat vroeger altijd een vervelende gewoonte van me. Het was niet zoals het hoorde... Maar ik drink het liefst recht uit de kraan/bron. Nooit begrepen waar dat gedoe met kommetjes of glazen goed voor was.



Zelfs Aurelius had andere middelen nodig om de bron te begrijpen, want hoe zou hij zijn rationaliteit kunnen harmoniseren met het goddelijke?


Najibsri-



Zelfs Aurelius? Ik ben Aurelius niet.
Terug naar boven
eduard Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 27 september 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 307
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote eduard Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 12 oktober 2005 om 06:48
In eerste instantie geplaatst door Amier

In eerste instantie geplaatst door Eduard

Mag het ook recht uit de kraan? Mijn moeder vond dat vroeger altijd een vervelende gewoonte van me. Het was niet zoals het hoorde... Maar ik drink het liefst recht uit de kraan/bron. Nooit begrepen waar dat gedoe met kommetjes of glazen goed voor was.


<FONT face="Times New Roman, Times, serif" size=3>Omdat je als mens nu eenmaal de beperkingen hebt die mensen eigen zijn. Mensen hebben vorm nodig, in alles. Zo probeer ik dmv deze woorden vorm te geven aan mijn bedoeling. Wij denken bijvoorbeeld in symbolen om vorm te geven aan de bron erachter. In de mystiek probeert men rechtstreeks met de bron in kontakt te komen, daarom is mystiek volgens mij ook niet in vorm of woorden te vangen. Maar die bron krijgt in je dagelijks handelen de vorm van de kom van bijvoorbeeld je wereldbeeld, je waarden en normen, je levensbeschouwelijke visie etc.


<FONT face="Times New Roman" size=3>Ik vind het moeilijk mijn bedoeling in deze in woorden te vangen, maar ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel. De beroemde Al Ghazali zei ooit zoiets als: "je kunt duizend boeken lezen over dronkenschap, maar minder weten dan de analfabeet die ��n keer een beker wijn heeft gedronken".


<FONT face="Times New Roman" size=3>Ik dwaal af.




Ik begrijp wat je bedoelt. Ik hoop dat je ook begrijpt wat ik bedoel. De mensen hebben de neiging de vorm tot maatstaf te verheffen. Dit is goed te zien in discussies over zaken als de sabbath en ramadan. De vorm verwordt tot doel i.p.v. middel. De mens moet centraal staan niet de vorm (oftwel het dogma en ritueel).
Terug naar boven
postpentacost Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 24 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2164
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote postpentacost Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 12 oktober 2005 om 12:55
In eerste instantie geplaatst door Eduard

Mag het ook recht uit de kraan? Mijn moeder vond dat
vroeger altijd een vervelende gewoonte van me. Het was niet zoals het
hoorde... Maar ik drink het liefst recht uit de kraan/bron. Nooit begrepen
waar dat gedoe met kommetjes of glazen goed voor was.


Heel goed van je moeder ze was natuurlijk bang dat je je zou
verslikken of veel zou morsen op je kleren of de vloer...
Terug naar boven
postpentacost Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 24 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2164
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote postpentacost Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 12 oktober 2005 om 12:57
en zeker weten dat jij inmiddels ook je kommetje hebt...
Terug naar boven
 Post Reply Post Reply Pagina  <12

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.125 seconden.