Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Bank zonder Riba

 Post Reply Post Reply
Schrijver
AmmatoelAziz Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 27 september 2004
Online status: Offline
Berichten: 1676
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote AmmatoelAziz Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: Bank zonder Riba
    Geplaatst op: 22 mei 2006 om 13:03

Assalamo alaikom warahmato allah wabarakatoho


Bismi allahi arrahman arrahim

Alle lof zij aan Allah en zegeningen en vrede zij met Zijn Boodschapper (Salla Allahoe 3lejhie wa Salaam)

Nieuwsbrief

Beste broeders en zusters,

Op 10 mei 2006 maakt Bilaa-Riba Islamic Finance B.V., de eerste financiele instelling die geheel volgens de regels van de Shariah werkt, zijn intrede in Nederland.

Omdat de toekomst van veel Moslims nu hier ligt, werd het hoog tijd dat ook hun financiele zaken gecontroleerd halal kunnen worden geregeld.

De Islamitische werkwijze van Bilaa-Riba wordt streng gecontroleerd door de Raad van Toezicht, inclusief het renteverbod en de jaarlijkse betaling van 2.5% zakah.

Tevens is het kantoor van Bilaa-Riba geheel Islamitisch georganiseerd: mannen en vrouwen gescheiden!


Om te beginnen introduceert Bilaa-Riba 3 halal beleggersplannen:

1. Bilaa-Riba Kinderplan.
Een unieke manier om met � 1,- per dag een halal kapitaal voor Moslimkinderen op te bouwen.

2. Bilaa-Riba Kapitaalplan.
Met � 1,- per dag een halal kapitaal van � 10.000,- of meer opbouwen om later uw eigen doel te verwezenlijken.

3. Bilaa-Riba Groeiplan. Met een eenmalige inleg uw geld halal laten groeien.


Daarnaast heeft Bilaa-Riba ook andere plannen voor Moslims klaarliggen:

- Personal finance. De manier voor Moslims om renteloos grote aankopen te financieren.
- Eigen huis voor Moslims. Eindelijk een manier om rentevrij een eigen huis te kopen.


In de toekomst zal Bilaa-Riba insha-Allah  nieuwe financiele producten voor Moslims ontwikkelen.



Kijk voor meer informatie op
http://www.bilaa-riba.nl / http://www.promotieplan.nl/



Voor vragen kunt u contact opnemen met het Bilaa-Riba informatiecentrum, telefoon: 071-5247606. Of mail naar
[email protected]



Leiden, 9 mei 2006


Bilaa-Riba Islamic Finance B.V.

Schipholweg 84

2316 XD Leiden

telefoon: 071-5247606

fax: 071-5247607


Financiele omstandigheden kunnen veranderen; Islamitische principes nooit!

O Allaah, sier ons met de schoonheid van Imaan, Leid ons en laat ons een middel van leiding voor anderen zijn, Ameen
Alle lof is voor Allaah Uit Wiens Bevel alle goede daden worden voltooid.
Terug naar boven
muslima5 Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 30 oktober 2005
Online status: Offline
Berichten: 398
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote muslima5 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 22 mei 2006 om 16:41
mooi initiatief. khoop dat t aanslaat inshaAllah!!!jazakAllah voor t plaatsen zuster..
Terug naar boven
malikah Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 23 oktober 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 659
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote malikah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 23 mei 2006 om 04:32

salem aleykoem, ik heb ook folders besteld maar alahu a3lem is dit niet toegestaan. ik ga het vrijdag laten navragen inshaAllah aan shag abu suhaib. dan meld ik hier wat hij er over zegt.

dus w8 even met folders rond te delen!.

wa salem aleykoem.

Terug naar boven
~Zahra~ Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 26 november 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 713
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote ~Zahra~ Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 23 mei 2006 om 12:48

asallam aleikum,

wat is waarschijnlijk niet toegestaan dan?De folders?Deze manier van bankieren?Waarrrr zit het probleem dan?

wa aleikum sallam

Men sluit de ogen van de doden behoedzaam; niet minder behoedzaam moet men de ogen van levenden openen.
Terug naar boven
AmmatoelAziz Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 27 september 2004
Online status: Offline
Berichten: 1676
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote AmmatoelAziz Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 23 mei 2006 om 13:48

In eerste instantie geplaatst door muslima5

mooi initiatief. khoop dat t aanslaat inshaAllah!!!jazakAllah voor t plaatsen zuster..

Wa Antie mien ahlie djazaa oegty,

Malika hoezo kun je geen folders uitdelen? Ik bedoel het is toch een prima initiatief een bank zonder Riba?

gayr Inscha Allah

O Allaah, sier ons met de schoonheid van Imaan, Leid ons en laat ons een middel van leiding voor anderen zijn, Ameen
Alle lof is voor Allaah Uit Wiens Bevel alle goede daden worden voltooid.
Terug naar boven
muslima5 Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 30 oktober 2005
Online status: Offline
Berichten: 398
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote muslima5 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 23 mei 2006 om 15:11
In eerste instantie geplaatst door malikah

salem aleykoem, ik heb ook folders besteld maar alahu a3lem is dit niet toegestaan. ik ga het vrijdag laten navragen inshaAllah aan shag abu suhaib. dan meld ik hier wat hij er over zegt.

dus w8 even met folders rond te delen!.

wa salem aleykoem.

salam alaikum zuster..

vind t goed dat je t gaat vragen, maar begrijp niet waar je het vandaan haalt dat het niet is toegestaan en waarop je dat baseert. t werkt in talrijke islamitische landen. en denk je niet dat voordat zoeits door MOSLIMS is opgericht eerst een geleerde is geraadpleegd?t is goed dat jij tooch voor jezelf een geleerde gaat vragen etc.vragen leiden namelijk tot kennis.kan alleen maar goed zijn. maar je moet niet gehaast zijn met dingen als niet toegestaan te verklaren of dergelijke..tenzij je met degelijke argumenten komt..ik hoop dak je niet gekrenkt heb met mn post.das niet mn bedoeling..vergeef me als t zo overkomt.

wasalamalaikum

Terug naar boven
malikah Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 23 oktober 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 659
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote malikah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 24 mei 2006 om 05:01

salemaleykoem,

zusters : ik zeg ALAHU A3LEM is het niet toegestaan.

voor de rest plakken jullie allemaal dingen er aan die ik niet heb gezecht.

ziemaar:

Zahra~
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 27 november 2003
Geslacht: vrouw
Locatie: Netherlands
Berichten: 703

Status is Offline
Geplaatst op: 23 mei 2006 om 19:48 | IP Genoteerd Rapporteer bericht Quote ~Zahra~

asallam aleikum,

wat is waarschijnlijk niet toegestaan dan?De folders?Deze manier van bankieren?Waarrrr zit het probleem dan?

wa aleikum sallam\

AmmatoelAziz
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 27 september 2004
Geslacht: vrouw
Berichten: 1134

Status is Offline
Geplaatst op: 23 mei 2006 om 20:48 | IP Genoteerd Rapporteer bericht Quote AmmatoelAziz

muslima5 schreef:
mooi initiatief. khoop dat t aanslaat inshaAllah!!!jazakAllah voor t plaatsen zuster..

Wa Antie mien ahlie djazaa oegty,

Malika hoezo kun je geen folders uitdelen? Ik bedoel het is toch een prima initiatief een bank zonder Riba?

gayr Inscha Allah

ik heb DUS vernomen dat een shagh heeft gezecht dat dit niet toegestaan is. omdat er toch een vorm van rente in zou zitten, Wallahu A3lem daarom ga ik het nogmaals na vragen.

en waarom zeg ik even wachten met uitdelen? omdat het versprijden van iets waar je niet 100% zeker van bent of het wel haram of halal is spelen met vuur is. maar goed moet je zelf weten. ieder zijn eigen zonde.

ik heb de folders zoals ik al zei zelf ook besteld. en ze doorgekeken,  maar wie zegt dat deze shagh-en niet van de ahmadiya beweging zijn?enzv.enzv.

muslima5
Groupie
Groupie


Lid geworden: 30 oktober 2005
Geslacht: vrouw
Berichten: 151

Status is Offline
Geplaatst op: 23 mei 2006 om 22:11 | IP Genoteerd Rapporteer bericht Quote muslima5

malikah schreef:

salem aleykoem, ik heb ook folders besteld maar alahu a3lem is dit niet toegestaan. ik ga het vrijdag laten navragen inshaAllah aan shag abu suhaib. dan meld ik hier wat hij er over zegt.

dus w8 even met folders rond te delen!.

wa salem aleykoem.

salam alaikum zuster..

vind t goed dat je t gaat vragen, maar begrijp niet waar je het vandaan haalt dat het niet is toegestaan en waarop je dat baseert. t werkt in talrijke islamitische landen. en denk je niet dat voordat zoeits door MOSLIMS is opgericht eerst een geleerde is geraadpleegd?t is goed dat jij tooch voor jezelf een geleerde gaat vragen etc.vragen leiden namelijk tot kennis.

ik vraag niet alleen kennis voor mezelf, als ik jullie kan behoede voor het plegen van zondes, of het versprijden van haram. dan is mij dit waardiger dan alleen de kennis voor mijzelf te houden.

en de ''nickname'' moslims maakt bij mij allang geen indruk meer helaas.

en misschien is het wel halal dan start ik ook met het uitdelen van folders, wand die liggen al lang bij mij binnen, maar ik wacht wel tot dat ik een serieus antwoord krijg.

wa salemaleykoem.

Terug naar boven
muslima5 Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 30 oktober 2005
Online status: Offline
Berichten: 398
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote muslima5 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 24 mei 2006 om 05:27

salam alaikum

je hebt gelijk op een heleboel punten, maar wat mij wel stoort is dat je "nickname"gebruikt voor de term "moslims".een gevaar heriin is dat je alle moslims over 1 kam scheert. dit is juist wat we tegen moeten gaan als ummah. en ik ga juist bij de term "moslims" uit van het goede en dat ze daadwerkelijk moslim zijn en met juiste intentie.

wasalam

Terug naar boven
taqwaa Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 04 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2036
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote taqwaa Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 24 mei 2006 om 08:43

jazakillahogeeran oegti

 

 

�� ��� �� ������ .. ���� ��� ������ .. ����� ������� ������ .. ���� ����� ����� ������
Terug naar boven
AmmatoelAziz Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 27 september 2004
Online status: Offline
Berichten: 1676
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote AmmatoelAziz Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 24 mei 2006 om 12:20

Assalamoe3leikoem,

 

Malika hoezo reageer je zo heftig? Je geeft aan dat folders uitdelen niet toegestaan is en daarbij zeg je Allah A3lem. Als jij zoiets beweert kom dan ook met een duidelijke en heldere uitleg? Het is natuurlijk wel goed dat je het dan navraagt aan een geleerde maar vind je het niet logischer om te kijken wat de meeste geleerden hierover zeggen met alle respect naar een geleerde toe?

 

Ik heb dit niet zomaar geplaatst zuster, ik heb het gedaan omwille van Allah swt en ik heb een stuk erover op tv gezien waarin een broeder die daar werkzaam is het een en ander heeft uitgelegd over dit initiatief nadat ze Grote Geleerden hierover hebben geraadpleegd.En daarbij zeg je misschien is het wel halal, wat is het nu ben je wel zeker van je zaak? Gayr Inscha Allah.Wat betreft de nickname moslims die gebruiken mensen niet om indruk op jouw of een ander te maken Immers Allah swt kent de intenties van zijn dienaren en dienaressen het Beste en Moge Allah swt ons allen Leiden Allahoema Amien!

 

~7ayaakoem Allah~

 

Wa Assalamoe3leikoem wa ra7matu Allahi wa Barakatuhu

 

O Allaah, sier ons met de schoonheid van Imaan, Leid ons en laat ons een middel van leiding voor anderen zijn, Ameen
Alle lof is voor Allaah Uit Wiens Bevel alle goede daden worden voltooid.
Terug naar boven
~Zahra~ Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 26 november 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 713
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote ~Zahra~ Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 25 mei 2006 om 04:09

als je iets niet zeker weet,had je beter even kunnen wachten met plaatsen.het brengt verwarring met zich mee,en dit is alleen maar speculeren,roddelen dus.

 

Men sluit de ogen van de doden behoedzaam; niet minder behoedzaam moet men de ogen van levenden openen.
Terug naar boven
malikah Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 23 oktober 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 659
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote malikah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 25 mei 2006 om 09:01

oo jullie kunnen werkelijk echt niet lezen. gair inshaAllah, ik reageer niet heftig. ik heb het nooit over gehad dat het uitdelen van de folder haram is. ik heb nu een beetje het gevoel dt ik jullie puur in de weg dsta met wat ik zeg. laat maar doe wat je wilt.

zusters er zijn zo veel shagen, ik benniet zeker van de zaak dat het rente vrij is, of dat het geld dat ze verdienen, halal is. en nu kan je mij op alle punten aanvallen wat ik schrijf. maar jullie lezenniet duidelijk wat ik bedoel en vullenn ogmaals zelf mijn topic verder in.

doe wat je wilt. ieder zijn eigen straf.

 

Terug naar boven
malikah Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 23 oktober 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 659
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote malikah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 25 mei 2006 om 09:07

herhaaaling??:

salemaleykoem,

zusters : ik zeg ALAHU A3LEM is het niet toegestaan. (de manier waarop er geld verkregen word)

 

voor de rest plakken jullie allemaal dingen er aan die ik niet heb gezecht.

ik heb DUS vernomen dat een shagh heeft gezecht dat dit niet toegestaan is. omdat er toch een vorm van rente in zou zitten, Wallahu A3lem daarom ga ik het nogmaals na vragen.

en waarom zeg ik even wachten met uitdelen? omdat het versprijden van iets waar je niet 100% zeker van bent of het wel haram of halal is spelen met vuur is. maar goed moet je zelf weten. ieder zijn eigen zonde.

ik heb de folders zoals ik al zei zelf ook besteld. en ze doorgekeken,  maar wie zegt dat deze shagh-en niet van de ahmadiya beweging zijn?enzv.enzv.

ik vraag niet alleen kennis voor mezelf, als ik jullie kan behoede voor het plegen van zondes, of het versprijden van haram. dan is mij dit waardiger dan alleen de kennis voor mijzelf te houden.

en de ''nickname'' moslims maakt bij mij allang geen indruk meer helaas.

voorbeeld: eet jij een kipburger bij charley chius? nee , maar toch zijn er moslims die zeggen dat het wel halal is.

en misschien is het wel halal dan start ik ook met het uitdelen van folders, wand die liggen al lang bij mij binnen, maar ik wacht wel tot dat ik een serieus antwoord krijg.

wa salemaleykoem.

 

Terug naar boven
AmmatoelAziz Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 27 september 2004
Online status: Offline
Berichten: 1676
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote AmmatoelAziz Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 25 mei 2006 om 10:01

Assalamoe3leikoem zuster,

Als je hebt vernomen van een Scheikh dat het niet is toegestaan omdat er een vorm van riba in zou zitten hoe kun je dat aangeven dat het misschien wel Halal is dat probeer ik te zeggen. Ik ga ervanuit dat als een broeder op tv aangeeft dat zij belangrijke geleerden hebben geraadpleegd voordat ze uberhaupt dit initiatief hebben opgestart dat dat goed zit, tuurlijk dienen wij zelf ook op onderzoek uit te gaan om te kijken of dit wel klopt, en inscha Allah zul jij gauw met je bewijs komen waar jij van overtuigd bent.

En je reageert wel degelijk heftig lees je reacties maar eens na.

Als er moslims zijn die een kipburger eten is dat tussen hen en Allah swt daar kunnen wij niet over oordelen, we kunnen hen enkel( en onszelf) en alleen op een rustige en vriendelijke manier nasi7a geven Inscha Allah.

Moge Allah swt ons allen leiden Allahoema Amien.

Wa Salaamoe3leikoem

 

O Allaah, sier ons met de schoonheid van Imaan, Leid ons en laat ons een middel van leiding voor anderen zijn, Ameen
Alle lof is voor Allaah Uit Wiens Bevel alle goede daden worden voltooid.
Terug naar boven
muslima5 Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 30 oktober 2005
Online status: Offline
Berichten: 398
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote muslima5 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 25 mei 2006 om 10:42

salam zuster

kijk ik vind dat dit een beetje uit de hand gelopen is. ik moet eerlijk zeggen dak jouw reactie ook wel heftig vindt. maar das t risico van virtueel communiceren. je weet niet hoe iemand iets bedoelt. vandaar dat je zorgvuldig moet zijn met je bewoordingen. want niet de inhoud van je post klinkt heftig. absoluut niet maar bewoordingen als: ieder zijn zonde of ieder zijn straf etc etc. dat is wat mij aanzienlijk stoort. jouw intentie is zeker weten inshAllah goed. maar je nodigt iemand niet uit of behoedt hem niet voor iets door zo'n manier.  je kan beter proberen met degelijke bewijzen aan te tonen dat iets fout is en met een vriendelijke ondertoon. jij spreekt in termen van straf en zzonde. das echt een gevaarlijke manier van communiceren. jouw intentie is goed, maar door jouw benadering zou het misschien niet aanslaan. dus nogmaals, de inhoud van jouw post is absoluut niet heftig. je maakt je alleen zorgen etc. maar jouw benadering is iets wat mij in elk geval stoort.

trouwens, Ammatoelaziz zou iets niet zomaar plaatsen als ze enige twijfel over iets heeft of als ze iets niet met zekerheid weet. dat weet ik zeker.

en wat ik bedoelde met dat woord nickname, is dat je nooit maar dan ook nooit kunt oordelen over het moslimzijnde van iemand. punt. thats about it. en de moslims die iets consuemren in de tent waar je het over hebt, zijn molsims die individueel iets consumeren.das hun zaak.tussen hun en Allah swt. ze weten dat als ze iets eten met de kennis dat het haram is, het tussen hun en Allah swt is.ze hebben geen hele achterban die ze kunnen beinvloeden met hen mee te doen. (en er zitten misschien mensen tussen hun die er echt van overtuigd zijn dat het halal is, dus je weet nooit hoe iemands intentie echt is)maar we hebben het nu over een organisatie die weet dat ze miljoenen mensen zouden kunnen aanspreken, dus ik denk dat ze wel enige voorzorgen hebben genomen en zich over deze hele kwetsie met geleerden hebben gebogen.immers, ze hebben het risico om door een fout miljoenen mensenfouten op hun geweten te hebben. dus ja..ik denk wel dat ze met veel geleerden hebben gecomminiceerd.ze hebben een site en telefoonummer, maak daar gebruik van.

verder zuster, probeer ik je absoluut niet aan te vallen. maar ik probeer je alleen duidelijk te maken hoe je overkomt en dat je intentie waarschijnlijk wel erg goed is. jij weet hoe je het bedoelt.maar dat het in een post anders kan overkomen zonder dat je het wilt. als je echt met duidelijke tegenbewijzen en namen kan komen dat dit niet kan, dan zullen wij het natuurlijk op prijs stellen. tot dan toe, heeft het geen zin over iets te discussieren waar nog geen houvast aan is. want je hebt alvast iets gezegd zonder een duidelijk bewijs te hebben. je kon beter wachten totdat je duidelijke bewijzen had. want anders creer je iets anders dan dat je wilde bereieken.de Profeet saws heeft gezegd:"Ik garandeer een huis in het paradijs aan degene die een discussienvermijdt, ook al heeft hij gelijk."(Abou Dawood, sahieh al-Djaami')

en zuster, wij zijn zusters. wij allen bedoelden het goed t.o.v jou.

wasalamalaikum

Terug naar boven
Umm Umarah Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 24 oktober 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 704
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Umm Umarah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 25 mei 2006 om 12:42

.

 

Beschrijving van het paradijs! http://www.freewebs.com/islamiway/beschrijving.htm
Terug naar boven
AmmatoelAziz Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 27 september 2004
Online status: Offline
Berichten: 1676
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote AmmatoelAziz Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 27 mei 2006 om 10:33
Rente:

Definitie: de betekenis van het woord Rente (Riba) in het Arabisch is
vermeerderen, hier mee word bedoeld dat de kapitaal wordt vermeerderd
ongeacht het percentage.
In feite is rente volgens de omschrijving in het dikke van Dale onder het
woord woeker onwettig winst door misbruik van de nood van een ander.

Door de jaren heen heeft het westen zijn visie over het leven veranderd (het
ontstaan van de kapitalistische ideologie) waardoor een andere benaming van
diverse dingen en zaken is ontstaan.

Daarom word er niet meer over woeker gesproken maar over rente zodat
de negatieve aspecten worden uitgesloten om zodoende de mensen te misleiden.

Hukmu sher'ie (het goddelijke oordeel):
Allerlei soorten van rente is absoluut haram (verboden/zondig)

Het bewijs (ed-deliel):
Uit de Heilige Koran: Allah (SWT) heeft gezegd:
"Zij die de woeker verteren zullen alleen maar opstaan zoals hij opstaat die
de door de aanraking van de satan in elkaar geslagen wordt.

Dat komt omdat zij zeiden; handel is gelijk aan woeker. Maar Allah heeft de handel
toegestaan en de woeker verboden. En hij tot wie een aansporing van zijn
Heer komt en er dan mee ophoud, mag houden wat hij al heeft verworven. Zijn
zaak wordt naar Allah verwezen. Maar wie het weer doen, zij zijn het die in
het vuur thuishoren; zij zullen daarin altijd blijven."
(zie vertaling v.d.
betekenis van soerat Al-Bakara: 275)

"Jullie die geloven! Vreest Allah en ziet af van de woeker die nog over
blijft, als jullie gelovig zijn. Als jullie het niet doen, voorziet dan
oorlog van Allah en zijn gezant, maar als jullie berouw hebben, dan mogen
jullie je kapitaal behouden. Doet niemand onrecht aan en onderga geen
onrecht."
(zie vertaling v.d. betekenis van soerat Al-Bakara: 278, 279)

Uit de edelachtige Soennah:
Van Jabir ibnu Abdullah: de boodschapper van Allah heeft gezegd:
"vervloekt is degene die rente (riba) ontvangt en aan anderen geeft en
degene die als getuigen optreden en die genen die het noteert"
(overgeleverd
door Boecharie, Moeslim, Ahmed, Abu davoed, Tirmizie)
Van Abdullah ibnu Mesoed: de Profeet (sav) heeft gezegd "De riba is 73
soorten de allerlichtste is gelijk aan diegene die geslachtsgemeenschap
heeft met zijn moeder"
(overgeleverd door El-Hakim)

Van Abdullahi ibnu Handhala: de boodschapper van Allah heeft gezegd
"iemand
die van ��n Dirhem rente eet terwijl hij dat weet is erger dan het plegen
van zesendertig keer overspel"
(Overgeleverd door Ahmed ibnu Hambel
Et-tabarani)
O Allaah, sier ons met de schoonheid van Imaan, Leid ons en laat ons een middel van leiding voor anderen zijn, Ameen
Alle lof is voor Allaah Uit Wiens Bevel alle goede daden worden voltooid.
Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.141 seconden.