Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Allah of God?

 Post Reply Post Reply Pagina  <123
Schrijver
Testudo Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 03 januari 2007
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 89
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Testudo Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: Allah of God?
    Geplaatst op: 04 mei 2007 om 15:15
In eerste instantie geplaatst door moslima 82

 

doet me denken aan dit stukje:daar word het ook mooi uitgelegd

  http://www.ontdekislam.nl/forum/viewtopic.php?t=13821&st art=0

 

Uitleg:

Allah is een Naam.
God is een zelfstandig naamwoord.

Waarom?

Omdat God ook vrouwelijk kan zijn = Godin......en ook meervoud = Goden.

Vertel mij eens, heb je wel eens in het Arabisch een vrouwelijke naam-vorm gehoort van ALLAH??? [astagfirullahi]
NEE!!!!!!!!
En vertel mij eens is er een meervouds-vorm van de naam van ALLAH???
NEE!!!!!!!!

Dus waar halen de Christenen het vandaan om ALLAH [zoals Jezus dat in de Passion of the Christ ook zegt] een DRIEEENHEID toe te kennen????

Dat kan ook niet, want Allah is de Enige [= Hij die geen dualiteit bezit]

Je kunt onder het woord GOD, vele dingen plaatsen, zoals JHWH, Krishna, Buddha enz....maar geen ALLAH, omdat ALLAH niet een GOD-heid reperesenteert, maar ALLAH zelf.......oeoeoeoeo moeilijk he om te begriijpen, je moet het diep in je voelen om dit te kunnen begrijpen.....als je dit werkelijk wilt bereiken moet je dagelijks de Naam van ALLAH diep in jezelf reciteren....

Om het anders te zeggen:

Arabisch:

ILAAH.........ILAAHAT.........AALIHAT

Aramees:

ALAHA.........ALAHTA.........ALAHEH/ALAHTEH

Hebreeuws:

EEL.........EELAAH.........ELOHIM

Nederlands:

GOD..........GODIN.........GODEN

Dit zijn dus vertalingen van het woord GOD [en afgeleiden daarvan]

Maar NU:

Arabisch:

ALLAH

Aramees:

ALLAH

Hebreeuws:

ALLAH

Nederlands:

ALLAH

Waarom zou God ook niet vrouwlijk kunnen zijn? Ken jij God? Of laat ik het zo zeggen,beschrijf Allah eens... Niemand kent God... Niemand.... En wie beweerd van wel,mag het bewijs laten zien.
Terug naar boven
moslima 82 Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 27 juli 2006
Online status: Offline
Berichten: 919
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote moslima 82 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 04 mei 2007 om 14:21

 

doet me denken aan dit stukje:daar word het ook mooi uitgelegd

  http://www.ontdekislam.nl/forum/viewtopic.php?t=13821&st art=0

 

Uitleg:

Allah is een Naam.
God is een zelfstandig naamwoord.

Waarom?

Omdat God ook vrouwelijk kan zijn = Godin......en ook meervoud = Goden.

Vertel mij eens, heb je wel eens in het Arabisch een vrouwelijke naam-vorm gehoort van ALLAH??? [astagfirullahi]
NEE!!!!!!!!
En vertel mij eens is er een meervouds-vorm van de naam van ALLAH???
NEE!!!!!!!!

Dus waar halen de Christenen het vandaan om ALLAH [zoals Jezus dat in de Passion of the Christ ook zegt] een DRIEEENHEID toe te kennen????

Dat kan ook niet, want Allah is de Enige [= Hij die geen dualiteit bezit]

Je kunt onder het woord GOD, vele dingen plaatsen, zoals JHWH, Krishna, Buddha enz....maar geen ALLAH, omdat ALLAH niet een GOD-heid reperesenteert, maar ALLAH zelf.......oeoeoeoeo moeilijk he om te begriijpen, je moet het diep in je voelen om dit te kunnen begrijpen.....als je dit werkelijk wilt bereiken moet je dagelijks de Naam van ALLAH diep in jezelf reciteren....

Om het anders te zeggen:

Arabisch:

ILAAH.........ILAAHAT.........AALIHAT

Aramees:

ALAHA.........ALAHTA.........ALAHEH/ALAHTEH

Hebreeuws:

EEL.........EELAAH.........ELOHIM

Nederlands:

GOD..........GODIN.........GODEN

Dit zijn dus vertalingen van het woord GOD [en afgeleiden daarvan]

Maar NU:

Arabisch:

ALLAH

Aramees:

ALLAH

Hebreeuws:

ALLAH

Nederlands:

ALLAH

Hulp bij huiselijk geweld voor moslimas!
Terug naar boven
Abdul-Khaliq Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 07 november 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 786
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abdul-Khaliq Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 04 mei 2007 om 12:36

Taalkundige betekenis van het Arabisch woord Allah

Het Arabisch woord 'Allah' kent geen meervoudsvorm en is mannelijk noch vrouwelijk. Etymologisch is het een samentrekking van {al} (lidwoord) en {ilah} (het opperwezen, het wezen dat aanbeden wordt). Het woord Allah is dus gewoon het Arabisch equivalent voor het Nederlandse woord 'God'. Zoals men in het Frans 'Dieu' zegt, of in het Nederlands 'God', zo zegt men in het Hebreeuws 'Yahweh' en in het Arabisch 'Allah'. Is God een andere god dan Dieu? De vraag klinkt absurd, maar ze is van hetzelfde gehalte als de uitdrukking dat Allah een andere god is dan God. 'Allah, de god van de Muslims', betekent precies hetzelfde als 'Dieu, de god van de Muslims', of 'God, de god van de Muslims'. Taalkundig slaat de uitdrukking dus nergens op, maar politiek wordt ze wel gebruikt om een kloof te slaan met Muslims, en hen te degraderen tot mensen die een andere God aanbidden - waarbij uiteraard ge�mpliceerd wordt dat de eigen God beter is.

Wiens God is God (Allah, Yahweh, Dieu, enz.)?

Als men aan Arabisch sprekende Christenen vraagt wie zij aanbidden, zullen zij antwoorden: Allah. De Arabische Bijbel vertaalt God inderdaad als Allah. Voor Muslims is hier meer aan de hand dan een taalkundig gegeven, vermits volgens de Islam Joden, Christenen en Muslims allen in dezelfde Ene God geloven. Het is ook zo dat volgens de Koran iedereen die in God gelooft en deugdelijk handelt, naar de hemel kan gaan, ongeacht de naam van het geloof waartoe men behoort.

Voor mij is dit een zeer heldere uiteenzetting hoe het zit. 

 http://www.flwi.ugent.be/cie/bogaert/bogaert8.htm

Mooie woorden maken nog geen goede daden!
Terug naar boven
DruideHerne Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 24 juni 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 834
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote DruideHerne Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 04 mei 2007 om 12:12

Waarom gebruiken Moslims de naam Jahweh niet?

Of zoals je wil Jahweh Allah.

Allah betekent niet meer dan God , maar wanneer Allah werkelijk dezezelfde is Al Jahweh dan is het vreemd dat die naam niet gebruikt wordt. Omadat Jahweh heeft gezegd dat dit zijn naam is in alle eeuwigheid.

schamen Moslims zich over de Naam van God?

Weet je iets anders wat er mee verwant is.

waarom noemen Moslims Jeshuah Isu?

Jeshuah betekent niets meer of minder dan Genade is uit Jawheh.

Waarom getuigenen Moslims niet opelijk dat Jawheh Allah is ?

 

Terug naar boven
Abdul-Khaliq Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 07 november 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 786
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abdul-Khaliq Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 04 mei 2007 om 06:44
In eerste instantie geplaatst door Fatima2000

Salaam moe alaikom,

Ik heb ooit van Abdel Jabar van de Ven gehoord dat je Allah in het spraakgebruik moet nemen omdat je van het woord God Goden kan maken en dat kennen we niet in islaam.

Alaikom as salaam wa rahmatoh allahi wabarakatoh

Salaam Alaikum,

Klopt helemaal! Tegenover God staat Godin of Goden en het is duidelijk wat de Islam stelt. Allah heeft geen deelgenoten en/of gelijken.

Salaam

 

 

Mooie woorden maken nog geen goede daden!
Terug naar boven
Fatima2000 Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 02 mei 2007
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 7
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Fatima2000 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 04 mei 2007 om 01:12

Salaam moe alaikom,

Ik heb ooit van Abdel Jabar van de Ven gehoord dat je Allah in het spraakgebruik moet nemen omdat je van het woord God Goden kan maken en dat kennen we niet in islaam.

Alaikom as salaam wa rahmatoh allahi wabarakatoh

 

Terug naar boven
DruideHerne Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 24 juni 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 834
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote DruideHerne Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 20 februari 2007 om 09:54

Tja het blijft en moeilijke disussie. Allh is een God Jahweh is een God , Brahma is een God etc.

Spreken we hier over dezelfde God?

zeker is het dat een absolute God enkel een kan zijn. vanuit dit standpunt zou jedus kunnen stellen dat al die Goden dezelfde moeten zijn of at anders een van hen slecht in ware God zijn kan.

De moeilijkheid voor Christenen en Joden ligt erin dat het karakter van de God van Mohamed een ander is dan die van het oude Israel.

bv Allah Jahweh (God jahweh) heeft Jahweh alks eeuwige naam.Allah van Mohamed niet.

Jahweh vind Israel heel belangrijk, Allah niet.

Jahweh heeft naar Eigen zeggen Zonen. Allah niet.

Kunne beiden toch dezelfde zijn?

Hoe dan is natuurlijk de vraag.

 

 

Terug naar boven
Abdul-Khaliq Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 07 november 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 786
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abdul-Khaliq Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 20 februari 2007 om 06:47
In eerste instantie geplaatst door elbygirl

Salaam Alaikum!

Na wat gegoogle vond ik op een site de volgende vraag: Hoe kan ik kiezen tussen islam en christendom?
http://www.digitaledominee.nl/content/viewtopic.php?t=666
Er staan allemaal reacties op van christenen (begrijpelijk als je digitale DOMINEE heet) maar niemand (behalve de dominee...) die vertelt hoe mooi de Islaam is.

Dus...?

Dus...?

Ik zou zeggen, laat diegenen die een beeld heeft die niet strookt met de praktijk een week lang serieus onderstaand portal doornemen. Dat zou voldoende moeten zijn voor de serieus geinteresseerden.

http://islam.startpagina.nl/

Plaats dit als voorbeeld.

http://www.youtube.com/watch?v=wIxIk2Wta58&mode=related& amp; amp; amp;search=

ps. Ik begrijp je titel wel maar hij is een beetje verwarrend. God is Allah en andersom, je kiest in beide gevallen voor dezelfde God, het is alleen een heel ander verhaal of je de laatste openbaringen in de KoraN volgt, verkregen via de profeet Mohammed, vrede zij met hem.

Wa Salaam Alaikum

Mooie woorden maken nog geen goede daden!
Terug naar boven
elbygirl Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 20 februari 2007
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote elbygirl Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 20 februari 2007 om 05:29

Salaam Alaikum!

Na wat gegoogle vond ik op een site de volgende vraag: Hoe kan ik kiezen tussen islam en christendom?
http://www.digitaledominee.nl/content/viewtopic.php?t=666
Er staan allemaal reacties op van christenen (begrijpelijk als je digitale DOMINEE heet) maar niemand (behalve de dominee...) die vertelt hoe mooi de Islaam is.

Dus...?

Terug naar boven
 Post Reply Post Reply Pagina  <123

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.094 seconden.