Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

rare gewoontes

 Post Reply Post Reply Pagina  12>
Schrijver
jiyuu Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 30 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2357
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote jiyuu Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: rare gewoontes
    Geplaatst op: 14 oktober 2006 om 15:02

Ik dacht misschien wel een leerzame topic om over te beginnen. Wat voor soort culturele of andere rare gewoontes zien jullie wel eens in je omgeving/familie gebeuren? Het mag van alles zijn. Ik zat te bedenken wat ik wel eens heb meegemaakt en wat ik raar vond.

Bij een Moslimhuwelijk zag ik dat de jongen werd aangekleed door zijn zwagers en schoonbroers in het bijzijn van de genodigden. Er werd door hen ook geld gezet in een bakje dat voor de jongen lag. Het schijnt in Aziatische culturen gebruikelijk te zijn.

 

Ken jij ook van die rare gebruiken? Vertel het hier.

www.hhugs.org.uk/
Terug naar boven
taqwaa Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 04 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2036
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote taqwaa Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 14 oktober 2006 om 15:16

assallaamo3alaikom haha zeker raar  

nou in de marokkaanse cultuur heb je zat van die raar dingen .

ik denk even na  dan plaats ik paar inschallah

�� ��� �� ������ .. ���� ��� ������ .. ����� ������� ������ .. ���� ����� ����� ������
Terug naar boven
Rahil Amin Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 07 september 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1624
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Rahil Amin Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 14 oktober 2006 om 17:04

Asalaam Aleikum,

Ik ben zelf Surinaams en weet van veel Surinamers dat ze hun huis achterstevoren naar binnen gaan. Waarschijnlijk om boze geesten buiten de deur te houden. Ik hou het maar gewoon bij Bismillah.

Salaam.

Het paradijs is omgeven door moeilijkheden waar de �nafs� (het ego) niet van houdt, de hel is omgeven door de lusten die het ego strelen.
Overgeleverd door: Moslim
Terug naar boven
bintoe_lislam Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 22 juni 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 232
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote bintoe_lislam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 15 oktober 2006 om 14:42

assalaam alykom...

ik heb altijd hekel aan rare gewoontes binnen de marokkaanse gemeenschap die vaak met de islam tegenstrijden, zoals die zogenaamde handje van fatima en nog andere dingen, er wordt gezegd dat die tegen de boze oog beschermen...ect. ik weet niet wat dat handje met naam Fatima te maken heeft.

wassalaam

Ibn Mas'ood radiallahu 'anhu said " The Jamaa'ah is what conforms to the truth, even if you are alone"
Terug naar boven
taqwaa Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 04 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2036
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote taqwaa Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 15 oktober 2006 om 14:50

assalaamo3alaikom

en ze zegen als je uit de pan eet krijg je uitslag (albras) op je gezicht  hahah 

�� ��� �� ������ .. ���� ��� ������ .. ����� ������� ������ .. ���� ����� ����� ������
Terug naar boven
Marocaantje Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 04 juli 2003
Locatie: Saudi Arabia
Online status: Offline
Berichten: 1819
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Marocaantje Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 15 oktober 2006 om 14:55

Asalaam 3alaikom Warahmatoellahi ta3ala Wabarakatoehoe,

Wat ik echt persoonlijk niet vind kunnen is het volgende:

In sommige Marokkaanse steden hebben ze de gewoonte om te staan wachten terwijl het je huwelijksnacht is. Dan wordt er gewacht totdat de vrouw naarbuiten komt met een doekje met bloed erop. Dat zou dan moeten bewijzen dat de vrouw nog maagd is.

Walgelijk!!



Jullie Zuster Fi Dien!!

"Wees oprecht tegenover elke Moslim en keer je af van de ongelovigen".
"Jihaad will continue & the resistance will continue until we have victory, or we will be martyrs"Sheikh Yassin
Terug naar boven
taqwaa Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 04 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2036
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote taqwaa Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 15 oktober 2006 om 15:00
In eerste instantie geplaatst door Marocaantje

Asalaam 3alaikom Warahmatoellahi ta3ala Wabarakatoehoe,

Wat ik echt persoonlijk niet vind kunnen is het volgende:

In sommige Marokkaanse steden hebben ze de gewoonte om te staan wachten terwijl het je huwelijksnacht is. Dan wordt er gewacht totdat de vrouw naarbuiten komt met een doekje met bloed erop. Dat zou dan moeten bewijzen dat de vrouw nog maagd is.

Walgelijk!!



Jullie Zuster Fi Dien!!

  

wa3alaikomosalaam

 dat vind ik nou ook echt erg  zonder schaamt lopen ze met zo een doek

tussen de mensen .

�� ��� �� ������ .. ���� ��� ������ .. ����� ������� ������ .. ���� ����� ����� ������
Terug naar boven
Marocaantje Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 04 juli 2003
Locatie: Saudi Arabia
Online status: Offline
Berichten: 1819
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Marocaantje Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 15 oktober 2006 om 15:17

Asalaam 3alaikom Warahmatoellahi ta3ala Wabarakatoehoe,

Ik vraag me af waar dit vandaan is gekomen....

Een onderzoek in verband met het voorkomen van bloedingen en pijn bij de eerste geslachtsgemeenschap laat zien dat 56% van de onderzochte vrouwen wel gebloed had bij de eertse geslachtsgemeenschap en 44% niet.

Dus stel je behoort dan tot die 44% dat niet bloedt...dan weet ik 99,9% zeker dat je wordt gezien als niet-maagd. (Mocht je ook zulke tradities hebben in je familie.)


Jullie Zuster Fi Dien!!

"Wees oprecht tegenover elke Moslim en keer je af van de ongelovigen".
"Jihaad will continue & the resistance will continue until we have victory, or we will be martyrs"Sheikh Yassin
Terug naar boven
moslimboy212 Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 23 maart 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 736
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote moslimboy212 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 15 oktober 2006 om 15:21

salaam aleykum.

een rare gewoonte ivm marokkaanse cultuur is: het hand in hand lopen van 2 mannen. in marokko kwam je het vroeger heel veel tegen dat 2 mannen hand in hand lopen, nu zie je het iets minder, maar toch een rare gewoonte vind ik

laa ilaha illalah
Terug naar boven
fundamentalist Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 12 juli 2006
Online status: Offline
Berichten: 84
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote fundamentalist Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 15 oktober 2006 om 15:24

Nou jiyuu,

Ik ken bij de Marokkaanse gemeenschap een walgelijk vak waar jonge stellen bij hun trouwen financieel door gegijzeld raken. Dan komt er tijdens het huwelijk zo een slimme vrouw die de bruid even mee naar binnen neemt, haar een jurk laat aantrekken, een paar minuten mee rond gaat lopen terwijl ze haar arm vasthoudt om maar de indruk te wekken dat ze aan het werk is. Dan gaat ze naar binnen om haar weer een andere jurk aan te laten trekken. Ondertussen is zij honderden euro's rijker. Een paar minuten later komt ze weer met de volgende jurk weer een paar honder euro rijker. En de arme jongens mogen daar voor opdraaien. Bleeeeeh!! een walgelijke traditie die we zouden moeten verbieden.

Maar die van Marocaantje is ook knap lelijk hoor.

Welke moedige vrouw wil als een ware revolutionair deze domme traditie doorbreken en zo vele kettingen doorbreken die jonge mannen weerhouden te trouwen? Ik irriteer me er mateloos aan. Volgens mij noemen ze zulke vrouwen neggafaat.

Zo een hoop oude en opgekropte frustratie eruit:)

wa salaam

Terug naar boven
fundamentalist Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 12 juli 2006
Online status: Offline
Berichten: 84
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote fundamentalist Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 15 oktober 2006 om 15:29

Moslimboy;

wat is daar raar aan? doe het nog steeds. Echter met mn 'zuivere'Marokkaanse vrienden en niet met de Nederlandse Marokkanen. Zelfs kussen en omhelzen als we elkaar een week of drie-vier niet hebben gezien.

Hee, nou weet ik er nog een. In sommige golfstaten groeten ze elkaar door elkaar met de neus aan te raken!!!!!!! Dat vind ik wel vaag.

wa salaam

Terug naar boven
Marocaantje Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 04 juli 2003
Locatie: Saudi Arabia
Online status: Offline
Berichten: 1819
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Marocaantje Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 15 oktober 2006 om 15:32

Asalaam 3alaikom Warahmatoellahi ta3ala Wabarakatoehoe Fundamentalist,

Sommige kunnen er trouwens wat van ;-) Maar wat betreft de prijzen, het is inderdaad super duur voor een beetje make -up, nieuwe kapsel (ook niet altijd), wat sieraden en een jurk die je waarschijnlijk niet eens langer 10 � 15 min. aanhebt. Een ziana (neggafa) verdient hier erg goed aan.

Nog meer frustaties die je kwijt wilt ?

wat is daar raar aan? doe het nog steeds. Echter met mn 'zuivere'Marokkaanse vrienden en niet met de Nederlandse Marokkanen. Zelfs kussen en omhelzen als we elkaar een week of drie-vier niet hebben gezien.

Hee, nou weet ik er nog een. In sommige golfstaten groeten ze elkaar door elkaar met de neus aan te raken!!!!!!! Dat vind ik wel vaag.

Het is maar net wat je gewend bent natuurlijk.


Jullie Zuster Fi Dien!!

"Wees oprecht tegenover elke Moslim en keer je af van de ongelovigen".
"Jihaad will continue & the resistance will continue until we have victory, or we will be martyrs"Sheikh Yassin
Terug naar boven
nefertiti Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 augustus 2006
Online status: Offline
Berichten: 663
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote nefertiti Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 15 oktober 2006 om 15:47

Salaam Aleikom,

Leuk topic, ik heb ook wel wat egyptische "rare gewoontes" maar zal er later op terugkomen. Een schandalige is, dat elk jaar voor en tijdens de ramadan de prijzen van etenswaren 3 maal duurder worden.

Dus stel je behoort dan tot die 44% dat niet bloedt...dan weet ik 99,9% zeker dat je wordt gezien als niet-maagd. (Mocht je ook zulke tradities hebben in je familie.)  schreef Macoraantje. Dat bloedverhaal komt hier ook wel voor maar zover ik hoor vooral bij de meer "rural areas" en het zuiden. Maagdenvlies herstellingsoperaties worden nog wel uitgevoerd. Bezopen toch? Als de bruid in spe vroeger als meisje veel gesport heeft kan dat ook al het vlies gebroken hebben.

Salaam Nefertiti 

Terug naar boven
moslimboy212 Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 23 maart 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 736
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote moslimboy212 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 15 oktober 2006 om 16:14
In eerste instantie geplaatst door fundamentalist

Moslimboy;

wat is daar raar aan? doe het nog steeds. Echter met mn 'zuivere'Marokkaanse vrienden en niet met de Nederlandse Marokkanen. Zelfs kussen en omhelzen als we elkaar een week of drie-vier niet hebben gezien.

Hee, nou weet ik er nog een. In sommige golfstaten groeten ze elkaar door elkaar met de neus aan te raken!!!!!!! Dat vind ik wel vaag.

wa salaam

het is iets wat ik niet gewoon ben , het is zoals marocaantje het zegt.

maar als je het van de andere kant bekijkt, we zijn allemaal broeders en zusters, dus eigenlijk is het heel normaal dan.

mijn excuses mocht ik je hebben beledigd.

laa ilaha illalah
Terug naar boven
fundamentalist Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 12 juli 2006
Online status: Offline
Berichten: 84
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote fundamentalist Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 15 oktober 2006 om 16:25

Nee hoor, ben niet zo gauw beledigd

Ja vanuit religieus opzicht is het de normaalste zaak van de wereld. Heel vaak lees je in verhalen en hadiths. fa-akhadha bijadihi wa.. (hij nam hem bij de hand en..)

wa salaam

 

Terug naar boven
jiyuu Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 30 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2357
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote jiyuu Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 16 oktober 2006 om 00:45

In de Surinaamse en Egyptische cultuur heb ik vaker gehoord dat ze na de geboorte de gevallen navelstreng van een baby begraven.

 

Dat van dat bebloede doek vind ik echt vies. Is die traditie gewoon te sterk geworden dat ze het niet meer kunnen afschaffen? Nee, die is echt smerig man� om je te schamen toch?

 

Hand in hand of arm in arm lopen van mannen, heb ik zelf ook vaak gedaan. Was de eerste keer wel wennen. Maar een geleerde bijvoorbeeld, die wil je het liefst omhelzen en kussen.

 

Al die huwelijks moeilijkheden die we onszelf opleggen, zijn, denk ik, heel slecht voor de Oemmah. Ik zie soms jongens die 10-15 jaar moeten gaan sparen om eindelijk te kunnen gaan trouwen. Ik kan mij de Hadith nog herinneren dat er een meisje bij RasoolAllah (sallalaho alaihi wasallam) kwam die wilde trouwen. Toen ze naast hem plaatsnam kwam er jongen die wilde trouwen met haar maar niets bezat, zelfs geen stukje ijzer, of een stukje stof. Toen hij teleurgesteld wegliep, werd hij teruggeroepen. Hij mocht haar trouwen op voorwaarde dat hij haar als bruidsschat een paar hoofdstukken van de Quran zou leren. Zo simpel gaat dat.

 

In de Hindoe cultuur moet het meisje juist geld aan de jongen schenken en moeten de ouders van het meisje alle kosten aan het huis (meubilair enzo) helemaal zelf betalen. Niet raar dat sommige ouders daar liever niet zwanger willen zijn van een meisje.

 

www.hhugs.org.uk/
Terug naar boven
jiyuu Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 30 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2357
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote jiyuu Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 16 oktober 2006 om 00:50

Ik ging een keer van Oujda naar het zuiden van Marokko, het was al laat (04.00 uur) en kwam onderweg langs een dorp midden in de bergen. Er was een feest gaande. Een trouwerij. Een dag later kwam ik er weer langs, weer rond dat tijdstip. En er was nog steeds een feest gaande. Is dit normaal dat een bruiloft zo lang moet doorgaan? Wordt het pas getrouwde stel niet moe van alle gasten dagenlang op hun nek?

www.hhugs.org.uk/
Terug naar boven
Assur Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 04 augustus 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 745
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Assur Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 16 oktober 2006 om 00:55

Natuurlijk hebben wij in Nederland altijd de overtreffende trap, wij hebben koekhappen!


Terug naar boven
nefertiti Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 augustus 2006
Online status: Offline
Berichten: 663
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote nefertiti Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 16 oktober 2006 om 01:08

In eerste instantie geplaatst door Assur


Natuurlijk hebben wij in Nederland altijd de overtreffende trap, wij hebben koekhappen!


 

Haha...en een koekjestrommel...die altijd snel weer dicht gaat. Ik vind die reclame van Ali B trouwens erg leuk.

Salaam Nefertiti

Terug naar boven
nefertiti Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 augustus 2006
Online status: Offline
Berichten: 663
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote nefertiti Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 16 oktober 2006 om 01:10

Ik vind het trouwens een vreselijk iets dat als er een koe of schaap geslacht wordt dat daarna allerlei handafdrukken in bloed op mijn voordeur en ooit witte muur worden geplaatst.

Salaam Nefertiti

 

Terug naar boven
moslima 82 Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 27 juli 2006
Online status: Offline
Berichten: 919
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote moslima 82 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 16 oktober 2006 om 05:14
In eerste instantie geplaatst door nefertiti

Salaam Aleikom,

Leuk topic, ik heb ook wel wat egyptische "rare gewoontes" maar zal er later op terugkomen. Een schandalige is, dat elk jaar voor en tijdens de ramadan de prijzen van etenswaren 3 maal duurder worden.

Dus stel je behoort dan tot die 44% dat niet bloedt...dan weet ik 99,9% zeker dat je wordt gezien als niet-maagd. (Mocht je ook zulke tradities hebben in je familie.)  schreef Macoraantje. Dat bloedverhaal komt hier ook wel voor maar zover ik hoor vooral bij de meer "rural areas" en het zuiden. Maagdenvlies herstellingsoperaties worden nog wel uitgevoerd. Bezopen toch? Als de bruid in spe vroeger als meisje veel gesport heeft kan dat ook al het vlies gebroken hebben.

Salaam Nefertiti 

salaam aleykoum

sommige zusters worden zelfs vermoord of verstoten omdat ze dan zogenaamd geen maagd zijn(terwijl ze dat miss wel waren) maar omdat ze niet bloedden de eerste keer,hier komt het weinig voor maar in sommige landen is dit aan de orde van de dag,door de onwetendheid dat meisjes moeten bloeden tijdens de huwelijksnacht.

Hulp bij huiselijk geweld voor moslimas!
Terug naar boven
moslima 82 Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 27 juli 2006
Online status: Offline
Berichten: 919
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote moslima 82 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 16 oktober 2006 om 05:17
In eerste instantie geplaatst door jiyuu

Ik ging een keer van Oujda naar het zuiden van Marokko, het was al laat (04.00 uur) en kwam onderweg langs een dorp midden in de bergen. Er was een feest gaande. Een trouwerij. Een dag later kwam ik er weer langs, weer rond dat tijdstip. En er was nog steeds een feest gaande. Is dit normaal dat een bruiloft zo lang moet doorgaan? Wordt het pas getrouwde stel niet moe van alle gasten dagenlang op hun nek?

salaam aleykoum,

Het lijkt me ook dat een pasgetrouwd stel andere dingen met elkaar wil doen,na eindelijk getrouwd te zijn.dan feesten hahaha

Hulp bij huiselijk geweld voor moslimas!
Terug naar boven
bintoe_lislam Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 22 juni 2006
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 232
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote bintoe_lislam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 16 oktober 2006 om 06:19
In eerste instantie geplaatst door jiyuu

Ik ging een keer van Oujda naar het zuiden van Marokko, het was al laat (04.00 uur) en kwam onderweg langs een dorp midden in de bergen. Er was een feest gaande. Een trouwerij. Een dag later kwam ik er weer langs, weer rond dat tijdstip. En er was nog steeds een feest gaande. Is dit normaal dat een bruiloft zo lang moet doorgaan? Wordt het pas getrouwde stel niet moe van alle gasten dagenlang op hun nek?

vroeger duurde een trouwfeest bij marokkanen 7 dagen hoorde ik van mijn moeder subhaanAllah. Maar nu is het afgekort naar 3 dagen...erg he als men rekent hoeveel geld uitgegeven wordt.

 

Moge Allah ons van innovaties behoeden.

Ibn Mas'ood radiallahu 'anhu said " The Jamaa'ah is what conforms to the truth, even if you are alone"
Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amier Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 16 oktober 2006 om 08:10

Salaam.

In eerste instantie geplaatst door fundamentalist

Hee, nou weet ik er nog een. In sommige golfstaten groeten ze elkaar door elkaar met de neus aan te raken!!!!!!! Dat vind ik wel vaag.

Ik heb altijd gehoord dat de inu�t (eskimo's) dat ook altijd doen bij wijze van begroeten. Ik dacht dat dat was omdat als ze zouden kussen, hun lippen vast zouden vriezen.

Wat betreft het hand in hand lopen van mannen, toen ik in Indonesi� was (ik was toen 19 jaar) werd ik vaak omhelsd door vrienden van me, die ook vaak een arm om me heen sloegen als we ergens liepen. Ik moest daar heel erg aan wennen, en nog steeds voelt het onnatuurlijk voor me als dat gebeurt. Maar er is niets mis mee in mijn ogen, ik ben het vanuit mijn cultuur niet gewend dat mannen onderling zo close kunnen zijn.

Die doek bij de huwelijksnacht werd ook van mij en mijn vrouw verlangd, maar we hebben vriendelijk doch beslist gezegd dat we dat niet wilden. Ik vind het nogal "ayip" zoals de turken zeggen, beschamend zeg maar. Maar ik kan me ergens wel voorstellen dat die gewoonte ooit eens is ontstaan, vooral vanuit de familie van de bruidegom die zo de garantie wilden dat hun schoondochter echt maagd was. Overigens hebben we wel aan de directe familie van mijn vrouw gezegd dat als ze het echt perse wilden we wel zo'n doek aan bijvoorbeeld de moeder of een zus of schoonzus van mijn vrouw wilden laten zien, maar niet "en plein publique".    Maagdelijkheid is tussen jou, Allah en je echtgenoot(e) en verder niemand, Allahu alem.

Nog een hand-in-hand verhaal: toen ik een jaar of 16 was heb ik een aantal maanden als vrijwilliger gewerkt op een archeologische opgraving in Tell Dor vlak bij Chadera, Israel. Daar heb ik ook voor het eerst serieus kennis gemaakt met de islam overigens, maar dat is een ander verhaal. Anyway, op een gegeven moment wilde ik graag naar de kust, en aangezien ik jong en naief was besloot ik te gaan liften. Ik werd meegenomen door een arabier in een oude volkswagen kever, en hij was erg vriendelijk en ge�nterresseerd in waar ik vandaan kwam en wat ik daar deed enz. Op een gegeven moment legde hij zijn hand op mijn been, en ik voelde me niet zo op mijn gemak daarmee, maar ik had vaker mannen hand in hand zien lopen en dacht dat het wel gewoon vriendelijk zou zijn. Hij begon te vertellen hoe knap ik wel niet was, en hoe mooi blond mijn haar en zijn hand kroop steeds verder omhoog richting mijn kruis. Dat werd me een beetje t� vriendelijk, dus ik zei dat ik eruit wilde. Eerst wilde hij niet stoppen omdat het echt in de middle of nowhere was, maar uiteindelijk stopte hij toch en ben ik eruit gegaan. Achteraf heb ik me bedacht dat het toch wel een gevaarlijke situatie was geweest, als 16 jarige in een land waar ik de taal niet sprak, de cultuur nauwelijks kende en zomaar iedereen vertrouwde.

Alhamdulillah heeft mijn naieviteit me daar door nog wel vreemdere situaties geholpen; het was toen tijdens de eerste intifadah en ik wandelde rustig tussen israelische patservoertuigen en demonstrerende palestijnen door met een gevoel van "iedereen kan toch zien dat ik er niets mee te maken heb, dus mij overkomt niets", haha! Ook had ik een davidsterretje aan een kettinkje gekocht (dat vond ik erg mooi) en droeg dat op mijn t-shirt terwijl ik rustig door arabische wijken in Jeruzalem wandelde waar geen toerist zich waagde omdat het er echt gevaarlijk was toen. Ik kreeg af en toe wat opmerkingen naar mij hoofd van vooral jongeren, maar die verstond ik toch niet, dus ik glimlachte beleefd en vroeg "how do you do" en liep verder. Even verderop werd met scherp geschoten en vlogen stenen door de lucht, maar ik vond dat ik er niets mee te maken had en dat als ik vriendelijk en beleefd was tegen iedereen, me niets ergs zou overkomen. En er is me ook niets ergs overkomen.

Adembenemde stad trouwens, Jeruzalem. Absoluut "al Quds", de heilige stad! Het is echt Godsgeklaagd dat mensen in zo'n plaats niet samen kunnen leven en God dienen, in vrede en harmonie. Eigenlijk ben ik van mening dat die stad niet de hoofdstad van welk land dan ook moet zijn, ook niet van een onafhankelijk Palestina, maar een zelfstandige stadstaat met een eigen bestuur dat er voor zorgt dat de stad voor iedereen vrij toegankelijk is en een bedevaartsplaats voor joden, moslims en christenen, zonder dat ��n van die drie groepen het als enige voor het zeggen heeft. Dat omdat dat meestal toch niet goed gaat, al is Salah ad Dien (die de kruisridders verslagen heeft) wat mij betreft h�t voorbeeld van hoe het zou kunnen en moeten zijn. Goed, een beetje off-topic.

Wa salaam.

 

� Waarlijk, in het gedenken van God vinden de harten rust. � (Koran 13:28)
Terug naar boven
fundamentalist Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 12 juli 2006
Online status: Offline
Berichten: 84
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote fundamentalist Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 16 oktober 2006 om 08:41
In eerste instantie geplaatst door Amier

het was toen tijdens de eerste intifadah en ik wandelde rustig tussen israelische patservoertuigen en demonstrerende palestijnen

Zo, das een spannende jeugd. Op mijn zestiende had ik met al-walida (moederlief) serieuze problemen als ik rond tienen nog niet thuis was!

O ja, nog iets waar ik me vreselijk aan irriteer. Ben een paar keer naar Egypte gegaan en merkte dat je voor elke bewezen dienst 'khidma' (fooi) moest geven. Fi sabililah zat er gewoon niet in. Heel irritant, met name als je geen kleingeld hebt. Even iemand om hulp vragen als je geen kleingeld hebt zit er dan niet in. Helemaal als je aan je tongval duidelijk getraceerd wordt als niet Egyptenaar. 

Ze zeggen dat het een ongeschreven letter is, maar je kunt de teksten bijna aflezen in de ogen van de vragers.

Terug naar boven
jiyuu Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 30 januari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2357
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote jiyuu Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 16 oktober 2006 om 09:19
In eerste instantie geplaatst door fundamentalist

In eerste instantie geplaatst door Amier

het was toen tijdens de eerste intifadah en ik wandelde rustig tussen israelische patservoertuigen en demonstrerende palestijnen

Zo, das een spannende jeugd. Op mijn zestiende had ik met al-walida (moederlief) serieuze problemen als ik rond tienen nog niet thuis was!

O ja, nog iets waar ik me vreselijk aan irriteer. Ben een paar keer naar Egypte gegaan en merkte dat je voor elke bewezen dienst 'khidma' (fooi) moest geven. Fi sabililah zat er gewoon niet in. Heel irritant, met name als je geen kleingeld hebt. Even iemand om hulp vragen als je geen kleingeld hebt zit er dan niet in. Helemaal als je aan je tongval duidelijk getraceerd wordt als niet Egyptenaar. 

Ze zeggen dat het een ongeschreven letter is, maar je kunt de teksten bijna aflezen in de ogen van de vragers.

Haha� dat heb je mooi gezegd. Ik had hetzelfde probleem en wilde niet laten blijken dat ik ook uit het buitenland kwam. Ik probeerde daarom op straat mijn mond zo lang als mogelijk stijf dicht te houden. Ik sprak met niemand en wendde mijn ogen af zodra iemand oogcontact zocht. Ik kan je zeggen het is niet prettig zo je dagen door te brengen, dus zorgde ik er maar voor dat ik altijd wel genoeg kleingeld bij me had. Aan de hand van de hoeveelheid kleingeld in mijn zak deed ik mijn mond open/keek ik mensen aan.

 

Toen ik een taxichauffeur eens vroeg waarom hij mij 5 junait liet betalen en een gewone Egyptenaar voor dezelfde rit 2 junait, zei hij: 2 zijn voor de rit zelf, 1 extra voor de toestand van het land, nog 1 extra als blijk van medeleven voor zijn situatie en nog 1 voor zijn half gare auto. 1 Junait is ongeveer 13 cent, dus dat kon ik wel missen.

 

www.hhugs.org.uk/
Terug naar boven
taqwaa Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 04 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2036
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote taqwaa Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 16 oktober 2006 om 09:22
hahah
�� ��� �� ������ .. ���� ��� ������ .. ����� ������� ������ .. ���� ����� ����� ������
Terug naar boven
taqwaa Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 04 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2036
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote taqwaa Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 16 oktober 2006 om 09:26

ken jullie ook deze  marokkaanse voorbeeld    ze zegen:

 allah kay3ti lfol geer liy ma3doch snan  .ast3erfrollah   deze uit spraak

word  vaak door marokkanen gebruikt  

�� ��� �� ������ .. ���� ��� ������ .. ����� ������� ������ .. ���� ����� ����� ������
Terug naar boven
moslimboy212 Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 23 maart 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 736
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote moslimboy212 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 16 oktober 2006 om 12:20

nu kom ik pas op een irritante gewoonte.

gewoonlijk als we naar marokko gaan nemen we de boot in Almeria. eenmaal in de boot is het natuurlijk altijd een zoektocht naar je kamers enz... dus kan je ook gewoon vragen aan de hostesse's die daar wat zitten te niksen om je kamer te tonen. eenmaal aangekomen aan je kamer, blijven ze bij je zitten tot je ze een fooi geeft. die mensen kunnen pas echt op mijn zenuwen werken.

nog een slechte gewoonte van de Marokkanen. beeld je even in: onderweg naar Marokko met de auto. je hebt al 10 uur aan een stuk gereden en je wilt ergens in Zuid Frankrijk aan de kant gaan bij zo van die parkings en even uitrusten. je parkeert je auto en kijkt naar de mooie stukjes park die daar gelegen zijn, overal waar je ziet zijn er vuilbakken om het zo proper mogelijk te houden. je kijkt even naar de auto naast je, het zijn ook Marokkanen, je begroet ze, je ziet dat ze aan het picknicken zijn dus je laat ze even rust hun gang gaan. eenmaal dat ze klaar zijn rijden ze door, je kijkt om en je wilt ze een goeiedag wensen en opeens een GROTE AFVALBERG juist waar je staat geparkeerd. ER STAAN ZEKER 10 VUILBAKKEN IN EEN STRAAL VAN 2 METER en toch laten ze alles staan!!

op zo'n momenten heb ik soms moeite om mezelf trots te voelen als Marokkaan.

laa ilaha illalah
Terug naar boven
fundamentalist Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 12 juli 2006
Online status: Offline
Berichten: 84
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote fundamentalist Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 16 oktober 2006 om 13:14

'op zo'n momenten heb ik soms moeite om mezelf trots te voelen als Marokkaan'

Dat gevoel heb ik vaker als ik Marokkanen bij het vliegveld in Tanger zie vechten omdat ze geen karmos (vijgen) mee mogen nemen. Of  als ik een schaap ga halen tijdens het slachtfeest en ze zie ruzieen op een bijzondere dag om de ingewanden. Of  als ze in de moskee pertinent weigeren op te schuiven.

Maar... als ik zie met wat voor hart ze iemand uit de put helpen en alles geven wat ze hebben, en als ik zie hoe ik bij een pechgeval hordes jongeren op me af zie komen om te duwen en te helpen en als ik zie dat de mensen van de buurt in Marokko enorm weinig hebben, maar datgene wat ze hebben delen met hun buren dan weet ik weer dat mijn roots in dat prachtige Noord-Afrikaanse land liggen.

man-bital a7raar, mash-riqal anwaar..

(heb trouwens een hekel aan nationalisme en zie het als een van de grootste kwaden in het leven.)

 

Terug naar boven
 Post Reply Post Reply Pagina  12>

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.109 seconden.