Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Onderwerp geslotenIslaam Quiz!

 Post Reply Post Reply Pagina  <1 7891011 12>
Schrijver
AmmatoelAziz Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 27 september 2004
Online status: Offline
Berichten: 1676
Directe link naar dit bericht Onderwerp: Islaam Quiz!
    Geplaatst op: 18 oktober 2005 om 09:36

Aleikoem Salaam wa Ra7matu Allahi wa Barakatuhu,

Bismillah Ara7maan Ara7iem.

Nadat de Profeet Salla Allahoe 3lejhie wa salaam tijdens de afscheidsbedevaart steeds had gezegd: Misschien ontmoet ik jullie niet meer na dit jaar en het vers: "Vandaag heb ik de godsdienst voor jullie vervolmaakt" werd geopenbaard.

Welke soera werd er nog meer geopenbaard dat de Profeet Salla Allahoe 3lejhie wa salaam het gevoel gaf dat zijn wereldlijk leven voorbij was?

 

O Allaah, sier ons met de schoonheid van Imaan, Leid ons en laat ons een middel van leiding voor anderen zijn, Ameen
Alle lof is voor Allaah Uit Wiens Bevel alle goede daden worden voltooid.
Terug naar boven
souad& Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 31 januari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 223
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 18 oktober 2005 om 09:49

salaam alaikom,

Is het niet soerah idajza nasroe............

Abdoellah ibn Abbass had als het goed is gezegd dat toen hij deze soerah hoorde, dat hij wist dat de einde voor de profeet (sws) naderde.

Wallah oe 'alam

Kijk niet naar hoe klein de zonde is, maar kijk naar Degene die je niet hebt gehoorzaamd
Terug naar boven
AmmatoelAziz Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 27 september 2004
Online status: Offline
Berichten: 1676
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 18 oktober 2005 om 09:52

Aleikoem salaam wa ra7matu Allahi wa Barakatuh oegtie,

Na3m het is soera An-Nasr. Mascha Allah dat heb je vlot gedaan :)

En het klopt idd dat Abdullah Ibn Abbas (ra) wist dat het de dood van de profeet Salla Allahoe 3lejhie wa salaam aankondigde.

 

O Allaah, sier ons met de schoonheid van Imaan, Leid ons en laat ons een middel van leiding voor anderen zijn, Ameen
Alle lof is voor Allaah Uit Wiens Bevel alle goede daden worden voltooid.
Terug naar boven
souad& Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 31 januari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 223
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 18 oktober 2005 om 15:38

Salaam alaikom,

Ik zal inchallah de volgende vraag stellen:

Wat heeft Allah (swt) het allereerst geschapen???

Dit is denk ik een makkelijke vraag, ik stel nog een extra vraag:

Welke aya's zijn als eerst geopenbaard en welke aya's zijn als laatst geopenbaard aan onze profeet (sws). Noem de soerah en de nr's van de aya's.

Masalama

Kijk niet naar hoe klein de zonde is, maar kijk naar Degene die je niet hebt gehoorzaamd
Terug naar boven
AmmatoelAziz Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 27 september 2004
Online status: Offline
Berichten: 1676
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 18 oktober 2005 om 15:43

Allah heeft als eerst de pen geschapen en de pen zei: Ya Allah wat moet ik doen en Allah zei: Schrijf vanaf het begin tot het einde wat er zal gebeuren.. zo heb ik het altijd gehoord wa Allahoe A3lem,

je extra vraag moet ik eerst opzoeken :)

gayr Inscha Allah

O Allaah, sier ons met de schoonheid van Imaan, Leid ons en laat ons een middel van leiding voor anderen zijn, Ameen
Alle lof is voor Allaah Uit Wiens Bevel alle goede daden worden voltooid.
Terug naar boven
Rahil Amin Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 07 september 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1624
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 18 oktober 2005 om 15:45

Asalaam Aleikum,

De pen?

Terug naar boven
AmmatoelAziz Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 27 september 2004
Online status: Offline
Berichten: 1676
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 18 oktober 2005 om 15:46
Soera Iqra is als eerst geopenbaard in de grot en de laatste soera is....
O Allaah, sier ons met de schoonheid van Imaan, Leid ons en laat ons een middel van leiding voor anderen zijn, Ameen
Alle lof is voor Allaah Uit Wiens Bevel alle goede daden worden voltooid.
Terug naar boven
souad& Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 31 januari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 223
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 19 oktober 2005 om 00:25
In eerste instantie geplaatst door Rahil Amin

Asalaam Aleikum,

De pen?

salaam alaikom,

Het klopt inderdaad dat de pen als eerst geschapen is. Pen is in het arabisch al Qalam. Je vind het ook in de Qoeran terug. 

Masalama

Kijk niet naar hoe klein de zonde is, maar kijk naar Degene die je niet hebt gehoorzaamd
Terug naar boven
souad& Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 31 januari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 223
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 19 oktober 2005 om 00:30

In eerste instantie geplaatst door AmmatoelAziz

Soera Iqra is als eerst geopenbaard in de grot en de laatste soera is....

salaam alaikom oegti,

Kun je inchallah de aya's ook plaatsen van de soerah's, het gaat mij namlijk meer om de aya's. En wat valt je op als je de eerste geopenbaarde aya's en de laatste geopenbaarde aya's leest.

Masalama

Kijk niet naar hoe klein de zonde is, maar kijk naar Degene die je niet hebt gehoorzaamd
Terug naar boven
AmmatoelAziz Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 27 september 2004
Online status: Offline
Berichten: 1676
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 19 oktober 2005 om 09:59

Aleikoem salaam wa ra7matu Allahi wa Barakatuh oegtie,

Soera Al AlaaQ 96 is de eerst geopenbaarde soera aan de profeet salla allahoe 3lejhie wa salaam in de grot Hira  tijdens lailatoel Qadr in de maand Ramadan dmv de engel Djibriel (as). De openbaring duurde in totaal 23 jaar. de tweede periode in Medina heeft ongeveer tien jaar geduurd. De soera's zijn dus onderverdeeld in Mekka en Medina soeras. Wat opvalt is dat Medina soera's langer zijn en hebben meestal ook langere ayaas dan de Mekka soeras. Zo vallen al-Baqarah,al Imraan en An Nisa bijv onder Medina soeras waarvan de ayaaht vaak lang zijn terwijl vanaf doera al-Moelk tot het einde van de Qoraan ( de laatste 2 djoez) bijna allemaal Mekka soeras zijn, met veel korte ayaat.

de twee ayaat waarvan bewijs in de soenna te vinden is, zijn soera al-�Alaq, aya 1-5 (Lees op in de naam van uw Heer, die geschapen heeft,�) en soera al-Muddathir, aya 1-2 (O, gij ommantelde. Sta op en waarschuw.) De eerste (al-�Alaq, aya 1-5) wordt over het algemeen aangewezen als eerst geopenbaarde aya. Nummer drie en vier zijn soera al-Fatiha en de basmallah formule

de meeste koranwetenschappers gaan ervan uit dat aya 281 van soera al-Baqara het laatst geopenbaarde vers is. Ook aya 282 en aya 278 van soera al Baqara worden genoemd.

Nou oegtie na veel zoeken heb ik de bovendste twee antoorden gevonden ( in het zwart) Ik moet eerlijk bekennen dat ik op deze site heb gespiekt :) Maar zijn het de antwoorden die je zocht?

Inscha Allah gayr...

O Allaah, sier ons met de schoonheid van Imaan, Leid ons en laat ons een middel van leiding voor anderen zijn, Ameen
Alle lof is voor Allaah Uit Wiens Bevel alle goede daden worden voltooid.
Terug naar boven
souad& Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 31 januari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 223
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 20 oktober 2005 om 03:52
In eerste instantie geplaatst door AmmatoelAziz

Aleikoem salaam wa ra7matu Allahi wa Barakatuh oegtie,

Soera Al AlaaQ 96 is de eerst geopenbaarde soera aan de profeet salla allahoe 3lejhie wa salaam in de grot Hira  tijdens lailatoel Qadr in de maand Ramadan dmv de engel Djibriel (as). De openbaring duurde in totaal 23 jaar. de tweede periode in Medina heeft ongeveer tien jaar geduurd. De soera's zijn dus onderverdeeld in Mekka en Medina soeras. Wat opvalt is dat Medina soera's langer zijn en hebben meestal ook langere ayaas dan de Mekka soeras. Zo vallen al-Baqarah,al Imraan en An Nisa bijv onder Medina soeras waarvan de ayaaht vaak lang zijn terwijl vanaf doera al-Moelk tot het einde van de Qoraan ( de laatste 2 djoez) bijna allemaal Mekka soeras zijn, met veel korte ayaat.

de twee ayaat waarvan bewijs in de soenna te vinden is, zijn soera al-�Alaq, aya 1-5 (Lees op in de naam van uw Heer, die geschapen heeft,�) en soera al-Muddathir, aya 1-2 (O, gij ommantelde. Sta op en waarschuw.) De eerste (al-�Alaq, aya 1-5) wordt over het algemeen aangewezen als eerst geopenbaarde aya. Nummer drie en vier zijn soera al-Fatiha en de basmallah formule

de meeste koranwetenschappers gaan ervan uit dat aya 281 van soera al-Baqara het laatst geopenbaarde vers is. Ook aya 282 en aya 278 van soera al Baqara worden genoemd.

Nou oegtie na veel zoeken heb ik de bovendste twee antoorden gevonden ( in het zwart) Ik moet eerlijk bekennen dat ik op deze site heb gespiekt :) Maar zijn het de antwoorden die je zocht?

Inscha Allah gayr...

Salaam alaikom,

Machallah.

De eertse aayah is inderdaad 1-5 van soerah Al-Alaq:

"Lees in de Naam van jouw HEer Die heeft geschapen. Hij heeft de mens geschapen uit een bloedklonter. Lees, en jouw Heer ide de Meest Edele. Degene die heeft onderricht met de pen. Hij onderrichte de mens datgene wat hij niet wist".

De laatse ayah is 281 van Soerah Al- Baqarah

"En vreest de dag waarop jullie tot Allah teruggevoerd zullen worden: Dan zal iedere ziel beloond worden voor wat zij verdiend heeft, en zij zullen niet onrechtvaardi behandels worden".

Als je de twee ayah's naast mekaar legt, dan zie je dat de eerste over de schepping gaat en de laatste over het einde. Soebhanallah.

Oegti, de eer is aan jouw om de volgende vraag te stellen inchallah.

Masalama

Kijk niet naar hoe klein de zonde is, maar kijk naar Degene die je niet hebt gehoorzaamd
Terug naar boven
AmmatoelAziz Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 27 september 2004
Online status: Offline
Berichten: 1676
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 20 oktober 2005 om 07:12

Aleikoem salaam wa ra7matu Allahi wa Barakatuhu oegtie,

Djazakie Allah gayr voor je aanvulling weet je zuster ik heb al zo vaak een vraag mogen stellen een ander mag het voor me doen :)

Dus wie wil??? Niet allemaal tegelijk hihih Gayr Inscha Allah!

O Allaah, sier ons met de schoonheid van Imaan, Leid ons en laat ons een middel van leiding voor anderen zijn, Ameen
Alle lof is voor Allaah Uit Wiens Bevel alle goede daden worden voltooid.
Terug naar boven
taqwaa Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 04 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2036
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 21 oktober 2005 om 05:07

asalaamo3alaikom  iwa  komt er nog een vraag ?

 

�� ��� �� ������ .. ���� ��� ������ .. ����� ������� ������ .. ���� ����� ����� ������
Terug naar boven
AmmatoelAziz Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 27 september 2004
Online status: Offline
Berichten: 1676
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 21 oktober 2005 om 13:33

Bismillah,

Een makkie :) Hoe lang was Adam (as)?

O Allaah, sier ons met de schoonheid van Imaan, Leid ons en laat ons een middel van leiding voor anderen zijn, Ameen
Alle lof is voor Allaah Uit Wiens Bevel alle goede daden worden voltooid.
Terug naar boven
AmmatoelAziz Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 27 september 2004
Online status: Offline
Berichten: 1676
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 22 oktober 2005 om 06:31

Iemand het antwoord al? Kom op aghies en oegties dit is een makkelijke vraag :)

Oegtie Ni3met jij? Je houdt ook zo van quizen hihi Gayr Inscha Allah

O Allaah, sier ons met de schoonheid van Imaan, Leid ons en laat ons een middel van leiding voor anderen zijn, Ameen
Alle lof is voor Allaah Uit Wiens Bevel alle goede daden worden voltooid.
Terug naar boven
ouarda Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 10 februari 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 205
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 22 oktober 2005 om 08:35
In eerste instantie geplaatst door AmmatoelAziz

Bismillah,

Een makkie :) Hoe lang was Adam (as)?

 

Assalaamoe 'alaykoem,

Abu Hurayrah Heeft overgeleverd dat de Profeet (vrede zij met hem) zei: ''Allaah, Subhaanahu wa ta'aala heeft Adam geschapen als 60 cubits lang... iedereen die het Paradijs zal binnen treden zal de vorm van Adam hebben, 60 cubits lang. Mensen werden steeds korter en korter naarmate de tijd verstreek''[Saheeh Muslim, Kitaab al-Jannah, Baab Yadkhul al-Jannah Aqwam Af'idatuhum mithl af'idatah at-Tayr 4:2183, no. 2841]

Wie de wijsheid zoekt is wijs, wie zich verbeeld de wijsheid gevonden te hebben is een dwaas
Terug naar boven
taqwaa Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 04 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2036
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 22 oktober 2005 om 08:53

ja  ben niet op tijd .

 

60 dira3

�� ��� �� ������ .. ���� ��� ������ .. ����� ������� ������ .. ���� ����� ����� ������
Terug naar boven
AmmatoelAziz Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 27 september 2004
Online status: Offline
Berichten: 1676
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 22 oktober 2005 om 09:20

Wat houdt 60 cubits in? Ben niet zo goed in Englisch, Hij (as) was 30 meter lang...Bedoelde je dat oegty Ouarda?

Stel de volgende vraag maar bi ithnillah..

Mascha Allah oegty Taqwaa maar helaas :)

O Allaah, sier ons met de schoonheid van Imaan, Leid ons en laat ons een middel van leiding voor anderen zijn, Ameen
Alle lof is voor Allaah Uit Wiens Bevel alle goede daden worden voltooid.
Terug naar boven
ouarda Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 10 februari 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 205
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 22 oktober 2005 om 13:25
In eerste instantie geplaatst door AmmatoelAziz

Wat houdt 60 cubits in? Ben niet zo goed in Englisch, Hij (as) was 30 meter lang...Bedoelde je dat oegty Ouarda?



Assalaamoe 'alaykoem,

Ja, ik heb begrepen dat het 30.6m is, wa Allahoe a3lem.

Vraag:
* Wie zei: "Ei is geen god dan U, Heilig bent U: voorwaar, ik behoorde tot  
   de onrechtvaardigen."
* Waarom zei hij/zij dat?
* In welke sourah en ayah is dit terug te vinden?

 

Wie de wijsheid zoekt is wijs, wie zich verbeeld de wijsheid gevonden te hebben is een dwaas
Terug naar boven
_fi_ Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 18 oktober 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 9
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 22 oktober 2005 om 16:35

salaam a3leikoem oe rahmatillah wa barakatuhoe broeder en zusters

leuke quiz!! ik heb eerst ALLES moeten lezen. Bedankt; is erg interessant

in de islam is afgoderij ��n van de ergste zonde..

mijn vraag is nu:

welke vormen van afgoderij bestaan er? benoem ze allemaal!!

Terug naar boven
AmmatoelAziz Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 27 september 2004
Online status: Offline
Berichten: 1676
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 23 oktober 2005 om 14:48

En toen Dz�enn�en�* werd getroffen door rampspoed zei hij tot Allah (swt): �L� il�ha iel anta. Soebhanek inni koenta min al zaliemien.� (er is geen god dan U, Heilig bent U, voorwaar, ik behoorde tot de onrechtvaardigen,   Soerah Al-Anbiy� 21 aya 87)

 

�* Dz�enn�en: een andere naam v/d Profeet Y�enoes (Jonas), hij was kwaad bij een volk weggelopen omdat het niet naar Allah �s Boodschap wilde luisteren. Hij kwam op zee in de buik van een grote vis terecht. Hij riep zijn Heer vanuit de duisternis tijdens de nacht op zee en in de buik van de vis aan, en Allah (swt) redde hem.

 

O Allaah, sier ons met de schoonheid van Imaan, Leid ons en laat ons een middel van leiding voor anderen zijn, Ameen
Alle lof is voor Allaah Uit Wiens Bevel alle goede daden worden voltooid.
Terug naar boven
ouarda Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 10 februari 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 205
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 23 oktober 2005 om 16:33
In eerste instantie geplaatst door AmmatoelAziz

En toen Dz�enn�en�* werd getroffen door rampspoed zei hij tot Allah (swt): �L� il�ha iel anta. Soebhanek inni koenta min al zaliemien.� (er is geen god dan U, Heilig bent U, voorwaar, ik behoorde tot de onrechtvaardigen,   Soerah Al-Anbiy� 21 aya 87)

 

�* Dz�enn�en: een andere naam v/d Profeet Y�enoes (Jonas), hij was kwaad bij een volk weggelopen omdat het niet naar Allah �s Boodschap wilde luisteren. Hij kwam op zee in de buik van een grote vis terecht. Hij riep zijn Heer vanuit de duisternis tijdens de nacht op zee en in de buik van de vis aan, en Allah (swt) redde hem.

Alleen bij mij staat in sourah Al Anbiya:87 ;

"En (gedenk) Dzoenoen toen hij kwaad wegging en meende dat Wij geen macht over hem hadden. Toen riep hij uit in de duisternissen: "Er is geen god dan U, Heilig bent U: Voorwaar ik behoorde tot de onrechtvaardigen."

Ik weet niet of jij het zelf hebt vertaald...?
Maar ga je gang, ik reken het goed.

Wie de wijsheid zoekt is wijs, wie zich verbeeld de wijsheid gevonden te hebben is een dwaas
Terug naar boven
Martinuzz Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 06 oktober 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 833
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 23 oktober 2005 om 19:07
In eerste instantie geplaatst door ouarda

In eerste instantie geplaatst door AmmatoelAziz

En toen Dz�enn�en�* werd getroffen door rampspoed zei hij tot Allah (swt): �L� il�ha iel anta. Soebhanek inni koenta min al zaliemien.� (er is geen god dan U, Heilig bent U, voorwaar, ik behoorde tot de onrechtvaardigen,   Soerah Al-Anbiy� 21 aya 87)

 

�* Dz�enn�en: een andere naam v/d Profeet Y�enoes (Jonas), hij was kwaad bij een volk weggelopen omdat het niet naar Allah �s Boodschap wilde luisteren. Hij kwam op zee in de buik van een grote vis terecht. Hij riep zijn Heer vanuit de duisternis tijdens de nacht op zee en in de buik van de vis aan, en Allah (swt) redde hem.

Alleen bij mij staat in sourah Al Anbiya:87 ;

"En (gedenk) Dzoenoen toen hij kwaad wegging en meende dat Wij geen macht over hem hadden. Toen riep hij uit in de duisternissen: "Er is geen god dan U, Heilig bent U: Voorwaar ik behoorde tot de onrechtvaardigen."

Ik weet niet of jij het zelf hebt vertaald...?
Maar ga je gang, ik reken het goed.

De vertaling die ik gebruik (die van Kramers - erg goed/nauwkeurig; ik kan hem iedereen aanbevelen) is op dit punt hetzelfde als de jouwe:

"En de Visman*, toen hij verbolgen heen ging en meende, dat Wij niets tegen hem vermochten. Toen riep hij uit in de duisternissen: Er is geen ander god dan Gij; lofprijzing aan U! Ik behoorde tot de onrechtdoeners."

* Jonas

Misschien heeft Ammatoelaziz zelf een vertaalfoutje gemaakt. Het schijnt mij echter (uit citaten die ik hier soms tref) dat er ook een erg beroerde vertaling (in mijn optiek - in elk geval erg vrij, weinig letterlijk op veel punten) op de markt is.

 

"J'ai regard� mon ennemi et je m'y suis vu" (Tiscali)
Terug naar boven
Ni3met Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 21 augustus 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 447
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 24 oktober 2005 om 04:06
In eerste instantie geplaatst door AmmatoelAziz

Iemand het antwoord al? Kom op aghies en oegties dit is een makkelijke vraag :)

Oegtie Ni3met jij? Je houdt ook zo van quizen hihi Gayr Inscha Allah

hahaha AmmatoelAziz, Sorry, Ik las het weer eens te laat. Jazaakie Allahoe Gairan

Terug naar boven
AmmatoelAziz Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 27 september 2004
Online status: Offline
Berichten: 1676
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 24 oktober 2005 om 04:56

Nee ik heb het niet zelf vertaald, zo goed is mijn Arabisch helaas niet.

Maar als ik het vers opzoek in onze eigen vertaalde Qoraan thuis ( van het ICCN) dan staat er idd:

87. En ( gedenkt) Dzoennoen toen hij kwaad wegging en meende dat wij geen macht over hem hadden. Toen riep hij uit de duisternissen: "Er is geen god dan U, heilig bent U; voorwaar, ik behoorde tot de onrechtvaardigen"

Uiteraard met stukje uitleg:

Dz�enn�en: een andere naam v/d Profeet Y�enoes (Jonas), hij was kwaad bij een volk weggelopen omdat het niet naar Allah �s Boodschap wilde luisteren. Hij kwam op zee in de buik van een grote vis terecht. Hij riep zijn Heer vanuit de duisternis tijdens de nacht op zee en in de buik van de vis aan, en Allah (swt) redde hem.

Gayr Inscha Allah,

wa ijakie Ni3met.. We moeten de volgende vraag na jouw Ouarda die werd gesteld nog antwoorden. Ik stel voor dat we een voor een de vragen stellen het wordt n.l. een beetje verwarrend :$

O Allaah, sier ons met de schoonheid van Imaan, Leid ons en laat ons een middel van leiding voor anderen zijn, Ameen
Alle lof is voor Allaah Uit Wiens Bevel alle goede daden worden voltooid.
Terug naar boven
AmmatoelAziz Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 27 september 2004
Online status: Offline
Berichten: 1676
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 24 oktober 2005 om 04:59
In eerste instantie geplaatst door _fi_

salaam a3leikoem oe rahmatillah wa barakatuhoe broeder en zusters

leuke quiz!! ik heb eerst ALLES moeten lezen. Bedankt; is erg interessant

in de islam is afgoderij ��n van de ergste zonde..

mijn vraag is nu:

welke vormen van afgoderij bestaan er? benoem ze allemaal!!

Aleikoem salaam wa ra7matu Allahi wa Barakatuhu

Ik heb een hele lijst gevonden :

Drie vormen van afgoden

De groep afgoden in de zin: "er is geen God.." wordt in drie categorie�n
verdeeld:

1) Afgoden die met het oog te zien zijn
2) Afgoden die onzichtbaar zijn
3) Afgoden in de zwarte magie

.

Zichtbare afgoden:

Dit zijn andere schepselen en soorten voorwerpen die uit materie zijn vervaardigd of  schepselen zoals wij. Enkele voorbeelden hiervan zijn:

Hout, ijzer of ieder ander beeld die wordt aanbeden.
Een dier (zoals de koe in India)
Vrouw
Geld
Materie
Auto
Technologie
Wetenschap
Ander mens
Priesters
Profeten (zoals Jezus)
De zon
Sterren
Enz..


Zichtbare afgoden zijn schepselen en soorten voorwerpen die uit materie zijn vervaardigd of levendige schepselen zoals wij. Enkele voorbeelden hiervan zijn: Hout, ijzer, of ieder ander beeld. Een dier (zoals de koe in India) Vrouw, geld, materie, auto, technologie, wetenschap, priesters, profeten (Jezus), de zon enz.

Wanneer men aan een bepaalde materie of een ander schepsel meer waarde hecht dan Allah,wordt dat zijn afgod.

 

.


Onzichtbare afgoden

Onzichtbare goden zijn systemen, manieren van leven denken en begeerte die tegen de bepalingen van Allah indruisen. Enkele voorbeelden hiervan zijn: Eigen ego, democratie, socialisme, marxisme, humanisme, communisme, feminisme enz..

En verder iedere vorm van systemen en levenswijze die door schepselen zoals wij bedacht zijn. Allah heeft door de hele wereld geschiedenis heen boeken geopenbaard en profeten gestuurd om de mensen op een bepaalde manier te laten leven en denken. Hij heeft niemand de bevoegdheid gegeven om zomaar een manier van leven te bedenken voor hun medeschepselen. Hierover staat in de Koran:

" Het past een gelovige man en een gelovige vrouw niet, wanneer Allah en Zijn profeet iets beslist hebben, nog de vrije keus hebben in hun beschikking. En wie Allah en zijn gezant  trotseert, dwaalt duidelijk" (33:36)

  .

De derde vorm van afgoden

De derde vorm van afgoden heeft te maken met alle vormen van zwarte magie. Alles wat hieronder valt, wordt in de islam gedefinieerd als afgod: Voodoo, waarzeggerij, astrologie, amuletten.

Ongeldigheid van de geloofsbelijdenis

Zolang een valse god in een menselijke hart leeft, kan een mens niet "illah(behalve Allah zeggen).
Eerst moet het hart totaal gezuiverd zijn van alle vormen van afgoden. En zolang de mens dat niet doet mag men zich geen moslim noemen. Het is mogelijk om de lijsten van afgoden langer te maken, waar we als moslims over moeten waken is dat we nooit en te nimmer de afgoden die onze wegen kruisen mogen erkennen als goddelijke wezen. Als dat wel gebeurt vallen we in een of meerder lijsten van afgoden en plegen daarmee afgoderij. Indien enige materie of wat dan ook meer liefde heeft in het hart van een mens dan Allah, is men een afgodendienaar of een ongelovige:

"De profeet vzmh zei: Heb Allah lief omwille van het goede dat Hij jullie elke dag schenkt en heb mij lief omwille van de liefde die Hij voor mij heeft."( Tirmidi)

"Annas heeft overgeleverd dat een bedoe�en aan de Boodschapper van Allah vroeg: "wanneer is het Uur? De profeet vzmh antwoordde welke voorbereidingen heb je voor die Dag getroffen? Hij antwoordde: ik heb mij niet voorbereid met veel vasten, veel gebeden en liefdadigheid, maar ik houd van Allah swt en Zijn profeet vzmh. Toen zei de profeet vzmh: een mens zal bij degenen zijn waarvan hij houdt" (Boecharie en Moslim)

O Allaah, sier ons met de schoonheid van Imaan, Leid ons en laat ons een middel van leiding voor anderen zijn, Ameen
Alle lof is voor Allaah Uit Wiens Bevel alle goede daden worden voltooid.
Terug naar boven
Martinuzz Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 06 oktober 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 833
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 24 oktober 2005 om 05:04

as-sal�m 3alaykum,

Er staat nog een vraag van _fi_ :

In eerste instantie geplaatst door _fi_

(...)mijn vraag is nu:

welke vormen van afgoderij bestaan er? benoem ze allemaal!!



(En wat betreft die Qur'�n vertalingen: vreemd en jammer dat een islam-site een niet goede vertaling gebruikt en zo bijdraagt aan de verspreiding ervan.)
"J'ai regard� mon ennemi et je m'y suis vu" (Tiscali)
Terug naar boven
Martinuzz Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 06 oktober 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 833
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 24 oktober 2005 om 05:05
Ah, je had al geantwoord!
"J'ai regard� mon ennemi et je m'y suis vu" (Tiscali)
Terug naar boven
AmmatoelAziz Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 27 september 2004
Online status: Offline
Berichten: 1676
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 24 oktober 2005 om 05:12

He Martinuzz thanks voor je bijdrage. De beste vertaling tot nu toe vind ik toch wel die van het Islamitisch Cultureel Centrum Nederland.( ze zitten in Den Haag )

Maar ja Gayr Inscha Allah zowieso is Arabische een hele moeilijke en kleurrijke taal om een goede vertaling tot stand te laten komen, ik had vroeger ook eens een Engelse vertaling met heel veel ahadith uitleg erbij, reuze interressant maar ja ik dwaal af van het onderwerp :)

O Allaah, sier ons met de schoonheid van Imaan, Leid ons en laat ons een middel van leiding voor anderen zijn, Ameen
Alle lof is voor Allaah Uit Wiens Bevel alle goede daden worden voltooid.
Terug naar boven
AmmatoelAziz Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 27 september 2004
Online status: Offline
Berichten: 1676
Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 24 oktober 2005 om 05:15

In eerste instantie geplaatst door Martinuzz

Ah, je had al geantwoord!

Jij mag ook antwoorden hoor wie zegt dat mijn antwoord het juiste is? Ha ha aha

O Allaah, sier ons met de schoonheid van Imaan, Leid ons en laat ons een middel van leiding voor anderen zijn, Ameen
Alle lof is voor Allaah Uit Wiens Bevel alle goede daden worden voltooid.
Terug naar boven
 Post Reply Post Reply Pagina  <1 7891011 12>

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.125 seconden.