Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Welk voordeel is typisch Islamitisch?

 Post Reply Post Reply Pagina  <123>
Schrijver
Malle Pietje Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 21 november 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 97
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Malle Pietje Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: Welk voordeel is typisch Islamitisch?
    Geplaatst op: 25 november 2004 om 05:36

In eerste instantie geplaatst door Imaan

  Hoi Malle Pietje,  Jij haalt enkele woorden, niet eens gehele verzen aan, en je trekt je conclusies daaruit. Mij zegt het gegeven dat je zo ongenuanceerd reageert, genoeg. Want heeft de profeet vzmh niet gezegd: 'leef in vrede met hen'? 

Volgens mij heeft ie dat niet gezegd. Ik heb werkelijk nog nooit een compliment voor de niet-islamiet kunnen ontdekken in de koran of hadith. Dus ook geen uitspraak van de profeet die oproept tot het in vrede met ongelovigen leven. Als die uitspraak wel bestaat zou je hem dan kunnen laten zien?

In eerste instantie geplaatst door Imaan

 Waarom moet ik niet-moslims gaan bestrijden, die mij niet bestrijden, moet ik mijn buurvrouw bestrijden?
  

Dat is dus de vraag waar het omgaat. Je moet mensen die jouw geloof niet aanhangen bestrijden omdat ze jouw geloof niet aanhangen. Kijk maar eens naar de volgende teksten. 

In eerste instantie geplaatst door Imaan

  4.144. O, gij die gelooft, neemt geen ongelovigen tot vrienden boven de gelovigen. Wilt gij Allah een duidelijk bewijs tegen uzelf geven?

98.6 Voorwaar, de ongelovigen onder de mensen van het Boek en de afgodendienaren zullen in het Vuur der hel geworpen worden, daarin zullen zij verblijven. Zij zijn de slechtste der schepselen.

  

 

Ondanks dat ik mezelf niet ervaar als een der slechtste der schepselen ben ik dat wel als ik de koran mag geloven. Ondanks dat ik er in het leven naar streef om vooral goede dingen te doen, hebben die goede dingen geen enkele waarde zolang ik niet geloof. Geloof is de sleutel naar het paradijs. Maar het komt mij een beetje over als �je moet spinazie lussen, wie geen spinazie lust komt in hel�.

 

In eerste instantie geplaatst door Imaan

  2.191. En doodt hen, waar gij hen ook ontmoet en drijft hen uit, vanwaar zij u hebben uitgedreven; want vervolging is erger dan doden. En bevecht hen niet nabij de heilige Moskee, voordat zij u daarin bevechten. Maar indien zij u bevechten, bevecht hen dan  zo is de vergelding voor de ongelovigen.

 

4.101 En wanneer gij door het land reist, zal het voor u geen zonde zijn het gebed te bekorten, als gij vreest dat degenen, die niet geloven u last zullen veroorzaken. Voorwaar, de ongelovigen zijn een openlijke vijand voor u.

 

8.12 Toen uw Heer aan de engelen openbaarde: "Ik ben met u; versterkt de gelovigen. Ik boezem ontzag in de harten der ongelovigen. Slaat daarom hun hoofd af en slaat alle toppen van hun vingers af."

 

25.52 Dus volg de ongelovigen niet, en voer met (de Koran) een grote strijd tegen hen. 

 

66.9 O profeet, strijd tegen de ongelovigen en de huichelaars en wees streng tegen hen. Hun woning is de hel en dit is een kwade bestemming!

  

 

Voor moeder Theresa, die haar hele leven ten dienste van anderen heeft gesteld wacht de hel, voor Saddam Houssein, die miljoenen mensen gebutcherd heeft, het paradijs. Netzo als voor Ayatollah Khomeinie, Bin Laden, de kindermoordenaars van Beslan, de onthoofders in Irak, enz. Deze laatsten verschillen maar op 1 punt van moeder Theresa en dat is geloof.

Terug naar boven
Abou Jabir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1813
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abou Jabir Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 25 november 2004 om 06:05

Beste Malle Pietje,

besef je nou waar je nou mee bezig bent, je typt daar "Imaan schreef" en daaronder wat verzen die totaal uit hun context gerukt zijn, waar lees jij dat zuster Imaan die verzen heeft aangehaald, maar ja, het verbaast me niet, het is weer een bekende verschijnsel, om iets anders bij te halen wanneer iemand vastzit......

Bezoek dit: http://aboujabir.web-log.nl/
"Wie in Allah en de Laatste Dag gelooft, moet het goede zeggen of zwijgen." {Boekharie & Moeslim}
Terug naar boven
Malle Pietje Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 21 november 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 97
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Malle Pietje Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 25 november 2004 om 08:09

In eerste instantie geplaatst door Vraag

  Hai Pietje, Je ziet dingen gebeuren die je probeert te verklaren. Je ziet acties van moslims waar je van schrikt. Laat ik je dit vertellen ; ongelovigen zullen altijd een sociologische verklaring zoeken voor dit soort gebeurtenissen. Ze moeten ook wel want God en Satan vallen buiten hun horizon. 
  

Die vallen ook buiten jouw horizon. Jij hebt god nog nooit gezien. Je kent hem alleen van horen zeggen van mensen die hem ook nooit gezien hebben. En zijn mensen nou echt zo betrouwbaar? Miljarden mensen hebben ooit gemeend dat de aarde plat was en zij zaten er toch allemaal naast? Terwijl ze dat meenden hadden ze geen enkel bewijs dat de aarde ook werkelijk plat was. Het was een logische veronderstelling waar ze vanuit gingen, maar wel een foute. Zo zie ik het ook met godsdiensten. De wereld is ergens een keer ontstaan en een schepper lijkt een logische verklaring te geven. Maar waar zijn de bewijzen?

 

Op dit moment zijn er een 8000tal mensen op de wereld die beweren op een of andere manier met god in contact staan. Sommigen beweren zelfs god zelf te zijn, of zijn zoon, of zijn profeet, of ze genezen via de goddelijke wereld. Het aantal aanhangers van deze 'profeten' varieert van enkele tientallen tot honderdduizenden. Of kijk eens naar Noord-Korea en dan kun je zien dat de grote leider daar een goddelijke status heeft. In prakties elke zin die een Koreaan uitspreekt moet even een compliment voor de grote leider Kim Il Soon de 2e zitten. Als ik dat voor televisie ziet moet ik er bijna van kotsen. Blijkbaar leent de menselijke soort zich ervoor om slaafs te volgen. 


In eerste instantie geplaatst door Vraag

 Je bent niet dom je weet toch ook wel als je dingen wilt verklaren je zoveel mogelijk relevante zaken erbij moet betrekken. God zegt Ik ben de alfa en de omega, de eerste en de laatste, het begin en het einde.� Waarom wil je dat niet meenemen in je zoektocht. 
  

 

Ik heb mijn zoektocht al afgesloten. Ik ben tot de overtuiging gekomen dat er geen god bestaat. Om met een islamitisch voorbeeld te komen, het lijkt mij zeer onwaarschijnlijk dat als er een god bestaat met een belangrijke boodschap voor de mensheid, hij die boodschap verkondigd aan een stel primitieve woestijn Arabieren in de 7e eeuw. En daar geeft ie dan ook nog eens de opdracht bij aan die zijn gaan geloven, dat wie de boodschap niet gelooft met de dood gestraft dient te worden. In nog geen 100 jaar na de dood van Mohammed hadden de moslimmannen al plunderend gebieden tot in Spanje veroverd. Godswoord is, zoals bevolen, met het zwaard verspreid. Ik geloof er niets van dat een liefdevolle god zich van zulke methoden bedient.

 

In eerste instantie geplaatst door Vraag

 Van de opmerking hieronder word ik behoorlijk verdrietig. Dat komt veel meer door het waarom je het zegt dan wat je zegt.

Een ongelovige helpt ie immers niet, nee erger nog, hij laat die als een baksteen vallen. Hij omschrijft ongelovigen, voor de gelovigen, als brandhout voor hel, de slechtste der schepselen enz. Maw ongelovigen zijn minderwaardig en de gelovigen zijn superieur.

Je vraag :

Als er een alwetende god bestaat hebben mensen geen keuzes. Alles is dan voorbestemd. Je draait dan als het ware een programma af waar je niet van kunt afwijken. Slechte mensen als bv Mark Dutroux kunnen er dan niets aan doen dat ze slechte dingen doen. Zij voeren gods wil uit. Je zegt �god wil�. Als god volmaakt is kan hij niets willen. Willen betekend toch onbevredigd of niet-perfect zijn?

Heeft dit zin?
  

 

Jawel. Wat ik zei over de ongelovigen is toch gewoon waar? Ik ben brandhout voor de hel punt uit. Probeer eens de islam te bekijken van de kant van de niet-islamiet. Ik word toch verschrikkelijk gedemoniseerd? Waarom zou ik me niet keren, bewapen, en vechten tegen een leer die mij zo vijandig gezind is? Als het alleen bij woorden bleef dat zou ik nog zeggen �laat maar�, maar er zijn blijkbaar genoeg moslims die de daad bij het woord voegen.  

Voor mij heeft het weldegelijk zin. Het zijn de vragen waar ik een antwoord op wil, wil ik gaan geloven�. Kijk als het om god gaat probeer ik altijd heel scherp te luisteren. Het zou weinig respect naar god toe getuigen als ik dat niet zou doen. Ik sprak laatst met een Jehovagetuige die beweerde dat god wil dat de mensen het goed hebben. Ik vroeg hoe het kan dat een volmaakte god iets kan �willen�. En ik wees hem op de werkelijk verschrikkelijk barbaarse geschiedenis der mensheid en vroeg hem �was dat god�s wil�? Toen volgende een antwoord dat ie zelf ook niet begreep waarop ik hem vroeg. Dan denk ik bij mezelf �man, je staat hier een geloof te verkopen maar je hebt op de meest simpele logische vragen geen enkel antwoord, misschien ben je niet de juiste persoon voor deze materie om te verdedigen�.

Terug naar boven
Abou Jabir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1813
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abou Jabir Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 25 november 2004 om 08:44

beste Malle Pietje,

ik ga geen lap tekst hier plaatsen of so, je zegt zelf dat je je zoektocht hebt afgesloten, en overtuigd bent dat er geen God is, een tip: wacht op de bewijzen die je zullen overtuigen dat een Schepper bestaat, voor de dood of erna, geen probleem, je bent vrij als een vogel....

Bezoek dit: http://aboujabir.web-log.nl/
"Wie in Allah en de Laatste Dag gelooft, moet het goede zeggen of zwijgen." {Boekharie & Moeslim}
Terug naar boven
Malle Pietje Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 21 november 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 97
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Malle Pietje Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 25 november 2004 om 09:02

In eerste instantie geplaatst door Fi-Sabilillah

ik weet dat ik ALLEEN  verantwoordelijk ben voor mijn daden en niet anderen, dus ik zal moeten boeten voor mijn slechte daden en InshaAllah(Als Allah wil) beloond zal worden voor mijn goede daden,

Zoals ik al zei, ik voel mij niet verantwoordelijk voor mijn daden als er een alwetende god bestaat. Bij hem is mijn totale toekomst bekend. Mijn slechte daden zijn dus onoverkomelijk. Ik kan niet anders handelen dan zoals god weet dat ik ga doen. Je zou ook kunnen zeggen dat ongelovigen voor de hel geschapen zijn.

In eerste instantie geplaatst door Fi-Sabilillah

Ik heb een Boek( de Heilige Qur'aan) waarvan ik 10000...% zeker weet dat het van mijn Heer is, genoeg bewijzen, genoeg wonderen te zien.

Als het zo gemakkelijk is waarom is er dan geen 1 islam? De koran zegt een duidelijk boek (vers 28.2) te zijn. Maar waarom zijn er dan zoveel sekten die allemaal weer iets anders menen. Sekten geven toch het bewijs dat de leer helemaal niet duidelijk is. Soennieten en Sjiieten moorden elkaar toch al 1400 jaar uit om een simpele opvolgerkwestie? Waarom? Had god dat niet kunnen voorkomen?

In eerste instantie geplaatst door Fi-Sabilillah

Mijn relegie is voltooid, geen tegenstrijdingen,

Hoe zou je dat nou ooit kunnen weten als er geen kritisch onderzoek mogelijk is? Stel nou dat de islam op een fabeltje berust...

In eerste instantie geplaatst door Fi-Sabilillah

In de Islam heeft de vrouw en de man iedere hun  rechten,  netjes behandeld worden ieder zijn/haar aandeel enz dat is de Wet, maar als mensen zich er niet aan houden dan is dat niet de True Islam.

Wie hangt de ware islam aan? De Soeffies? De alevieten? De submitters? Bin Laden? Imaam Hasselhoef? Ayatollah Khomeinie? Mohammed B? Cat Steven? Het lijkt me dat het tijd wordt dat al die strommingen eens bij elkaar gaan zitten en hun eigen sekten opheffen om zo tot 1 universele islam te komen. Zo het nu op mij overkomt is het een stelletje ongeregeld dat elkaar het licht in de ogen niet gunt. Iedereen lijkt z'n eigen club als de ware te beschouwen. En indien het een geweldadige club is gaat die met geweld de ander zijn wil opleggen.

Als ik met moslims spreek, hier of op andere fora, dan blijkt er helemaal geen eenduidige mening te bestaan terwijl de koran dus een duidelijk boek zegt te zijn. Hoe kan dat is mijn vraag? Moslims heb je werkelijk in alle soorten en maten. De een verwerpt de hadith omdat die voor Mohammed zeer incriminerend zijn. Voor een ander zijn diezelfde hadith weer heilig. En weer een ander gelooft alleen in sommige hadith. Hoe kun je nou zo�n godsdienst �voltooid� noemen? 

Terug naar boven
Malle Pietje Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 21 november 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 97
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Malle Pietje Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 25 november 2004 om 09:08

In eerste instantie geplaatst door Abou Jabir

Beste Malle Pietje, besef je nou waar je nou mee bezig bent, je typt daar "Imaan schreef" en daaronder wat verzen die totaal uit hun context gerukt zijn, waar lees jij dat zuster Imaan die verzen heeft aangehaald, maar ja, het verbaast me niet, het is weer een bekende verschijnsel, om iets anders bij te halen wanneer iemand vastzit......

Kun jij dan die versen in de juiste context plaatsen?

Terug naar boven
Malle Pietje Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 21 november 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 97
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Malle Pietje Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 25 november 2004 om 16:07

In eerste instantie geplaatst door Vraag

Hai Pietje, ik heb jouw betogen gelezen :
Heeft dit citaat uit de Bijbel nog waarde of kan het de prullebak in ?

Al heeft het maar voor 1 persoon waarde, dan heeft het waarde.

Terug naar boven
Imaan Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 05 oktober 2003
Online status: Offline
Berichten: 959
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Imaan Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 25 november 2004 om 16:56

Hoi Malle Pietje,

Ik ga even in op 2 zaken;

Miljarden mensen geloofden dat de aarde plat was, dat waren niet-moslims neem ik aan. Want de Moslims wisten al dat de aarde rond was, namelijk via de antwoord van Ibrahiem (as) op Farao.

Ibrahiem (as): 'Allah doet de zon opkomen in het Oosten, doe jij hem opkomen in het Westen'.

God heb je nog nooit gezien, heb jij je verstand wel eens gezien, waarom geloof je in je verstand, als jezelf nog nooit je verstand hebt gezien?

Ik ga van het weekend in op je vragen, heb er momenteel niet veel tijd voor.

Groetjes Imaan

P.S Wat is jouw zingeving van het leven?

Wees eerlijk en rechtvaardig!
Terug naar boven
Malle Pietje Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 21 november 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 97
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Malle Pietje Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 26 november 2004 om 04:53

In eerste instantie geplaatst door Imaan

Hoi Malle Pietje, Ik ga even in op 2 zaken; Miljarden mensen geloofden dat de aarde plat was, dat waren niet-moslims neem ik aan. Want de Moslims wisten al dat de aarde rond was, namelijk via de antwoord van Ibrahiem (as) op Farao.

Ik ben dat niet met je eens imaam. De oude Grieken wisten namelijk al rond 500 voor Christus dat de aarde een bol was die om de zon draaide. Ook hadden ze berekend dat de aarde 37.000 km in omvang was. Ze zaten er maar 3000 km naast! De werkelijkheid is 40.000km! En volgens hun berekeningen draaide de maan op een afstand van 500.000 km om de aarde. Ze zaten er �maar� 200.000 km naast. Zie hun rekenmethodes: http://galileo.phys.virginia.edu/classes/109N/lectures/greek _astro.htm

Vraag: Welke kennis heeft de koran hier aan toegevoegd?

In eerste instantie geplaatst door Imaan

God heb je nog nooit gezien, heb jij je verstand wel eens gezien, waarom geloof je in je verstand, als jezelf nog nooit je verstand hebt gezien?

Als ik zeg dat er roze vliegende olifanten bestaan kun jij mijn ongelijk niet bewijzen. Maar als ik met zo�n bewering kom ligt de bewijslast geheel bij mij. Ik moet dan maar bewijzen dat er roze vliegende olifanten bestaan. Kan ik dat niet dan is er voor jouw geen enkele reden om mij te geloven. Zo zie ik het met god ook. Daarom kan en hoef ik niet te bewijzen dat ie niet bestaat. Ik laat het aan de gelovigen om aan te tonen ie wel bestaat�

In eerste instantie geplaatst door Imaan

P.S Wat is jouw zingeving van het leven?

 

Ik heb geen idee. Als het zo is dat alles bij toeval is ontstaan dan zal het ook een keer weer verdwijnen. Dan heeft het hele bestaan geen enkele zin gehad. Of het zo is weet ik niet, maar het is wel een deprimerende gedachte. Misschien kun je stellen dat met de komst van de mens het universum over zichzelf is gaan nadenken. In die zin zijn wij een hoopje atomen die over andere atomen denken. En zo bekeken zijn we net als een steen in de muur die de muur wil bekijken. En dat lukt dus niet echt. Maar des ondanks hoop ik toch dat het leven wel zin heeft. Dat die mij ontgaat wil toch nog niet zeggen dat ie er niet is? Misschien heb jij wel gelijk...

 

Vgr Malle Pietje

Terug naar boven
Ni3met Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 21 augustus 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 447
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Ni3met Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 26 november 2004 om 06:57

Essalaamo 3alaikom en Goede Middag voor de anderen ,

Misschien dat deze Soera enige uitleg biedt, Namelijk soerat Al-Kafiroen:

Bismi Allahie Arra7manie Arra7eem,

109.1. Zeg: "O gij ongelovigen,                         ���� ��� �������� �������������

109.2. Ik bid niet aan, wat gij aanbidt,        &nbs p;     ��� �������� ��� �����������

109.3. Noch gij bidt aan, wat ik aanbid             ����� ������� ���������� ��� ��������

109.4. Noch wil ik aanbidden, wat gij aanbidt    ����� ����� ������� ���� ����������

109.5. Nogmaals gij wilt niet aanbidden wat ik aanbid ����� ������� ���������� ��� ��������

109.6. Derhalve voor u uw godsdienst en voor mij mijn godsdienst."
������ ��������� ������ �����

Deze soera geeft aan dat eenieder mag aanbidden wat hij wil, Wil je niets geloven?, geen probleem. Wil je in beelden geloven?, geen probleem. Wil je in boeken geloven die door de mensheid veranderd zijn?, wederom geen probleem.

Echter, Diegene die op zoek gaan naar de ware godsdienst, Daarvan durf ik te beweren dat zeker een 98% de Islam ziet als een ware godsdienst. Voor mensen die nergens in geloven of ergens anders in geloven kan ik begrijpen dat dit overkomt als klinkklare onzin, Maar ik zou zeggen, Ga eens op zoek.. en je zult zien dat ik gelijk heb :D, Hiermee wil ik natuurlijk niet naast mijn schoenen gaan lopen, Maar dat is gewoon zo. Nogmaals, Je hoeft het ook niet met me eens te zijn, Zoals bovenstaande soera al zegt: Derhalve voor u uw godsdienst en voor mij mijn godsdient.

Wassalaamo 3alaikom en Met vriendelijke Groeten,

Ni3met

Terug naar boven
Malle Pietje Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 21 november 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 97
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Malle Pietje Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 26 november 2004 om 10:02

Hallo Vraag, ik heb nu geen tijd voor een fatsoenlijk antwoord. Het kan een paar dagen duren maar het komt. En nog een prettig weekend gewenst!

Terug naar boven
Malle Pietje Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 21 november 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 97
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Malle Pietje Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 28 november 2004 om 06:52

In eerste instantie geplaatst door Vraag

   Hai Pietje, En trouwens de wetenschap weet ook nog niet alles. Luistert met kromme tenen naar mensen die zeggen God heeft de mens geschapen en gewild heeft. 
  

Wetenschap pretendeert ook niet zaligmakend of volledig te zijn. Wetenschap kent, en erkent, zijn enorme beperkingen. Bv je kunt misschien wel meten dat een bepaalde ster op 100 lichtjaar staat, maar je kunt niet controleren of je meting ook daadwerkelijk klopt. Hetzelfde kan van de evolutietheorie gezegd worden. Er is nog nooit iemand geweest die een aap in een mens zag evolueren. 


 

In eerste instantie geplaatst door Vraag

 De ongelovige zal ook god niet vinden. Als hij rondkijkt op de wereld ziet hij nergens god.
  

 

Jij ook niet.

In eerste instantie geplaatst door Vraag

 Tot zover de zoektocht van iemand die wil geloven maar eigenlijk alleen maar bevestiging zoekt voor zijn ongeloof. Let op ik zeg niet dat jij zo iemand bent !
  

 

Misschien ben ik niet duidelijk geweest. Ik ben niet daadwerkelijk op zoek naar god. Ik ben christelijk opgevoed en heb dat geloof verloren. Alleen mensen die nadenken kunnen van gedachten veranderen. De islam roept globaal dezelfde vragen op als het christendom omdat het beide monothe�stische godsdiensten waar dan dus gelijke argumenten tegen in te brengen zijn. 


In eerste instantie geplaatst door Vraag

 Ik kan je nog meer vertellen. Wetenschappers hebben elkaar altijd onderling bestreden( met woorden gelukkig).
  

 

Wetenschap is niet een statisch iets. Als er een nieuwe wetenschappelijke theorie gelanceerd dan wordt die niet zomaar aanvaart. De concurrentie zal pogen de nieuwe theorie onderuit te halen. En als niemand dat lukt dan kan ie aanvaard worden. Totdat toch nog iemand met iets beters komt. En daar kunnen soms honderden jaren tussen zitten. Kijk maar eens naar de theorie�n van Newton of Einstein die ook aan herziening onderhevig zijn geweest. Dat is toch groei?


In eerste instantie geplaatst door Vraag

 Iets dat zwaarder is dan lucht kan nooit vliegen; het is onmogelijk om een mens op de maan te zetten. Durf zelfs wel te zeggen dat als ik eeuwen ? geleden zou zeggen . Ik kan in jeruzalem zijn en iedereen kan mij op dat moment zien staan. Misschien werd ik wel vermoord of opgesloten door wetenschappers om dat soort brutale woorden. Wie denkt ie wel dat ie is / die man is duidelijk gek.
  

 

Je draait de zaken om. Wetenschappers zijn door de eeuwen heen niet de onderdrukkers maar de onderdrukten geweest. Ze moesten enorm oppassen dat hun idee�n niet tegen de heersende religieuze opvattingen ingingen. De brandstapel was nooit ver weg�


In eerste instantie geplaatst door Vraag

 Ik kan je alleen maar mijn ervaringen/ argumenten vertellen: Volgens mij is de bijbel is het woord van God want : In de bijbel zijn mensen(profeten) aan het woord die namens God spreken. Het criterium in de bijbel is dat alles wat een profeet zeg ook uitkomt.
  

 

Ik meen dat er een bijbelvoorspelling is die zegt dat Jeruzalem nooit meer verwoest zou worden. Toch is dat wel gebeurd, al door de Romeinen als ik het goed heb. 

 

In eerste instantie geplaatst door Vraag

 Bekijk de geschiedenis en legt die naast de profetie�n en zie de overeenkomsten . Ook de tekenen van deze tijd waarin wij leven zie ik beschreven in de bijbel. Dit zijn profetie�n die soms duizenden jaren omvatten. Weet een mens wat hem morgen te wachten staat ? In de bijbel komt ook Satan(ook wel mensenmoordenaar genoemd) voor. De morgenster die gelijk aan God wou worden en uit de hemel op de aarde is gegooid.
  

 

De Bijbel is een dik boek met veel vage teksten. En als je er maar genoeg van die vage teksten hebt dan is er, net als met een schot hagel, altijd wel een raak.

In eerste instantie geplaatst door Vraag

 Ik vind het opvallend dat ongelovigen nooit zeggen : ik heb gekeken in de wereld maar ik heb geen aanwijzingen dat Satan bestaat.
  

 

Als jij beweert dat er een Satan bestaat dan ligt de bewijslast bij jouw, en het is niet aan mij om zijn niet-bestaan te bewijzen.

In eerste instantie geplaatst door Vraag

 Jezus is de zoon van God. Lees het ooggetuige verslag in de bijbel. In dit verslag staat wat hij gedaan heeft. Hij heeft sterke papieren (wekte meerdere doden op , genas zieken , liet doven horen etc. etc. )
  

 

Behalve doden weer tot leven roepen doet Yomanda al die zaken ook. Niet dat ik haar geloof overigens hoor.


In eerste instantie geplaatst door Vraag

 Op Jouw vraag : Als god volmaakt is kan hij niets willen. Willen betekend toch onbevredigd of niet-perfect zijn? Hier lees ik niet anders uit dan : Dat God de mensen met de mogelijkheid om te kiezen heeft geschapen.
  

 

Hij kan mensen wel een vrije keus geven, maar in z�n alwetendheid weet hij welke keuze ze zullen maken. Zou hij dat niet weten dan is ie niet alwetend en impliciet ook niet almachtig. En als hij weet welke keuzes ze maken dan hebben ze geen keus. Ze kunnen alleen de keuze maken zoals die al bij god bekend is. Maw je hebt geen keuzes.

 

In eerste instantie geplaatst door Vraag

 En wil dat ze van Hem houden hen hij van de mensen houdt. Jij weet toch ook dat liefde niet kunt afdwingen. God wil mensen niet dwingen om van hem te houden. Wat is die liefde waard wanneer je wordt aanbeden door angstige slaven. Die behoefte zie je toch alleen maar bij wrede dictators ? wat is de liefde waarde van robots die alleen maar doen wat je hun gezegd is.
  

 

Dat heb je mooi gezegd. Ik kan me daar helemaal in vinden!


In eerste instantie geplaatst door Vraag

 God heeft de toekomst in zijn hand ; heeft mensen gemaakt met een eigen wil. Waarom profeten sturen naar de mensen als die toch geen wil hebben?
  

 

Ik geloof niet in profeten. De meesten van hen zijn zomeer te ontmaskeren als oplichters. Als ik god was, en ik wou dat de mensen mij zouden kennen, dan zou ik dat nooit via het profeetschap doen daar dit een methode is gebleken die zeer gevoelig voor fraude is. Ik schreef elders al dat er op dit moment meer dan 8000 mensen zijn die op een of andere manier met god beweren in contact te staan. Hoe kun je nu een valse van een echte onderscheiden? In de tijd van Jezus waren er tientallen personen die beweerden de zoon van god te zijn. Op een of andere manier heeft Jezus de bijbel gehaald en die anderen niet. Jezus onderscheidde zich door zijn geweldloosheid maar dat maakt hem nog niet zoon van god. De Romeinse keizer Constantijn was in de 4e na Christus zo onder de indruk van de verhalen over Jezus dat hij per Keizerlijk discreet besloot dat Jezus de zoon van god was. Typ maar �Jezus�en 'Constantijn�in bij google search�

 

Welke profeet er ook gestuurd wordt, bij god is bekend welke personen zich tot deze profeet bekeren. En wie niet. En zij die niet geloven in deze profeten hangen vaak helse straffen boven het hoofd. Nou vraag ik je, zouden die ongelovigen nou god of de profeet in de weg staan? Ik denk dat de laatste meer belang heeft bij volgelingen dan god.

 

Daarom denk ik dat als god zich kenbaar zou maken hij zich niet in zou laten met een methode die ook door charlatans gebruikt wordt. Als God wil dat wij hem kennen dan zou hij zich toch het best aan allemaal tegelijk kunnen openbaren? Waarom steeds aan 1 persoon die het vervolgens dan aan anderen door moet vertellen? 

 

In eerste instantie geplaatst door Vraag

 God zegt dit is de hoofdwet ; heb de Here uw God lief en uw naaste lief als uzelf. Uit zijn daden blijkt dat God de mens ook lief heeft.
  

 

Moet je eens kijken naar de bloedige geschiedenis der mensheid�Blijkbaar heeft god het zo gewild� Daarom blijkt uit de daden van god juist weinig liefde. Zeg niet dat het de schuld van de Satan is, ook hij is door god geschapen. En God was op de hoogte van de ellende hij zou aanrichten�

In eerste instantie geplaatst door Vraag

 Je zegt dat je brandhout bent. Als je ziet hoeveel moeite God doet om de mensen met zich te verzoenen is dat onzin.
  

 

Ik haalde een tekst over mijzelf uit de koran aan that's all

 

Vrg Malle Pietje

Terug naar boven
Malle Pietje Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 21 november 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 97
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Malle Pietje Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 29 november 2004 om 13:07

In eerste instantie geplaatst door Vraag

Ps
ik vind dat je goed kan argumenteren (en dat meen ik ook !)

Thx
















Terug naar boven
Yab-Yum Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 24 november 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 27
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Yab-Yum Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 29 november 2004 om 13:49
In eerste instantie geplaatst door Malle Pietje

Hallo Mensen. De antwoorden tot nu toe vind ik niet echt overtuigend. De opmerking dat in de islam alle rassen gelijk zijn lijkt me een beetje buiten de waarheid. Kijk maar eens naar wat er in de islamitische bronnen over joden geschreven staat. Of wat te denken van het onderscheid gelovigen en ongelovigen? Als je mensen op grond van hun ras negatief beoordeelt dan ben je een racist, doe je dat op grond van hun niet-geloven dan is daar geen goed Nederlands woord voor. Relicist misschien?

Ook met de opmerking van Noor Al-Islaam heb ik nogal wat problemen. Hij zegt dus dat ie door z�n geloof boven een ander staat. Is deze houding niet de basis van het �conflict�dat we nu hebben vraag ik me af. Mensen die op religieuze gronden menen superieur aan anderen te zijn zijn een gevaar voor die anderen. Zo claimen ze, en ontnemen ze, anderen hun rechten. In islamitische wereld, en zeker daar waar de sharia heerst, hebben ongelovigen beslist niet dezelfde burgerrechten als moslims. Waarom niet?

Het de eigen groep superieur stellen is trouwens een kenmerk van prakties alle religi�n en sektes. Katholieken huwen alleen katholieken, gereformeerden alleen gereformeerden enz. Dat is de manier om andere dan de eigendenkbeelden buiten de club te houden. Het lijkt me trouwens dat er sowieso dat er geen geloven bestaan waarvan de leden zichzelf als minderwaardig beschouwen. Zo bekeken is geloof een vorm van zelfverheffing.

Het criteria van het wel of niet geloven is in mijn ogen een vreemd criteria. Is een gelovige nou werkelijk een beter mens dan een ander? Is ie gezonder? Of socialer? Of loopt ie harder? Of heeft ie een hoger IQ? Waar zou dan dat �beter zijn� uit moeten blijken? Ik denk dat dat allemaal wel meevalt.

Wat voor mij ook moeilijk te begrijpen is is waarom het geloven voor god zo�n belangrijke voorwaarde is om in het paradijs te komen. Je hebt immers mensen die je van alles wijs kunt maken, en dus ook gemakkelijk geloven, en je hebt kritische mensen die misschien niet kunnen geloven. Dan vind ik het raar dat god iemand die zomaar klakkeloos iets aanneemt zondermeer daarvoor beloont, terwijl ie kritische denkers straft. Als je toevallig geboren wordt in een omgeving waar iedereen hetzelfde gelooft dan is het bijna een automatisme dat je dat geloof overneemt. Kijk maar eens naar Katholieken, Hindoes, Joden of Eskimoos, enz. Het is toch geen verdienste van een persoon dat ie toevallig bij de juiste mensen met het juiste geloof geboren wordt en het dan overneemt? Waarom zal god zo'n iemand met het paradijs belonen?

 

 

Malle Piet, hoe kom je erbij dat God mensen beloont die klakkeloos dingen aannemen en kritische mensen straft. Dat is niet waar! Islam zegt niet dat je dingen klakkeloos moet aannemen. En voor zover ik weet geen enkel geloof.

Al legt boeddhisme er wel erg de nadruk op om dingen zelf te onderzoeken.

Terug naar boven
Malle Pietje Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 21 november 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 97
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Malle Pietje Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 29 november 2004 om 22:55
In eerste instantie geplaatst door Yab-Yum

Malle Piet, hoe kom je erbij dat God mensen beloont die klakkeloos dingen aannemen en kritische mensen straft. Dat is niet waar! Islam zegt niet dat je dingen klakkeloos moet aannemen. En voor zover ik weet geen enkel geloof.

Al legt boeddhisme er wel erg de nadruk op om dingen zelf te onderzoeken.

Islam betekent onderwerping, aanvaarding. En dat is hetzelfde als niet-nadenken. Wanneer je wel nadenkt dan onderwerp je je toch niet?

Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amier Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 30 november 2004 om 03:52
In eerste instantie geplaatst door Malle Pietje

Islam betekent onderwerping, aanvaarding. En dat is hetzelfde als niet-nadenken. Wanneer je wel nadenkt dan onderwerp je je toch niet?

Dat is natuurlijk niet waar. Overgave (aan God) is niet een puur cognitieve aangelegenheid. Je kunt nadenken en je overgeven, en je kunt niet nadenken en je niet overgeven. Geloof is niet zo 1 dimensionaal als dat jij het je voorstelt.

Als het zo zou zijn als jij zegt; wanneer je nadenkt onderwerp je je niet, dan zouden er geen moslimfilosofen bestaan, of moslimintellectuelen enz. Alleen een domme massa. De realiteit laat anders zien.

Mag ik je een vraag stellen? Wat versta jij onder "spiritualiteit"?

Groetjes,

Amier.

� Waarlijk, in het gedenken van God vinden de harten rust. � (Koran 13:28)
Terug naar boven
Akbash Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 05 januari 2004
Locatie: Antarctica
Online status: Offline
Berichten: 264
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Akbash Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 30 november 2004 om 04:56

Als het zo zou zijn als jij zegt; wanneer je nadenkt onderwerp je je niet, dan zouden er geen moslimfilosofen bestaan, of moslimintellectuelen enz. Alleen een domme massa. De realiteit laat anders zien.

Amier, het overgrote deel van de moslims is niet intelectueel of filosoof, de realiteit laat zien dat een groot deel van de moslims zich zonder na te denken, of �berhaupt wat van de islam af te weten, zich onverbiddelijk overgeeft aan God.
Als je moslims confronteert met onjuiste beweringen van uit hun geloof, dan wordt er niet meer nagedacht, ongeacht de argumenten, het geloof heeft altijd gelijk!!, en dat is o.a wat ik in  pietjes text lees.
 

Dat "Nadenken" van Moslim intelectuelen/filosofen beperkt zich echter alleen tot binnen de grenzen van wat hun geloof toelaat.
Anders zouden het geen "MOslim" filosofen zijn, maar Islam "kritici", volgens moslims dan.

"The mind of a bigot is like the pupil of the eye. The more
light you shine on it, the more it will contract."



Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amier Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 30 november 2004 om 07:06

Beste Akbash,

natuurlijk is het ovegrote deel van de moslims geen filosoof of intelectueel. Ik schat dat het percentage filosofen en intectuelen onder moslims ongeveer even groot is als onder alle soorten niet-moslims; er is in ieder geval geen reden aan te nemen dat dit niet zo zou zijn.

Dat islamitische filosofen en intectuelen door anderen als kritici worden aangeduidt is soms zo; verlichte intectuelen en filosofen zijn dat toch ook? Overgave betekent niet het uitschakelen van je verstandelijke vermogens, althans niet in mijn belevingswereld.

Groetjes,

Amier.

� Waarlijk, in het gedenken van God vinden de harten rust. � (Koran 13:28)
Terug naar boven
Brigitte Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 02 november 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 182
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Brigitte Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 30 november 2004 om 07:36

Hoi Amier,

Ik ben er haast van overtuigd dat er meer filosofen/intellectuelen onder de niet-gelovigen zitten dan onder de gelovigen. Mensen die het Christelijk geloof aanhangen en graag filosoferen komen voorzover ik het ervaar vaak in een tweestrijd terecht. Men gaat zichzelf, al filosoferende, bepaalde vragen stellen als 'waarom heeft God het zo gemaakt' / 'waarom heeft God goed en kwaad geschapen' etc. etc., volledige overgave is dan in mijn ogen dus niet meer mogelijk. Hierin geef ik Akbash dus gelijk dat de meeste moslimfilosofen zich beperken tot de grenzen van hun geloof. De moslimfilosofen die w�l deze grens overgaan worden door hun gemeenschap bestempeld als kritici.

Nu ga ik er maar even voor het gemak van uit dat dit bij de Christelijke gelovigen hetzelfde werkt als bij de Moslim gelovigen, wat volgens mij ook zo is. Mocht ik dit fout hebben dan vast mijn excuus.

Terug naar boven
Malle Pietje Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 21 november 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 97
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Malle Pietje Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 01 december 2004 om 04:52

In eerste instantie geplaatst door Amier

Mag ik je een vraag stellen? Wat versta jij onder "spiritualiteit"?
  

Ik versta niets onder spiritualiteit omdat ik niet geloof in dat soort zaken. Voor mij is het een menselijk hersenspinsel waarvan niet bewezen kan worden dat het niet bestaat. Er is een goochelaar, James Randy, en die looft al jaren een miljoen dollar uit voor de persoon die hem een geslaagd paranormaal experiment kan tonen. http://www.randi.org/jr/

Wel dat geld heeft James nog steeds in z�n zak. Er is tot nu toe geen van al die geweldige paragnosten, helderzienden, genezers enz, die de wereld rijk is, in geslaagd om met iets overtuigends voor de dag te komen. Wanneer zij zelf niet hun omstandigheden kunnen bepalen dan blijken zij tot niets instaat. Zoals een naakte goochelaar ook niets uit z�n mauw kan toveren.

Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amier Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 01 december 2004 om 05:38

Ha die Malle Piet,

in dat geval lijkt een dialoog met jou bij voorbaat onvruchtbaar omdat wij over dingen praten die voor jou niet bestaan. We zitten dus permanent op verschillende niveaus te redeneren en zullen nooit bij elkaar komen tenzij de gelovige ongelovig wordt of de ongelovige gelovig.

Mag ik vragen wat jou doel hier op het forum is? Ik bedoel, is het om te leren over andere levensbeschouwingen of om aan te tonen dat het allemaal onzin is?

Vriendelijke groet,

Amier.

� Waarlijk, in het gedenken van God vinden de harten rust. � (Koran 13:28)
Terug naar boven
Abou Jabir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1813
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abou Jabir Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 01 december 2004 om 06:18
In eerste instantie geplaatst door Amier

Mag ik vragen wat jou doel hier op het forum is? Ik bedoel, is het om te leren over andere levensbeschouwingen of om aan te tonen dat het allemaal onzin is?

Vriendelijke groet,

Amier.

ik denk dat tweede...

Bezoek dit: http://aboujabir.web-log.nl/
"Wie in Allah en de Laatste Dag gelooft, moet het goede zeggen of zwijgen." {Boekharie & Moeslim}
Terug naar boven
Malle Pietje Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 21 november 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 97
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Malle Pietje Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 02 december 2004 om 02:49

In eerste instantie geplaatst door Amier

  Ha die Malle Piet, in dat geval lijkt een dialoog met jou bij voorbaat onvruchtbaar omdat wij over dingen praten die voor jou niet bestaan.

Wel ik ben me in de materie aan het verdiepen. Mijn mening staat niet vast.

Op zich vind ik de paranormale wereld heel interessant. Als kind al. Vroeger geloofde ik nog wel in dit soort zaken. Ik las boeken over Gerard Croiset, ooit een van de beroemdste paragnosten ter wereld. Of van professor Tenhaeff, paranormaal onderzoeker van het eerste uur. Jaren later kwam ik er achter dat er zoveel haken en ogen aan hun beweringen kleven dat ze naar het rijk der fabelen moeten worden verwezen. Ik vind de paranormale wereld nu vooral een psychologisch interessant verschijnsel.

In eerste instantie geplaatst door Amier

We zitten dus permanent op verschillende niveaus te redeneren en zullen nooit bij elkaar komen tenzij de gelovige ongelovig wordt of de ongelovige gelovig. Mag ik vragen wat jou doel hier op het forum is? Ik bedoel, is het om te leren over andere levensbeschouwingen of om aan te tonen dat het allemaal onzin is?

Mijn doel is discussi�ren met andersdenkenden. Daar zijn deze fora toch voor? Vriendelijke groet, Malle Pietje.

Terug naar boven
Oegt_merjem Bekijk dropdown
Groupie
Groupie
Avatar

Lid geworden: 22 oktober 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 244
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Oegt_merjem Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 03 december 2004 om 08:42

Hey malle pietje,

Het enige wat ik er over wil is zeggen is ALLAH leidt wie HIJ leiden wil...

Juist door je verstand te gebruiken kom je erachter dat er wel degelijk een schepper is....alleen je lichaam zelf is al 1 groot bewijs...

Ik ga niet proberen jou te overtuigen met diverse argumenten maar waar ik echter nog wel op wilde reageren is jou vraag over waarom er geen 1 islaam is en waarom er zoveel stromingen zijn...

De profeet mohamed sallahoe 3alaihi wasalaam heeft ons al kenbaar gemaakt in 1 van zijn overleveringen dat er meer dan 71 stromingen zullen zijn binnen de islaam, dit alles heeft te maken met het feit dat we beproefd worden...De beste weg is de qoraan en de soenna...dat is de ware islaam..

Dus ik kijk er niet van op dat er zoveel stromingen zijn omdat de moslims dat echter al weten!!

En verder wonen er in islamitische landen helemaal niet alleen maar moslims, ik weet niet of je ooit b.v. in marokko bent geweest maar het stadje waar mijn familie woont daar wonen christen/joden/moslims en niet gelovige gewoon bij elkaar. Op de ene hoek een moskee en op de andere een kerk.. Dus dat is voor mij al het levende bewijs dat iedereen wel degelijk gezamelijk kan leven als je elkaar maar in waarde laat...

vrede toegewenst

merjem
La ilaha illa ALLAH......!!!!
Terug naar boven
AmmatoelAziz Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 27 september 2004
Online status: Offline
Berichten: 1676
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote AmmatoelAziz Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 03 december 2004 om 09:15

In de naam van Allah, de Erbarmer, de mest Barmhartige

----------------------------------------------

Wat of waarom religie?
God is de schepper.
 
Hoe / Waarom de mens op aarde?
 
Heeft de mens (goddelijke) leiding nodig?
 
Wat / Waarom aanbidding?
 
Wat is Islam?
 
De vijf zuilen van de Islam.
 
Andere rechten / plichten?
 
Is de Islam de laatste / vervolmaakte religie?
 
Geweld / fundamentalisme of vrede? 
 
Geloofsovertuiging: kleur, klasse of broederschap?
 
Seks, familie, maatschappij / mensenrechten?
 
Wetenschap / kennis.
 
Waarom Islam?

----------------------------------------------

.

.  1. Wat of waarom religie?

In het algemeen begrepen of praktiseerden mensen van alle leeftijden en uit alle windstreken hun religie op verschillende manieren.
Sommigen identificeren de religie met haar stichter zoals: Zoroast, Boeddha en Christus.
Anderen identificeren het met de afkomst van de stichter zoals Juda of Hind. Deze religies worden in het algemeen uitgelegd als: het volgen van verschillende manieren van het dienen, naar het supernatuurlijke, van hun goden.
 
Islam is de enige religie die noch de naam draagt van haar stichter zoals: Mohammed, Abraham of Adam noch identificeert het zich met de plaats van oorsprong zoals Arabi� of elders.
 
De religie (eddien) is volgens de Islam de complete levenswijze van de mens, gebaseerd op de relatie van haar Schepper en zijn schepsels zowel dingen, als wezens.
Het is zowel een objectieve als een subjectieve levensmissie waarin fysieke, morele en spirituele rechten en plichten in elke fase van het mensenleven doordringt is.
 
Het leidt en motiveert de mens om het goede te doen en het slechte te vermijden in zijn daden en woorden of, het nu het sociale leven, persoonlijke of familieaangelegenheden betreft.
Het stemt overeen met de aard van de mens en zijn omgeving.

De mens heeft dus deze levenswijze nodig, die niet beperkt mag blijven tot de tempel, kerk, synagoge of moskee, maar zijn doorslag moet vinden in al zijn activiteiten om zodoende een leven van vrede en rust te kunnen leiden.
 

 ..

2. God de Schepper?

Wij menselijke wezens bewonen de aarde die een van de negen planeten is van ons universum. Er zijn veel andere universums, planeten en manen die in het heelal aanwezig zijn waar de mens nog niet van op de hoogte is. De mens weet niet eens zeker wanneer de tijd begon en wanneer hij zal eindigen!
Kan er een einde zijn zonder begin of een resultaat zonder oorzaak?
Kan er een universum zijn zonder dieren, vogels, mineralen, groenten, planeten, sterren, melkwegen en andere objecten, dat volgens een foutloos systeem loopt zonder behulp van een controleur of meester?
Kan er een leger zijn zonder een bevelhebber, een school zonder hoofd?
 
De ultieme bron of kracht van al deze dingen kan niet zomaar toeval zijn. Zelfs een toeval heeft een oorzaak of bron. Deze oorzaak van alle oorzaken, bron van alle bronnen is niets anders dan het Soevereine. Mensen noemen hem bij verschillende namen: God, geest, natuur, Jehova, Bagwan of Allah maar de laatstgenoemde is de enige en ultieme Allah.
 
De naam Allah is accuraat daar het geen sekse bevat, meervoud of vervoeging. Allah staat in het Arabisch en Aramees voor de enige Soevereine. Hij is degene die datgene je rondom je heen ziet of voelt, bezield of onbezield, dood of levend, groot of klein, geschapen en veroorzaakt heeft. Niets is eeuwig of blijvend behalve Hij.

Wij kunnen Hem niet zien daar hij oneindig is, die ook tijd en ruimte gecre�erd heeft maar er niet door beheerst wordt. Hij heeft alles om ons heen voor ons geschapen om positief, niet negatief gebruikt te worden, daar Hij welwillend en liefhebbend is.
 
Wat er in de hemelen is en wat er op de aarde is prijst Allah (God) en Hij is de machtige, de wijze. Hij heeft de heerschappij over de hemelen en aarde. Hij geeft leven en laat sterven en Hij is almachtig. Hij is de eerste en de laatste, de zichtbare en de verborgene en Hij is alwetend. Hij is het die de hemelen en de aarde in zes dagen geschapen heeft. Toen vestigde Hij zich op de troon. Hij kent wat in de aarde gaat en wat eruit komt, wat uit de hemel afdaalt en wat erin opstijgt en Hij is met jullie waar jullie zijn. Allah (God) doorziet wel wat jullie doen.(57:1-4).
 
Zeg: < Hij is Allah (God) als enige, Allah de bestendige. Hij heeft niet verwekt en is niet verwekt en niet een is er aan Hem gelijkwaardig.> (112: 1 - 4).

.

3. Hoe / Waarom de mens op aarde? 

Jij noch ik kwamen plotseling toevallig tot leven. Zo is het ook met het uitgestrekte universum om ons heen en alle veelvoudige schepsels daarin, zijn niets anders dan een schepping
van de Schepper aller scheppers, die alles volgens een bepaalde orde heeft geschapen en de Oorzaak aller oorzaken, de enige Allah. De mens, zoals andere dingen en wezens in dit universum, is Zijn schepping. De mens is rechtstreeks door Hem op aarde gebracht en niet door evolutie of toeval. Hij heeft de mens uit een ziel geschapen, man en vrouw.

Oh mensen, Wij hebben jullie uit een man en een vrouw geschapen en Wij hebben jullie tot volkeren en stammen gemaakt opdat jullie elkaar zouden kennen. De voortreffelijkste van jullie is bij Allah (God) de godvrezendste. Allah (God) is wetend en welingelicht. (49:13).
 
Dit tot leven komen is niet zonder doel. Het is geen nutteloze schepping. Hij schonk Adam, de eerste mens, intelligentie en (vrije) wil. Hem werd de keus gegeven tussen het goede en het slechte met verantwoording. Het goede was gehoorzamen aan Allah�s wil en het slechte was het niet gehoorzamen. Allah schiep ook Satan (de duivel) en zette hem op het niveau van de engelen maar werd door ongehoorzaamheid vervloekt.
Hij schiep ook engelen die altijd aan Hem onderworpen zijn.
Het doel van het mensenleven wordt niet gediend met ongehoorzaamheid zoals reeds eens door Adam was geschied, maar met onderwerping en vragend voor vergiffenis. Adam bad voor vergiffenis maar Satan vroeg slechts om uitstel.
 
Dus het belangrijkste doel van dit leven is niets anders dan het geestelijk en lichamelijk dienen van de enige Schepper. De koran zegt: Ik heb de mensen en de djinn slechts geschapen om mij te dienen. (51 - 56).

Oh mensen, dient jullie Heer die jullie en hen die er voor jullie waren geschapen heeft misschien zullen jullie godvrezend worden - (2:21).

 

..

.

4. Heeft de mens (goddelijke) leiding nodig?

De mens is niet alleen sterfelijk maar eveneens zondigend. Zijn kennis en beoordelingsvaardigheid wordt eveneens beperkt door tijd, ruimte en ervaring.
Hij heeft geen controle over zijn eigen geboorte of dood.
Hij kan noch zijn toekomst noch hetgeen zich achter de muur bevindt, zien. Hij wordt geboren met intelligentie van een vrije wil, zodoende is hij verantwoordelijk voor zijn eigen manier van leven.

De gelukkigen genieten voordeel van kennis en leiding, maar anderen tasten rond in duisternis en ellende. Leiding komt of wel van de mens of van het bovennatuurlijke. De leiding van de mens van beperkte macht of middelen zal zeker per definitie beperkt en onvolledig zijn. Enkel de leiding van de soevereine, eeuwigdurende macht, is betrouwbaar. De verheven Heer leidt de mens d.m.v. Zijn profeten en boeken ten nutte van de mensheid. De mens moet deze profeten en hun boodschap leren kennen om achter de Waarheid en de manieren  om deze Waarheid te praktiseren, te komen. Deze leiding is eeuwig en goddelijk in tegenstelling tot de leiding van de sterfelijke en zondigende mens. 

Profeten zijn stervelingen, maar ge�nspireerd door goddelijke openbaringen die aan hun gezonden zijn door de onsterfelijke en niet vergissende of zondigende Heiligheid zelf, in verschillende tijden en plaatsen en voor verschillende mensen voor de liefde van Zijn schepping.

De boeken en profeten zijn gekomen voor de mensen van Azi�,
Afrika, Europa, Amerika en anderen. Maar deze boeken gingen grotendeels verloren of werden vervalst in de geschiedenis van miljoenen jaren.

Deze leiding die kwam met de eerste mens Adam ging door met Noch, Abraham, Mozes, David, Jezus en Mohammed (vrede en zegeningen zij met hen) en vele andere onbekende profeten.
De boodschap der leiding was compleet en kreeg zijn uiteindelijke vorm voor de gehele mensheid in Mohammed (vrede zij met hem) de laatste profeet, in het allerlaatste onveranderbare boek, de heilige koran.

Wij hebben de vermaning neergezonden en Wij waken erover. (15:9).

.

5. Wat / Waarom aanbidding?
 

In het algemeen betekent aanbidding het volgen van gebedsrituelen, vasten, offeren enzovoorts.
Maar het echte aanbidden ligt in het praktiseren van het goede en het vermijden van het slechte volgens de goddelijke leiding.
Dit wordt niet beperkt tot rituele gebeden thuis, in een tempel, kerk, synagoge of moskee.

Religies hebben de neiging je naar het goede pad te leiden.
Ten gevolge van het verlies van de originele goddelijke leiding, die aan ieder volk door Allah door middel van Zijn boodschappers gezonden is, blijft die goddelijke leiding vervangen door menselijke leiding gebaseerd op eigen manipulaties en wijzigingen en verminkingen van hun goddelijke boeken.
Athe�sten claimen zelfs dat zij de goden van hun eigen lot zijn en de vrije denkers maken zich niet druk om een hogere missie van het sterfelijke bestaan. Epicuristen geloven in dierlijke gewoontes van eten, drinken en gelukkig zijn. 

Maar de mens, het sterfelijke en rationele wezen in verwarring en frustratie, kan niet ontkomen aan zijn hogere lot van het bereiken van de Waarheid. De Waarheid komt niet van de sterfelijke mens beperkt in tijd en ruimte maar van de Eeuwige, Soevereine d.m.v. Zijn boeken gezonden met Zijn menselijke boodschappers ten goede van de mensheid.

Enkel de leiding van de koran, die ongewijzigd en onveranderbaar blijft en in oorspronkelijke zuiverheid geopenbaard is aan de laatste profeet Mohammed (vrede zij met hem). Deze koran vraagt jou de aanbidding te verrichten zoals de andere geopenbaarde boeken.
En de aanbidding in dit boek van de Islam is voor je eigen bestwil en dient uitgevoerd te worden in je gebed, studie, werk, vrije tijd en iedere fase van je leven of je nu jong, oud, man of vrouw bent.
 
Vroomheid is niet dat jullie je gezichten naar het oosten en het westen wendt, maar vroom is wie gelooft in Allah (God), in de laatste dag, in de engelen, in het boek en in de profeten en wie zijn bezit, hoe lief hij dat ook heeft, geeft aan de verwanten, de wezen, de behoeftigen, aan hem die onderweg is, aan de bedelaars en voor (de vrijkoop van ) de slaven, en wie de salaat verricht en de zakaat geeft en wie hun verbintenis nakomen, als zij een verbintenis zijn aangegaan en wie volhardend zijn in tegenspoed en rampspoed en ten tijde van strijd. Zij zijn het die oprecht zijn en dat zijn de godvrezenden (2:177).

 

.

6. Wat is Islam?

De Islam is over het algemeen bekend als de religie die door de moslims wordt beleden.
De Islam is in feite de natuurlijke levensstijl zoals die door Allah aan zijn boodschappers geopenbaard is vanaf de dagen van Adam tot de laatste van hen, Mohammed (vrede zij met hen).
Hij werd geboren in Mekka in 571G. (Volgens Gregoriaanse kalenderjaar) En stierf in Medina in 634G.
De Islam is in feite de eerste en laatste religie van Allah op aarde.
 
Islam is een Arabisch woord dat onderwerping, gehoorzaamheid en vrede betekent.
Het is de totale onderwerping aan de wil van Allah, de Enige en Soeverein. Vrede komt met de gehoorzaamheid aan de gedragscode, bedacht voor het menselijk welzijn in zijn geopenbaarde boek, de koran.
 
Islam is de religie van vrede en rust in deze vergankelijke wereld
voor een permanente wereld hierna. Mohammed (vrede zij met hem), zijn dienaar en profeet werd voor slechts 63 jaar
naar de aarde met zijn boodschap gezonden, vervolmaakt in de heilige koran en gepraktiseerd tijdens zijn leven dat bekend staat als de Soennah (overleveringen).
Mohammed (vrede zij met hem) was een profeet, een gids, een leider, een generaal En een administrateur.
 
Niet enkel door geboorte alleen maar enkel door het volgen van zijn levenswijze wordt men moslim.
De Islam leert de mens de enige broederschap voor de mensheid, ongeacht kleur, ras, sociale klasse, gebied of rijkdom!
Wanneer je de moslims het gebed, het vasten, de bedevaart en goede daden ziet doen, dan weet je dat de Islam een zegening is voor de verdwaalden, de misleidden en de armen, door iemands eigen keuze en voor z�n eigen redding.

 

 

.

.

7. De vijf zuilen van de Islam. 

Er zijn vijf verplichte zuilen van de Islam waarmee je moslim wordt of blijft. Deze zijn:

1. Geloofsbeleidenis.
2. Gebed (Salah).
3. Armenbelasting (Zakaat).
4. Vasten (Sawm).
5. Bedevaart (Hadj).

Er moet een sterk bewustzijn zijn van deze fundamenten van de Islam waarna men deze ten uitvoering brengt. Allah maakt het gemakkelijk voor jou om deze uit te voeren zodra je er sterk in gelooft en ze begrijpt.
 
 
Geloof (Imen):
Geloof begint met de shahadah (getuigenis). Dit houdt in het getuigen dat: Er is geen god waard om aanbeden te worden behalve Allah die geen deelgenoten heeft en Mohammed is zijn dienaar en profeet.

�Ashadoe en La Ilaha Illa Allah, Wa Ashadoe enna Mohammeden �Abdoehoe Wa Rasoeloeh�.
 
(A).  Dit houdt in dat men de getuigenis niet accepteert door het enkel uit te spreken, maar dat men er met zijn hart sterk in gelooft dat Allah een is, die superieur, eeuwig, oneindig, machtig, genadig, barmhartig, schepper en gever van levensonderhoud is. Hij is de enige, niet tweeledig noch driedelig of meervoudig, die het verdient om gehoorzaamd en aanbeden te worden. Dit is Tawheed. Hij houdt van zijn schepping, dus wil hij dat de mens van hem het meest houdt.

(B). Het betekent eveneens dat Mohammed (vrede zij met hem) de zegel en de laatste is van de vele profeten die voor hem kwamen. De koran noemt als  voorbeelden slechts 25 van deze profeten maar er zijn er velen die niet genoemd zijn. Je moet in hun allen geloven als zijnde Allahs profeten die slechts kwamen om de mens naar de waarheid te leiden. Behalve deze twee basiselementen van het geloof zijn er nog vier waarin we moeten geloven. Deze zijn:

(C). De boeken (koetoeb) geopenbaard aan de profeten, waarvan de laatste de koran is.
(D). De engelen (melaika), altijd gehoorzame wezens.
(E). De dag des oordeels (achirah), het hiernamaals.
(F). De goddelijke voorbestemming (qadar), de kracht van uitvoering van Allah.

Lang voor de openbaring van de koran aan Mohammed (vrede zij met hem) kwamen de andere boeken naar verschillende volkeren in verschillende periodes. Maar deze zijn door mensen vervalst of zijn verloren gegaan. Zodoende kwam het laatste boek naar de laatste profeet als een complete, onvervalsbare, beschermd, bewaard en laatste openbaring.
 
Allah openbaarde aan de mens door middel van zijn profeten,
om de mens naar het rechte pad van de Waarheid te leiden.
In de koran wordt speciaal verwezen naar de geschriften van Abraham, de boeken van Mozes (Thora), David (Zaboer),
Jezus (Injiel) en Mohammed (vrede zij met hen) (Koran).
 
De koran is het enige boek dat gedurende het leven van de profeet samengesteld, schriftelijk bewaard en door duizenden over de gehele wereld gememoriseerd is.
Waarvan Allah tevens beloofd heeft in volledige en uiteindelijke vorm en inhoud zuiver te houden.
Het werd aan Mohammed (vrede zij met hem) geopenbaard
gedurende 23 jaar vanaf de leeftijd van 40 jaar tot zijn
dood in 114 hoofdstukken (Soera�s) en in meer dan 6000 verzen (Ayas). Het is de voornaamste bron van het Islamitische recht - Sjariah -. Het is geopenbaard en bewaard in de Arabische taal maar gericht tot de mensheid van alle leeftijden en niet enkel tot de Arabische moslims.
Het is niet het boek dat geschreven of gedicteerd is door de ongeletterde profeet maar is de feitelijke, woordelijke openbaring van Allah.
 
Het is het antwoord en leiding op ieder gebied of het nu echtelijke, spirituele, fysieke, morele, wetenschappelijke, historische, politieke, sociale en andere aspecten van het gehele leven betreft. Als je het leest of ernaar luistert ben je in staat de goddelijke wijsheid in zijn taal, symfonie en betekenis te bespeuren.
 


Wanneer je het geloof goed gebaseerd hebt op al deze elementen, dan heb je de Islam geaccepteerd.
En door het geloof te verklaren (Shahadah), onderwerp je je aan de Islam en word je een herboren moslim waarmee je de poorten van genade en vergiffenis voor jezelf opent.


2. Het gebed (Salah).
 
De tweede zuil van de Islam is het verrichten van het gebed.
Het gebed wordt vijf keer per dag verricht, verkieselijk in groepsverband. Voor zonsopgang, het midden van de dag, de namiddag, de avond en �s nachts.
Met een schoon lichaam, schone kleren en op een schone plek onderwerp je, je aan je Heer met toewijding, in herinnering, dank en vragend voor vergiffenis.
Er worden koranische verzen gereciteerd met bepaalde fysieke bewegingen om je lichaam en geest te zuiveren en om zo gedurende de dag in direct contact te komen met je Schepper, Ontwikkelaar en Ondersteuner.

Het gebed maakt je rechtvaardig, in en om je heen. Behalve de vijf tijden van de verplichte gebeden die over de dag en nacht verspreid zijn, zijn er de jaarlijkse feestgebeden, de wekelijkse vrijdaggebeden en de dagelijkse vrijwillige gebeden voor alle volwassen mannen en vrouwen. 
Al deze gebeden bestaan uit een verplicht deel en een deel naar keuze waarvan je de onderdelen met wat inzet gemakkelijk kunt leren en uitvoeren. Dit is je eeuwige bereidheid tot vrijwillige onderwerping aan Allahs bevelen voor eigen bestwil zonder enige bemiddeling. Je hebt geen priester of monnik nodig om je gebeden te verrichten daar je in direct nauw contact met Allah bent. Elke praktizerende moslim kan een gezamenlijk gebed leiden.
 


Volgens overleveringen krijgt hij, die zijn gebeden in een moskee in groepsverband verricht, 25 keer de beloning van een gebed die hij alleen uitvoert. Voor het verrichten van het gebed in de moskee van de profeet in Medina is de beloning duizend maal en in de grote moskee in Mekka honderdduizend maal. De derde heilige moskee in de Islam is in Jeruzalem Beitoel Maqdis.
 
 
3. inkomsten vezuivering  (Zakaat).

De derde verplichte zuil is de zakaat en heeft invloed op het economisch welzijn en spirituele opleving van de mens.  
Het netto spaargeld van iedere moslim behoort niet alleen hem en zijn familie toe, maar eveneens de behoeftigen, de armen en zes andere sociaal zwakkere groepen, zoals voorgeschreven in de koran. Dit wordt betaald uit 2,5% over  de netto-spaargelden met een limiet voor contanten, juwelen, voorraden enzovoorts, gedurende het jaar waarvan de afrekening plaatsvindt in de maand Ramadan.
 
De zakaat zuivert je vermogen en helpt het vestigen van economisch evenwicht en sociale veiligheid. Moslimstaten zijn verplicht de zakaat te verzamelen en te verdelen, maar elders is het de plicht van de moslims, deze zakaat gedurende het jaar te verzamelen en vervolgens te verdelen aan de zakaatgerechtigden.
 
Behalve deze verplichte betaling moedigt Allah jou aan de behoeftigen en de armen, uit Zijn vrijgevigheid die aan jou verleend is, te geven. Dergelijke liefdadigheid verdient volgens de koran de beloning van 700 maal of meer.
 
4. Het vasten (Sawm).

Van ochtendschemering (fajr-gebed) tot zonsondergang gedurende de hele negende maand (Ramadan) van het maanjaar, is voor alle volwassen mannelijke en vrouwelijke moslims verplicht. In deze maand onthoudt je jezelf van het eten, drinken en seks en vermijdt je onzinnig taalgebruik en slechte daden en wijd je jezelf aan gebed, recitaties van de koran en goede daden. Dit is de maand van speciale zegeningen en vergiffenis van Allah.
 
In deze maand werd de heilige koran neergezonden naar de aarde en daarna geleidelijk geopenbaard via de profeet (vrede zij met hem). Volgens de overleveringen werden de andere boeken en geschriften aan Abraham, Mozes, David en Jezus (vrede zij met hen) eveneens in deze heilige maand geopenbaard.
 


In de koran zijn bepaalde uitzonderingen gemaakt voor het vasten voor: 
de zieken, de reiziger of vrouwen met menstruatie, zwangerschap of borstvoeding gevende vrouwen. Het vasten is goed voor je gezondheid, een training voor je spirituele opleving, koesteren van een broederschapsband voor alle mensen en moslims, en een totale fysieke en mentale onderwerping aan de wil van Allah voor Zijn genoegen en bescherming.
Aan het einde van de vastenmaand vieren moslims over de gehele wereld �Ied (feest) met gebeden en feestelijkheden.
 
 
5. Bedevaart (Hadj).

Laatstgenoemd, maar daarom niet minder belangrijk is de bedevaart, Hadj, naar de heilige stad Mekka waar het huis van Allah de Ka�bah uit de tijd van Adam (vrede zij met hem) ligt.
Het is alleen verplicht voor die moslims die vaak van heinde en ver komen, die het zich financieel kunnen veroorloven en fysiek daartoe in staat zijn om de Hadj te verrichten.

Het is een kosmopolitische samenkomst van mannen en vrouwen, van alle rassen en regio�s, in Mekka, Mina en �Arafat tijdens een paar dagen van de maand Zul Hidja, de laatste maand van het (islamitische) kalenderjaar.

Het is een wereldvereniging van toegewijden, die getuigen dat Allah een soeverein is zonder deelgenoten. Miljoenen verzamelen zich in witte kleding en zeggen gebeden en voeren bepaalde rituelen uit en brengen offers in Zijn naam voor fysieke en spirituele verlossing, tussen de 8e en 13e dag van de maand.
 
Gedurende deze periode en iedere andere tijd in het jaar kunnen moslims naar de stad Medina reizen om er gebeden te verrichten en respect te betuigen aan de profeet Mohammed (vrede zij met hem) in de grote moskee waar zijn graf ligt.
Dit is echter geen vereiste voor de Hadj zelf maar is een extra ritueel.

Tijdens deze plechtige gelegenheid van gebed en offer, ontmoeten moslims uit de gehele wereld elkaar en sluiten handelsovereenkomsten en vindt er een uitwisseling van goodwill plaats.

 

 

.

8. Andere rechten / plichten.

Zodra je een moslim wordt met een bewust geloof en je de vier andere verplichte daden van aanbidding uitvoert zullen meer heilzame rechten en plichten voegen  om van jou een deugdzaam persoon te maken. Sommige daarvan zijn verplicht en andere naar keuze die zowel voor jou als voor de maatschappij rondom jou nuttig zijn. Enkele die meer verplicht zijn, zijn:

1. Het verkrijgen van kennis (�Ilm) of je nu vrouw of man bent.

2. Het zich inspannen de wet van Allah in jezelf en bij anderen te vestigen met inzet van je leven en bezittingen (Jihad).
 
3. Het uitnodigen van mensen naar het goede en het afzien van het slechte (da�wa)

4. Het proberen van het vestigen van gerechtigheid en het zelf rechtvaardig  zijn.

5. het vermijden van verboden zaken en daden en het gebruiken van toegestane zaken die goed voor je zijn voorgeschreven in de Koran (Halal/Haraam).

Het ter keuze-gestelde is veelzijdig en als gedeelte van het hebben en houden, voorbeelden van wat wel en niet mag worden in de koran en de overleveringen  van de profeet (vrede zij met hem) aangetoond. Wanneer je, je plichten als man of vrouw nakomt worden je rechten op leven, vrijheid, bezit en waardigheid voor je gegarandeerd in deze wereld en met een grotere beloning van al je goede daden in het hiernamaals.

 

 

.

9. Is de Islam de laatste/ volmaakte religie?

Je hebt gezien dat een religie een complete levenswijze is en niet beperkt wordt tot bepaalde (religieuze) diensten of rituelen in gebedshuizen alleen, waarbij het grootste gedeelte van je leven gereserveerd blijft voor kwaad, ego�sme of sensueel genot. In tegenstelling tot andere religies definieert de Islam dus een levenswijze in z�n geheel door geopenbaarde leiding. Naar iedere gemeenschap zijn sinds het ontstaan van de mens profeten gekomen met dezelfde boodschap namelijk het aanbidden van een God zonder deelgenoten. En in deze aanbidding zijn niet alleen je gebeden inbegrepen maar alle activiteiten als een goed persoon, als een liefhebbend familielid en een plichtsgetrouwe burger van de maatschappij in zijn geheel.

Het is het vestigen   van broederschap voor de mensheid van en vooruitgang in het materi�le en spirituele aspect van de hele persoonlijkheid van de mens op aarde. Al hetgeen dat goed is wordt verkondigd en gepraktiseerd en alles dat slecht is wordt verboden en bestraft zoals gesteld in de sjaria-(koran en sunnah). De logische leiding van de profeten en boeken kwamen tot een einde, in Mohammed (vrede zij met hem) en de koran, 1400 jaar geleden. Dit is de Islam, de laatste en vervolmaakte religie die door de gehele mensheid gevolgd dient te worden.

De koran was niet alleen leiding voor de mensheid 1400 jaar geleden, toen de helft van de wereld onder zijn invloed kwam,
maar zelfs daarna tot de dag van vandaag. En dit zal zo blijven tot de laatste dag van deze wereld op elk gebied waar het betrekking op heeft. Moderne wetenschap en theologie ontdekken nog iedere dag slechts het verborgene, zijn diepte en de waarheid.

Heden heb Ik jullie godsdienst voor jullie voltooid, Mijn genade aan jullie volledig bewezen en de Islam als godsdienst voor jullie goedgevonden (5:3).

Het is deze religie, die afkomstig is uit het woestijnzand van Arabi� en nu in alle landen van de wereld aanwezig is, die begrijpelijk is en voor de gehele mensheid is bestemd.
Het aantal moslims overschrijdt vandaag de dag de een miljard.

 

 

 

.

10. Geweld/ fundamentalisme of vrede?

De koran zegt:
In de godsdienst is geen dwang (2:256).

Geweld mag gebruikt worden als verdedigingsmiddel of slechts
voor het vestigen van de bepalingen van de goddelijke wetgeving.

Wanneer dit geweld: fundamentalisme, extremisme, terrorisme of onderdrukkende macht betekent, heeft het geen plaats in de Islam, daar het de religie is van medelijden en onderwerping aan de wetten van Allah. De Islam verkondigt de gulle middenweg van tolerantie en niet van excessen, onverdraagzaamheid of haat.

Fundamentalisme is dus een slechte naam die vanuit onwetendheid, vooroordelen of slechte intentie aan moslims gegeven. Mensen van donkere huidkleur werden ooit bestempeld  en behandeld als honden en bruine of gele mensen als achterlijken. Hoewel de wereld zoveel aan hen en aan hun profeten te danken heeft.

Alleen de Islam zorgt ervoor dat in zijn of haar gemeenschap (Oemmah): huidkleur, klasse, taal en territoriale verschillen samensmelten. De grootheid van de Islam zit hem niet in het aantal, ras of macht, maar in de uitmuntendheid van zijn of haar geloofsovertuiging en broederschap van de mensheid.

Het strikt volgen van het pad van de waarheid zoals ge�ist door
Allah en Zijn boodschappers is noch fanatisme noch terrorisme noch fundamentalisme.

Het bestrijden van de leugen (Batil), en het opkomen voor de Waarheid (El Haq) is een plicht van ieder individu en moslim. De Islam vestigt vrede d.m.v. waarheid en gerechtigheid tegenover haat, onrechtvaardigheid en discriminatie.

 

.

11. Geloofsovertuiging: Kleur, klasse of Broederschap?

De Islam is noch een uitvlucht noch een sekte of dogma van een of ander mystiek persoon of wereldmacht. Het is geen geloofsovertuiging bedacht door Mohammed (vrede zij met hem) noch een imperium van de moslims.

Het vecht niet voor een bepaalde klasse tegen een andere klasse, een ras tegen een andere ras, een economische markt tegen een andere economische markt, noch vecht het voor zwart tegen blank.

De Islam is het morele koninkrijk van Allah voor broederschap,
voor de mensheid om vrede en rust in deze wereld en in het hiernamaals te bewerkstelligen. Het is de religie van aanbidding van een schepper, gepraktizeerd in goede daden.

Er is geen superioriteit van een mens, kleur of klasse ten opzichte van een andere, behalve door rechtschapenheid.
Allah is een, de oorsprong en bestemming van de mens is een,
de menselijke familie is een en onze missie is het aanbidden van Allah alleen en het hebben van medelijden.

.

12. Seks, familie, gemeenschap en mensenrechten.

De moderne mens wordt soms verleidt door de verleende vrijheid van het hebben van vrije seksuele relaties. En het zijn van ongetrouwde moeders brengt ook verleiding teweeg.
Het hebben van vrije omgang, het scheiden zonder beperkingen en het bestaan van een kunstmatige gelijkheid van man en vrouw leiden meestal tot problemen. Maar we moeten het beestje bij zijn naam noemen. De sekse zijn niet alleen fysiek anders maar ook functioneel.

De Islam accepteert dit natuurlijk onderscheid als een gift en niet als een kunstmatige vertoon van gelijkheid of vrijheid.
Iedere vader of moeder, broer of zus heeft een vaste rol te spelen
in zijn familie en sociale relaties; niet nabootsend of in conflict met, maar complementair om zodoende vrede en harmonie in deze wereld te bewaren.

De Islam gaf vrouwen de basisrechten op leven, vrijheid, bezit en waardigheid om hun eerzame rol te spelen. Een man kan geen kind in zijn buik dragen of borstvoeding geven, noch kan een vrouw alleen een kind verwekken.

Het is niet nodig om voor een tijdelijk pleziertje de zuivere huwelijksband en het voortbrengen  van een nageslacht te ontheiligen. Het hebben van meer dan een vrouw in geval van gelijke behandeling, het werken van een vrouw op gebieden waarin zij gespecialiseerd is en de scheiding van man en vrouw voor natuurlijke en morele doeleinden zijn enkele van die verschillen die door Allah slechts vereist worden ten nutte van de mens.

Door deze aard van de schepping uit te dagen hebben we vele ziekten en stoornissen in de maatschappij gecre�erd. En de Islam staat dit niet toe, maar vraagt de mens binnen de grenzen te blijven die door Allah gesteld zijn in Zijn goddelijke leiding.

Huwelijk, niet overspel; het scheiden van mannen en vrouwen,
niet de vrijheid van vrije omgang van man en vrouw en seksuele misbruik.Het behoud van privacy, bescheidenheid en kuisheid, niet obsceniteit en perversie zijn enkele, van dergelijke morele waarden van Allah voor het welzijn van de mensheid.

Naast het individu wordt de familie beschouwd als het meest belangrijke orgaan van de samenleving in de islam. Dit is de reden waarom de familiebanden van liefde, begrip en zorg het meest worden benadrukt, om de maatschappij hecht en gelukkig te houden.

De Islam gelooft niet alleen in, maar garandeert de mensenrechten op het gebied van persoon, bezit en  geweten, sinds het begin van de menselijke beschaving. De meest aanzienlijke factor van deze rechten is dat het ook een plichtsgedeelte heeft. De mens ontvangt deze rechten in zijn persoonlijke, familie en sociopolitieke relaties en is aan de familie en aan Allah deze plicht verschuldigd.

Het accepteren van de goddelijke leiding is bedoeld voor het welzijn van de mens, dus door vrijwillige overgave aan deze leiding wordt men een moslim, een ideale mens die toename van criminaliteit verafschuwt, die vrede en harmonie vestigt, die conflicten, onderdrukking, corruptie, uitbuiting en discriminatie voor zichzelf en de maatschappij vermijdt.

Menselijke broederschap verzekert het recht op leven en vrijheid zowel op persoonlijke als collectieve gebieden, zoals gespecificeerd in de koran en de Soennah Overleveringen
over de profeet Mohammed, vrede zij met hem).

Het verdedigen van deze rechten en plichten op leven, bezit, vrijheid, rechtvaardigheid en gelijkheid, leidden de Arabieren, van de woestijn uit de tijd van onwetendheid, om gerespecteerde moslims te worden voor de komende eeuwen.

De Islam verspreidde zich dus naar het oosten, westen, noorden en het zuiden met respect, en erkenning van de mensenrechten en zelfs nu wint het hierdoor terrein.

.

13. Wetenschap/ kennis. 

Het Arabische woord Oeloem houdt zowel kennis als wetenschap in. En enkel in de Islam worden deze beschouwd als samenzijnden en niet als begrippen in strijd met elkaar.

Dit is de reden waarom de erg rijke bijdrage van moslimwetenschappers en geleerden zoals El-Gabir, El-Razi, El-Beroeni, Omar El-Chayam, Ibn-Sina, Ibn-Roeshd etc., in de begindagen van de Islam op het gebied van biologie, wiskunde en wenswetenschappen onge�venaard blijft.

Er zijn talrijke koranverzen over al deze takken van wetenschap,
het milieu en het reizen in de ruimte inbegrepen.

De koran zelf wordt beschouwd als de beste bron voor wetenschappelijke informatie. Zelfs door niet-moslims zoals Maurice Buchailley, George Sareton, Bernard Shaw, en anderen.

Overigens de allereerste openbaring van Allah aan de profeet Mohammed (vrede zij met hem) betrof kennis en het onderwijzen ervan d.m.v. de pen: Lees voor in de naam van jouw Heer die heeft geschapen. Geschapen heeft Hij de mens uit een bloedklonter. Lees voor! Jouw Heer is de edelmoedigste, die onderwezen heeft met de pen.(96:1-4).

Dus is de Islam niet alleen een natuurlijke maar ook een wetenschappelijke religie voor het mensenbestaan.

De nadruk ligt dus op het verwerven van kennis op alle gebieden om in het voordeel van de mensheid gebruikt te worden en niet ter vernietiging, perversiteit of oproer van deze mensheid.

Een overlevering van de profeet (vrede zij met hem ) zegt:
�Het verwerven van kennis is een verplichting voor iedere moslim�.

.

14. Waarom Islam?

Ter afsluiting van onze discussie kun je voor jezelf fysiek
en mentaal afleiden dat de Islam de enige religie is vanaf het begin van de mensheid en geschiedenis tot het einde ervan.
Het is niet alleen een dogma of ritueel, deze levenswijze is de drijvende kracht bij al je daden. Het leven is niet een doel op zich, maar een middel tot het bereiken van een verhevener doel. Het doel is het bereiken van de waarheid en verlossing door serieuze aanbidding.

De aanbidding is niet alleen het gebed maar ook de erkenning
van de soevereine eenheid en het leiden van het hele leven volgens Zijn leiding.

De Soevereine, Allah heeft jouw aanbidding niet nodig terwijl jij die wel nodig hebt voor je eigen bestwil, in deze vergankelijke wereld en sterfelijk bestaan en voor een gezegend eeuwigdurende leven in het hiernamaals.

Dit kan door het uitspreken van de woorden met diepgeloof:
Er is niets waard om aanbeden te worden behalve Allah.
Door Moslim te worden open je de deur voor vrede en verlossing.
Dit is de reden dat niet-moslims van alle leeftijden wereldwijd vrijwillig voor hun eigen verlossing de Islam accepteerden.

De recente die je kent zijn slechts een paar van de miljoenen. enkele zijn:
Mohammed Assaad uit Oostenrijk, Siddieq en Selma Buckley uit Australi�, Marmadauke Pickthall an Youssef Islam (voormalig popzanger Cat Stevens) uit Groot- Brittanie, Bilal Philips uit Canada en Jamaica, Datima Zuesten uit  Tsjechoslowakije,
Ali Yol uit Denemarken. Dr. Selmen Beoist en Roger Garander uit Frankrijk, Najimoeramony uit Ghana, Dr. R.L. Miliama en Faisal Mohammed uit Nederland, Mohammed Hobomm en Fatima Lemyer uit Duitsland, Abdoerahman Patel en Amier Ali Dawoed uit India, Toyo uit Japan, Ibrahim Kianjung uit Korea, Dr., Khalid Dilo Santos uit de Filipijnen, Osman Abdallah uit Thailand, Malcolm X en Mohammed Ali Clay en Mike Tyson en M.C. Hammer uit de Verenigde Staten.

In deze chaotische, conflict- en frustratievolle wereld is het vestigen van de Islam in je persoonlijk, familie en collectief leven de enige weg naar orde en vrijheid. Als je eenmaal moslim bent word je een gelijkwaardig lid van de menselijke broederschap die de barri�res van kleur, klasse, territorium en taal breken.
Door het praktiseren van de levenswijze zoals beschreven in de heilige koran en de overleveringen van de profeet (vrede zij met hem) word je een echte moslim met bescherming en vergiffenis van je heer Allah en vestig je, door je goede daden, vrede.

Er kan geen betere keus voor man of vrouw, jong of oud, zwart of blank, bruin of geel zijn, dan het accepteren van de Islam en zeker te zijn van verlossing.

Zeg: <Mensen van het boek (Joden en Christenen)! Komt tot een uitspraak die voor jullie en voor ons gezamenlijk juist is.
Dat wij alleen Allah (God) dienen, dat wij niets aan Hem als metgezel toevoegen en dat wij elkaar niet tot heren naast Allah (God) nemen.> Als zij zich echter afkeren, zeg dan :<Getuigt dat wij (aan Allah) onderworpenen zijn.> (3:64).

En jullie god is een god, geeft jullie dus over aan Hem en verkondigt het goede nieuws aan hen die nederig vertrouwen. (22:34).
 

Vertaald door stichting AlOuakf Al-Islami.

Terug naar boven
Malle Pietje Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 21 november 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 97
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Malle Pietje Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 04 december 2004 om 07:52

In eerste instantie geplaatst door Oegt_merjem

De profeet mohamed sallahoe 3alaihi wasalaam heeft ons al kenbaar gemaakt in 1 van zijn overleveringen dat er meer dan 71 stromingen zullen zijn binnen de islaam, dit alles heeft te maken met het feit dat we beproefd worden...De beste weg is de qoraan en de soenna...dat is de ware islaam..

Dus ik kijk er niet van op dat er zoveel stromingen zijn omdat de moslims dat echter al weten!!

Het christendom kent meer dan 1000 sektes. Dat is toch niet een teken van kracht? Het is toch een teken dat niemand van de gelovigen weet hoe het echt zit? De sjiieten geloven dat Imam Ali de rechtmatige opvolger van Mohammed is, de Soennieten menen van niet. Op zich lijkt het om een detail te gaan, maar als men beseft dat om deze reden deze sektes elkaar nu al 1400 naar het leven staan dan mag de vraag gesteld worden wat het nut van deze tegenstelling is. Had Allah niet even zelf kunnen laten weten wie de opvolger van Mohammed zou moeten zijn? Het had in iedergeval een hele hoop bloedvergieten kunnen voorkomen�

Vrg Malle Pietje

Terug naar boven
Noor al-Islaam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 14 juli 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 955
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Noor al-Islaam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 04 december 2004 om 08:07

UUUhhh opvolger van Mohammed vzmh?????

Allah heeft nauwdrukkelijk laten weten dat Mohammed de laatste profeet was vzmh, en dat er niemand na hem zal komen....

Terug naar boven
Malle Pietje Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 21 november 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 97
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Malle Pietje Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 04 december 2004 om 10:20
In eerste instantie geplaatst door Noor al-Islaam

UUUhhh opvolger van Mohammed vzmh????? Allah heeft nauwdrukkelijk laten weten dat Mohammed de laatste profeet was vzmh, en dat er niemand na hem zal komen....

Waar het omgaat is dat de Shjitten Imam Ali de rechtmatige opvolger van Mohammed zien. En de Soennieten dus niet. De opvolger is niet een profeet maar een bewaker. En dit geschil duurt nou al 1400 jaar. Ik kan er niet veel wijsheid in ontdekken, maar misschien zie ik iets over de kop...

 

Terug naar boven
happylady3113 Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 03 februari 2004
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 757
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote happylady3113 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 04 december 2004 om 11:35
Salaam aleikum beheer, kan deze lange lap tekst van AmatoelAziz eruit? Leest een beetje irritant. Bij voorbaat dank.
Salaam happylady
Terug naar boven
Abou Jabir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1813
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abou Jabir Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 04 december 2004 om 15:26

In eerste instantie geplaatst door happylady3113

Salaam aleikum beheer, kan deze lange lap tekst van AmatoelAziz eruit? Leest een beetje irritant. Bij voorbaat dank.

Assalamoe alykoem happylady,

je hoeft het niet te lezen hoor, maar mischieen zullen er wel mensen zijn die het leuk zullen vinden om te lezen, toch, altijd positief denken. je zal waarschijnelijk hierna met de regels van het forum komen, laat ik u weten dat ik met sommige regels hier op dit forum totaal niet mee eens ben, maar dit wil niet zeggen dat ik hier wegmoet...

wassalaam,

Bezoek dit: http://aboujabir.web-log.nl/
"Wie in Allah en de Laatste Dag gelooft, moet het goede zeggen of zwijgen." {Boekharie & Moeslim}
Terug naar boven
 Post Reply Post Reply Pagina  <123>

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.172 seconden.