Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

De Quraan

 Post Reply Post Reply
Schrijver
Rahil Amin Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 07 september 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1624
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Rahil Amin Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: De Quraan
    Geplaatst op: 22 oktober 2005 om 07:12

Asalaam Aleikum beste broeders en zusters,

Hoe is het het beste om de Quraan te lezen? En daarmee bedoel ik in welke houding...zittend op de grond op je gebedskleedje?...moet je richting Mekka zitten...? En oohhh..ja...is het ��n van jullie al gelukt om de Quraan uit te lezen tijdens deze Ramadan?....Ik ben nog maar bij Soerah Al-Araf.....dus heb nog heel wat te lezen InsaALLAH.

Salaam.

Terug naar boven
Martinuzz Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 06 oktober 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 833
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Martinuzz Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 22 oktober 2005 om 07:41

De meest toepasselijke 7ad�th die ik zo gauw het kunnen vinden is de volgende:

http://www.usc.edu/dept/MSA/fundamentals/hadithsunnah/bukhar i/092.sbt.html#009.092.467

of:

http://www.usc.edu/dept/MSA/fundamentals/hadithsunnah/bukhar i/061.sbt.html#006.061.580

Goed hoor, dat je je zo op het lezen hebt toegelegd! En snelheid lijkt me niet zo belangrijk - niettegenstaande dat je naar mijn mening toch al behoorlijk wat gelezen hebt (zeker indachtig het vers hierboven).

"J'ai regard� mon ennemi et je m'y suis vu" (Tiscali)
Terug naar boven
Rahil Amin Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 07 september 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1624
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Rahil Amin Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 22 oktober 2005 om 07:50

Asalaam Aleikum,

Thnx Martinuzz.....ga meteen even de link bekijken. Over het uitlezen of geheel reciteren van de Quraan had de Imam het pas in de moskee tijdens de vrijdagspreek. Hij vertelde dat er in de tijd van de profeet (vzmh) mensen waren die de Quraan elke twee dagen helemaal reciteerden van begin tot eind en anderen het deden in ��n nacht.

Salaam.

Terug naar boven
Martinuzz Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 06 oktober 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 833
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Martinuzz Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 22 oktober 2005 om 08:18
Daarentegen heeft men ook de profeet geciteerd zeggende met zoveel woorden dat 'te snel' ook niet het beste is. Hij zegt dit door te adviseren de Qur'�n niet in minder dan zeven dagen te lezen. Dit kan je (onder andere) terugvinden in Bukh�ri, boek 61 (de laatste link hierboven) en dan 'a7�d�th 572, 573 en 574.
"J'ai regard� mon ennemi et je m'y suis vu" (Tiscali)
Terug naar boven
AmmatoelAziz Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 27 september 2004
Online status: Offline
Berichten: 1676
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote AmmatoelAziz Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 26 oktober 2005 om 07:08
Volgens mij lazen de salaaf de Qoraan in 3 dagen, je mag het niet in minder dan drie dagen lezen las ik laatst, Wa Allahoe A3lem
O Allaah, sier ons met de schoonheid van Imaan, Leid ons en laat ons een middel van leiding voor anderen zijn, Ameen
Alle lof is voor Allaah Uit Wiens Bevel alle goede daden worden voltooid.
Terug naar boven
AmmatoelAziz Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 27 september 2004
Online status: Offline
Berichten: 1676
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote AmmatoelAziz Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 26 oktober 2005 om 07:12
Als de Ramadaan aanbrak trok Az-Zoehrie zich terug van het lezen van
H'adieth
en het zitten met geleerden en wendde zich tot het lezen van de Qor-aan. Als
de
Ramadaan aanbrak, verliet Soefyaan At-Thawrie alle vormen van aanbidding en
concentreerde hij zich op het lezen van de Qor-aan. Ibn Radjab zei: "Het is
afgeraden om de Qor-aan in minder dan 3 dagen te lezen.
Dit is genoemd als
het
gaat om een gewoonte, maar in de betere tijden zoals Ramadaan of betere
plaatsen zoals Mekkah, voor mensen die het betreden en niet behoren tot de
bewoners ervan, dan is het aanbevolen om de Qor-aan veelvuldig te lezen om
de
gelegenheid te benutten van de betere tijd en plaats en dit is de uitspraak
van
Ah'mad, Is-h'aaq en anderen van de imaams.


O Allaah, sier ons met de schoonheid van Imaan, Leid ons en laat ons een middel van leiding voor anderen zijn, Ameen
Alle lof is voor Allaah Uit Wiens Bevel alle goede daden worden voltooid.
Terug naar boven
Martinuzz Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 06 oktober 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 833
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Martinuzz Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 26 oktober 2005 om 07:54

Maar de conclusie blijft dus hetzelfde: 'te snel' lezen is ook niet goed en het strekt tot de aanbeveling om dingen te laten bezinken als je dingen hebt om over na te denken (wat is wat ik afleid uit de eerste link die ik gaf) - en ik kan mij voorstellen dat het afraden van 'te snel' lezen daarmee beargumenteerd is.

Eigenlijk is het allemaal heel logisch. Sommige mensen kunnen een roman diagonaal lezen (de verhaallijn oppakkende door een minimum aan woorden te lezen), maar het zou zinloos zijn om dat met de Qur'�n te doen. Dat is een uiterste natuurlijk, ter illustratie. Maar de boodschap moge duidelijk zijn: het gaat erom dingen in je op te nemen en niet om - als ware het een wedstrijd - in zo weinig mogelijk tijd alle letters te hebben bekeken. En als men aanbelandt bij een moeilijker te begrijpen passage, dan is het beter om het lezen in eerste instantie te stoppen en na te denken over het gelezene, proberen te begrijpen wat er gelezen is. Dat is hoe ik lees wat er staat.

Niet iedereen heeft natuurlijk dezelfde capaciteiten; niet iedereen kan even snel lezen en niet iedereen kan het gelezene even snel begrijpen. Stel je voor dat ik alleen de beschikking zou hebben over een Qur'�n in het Arabisch; mijn Arabisch is niet dermate dat ik het dan in een week zou kunnen lezen. Ik zou het wel kunnen oplezen in een week en ik zou er dan wel wat Arabische woorden van bijleren en wat leesvaardigheid oppikken, maar ik zou het niet serieus gelezen hebben.

"J'ai regard� mon ennemi et je m'y suis vu" (Tiscali)
Terug naar boven
AmmatoelAziz Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 27 september 2004
Online status: Offline
Berichten: 1676
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote AmmatoelAziz Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 26 oktober 2005 om 09:04

Het klopt wel degelijk wat je zegt ik bedoelde meer in die zin van het mag en kan ook binnen 3 dagen. Kijk je hebt mensen die de Qoraan uit het hoofd hebben geleerd en die lezen het vloeiend en dan heb je natuurlijk ook mensen die er wat meer moiete mee hebben ( zoals ik zelf)

Gayr Inscha Allah!

O Allaah, sier ons met de schoonheid van Imaan, Leid ons en laat ons een middel van leiding voor anderen zijn, Ameen
Alle lof is voor Allaah Uit Wiens Bevel alle goede daden worden voltooid.
Terug naar boven
Martinuzz Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 06 oktober 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 833
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Martinuzz Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 26 oktober 2005 om 10:14
Ja, een wijze 7�fiz zonder dyslexie kan het bijvoorbeeld waarschijnlijk veel sneller in zich opnemen dan de meeste anderen.  Wij begrijpen elkaar, geloof ik!
"J'ai regard� mon ennemi et je m'y suis vu" (Tiscali)
Terug naar boven
AmmatoelAziz Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 27 september 2004
Online status: Offline
Berichten: 1676
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote AmmatoelAziz Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 26 oktober 2005 om 10:20
Ha ha ik denk het ook, Ik weet nog de eerste keer dat ik bepaalde soeras ging lezen was ik zooooooo lang bezig maar dat gaat steeds vloeiender hoe vaker ik lees des te beter het gaat, Alhamdulilah
O Allaah, sier ons met de schoonheid van Imaan, Leid ons en laat ons een middel van leiding voor anderen zijn, Ameen
Alle lof is voor Allaah Uit Wiens Bevel alle goede daden worden voltooid.
Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.094 seconden.