Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Regels omtrent het inhalen van

 Post Reply Post Reply Pagina  <12
Schrijver
tarah Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 16 oktober 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 419
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote tarah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: Regels omtrent het inhalen van
    Geplaatst op: 26 februari 2005 om 04:13

Allah Subhana wa Ta'ala zou mijn niet vergeven denk ik als ik mijn gebed over zou slaan tenzij ik daar echt een goede reden voor heb, bijv. dat ik lichamelijk niet meer kan door omstandigheden, of omdat ik oprecht berouw toon daarvoor.  Uiteindelijk gaat het erom hoe zwaar je weegschaal met je goede daden weegt. En als je die goed wilt vullen dan zul je toch iets meer moeten doen dan alleen geloven. Jij in tegenstelling bent heel makkelijk wat betreft het geloof denk ik. Vertel eens, denk je dat je in de hemel zult komen?

Terug naar boven
Ruud Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 28 januari 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2716
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Ruud Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 26 februari 2005 om 04:23
In eerste instantie geplaatst door tarah

Allah Subhana wa Ta'ala zou mijn niet vergeven denk ik als ik mijn gebed over zou slaan tenzij ik daar echt een goede reden voor heb, bijv. dat ik lichamelijk niet meer kan door omstandigheden, of omdat ik oprecht berouw toon daarvoor.  Uiteindelijk gaat het erom hoe zwaar je weegschaal met je goede daden weegt. En als je die goed wilt vullen dan zul je toch iets meer moeten doen dan alleen geloven. Jij in tegenstelling bent heel makkelijk wat betreft het geloof denk ik. Vertel eens, denk je dat je in de hemel zult komen?

Die kans is voor mij niet groot.Allah heeft met mij nog een appeltje te schillen.  
Terug naar boven
Anne Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 17 december 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 841
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Anne Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 26 februari 2005 om 04:33
In eerste instantie geplaatst door tarah

En als je die goed wilt vullen dan zul je toch iets meer moeten doen dan alleen geloven.

Ruud, volgens mij ben jij juist heel erg gericht op 'het goede doen' en minder op het 'juiste geloof aanhangen' toch?
Terug naar boven
Ruud Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 28 januari 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2716
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Ruud Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 26 februari 2005 om 04:39

In eerste instantie geplaatst door Anne

In eerste instantie geplaatst door tarah

En als je die goed wilt vullen dan zul je toch iets meer moeten doen dan alleen geloven.

Ruud, volgens mij ben jij juist heel erg gericht op 'het goede doen' en minder op het 'juiste geloof aanhangen' toch?
Ja.....Maar ik draag het gewicht van het verleden wel met me mee.Ik had het niet voor niets over 2 haantjes.

Ken je dit stukje.....

De onwetendheid.....De wetendheid.....En de alwetendheid....

Ik zit in de laatste fase....En in mijn 2 vorige hangt de ballans de verkeerde kant op.Ik heb nog maar een kans en doe mijn best voor de rest.Maw ik doe mijn best om de mensen elkaar te leren begrijpen en samen te brengen,zodat zij mijn pad niet volgen door geweld straks.

Er MOET wederzijds respect komen,anders wint Satan het van de mens.En mensen die niet inzien dat Allah alle mensen gelijk heeft gezet aan elkaar,begaan een grove denkfout.Want er zijn maar 2 soorten mensen zij die slecht zijn en zij die goed zijn.En dat verschil zit hem echt niet in gebed,of het dragen van een hoofddoek of het dragen van een keppeltje of kruisje om je nek.

Terug naar boven
postpentacost Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 24 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2164
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote postpentacost Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 26 februari 2005 om 12:15
In eerste instantie geplaatst door tarah

Allah Subhana wa Ta'ala zou mijn niet vergeven denk
ik als ik mijn gebed over zou slaan tenzij ik daar echt een goede reden
voor heb, bijv. dat ik lichamelijk niet meer kan door omstandigheden, of
omdat ik oprecht berouw toon daarvoor. �Uiteindelijk gaat het erom hoe
zwaar je weegschaal met je goede daden weegt. En als je die goed wilt
vullen dan zul je toch iets meer moeten doen dan alleen geloven. Jij in
tegenstelling bent heel makkelijk�wat betreft�het geloof denk ik. Vertel
eens, denk je dat je in de hemel zult komen?



beste Tarah,
ik heb geen oordeel over mensen die naarstig proberen bepaalde wetten
na te volgen. Ik heb daar zelfs respect voor. En zelf probeer ik dat ook.
Alleen geloof ik niet dat dat genoeg is om ons in het paradijs te brengen.
Ik ben het met je eens dat de westerse cultuur in een aantal opzichten
volkomen ontaard is. Maar in het Victoriaanse tijdperk (toen er zeer
strakke kledingsnormen geldig waren), toen raakten mannen al helemaal
sexueel opgewonden als ze per ongeluk de enkel van een vrouw zagen.
Reken maar dat er veel stiekum gerotsooi was.
Ik heb in het verleden veel gereisd, vooral in Islamitische landen en op
zo'n reis was mijn vrouw eens meegegaan. Ze kleedde zich, rekening
houdend met de normen van die landen, uiterst kuis. Maar als ik met haar
over straat liep, dan werd ze verschillende keren door passerende
mannen aangeraakt op een manier die ik je verder niet wil beschrijven. In
niet -Islamitische landen is dat ons nooit overkomen. Ik heb dus
gesignaleerd dat al te strakke regels alleen maar gefrustreerde mensen
oplevert. Hier ligt misschien ook een verklaring waarom het in onze
cultuur allemaal wat ruimer geworden is, al ben ik het met je eens dat het
behoorlijk doorgeschoten is.
De apostel Paulus leert ons in dat verband dat de wet niet de zonde
beperkt, maar juist activeert. Niet omdat die regel zo slecht is, maar
omdat de mens slecht is. Iedereen weet dat wij van nature overtreders
zijn, niet een enkeling maar iedereen. conclusie; God heeft in zijn
alwetendheid die regels in het leven geroepen, niet om ons te
onderdrukken en te pesten of gehoorzame robotjes te maken, maar
opdat wij juist zouden ontdekken dat wij altijd te kort schieten en
afhankelijk zijn van zijn genade en barmhartigheid. Alleen met dat besef
van ons grote tekort (en met nog een heel belangrijk ander aspect) kan
God iets met ons en onze gebeden aanvaarden.
Ik vind het heel sterk dat je, soms tegen de verdrukking in, je gebeden op
de vastgetelde tijden wilt doen. Daar heb ik ook zo mijn ervaringen mee.
Ik heb daarin ontdekt dat het veel uitmaakt vanuit welke intentie ik daar
aan wil voldoen. Als ik het louter doen om aan een regel te voldoen dan
kom ik er slecht toe en geeft het mij weinig voldoening. Maar als ik een
verlangen heb om in dat gebed God te ontmoeten en me over te geven
aan zijn liefde en barmhartigheid, dan moet ik wel even de knop
omzetten, maar dan kan ik er geen genoeg van krijgen om God te
aanbidden. Op zo'n moment ontdek ik weer eens hoe goed en ruim god
is en wat ik mis als ik verzuim om te bidden.

Tarah, er is een kloof tussen Moslims en christenen en dat heeft vooral te
maken met de vraag wie Jezus is. Verder is er veel dat wij mensen
gemeen hebben en juist die herkenning brengt ons dichter bij elkaar.
Terug naar boven
tarah Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 16 oktober 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 419
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote tarah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 26 februari 2005 om 12:34
Ik zeg ook niet dat alleen het gebed al voldoende is om in het Paradijs te komen. Volgens mij begrijpen jullie mij verkeerd. Het gebed is gewoon een van de dingen die jou de weg naar het Paradijs vergemakkelijken. En ook geduld, en vriendelijkheid tegen anderen delen daarin mee. En ook het bedekken van het lichaam delen daarin mee. Alle regels die Allah Subhana wa Ta'ala ons gegeven heeft delen daarin mee. Hij heeft ons niet voor niks die boeken gestuurd. Wat was het nut van al die profeten die door barre tijden zijn gegaan? Zodat wij dan daarna maar even schijt moesten hebben aan die regels en gewoon doen wat we zelf het liefste willen? Zo zie ik het niet, sorry...
Ik geloof in Allah Subhana wa Ta'ala zoals een blinde in de zon gelooft. Niet omdat hij hem ziet, maar omdat hij hem voelt..
Terug naar boven
postpentacost Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 24 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2164
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote postpentacost Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 26 februari 2005 om 14:41
Ik denk dat je helemaal gelijk hebt, want ik proef zuivere intentie. de
regel die je onder je postings hebt staan spreekt voor zich. Maar we
moeten wel doen wat we zelf willen, zolang dat het verlangen is om op te
gaan in die zon, die we meer voelen dan zien. Regels hebben pas het
beoogde effect als ze in ons hart geschreven staan en niet alleen in een
boek; al is dat boek nog zo heilig. Als we met God leven, dan doen we
haast vanzelf wat naar zijn wil is, omdat God ons daar dan ook van
binnen uit in leidt en de kracht voor geeft.
Terug naar boven
tarah Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 16 oktober 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 419
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote tarah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 27 februari 2005 om 15:09

Daar heb je helemaal gelijk ik. Maar toch zullen er ook dan nog steeds momenten zijn wanneer de duivel op je schouder komt zitten en je slechte dingen in gaat fluisteren. Zo van nee Thara ga maar gewoon lekker tv kijken, het gebed kan je wel een keertje overslaan. Of als ik kwaad raak op iemand, en ik mezelf vergeet te vermanen en niet geduldig kan blijven. In zulke gevallen doe je wel wat je zelf wilt, en daar moet je tegen vechten. Want je weet zelf dat het beter is om het gebed te verrichten dan die nutteloze film te kijken, en je weet dat het beter is om geduldig te blijven wanneer iemand je mateloos irriteert dan dat je al je agressie op diegene stort. Dat is eigenlijk wat ik probeer te zeggen. Perfect kun je niet zijn, maar je kunt er altijd naar streven, in ieder geval proberen snappie? :)

Groetjes Thara

Ik geloof in Allah Subhana wa Ta'ala zoals een blinde in de zon gelooft. Niet omdat hij hem ziet, maar omdat hij hem voelt..
Terug naar boven
postpentacost Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 24 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2164
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote postpentacost Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 27 februari 2005 om 16:00
Ik snap. ken die strijd zelf ook wel en verlies m ook nogal eens. Laat
liever een sterker Persoon voor me strijden.
maar Allah is vol vergeving en erbarmen; toch?
16 Want God had de wereld zo lief dat hij zijn enige Zoon heeft gegeven, opdat iedereen die in hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft.(Johannes 3,16)
Terug naar boven
tarah Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 16 oktober 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 419
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote tarah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 28 februari 2005 om 13:13

Jah, dat klopt ook. En als je oprecht berouw toont dan zal Allah Subhana wa Ta'ala je daar ook wel voor vergeven, maar eens houdt het op snap je. Je kunt het niet te bont maken. En wij mensen maken heel veel zondes op een dag. Moet je maar eens goed bij stil staan wat je allemaal slecht doet op een dag. Maar goed, wat ik probeer te zeggen is... Dat Allah Subhana wa Ta'ala zo Barmhartig en Meest Vergevingsgezind is, is voor mij geen excuus om dan maar laks om te gaan met Zijn regels...

Groetjes Thara

Ik geloof in Allah Subhana wa Ta'ala zoals een blinde in de zon gelooft. Niet omdat hij hem ziet, maar omdat hij hem voelt..
Terug naar boven
postpentacost Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 24 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2164
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote postpentacost Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 28 februari 2005 om 17:01
Weten we zeker dat al de regels die we leren de regels zijn die Allah ons
gegeven heeft? Staan er niet minder regels in de Koran dan dat er
voorgeschreven zijn? Veel religieuze regels worden gewoon door mensen
bedacht. en ik zeg maar; hoe meer regels hoe meer zondes.
16 Want God had de wereld zo lief dat hij zijn enige Zoon heeft gegeven, opdat iedereen die in hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft.(Johannes 3,16)
Terug naar boven
miss layla Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 18 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 807
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote miss layla Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 28 februari 2005 om 17:15

Ik zou zeggen (en ik zeg) noem een voorbeeld..

Terug naar boven
postpentacost Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 24 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2164
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote postpentacost Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 28 februari 2005 om 17:56
zover ik weet zijn er veel regels waaraan moslims zich moeten/willen
houden, die niet duidelijk zo in de koran staan, bijvoorbeeld over de
burkah en over moslims die bijvoorbeeld christen worden of over de
manier van bidden en de tijden en lengtes van gebeden enz. In het
christendom bestaan ook heel veel regels die niet zo door Jezus
opgedragen zijn, maar die mensen toch moeten naleven.
16 Want God had de wereld zo lief dat hij zijn enige Zoon heeft gegeven, opdat iedereen die in hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft.(Johannes 3,16)
Terug naar boven
Anne Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 17 december 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 841
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Anne Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 01 maart 2005 om 12:33
Ik volgde de discussie over regels tussen tarah en postpentacost en ik lees net iets in de krant wat hier precies op aansluit.

De Islam is net als het Jodendom een orthopraxie: het biedt heil via gedragsregels. De Islam kent geen erfzonde en dus ook geen verlossing. God zendt zijn profeten niet om de mensheid te verlossen maar om haar op te voeden door het openbaren van door God voorgeschreven gedragsregels. In het navolgen van die regels zit het heil.

Het Christendom, in welke versie dan ook, is daarentegen een orthodoxie: het gaat om de juiste manier van geloven. Het preekt van verlossing van zonden, met name de erfzonde, waarvoor Jezus als ge�ncarneerde God op aarde verscheen zodat door zijn verlossende kruisdood degenen die in hem geloven toegang hebben tot het hiernamaals.

Dit is een fundamenteel verschil en ook de oorzaak van onbegrip over en weer: christenen en westerlingen zien de Islam als een orthodoxie en denken dat er discussie over het geloof mogelijk is. Dat is niet zo. Regels van God zijn regels van God.
Terug naar boven
miss layla Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 18 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 807
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote miss layla Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 01 maart 2005 om 14:03

In eerste instantie geplaatst door postpentacost

zover ik weet zijn er veel regels waaraan moslims zich moeten/willen
houden, die niet duidelijk zo in de koran staan, bijvoorbeeld over de
burkah en over moslims die bijvoorbeeld christen worden of over de
manier van bidden en de tijden en lengtes van gebeden enz. In het
christendom bestaan ook heel veel regels die niet zo door Jezus
opgedragen zijn, maar die mensen toch moeten naleven.

Als je een moslim bent betekent dat dat je volgend de Koran en de Sunnah moet leven. Een burkah dragen is volgens de sunnah, omdat de vrouwen vd Profeet (vzmh) ook hun gezichten verborgen voor andere mannen. Dus wij leven niet uitsluitend volgens de Koran.

Terug naar boven
tarah Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 16 oktober 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 419
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote tarah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 02 maart 2005 om 14:34

In eerste instantie geplaatst door Anne

Ik volgde de discussie over regels tussen tarah en postpentacost en ik lees net iets in de krant wat hier precies op aansluit.

De Islam is net als het Jodendom een orthopraxie: het biedt heil via gedragsregels. De Islam kent geen erfzonde en dus ook geen verlossing. God zendt zijn profeten niet om de mensheid te verlossen maar om haar op te voeden door het openbaren van door God voorgeschreven gedragsregels. In het navolgen van die regels zit het heil.

Het Christendom, in welke versie dan ook, is daarentegen een orthodoxie: het gaat om de juiste manier van geloven. Het preekt van verlossing van zonden, met name de erfzonde, waarvoor Jezus als ge�ncarneerde God op aarde verscheen zodat door zijn verlossende kruisdood degenen die in hem geloven toegang hebben tot het hiernamaals.

Dit is een fundamenteel verschil en ook de oorzaak van onbegrip over en weer: christenen en westerlingen zien de Islam als een orthodoxie en denken dat er discussie over het geloof mogelijk is. Dat is niet zo. Regels van God zijn regels van God.

Hallo Anne,

Ik vind niet dat dat artikel totaal uit waarheid bestaat. Het is wel zo dat de Islaam meer aandacht besteed aan de regels van God dan het Christendom, maar dat wil niet zeggen dat wij niet verlost willen worden. Voor ons betekent die verlossing net zoveel als voor een Christen, voor mij tenminste wel. De verlossing is juist de reden dat wij de regels van Allah volgen. Het verschil is dus dat moslims meer waarde hechten aan de regels van Allah Subhana wa Ta'ala dan dat christenen dat doen. Ik vind dit niet een slecht iets. Ik vind ook wel dat de Islaam en het Jodendom nogal negatief worden beschreven in dit artikel. Waarschijnlijk door een christen geschreven.  Maar dat maakt niet uit natuurlijk, iedereen zijn eigen mening.

Liefs Thara

Ik geloof in Allah Subhana wa Ta'ala zoals een blinde in de zon gelooft. Niet omdat hij hem ziet, maar omdat hij hem voelt..
Terug naar boven
Anne Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 17 december 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 841
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Anne Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 02 maart 2005 om 14:56
Het stond wel in een niet-christelijke krant he.
Ik heb het misschien niet goed verwoord toen ik zei: 'dus ook geen verlossing'. Volgens Moslims is er geen erfzonde, dus ook niet zo'n gebondenheid aan het kwaad. Christenen geloven dat we allemaal vast zitten aan het kwaad, dus dat we daarvan verlost moeten worden. Deze verlossing is essentieel. De hele bijbel is daarop gericht, vanaf genesis al. Het verschil tussen leven en dood is volgens ons dat je die verlossing aanpakt. Volgens Moslims is dat niet het essentiele, maar geloof in Allah, zijn profeten en de regels volgen die hij opdraagt.
Terug naar boven
 Post Reply Post Reply Pagina  <12

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.109 seconden.