Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Zwijgen is goud!

 Post Reply Post Reply
Schrijver
Abou Jabir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1813
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abou Jabir Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: Zwijgen is goud!
    Geplaatst op: 05 maart 2005 om 17:38

Assalamoe alykoem,

Zwijgen is Goud!

"Als praten zilver is, dan is zwijgen goud!", een fraaie gezegde uitgesproken door de wijze man Loeqman, gericht aan zijn geliefde zoon, toen hij hem een raad gaf. Zonder twijfel is dit een uitmuntende raad, als de mensen het na zullen komen, zullen ze zelf de rust vinden, en anderen de rust bezorgen.

Merk je niet dat het gevaar van de tong zo groot is, ondanks zijn kleine vorm ? En niemand zal de kwaad van zijn tong ontlopen, behalve degene die deze vast bindt met de islamitische regels. Zo zal deze de eigenaar ervan beschermen tegen allerlei angstige oorzaken.

Echter, wie zijn tong de vrijheid geeft, en niet waakzaam is op wat hij uitkraamt, zal de duivel hem meesleuren naar allerlei paden van onheil en zal met hem hand in hand wandelen tot de rand van een ravijn, dat met hem in het vuur van de Hel stort.

Mo'ad ibn Djabal (Allah's welbehagen zij met hem) heeft gezegd: ' Ik zei: O, boodschapper van Allah! Noem me eens een handeling waardoor ik in de hemel terecht zal komen en die me weg zal houden van het vuur van de hel'. Hij zei: ' je hebt me iets belangrijks gevraagd en toch is het zo dat het voor iedereen een eenvoudig te realiseren zaak kan zijn als Allah het je maar gemakkelijk maakt. Je moet Allah aanbidden en niemand en niets anders dan Hem. Je moet de gebeden verrichten. Je moet de zakat betalen. Je moet in de maand Ramadan vasten en je moet de bedevaart naar het huis maken.'
Toen zij hij: ' Zal ik je de deuren naar het goede eens laten zien? Vasten is een schild. Liefdadigheid blust de zonden, zoals vuur door water wordt uitgedoofd. En dan is er iemands gebed in het holst van de nacht'.
Hierna reciteerde hij dit : 'zij mijden hun bed en roepen hun Heer vol vrees en hoop aan. En zij geven weg wat Wij aan hen gegeven hebben. Niemand weet welke vreugde voor hun ogen verborgen is als beloning voor wat zij hebben gedaan'.
Vervolgens zei hij: ' zal ik je over de hoofdzaak, de steunpilaar en het hoogtepunt van dit alles vertellen?' Ik zei: ' ja, graag, o boodschapper van Allah'. Hij zei: ' DE hoofdzaak is de islam, de steunpilaar is het gebed en het hoogtepunt van dit alles is de djihad.'
Verder zei hij: ' zal ik je vertellen hoe je dit alles kunt beheersen?' Ik zei: 'o, ja boodschapper van Allah', en toen pakte hij zijn tong beet en zei: 'beheers dit!' Ik zei: ' O, profeet van Allah, zullen we beoordeeld worden in verband met wat we zeggen?' Hij zei: 'Had je moeder je maar verloren Mo'ad! Waardoor zouden de mensen anders op hun gezicht (andere versie: op hun neus) in het hellevuur tuimelen als het niet de oogst was van wat ze met hun tongen hebben gezaaid'?'
Overgeleverd door Tiermidie.

Allah zegt in soerat Qaf aya 18: Er is geen woord dat hij uit, of aan zijn zijde bevindt zicht een waker (een engel) Die gereed is.

De boodschapper van Allah (vrede zij met hem) heeft ook gezegd: "De dienaar spreekt woorden die Allah genoegen doen en daardoor komt hij in de positie dat Allah hem vele niveaus verheft. En de dienaar spreekt woorden waar Allah niet van houdt, waardoor hij niet in een goede positie komt en in het Hellevuur gegooid wordt."
Overgeleverd door Boekharie

ook zei de profeet (vrede zij met hem): "Wie in Allah en de Laatste Dag gelooft, laat hem goed spreken of anders zwijgen."
Overgeleverd door Boekharie en Moeslim

Abu Moosaa Al-Ash'aree zei:
" Ik zei, O Boodschapper van Allaah, welke van de Moslims is de beste? Hij zei: " Degene waarvan zijn tong en hand de moslims veilig zijn.."
Overgeleverd door Boekharie en Moeslim

Abou Ishaak Al Farazi zei: Ibrahiem Ibn Adham was een onspraakzame man, en zijn zwijgmomenten waren lang van tijd. Op een dag zei ik: "zal goed zijn als je wat zegt". Hij zei: "Woorden die je uit hebben vier gezichten:

Het eerste is dat je hoopt op de voordelen van de woorden die je wilt uiten, en vreest de nadelen ervan. Het veiligste is dat je die woorden laat.

Het tweede is dat je niet hoopt op de voordelen van de woorden die je wilt uiten, noch de nadelen ervan vreest. Als je slim bent , zal je deze woorden niet uiten, om je energie te besparen en je tong geen vermoeidheid te bezorgen.

Het derde is dat je niet hoopt op de voordelen van de woorden die je wilt uiten, maar wel de nadelen ervan vreest. Een wijze zal deze woorden op zijn minst niet uiten.

Het vierde is dat je hoopt op de voordelen van de woorden die je wilt uiten, en de nadelen niet vreest. Deze woorden zal je moeten verspreiden, want er zal veel goeds in zitten.

Khalaf Ibn Tamiem zei tegen Abou Ishaak: "Ik zie dat Hij (Ibrahiem Ibn Adham) drie kwart van het gepraat heeft laten vallen". Abou Ishaak zei: "Ja !"

En als laatst de woorden van de dichter:

het zwijgen is versiering, de stilte is veiligheid **** En als je praat, laat het dan niet te veel worden

als je ��n keer de spijt krijgt over het zwijgen **** Heb dan meer spijt over het praten

vertaald uit het Arabisch www.islamweb.net

door Abou Jabir,

wassalamoe alykoem,

Bezoek dit: http://aboujabir.web-log.nl/
"Wie in Allah en de Laatste Dag gelooft, moet het goede zeggen of zwijgen." {Boekharie & Moeslim}
Terug naar boven
postpentacost Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 24 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2164
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote postpentacost Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 05 maart 2005 om 19:48
Aboe Jabir,

ik garandeer niet dat het echt gebeurd is, maar de volgende anecdote
speelde in een trappistenklooster in Vlaanderen.
Trappistenmonniken hebben heel strenge leefregels; de algemene
monnikenregel: gelofte van armoede (geen bezit), van kuisheid (geen
sex), en van absolute gehoorzaamheid aan de abt (de baas van de
monniken). Trappisten hebben bovendien de regel van zwijgzaamheid. Ze
mogen niet spreken, behalve bij hoge uitzondering.
De monniken baden veel en werkten hard en de lucht was vol
onuitgesproken gedachten... Maar eens in het jaar was er een
plaatselijk mosselfeest dat ook in het klooster gevierd werd. En de abt,
een schappelijk man, vond dat de broeders (want zo noemen monniken
elkaar) zo goed hun best deden, dat hij toestond dat voortaan op die ene
dag per jaar 1 monnik iets heel kort bij de maaltijd mocht zeggen.
Op het feest van 2002 was broeder Jacobus aan de beurt om te spreken.
Na snel zijn bord leeggegeten te hebben verhief hij zich van zijn stoel en
sprak de volgende gevleugelde woorden; "de mosselen smaken
uitstekend dit jaar." en dat gezegd hebbende ging hij weer zitten. Het
klooster was weer in zwijgzaamheid gehuld tot het mosselfeest van 2003.
Broeder Anselmus was nu aan de beurt. Hij was niet meer de jongste en
had wat meer moeite die mosseltjes op te smikkelen, maar uiteindelijk
kwam hij met enig gestommel overeind en sprak met diepe stem: "dit jaar
smaken de mossels overigens ook zeer goed". Dit gezegd hebbende
slaakte hij een zucht van verlichting en ging weer zitten. Weer een heel
jaar oorverdovende zwijgzaamheid. Veel bidden, hard werken in de
bierbrouwerij en gespannen uitzien naar het volgende mosselfeest en het
vervolg van de dialoog. En eindelijk was die grote dag dan aangebroken.
De monniken zaten weer broederlijk bij elkaar in de refter (eetzaal in een
klooster). Ze zaten met een gloed op de wangen met enige haast hun
mosselen weg te werken, benieuwd wat de abt vader (want zo noem je
een abt) Gregorius zou gaan zeggen, want hij was het die deze keer aan
de beurt was. Dat was niet zo vreemd want hij deed de loting die
bepaalde wie de volgende spreker zou zijn...
De abt was duidelijk gespannen en degenen die hem beter kenden
meenden te zien dat hij wat geprikkeld was of misschien zelfs wel
geirriteerd (als een echte abt dat al kan zijn). Eigenlijk nog voordat hij zijn
bordje leeg had, sprong hij op een gegeven moment overeind, daarbij per
ongeluk een pul bier omstotend en sprak met stemverheffing en op
verwijtende toon; "dat gezeur over die mossels moet nu maar eens
afgelopen wezen!"
16 Want God had de wereld zo lief dat hij zijn enige Zoon heeft gegeven, opdat iedereen die in hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft.(Johannes 3,16)
Terug naar boven
taqwaa Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 04 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2036
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote taqwaa Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 maart 2005 om 00:58
aamo3alikom     aboe jaber jazakalaah ogjeer vooor die ahdiet moge allah je ervoor belonnen.asalaamo3alikom.
Terug naar boven
Jaseena Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 26 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 300
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Jaseena Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 maart 2005 om 01:54

Salam Aleikum wa rahmatullahi wa barakatoehoe,

Djazakallahou ghairan agh voor deze zeer wijze raad.
Ik denk toch wel dat bij vele mensen hun hun tongen hen voor zijn...
Maar hoe meer kennis men opdoet des te meer je eerst gaat denken voordat je handelt of in dit geval iets zegt
Moge Allah onze harten zuiveren en ons leiden naar het goede en ons weghouden van het slechte.
De ziel is zwak, dus press hem het goede te doen, het goede waardoor Alah sub7ana wa ta3ala tevreden over ons zal zijn.

Gebruik je tong om licht te verspeiden in andersmans harten, geen verwoekering van haat en zondes...

wa aleikum salam wa rahmatullahi wa barakatoehoe

4 jaar -te jong
18 jaar -te overmoedig
trouwdag -te gelukkig
gezin -te druk
ziekte -te ziek
werk -te veel zorgen
oude dagen- te oud
DOOD -te laat om aan Allah te denken
Terug naar boven
ali el o Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 08 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 100
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote ali el o Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 maart 2005 om 06:17

salamoe alaikoem,

aha abou jabir..mooie tekst. Je hebt helemaal gelijk. Veel mensen weten niet wat voor woorden er over hun tongen rollen. Denk maar aan de ongelovigen die tegenwoordig ons willen uitleggen hoe we de islam moeten intrepeteren? Of die moslims die geen kennis, niet groter als een monsterzaadje hebben, en toch over de islam praten.

salamoe alaikoem

Terug naar boven
postpentacost Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 24 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2164
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote postpentacost Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 maart 2005 om 06:29
geen dank, ik weet ook niet of je het echt een ahadith zou kunnen
noemen...
16 Want God had de wereld zo lief dat hij zijn enige Zoon heeft gegeven, opdat iedereen die in hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft.(Johannes 3,16)
Terug naar boven
Abdulkadir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 18 december 2004
Online status: Offline
Berichten: 575
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abdulkadir Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 maart 2005 om 06:35
Salaam

Oegti Jaseena zei 'aghi' dus bedoelt voor een 'moslim' broeder. Ik denk verder ook dat een ahadith voor hadith-geleerden te bepalen is.

En Allah Weet Het Beste
Salaam(=vrede)
Terug naar boven
postpentacost Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 24 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2164
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote postpentacost Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 maart 2005 om 06:46
zo leer ik weer een woordje bij. Ach, ieder die werkelijk Islam betracht is
mijn broeder, want ook ik heb er voor gekozen mijzelf over te geven aan
God. Dat dat niet altijd even goed lukt....

Wat me wel opvalt is dat mensen van jullie secte zo slecht kunnen
relativeren. een beetje humor hier en daar kan heus geen kwaad
16 Want God had de wereld zo lief dat hij zijn enige Zoon heeft gegeven, opdat iedereen die in hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft.(Johannes 3,16)
Terug naar boven
Abdulkadir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 18 december 2004
Online status: Offline
Berichten: 575
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abdulkadir Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 maart 2005 om 06:59
Salaam

Zoals de profeet (vrede en genade van Allah zij met hem) eens zei: "Vertel de waarheid, ookal is die hard."
Immers, zelfs een grapje kan voor verdeeltheid zorgen. Verder, ik denk dat er een paar aanwijzigen zijn in  de Quraan, christenen niet te zien als broeders maar als 'gelovigen van Het Boek' en ze met respect moeten worden behandeld (en niet meer).
Secte/Sekte of niet, aan Allah is de laatste oordeel. Relativeren kan altijd, zij het wel in verband met Islam. Immers, geloof mag niet worden vermengd met ongeloof.

Ik ben ook maar een mens. Ik maak ook fouten. Maar aan Allah leg ik verantwoording af voor al mijn daden.

En Allah Weet Het Beste
Salaam(=vrede)
Terug naar boven
Abou Jabir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1813
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abou Jabir Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 maart 2005 om 11:05

Assalamoe alykoem,

wa iyaakoem, wa djazakumu Allahu kheiran...

Bezoek dit: http://aboujabir.web-log.nl/
"Wie in Allah en de Laatste Dag gelooft, moet het goede zeggen of zwijgen." {Boekharie & Moeslim}
Terug naar boven
postpentacost Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 24 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2164
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote postpentacost Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 maart 2005 om 11:17
Beste Aboe,
dat vind ik nou niet aardig. Nu moet ik eerst een woordenboek opzoeken
voor ik je posting kan begrijpen. en ik vrees dat ik die niet in die taal heb.

beste Abdulkadir,
met relativeren bedoel ik niet dat de essentie van het geloof gerelativeerd
moet worden, maar wel onszelf en waar we ons zo druk over kunnen
maken, want anders wordt het allemaal zo belangrijk en gewichtig wat we
doen. Relativeren en een dosis humor kunnen mensen dichter tot elkaar
brengen, waar het anders onmogelijk is. En wees eens eerlijk; die
anecdote over die monniken; daar zit toch best veel wijsheid in?
16 Want God had de wereld zo lief dat hij zijn enige Zoon heeft gegeven, opdat iedereen die in hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft.(Johannes 3,16)
Terug naar boven
Abou Jabir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1813
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abou Jabir Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 maart 2005 om 15:36

In eerste instantie geplaatst door postpentacost

Beste Aboe,
dat vind ik nou niet aardig. Nu moet ik eerst een woordenboek opzoeken
voor ik je posting kan begrijpen. en ik vrees dat ik die niet in die taal heb. 

het was een reactie op een reactie ! en degenen weten het wel.

Bezoek dit: http://aboujabir.web-log.nl/
"Wie in Allah en de Laatste Dag gelooft, moet het goede zeggen of zwijgen." {Boekharie & Moeslim}
Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.125 seconden.