Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Het smeekgebed

 Post Reply Post Reply
Schrijver
AmmatoelAziz Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 27 september 2004
Online status: Offline
Berichten: 1676
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote AmmatoelAziz Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: Het smeekgebed
    Geplaatst op: 19 november 2006 om 08:37

Het smeekgebed

In de naam van Allah de Barmhartige, de Genadevolle.

Alle lof zij Allah, de Heer der Werelden. Vrede en zegeningen zij met de Edele Boodschapper.

Deze wereld is een gebied van oorzaken en redenen en alles is gebonden aan een middel om tot iets te komen. Zo heeft onze Allerhoogste Schepper voor ons de deur van het smeekgebed, het { Du3ae} geopend, zodat we onze behoeften aan Hem, subhana wat�Ala, bekend kunnen maken.

Het smeekgebed {Du3ae} houdt in dat een schepsel zijn eigen onmacht begrijpt, dat hij of zij in deze en de komende wereld afhankelijk is van Allah, {SWT} en deze toestand inziet, en aan Hem {SWT} bekent maakt.

Het smeekgebed {Du3ae} betekent ook dat mens zijn eigen dienaren zijn begrijpt en het Meester zijn van Allah {SWT} erkend.

�Het smeekgebed {Du3ae} is de essentie van aanbidding zelf, het wapen van de gelovige, het fundament van de godsdienst en het licht van hemel en aarde�, heeft de Profeet bij verschillende gelegenheden gezegd.(Hadith Tirmidzi & Abu Adwud)

Allah {SWT} zegt in de heilige Koran deze ontroerende woorden, waarin duidelijk wordt hoe vertrouwd Allah is voor mensen die zicht tot Hem {SWT} wenden:
�Een wanneer Mijn dienaren u omtrent Mij vragen, zeg dan: Ik ben zeker dichterbij. Ik verhoor het gebed van de smekende wanneer hij Mij aanroept. Laat hen daarom aan Mijn oproep gehoor geven, en in Mij geloven, opdat zij wellicht recht rechte geleid mogen worden.� {H.K. 2:186}

Ook zegt Allah {SWT}: �Aanbidt Mij; Ik zal uw gebed verhoren. Maar zij die te hoogmoedig zijn om Mij te aanbidden, - zullen veracht � de hel binnegaan.
{H.K.23:60}

Er zijn wel een aantal voorwaarden aan een Het smeekgebed {Du3ae} verbonden voordat het door Allah {SWT} verhoord kan worden. Zo moet degene die het doet helemaal oprecht zijn en er absoluut in geloven dat het verhoor zal worden.

Profeet Mohammed {Salla Allahoe 3lejhie Wa Salaam} heeft in en � Hadith �Qudsi� uiteen gezet dat Allah, Azza wa Djallaah, heeft verklaard �Als Mijn {SWT} dienaar zijn handen opheft en zich smekend tot Mijn wendt, schaam ik Mij om deze af te wijzen.

Als er niet onmiddellijk en resultaat volgt, betekent dat niet dat je moet opgeven of dat je moet denken dat het niet verhoord is, je moet door gaan in standvastigheid en geduld = (Sabr). Geduld is en belangrijk onderdeel van het Geloof.


�Het smeekgebed {Du3ae} van de vader voor zijn zoon is als een smeekgebed van een Profeet voor zijn volgelingen = ( Ummah), Allah {SWT} aanvaardt het�

Het hoort ook bij de smekend dat hij of zij in de eerste plaats om vergiffenis vraagt en berouw heeft. Als iemand voelt dat er een moment is aangebroken dat de nabijheid van Allah {SWT} als het ware voelbaar is, moet hij of zij Het smeekgebed {Du3ae} doen. Hiervoor zei de profeet, Sallal-laahu alayhi wa Sallam:
�Als een dienaar van Allah {SWT} in zijn hart de wens voelt opkomen een smeekgebed {Du3ae} te verrichten, laat hij dan onmiddellijk zijn verlangen aan zijn Heer bekend maken.� {Hadith Tirmidzi & Ahmad}

Vooral als we droevig zijn en in grote zorgen zitten, is dat tegelijkertijd een periode dat we erg dichtbij Allah {SWT} zijn. Want op die tijden begrijpen we meer dan ooit, en voelen onze zielen ook dat niemand anders dan Allah {SWT} ons enige hulp kan geven en wenden we ons met heel wezen tot Allah {SWT}. De Profeet Sallal-laahu alayhi wa Sallam zei hiervoor:

�Als onze harten smelten en van verdriet vervuld zijn, weet dan dat je grootste rijkdom je smeekgebed { Du3ae} is, want de toestand waarin je verkeert, is een teken van de Goddelijke manifestatie van barmhartigheid, ontvankelijkheid en aanvaarding.
{Hadith Tarmidzi & Ahmad).

�Onze Heer! Aanvaard het van ons; voorzeker, U bent de Alhorende, de Alwetende.
�Rabbanaa taqabbal minna; innaka anta-samie3 ul-aliem�

Amien yaa RAbbil�Aalamein.
,

 

O Allaah, sier ons met de schoonheid van Imaan, Leid ons en laat ons een middel van leiding voor anderen zijn, Ameen
Alle lof is voor Allaah Uit Wiens Bevel alle goede daden worden voltooid.
Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.092 seconden.