Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Het islamdilemma

 Post Reply Post Reply Pagina  12>
Schrijver
Elmohtazjiba Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 09 november 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 44
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Elmohtazjiba Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: Het islamdilemma
    Geplaatst op: 05 december 2005 om 06:03
In eerste instantie geplaatst door Peter Pan

Onwetenden kiezen vaak bewust voor onwetendheid.

 

 

Zou best eens kunnen

Wie kan voor mij een blijvend vissum regelen in SA. En dan in Medina. :D

"wa hasaa an toehiboe shay'an wa hoewa charon lakoem...".
Terug naar boven
Peter Pan Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 28 oktober 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2010
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Peter Pan Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 05 december 2005 om 05:13

Onwetenden kiezen vaak bewust voor onwetendheid.

 

Terug naar boven
Elmohtazjiba Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 09 november 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 44
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Elmohtazjiba Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 05 december 2005 om 03:16
In eerste instantie geplaatst door dnijholt

goh struisvogel politiek als het niet in het straatje van de denkbeelden valt ???

Salaam oualaikoem

Zuster Murat, laat het reageren maar zitten.

Met sommigen valt nu eenmaal geen land mee te bezeilen.

wasalaam

hoe zou het komen ??

Ik heb werkelijk geen ideeeeee. Weet jij het 

Wie kan voor mij een blijvend vissum regelen in SA. En dan in Medina. :D

"wa hasaa an toehiboe shay'an wa hoewa charon lakoem...".
Terug naar boven
Elmohtazjiba Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 09 november 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 44
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Elmohtazjiba Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 05 december 2005 om 03:14
In eerste instantie geplaatst door Murat

In eerste instantie geplaatst door Elmohtazjiba

ik vond het altijd vreemd waarom mensen mij zuster noemen op deze forum maar nu zie ik het pas dat ik bij geslacht in plaats van man vrouw heb gekozen Voor de duidelijkheid ik ben een man geen vrouw !!

 

hhh Gair inshaAllah

Wie kan voor mij een blijvend vissum regelen in SA. En dan in Medina. :D

"wa hasaa an toehiboe shay'an wa hoewa charon lakoem...".
Terug naar boven
dnijholt Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 01 oktober 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 71
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote dnijholt Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 04 december 2005 om 16:49

goh struisvogel politiek als het niet in het straatje van de denkbeelden valt ???

Salaam oualaikoem

Zuster Murat, laat het reageren maar zitten.

Met sommigen valt nu eenmaal geen land mee te bezeilen.

wasalaam

hoe zou het komen ??

Terug naar boven
Elmohtazjiba Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 09 november 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 44
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Elmohtazjiba Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 04 december 2005 om 14:17

Wat??

Ik kan het niet lezen... Kies ff een andere kleur wil je

Wie kan voor mij een blijvend vissum regelen in SA. En dan in Medina. :D

"wa hasaa an toehiboe shay'an wa hoewa charon lakoem...".
Terug naar boven
Murat Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 12 maart 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 755
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Murat Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 04 december 2005 om 14:09
In eerste instantie geplaatst door Elmohtazjiba

Salaam oualaikoem

Zuster Murat, laat het reageren maar zitten.

Met sommigen valt nu eenmaal geen land mee te bezeilen.

wasalaam

ik vond het altijd vreemd waarom mensen mij zuster noemen op deze forum maar nu zie ik het pas dat ik bij geslacht in plaats van man vrouw heb gekozen Voor de duidelijkheid ik ben een man geen vrouw !!
Terug naar boven
Elmohtazjiba Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 09 november 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 44
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Elmohtazjiba Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 04 december 2005 om 13:59

Salaam oualaikoem

Zuster Murat, laat het reageren maar zitten.

Met sommigen valt nu eenmaal geen land mee te bezeilen.

wasalaam

Wie kan voor mij een blijvend vissum regelen in SA. En dan in Medina. :D

"wa hasaa an toehiboe shay'an wa hoewa charon lakoem...".
Terug naar boven
Murat Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 12 maart 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 755
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Murat Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 15 november 2005 om 15:12
In eerste instantie geplaatst door Murat

In eerste instantie geplaatst door Peter Pan

Een van de dingen die ik duidelijk wil maken is dat de Islam en een kritische geest misschien wel niet samengaan.

Afwijkende meningen worden, dat kun je ook op deze site lezen, met de grond gelijk gemaakt. De islam lijkt de mondige individuele mens tot eenvormige kuddedieren terug te brengen.

Gelukkig, lees ik op deze site ook 'andere' geluiden van moslims, t.w. Amier en Django. 

Lees maar de reacties die ik krijg op dit artikel. Lege, standaard retoriek. Nergens een inhoudelijke reactie waarom Manji, en op grond van welke redenenen, ongelijk heeft. Dat noem ik een gebrek aan kritische geest.

Dat Manji, lesbisch is, is ook reden tot vervloeking door veel moslims. Daarnaast geeft Manji op heel eigen wijze invulling in haar geloof. Ook dat wordt haar natuurlijk weer aangerekend. Waarom accepteer jij niet dat moslims niet zoals christenen zijn ?

De islam beweerd vrede en respect te prediken, dat stellen de moslims en moslima's op deze site ook; mijn stelling is dat vrede slechts mogelijk is als de inviduele vrijheid gewaarborgd is. En het spijt me te zeggen, dat is helaas nog niet des islams. De sociale druk en dreiging van de kudde is te groot.

Ik vermeld er nog even bij dat Manji, uiteraard, bedreigd wordt. Door moslimsextremisten. Zegt natuurlijk genoeg .

Het artikel is nog niet vollediog geplaatst. Er komt nog een stuk. Daarna zal ik inhoudelijk reageren op haar beweringen.

salaam. PP en/of PP

 in de islaam  moet je handelen door te denken wat mohammed s.a.w zij hebben gedaan dus in zijn richting denken altijd (en door in zijn richting te denken kan je bereiken door hadithen goed te lezen en bestuderen) en als je dus in zijn richting denkt moet je 5 keer per dag bidden moet je mag je geen lesbie zijn mag je geen zelfmoordaanslagen plegen maar wel djihaad verklaren aan de amerrikaanse soldaten. Dus een tip voor jou vertel niet hoe een moslim moet handelen of info typen over mensen die nog nooit de hadith of koran hebben begrepen

Terug naar boven
Murat Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 12 maart 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 755
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Murat Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 15 november 2005 om 15:08
In eerste instantie geplaatst door Peter Pan

Een van de dingen die ik duidelijk wil maken is dat de Islam en een kritische geest misschien wel niet samengaan.

Afwijkende meningen worden, dat kun je ook op deze site lezen, met de grond gelijk gemaakt. De islam lijkt de mondige individuele mens tot eenvormige kuddedieren terug te brengen.

Gelukkig, lees ik op deze site ook 'andere' geluiden van moslims, t.w. Amier en Django. 

Lees maar de reacties die ik krijg op dit artikel. Lege, standaard retoriek. Nergens een inhoudelijke reactie waarom Manji, en op grond van welke redenenen, ongelijk heeft. Dat noem ik een gebrek aan kritische geest.

Dat Manji, lesbisch is, is ook reden tot vervloeking door veel moslims. Daarnaast geeft Manji op heel eigen wijze invulling in haar geloof. Ook dat wordt haar natuurlijk weer aangerekend. Waarom accepteer jij niet dat moslims niet zoals christenen zijn ?

De islam beweerd vrede en respect te prediken, dat stellen de moslims en moslima's op deze site ook; mijn stelling is dat vrede slechts mogelijk is als de inviduele vrijheid gewaarborgd is. En het spijt me te zeggen, dat is helaas nog niet des islams. De sociale druk en dreiging van de kudde is te groot.

Ik vermeld er nog even bij dat Manji, uiteraard, bedreigd wordt. Door moslimsextremisten. Zegt natuurlijk genoeg .

Het artikel is nog niet vollediog geplaatst. Er komt nog een stuk. Daarna zal ik inhoudelijk reageren op haar beweringen.

salaam. PP en/of PP

Terug naar boven
Peter Pan Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 28 oktober 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2010
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Peter Pan Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 15 november 2005 om 14:31

Vervolg intervieuw Manji uit de Volkskrant d.d. 051105.

Mattson, een vrome moslim, gaat zelfs zo ver dat ze ijtihad aanbeveelt  bij komieken, dichters en muzikanten. Zij heeft een verfrissende boodschap: voordat we weten wie de moeite van het beluisteren waard is, moeten we vele uiteenlopende moslims in staat stellen hun eigen stem te vinden. Daar ben ik het mee eens. En daarom ben ik het project "Ijtihad " begonnen, het eerste wereldwijde netwerk voor veranderingsgezinde moslims. Op mijn website kunt u er meer over lezen..

Over het algemeen kunnen de meesten van ons wel een extra dosis onafhankelijk denken gebruiken, ongeacht onze geloofsovertuiging. Dat werd me opnieuw in het Gaza-kantoor van Al-Hindi, de man die er niet in was geslaagd om 1 vers uit de koran te tonen die zelfmoordaanslagen goedkeurt. Ik vroeg zijn tolk waarom al-Hindi had toegestemd in een intervieuw met mij. 'Hij dacht dat jij gewoon zo'n domme westerse  journalist was' , antwoordde zijn tolk. Een terrorist die vaak genoeg is geintervieuwd door verslaggevers had kennelijk nog nooit de vraag gesteld gekregen: waar is het bewijs?

Het kan misschien geen kwaad als de media de moslims bijvallen in hun zoektocht naar ijtihad. Voor veiligheidstips  kunnen ze beiden bij mij terecht.

Zelf denken mag van de islam.

Terug naar boven
Peter Pan Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 28 oktober 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2010
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Peter Pan Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 14 november 2005 om 11:32

Vervolg intervieuw Manji, uit Volkskrant d.d. 051105.

Ook al begint de operatie Herstel Itjihad in het Westen, haar werking kan niet tot dit werelddeel beperkt blijven. Overal in de islamitische wereld behoren mensen te weten van hun door God gegeven recht om voor zichzelf te denken. Buiten het Westen zou het herstel van de ijtihad misschien bevorderd kunnen worden door verstrekking van micro-kredieten aan ondernemende moslimvrouwen. De koran stelt alleen dat vrouwen onderhorig zijn aan het gezag van de man voor zover deze geld uitgeeft om de vrouw te onderhouden. Als een vrouw voor haar eigen inkomsten zorgt (zoals Khadija, de geliefde eerste vrouw van de profeet Mohammed), kan ze ook zelfstandig beslissingen nemen.

Een Amerikaanse journalist vertelde mij van een bijeenkomst in Kabul, waar een vrouw een microkrediet ontving van een hulporganisatie. Ze begon een kaarsenmakerij en naarmate ze geld verdiende, leerde ze lezen. Voor het eerst van haar leven las deze vrouw de koran. Ze nam kennis van passages die haar de mogelijkheid boden tot zelfrespect. Ze las ze voor aan haar echtgenoot , die haar jarenlang daarvoor had misbruikt. Sindsdien heeft hij haar met geen vinger meer tegen haar zin aangeraakt. Zou het kunnen dat dat de kerntekorten in de Arabische wereld, door de Verenigde Naties omschreven als het gebrek aan kennis, vrijheid en zelfstandigheid van vrouwen, door het herstel van de ijtihad kunnen worden gelenigd? Die mogelijkheid verdient serieuze aamdacht.

Er is vooral behoefte aan de terugkeer van de geest van de ijtihad, meer dan aan de legalitische praktijk. Sommige geleerden zullen aanvoeren dat het jaren studie en training vergt voordat iemand zich kan overgeven aan onafhankelijk redeneren. Anders kan iedere boerenkinkel de koran aanroepen om radicale acties te rechtvaardigen, zoals nu op internet gebeurdt. Het raditionele gezag neemt daar enkel door af. Volgens andere geleerden is dit een elitaire houding, die het patroon van onderhorigheid in het hedendaagse moslimdenken slechts bevestigt, een onderhorigheid die gematigde moslims er bijvoorbeeld van weerhoudt zich uit te spreken tegen extremistische acties.

Ingrid Mattson, hoogleraar in de islam aan Hartford Seminary (een theologische universiteit in de USA) verwoordde het als volgt:

"Vanwege onze nauwe blik, een legalistische benadering en onze autoritaire besluitvormingsstructuren sluiten we die mensen uit die ons een andere blik op de toekomst kunnen bieden".

wordt vervolgd.

Terug naar boven
Peter Pan Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 28 oktober 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2010
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Peter Pan Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 14 november 2005 om 03:34

Een van de dingen die ik duidelijk wil maken is dat de Islam en een kritische geest misschien wel niet samengaan.

Afwijkende meningen worden, dat kun je ook op deze site lezen, met de grond gelijk gemaakt. De islam lijkt de mondige individuele mens tot eenvormige kuddedieren terug te brengen.

Gelukkig, lees ik op deze site ook 'andere' geluiden van moslims, t.w. Amier en Django.

Lees maar de reacties die ik krijg op dit artikel. Lege, standaard retoriek. Nergens een inhoudelijke reactie waarom Manji, en op grond van welke redenenen, ongelijk heeft. Dat noem ik een gebrek aan kritische geest.

Dat Manji, lesbisch is, is ook reden tot vervloeking door veel moslims. Daarnaast geeft Manji op heel eigen wijze invulling in haar geloof. Ook dat wordt haar natuurlijk weer aangerekend.

De islam beweerd vrede en respect te prediken, dat stellen de moslims en moslima's op deze site ook; mijn stelling is dat vrede slechts mogelijk is als de inviduele vrijheid gewaarborgd is. En het spijt me te zeggen, dat is helaas nog niet des islams. De sociale druk en dreiging van de kudde is te groot.

Ik vermeld er nog even bij dat Manji, uiteraard, bedreigd wordt. Door moslimsextremisten. Zegt natuurlijk genoeg.

Het artikel is nog niet vollediog geplaatst. Er komt nog een stuk. Daarna zal ik inhoudelijk reageren op haar beweringen.

salaam. PP en/of PP

Terug naar boven
Lailat Oelqader Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 27 oktober 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 374
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Lailat Oelqader Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 14 november 2005 om 02:33
Moslims hebben nood aan kritisch denken � Irshad Manji
Interview door Dirk Verhofstadt

Irshad Manji is een Canadese journaliste en een lesbische feministe. Alhoewel ze een gelovige moslim is keert ze zich onbevreesd tegen de misdaden en de hypocrisie van de zichzelf benoemde leiders van haar religie. Met haar boek Het Islamdilemma sluit ze zich aan bij de groeiende groep moslima�s die de onderdrukking van de vrouw in de moslimwereld aanklagen. Het boek is een soort open brief waarin ze de moslims oproept tot �kritisch en onafhankelijk denken�. Manji bepleit een liberale reformatie en een hernieuwd respect voor vrouwen en religieuze minderheden. Met haar boek beoogt de auteur dat moslims in gans de wereld de basis van hun geloof herzien. Het Islamdilemma is thans te koop in Nederland en Belgi�. Dirk Verhofstadt had een exclusief interview met Irshad Manji in Antwerpen.

Ben je gelovig?

Irshad Manji: Ik ben niet echt religieus maar ik denk dat ik wel spiritueel ben. Er zijn bepaalde islamitische rituelen die ik wel doe. Zo vast ik tijdens de Ramadam omdat het mij karakter, discipline en empathie met de armen bijbrengt. Dat zijn waarden waar ik in geloof. Ik geef ook �zakat� volgens het systeem van liefdadigheid van de islam. Wie rijkdom heeft staat een deel van zijn rijkdom af aan diegenen die niets hebben. Deze overdracht van rijkdom is een manier om de sociale ongelijkheid te corrigeren. Ik geef tegenwoordig zelfs meer dan wat van mij als moslim verwacht wordt. Maar ik bid NIET! op de gebruikelijke manier van de moslims. Ik heb dat wel gedaan, tot ik in de twintig was, maar dan realiseerde ik mij dat dit bidden niets meer is dan een betekenisloos ritueel. Ik doe dit op mijn manier en met meer betekenis want ik geef veel om mijn relatie met God. Eigenlijk heb ik meer spontane gesprekken met mijn schepper. En ten slotte weiger ik de pelgrimtocht naar Mekka te doen zolang Mekka joden en christenen op haar grondgebied weigert. Ik moet niet religieus zijn om mij een oprechte moslim te voelen. Een pelgrimtocht is ook alleen voor moslims bedoeld mevrouw Irshad! Wie pot is en niet bid, en een afvallige moslima is hoeft de pelgrimtocht ook niet te voldoen. Pietje wat wil je ons nu weer duidelijk maken

?????

 

 

Terug naar boven
Peter Pan Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 28 oktober 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2010
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Peter Pan Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 13 november 2005 om 22:09
In eerste instantie geplaatst door 3abd Arra7maan

Ik moest echt lachen toen ik op die link drukte. Project ijtihad, herontdekken. Heb je trouwens al gedoneerd pietje? (Bedoel je bij de  de spermabank?) Deze mevrouw heeft geen historisch besef (waarop baseer je dat?)  en weet ook niet wat ijtihad betekent.(waarom niet?) Ik weet niet wie zij is en wil het ook niet weten. Ik heb wel even snel gegoogled, en wat blijkt. Deze mevrouw vind het gebed zinloos, maar heeft het wel steeds over "wij". (Je velt je oordeel op grond van een googletje?) Foei toch

Succes met je mission impossible manji. Alhoewel, ze heeft wel enige succes. Jij hebt toch haar boek gekocht pietje. 

 

 

Terug naar boven
Peter Pan Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 28 oktober 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2010
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Peter Pan Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 12 november 2005 om 03:16

Beste het Licht,

Hoe bedoel je je vraag? In welke context?

Terug naar boven
het licht Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 870
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote het licht Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 11 november 2005 om 11:34
Geplaatst op: 09 november 2005 om 21:00 | IP Genoteerd Rapporteer bericht Quote Peter Pan

Malcolm, je bent laf.

groet en salaam.

weet je wel wat laf is?

Wat Allah(swt) wil geschied er is geen kracht of macht buiten Hem!
Terug naar boven
3abd Arra7maan Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 16 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1017
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote 3abd Arra7maan Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 11 november 2005 om 11:12

Ik moest echt lachen toen ik op die link drukte. Project ijtihad, herontdekken. Heb je trouwens al gedoneerd pietje? Deze mevrouw heeft geen historisch besef en weet ook niet wat ijtihad betekent. Ik weet niet wie zij is en wil het ook niet weten. Ik heb wel even snel gegoogled, en wat blijkt. Deze mevrouw vind het gebed zinloos, maar heeft het wel steeds over "wij". 

Succes met je mission impossible manji. Alhoewel, ze heeft wel enige succes. Jij hebt toch haar boek gekocht pietje. 

 

 

Terug naar boven
Murat Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 12 maart 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 755
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Murat Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 11 november 2005 om 10:55
In eerste instantie geplaatst door Peter Pan

Vervolg interview Manji uit de Volkskrant van 051105.

Gelukkig gingen de poorten van ijtihad niet dicht om theologische of spirituele redenen, maar om politieke. Dat maakt de terugtocht naar de islmitische traditie van onafhankelijk denken dus geen heiligschennis. Mijn ervaring is dat steeds meer jonge moslims precies datgene doen. Een van de meest gestelde vragen die mij per email bereiken komt van moslima's uit het Westen, die verliefd zijn geworden op een christelijke man. Vaak zijn zij door hun ouders en geestelijkheid gewaarschuwd dat de islam hen verbiedt om buiten het geloof te trouwen. Maar is dat ook zo?

Dat is een kwestie van interpretatie. De koran verteld ons dat christenen en joden medemensen zijn die 'niets te vrezen of te spijten' Je hebt het mis christenen en joden hebben wel iets te vrezen zolang ze niet geloven in de koran hebben zolang zij trouw blijven aan de 'eerdere geschriften'. De koran erkent dat de 'eerdere geschriften' - de tora en de bijbel -  net zo goddelijk geinspireerd zijn als het heilige boek van de islam. Maar ik ben geen theoloog. Ik legde mijn oor te luister bij een imam met een onconventionele visie. Hij wees erop dat de koran, geschreven in het arabisch van de 7e eeuw, veronderstelde dat vrouwen eigendom waren van hun stam en derhalve de religie van de (mannelijke) leiders van die stam moesten aannemen. Zo bezien zou een moslimvrouw die een niet-moslimman trouwt juist de islam moeten verlaten. Maar, zo benadrukte hij, dat gaat niet op voor vrouwen die worden geconfronteerd met de veelvormigheid van het Westen. "Jullie vrouwen leven nu in een andere tijd en op een andere plaats".

FOUT Maar er zijn er toch velen die redeneren dat de koran de waarheid bevat voor alle tijden en alle plaatsen? Met behulp van de ijtihad wist hij ook op deze vraag een antwoord. (zie mijn website, www.muslimrefusenik.com. Klik op het 'letters archive' en zoek naar Valentine's Day Posting.FOUTTT later komt waarom heb nu geen tijd

Het is bepaald niet van belang ontbloot dat deze imam  huwelijken tussen verschillende geloven erkent. Het biedt noodzakelijke steun  aan de generatie die nu aan de beurt komt.FOUTTTTT Later komt waarom heb nu geen tijd

Het verderstrekkende belang is dat moslims in de westerse wereld heel goed in staat zijn om ijtihad te herontdekken, omdat we in het Westen al beschikken over zoveel vrijheid om te denken, ons uit te drukken, om uit te dagen en uitgedaagd te worden in kwesties van interpretaties, alles zonder angst voor tegenmaatregelen door de staat.FOUTTTT Later komt waarom ?

wordt vervolg.

Terug naar boven
Peter Pan Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 28 oktober 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2010
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Peter Pan Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 11 november 2005 om 10:41

Vervolg interview Manji uit de Volkskrant van 051105.

Gelukkig gingen de poorten van ijtihad niet dicht om theologische of spirituele redenen, maar om politieke. Dat maakt de terugtocht naar de islmitische traditie van onafhankelijk denken dus geen heiligschennis. Mijn ervaring is dat steeds meer jonge moslims precies datgene doen. Een van de meest gestelde vragen die mij per email bereiken komt van moslima's uit het Westen, die verliefd zijn geworden op een christelijke man. Vaak zijn zij door hun ouders en geestelijkheid gewaarschuwd dat de islam hen verbiedt om buiten het geloof te trouwen. Maar is dat ook zo?

Dat is een kwestie van interpretatie. De koran verteld ons dat christenen en joden medemensen zijn die 'niets te vrezen of te spijten' hebben zolang zij trouw blijven aan de 'eerdere geschriften'. De koran erkent dat de 'eerdere geschriften' - de tora en de bijbel -  net zo goddelijk geinspireerd zijn als het heilige boek van de islam. Maar ik ben geen theoloog. Ik legde mijn oor te luister bij een imam met een onconventionele visie. Hij wees erop dat de koran, geschreven in het arabisch van de 7e eeuw, veronderstelde dat vrouwen eigendom waren van hun stam en derhalve de religie van de (mannelijke) leiders van die stam moesten aannemen. Zo bezien zou een moslimvrouw die een niet-moslimman trouwt juist de islam moeten verlaten. Maar, zo benadrukte hij, dat gaat niet op voor vrouwen die worden geconfronteerd met de veelvormigheid van het Westen. "Jullie vrouwen leven nu in een andere tijd en op een andere plaats".

Maar er zijn er toch velen die redeneren dat de koran de waarheid bevat voor alle tijden en alle plaatsen? Met behulp van de ijtihad wist hij ook op deze vraag een antwoord. (zie mijn website, www.muslimrefusenik.com. Klik op het 'letters archive' en zoek naar Valentine's Day Posting.

Het is bepaald niet van belang ontbloot dat deze imam  huwelijken tussen verschillende geloven erkent. Het biedt noodzakelijke steun  aan de generatie die nu aan de beurt komt.

Het verderstrekkende belang is dat moslims in de westerse wereld heel goed in staat zijn om ijtihad te herontdekken, omdat we in het Westen al beschikken over zoveel vrijheid om te denken, ons uit te drukken, om uit te dagen en uitgedaagd te worden in kwesties van interpretaties, alles zonder angst voor tegenmaatregelen door de staat.

wordt vervolg.

Terug naar boven
Elmohtazjiba Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 09 november 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 44
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Elmohtazjiba Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 10 november 2005 om 07:01

salaam oualaikoem

Mag ik vragen waarom men altijd kiest voor mensen bij wie de kennis 'schrikbarend laag is , als ze iets duidelijk willen hebben, waarom stapt men niet naar 'een Geleerde', was dat wel het geval geweest had hij in ramp tempo het antwoord en hij had niet eens de Koran er bij hoeven te halen. Dat geschuiffel, en dat gekuch , nergens voor nodig, zeg gewoon dat je de kennis daartoe niet bezit.

 

 werd innovatie bestempeld als een misdaad; het zou fitna zijn - iets dat verdeeld.(ook waar?)  

Als men iets aan het onderzoeken is , moet hij/zij het goed aanpakken. Innovatie is een zonde en een zonde is een misdrijf omdat je hier tegen de regels van de Almachtig ingaat. De Koran is de waarheid. Innovatie komt vandaag de dag alsnog voor en  men heeft de euvele moed om naar zijn zinnen  dingen aan toe te voegen. (cultuur,

De profeet zei: wa shari l'omoer mohdhatahoe'a, wa koeloe moehdathien bid'3a , wa koeloe bid3atien dhalala, wa koeloe dhalalatin fi Narr.

mensen die iets uitvinden en waar geen oorsprong voor bestaat, he , dus een vernieuwing van het geloof waar geen bewijs voor is, zaaien Grote verderf binnen de moslimgemeenschap. En zij zullen dan ook verworpen worden.

 omdat mijn boek 'het islamdilemma' onder moslims meer verdeeldheid (lees: debat) heeft veroorzaakt dan het terrorisme van Al Qai'da. (wat een uitspraak, niet waar?)

Dan ben ik benieuwd wat er in staat ???

 

Terug naar boven
oegt_najiha Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 05 februari 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 905
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote oegt_najiha Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 10 november 2005 om 05:35
In eerste instantie geplaatst door Peter Pan

Malcolm, je bent laf.

groet en salaam.

wuhahahhahaaa gelukkig kan je om sommige mensen blijven lachen,,, hoe doe je dat tog?? heb je speciale gaven op je onzin wuahahhahahaha

ach ik reageer nu even voor de grap hooooor. hihi.

triest...

want PP wie was er ook alweer zieker dan je d8.... owh ja jiyuu echt jouw'n opmerkingen,, zijn gewoon hilarisch

"En wie spreekt beter woord dan hij die mensen tot Allah uitnodigt en goede werken verricht en zegt: 'Waarlijk, ik behoor tot de Moslims'."

(Suraat el-fussielet 33)
Terug naar boven
Malcolm X Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 november 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 992
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Malcolm X Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 09 november 2005 om 14:42
En peter pan jij bent origineel
(zie voor verdere toelichting mijn andere reactie)
Terug naar boven
Peter Pan Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 28 oktober 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2010
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Peter Pan Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 09 november 2005 om 14:00

Malcolm, je bent laf.

groet en salaam.

Terug naar boven
Malcolm X Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 november 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 992
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Malcolm X Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 09 november 2005 om 11:17
Salaam Aleikum,

De essentie is voor mij niet relevant of niet interessant anders had ik er wel op gereageerd. Je gedrag echter wel, aangezien ik dit op meerdere plekken terug zie ;)

Gewoon een aanmerking/opmerking.
Overigens deed je zelf een aardige poging om iets te ontwijken ;)

Salaam aleikum,

Malcolm X
Terug naar boven
Peter Pan Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 28 oktober 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2010
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Peter Pan Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 09 november 2005 om 08:28

Das waar. En jij weet de essentie goed te omzeilen.

salaam aleikum ook.

 

Terug naar boven
Malcolm X Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 november 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 992
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Malcolm X Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 09 november 2005 om 05:52
Salaam Aleikum,

En je voorziet het van opmerkingen........
En uiteindelijk heb jij hem gepost

Salaam Aleikum,

Malcolm X
Terug naar boven
Peter Pan Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 28 oktober 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2010
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Peter Pan Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 09 november 2005 om 04:50

Sorry Malcolm, ik begrijp je niet.

Ik plaats hier een artikel uit de Volkskrant. Ik heb het niet over jullie en wij.

 

Terug naar boven
Malcolm X Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 november 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 992
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Malcolm X Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 09 november 2005 om 04:35
Salaam Aleikum,

Je had het beter Peter Pan�s/Pietje Puk�s dilemma kunnen noemen ;)

Je hebt het in je posts continue over jullie en wij, misschien is dat er onderdeel van?

Salaam ALeikum,

Malcolm X
Terug naar boven
Peter Pan Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 28 oktober 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2010
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Peter Pan Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 09 november 2005 om 04:12

Vervolg interview met Manji, uit de Volkskrant van 051105.

Het broze islamitische rijk, dat zich uitstrekte van Irak tot het oosten van Spanje, kreeg te maken met interne spanningen. Dissidente groepen eisten een eigen regering. De kalief van Bagdad - half regeringsleider, half geestelijke leider - trok de teugels aan. Hij hoopte politieke eenheid af te wdingen, onder meer door de poorten af te sluiten van vrijwel alle scholen voor onafhankelijke gedachtenvorming. Van de 135 scholen bleven er maar 4, conservatief georienteerd, over. Een rigide uitleg van de koran kwam in zwang. Oook werden er fatwa's uitgevaardigd die bepaalden dat geleerden de koran niet langer mochten analyseren en bediscussieren, maar slechts mochten volgen, op straffe van executie. (Herkennen jullie dit?)

Sindsdien domineren 3 leerstellingen de islamitische praktijk. De rituelen en verpakking varieren, maar de kern niet.

De eerste: eenheid staat gelijk aan eenvormigheid. Om sterk te zijn, moeten alle leden van de moslimumna, de internationale moslimgemeenschap, hetzelfde denken.( nog steeds herkenbaar?)

De tweede: debat staat gelijk aan verdeeldheid. Verschillen van interpretatie zijn niet langer een eerbetoon aan de majesteitelijkheid van God; ze vormen een aanval op de eenheid die moslims moeten tonen aan hen die verdeeldheid willen zaaien. (ook herkenbaar? )

De derde: verdeeldheid staat gelijk aan ketterij.(jawel, zien we dit niet noig steeds?)

Niet lang nadat de poorten van ijtihad sloten, werd innovatie bestempeld als een misdaad; het zou fitna zijn - iets dat verdeeld.(ook waar?) Aan het einde van de 19e eeuw ondernamen Egyptische feministen en intellectuelen nog een moedige poging de ijtihad nieuw leven in te blazen. Tevergeefs; de roep om moslim-solidariteit won het pleit (klopt nog steeds?)  En wie wil beweren dat die tijden ver achter ons liggen, wil ik erop wijzen dat mijn moeders imam in Vancouver (Canada) onlangs predikte dat ik een grotere crimineel ben dan Osama bin Ladin, omdat mijn boek 'het islamdilemma' onder moslims meer verdeeldheid (lees: debat) heeft veroorzaakt dan het terrorisme van Al Qai'da. (wat een uitspraak, niet waar?)

wordt vervolgd.

Terug naar boven
 Post Reply Post Reply Pagina  12>

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.188 seconden.