Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

Ramadan is morgen

 Post Reply Post Reply Pagina  12>
Schrijver
Fi-Sabilillah Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 01 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 379
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Fi-Sabilillah Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: Ramadan is morgen
    Geplaatst op: 03 oktober 2005 om 14:01

 

Salamoe Alaikoem wa Rahmatoellahie wa Barakatoe

Ramadan is begint morgen  4 oktober insha Allah

 

Official Decision and Announcement of the High Judiciary Council of Saudi Arabia...

Just a short time ago, Fatwa-Online was informed of the official decision and announcement of the High Judiciary Council of Saudi Arabia that since the moon of Ramadhaan was sighted this evening, here in Saudi Arabia, we have completed twenty nine (29) days of Sha'baan (1426 A.H.), in accordance with the hadeeth of the Messenger of Allaah (sal-Allaahu `alayhe wa sallam):

((Fast when you see the crescent. If it is obscured to you, then complete thirty days of Sha'baan. And break your fast when you see the crescent. If it is obscured to you then fast thirty days)), [transmitted by al-Bukhaaree and Muslim].

Subsequently, we shall be starting our Taraaweeh prayers tonight (Monday 3 October 2005) after the 'Ishaa. prayer, in preparation for the first fast of Ramadhaan on Tuesday 4 October 2005, inshaa.-Allaah. 

http://www.fatwa-online.com/news/0051003.htm

 

Salamoe Alaikoem wa Rahmatoellahie wa Barakatoe

 

Allahoe, Allahoe Rabbi la oeshrika bihi shay-an!!!

Terug naar boven
moslimboy212 Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 23 maart 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 736
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote moslimboy212 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 04 oktober 2005 om 13:14

salaam aleykum.

de iedereen in belgie (van de moslims) heeft vandaag gevast,behalve de Turken,zij zeggen dat het morgen begint.

elk jaar is er zo'n probleem,vorig jaar was het zo erg dat de ene helft van borgerhout (een kleine gemeente) de ene dag heeft gevast en de ander helft van borgerhout de andere dag .

waleykum salaam

laa ilaha illalah
Terug naar boven
pietjepuk Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 08 juli 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 642
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote pietjepuk Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 04 oktober 2005 om 13:35
De honger is er niet minder om. En daar gaat het om.
KAN GELOOF EN TOLERANTIE SAMENGAAN?
Terug naar boven
Engeltje Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 06 september 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 348
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Engeltje Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 04 oktober 2005 om 13:55
In eerste instantie geplaatst door moslimboy212

salaam aleykum.

de iedereen in belgie (van de moslims) heeft vandaag gevast,behalve de Turken,zij zeggen dat het morgen begint.

elk jaar is er zo'n probleem,vorig jaar was het zo erg dat de ene helft van borgerhout (een kleine gemeente) de ene dag heeft gevast en de ander helft van borgerhout de andere dag .

waleykum salaam



Vandaag is het dan ook al morgen
Een oog om een oog maakt de hele wereld blind.
- Ghandi
Terug naar boven
Yassira Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 21 augustus 2004
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 662
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Yassira Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 04 oktober 2005 om 15:27

Assalaamoe ehleykoom Warahmatoelah Wabarkatoehoe,

Ja het klopt Alle moslim die in Belgi� hebben Alhamdu lilah vandaag gevast,

En voor alle turken in mijn omgeving  is het morgen (hoorde ik van Klasgenoten) Maar khair

 

Ila liqa,

Oegt Y. fi dien

 

*Moslima_Y*
*"Inna Llahou ma3a sabirien"*
Terug naar boven
Raih�n Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 05 oktober 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 20
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Raih�n Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 05 oktober 2005 om 09:51

assalaam aleikum wrb

vergeef me als ik het niet goed heb, maar ik heb wel eens van een turkse vriend gehoort, dat ze de tijd aanhouden van het thuisland en dat kan idd wel eens een dag schelen.

Is niet goed dus want je woont nu eenmaal hiero

 

salaam

Raih�n

Terug naar boven
TaQwA Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 12 augustus 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 10
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote TaQwA Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 05 oktober 2005 om 10:25

Asalaam

Ramadan mubarak broeders en zusters

wassalaam

�En dit wereldse leven is niets dan vermaak en spel. En voorwaar, het Huis van het Hiernamaals is zeker het echte leven, als zij het wisten!�( Soerah 29, aayah 64)
Terug naar boven
taqwaa Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 04 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2036
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote taqwaa Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 05 oktober 2005 om 10:31
ramadan mabrouk zuster 
�� ��� �� ������ .. ���� ��� ������ .. ����� ������� ������ .. ���� ����� ����� ������
Terug naar boven
oegt_najiha Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 05 februari 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 905
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote oegt_najiha Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 05 oktober 2005 om 10:32
In eerste instantie geplaatst door TaQwA

Asalaam

Ramadan mubarak broeders en zusters

wassalaam

 

allahie bark fiem oegty

"En wie spreekt beter woord dan hij die mensen tot Allah uitnodigt en goede werken verricht en zegt: 'Waarlijk, ik behoor tot de Moslims'."

(Suraat el-fussielet 33)
Terug naar boven
moslimboy212 Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 23 maart 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 736
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote moslimboy212 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 oktober 2005 om 14:49
In eerste instantie geplaatst door Raih�n

assalaam aleikum wrb

vergeef me als ik het niet goed heb, maar ik heb wel eens van een turkse vriend gehoort, dat ze de tijd aanhouden van het thuisland en dat kan idd wel eens een dag schelen.

Is niet goed dus want je woont nu eenmaal hiero

 

salaam

Raih�n

salaam aleykum.

inderdaad,de moslims moeten luisteren naar de "leider" in hun gemeenschap,het is zelfs haraam als jij bv: als moslim in belgi� die dinsdag beginnen met hun vasten,met de nederlandse moslim gaat vasten die woensdag vasten,je moet de leider van je eigen gemeenschap volgen.

laa ilaha illalah
Terug naar boven
eduard Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 27 september 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 307
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote eduard Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 oktober 2005 om 14:50
Ieder mens kan zijn eigen leider zijn.
Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amier Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 oktober 2005 om 15:03
In eerste instantie geplaatst door Raih�n

assalaam aleikum wrb

vergeef me als ik het niet goed heb, maar ik heb wel eens van een turkse vriend gehoort, dat ze de tijd aanhouden van het thuisland en dat kan idd wel eens een dag schelen.

Is niet goed dus want je woont nu eenmaal hiero

 

salaam

Raih�n

Salaam alaikum,

hier in Nederland is de nieuwe maansikkel woensdag pas zichtbaar geworden, dus wat dat betreft hebben de turkse moslims gelijk dat ze woensdag begonnen zijn. Maar als je liever meevast met de maansighting in Saudi Arabi� of Marokko is dat volgens mij geen probleem. Ik hoorde dat in Pakistan men pas vandaag (donderdag begonnen is).

Ikzelf ben woensdag begonnen. Iedereen ramadan mubarek; een gezegende ramadan!

Wassalam,

Amier.

� Waarlijk, in het gedenken van God vinden de harten rust. � (Koran 13:28)
Terug naar boven
eduard Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 27 september 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 307
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote eduard Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 oktober 2005 om 15:06
Precies. Wanneer men begint is niet belangrijk. Dat men het doet telt.
Terug naar boven
moslimboy212 Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 23 maart 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 736
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote moslimboy212 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 oktober 2005 om 15:40

In eerste instantie geplaatst door Eduard

Precies. Wanneer men begint is niet belangrijk. Dat men het doet telt.

het is wel belangrijk wanneer je het doet,je moet het hele de maand Ramadan doen. maar de vrijwillige vasten maakt niet uit waneer je het doet.

laa ilaha illalah
Terug naar boven
eduard Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 27 september 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 307
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote eduard Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 oktober 2005 om 16:05
En wat is er belangrijk aan of je gisteren, vandaag of morgen aan de ramadan begint?
Terug naar boven
moslimboy212 Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 23 maart 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 736
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote moslimboy212 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 oktober 2005 om 16:20

In eerste instantie geplaatst door Eduard

En wat is er belangrijk aan of je gisteren, vandaag of morgen aan de ramadan begint?

als het gisteren Ramadan was en je begint morgen ben je 2 dagen te laat

laa ilaha illalah
Terug naar boven
eduard Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 27 september 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 307
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote eduard Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 oktober 2005 om 17:14
En wat is er zo immens belangrijk aan dat je gisteren, vandaag of morgen begint?
Terug naar boven
postpentacost Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 24 februari 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 2164
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote postpentacost Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 oktober 2005 om 17:38
De maan, man!
Terug naar boven
eduard Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 27 september 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 307
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote eduard Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 oktober 2005 om 03:49
Zit niet zo te stoken , man!
Terug naar boven
pietjepuk Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 08 juli 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 642
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote pietjepuk Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 oktober 2005 om 04:03
Komop mannen, niet stoken man.
KAN GELOOF EN TOLERANTIE SAMENGAAN?
Terug naar boven
eduard Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 27 september 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 307
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote eduard Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 oktober 2005 om 04:51
Ik wil gewoon graag een antwoord op waarom het nou zo ontzettend belangrijk is wanneer je begint aan de ramadan. Het enige belangrijke lijkt mij d�t je begint. Niet wanneer.
Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amier Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 oktober 2005 om 05:14

In eerste instantie geplaatst door Eduard

Ik wil gewoon graag een antwoord op waarom het nou zo ontzettend belangrijk is wanneer je begint aan de ramadan. Het enige belangrijke lijkt mij d�t je begint. Niet wanneer.

Ramadan is de naam van een maand, net zoals januarie of februarie. Die maand begint direct na de nieuwe maan. Omdat de maan op verschillende tijden zichtbaar wordt op het aardoppervlak, kan de dag waarop de maand ramadan begint verschillen per land.

Moslims zijn verplicht de gehele maand ramadan te vasten zoals de koran ons leert. Gemiste dagen dienen te worden ingehaald. Dus het is wel degelijk belangrijk te weten wanneer de ramadan begint.

In Nederland vasten sommige moslims met de maan-tijden van Saudie Arabi� mee, sommigen met de maantijden van hun land van herkomst (als het niet-nederlandse moslims zijn) en sommigen met de maantijden zoals die gelden in Nederland. Naar mijn mening is die laatste optie de enige juiste optie, omdat de koran niet spreekt van de maan in Mekka of Medina, maar gewoon de nieuwe maansikkel wanneer die zichtbaar wordt. Tenslotte hou je je bij je dagelijkse gebeden, en het openen en verbreken van het vasten, ook niet aan de tijden in Mekka, Casablanca of Jakarta.

Maar goed, daar is meningsverschil over, en als je de tijden voor het vasten volgt samen met de Saudi�rs of de Indonesi�rs en je vast die volledige maand, dan wordt dat insha Allah geaccepteerd.

Eduard, je stelt contant zogenaamd filosofische vragen, zoals "wat is het nut van dit en dat", maar je schijnt te vergeten dat in de islam zoals geopenbaard aan Mohammed vzmh en opgeschreven in de koran er bepaalde dogma's bestaan. Het klinkt cliche, maar dit is wel een zgn "islam-forum", dat wil zeggen dat iedereen hier welkom is om mee te discussieren, maar de kern van waar deze website om draait is de islam. Je mag er dus vanuit gaan dat als wij het hebben over het vasten gedurende de maand ramadan, we het hebben over het vasten zoals het ons wordt uitgelegd in de koran en de overleveringen van de profeet Mohammed.

Het is misschien een idee dat je je eerst een beetje daarin verdiept voor je ingaat op topics hier op dit forum. Ik bedoel niet dat je eerst islamoloog moet worden ofzo, maar dat je tenminste wel weet wat ramadan is, voordat je het aan de kaak stelt. Er zijn heel goede en eenvoudige boekjes te koop of te leen in iedere goede bibliotheek die in het kort de zgn "vijf zuilen van islam" uitleggen. Ook op internet is daarover veel te vinden, maar ikzelf raad altijd boeken aan; er is zoveel troep op internet.

Veel succes,

Amier.

� Waarlijk, in het gedenken van God vinden de harten rust. � (Koran 13:28)
Terug naar boven
eduard Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 27 september 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 307
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote eduard Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 oktober 2005 om 06:54
In eerste instantie geplaatst door Amier

Moslims zijn verplicht de gehele maand ramadan te vasten zoals de koran ons leert. Gemiste dagen dienen te worden ingehaald. Dus het is wel degelijk belangrijk te weten wanneer de ramadan begint.


Ik begin gisteren en vast dertig dagen.
Jij begint vandaag en vast dertig dagen.
Hij/zij begint morgen en vast dertig dagen.

Wat is nu het verschil tussen die drie dat het zo belangrijk maakt dat we zogenaamd weten dat alleen jij op het juiste tijdstip begonnen zou zijn. Wat is de essentie van ramadan? Op tijd beginnen of de geestelijke principes van de ramadan hoog houden?


Eduard, je stelt contant zogenaamd filosofische vragen, zoals "wat is het nut van dit en dat", maar je schijnt te vergeten dat in de islam zoals geopenbaard aan Mohammed vzmh en opgeschreven in de koran er bepaalde dogma's bestaan.


Ik weet dat mensen rituelen en dogma's cre�eren ja. Mensen cre�ren die, niet god want waarom zou god dan overal andere rituelen en dogma's cre�ren?

Het klinkt cliche, maar dit is wel een zgn "islam-forum", dat wil zeggen dat iedereen hier welkom is om mee te discussieren, maar de kern van waar deze website om draait is de islam. Je mag er dus vanuit gaan dat als wij het hebben over het vasten gedurende de maand ramadan, we het hebben over het vasten zoals het ons wordt uitgelegd in de koran en de overleveringen van de profeet Mohammed.


De islam? Is dat net zoiets als Het christendom? Horen de (twaalver) sji'i daar ook bij? De soefie? De Ahmadiyya? Bah�'i? Charidsj�eten? Zikrisme? Babisme?

Ik denk dat de islam zoals Mohammed die voor ogen had inderdaad de universele vorm van geloof was. En ik denk niet dat Mohammed daar de bekrompen (als in de enige ware religie) versie van zijn 'volgelingen' mee in gedachten had. Ik persoonlijk ben er heilig van overtuigd dat Mohammed een groot boodschapper van de Schepper was en dat zoals al zo vaak is gebeurd hij door zijn volgelingen verkeerd begrepen is en zijn mooie religie de Islam verkwanseld is voor een verwaterde islam.

Het is misschien een idee dat je je eerst een beetje daarin verdiept voor je ingaat op topics hier op dit forum. Ik bedoel niet dat je eerst islamoloog moet worden ofzo, maar dat je tenminste wel weet wat ramadan is, voordat je het aan de kaak stelt. Er zijn heel goede en eenvoudige boekjes te koop of te leen in iedere goede bibliotheek die in het kort de zgn "vijf zuilen van islam" uitleggen. Ook op internet is daarover veel te vinden, maar ikzelf raad altijd boeken aan; er is zoveel troep op internet.


De hoeveelheid boeken die ik op het gebied van religie heb gelezen loopt in de honderden zo niet duizenden inmiddels.
Terug naar boven
moslimboy212 Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 23 maart 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 736
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote moslimboy212 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 oktober 2005 om 08:30
In eerste instantie geplaatst door Eduard

In eerste instantie geplaatst door Amier

Moslims zijn verplicht de gehele maand ramadan te vasten zoals de koran ons leert. Gemiste dagen dienen te worden ingehaald. Dus het is wel degelijk belangrijk te weten wanneer de ramadan begint.


Ik begin gisteren en vast dertig dagen.
Jij begint vandaag en vast dertig dagen.
Hij/zij begint morgen en vast dertig dagen. begrijp je het nu nog niet? kijk, het is verplicht om van de eerste dag van de Ramadan tot de laatste dag van de Ramadan,als je een dag voor de Ramadan begint,en je vast 30 dagen dan eindig je een dag te vroeg,dus dan heb je 1 dag "gespijbeld".

Wat is nu het verschil tussen die drie dat het zo belangrijk maakt dat we zogenaamd weten dat alleen jij op het juiste tijdstip begonnen zou zijn. Wat is de essentie van ramadan? Op tijd beginnen of de geestelijke principes van de ramadan hoog houden?


Eduard, je stelt contant zogenaamd filosofische vragen, zoals "wat is het nut van dit en dat", maar je schijnt te vergeten dat in de islam zoals geopenbaard aan Mohammed vzmh en opgeschreven in de koran er bepaalde dogma's bestaan.


Ik weet dat mensen rituelen en dogma's cre�eren ja. Mensen cre�ren die, niet god want waarom zou god dan overal andere rituelen en dogma's cre�ren?

Het klinkt cliche, maar dit is wel een zgn "islam-forum", dat wil zeggen dat iedereen hier welkom is om mee te discussieren, maar de kern van waar deze website om draait is de islam. Je mag er dus vanuit gaan dat als wij het hebben over het vasten gedurende de maand ramadan, we het hebben over het vasten zoals het ons wordt uitgelegd in de koran en de overleveringen van de profeet Mohammed.


De islam? Is dat net zoiets als Het christendom? Horen de (twaalver) sji'i daar ook bij? De soefie? De Ahmadiyya? Bah�'i? Charidsj�eten? Zikrisme? Babisme?

Ik denk dat de islam zoals Mohammed die voor ogen had inderdaad de universele vorm van geloof was. En ik denk niet dat Mohammed daar de bekrompen (als in de enige ware religie) versie van zijn 'volgelingen' mee in gedachten had. Ik persoonlijk ben er heilig van overtuigd dat Mohammed een groot boodschapper van de Schepper was en dat zoals al zo vaak is gebeurd hij door zijn volgelingen verkeerd begrepen is en zijn mooie religie de Islam verkwanseld is voor een verwaterde islam.

Het is misschien een idee dat je je eerst een beetje daarin verdiept voor je ingaat op topics hier op dit forum. Ik bedoel niet dat je eerst islamoloog moet worden ofzo, maar dat je tenminste wel weet wat ramadan is, voordat je het aan de kaak stelt. Er zijn heel goede en eenvoudige boekjes te koop of te leen in iedere goede bibliotheek die in het kort de zgn "vijf zuilen van islam" uitleggen. Ook op internet is daarover veel te vinden, maar ikzelf raad altijd boeken aan; er is zoveel troep op internet.


De hoeveelheid boeken die ik op het gebied van religie heb gelezen loopt in de honderden zo niet duizenden inmiddels.
laa ilaha illalah
Terug naar boven
eduard Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 27 september 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 307
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote eduard Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 oktober 2005 om 08:39
Begrijp jij telwoorden niet? Dertig dagen zijn dertig dagen hoor en geen 29 dus niks dag "gespijbeld".
Terug naar boven
Amier Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 31 juli 2003
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1902
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Amier Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 oktober 2005 om 08:40

In eerste instantie geplaatst door Eduard


Ik begin gisteren en vast dertig dagen.
Jij begint vandaag en vast dertig dagen.
Hij/zij begint morgen en vast dertig dagen.

Wat is nu het verschil tussen die drie dat het zo belangrijk maakt dat we zogenaamd weten dat alleen jij op het juiste tijdstip begonnen zou zijn. Wat is de essentie van ramadan? Op tijd beginnen of de geestelijke principes van de ramadan hoog houden?

Allebei. Op tijd beginnen is ��n van de geestelijke principes van de ramadan. Ramdan betekend niet "vasten". Je kunt uiteraard ook buiten de ramadan om vasten, maar de ramadan is een heilige maand, met een begin en een einde, afhankelijk van de nieuwe maan. In de koran wordt dat heel duidelijk uitgelegd; ik stel voor dat je de koran toevoegt aan je indrukwekkende boekenlijst, dan hoeven we niet op dit niveau te blijven steken.


In eerste instantie geplaatst door Eduard


Ik weet dat mensen rituelen en dogma's cre�eren ja. Mensen cre�ren die, niet god want waarom zou god dan overal andere rituelen en dogma's cre�ren?

Daarmee ontken jij dus de boodschap van God zoals we die in de koran kunnen lezen. Dat moet je helemaal zelf weten; het jouw leven, maar waar discussieren we dan over? Met andere woorden, wat kom je hier doen?

Ik probeer altijd de regel te hanteren dat over dogma's niet te discussieren valt. Zo is een christelijk dogma het principe van het Lam God's (lees de bijbel ook meteen als je toch bezig bent). Als je dat ontkent, wat is dan de waarde van het "christen zijn"?

Mensen die in God geloven zoals de bijbel of de nkoran ons leert, geloven in een universeel principe van "goed" en "kwaad". Die principes zijn door God bepaald en wij kunnen ze niet veranderen. Dat rincipe is dogmatisch, en gecreerd door God. Dat geloven moslims, joden en christenen. Jij kijkt daar anders tegenaan en, nogmaals, dat is je goed recht maar dan zijn we op twee totaal verschillende golflengtes bezig en leidt deze discussie tot niets, net zoals de meeste discussies waar jij je bijdrage aan levert tot niets leiden. Dat is niet beledigend bedoelt, maar om het simpele feit dat de vaste bezoekers van dit forum geloven in een door God bepaalde religie dan wel uitgaan van het feit dat de meeste vaste bezoekers hier daarin geloven (islaammail.com) en jij op een heel ander niveau bezig bent, zal er nooit aansluiting plaatsvinden. Tenzij je bijvoorbeeld een apart topic begint over jouw persoonlijke levensbeschouwing.

In eerste instantie geplaatst door Eduard


De islam? Is dat net zoiets als Het christendom? Horen de (twaalver) sji'i daar ook bij? De soefie? De Ahmadiyya? Bah�'i? Charidsj�eten? Zikrisme? Babisme?

De islam is de overgave aan God, zoals ons dat wordt geleerd in de koran. Daarover is iedere stroming of religieuze wetschool het eens. Hoe die overgave in het dagelijks leven in de praktijk wordt gebracht, en hoe God dat bedoelt zou hebben, daar zijn meningsverschillen over en daaruit zijn stromingen als de shi'a voortgevloeid. Het soefisme (tasawwuf) is niets anders dan de mystieke kant van de islam, en staat los van sh'ia of soenna in die zin dat een soenni een soefi kan zijn, en een shi'iet ook. De meeste soefi's die ik ken zijn behoorlijk orthodoxe soennieten.

Echter, de koran spreekt van Mohammed als zegel der profeten. En de overleveringen al helemaal. Iemand die dat ontkent, die dus het woord van god ontkent, kun je niet een moslim noemen; iemand die zich aan God overgeeft. Wel in de taalkundige zin van het woord (ik hoor je op je klompen aankomen), maar niet in de religieuze zin zoals bepaalt door God en tot ons gekomen door de koran. Daarom kun je naar islamitische maatstaven de Bahai geen moslims noemen (doen ze zelf overigens ook niet), de babisten ook niet en de ahmadiyya's, dwz diegenen die geloven dat hun geestelijk leider een nieuwe profeet was, ook niet.

In eerste instantie geplaatst door Eduard



Ik persoonlijk ben er heilig van overtuigd dat Mohammed een groot boodschapper van de Schepper was en dat zoals al zo vaak is gebeurd hij door zijn volgelingen verkeerd begrepen is en zijn mooie religie de Islam verkwanseld is voor een verwaterde islam.

Hier ben ik het gedeeltelijk met je eens. Maar hoe kom jij tot die conclusie? Wat is er dan van de originele boodschap van Mohammed overgebleven? De taak van Mohammed (vrede zij met hem) was het overbrengen van de boodschap van God, niets meer en niets minder. Dat staat tenminste zo letterlijk in de koran. Maar als je ook al niet gelooft dat de koran de Goddelijke boodschap bevat, waar baseer jij dan je mening op dat Mohammed een boodschapper van de Schepper was? Hoe heb jij �berhaupt ooit van Mohammed gehoort, als het niet via de koran is?

In eerste instantie geplaatst door Eduard

 

De hoeveelheid boeken die ik op het gebied van religie heb gelezen loopt in de honderden zo niet duizenden inmiddels.

Zoals ik al zei; het belangrijkste boek ontbreekt op je boekenlijst. En als je de koran wel gelezen hebt, en je bent van mening dat Mohammed een boodschapper van God was, dan begrijp ik niet waarom diezelfde boodschap zo glashard ontkent.

Groetjes,

Amier.

� Waarlijk, in het gedenken van God vinden de harten rust. � (Koran 13:28)
Terug naar boven
moslimboy212 Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 23 maart 2005
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 736
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote moslimboy212 Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 oktober 2005 om 08:46

In eerste instantie geplaatst door Eduard

Begrijp jij telwoorden niet? Dertig dagen zijn dertig dagen hoor en geen 29 dus niks dag "gespijbeld".

jij bent echt traag van berip eh.

ik zal het op een gemakkelijkere manier uitleggen zodat jij het dan MISSCHIEN zult begrijpen.

stel jij gaat solliciteren en je word aangenomen voor een job,je baas zegt dat je eerst een stage moet volgen van 30 dagen ,hij zegt je stage begint van 1 october tot 30 october. dus als jij van 3 october tot 2 november je stage gaat volgen ben je je baan kwijt,dus ook je inkomen, want je was TE LAAT BEGONNEN.

laa ilaha illalah
Terug naar boven
eduard Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 27 september 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 307
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote eduard Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 oktober 2005 om 09:12
In eerste instantie geplaatst door Amier

In eerste instantie geplaatst door Eduard

Ik begin gisteren en vast dertig dagen. Jij begint vandaag en vast dertig dagen. Hij/zij begint morgen en vast dertig dagen. Wat is nu het verschil tussen die drie dat het zo belangrijk maakt dat we zogenaamd weten dat alleen jij op het juiste tijdstip begonnen zou zijn. Wat is de essentie van ramadan? Op tijd beginnen of de geestelijke principes van de ramadan hoog houden?


<FONT face="Times New Roman, Times, serif" size=3>Allebei. Op tijd beginnen is ��n van de geestelijke principes van de ramadan. Ramdan betekend niet "vasten". Je kunt uiteraard ook buiten de ramadan om vasten, maar de ramadan is een heilige maand, met een begin en een einde, afhankelijk van de nieuwe maan. In de koran wordt dat heel duidelijk uitgelegd; ik stel voor dat je de koran toevoegt aan je indrukwekkende boekenlijst, dan hoeven we niet op dit niveau te blijven steken.



Welk niveau? Jouw niveau? Nee daar blijf ik liever niet op steken (ik ben je laagdunkende opmerkingen even zat).

Ik ken de koran. En daarin staat dat het goed is om te vasten en dat de maand ramadan daarvoor een goede tijd is. Er staat niet dat het een halszaak is op welk moment die maand precies begint.


In eerste instantie geplaatst door Eduard

Ik weet dat mensen rituelen en dogma's cre�eren ja. Mensen cre�ren die, niet god want waarom zou god dan overal andere rituelen en dogma's cre�ren?


<FONT face="Times New Roman, Times, serif" size=3>Daarmee ontken jij dus de boodschap van God zoals we die in de koran kunnen lezen. Dat moet je helemaal zelf weten; het jouw leven, maar waar discussieren we dan over? Met andere woorden, wat kom je hier doen?



Wat ik hier kom doen heb in het topic van Latifah al uitgelegd. En ik ontken de INHOUD van de boodschap niet, ik ontken dat de VORM zaligmakend is. Dat deed Jezus overigens ook...

<FONT face="Times New Roman" size=3>Ik probeer altijd de regel te hanteren dat over dogma's niet te discussieren valt. Zo is een christelijk dogma het principe van het Lam God's (lees de bijbel ook meteen als je toch bezig bent). Als je dat ontkent, wat is dan de waarde van het "christen zijn"?



Dan is de waarde dat je naar geest christen bent en niet naar vorm. Zelfde verhaal als met de schriftgeleerden/farizee�rs en hun ruzie met Jezus over de sabath.

<FONT face="Times New Roman" size=3>Mensen die in God geloven zoals de bijbel of de nkoran ons leert, geloven in een universeel principe van "goed" en "kwaad". Die principes zijn door God bepaald en wij kunnen ze niet veranderen. Dat rincipe is dogmatisch, en gecreerd door God. Dat geloven moslims, joden en christenen. Jij kijkt daar anders tegenaan en, nogmaals, dat is je goed recht maar dan zijn we op twee totaal verschillende golflengtes bezig en leidt deze discussie tot niets,



Precies daar kunnen we niets aan veranderen maar we gedragen ons wel alsof we daar iets aan kunnen veranderen...


net zoals de meeste discussies waar jij je bijdrage aan levert tot niets leiden. Dat is niet beledigend bedoelt, maar om het simpele feit dat de vaste bezoekers van dit forum geloven in een door God bepaalde religie dan wel uitgaan van het feit dat de meeste vaste bezoekers hier daarin geloven (islaammail.com) en jij op een heel ander niveau bezig bent, zal er nooit aansluiting plaatsvinden.


Dat is jouw mening en geen feit. Ik ben een andere mening toegedaan.

Tenzij je bijvoorbeeld een apart topic begint over jouw persoonlijke levensbeschouwing.



Dat heb ik ook gedaan. En daarnaast keuvel ik gezellig in andere topics mee.

In eerste instantie geplaatst door Eduard

De islam? Is dat�net zoiets als Het christendom? Horen de (twaalver) sji'i daar ook bij? De soefie? De Ahmadiyya? Bah�'i? Charidsj�eten? Zikrisme? Babisme?


<FONT face="Times New Roman, Times, serif" size=3>De islam is de overgave aan God, zoals ons dat wordt geleerd in de koran. Daarover is iedere stroming of religieuze wetschool het eens. Hoe die overgave in het dagelijks leven in de praktijk wordt gebracht, en hoe God dat bedoelt zou hebben, daar zijn meningsverschillen over



Precies daar zijn meningverschillen over. En die meningverschillen zijnn er omdat mensen het geloof op hun eigen manier beleven. Daar is ook niks mis mee. Waar wel wat mis mee is, is mensen die hun waarheid als DE waarheid zien en anderen daarop be- en veroordelen.

en daaruit zijn stromingen als de shi'a voortgevloeid. Het soefisme (tasawwuf) is niets anders dan de mystieke kant van de islam, en staat los van sh'ia of soenna in die zin dat een soenni een soefi kan zijn, en een shi'iet ook. De meeste soefi's die ik ken zijn behoorlijk orthodoxe soennieten.



En ik ken soefi's die het met me eens zijn.

<FONT face="Times New Roman" size=3>Echter, de koran spreekt van Mohammed als zegel der profeten. En de overleveringen al helemaal. Iemand die dat ontkent, die dus het woord van god ontkent, kun je niet een moslim noemen; iemand die zich aan God overgeeft. Wel in de taalkundige zin van het woord (ik hoor je op je klompen aankomen), maar niet in de religieuze zin zoals bepaalt door God en tot ons gekomen door de koran. Daarom kun je naar islamitische maatstaven de Bahai geen moslims noemen (doen ze zelf overigens ook niet), de babisten ook niet en de ahmadiyya's, dwz diegenen die geloven dat hun geestelijk leider een nieuwe profeet was, ook niet.



Dat Mohammed de laaste boodschapper van Allah zou zijn is onzin.

<FONT face="Times New Roman" size=3>

In eerste instantie geplaatst door Eduard

Ik persoonlijk ben er heilig van overtuigd dat Mohammed een groot boodschapper van de Schepper was en dat zoals al zo vaak is gebeurd hij door zijn volgelingen verkeerd begrepen is en zijn mooie religie de Islam verkwanseld is voor een verwaterde islam.


<FONT face="Times New Roman, Times, serif" size=3>Hier ben ik het gedeeltelijk met je eens. Maar hoe kom jij tot die conclusie? Wat is er dan van de originele boodschap van Mohammed overgebleven? De taak van Mohammed (vrede zij met hem) was het overbrengen van de boodschap van God, niets meer en niets minder. Dat staat tenminste zo letterlijk in de koran. Maar als je ook al niet gelooft dat de koran de Goddelijke boodschap bevat, waar baseer jij dan je mening op dat Mohammed een boodschapper van de Schepper was? Hoe heb jij �berhaupt ooit van Mohammed gehoort, als het niet via de koran is?



Ik hoor van Mohammed direct van de bron zelf, God dus. En wat mensen neergeschreven hebben houd ik een gezonde portie kritisch denken tegenaan.

<FONT face="Times New Roman" size=3>

In eerste instantie geplaatst door Eduard

�De hoeveelheid boeken die ik op het gebied van religie heb gelezen loopt in de honderden zo niet duizenden inmiddels.


<FONT face="Times New Roman, Times, serif" size=3>Zoals ik al zei; het belangrijkste boek ontbreekt op je boekenlijst. En als je de koran wel gelezen hebt, en je bent van mening dat Mohammed een boodschapper van God was, dan begrijp ik niet waarom diezelfde boodschap zo glashard ontkent.


<FONT face="Times New Roman" size=3>Groetjes,


<FONT face="Times New Roman" size=3>Amier.



Omdat niemand precies weet wat Mohammed gezegd en bedoelt heeft tenzij hij of zij rechtstreeks de bron zelf kan raadplegen zoals ik. De koran is een door mensen neergeschreven geschrift waarover pas geruime tijd na de dood van Mohammed tot een canon over besloten werd.
Terug naar boven
eduard Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 27 september 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 307
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote eduard Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 oktober 2005 om 09:14
In eerste instantie geplaatst door moslimboy212

In eerste instantie geplaatst door Eduard

Begrijp jij telwoorden niet? Dertig dagen zijn dertig dagen hoor en geen 29 dus niks dag "gespijbeld".


jij bent echt traag van berip eh.


ik zal het op een gemakkelijkere manier uitleggen zodat jij het dan MISSCHIEN zult begrijpen.


stel jij gaat solliciteren en je word aangenomen voor een job,je baas zegt dat je eerst een stage moet volgen van�30 dagen�,hij zegt je stage begint van 1 october tot 30 october. dus als jij van 3 october tot 2 november je stage gaat volgen ben je je baan kwijt,dus ook je inkomen, want je was TE LAAT BEGONNEN.



Ik zal het nog makkelijker voor JOU maken: 30 = 30

Maar misschien dat je dit soort elementaire rekenkunde niet beheerst.
Terug naar boven
Raih�n Bekijk dropdown
Newbie
Newbie


Lid geworden: 05 oktober 2005
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 20
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Raih�n Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 oktober 2005 om 09:30

Hoi Eduard

jij schreef

De hoeveelheid boeken die ik op het gebied van religie heb gelezen loopt in de honderden zo niet duizenden inmiddels.

Ik vind het prima dat je je verdiept en zo veel leest over de islam, maar ik wil daar wel een belangrijke kanttekening bij maken...

Veel boeken zijn geschreven door westerse islamologen, die op hun beurt er (vaak) een eigen mening van de islam op nahouden. Ook zijn er veel boeken geschreven door de achmedia beweging. Deze beweging wordt ook niet erkend door de arabische wereld en hebben ook een eigen visie op de islam.

Ben er dus van bewust dat alles wat je leest niet waar is, of niet op waarheid berust. Er zijn zelfs nederlandse vertalingen van de Koran afgekeurd omdat het geen juiste vertaling zou zijn van het Arabisch.

Dit wil ik je alleen maar meegeven in je honger naar literatuur

groetjes

Raih�n

Terug naar boven
 Post Reply Post Reply Pagina  12>

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.125 seconden.