Islaam.nl Forum
alcohol in islaam |
Post Reply | Pagina 12> |
Schrijver | ||||||||
afghani
Newbie Lid geworden: 01 januari 2004 Online status: Offline Berichten: 2 |
Onderwerp: alcohol in islaam Geplaatst op: 07 januari 2004 om 15:07 |
|||||||
Salaam mensen, afghani |
||||||||
hayet16
Groupie Lid geworden: 06 januari 2004 Locatie: Netherlands Online status: Offline Berichten: 15 |
Geplaatst op: 07 januari 2004 om 15:32 | |||||||
ff vraagje ik ken veel gebedjes van de koran voor tijdens het bidden maar ik zal niet weten wat ik zeg dus is dat haram?
|
||||||||
Bukhari
Groupie Lid geworden: 04 januari 2004 Locatie: Azerbaijan Online status: Offline Berichten: 21 |
Geplaatst op: 07 januari 2004 om 15:39 | |||||||
Ik heb zo het vermoeden dat jij niet gelooft in de soena een Koran bent dus. In alcohol is zeker een nut namelijk zijn ontsmettende functie. Soera5:90-91 Bedwelmende zaken, gokken, lotspijlen zijn iets walgelijks van Sheitan �s handen. Verwijder (jullie) dus (daarvan) zodat jullie zullen slagen. Sheitan wil slechts vijandigheid en haat tussen jullie zaaien met de bedwelmende zaken en het gokken en het hindert jullie in het gedenken van Allah en in het gebed. Willen jullie er dus niet van afzien?� (Qor�aan 5:90-1) het verbod op alcohol is niet in ��n stap gebeurt maar eerst werd het verboden voor het bidden te drinken en erna werd een algeheel verbod ingesteld bij neerdaling van deze vers. De arabieren waren zware drinkers en daarom dat het misschien in ��n stap te zwaar zou zijn geweest. |
||||||||
I S L A M
Senior Member Lid geworden: 17 december 2003 Locatie: Netherlands Online status: Offline Berichten: 556 |
Geplaatst op: 07 januari 2004 om 15:53 | |||||||
Salamoen Aleykum Kijk dit bedoel ik nou met tegenwoordig wordt alles helemaaaaaaal uitgediscusseerd terwijl dat niet nodig is. Afghani neem het a.u.b niet persoonlijk want dat is mijn bedoeling niet maar zoals Justme het zegt is gewoon waar. Wat heeft de profeet(v.z.m.h) ons geleerd??? Dat we twee dingen hebben waar we ons aan moeten vasthouden en dat zijn quran+SOENNAH. Als in de quran staat vermijdt alcohol doe dat dan ook en klaar. Geen discussie mogelijk! Misschien kan ik een beetje bot overkomen maar je brengt zoveel mensen in de war naar mijn mening. Met alle respect |
||||||||
������ ----->Haat de zonde, niet de zondaar<-----
|
||||||||
Salah ad Din
Groupie Lid geworden: 04 januari 2004 Online status: Offline Berichten: 60 |
Geplaatst op: 07 januari 2004 om 18:03 | |||||||
Een oproep om iets te vermijden met de MOGELIJKHEID dat het je dan wel wel zou gaan, is anders dan een absoluut verbod. Afghani heeft 100% gelijk, want alleen hij doet niet aan het afschaffen van koranverzen of het veronachtzamen en verdraaien ervan om tot zijn conclusie te komen. Proficiat Afghani |
||||||||
~Zahra~
Senior Member Lid geworden: 26 november 2003 Locatie: Netherlands Online status: Offline Berichten: 713 |
Geplaatst op: 08 januari 2004 om 00:55 | |||||||
asalam aleikum wa rahmatoelahi wa barakatoehoe hayet16, Ik zag je vraagje over het gebed staan..wat precies wil je weten ,de vertaling van wat je zegt tijdens je gebed?Kan je misschien een nieuwe topic openen,want dit topic hier gaat over alcohol Wat ik alvast voor je kan doen,is soerah Al-fatiha(de openingsvers) voor je neerzetten,bij smeekbeden met vertaling..want het is zeer belangrijk om precies te weten wat je zegt tijdens het gebed...zodat je ook kan menen wat je zegt... wa sallam
|
||||||||
Men sluit de ogen van de doden behoedzaam; niet minder behoedzaam moet men de ogen van levenden openen.
|
||||||||
~Zahra~
Senior Member Lid geworden: 26 november 2003 Locatie: Netherlands Online status: Offline Berichten: 713 |
Geplaatst op: 08 januari 2004 om 01:53 | |||||||
[QUOTE=afghani] 4:43: asalam aleikum wa rahmatoelahie wa barakatoehoe, De juridische status van dit Vers is,wat betreft het drinken van alcohol(en alle andere bedwelmende stoffen),Mansoekh':opgeheven.het gebruik van alcohol is middels een later Vers immers geheel verboden,zie Soerah Al Ma'idah,vers 90.
5:90: Dit vers heft de wettelijke status van alle andere Verzen in de Koran over het drinken van alcohol op.Na de openbaring van dit Vers was het drinken van alcohol Haram,verboden.Alle soorten van gokken zijn verboden. wa sallam |
||||||||
Men sluit de ogen van de doden behoedzaam; niet minder behoedzaam moet men de ogen van levenden openen.
|
||||||||
~Zahra~
Senior Member Lid geworden: 26 november 2003 Locatie: Netherlands Online status: Offline Berichten: 713 |
Geplaatst op: 08 januari 2004 om 02:34 | |||||||
Asalam aleikum wa rahmatoelahi wa barakatoehoe, Soerah An Nahl 16:101 ,En wanneer Wij een Vers door een ander vers vervangen,En Allah weet beter wat Hij neerzendt,(dan)zeggen zij:"Voorwaar,Jij(Moehammad)bent slecht een verzinner van leugens."De meesten van hen weten zelfs niets.' Soerah Al Baqarah 2:106 'Welk Vers Wij ook afschaffen of doen vergeten;Wij brengen er iets beters voor in de plaats,of iets wat daaraan gelijk is.Weet jij niet dat Allah macht heeft over alle dingen?' wa sallam
|
||||||||
Men sluit de ogen van de doden behoedzaam; niet minder behoedzaam moet men de ogen van levenden openen.
|
||||||||
Salah ad Din
Groupie Lid geworden: 04 januari 2004 Online status: Offline Berichten: 60 |
Geplaatst op: 08 januari 2004 om 03:27 | |||||||
Dit principe (het afschaffen van de koranverzen) wordt in de soennietische en shi'ietische theologie "naskh wa mansoukh al ayat" genoemd. Dit baseren ze op het volgende vers:
2:106: "Welk teken Wij ook afschaffen of doen vergeten, Wij komen met iets beters of overeenkomstigs. Weet jij niet dat God almachtig is?" Maar het woord "teken" in dit vers (ayah), kan in het arabisch alles betekenen wat in de Koran als een "teken" wordt omschreven. Dit varieert van koranverzen, tot wetenschappelijke waarheden of natuurkundige waarnemingen. In deze context kan het zeker koranverzen betekenen. Maar sinds de gehele Koran door God wordt beschermd en het God is die het afschaffen doet, is het uitgesloten dat de mens dat mag doen. Volgens de traditionalisten is dit principe toepasbaar op koranverzen die bepaalde geboden bevatten. Een voorbeeld is bijvoorbeeld dat ze beweren dat het vers die de gelovigen oproept niet te bidden wanneer men dronken is (4:43), is afgeschaft door het vers die de moslims oproept de wijn te vermijden (5:90). Hiermee wordt er volgens hen een totaal verbod op het nuttigen van alcoholische drank opgelegd en vervalt de relevantie en de geldigheid van het vorige vers die aangeeft dat moslims enkel niet dronken horen te bidden. Ze zijn van mening dat een Koranvers een gebod in een andere Koranvers kan afschaffen en dat baseren ze op vers 2:106 die eerder is genoemd. Dit onderbouwen ze (soms) door te wijzen op de chronologische volgorde van de verzen waarbij de eersten worden afgeschaft door de latere. Ook kunnen hadith koranverzen afschaffen, of zelfs de consensus van geestelijken. (ijmaa3) Deze benadering is erg controversieel en heeft ook voor veel meningsverschillen onder de geestelijken in de traditionalistische sekten zelf gezorgd. Want wie bepaald wat God bepaald? De mens? Wie bepaald welk vers God afschaft en welke niet? Gezien de Koran compleet en duidelijk is, en geen tegenstrijdigheden bevat, dienen de koranverzen elkaar niet aan te vullen in plaats van af te schaffen? Het volgende vers geeft ons hier meer duidelijkheid over: 16:101: "En wanneer Wij een teken vervangen door het in de plaats van een ander teken te geven -God weet het best wat Hij neerzendt- dan zeggen zij: 'Jij verzint maar wat'. Integendeel, maar de meesten van hen weten het niet." Hier wordt duidelijk aangegeven dat als God een teken (vers) afschaft, dat het vers dan ook vervangen wordt. Dit betekent dat afgeschafte verzen niet meer in de Koran kunnen voorkomen. Vervanging of verplaatsing sluit uit dat de vervangen verzen nog steeds in de Koran zouden staan. Gezien men de koranverzen in de gehele context van de Koran moet begrijpen, dient dit vers juist als aanvulling ter verduidelijking over dit onderwerp te fungeren. |
||||||||
Salah ad Din
Groupie Lid geworden: 04 januari 2004 Online status: Offline Berichten: 60 |
Geplaatst op: 08 januari 2004 om 04:43 | |||||||
Beste JustMe.
Het is niet alleen ironisch, maar triest om iemand te zien trappen in zijn eigen drogredeneringen.
De koran vermeldt: Zij vragen jou over de wijn en het kansspel. Zeg:"In beide is grote zonde(ithm) en nut voor de mensen, maar de zonde in beide is groter dan hun nut. Heb jij wel eens van de relativiteit gehoord? Er is zowel ZONDE �LS NUT (!!!) in de "wijn" en het kansspel (maar NIET IN DE OFFERSTENEN!!) Dus wordt de wijn en het kansspel gerelativeerd aan zowel de schade als het nut (daarom de vergelijking) Sinds het haraam ervan groter is dan de halaal ervan, is het beter om ervan af te blijven. Het is echter niet absoluut verboden omdat er HALAAL in zit. Zoals de koran aangeeft mag men NOOIT dronken bidden, maar zit er voeding en wijsheid in beiden. Logisch redeneren brengt je tot de conclusie: Afgeraden maar niet verboden. Wassalam
ps: begin maar niet over het Arabisch, ik zou deze discussie best in het Arabisch kunnen houden maar ik wil je de vernedering besparen, Maghribi. |
||||||||
Salah ad Din
Groupie Lid geworden: 04 januari 2004 Online status: Offline Berichten: 60 |
Geplaatst op: 08 januari 2004 om 08:31 | |||||||
De juridische status van dit Vers is,wat betreft het drinken van alcohol(en alle andere bedwelmende stoffen),Mansoekh':opgeheven.het gebruik van alcohol is middels een later Vers immers geheel verboden,zie Soerah Al Ma'idah,vers 90. Verzen worden niet afgeschafd of opgeheven. Dat is een principe wat geen plaats heeft in de koran, maar door mensen verzonnen is door de koranvers die verkeerd is geinterpreteerd. Lees mijn stukje maar over dit principe van naskh en mansoukh. Verder geef je indirect met bovenstaande toe, dat zonder naskh en mansoukh, de koran ondubbelzinnig bevestigd dat de alcohol afgeraden is en niet verboden als drank. |
||||||||
Salim
Gebruikers Profiel
Verzend prive bericht
Zoek berichten van leden
Bezoek de website van deze gebruiker
Toevoegen aan adresboek
Newbie Lid geworden: 29 september 2003 Locatie: Netherlands Online status: Offline Berichten: 33 |
Geplaatst op: 08 januari 2004 om 09:09 | |||||||
Waar heb jij het over salah lees je alleen delen van de koran die jou aanstaan en de rest zie je over het hoofd ofzo. Allah zegt zelf heel duidelijk in de koran dat er sommige verzen "vervangen" worden. lees hieronder de koran: 106. Welk teken Wij ook opheffen of doen vergeten, daarvoor brengen Wij betere of daaraan gelijke. Weet gij niet, dat Allah macht heeft over alle dingen? sura: (2:106)
|
||||||||
Doe wat je wil, praten doen ze toch.... maar doe NIET wat Allah NIET wil.. want de dood is nabij...
|
||||||||
Salah ad Din
Groupie Lid geworden: 04 januari 2004 Online status: Offline Berichten: 60 |
Geplaatst op: 08 januari 2004 om 16:11 | |||||||
Kijk eens Selim.. ik heb duidelijk uitgelegd hoe dit zat. Lees het maar nog een paar keer over tot het je duidelijk is: 16:101: "En wanneer Wij een teken vervangen door het in de plaats van een ander teken te geven -God weet het best wat Hij neerzendt- dan zeggen zij: 'Jij verzint maar wat'. Integendeel, maar de meesten van hen weten het niet." Hier wordt duidelijk aangegeven dat als God een teken (vers) afschaft, dat het vers dan ook vervangen wordt. Dit betekent dat afgeschafte verzen niet meer in de Koran kunnen voorkomen. Vervanging of verplaatsing sluit uit dat de vervangen verzen nog steeds in de Koran zouden staan. Gezien men de koranverzen in de gehele context van de Koran moet begrijpen, dient dit vers juist als aanvulling ter verduidelijking over dit onderwerp te fungeren.
|
||||||||
Amatallah
Newbie Lid geworden: 28 september 2003 Locatie: Netherlands Online status: Offline Berichten: 31 |
Geplaatst op: 08 januari 2004 om 16:23 | |||||||
Salam Salah a din, Sorry dat ik het zeg, maar ik vind jou meningen echt nergens op slaan!!! Je hebt meningen waaruit blijkt dat jij denkt dat je het beter weet dan de geleerden, subhanAllaah denk jij dat? ALLES WAT DOOR ALLAAH SWT IS GEZEGD STAAT IN DE QORAAN, OMDAT ELK WOORD VAN ALLAAH SWT BELANGRIJK IS, ZELFS ALS HET DAARNA WORDT OPGEHEVEN, DUS HOE KUN JE NOU ZEGGEN DAT HET 'VERVANGEN' IS? SUBHANALLAAH JE BENT EEN PERSOON MET EEN MENING DIE MET ALLE FATAWAS IN TEGENSTRIJD IS. IN EEN AUTHENTIEKE HADITH STAAT DAT DE BARAKAH BIJ DE GELEERDEN IS, EN DAT ZIJ DE ERFGENAMEN ZIJN VAN DE PROFETEN, ERFGENAMEN VAN KENNIS, WEET JIJ HET BETER? Ma3a salam, Amatallah |
||||||||
Moge Allaah en daarna jullie mij vergeven voor eventuele fouten...
Inna Lilaahi wa inna ilaihi raghie3oen |
||||||||
Amier
Senior Member Lid geworden: 31 juli 2003 Locatie: Nederland Online status: Offline Berichten: 1902 |
Geplaatst op: 08 januari 2004 om 16:54 | |||||||
Assalamu alaiki beste Amatallah, zoals je misschien hebt kunnen merken interpreteert Salah ad Dien de koran met de koran zelf (en z'n ratio). Hij accepteerd geen ahadith en dus ook niet de daaruit ontstane soenna. De geleerden waar jij het over hebt zijn voornamelijk, misschien wel allemaal, hadieth geleerden en baseren hun meningen en interpretaties dus op de ahadith. Deze ahadith weer zijn niet gebaseerd op de koran, ze staan er los van, ze vormen een apart gedeelte in de soennietische traditie hoewel soennitische ulema wel die ahadith gebruiken om de koran te interpreteren. Dit is dus voor moslims als Salah ad Dien van geen enkele waarde, omdat hij die ahadith niet accepteerd en dus ook niet gebruikt als fundament van zijn interpretaties. Dus roepen dat de geleerden dit of dat gezegd hebben mist hier ieder doel; het is hetzelfde als bijvoorbeeld een christelijke geleerde mij zou vertellen dat ik in de drie-eenheid moet geloven omdat christelijke geleerden dat al eeuwen verkondigen. Verder denk ik wel dat Salah ad Dien zijn argumenten sterk onderbouwt; kritiek zou dat toch ook moeten zijn? By the way, of alcohol nu verboden of afgeraden is, ik drink het toch niet; het is zeker niet verplicht! (maar wel goed voor het hart las ik in de metro vanmorgen) Wassalam, Amier. |
||||||||
� Waarlijk, in het gedenken van God vinden de harten rust. � (Koran 13:28)
|
||||||||
Salah ad Din
Groupie Lid geworden: 04 januari 2004 Online status: Offline Berichten: 60 |
Geplaatst op: 08 januari 2004 om 17:57 | |||||||
Salam. Tuurlijk weet ik het beter dan die "geleerden" waar jij het over hebt. Hoe kan ik anders hun drogredeneringen weerleggen? Waar jij het over hebt zijn geen geleerden, maar voormannen van een leer die corrupt is. Er is geen priesterschap of imamaat in de islam Amatallah. Jouw uitspraken spreken de koran haaks tegen. Fatwa's? Hoe kom je erbij? Alleen God maakt religieuze bepalingen. De islam behoort alleen God toe en niemand is deelgenoot in Zijn heerschappij. Authentieke ahadiith bestaan overigens niet. Wat het principe van de "naskh al ayat" betreft, de koran gebruikt deze woorden: wa idhaa badalnaa aayatin makaana aayatin wat letterlijk betekent "en wanneer wij een teken vervangen in de plaats van een ander". Dus de koran is duidelijk. Het gaat hier om VERVANGEN worden niet afschaffen. Dus de koran zoals we die nu hebben is 100% geldig. Dat jij dit zult tegenspreken, verbaast me niet. Ik ga je nu voor een verschrikkelijk dilemma zetten waar je je leven lang nooit zal uitkomen. Kan jij mij vertellen (vraag maar aan je imams of zo) welke verzen volgens hun leer afgeschafd zijn en welke niet? Ik ga je alvast informeren over het feit dat de imams van het soennisme het nog niet over eens zijn welke verzen afgeschafd zijn en welke niet. Weet jij wel wat voor consequenties dat heeft voor de islam als leer? Nee, de koran is duidelijk. |
||||||||
harith2
Senior Member Lid geworden: 24 december 2003 Online status: Offline Berichten: 260 |
Geplaatst op: 08 januari 2004 om 19:01 | |||||||
salaam'aleikum Allah zegt in de Koran dat je de profeet(saws) moet gehoorzamen als jij de hadith niet aanvaard, hoe kun je hem dan gehoorzamen jongeman????????????????? hoe weet jij dan hoe je je gebed moet doen???????????? of is dat ook maar aan te raden of zo, het gebed???????????????, Toen de profeet(saws) zei dat hij 2 dingen naliet de Koran en de Soenna Wat bedoelde hij(saws) dan???????????????, Ik verheug me op je antwoord, jongeman |
||||||||
I S L A M
Senior Member Lid geworden: 17 december 2003 Locatie: Netherlands Online status: Offline Berichten: 556 |
Geplaatst op: 08 januari 2004 om 20:55 | |||||||
Salamoen Aleykum harith2 ik heb geeeeeeeeen woorden voor je dus laat me het zo doen |
||||||||
������ ----->Haat de zonde, niet de zondaar<-----
|
||||||||
Imaan
Senior Member Lid geworden: 05 oktober 2003 Online status: Offline Berichten: 959 |
Geplaatst op: 08 januari 2004 om 21:05 | |||||||
Assalaam alaykoum wa Rahmatullah wa Barakatuuh, Wel- niet, wel-niet, haram-halal, doe toch wat je niet laten kunt. Drink, voor mij part drink je je dood!
|
||||||||
Wees eerlijk en rechtvaardig!
|
||||||||
Amin
Groupie Lid geworden: 24 december 2003 Online status: Offline Berichten: 187 |
Geplaatst op: 08 januari 2004 om 22:47 | |||||||
Beste Salah ad Din en afghani, In naam van Allah, de Barmhartige, de Genadevolle. 90. O gij die gelooft, wijn en het hazardspel en afgoden en toverpijlen zijn niet anders dan gruwelen, door Satan gewrocht. Vermijdt ze dus, opdat gij voorspoedig moogt zijn. 91. Voorzeker, door middel van wijn en hazardspel, wenst Satan onder u vijandschap en afgunst te zaaien en u af te houden van het gedenken van Allah en van het gebed. Zult gij dan worden weerhouden? *Allah (swt) vergelijkt hier alcohol met gokken, het nemen van afgoden en magie. Als jullie gaan beweren dat alcohol niet haram is dan zou het nemen van afgoden, gokken en magie ook niet haram zijn! astagfirou Allah. *Allah (swt) noemt deze daden gruwelen. Dit betekent dat het afgrijselijke daden zijn. Willen jullie beweren dat gruwelen toegestaan zijn? astagfirou Allah *Allah zegt dat deze daden door satan zijn gewrocht. willen jullie beweren dat duivelse producten toegestaan zijn? astagfirou Allah *Allah zegt dat we ze moeten vermijden/voorkomen/uit de weggaan/ontwijken.. Lees waar dit woord in de koran ook wordt gebruikt. 22/ 30. Zo zij het. Wie dus de heilige geboden van Allah eert, het zal voor hem goed zijn in de ogen van zijn Heer. En wettig voor u is alle vee behalve hetgeen u anderszins is verkondigd. Vermijdt derhalve de onreinheid der afgodsbeelden en vermijdt het valse woord. Vermijden is dus een bevel/gebod. *Doormiddel van alcohol wenst satan vijandschap en afgunst te zaaien. willen jullie daar gehoor aan geven? *Allah zegt dat wie alcohol vermijdt voorspoedig zal zijn. het is logische als je het tegenovergestelde doet verloren zult zijn. *Zult gij dan worden weerhouden? Allah vraagt/verzoekt (een verzoek van Allah is een gebod. in het Arabisch is een verzoek uit een hogere macht een eis) ons van alcohol te weerhouden. Wat is jullie antwoord op zijn vraag? |
||||||||
Salah ad Din
Groupie Lid geworden: 04 januari 2004 Online status: Offline Berichten: 60 |
Geplaatst op: 09 januari 2004 om 05:09 | |||||||
Wa 3alayki Imaan. Wat een mooie verwensingen. Ik drink geen alcohol. Ik laat alleen zien dat alcoholische drank volgens de koran niet verboden is, maar zeer afgeraden. Je kunt je overigens ook dood-bidden, dood-eten, dood-sporten, dood-drinken, dood-slapen etc... Het gaat m om het juiste gebruik ervan. Wassalam |
||||||||
Salah ad Din
Groupie Lid geworden: 04 januari 2004 Online status: Offline Berichten: 60 |
Geplaatst op: 09 januari 2004 om 05:38 | |||||||
Alcohol wordt hier niet vergeleken met afgoden. Dat is een foutieve vertaling. Al anS�b betekent "offerstenen" en geen afgoden. De redenering dat wijn haram zou zijn kan hier niet uit worden gehaald. Jouw poging om wijn gelijk te doen laten staan met afgoden (shirk) is niet gelukt. Shirk is de grootste zonde en geen zonde is groter. Er staat dat het beter is ze te vermijden en dat ze een gevaar vormen en slechte zaken kunnen veroorzaken.
Je kan verzen niet uit hun context halen en apart interpreteren. Je dient alle geboden over dit onderwerp te lezen om tot een objectief begrip te komen. Het zijn inderdaad gruwelen, maar je moet wijn en gokken relativeren aan de verzen die het afraden.
Allah zegt niet dat we ze MOETEN vermijden. Er staat: "vermijdt het dus, misschien zal het jullie welgaan". Dat is geen gebod, maar een verzoek die gesteld wordt terwijl er met onze bestwil rekening wordt gehouden. Het leven is immers een test. Maar een absoluut verbod staat er gewoon niet.
Vermijden is dus een bevel/gebod.
Nergens in de koran lees ik iets positiefs over afgodsbeelden of onreinheid. Het woord vermijden moet wel in de juiste context van het vers begrepen worden. De consistentie van woorden hebben alleen zin, als hiermee rekening wordt gehouden. Wegens de afwezigheid van verzen die afgodsbeelden of valse woorden relativeren of verzachten, is hier een gebod op zijn plaats. Maar wat de wijn betreft niet. Want er staan verzen in de koran die het volgende zeggen:
16:67: "En van de vruchten van de palmen en de wijnstokken; jullie nemen ervan een bedwelmende drank en een goede voeding. Daarin is zeker een teken voor mensen die verstandig zijn."
2:219: "Zij vragen jou naar de wijn en het kansspel. Zeg:"In beide is grote zonde en veel nuttigheid voor de mensen, maar hun zonde is groter dan hun nut." Nergens lees ik verzen over situaties waarin afgodsbeelden of het valse woord praktijken zijn die ooit getolereerd werden of men begrip werden benaderd. Bovenstaande verzen laten zien dat het heel anders is wat de wijn betreft en het gokken. Het is niet moeilijk om een tekst goed te analyseren, je moet alleen durven alle relevante zaken te lezen en in je analyse op te nemen en tot een objectieve conclusie te komen.
Zeker niet. Daarom ook de afrading. Maargoed. Het lukt satan niet altijd om vijandschap en afgunst te zaaien mbv de wijn. Niet iedereen is even sterk. Daarom zijn deze praktijken zeer afgeraden.
Dat zou zo zijn als 16:67, 2:219 en 4:43 niet zouden bestaan. Je weigert alle verzen in ogenschouw te nemen. Dan zul je NOOIT tot een volledig begrip over het onderwerp te komen. Jouw redenering dat je dat verloren zult zijn als je het tegenovergestelde doet, hoeft niet waar te zijn, de kans is groot dat het wel zo is. En daarom is het ook niet verboden, maar hoogstens afraden. Er staat immers:
Vermijdt ze dus, opdat gij voorspoedig moogt zijn. MOOGT staat er. Wat een mogelijkheidsclausule inhoudt. Namelijk, dat je voorspoedig KAN zijn als je ze vermijdt. De kans is zit er dik in, maar hoeveel mensen drinken wijn en gokken en zijn beter dan mensen die het niet doen. Ja, het is in de islam niet blind geboden volgen, maar relativeren, toepassen, analyseren, herdefinieren en dergelijke. Conclusie is dus.. niet verboden, maar zeer afgeraden.
Een verzoek is een verzoek en een gebod is een gebod. Geen zand in de ogen gooien. Dat voor jou een verzoek van God een gebod is, is jouw keuze. Dat is het resultaat van jouw manier van redeneren. Daarop gebaseerd tot een conclusie komen en die binden aan de koran, doet schade aan de waarheid. Ik zie een verzoek voor zoals het is en een gebod voor zoals het is. Ik hou niet van verdraaien.
Mijn persoonlijke antwoord is JA. Sommigen zullen zeggen "Nee, ik weet wat ik doe." De zin "Vermijdt ze dus, opdat gij voorspoedig moogt zijn" in combinatie met alle andere verzen hierover, zeggen genoeg voor hen die zich door de koran laten leiden. Wassalam |
||||||||
harith2
Senior Member Lid geworden: 24 december 2003 Online status: Offline Berichten: 260 |
Geplaatst op: 09 januari 2004 om 15:20 | |||||||
|
||||||||
Salah ad Din
Groupie Lid geworden: 04 januari 2004 Online status: Offline Berichten: 60 |
Geplaatst op: 09 januari 2004 om 16:31 | |||||||
|
||||||||
Salah ad Din
Groupie Lid geworden: 04 januari 2004 Online status: Offline Berichten: 60 |
Geplaatst op: 10 januari 2004 om 06:14 | |||||||
Allah zegt in de Koran dat je de profeet(saws) moet gehoorzamen als jij de hadith niet aanvaard, hoe kun je hem dan gehoorzamen jongeman????????????????? Ik heb mij hier al over uitgelaten, Harith. Ik zei: De koran geeft het aan in een ondubbelzinnige vers die dit standpunt bevestigd: We moesten de gezant (rasoul) gehoorzamen, zoals alle gezanten voor hem. Waarom? Omdat de gezant een gezondene (marsoul) bij zich had. Het gezondene (marsoul) was de Koran(risalah). God heeft duidelijk aangegeven in de Koran dat we de profeet niet als persoon moeten gehoorzamen, maar als profeet, als gezant (boodschapper-rasoul) van het woord van God. Dus de gezant gehoorzamen, komt neer op het gezondene gehoorzamen. De boodschapper gehoorzaam je wegens van de boodschap. Als je de boodschapper gehoorzaamd, dan gehoorzaam je de boodschap. Dacht je dat de boodschapper gehoorzaamd zou moeten worden als hijzelf een leer zou maken??! De koran zegt: 69:40
Maar Harith, weet jij dan niet dat de salaat helemaal is uitgelegd in de koran?! Lees dit artikel maar, dan weet je het: http://www.monotheist.nl/salaat.html
Salaat is verplicht, maar je weet hopelijk wel dat er geen dwang in de godsdienst is? Geloven is alleen verplicht als men het verbond aangaat met God om te geloven. Zoniet, dan niet, maar dan zijn de consequenties natuurlijk wel voor jezelf.
de Koran en de Soenna Wat bedoelde hij(saws) dan???????????????, Nou, het probleem is dat de profeet zoiets nooit heeft gezegd. De ahadiith zijn zaken die aan de profeet zijn toegeschreven. Ze komen niet van hem. Vaak zijn ze erg tegenstrijdig aan elkaar en aan de koran. Zoiets kan dus nooit van de profeet komen. Simpel gezegd, het zijn leugens en beledigingen. Iemand of een groep heeft aardig zijn best gedaan om Mohammad zwart te maken in de naam van zijn eigen geloof en is er aardig in gelukt. Maar de waarheid achterhaald de leugen wel. We hebben namelijk de koran en ons gezonde verstand! Over die hadith (khutbat al wadaa3) Er zijn 3 tegenstrijdige versies ervan, wist jij dat? Lees ze maar na: Voorbeeld: 1- Eerste versie verzonnen door de shi'ieten: Ik heb voor jullie wat achtergelagen, dat als jullie eraan vasthouden, jullie nooit zullen dwalen: Het boek van God en mijn familie. Muslim 44/4, Nu2408; Ibn Hanbal 4/366; darimi 23/1, nu 3319. 2-Tweede versie verzonnen door de soennieten: Ik heb voor jullie wat achtergelaten, dat als jullie eraan vasthouden, jullie nooit zullen dwalen: Het boek van God en mijn sunna. Muwatta, 46/3 3- Derde versie die de koran niet tegenspreekt en misschien de leugens is ontsnapt: Ik heb voor jullie wat achtergelaten, dat als jullie eraan vasthouden, jullie nooit zullen dwalen: Het boek van God. Muslim 15/19, nu 1218; Ibn Majah 25/84, Abu dawud 11/56. Ziezo. Leg jij mij nu maar eens uit waarom er in de sahih-verzamelingen 3 tegenstrijdige afscheidstoespraken zijn, jongeman.
|
||||||||
harith2
Senior Member Lid geworden: 24 december 2003 Online status: Offline Berichten: 260 |
Geplaatst op: 10 januari 2004 om 10:20 | |||||||
salaam'aleikum welke tegenspraak???????????? het boek van God EN zijn familie EN zijn Soenna manipulator en leugenaar er is maar ��n rechte weg, die van de profeet(saws) en zijn sahaba, niet die van salah ad din geef mij eens eerlijk jouw mening over Abou Bakr, Omar ibn el Khatab, Aicha, Othman, Ali ben benieuwd |
||||||||
FATIH
Newbie Lid geworden: 31 december 2003 Online status: Offline Berichten: 45 |
Geplaatst op: 10 januari 2004 om 13:36 | |||||||
Selamun Aleikum, Ik heb tot nu toe een sigaretje gerookt en heb nooit alcohol gedronken.Ik drink gewoon allerlei sappen i.p.v alcohol.Sommige beweren dat een beetje alcohol goed voor je gezondheid is maar daar geloof ik niets van.Cola maakt trouwens dood van je cellen laat staan de alcohol.Dat is gewoon bewezen door de wetenschappers ook. |
||||||||
harith2
Senior Member Lid geworden: 24 december 2003 Online status: Offline Berichten: 260 |
Geplaatst op: 10 januari 2004 om 21:23 | |||||||
salaam'aleikum en moge Allah Just Me zegenen |
||||||||
Amin
Groupie Lid geworden: 24 december 2003 Online status: Offline Berichten: 187 |
Geplaatst op: 11 januari 2004 om 14:06 | |||||||
Makkelijk h� de fout maar aan de vertaling geven. in ieder geval de vers is duidelijk. Alcohol, afgoden of jouw vertaling offerstenen en gokken worden achterelkaar genoemd en het zijn gruwelen en moeten vermeden worden. je kan niet zeggen offerstenen en gokken wel en wijn niet. Allah (swt) noemt ze niet voor niets in een zin. Verder zijn gruwelen afgrijselijk en slecht. En de islam verbiedt alles wat slecht is.
Ik moet je vertellen dat er veel aan de vertaling schort. Wijn of gokken zijn geen producten van de satan, het zijn satanische daden wanneer ze misbruikt worden. Dit wordt uit de context duidelijk. Ondanks dit, is het toch beter ze te vermijden. Je schuift de fout hier weer door. Er schort weer wat aan naar de vertaling!! Ik lees duidelijk dat het producten of daden zijn van de satan. En Allah vraagt ons om satan niet te volgen lees: 2/168. O gij mensen, eet van hetgeen geoorloofd en goed is op aarde en treedt niet in de voetstappen van Satan; voorzeker, hij is voor u een openlijke vijand. Eet (kan je ook van drinken zeggen en alles wat je consumeert) wat goed is en volg de satan niet. en alcohol zijn producten/daden van de satan en zijn gruwelen/slecht. Er staat heel duidelijk vermijden. Vermijden slaat terug op gruwelen. Dus gruwelen moeten vermeden worden. Alcohol, gokken etc zijn gruwelen en dus ook vermijden. Het leven is zeker een test maar hoe kan Allah ons testen op iets, wat volgens jou niet verboden is? En er hoeft niet moeten er bij te staan want vermijden betekend voorkomen en niet aan komen. lees hoe en waar vermijden in de koran wordt gebruikt: 4/31. Als gij de grootste dingen die u verboden zijn vermijdt, zullen Wij uw zwakheden voor u bedekken en u tot een plaats van grote eer toelaten. 16/36. En voorzeker Wij wekten onder elk volk een boodschapper op, "Aanbidt Allah en vermijdt de boze." Toen waren er sommigen onder hen die Allah leidde en er waren sommigen die bleven dwalen. Reist daarom op aarde rond en ziet wat het einde was der loochenaars. 22/30. Zo zij het. Wie dus de heilige geboden van Allah eert, het zal voor hem goed zijn in de ogen van zijn Heer. En wettig voor u is alle vee behalve hetgeen u anderszins is verkondigd. Vermijdt derhalve de onreinheid der afgodsbeelden en vermijdt het valse woord. 39/17. En zij die vermijden valse goden te aanbidden, en zich tot Allah wenden - voor hen zijn er blijde tijdingen. Daarom geef blijde tijding aan Mijn dienaren, 42/37. Voor degenen die de zwaarste zonden en gruweldaden (lees hier gruweldaden) vermijden en die wanneer zij vertoornd zijn, vergeven; 53/32. Zij, die behalve kleine feilen, de ergste zonden en slechtheden vermijden - voorwaar, uw Heer is de Heer der Alomvattende Vergiffenis. Uit de bovenstaande verzen blijkt duidelijk dat vermijden een gebod is om iets niet te doen. Zult gij dan worden weerhouden? Als jouw werkgever jou verzoekt om niet te laat te komen of iets te doen en je komt zijn verzoek niet na dan is het werkweigering en je wordt ontslagen. Als een leraar jou verzoekt om stil te zijn in de les en je komt zijn verzoek niet na dan wordt je uitgestuurd. Als Allah zijn dienaren verzoekt om geen alcohol te drinken en ze komen Zijn verzoek niet na dan begaan ze een zonde en worden daarvoor gestraft. Zoals ik al eerder al zei een verzoek uit een hogere macht is een eis. Dit vooral in het Arabisch. Vraag dat maar na. Zult gij dan worden weerhouden? Allah (swt) vraag hier uitdrukkelijk of de moslim hiermee ophouden. stel dat jij tegen je kind zegt: Welnu en hou je er mee op? Wat bedoel je dan tegen je kind. Dat hij het zelf mag weten of hij ermee ophoudt of niet. Zeker niet je bedoelt ermee dan hij ermee moet stoppen. De Arabieren waren verslaafd aan alcohol. Daarom is de alcohol in stappen verboden verklaard. Eerst was het sterk afgeraden. Daarna mocht men niet dronken het gebed verrichten. En tenslotte werd het haram verklaard. Want van een verslaving en gewenning kom je niet zo snel van af. Vandaar dat Allah stap voor stap deze zonde heeft verboden. Logische toch of verwacht je niet zoiets van de Barmhartige Allah. Verder wordt het verbod op alcohol door de ahadith bevestigd. Er zijn honderden overleveringen die wijzen dat alcohol haram is. deze ahadith zijn overgeleverd en verzameld door verschillende mensen die op verschillende tijden en verschillende plaatsen hebben geleefd. Het is onmogelijk en ondenkbaar dat deze groepen mensen zich hebben beraamd om leugens te overleveren. Bedenk dat ze 1400 geleden geen telefonie en geen internet hebben. het is absurd om te denken dat al deze honderden overleveringen vals en leugens zijn.
Alles op een rijtje zetten 4/90. O gij die gelooft, wijn en het hazardspel en afgoden en toverpijlen zijn niet anders dan gruwelen, door Satan gewrocht. Vermijdt ze dus, opdat gij voorspoedig moogt zijn. 91. Voorzeker, door middel van wijn en hazardspel, wenst Satan onder u vijandschap en afgunst te zaaien en u af te houden van het gedenken van Allah en van het gebed. Zult gij dan worden weerhouden? 92. En gehoorzaamt Allah en gehoorzaamt de boodschapper en weest op uw hoede. Maar indien gij u afwendt, weet dan, dat op Onze boodschapper slechts het duidelijk verkondigen rust. 1- [O gij die gelooft, wijn en het hazardspel en afgoden en toverpijlen] Allah (swt) vergelijkt hier alcohol met gokken, het nemen van afgoden/offergoden en magie. Ze zijn komen in hetzelfde vakje namelijk haram. 2-Allah (swt) noemt deze daden gruwelen. Gruwelen zijn kwaadaardig en alles wat kwaadaardig en slecht is, is haram. en gruwelen moeten vermeden zoals in de vers staat. 3-Allah zegt dat deze daden door satan zijn gewrocht. En duivel dien je niet te volgen. 4- Allah zegt dat we ze, de gruwelen, moeten vermijden/voorkomen/uit de weggaan/ontwijken. 5- Doormiddel van alcohol wenst satan vijandschap en afgunst te zaaien. 6- Allah zegt dat wie alcohol vermijdt voorspoedig zal zijn. het is logische als je het tegenovergestelde doet verloren zult zijn. 7- alcohol houdt je af van het gedenken van Allah. 8- alcohol houdt het af van het gebed 9- Allah verzoekt ons om alcohol, en gruwelen in het algemeen, te weerhouden 10- [En gehoorzaamt Allah] Allah verzoekt ons nogmaals in de vers die na vers 4/91 komt, om hem te gehoorzamen in het vermijden van alcohol en ons daarvan te weerhouden. (en natuurlijk gruwelen in het algemeen). Kijk hoe Allah bevestigd dat vermijden een gebod is. 11-[ gehoorzaamt de boodschapper] kijk hoe Allah ons verplicht om de profeet te gehoorzamen. Honderden overleveringen bevestigen en wijzen erop dat alcohol haram is. het onmogelijk dat al deze overleveringen vals zijn. 12- [Zij vragen jou over de wijn en het kansspel. Zeg:"In beide is grote zonde] alcohol is een grote zonde. 13- alle tradities (het zijn duizenden) en verhalen over de metgezellen bevestigen dat alcohol haram is. 13- de geleerden, in Arabische taal, grammatica, koranwetenschap, hadithwetenschap bevestigen en zijn het met elkaar eens dat de vers 4/90 wijst op een verbod op alcohol. 14- de moslims vinden het van zelfsprekend dat alcohol haram is. Dit is overgegaan van generatie tot generatie. Ik kan nog meer argumenten geven maar ik hou het nu hierbij. Conclusie is dat de Koran, de hadith, de consensus, de analogie, de uitspraken van een metgezel van de profeet en het doen en laten van de vroegere bewoners van almadina en het gezond verstand allemaal wijzen dat alcohol verboden is.
|
||||||||
fatousch
Newbie Lid geworden: 09 januari 2004 Locatie: Netherlands Online status: Offline Berichten: 8 |
Geplaatst op: 11 januari 2004 om 14:54 | |||||||
Worden de mensen die niet in de Sounnah geloven Korranien genoemd?
Gewoon een vraagje??? |
||||||||
Post Reply | Pagina 12> |
Spring naar forum | Forum rechten Je kunt geen nieuwe onderwerpen plaatsen Je kunt geen antwoorden plaatsen Je kunt geen berichten verwijderen Je kunt geen berichten bewerken Je kunt geen enquêtes creëren Je kunt geen stemmen in enquêtes |
Deze pagina is gemaakt in 0.094 seconden.