Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

gelovig en ongelovig

 Post Reply Post Reply Pagina  <123>
Schrijver
Boedha Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 12 december 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 25
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Boedha Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: gelovig en ongelovig
    Geplaatst op: 12 december 2004 om 14:53

dit is een mooie discussie;

Elice het gaat er om hoe je het brengt lijkt het, de ottomanen waren niet democratische maar waren zeker voor hun tijd Liberaal dit zelfde geldt denk voor de vroeg - islamitische staat, deze was zeker niet democratisch er kon er maar 1 de baas zijn

ik vraag me echter af of we nou niet een een staatsvorm kunnen hebben waarbij we en tolerant zijn en het niet zo is dat 1 persoon of 1 groep ons regeert maar dat we ons laten regeren door mensen waarvoor we hebbben gekozen

laten we het een islamitsche democratie noemen, het is echter een staatsvorm waarin een ieder mag geloven in dat wat ze wil (wanneer ze daarmee andere niet lastig vallen) en de staat wordt geregeerd door gekozene

mooi systeem toch

   

 

 

 

Terug naar boven
elice Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 04 november 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 132
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote elice Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 12 december 2004 om 14:25
Waarom kan je mij niet volgen en "Boedha" wel? Ik bedoel het precies
zoals jij. In onze democratie is wat jij wenst toch al mogelijk? Iedereen
kan zijn godsdienst belijden zoals die het wilt, iedereen kan politieke
leiders kiezen zoals die ze wilt, etc.
Terug naar boven
I S L A M Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 17 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 556
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote I S L A M Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 12 december 2004 om 13:28

Salamoen Aleykoem

Jah meneer boedha jouw kan ik wel volgen en ik ben het ook eens met jouw.

                    ������ ----->Haat de zonde, niet de zondaar<-----
Terug naar boven
Boedha Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 12 december 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 25
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Boedha Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 12 december 2004 om 13:24

Ja mijnheer "Islam" , dat zouden we na moeten streven, een staat soortgelijk als een otomaans rijk we kunnen het een islamitische staat noemen een democratie of wat dan ook als het maat voldoet aan :verschillende religies, waren geoorloofd om volgens hun eigen geloof en zelfs volgens hun eigen rechtsorde te leven"

dan is het ene geloof dus niet beter of slechter dan het andere, dan mag je een dergelijke staat wat mij betreft een democratie of een islamitische staat noemen , maakt dan niet toch meer uit 

toch

 

boedha

 

 

Terug naar boven
I S L A M Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 17 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 556
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote I S L A M Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 12 december 2004 om 13:24

Salamoen Aleykoem

Sorry, elice 'k kan je ff niet volgen???

                    ������ ----->Haat de zonde, niet de zondaar<-----
Terug naar boven
elice Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 04 november 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 132
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote elice Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 12 december 2004 om 13:11
Zoals jij het voorlegt verschilt het toch niet van een democratie?
Terug naar boven
I S L A M Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 17 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 556
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote I S L A M Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 10 december 2004 om 15:42

Salamoen Aleykoem

Allereerst dank elice voor je uitleg.

En malle pietje ik heb eens gesnuffeld in www.harunyahya.com het en las dat de christenen en joden en moslims toch echt in harmonie met elkaar leefden onder ottomaans gezag. Misschien kan het zo zijn dat dit de ene kant is van het verhaal maar ik zou dan graag jouw bron willen zien als het kan. Bij harunyahya moet je deze boek nemen: http://www.harunyahya.com/other/hollands/terrorisme6.php

Een kleine citaat:

"Het Ottomaanse Rijk werd door een systeem bestuurd, dat als de "millet-systeem (natiesysteem) bekend is. Het fundamentele kenmerk van dit systeem was het zelfbestuur van etnische en religieuze gemeenschappen, d.w.z. mensen die lid waren van verschillende religies, waren geoorloofd om volgens hun eigen geloof en zelfs volgens hun eigen rechtsorde te leven. Christenen en joden die in de Koran als Mensen van het Boek worden beschreven, vonden tolerantie, veiligheid en vrijheid in de Ottomaanse landen."

                    ������ ----->Haat de zonde, niet de zondaar<-----
Terug naar boven
elice Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 04 november 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 132
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote elice Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 08 december 2004 om 16:14
Hallo "Islaam"
Om even terug te grijpen over jou uitspraken over bv. het christendom:

Net zoals er uiterst wreed onrecht kan gebeuren als bepaalde passages
uit de Koran letterlijk worden genomen (bv. door terroristen), gebeurt dit
ook door een aantal kenmerken uit andere geloven niet in het juiste
perspectief te zien. Ik begrijp niet dat sommige imaams beweren dat je
de juiste weg van God/Allah leeft door moedwillig verspreiden van haat of
onbegrip over andere geloven. Zeker, in de tijd dat de Koran zich
openbaarde via Mohammed zullen er genoeg redenen zijn geweest om
kritiek te hebben op de in die tijd zeer letterlijke vormen van
Christendom (Jodendom weet ik weinig van ) die beleden werden.
Daarom is er ook een hele hervormingsbeweging vanuit het Christendom
op gang gezet en sommige interpretaties gaan nog steeds door. Het idee
van Jesus als zoon van God is volgens velen om uitdrukking te geven aan
de bijzondere gaven die Jesus had. Het gegeven dat hij de essentie van
God ontving (waarvan de moslims ook zeggen dat Mohammed deze
ontving) geeft weer dat hij op meditatie-gebied uitzonderlijke kwaliteiten
had. Ik denk dat bv. de Dalai Lama ook deze gaven heeft om heel dicht bij
de goddelijke essentie te komen. Ik denk dat Jesus en alle andere
religieuze figuren uit andere geloven naast deze meditatieve
eigenschappen prachtige, uitzonderlijke goede en wijze mensen waren,
die zo'n bewondering oproepen in hun manier van leven dat ze vandaag
de dag nog diezelfde bewondering kunnen oproepen. Maar allen (ook
Jesus) waren mensen van vlees en bloed.
Dan over de drie-eenheid (God, Jesus, de heilige Geest): deze wordt ook
wel gezien als een uitleg voor : wil, wijsheid en geheugen. Je moet ze
niet letterlijk zien alsof er 3 afzonderlijke dingen aanbeden worden, maar
ze horen bij elkaar. Net als er in de Koran 100 woorden voor God
bestaan. Een andere interpretatie is dat deze 3 gebruikt zijn om de plaats
van de Goddelijke energie aan te geven: binnenin ons (bij zeer velen
sluimerend..), buiten ons en boven ons. Dat vind ik zelf een hele mooie
gedachte, omdat hij het natuurlijkst overkomt op mij.
Verder vind ik het uiterst schadelijk voor onze toekomst dat er vanuit
jonge moslims zo weinig kritiek is op moslim-terroristen. Het enige wat
ik hoor is een soort bewondering over het gebruik van geweld, ookal is
dat op onschuldige burgers. Want dat toont pas moed! Ja hoor,dan heb je
mijns inziens echt geen enkel benul waar geloof over gaat! Er ligt juist bij
jullie de taak om je af te keren van dit soort ego-fanatieken. Ik ben het
met Malle Pietje eens dat deze figuren denken dat ze zelf wel even voor
God kunnen spelen. Evenals die gevaarlijke politieke regimes die met
kernwapens de wereld willen wegvagen. Het toont helemaal geen moed
om te haten of geweld te gebruiken. Het is het makkelijkste wapen wat
voor het grijpen ligt. Het geeft alleen maar aan dat je niets anders in huis
hebt om kritiek de baas te kunnen.
Wat betreft de wens om een islamitische staat te stichten: er komt nu al
allerlei kritiek vanuit bv. Iran , de studenten die het zat zijn dat ze geen
toegang krijgen tot alle informatie die ze nodig hebben voor hun studies,
en verschillende persbureaus hebben al moeten sluiten. Het is ontzettend
moeilijk om democratie erdoor te krijgen, omdat het systeem van alle
kanten ingeperkt wordt. Maar zoals je ziet, komt daar het protest van
binnenuit, zoals het ook moet. Wij kunnen hier wel gaan zitten vertellen
hoe het moet, maar de mensen daar ervaren pas echt de problemen. Niet
dat dit alleen in Islamitische landen een probleem is, want in China
(communisme) is het ook heel erg. Daar is nu bv. 1 groot media-gebouw
gekomen, waar allerlei (door het communisme gescande) "kennis"
aanwezig is. Studenten zijn bv. afgesloten van Google.
Ik heb me al eerder uitgesproken over "democratie" en dat het ook geen
toverwoord is, maar dat je allemaal verantwoordelijkheid draagt om het
tot een succes te laten verlopen. Je kunt die verantwoordelijkheid niet
buiten je leggen en denken dat het zichzelf wel regelt. Eigenlijk precies
dezelfde houding die je moet hebben in het uitoefenen van je geloof!
Terug naar boven
I S L A M Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 17 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 556
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote I S L A M Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 08 december 2004 om 08:23

Salamoen Aleykoem

Malle pietje over dat ottomaanse rijk zal ik nog moeten leren. Ik zal me er ook eens een keer in verdiepen nu jij het zo zegt.

Over wat jij zegt dat arabische landen enzo daar kan ik je nix maken. Ik daarom heb ik ook gezegd dat er de laatste tijd geen islamitisch land is geweest. Tegenwoordig is alles maar dan ook alles geld. Daar gaat het om. Ik ga echt niet de arabische landen van nu verdedigen. Ik verdedig alleen enkele gebieden zoals tsjetsjenie, palestina enz. En ik hoop dat je mij dat niet kwalijk neemt omdat ik ze gewoon zie als mensen die islamitisch gebied willen cr�eren. Dat zijn voor mij de moslims die streven naar iets goed op gebied van islam. Ik begrijp jouw als je zegt nee zij zijn ook slecht bezig want jij bent geen moslim. Maar ik hoop dat je mij ook begrijpt wanneer ik zeg zij zijn goed bezig want ik ben moslim en het is danook logisch wanneer ik zeg ik wil een gebied dat geregeerd wordt met de regels van quran.

Vriendelijk groet weer en complimenten voor jouw om hoe kalm je blijft,

 

                    ������ ----->Haat de zonde, niet de zondaar<-----
Terug naar boven
Malle Pietje Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 21 november 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 97
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Malle Pietje Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 07 december 2004 om 05:53

In eerste instantie geplaatst door I S L A M

  En Malle Pietje mijn reden om het ottomaanse rijk te nemen was omdat ik erover gelezen had dat bezet palestina in die tijd een gebied was waar ook veel christenen leefden. En die kregen de vrijheid van het ottomaanse rijk om hun geloof uit te oefenen. Tot na de val een kerk in brand werd gestoken door een egyptische iemand en daarna brak de hel los. Kruistocht. Ik kan het best verkeerd hebben correct me if i'm wrong!

De Arabieren veroverden in het jaar 638, vijf jaar na de dood van Mohammed dus, het Joodse land. Die kruistochten waren bedoeld om de Arabieren eruit te verdrijven. In 1099 lukte dat en sinds dien is het nooit meer Arabisch geweest.

Kun je mij uitleggen waarom in de tijd van de Turkse bezetter, van 1517 tot 1917, er geen Palestijnsverzet was?

In eerste instantie geplaatst door I S L A M

  Wel zeg ik dit: denk maar niet dat ik denk dat moslims altijd perfect leven want ik voel zelf ook wel zoiets van tja de moslims zijn ook niet altijd braaf geweest. Maar nog steeds kan je dat de islam niet verwijten. Als een zuidkoreaanse seriemoordenaar opgepakt worden vragen ze ook niet naar zijn geloof. Ik hoop dat ik me begrijpbaar heb kunnen maken.

Zoals ik het zie worden de mensen in islamitische landen gemanipuleerd waar ze bij staan. Bv, een paar weken geleden kon de hele wereld zien hoe een Amerikaanse soldaat een gewonde Irakees dood schoot. Deze beelden zijn in de Arabische wereld zo vaak vertoond als maar mogelijk is. Puur om haat te zaaien. En met succes natuurlijk, als je de stemming van de kijkers zag�

Maar nu, op die zelfde dag kwam er ook een video vrij van de wrede onthoofding van die vrouw, die al meer dan 30 jaar in Irak woonde en daar vooral hulpverleenster was. De Arabische zenders hebben deze beelden uit respect niet uitgezonden. Ik noem dat dus haat zaaien. Selectieve verontwaardiging oproepen. Steeds maar weer de ander in een slecht daglicht stellen en zelf de vermoorde onschuld uithangen. Niet veel Arabische journaals zullen beginnen met beelden van de genocide in Soedan, begaan door moslims. Of wel? 

Terug naar boven
Herne Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 13 mei 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 370
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Herne Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 december 2004 om 16:55

23:115 Dachten jullie dat Wij jullie zo maar geschapen hebben ? en dat jullie niet tot Ons zullen terugkeren ?"

Abou Jabir haalde deze tekst aan.

Inderdaad dit is waarschijnlijk de meest belangrijke tekst .

Deze tekst zou alles moeten relativeren.

Als Druide geloof ok persoonlijk, nee weet ik dat deze voor de honderd procent waar is.

Wij keren allen tot El terug. Geen keuze in deze!

Maar El staat boven alle culturen. Er is er niet een die hij niet veracht.

En terecht er is tot nu toe nog niet een enkele cultuur instaat gebleken om de aarde als het paradijs wat het is te doen ervaren.

Niet een cultuur die de mens heeft voortgebracht is instaat geweest de simpele vereiste van El in de praktijk te brengen om in eendracht te leven.

23:115 Dachten jullie dat Wij jullie zo maar geschapen hebben ? en dat jullie niet tot Ons zullen terugkeren ?"

El heeft de mens niet zomaar geschapen.En de rest van het leven ook niet.

Hoe vreemd het sommige van jullie dit in de oren zal klinken maar een ieder zal uiteindelijk zijn zoals hij/zij bedoelt is.

En Nee niet in lijden.

De eeuwigheid is gruwelijk lang :-)

Tijd is in het voordeel van El want hij is Melech Ab Anum. , Meester van de tijd.

Uiteindelijk zal een ieders ziel zijn zoals voordacht.

En voordacht is Zijn Wereldplanning.

23:115 Dachten jullie dat Wij jullie zo maar geschapen hebben ? en dat jullie niet tot Ons zullen terugkeren ?"

Geen mens is per toeval geschapen met alle eigenaardigheden van zijn persoon.

Een ieder zal het recht hebben deze te bespreken met zijn beste vriend .EL!!

Herne, Druide uit de oudheid en nog steeds hier :-)

 

 

 

  

 

 

 

 

Terug naar boven
I S L A M Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 17 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 556
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote I S L A M Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 december 2004 om 14:25

Salamoen Aleykoem

Kimmie, dat was een kleine vraag van malle pietje die niet al te veel aand8 verdient(begrijp me neit verkeerd pietje dit is geen aanval op jouw) WANT hij vroeg wat de islam onderscheid. WAT HET DAN OOK IS het is er wel ik neem aan dat je niet gaat roepen dat islam christendom is. Islam onderscheidt zich van andere geloven andere geloven van islam basta. EINDSTAND: Geloven zijn niet hetzelfde.

En Malle Pietje mijn reden om het ottomaanse rijk te nemen was omdat ik erover gelezen had dat bezet palestina in die tijd een gebied was waar ook veel christenen leefden. En die kregen de vrijheid van het ottomaanse rijk om hun geloof uit te oefenen. Tot na de val een kerk in brand werd gestoken door een egyptische iemand en daarna brak de hel los. Kruistocht. Ik kan het best verkeerd hebben correct me if i'm wrong!

En dat jij zegt islam onderdrukt daar wil ik niet op ingaan simpelweg omdat dat een heel ander onderwerp is waar andere leden hier op het forum meer over kunnen verklaren dan ik zelf. Wel zeg ik dit: denk maar niet dat ik denk dat moslims altijd perfect leven want ik voel zelf ook wel zoiets van tja de moslims zijn ook niet altijd braaf geweest. Maar nog steeds kan je dat de islam niet verwijten. Als een zuidkoreaanse seriemoordenaar opgepakt worden vragen ze ook niet naar zijn geloof. Ik hoop dat ik me begrijpbaar heb kunnen maken.

Vriendelijke groet,

 

                    ������ ----->Haat de zonde, niet de zondaar<-----
Terug naar boven
islam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 09 oktober 2003
Locatie: Belgie
Online status: Offline
Berichten: 2554
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote islam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 december 2004 om 08:55
In eerste instantie geplaatst door I S L A M

Salamoen Aleykoem

Allereerst dank ik birgette voor de gegeven info.

"Boedisten gebruiken Boedabeeldjes ed als een hulpmiddel maar zien deze beeldjes niet voor een god aan. Als ze stuk vallen pakken ze gewoon een andere. "

Ok kan best. Hier heb je dan gelijk in zou ik zeggen. Maar het ging uiteindelijk erom dat islam zich ook onderscheidt van andere geloven.

Net als het boeddisme en de vele anderen geloven zich onderscheiden.  Verder lijkt de Islam veel meer op de 2 andere monotheistische godsdiensten dan het boeddisme op een andere godsdienst.  Wie onderscheidt zich dus het meeste?

Met of zonder godsdienst zouden er goede mensen zijn die goede dingen doen en slechte mensen die slechte dingen doen. Maar om goede mensen slechte dingen te laten doen, heb je godsdienst nodig.
Terug naar boven
Malle Pietje Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 21 november 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 97
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Malle Pietje Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 06 december 2004 om 05:24
In eerste instantie geplaatst door I S L A M

Ik wil graag deze gezonde discussie tussen ons afsluiten door het laatste punt waar we het oneens over zijn. Islamitische staat.

En het probleem is juist dat wanneer jij zegt ik vind dat geen progressie dat er dan automatisch zo gedacht moet worden door iedereen. Die gevoel overheerst ook in amerika waardoor amerika zichzelf de plicht opstelt om overal democratie neer te leggen.

Als je de westerse wereld vergelijkt met de niet-democratische islamitische wereld, dan kun je toch niet zeggen dat de laatsten beter af zijn?  Het onderwijsniveau, gezondheidszorg, de levensverwachting, enz, is in het westen toch een stuk hoger dan in de landen waar dictators bepalen wat goed voor het volk is? En of deze dictators nou door god zelf zijn aangesteld, zoals wijlen Khomeinie lijkt er niet toe te doen. Het land is er beslist sinds de val van de Sjah niet op vooruit gegaan. En over het door de Taliban geregeerde Afghanistan hoef ik al helemaal geen woorden vuil te maken.

Dat kom ik nu tot de vraag waarom zoveel moslims toch nemen dat democratie zo verkeerd is. Alleen omdat ze andere moslims napraten of komt het voort uit het zelf constateren dat de Khomeinies, de Assads, de Idi Amins, de Saddams, de Taliban, de Khadaffies, enz, superieure leiding geven? Vraag; waarom is er zo weinig trek naar, en zoveel trek uit de islamitische landen?  

Ik krijg steeds meer het idee dat landen die als typisch islamitisch te boek staan uitsluitend door een knoertharde dictator geregeerd kunnen worden. Alleen zo hou je al die (extremistische) stromingen, die allemaal weer iets anders willen, in toom. Ten tijde van Saddam had je geen aanslagen van Soennieten op Sjitten en visa versa. Onder Assad van Syri�, die begin jaren 80 meer dan 20.000 andersdenkende demonstranten liet afslachten, ook niet.

Ik denk dat democratie en islam dan ook niet samen kunnen. Gewoon om het feit dat er altijd een religieuze stroming zal zijn die neemt dat hun interpretatie superieur aan die van de anderen is. En alleen een krachtig leider kan ze in toom houden.

In eerste instantie geplaatst door I S L A M

Maar als ik als moslim een islamitische staat een goed systeem vind dan kan jij hoog en laag springen ok. Maar dan ga je toch niet een land binnenvallen? En tot slot wil ik dit zeggen: ik heb geen 1 echte islamitische staat gezien na de ottomaanse rijk. Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel. Geen irak geen marokko en zeker niet een turkije!!!

Dat groot Ottomaanse rijk was toch het summum van islamitisch imperialisme? De Turken hebben bv 1517 tot 1917 het land, waarvan nu gezegd wordt dat het van de Palestijnen is, bezet. En ook in Europa hebben ze verschrikkelijk huisgehouden. Ik begrijp niet waarom je juist zo�n oorlogszuchtig rijk als een goed voorbeeld van een islamitische staat naar voren haalt�

Wat ik vaak van moslims hoor is dat het westen zelf de middenoosten dictaturen in leven geroepen of in stand gehouden heeft. Wel ik denk dat het niets met het westen te maken heeft. Er zijn namelijk nooit islamitische landen geweest waar het volk zelf iets te zeggen had. De grote onderdrukking was er al vanaf dag 1 van de islam. Mohammed stond geen enkele tegensprak toe, en opvolgers zoals bv de (sjitische) imam Ali ook niet. Hij heeft tienduizenden mensen, in wat nu Irak heet, om het leven gebracht, en daar wordt ie daar tot op de dag van vandaag enorm om ge�erd. Zo gaan moslims dus met onderdrukkers om. Als onderdrukking in naam van god gebeurt is er blijkbaar niets mis mee...

Waarom bouwen moslims niet eens een aantrekkelijk islamitisch land waar de hele wereld jaloers op is? De islamitische landen tot dusver zijn toch geen reclame voor de islam? Maak een mooi voorbeeld land en je zult zien dat de hele wereld zich tot de islam gaat bekeren.    

Vgr Malle Pietje

Terug naar boven
I S L A M Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 17 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 556
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote I S L A M Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 05 december 2004 om 10:58

Salamoen Aleykoem

Ik wil graag deze gezonde discussie tussen ons afsluiten door het laatste punt waar we het oneens over zijn. Islamitische staat.

En het probleem is juist dat wanneer jij zegt ik vind dat geen progressie dat er dan automatisch zo gedacht moet worden door iedereen. Die gevoel overheerst ook in amerika waardoor amerika zichzelf de plicht opstelt om overal democratie neer te leggen. Maar als ik als moslim een islamitische staat een goed systeem vind dan kan jij hoog en laag springen ok. Maar dan ga je toch niet een land binnenvallen? En tot slot wil ik dit zeggen: ik heb geen 1 echte islamitische staat gezien na de ottomaanse rijk. Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel. Geen irak geen marokko en zeker niet een turkije!!!

                    ������ ----->Haat de zonde, niet de zondaar<-----
Terug naar boven
Malle Pietje Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 21 november 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 97
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Malle Pietje Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 04 december 2004 om 06:24

In eerste instantie geplaatst door I S L A M

 "Nou Afghanistan beschermen is wel het laatste wat ie gedaan heeft. Duizenden zijn als gevolg van zijn handelen de dood in gejaagd, en meneer zelf vlucht"

Daar wil ik eigenlijk niet verder op ingaan omdat we over iets anders discussieren. Of hij wel of goed heeft gedaan weet ik niet. Wel weet ik dat zijn uiteindelijk doel mij wel aanstaat. Een islamitische staat.

Leven in een islamitische staat zoals Afghanistan is in mijn ogen de ergste wat een mens kan overkomen. Helemaal als je een vrouw zou zijn. Een vrouw mag daar het huis niet verlaten, niet naar school, niet naar de dokter, enz. En dan heb ik het nog maar niet over al die wrede straffen als steniging, amputatie en zweepslagen enz. Geloof je nou echt dat wereldwijde invoering hiervan tot voordeel van de mensheid is? Voor mij is het terug naar de 7e eeuw, en zeker geen progressie.

In eerste instantie geplaatst door I S L A M

"Nou weet je, in het westen, en in Isra�l, weten ze heel goed dat er zo iets bestaat als het recht van de sterkste. Wanneer je dat recht niet tijdig neemt zal vroeg of laat de ander de sterkste zijn. Isra�l zal niet afwachten tot ze van de wereld gevaagd worden� "

Jah wat je nu zegt had ik zeer zeker niet verw8. Als je zegt recht van het sterkste dan kan je Iran niks verwijten. Dan doet Iran er juist goed aan om kernwapens te maken. Wie wil nou niet de sterkste worden. IKZELF IS MIJN EIGEN MENING heb liever iran met kern dan israel. MAAR HET BESTE BLIJFT ALLEMAAL WEG MET KERNWAPENS!!!

< => postamble();   

Daar moet ik jouw dan weer gelijk in geven. Het is natuurlijk ieders goed recht, dus ook van Iran, om de sterkste te willen zijn. Het is misschien zelfs wel een noodzaak. De filosoof Nietzsche schreef dat waar de wil tot macht ontbreekt er verval is. En het is waar dat als je passief afwacht je door een ander voorbij gestreeft gaat worden. Dit geldt zowel voor een individu, een bedrijf of een land. Je ziet in de geschiedenis vaak oorlogen ontstaan wanneer de machtsverhoudingen veranderen. Kijk bijvoorbeeld naar Nazie Duitsland dat zich onder Hitler zo sterk bewapende dat het al snel te laat was om hem nog aan te pakken. Gevolg van de grootste catastrofe in de geschiedenis van de mensheid: de 2e wereldoorlog. Toen Hitler nog zwak was heeft de rest van de wereld alleen maar toegekeken. Zulke fouten kunnen wij ons in dit atoombom tijdperk niet meer veroorloven. Het niet onderkennen van het gevaar kan het einde van ons allemaal betekenen.

Terug naar boven
I S L A M Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 17 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 556
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote I S L A M Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 03 december 2004 om 05:10

Salamoen Aleykoem

Allereerst dank ik birgette voor de gegeven info.

"Boedisten gebruiken Boedabeeldjes ed als een hulpmiddel maar zien deze beeldjes niet voor een god aan. Als ze stuk vallen pakken ze gewoon een andere. "

Ok kan best. Hier heb je dan gelijk in zou ik zeggen. Maar het ging uiteindelijk erom dat islam zich ook onderscheidt van andere geloven.

"

Nou Afghanistan beschermen is wel het laatste wat ie gedaan heeft. Duizenden zijn als gevolg van zijn handelen de dood in gejaagd, en meneer zelf vlucht"

Daar wil ik eigenlijk niet verder op ingaan omdat we over iets anders discussieren. Of hij wel of goed heeft gedaan weet ik niet. Wel weet ik dat zijn uiteindelijk doel mij wel aanstaat. Een islamitische staat.

"

Bij moslims zal de sympathie voor de Palestijnen wel hetzelfde gebleven zijn maar de publieke opinie van niet niet-islamitische wereld is veranderd. Mensen zijn ze zat. De houding is nu meer van �laat ze mekaar toch mooi afmaken�."

Jah daar heb je gelijk in. Ik voel zelf ook zoiets aan maar ikzelf denk ook dat die mensen die dat zeggen gewoon geen verschil zien in het motief. Ze denken Israel en Palestina allemaal 1 pot nat.

"Nou weet je, in het westen, en in Isra�l, weten ze heel goed dat er zo iets bestaat als het recht van de sterkste. Wanneer je dat recht niet tijdig neemt zal vroeg of laat de ander de sterkste zijn. Isra�l zal niet afwachten tot ze van de wereld gevaagd worden� "

Jah wat je nu zegt had ik zeer zeker niet verw8. Als je zegt recht van het sterkste dan kan je Iran niks verwijten. Dan doet Iran er juist goed aan om kernwapens te maken. Wie wil nou niet de sterkste worden. IKZELF IS MIJN EIGEN MENING heb liever iran met kern dan israel. MAAR HET BESTE BLIJFT ALLEMAAL WEG MET KERNWAPENS!!!

                    ������ ----->Haat de zonde, niet de zondaar<-----
Terug naar boven
Malle Pietje Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 21 november 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 97
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Malle Pietje Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 03 december 2004 om 04:47

In eerste instantie geplaatst door I S L A M

Boedisme aanbidden wel degelijk goden hoor. En niet zo weinig ook! En dat Jezus volgens christenen god is weet ik ook wel. Daarom zeg ik ook 1 der 3. Maar goed jij vroeg dus wat islam onderscheid en hier zijn ENKELE willekeurige redenen.

Boedisten gebruiken Boedabeeldjes ed als een hulpmiddel maar zien deze beeldjes niet voor een god aan. Als ze stuk vallen pakken ze gewoon een andere.

In eerste instantie geplaatst door I S L A M

"Dat jullie in dezelfde god geloven is mij duidelijk. Maar hebben jullie ook dezelfde godsdienst? Als terreur met de koran te  verdedigen is heb je niet veel argumenten er tegen in te brengen lijkt me. Moeten ze dan hun gang maar gaan?"

Natuurlijk laat je ze niet hun eigen gang gaan. Ieder moet zich de vraag stellen; wat is mijn doel. Bin laden zegt bijvoorbeeld: Mijn doel is een islamitische afghanistan. En als jij afghanistan in handen hebt zeg je natuurlijk: Mijn doel is afghanistan beschermen. Dus je laat een ander niet z'n gang gaan maar nog wil dat niks zeggen over wie nou goed en wie slecht is.

Nou Afghanistan beschermen is wel het laatste wat ie gedaan heeft. Duizenden zijn als gevolg van zijn handelen de dood in gejaagd, en meneer zelf vlucht

In eerste instantie geplaatst door I S L A M

De eventuele sympathie voor het Palestijnse volk is volkomen  verdwenen. De  aanslagen in Isra�l zijn in het voordeel van Isra�l gebleken. En dan heb je nog moslims die zich zijn gaan schamen voor hun geloof. "

Sympathie is verdwenen??? Nouuuuuu dat betwijfel ik. En zeker niet bij mij want ik voel juist meer voor hun omdat ze in al die ellende nog steeds verzet bieden. Omdat ze met "nix" "iets" doen. En moslims die schamen voor geloof tja wat moet ik ermee???

Bij moslims zal de sympathie voor de Palestijnen wel hetzelfde gebleven zijn maar de publieke opinie van niet niet-islamitische wereld is veranderd. Mensen zijn ze zat. De houding is nu meer van �laat ze mekaar toch mooi afmaken�.

In eerste instantie geplaatst door I S L A M

Ik wil niet te snel oordelen dus het kan best eens zijn dat ik misschien hier een fout maak  ofzo want dit is mijn eerste reactie. Ik ben niet tegen het maken van kernblabla in Iran simpelweg als israel er ook een heeft dan mag iran er ook 1. Ik wil echt niet dat israel als enigste met die kernbom gaat rondlopen. Pas als er ook sancties komen voor israel en die komen natuurlijk nooooit niet dan pas zeg ik iran weg ermee.

 

 

Nou weet je, in het westen, en in Isra�l, weten ze heel goed dat er zo iets bestaat als het recht van de sterkste. Wanneer je dat recht niet tijdig neemt zal vroeg of laat de ander de sterkste zijn. Isra�l zal niet afwachten tot ze van de wereld gevaagd worden�  

Vriendelijke groet van Malle Pietje 

Terug naar boven
Brigitte Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 02 november 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 182
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Brigitte Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 03 december 2004 om 03:39
In eerste instantie geplaatst door I S L A M

Salamoen Aleykoem

"Ik weet niet veel van het Boedisme maar volgens mij is het geen godsdienst maar een levensfilosofie. Er worden dus in het Boedisme geen goden aanbeden. En in het christendom is Jezus geen profeet maar de zoon van god.  "

Boedisme aanbidden wel degelijk goden hoor. En niet zo weinig ook! En dat Jezus volgens christenen god is weet ik ook wel. Daarom zeg ik ook 1 der 3. Maar goed jij vroeg dus wat islam onderscheid en hier zijn ENKELE willekeurige redenen.

Hoi I S L A M,

Niet dat het er erg toe doet, maar even om jouw stelling recht te zetten. De Boeddhistische leer gaat niet uit van een Schepper zoals de Islam bv wel doet. Boeddha was/is geen God, maar een man van vlees en bloed die deze levensfilosofie (met als doel uiteindelijk het nirvana te bereiken - een einde aan de kringloop van re�ncarnaties -) had. Het Boeddhisme is dus niet een geloof zoals de Moslims, Joden of Christenen hebben. Verschillende stromingen binnen het Boeddhisme hebben overigens wel in de loop der tijd diverse Boeddha's 'bedacht' die als goden worden aanbeden en ge�erd.  

Mocht je ge�nteresseerd zijn in meer info over het Boeddhisme, hier een link die het vrij eenvoudig uitlegt: http://home.wanadoo.nl/a.heer/Boeddhisme_intro.htm

 

Terug naar boven
I S L A M Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 17 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 556
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote I S L A M Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 02 december 2004 om 17:04

Salamoen Aleykoem

"Ik weet niet veel van het Boedisme maar volgens mij is het geen godsdienst maar een levensfilosofie. Er worden dus in het Boedisme geen goden aanbeden. En in het christendom is Jezus geen profeet maar de zoon van god.  "

Boedisme aanbidden wel degelijk goden hoor. En niet zo weinig ook! En dat Jezus volgens christenen god is weet ik ook wel. Daarom zeg ik ook 1 der 3. Maar goed jij vroeg dus wat islam onderscheid en hier zijn ENKELE willekeurige redenen.

"Dat jullie in dezelfde god geloven is mij duidelijk. Maar hebben jullie ook dezelfde godsdienst? Als terreur met de koran te  verdedigen is heb je niet veel argumenten er tegen in te brengen lijkt me. Moeten ze dan hun gang maar gaan?"

Natuurlijk laat je ze niet hun eigen gang gaan. Ieder moet zich de vraag stellen; wat is mijn doel. Bin laden zegt bijvoorbeeld: Mijn doel is een islamitische afghanistan. En als jij afghanistan in handen hebt zeg je natuurlijk: Mijn doel is afghanistan beschermen. Dus je laat een ander niet z'n gang gaan maar nog wil dat niks zeggen over wie nou goed en wie slecht is.

"

Mensen die gewelddadige interpretaties hebben vormen een gevaar voor anderen. Mee eens? Ik vraag me dus af hoe de dienaren van het geweld gestopt moeten worden. Welke oplossingen hebben vredelievende moslims? Ik zelf denk dat de hele moslimgemeenschap enorm te lijden heeft van de zogenaamde fundamentalisten. Wat heeft hun terreur tot nu toe opgeleverd? Het gevolg van de 3000 WTC doden is dat  in Afghanistan en Irak mogelijk honderdenduizenden moslims zijn omgekomen. De eventuele sympathie voor het Palestijnse volk is volkomen  verdwenen. De  aanslagen in Isra�l zijn in het voordeel van Isra�l gebleken. En dan heb je nog moslims die zich zijn gaan schamen voor hun geloof. "

Mensen met geweldadige interpraties vormen een geweld voor diegenen die volgens de interpraties verdienen om dood te gaan. Daar ben ik het met je eens ja. En of het iets opgeleverd heeft dat weet ik niet. Dat weten de mensen zelf die in oorlog zitten. Wel kan ik zeggen dat er zowiezo gevochten zal worden omdat de eisen van 2 partijen simpelweg tegen elkaar in druisen. De een wil van irak een islamitische en een ander wil een democratische staat. Wat doe je dus??? Vechten! Waarom??? Praten lukt niet!

Sympathie is verdwenen??? Nouuuuuu dat betwijfel ik. En zeker niet bij mij want ik voel juist meer voor hun omdat ze in al die ellende nog steeds verzet bieden. Omdat ze met "nix" "iets" doen. En moslims die schamen voor geloof tja wat moet ik ermee???

"Ik denk zelf dat als de fundamentalisten niet van binnenuit gestopt worden het van buiten af gaat gebeuren. Het is  ondenkbaar dat wij in het westen kunnen toestaan dat landen als Iran kernmogendheden worden. Het zou zelfmoord op termijn zijn. Zetten ze toch door dan lopen ze als een dronken man hun ondergang tegemoet."

Ik wil niet te snel oordelen dus het kan best eens zijn dat ik misschien hier een fout maak  ofzo want dit is mijn eerste reactie. Ik ben niet tegen het maken van kernblabla in Iran simpelweg als israel er ook een heeft dan mag iran er ook 1. Ik wil echt niet dat israel als enigste met die kernbom gaat rondlopen. Pas als er ook sancties komen voor israel en die komen natuurlijk nooooit niet dan pas zeg ik iran weg ermee.

Vriendelijke groet,

                    ������ ----->Haat de zonde, niet de zondaar<-----
Terug naar boven
Malle Pietje Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 21 november 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 97
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Malle Pietje Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 02 december 2004 om 04:06

In eerste instantie geplaatst door I S L A M

  Je vraagt waarmee islam zich onderscheid van andere geloven? Redenen te veel. Willekeurig een paar: Islam zegt 1 God Boedha zegt vele goden. Islam zegt Jezus(vzmh) is een profeet Christendom zegt Jezus is 1 der 3. Islam zegt alhamdoulillah(dank je wel Allah(sbw)) Jodendom gaat klagen bij een muur..... 
  

Ik weet niet veel van het Boedisme maar volgens mij is het geen godsdienst maar een levensfilosofie. Er worden dus in het Boedisme geen goden aanbeden. En in het christendom is Jezus geen profeet maar de zoon van god.  

In eerste instantie geplaatst door I S L A M

 Elke moslims is een potentiele terrorist dat klopt niet. Ik zei dat we in dezelfde god geloven maar dat we het anders interpreteren.

Dat jullie in dezelfde god geloven is mij duidelijk. Maar hebben jullie ook dezelfde godsdienst? Als terreur met de koran te  verdedigen is heb je niet veel argumenten er tegen in te brengen lijkt me. Moeten ze dan hun gang maar gaan?

Mensen die gewelddadige interpretaties hebben vormen een gevaar voor anderen. Mee eens? Ik vraag me dus af hoe de dienaren van het geweld gestopt moeten worden. Welke oplossingen hebben vredelievende moslims? Ik zelf denk dat de hele moslimgemeenschap enorm te lijden heeft van de zogenaamde fundamentalisten. Wat heeft hun terreur tot nu toe opgeleverd? Het gevolg van de 3000 WTC doden is dat  in Afghanistan en Irak mogelijk honderdenduizenden moslims zijn omgekomen. De eventuele sympathie voor het Palestijnse volk is volkomen  verdwenen. De  aanslagen in Isra�l zijn in het voordeel van Isra�l gebleken. En dan heb je nog moslims die zich zijn gaan schamen voor hun geloof.

Ik denk zelf dat als de fundamentalisten niet van binnenuit gestopt worden het van buiten af gaat gebeuren. Het is  ondenkbaar dat wij in het westen kunnen toestaan dat landen als Iran kernmogendheden worden. Het zou zelfmoord op termijn zijn. Zetten ze toch door dan lopen ze als een dronken man hun ondergang tegemoet.

Terug naar boven
I S L A M Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 17 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 556
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote I S L A M Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 01 december 2004 om 12:48

Salamoen Aleykoem

"

Ik begrijp je. Maar waarom zou islam de enige zijn? Waarmee onderscheid islam zich van de valse religi�n?  "

Je vraagt waarmee islam zich onderscheid van andere geloven? Redenen te veel. Willekeurig een paar: Islam zegt 1 God Boedha zegt vele goden. Islam zegt Jezus(vzmh) is een profeet Christendom zegt Jezus is 1 der 3. Islam zegt alhamdoulillah(dank je wel Allah(sbw)) Jodendom gaat klagen bij een muur.....

"Een negatief mens zou nu oordelen dat elke moslim een potenti�le terrorist is�Begrijp jij mij?  Als zowel de gematigde als de terrorist hetzelfde geloof aanhangen dan hangt het dus van het fanatisme van het geloof af, is wat jij zegt. Elke moslim is een potenti�le Bin Laden, is wat jij zegt. Zo interpreteer ik zo jouw woorden�"

Elke moslims is een potentiele terrorist dat klopt niet. Ik zei dat we in dezelfde god geloven maar dat we het anders interpreteren. Als je in dezelfde god gelooft maakt je niet gelijk. Ik geloof in god en zeg alcohol is verboden. Er zijn ook mensen geweest die in dezelfde god geloven en die zeggen alcohol is niet verboden maar afgeraden. Toch maakt dit ons niet gelijk of ben ik dan ook een potientiele alcohol-is-niet-verboden-maar-afgeraden-zegger?

Verder denk ik dat we het eens waren over de rest. Als ik iets over het hoofd zie let me know...

                    ������ ----->Haat de zonde, niet de zondaar<-----
Terug naar boven
Abou Jabir Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 02 maart 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 1813
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Abou Jabir Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 01 december 2004 om 06:01

In eerste instantie geplaatst door Malle Pietje

Als er een god bestaat hebben wij het logische denken van hem gekregen. Waarom zal hij het gebruiken ervan dan verbieden?

wie verbied je om logisch na te denken ? als ik logisch nadenk dan kom ik tot de conclusie dat er degelijk een schepper bestaat, heel simpel.

over de waarheid en de onwaarheid onderscheiden, daarom heeft ook God profeten gestuurd naar de mensheid, God heeft ons niet hopeloos gelaten, God wil niet dat we met twijfels gaan leven, behalve degene die daar zelf voor heeft gekozen. 23:115 Dachten jullie dat Wij jullie zo maar geschapen hebben ? en dat jullie niet tot Ons zullen terugkeren ?"

Bezoek dit: http://aboujabir.web-log.nl/
"Wie in Allah en de Laatste Dag gelooft, moet het goede zeggen of zwijgen." {Boekharie & Moeslim}
Terug naar boven
Malle Pietje Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 21 november 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 97
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Malle Pietje Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 30 november 2004 om 14:56

In eerste instantie geplaatst door aghi fi dien

maar een ongelovige gelooft echter dat het bij de dood eindigt en vrezen drm ook de dood

 

Ik als ongelovige weet niets, en jij meent iets te weten. Dat is ons enige verschil.

 

< => postamble();

Terug naar boven
Malle Pietje Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 21 november 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 97
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Malle Pietje Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 30 november 2004 om 14:42

In eerste instantie geplaatst door Brigitte

  Ik vind dat pas als je iets echt feitelijk kan aantonen (hier vallen de heilige boeken buiten) iemand van zijn onjuiste waarheid kan en mag overtuigen. Zolang je een bepaalde waarheid dus niet met feiten onderuit kan halen (of juist kan bewijzen) dan mag je dus naar mijn mening nooit zo stellig zijn dat je vindt dat jij de enige, echte waarheid in pacht hebt. Je zult in zo�n geval dus altijd respect  moeten hebben en open moeten staan voor de ander zijn waarheid en andersom dus ook h�. Maar over wat voor een onwaarheid heb jij het? Groeten,Brigitte 

Zo denk ik er ook over. Je zegt dat er vele geloven zijn. Wel miljarden mensen geloven in god. Maar deze kunnen niet allemaal van god afkomstig zijn daar ze elkaar vaak uitsluiten. Dus er moeten onware overtuigingen zijn.

Terug naar boven
Malle Pietje Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 21 november 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 97
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Malle Pietje Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 30 november 2004 om 14:15
In eerste instantie geplaatst door I S L A M

Owke nou begrijp ik je. Nou ik zal je gerust stellen ik weet niet of dat een middel is om mensen aan het geloof te binden maar ik geloof in ieder geval niet daarom. Ik geloof omdat ik overal waar ik kijk redenen zie die voor mij duidelijkheid geven over de enig echte geloof: islam. En dit is zo voor mij dus begrijp me niet verkeerd want ik bedoel niet dat dat perse zo hoeft te zijn voor jouw.

Ik begrijp je. Maar waarom zou islam de enige zijn? Waarmee onderscheid islam zich van de valse religi�n? 

In eerste instantie geplaatst door I S L A M

Ik vraag je aub om geloven en interpreteren gescheiden te houden. De persoon die opdracht heeft gegeven met vliegtuigen wtc te doorboren gelooft in dezelfde Allah(sbw) als ik, een jonge die geen moord heeft begaan. Alleen dat we verschillen in onze doen en laten kan je ons niet kwalijk nemen want wat verkeerd en goed is Allah(sbw) zal daarover oordelen. Nog steeds neemt niet weg dat een fundamentalist en een gematigde in dezelfde ene ISLAM geloven namelijk: Er is geen andere god dan Allah, en muhammed is zijn profeet.
< => postamble();

Een negatief mens zou nu oordelen dat elke moslim een potenti�le terrorist is�Begrijp jij mij?  Als zowel de gematigde als de terrorist hetzelfde geloof aanhangen dan hangt het dus van het fanatisme van het geloof af, is wat jij zegt. Elke moslim is een potenti�le Bin Laden, is wat jij zegt. Zo interpreteer ik zo jouw woorden�

In eerste instantie geplaatst door I S L A M

"Het verschil tussen jouw en mij is dat jij gelooft dat er een hiernamaals is, en dat ik het niet weet. Maar geloven betekent tevens dat jij het ook niet weet. Anders zou het �weten�ipv �geloven� moeten heten. "

Jah maar ik heb ook niet gezegd dat ik het weet. Ik geloof in het hiernamaals. Verder heb je gelijk in wat je hierboven zegt,

< => postamble();

Dan zijn we in ieder geval ergens over eens!

Terug naar boven
Brigitte Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 02 november 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 182
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Brigitte Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 30 november 2004 om 13:32

"Als er een god bestaat hebben wij het logische denken van hem gekregen. Waarom zal hij het gebruiken ervan dan verbieden?"

Met deze stelling van jou ben ik het absoluut, 100% eens. We zijn niet voor Jan piemel met een stel hersenen geboren en als deze hersenen ons geschonken zijn door een schepper als God/Allah dan is dat zeker niet voor niets? Wat mij opvalt is dat ieder heilig boek het �zelfdenken/andersdenken� ten strengste tegenhoudt, je zou er haast bang van worden. Het komt op mij over alsof er iets te verbergen valt, net of er iets kost wat het kost beschermd moet worden. Maar waarom zou een God/Allah beschermd moeten worden? Maar goed dit is mijn eigen beredenering� dit zal dan ook wel een van de redenen zijn dat ik dus geen �heilig boek-gelovige� ben.

Brigitte schreef:

Mijn onderzoeksdrift is altijd erg door mijn ouders gestimuleerd en mede hierdoor ben ik wel tot de overtuiging gekomen dat niemand op deze aardbol stellig mag beweren dat hij/zij de enige echte waarheid in pacht heeft. Er zijn nl. zoveel waarheden.

En er zijn ook onwaarheden. Sommigen daarvan zijn worden voor waarheid aangezien. Hoe dit op te lossen?

Tja, hoe dat op te lossen. Wie bepaalt nu eigenlijk wat waarheid en wat onwaarheid is? Ik vind dat pas als je iets echt feitelijk kan aantonen (hier vallen de heilige boeken buiten) iemand van zijn onjuiste waarheid kan en mag overtuigen. Zolang je een bepaalde waarheid dus niet met feiten onderuit kan halen (of juist kan bewijzen) dan mag je dus naar mijn mening nooit zo stellig zijn dat je vindt dat jij de enige, echte waarheid in pacht hebt. Je zult in zo�n geval dus altijd respect  moeten hebben en open moeten staan voor de ander zijn waarheid en andersom dus ook h�. Maar over wat voor een onwaarheid heb jij het?

Groeten,

Brigitte 

Terug naar boven
Malle Pietje Bekijk dropdown
Newbie
Newbie
Avatar

Lid geworden: 21 november 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 97
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Malle Pietje Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 30 november 2004 om 12:37
In eerste instantie geplaatst door Brigitte

Hoi allemaal, Ik denk dat een groot verschil tussen de gelovigen en ongelovigen is dat de ongelovigen een groter en breder onderzoeksdrift hebben ontwikkeld en niet zondermeer iets aannemen. 

Inderdaad! Gelovigen onderzoeken nooit iets. Hooguit zullen ze naar bevestiging zoeken van de zaken die ze toch al geloven en zo wordt hun geloof alleen maar versterkt. Een heel onwetenschappelijke manier van kennisvergaring.

In eerste instantie geplaatst door Brigitte

Bij mij (en ik denk bij meerdere ongelovigen) heerst altijd de 'waarom' vraag. Daar vind ik niets verkeerds aan.

Als er een god bestaat hebben wij het logische denken van hem gekregen. Waarom zal hij het gebruiken ervan dan verbieden?

In eerste instantie geplaatst door Brigitte

Mijn onderzoeksdrift is altijd erg door mijn ouders gestimuleerd en mede hierdoor ben ik wel tot de overtuiging gekomen dat niemand op deze aardbol stellig mag beweren dat hij/zij de enige echte waarheid in pacht heeft. Er zijn nl. zoveel waarheden.

En er zijn ook onwaarheden. Sommigen daarvan zijn worden voor waarheid aangezien. Hoe dit op te lossen?

Terug naar boven
I S L A M Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member
Avatar

Lid geworden: 17 december 2003
Locatie: Netherlands
Online status: Offline
Berichten: 556
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote I S L A M Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 30 november 2004 om 09:08

Salamoen Aleykoem

"Nou mensen die bang voor de dood zijn kunnen allerlei constructies bedenken waar ze de dood mee ontkennen. De meeste religi�n voorspellen een leven na de dood. Blijkbaar is dat een middel om mensen aan een geloof te binden. Bij de Arabieren zal het niet anders zijn geweest"

Owke nou begrijp ik je. Nou ik zal je gerust stellen ik weet niet of dat een middel is om mensen aan het geloof te binden maar ik geloof in ieder geval niet daarom. Ik geloof omdat ik overal waar ik kijk redenen zie die voor mij duidelijkheid geven over de enig echte geloof: islam. En dit is zo voor mij dus begrijp me niet verkeerd want ik bedoel niet dat dat perse zo hoeft te zijn voor jouw.

"Als er 1 Islam is dan moeten ALLE moslims hetzelfde geloven en dat doen ze niet. Zelfs over de koran zijn moslims het niet eens. De een vindt dat je het boek letterlijk moet nemen, weer een ander meent van niet. Kun jij mij vertellen wat het verschil is tussen het geloof van een fundamentalist en een gematigde?"

Ik vraag je aub om geloven en interpreteren gescheiden te houden. De persoon die opdracht heeft gegeven met vliegtuigen wtc te doorboren gelooft in dezelfde Allah(sbw) als ik, een jonge die geen moord heeft begaan. Alleen dat we verschillen in onze doen en laten kan je ons niet kwalijk nemen want wat verkeerd en goed is Allah(sbw) zal daarover oordelen. Nog steeds neemt niet weg dat een fundamentalist en een gematigde in dezelfde ene ISLAM geloven namelijk: Er is geen andere god dan Allah, en muhammed is zijn profeet.

"Het verschil tussen jouw en mij is dat jij gelooft dat er een hiernamaals is, en dat ik het niet weet. Maar geloven betekent tevens dat jij het ook niet weet. Anders zou het �weten�ipv �geloven� moeten heten. "

Jah maar ik heb ook niet gezegd dat ik het weet. Ik geloof in het hiernamaals. Verder heb je gelijk in wat je hierboven zegt,

                    ������ ----->Haat de zonde, niet de zondaar<-----
Terug naar boven
Akbash Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 05 januari 2004
Locatie: Antarctica
Online status: Offline
Berichten: 264
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Akbash Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 30 november 2004 om 05:50
"The mind of a bigot is like the pupil of the eye. The more
light you shine on it, the more it will contract."



Terug naar boven
 Post Reply Post Reply Pagina  <123>

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.093 seconden.