Islaam.nl

Islaam.nl Forum

  FAQ FAQ  Doorzoek dit Forum   Kalender   Registreren Registreren  Inloggen Inloggen

’Je ziel’, wat is dat?

 Post Reply Post Reply
Schrijver
Brigitte Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 02 november 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 182
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Brigitte Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Onderwerp: ’Je ziel’, wat is dat?
    Geplaatst op: 07 december 2004 om 16:19

Hallo allemaal,

In een eerder topic werd mij (en in de algemeenheid) gevraagd wat 'je ziel' inhoudt/betekent. In eerste instantie had ikzelf zoiets van deze vraag hoort niet op een Islam forum thuis. Aan de andere kant vind ik dit eigenlijk wel want in mijn mening heeft ieder levend mens een ziel. Enfin, mensen die van mening zijn dat dit niet zo is, schrijf het hier!

Uitgaande van het bestaan van de ziel is mijn stelling:
Je ziel is een niet tastbaar gegeven, dus is het moeilijk om een kant-en-klare definitie van 'de ziel' te geven. Is je ziel bijv. kneedbaar? Of is enkel je persoonlijkheid/karakter door het waarnemen van dingen kneedbaar? (en in hoeverre staat je karakter wel of niet in verhouding met je ziel?). Dus met andere woorden hoe zie jij 'je ziel' en is dit bijv. hetzelfde als 'je geest'? 

Alle relevante meningen zijn van harte welkom!

Groeten,
Brigitte

  

Terug naar boven
Noor al-Islaam Bekijk dropdown
Senior Member
Senior Member


Lid geworden: 14 juli 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 955
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Noor al-Islaam Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 08 december 2004 om 07:20

Hallo,

Voor mij is een zie/ geest percies het zelfde..... geschonken door Allah. Je dient zuinig om te gaan met je lichaam en je ziel. het is de ziel waar het uiteindelijk om gaat, die ziel die het goede en/ of het slechte doet, voelt en begrijpt.

Ziel en lichaam gaan op een zekere manier samen, lichaam zonder ziel= Dood. Je lichaam is er om het hier op d wereld te kunnen leven, waar ook zoals dit alles een keer stopt, een einde aan komt. wat met je ziel niet het geval is. De dood; slechts een verhuizing naar je thuis, naar je Heer. geboren met schone, zuivere ziel, en aan ons de taak het zo zuiver mogelijk te behouden en het weer 'af te geven' aan de Eigenaar.

Je ziel kneedbaar????? je ziel is je IK, dat wat je niet ziet, maar wat er is, dat alles begrijpt, ziet, voelt, hoort........., wordt het geleid door Allah of laat je het over aan de shaytaan!? Het si wel degelijk te vormen, zou raar zijn als dat niet zo was. Dat het is zoals je het gekregen hebt, aan jou de keus om het zo te vormen zoals Allah het zou willen, door Hem te dienen en de shaytaan te vervloeken.

Je geweten zit erbij inbegrepen, Allah dat je behoedt voor het slechte en laat kiezen voor het goede, als je erna luisters, maar je hebt ook de keus om het te negeren, steeds zal Allah je willen helpen, je leiden, maar die jij daar afstand van, zal Hij afstand van jou nemen, en zal de shaytaan het overnemen, wat jij kunt voorkomen en je imaan versterken om jouw Meester te dienen, dit alles beheert je ziel, je ziel die over deze keuzes beschikt.

zo denk ik erover.......

Ya Rabb laat mij U ontmoeten met een ziel gevuld met Noor, liefde, imaan en vrees voor U amien zo ook al mijn zusters en broeders op deze aarde en eronder, amien.

Gegroet

Terug naar boven
elice Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 04 november 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 132
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote elice Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 08 december 2004 om 11:21

Ik heb bij een ander topic o.a. het volgende gezegd, misschien kunnen
jullie hier iets mee?:
Ik geloof ook in God ( heb het via mijn ouders natuurlijk ook
meegekregen, maar probeer het naar mijn eigen inzicht uit te leggen), en
zie zeker een waardevolle functie van de heilige boeken en bestaande
geloven om mensen op het rechte pad te krijgen, maar ik denk dat heel
veel teksten meer effect zouden hebben als ze niet zo letterlijk of
illustratief uitgelegd zouden worden. Ik benadruk alvast even: niet om ze
hun kracht te ontnemen, maar juist om ze beter aan te laten sluiten bij de
zich immer ontwikkelende tijd. Mensen van deze tijd, die meer toegang
hebben tot de complexheid van materie en anti-materie, energie etc,
zoeken vanzelf een Godsbeeld dat beter aansluit bij hun bewondering
voor onze complexe wereld . Voor mij heeft dat niet geleid tot een
"slechtere" manier van leven of tot een minder sterk geloof in God,
integendeel.

Verder wil ik er nog aan toevoegen: ik denk dat iedereen met zijn
geboorte dezelfde eerlijke kans krijgt doordat de (positieve!) energie die
hem/haar tot leven wekt bij iedereen dezelfde is. Wat je met je leven doet
heeft te maken met hoe je in elkaar steekt (de hersenen) en hoe je je
eigen energie en alle energie buiten jezelf gebruikt om deze te
ontwikkelen (zowel je emotionele als je intellectuele intelligentie). Dit is
ook niet iets wat onveranderlijk is, want er is uit onderzoek gebleken dat
hersenen (zelfs vingerafdrukken!) kunnen veranderen gedurende het
leven. Interessant toch? Ook was er een tijdje geleden een documentaire
op TV ( zou mooi zijn als iemand nog weet of deze informatie nog ergens
na te zien is?). Die ging erover hoever de bewijzen staan of er leven na de
dood is. Er werden "bijna-dood" ervaringen beschreven. Vooral 1 was
interessant. Die ging erover dat iemand die al officieel dood was (dat
konden ze aan de apparatuur zien, alle orgaanfuncties gaven geen
signaal meer) toch weer bij kwam. Dit gebeurt wel vaker, maar nu het
volgende: deze persoon had precieze herinneringen van de instrumenten
die er gebruikt werden bij de operatie en de positie van waaruit deze
persoon alles gezien had was van boven zichzelf. Hij had dus alles van
bovenaf op zichzelf neerkijkend gezien, terwijl zijn ogen, zijn hersenen,
alle functies het al niet meer deden. De manier waarop de wetenschap dit
probeert te verklaren is door een soort theorie (ik leg het hier even simpel
uit, want de ingewikkelde theorien gaan mij ook even boven mijn pet) dat
de hersenen via de energie die ze in leven houdt een soort "blauwdruk"
afgeven aan de energie om ons heen. Als of er dus een extract van ons
doorgaat op energetisch niveau. Dit zou dus een nieuwe uitleg aan het
begrip "ziel" kunnen geven ( of oude bewijzen uit jouw eigen geloof
kunnen versterken, het is maar hoe je wilt kijken).
Terug naar boven
Brigitte Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 02 november 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 182
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Brigitte Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 08 december 2004 om 15:42

Hoi Noor al-Islaam en Elice,

Ik heb jullie verhalen aandachtig gelezen en kan mij er best in vinden. Ik ga er vanuit dat er in principe een scheiding is tussen ziel en het lichamelijke (hersenen, zintuigen e.d.). Volgens mij is de ziel echter wel de motor achter het lichamelijke. In mijn beleving stuurt de ziel (je binnenste gevoel wat in mijn beleving samengaat met iemands karakter) alles aan en in samenhang met wat je hersenen opgepikt hebben bepaal je welke kant je opgaat.

Dat ieder mens bij geboorte dezelfde kans krijgt en dus gelijk is is ook iets wat ikzelf denk. Een baby'tje kan immers nog geen geweten hebben omdat er nog geen 'menselijke' informatie tot hem/haar is gekomen. Ook dat verhaal van Elice over die bijna-dood ervaring en die bovenlichamelijke energie�n is iets waar ik mij volledig in kan vinden. Door een persoonlijke soortgelijke ervaring, ben ik nl. in dit vraagstuk ge�nteresseerd geraakt. Hoe wij de dingen zien/ervaren zie ik dus niet als hoe het dus in 'de echte' of die 'na-het-leven' werkelijkheid is. Het zijn volgens mij onze zintuigen/hersenen dat wij op dit moment de dingen zien zoals wij ze zien.

Goh, best interessant allemaal, h�?

Elice, ik zal 'ns kijken of ik dat stuk waarnaar jij verwijst ergens op internet kan vinden. Mijn ziel/karakter is nl. uitmuntend in nieuwsgierigheid.  

Terug naar boven
elice Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 04 november 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 132
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote elice Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 08 december 2004 om 17:11
In eerste instantie geplaatst door Brigitte

Hoi Noor al-Islaam en Elice,


Ik heb jullie verhalen aandachtig gelezen en kan mij er best�in vinden.
Ik ga er vanuit dat er in principe een scheiding is tussen ziel en het
lichamelijke�(hersenen, zintuigen e.d.). Volgens mij is de ziel�echter wel
de motor achter�het lichamelijke. Hoe wij de dingen zien/ervaren zie ik
dus niet als hoe het dus in 'de echte'�of die 'na-het-leven' werkelijkheid
is. Het zijn volgens mij onze zintuigen/hersenen dat wij op dit moment
de dingen zien zoals wij ze zien.


Goh, best interessant allemaal, h�?


Elice, ik zal 'ns kijken of ik dat stuk waarnaar jij verwijst ergens op
internet kan vinden. Mijn ziel/karakter is nl. uitmuntend in
nieuwsgierigheid.



HOi Brigitte
Even nog een paar dingetjes die ik anders zie: ik zie de energie die alles
aanspoort niet als gescheiden van onze hersenen, maar juist in
voortdurende co-existentie. Ook denk ik niet dat het alleen onze
zintuigen/hersenen zijn die ons bewustzijn ingeven, maar ook weer
vanuit bovenstaande gedachte, dat er een voortdurend samengaan is met
die energie, wat steeds weer bepaalt wat voor processen er zich in onze
hersenen afspelen en hoe wij uiteindelijk de dingen zien/voelen.
Terug naar boven
Brigitte Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 02 november 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 182
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Brigitte Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 09 december 2004 om 06:21

Hoi Elice,

Bedoel jij dat m.a.w. je ziel 'niks' meer is nadat je bent gestorven? Ikzelf ga daar nl. niet vanuit dus in mijn beleving staat de ziel in principe los van het lichamelijke. In het leven is er volgens mij inderdaad wel zoals je zegt een samenspel tussen het lichamelijke en het niet-lichamelijke (waarbij de ziel dan weer karakter krijgt).

Terug naar boven
elice Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 04 november 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 132
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote elice Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 09 december 2004 om 08:11
HOi
Nee, ik dacht juist dat jij dat bedoelde. Sommigen zien de ziel als de hersenen. Dat lijkt een plausibele verklaring, omdat onze hersenen natuurlijk zeer veel genetisch materiaal bevatten die veel van ons gedrag verklaren. Maar daarmee zou je het bestaan van God ontkennen en aangezien mijn geloof tijdens al het absorberen van kennis toch overeind blijft (en dit is niet omdat ik bang ben voor de dood,of het fenomeen dat er niets zou zijn), blijf ik doorzoeken naar nieuwe theorien uit de wetenschap die dit alles pogen te onderzoeken.
Volgens de hierboven besproken theorie zou alle informatie die aanwezig is in onze hersenen, of misschien ook wel in andere delen van ons lichaam(?)"uit kunnen treden"(de ziel) via energie buiten ons. Dat zou ook helemaal niet zo'n gek idee zijn, als je bedenkt dat er in ons lichaam ook voortdurend energie actief is om allerlei processen aan te sturen.
Verder denk ik niet dat de ziel los staat alsof het een apart functionerend ding is, maar dat onze ziel zich via ons lichaam en de energie in ons en buiten ons kan ontwikkelen.
Wat mij ook duidelijk werd uit het betreffende programma (jammer nogmaals dat ik de correcte theorien niet weet), is dat de aard van de energie om ons heen, zeer complex is. Deze blijkt allerlei eigenschappen te kunnen hebben,niet alleen het aansturen van dingen, maar dus ook het opnemen en verplaatsen van informatie.
Terug naar boven
elice Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 04 november 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 132
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote elice Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 09 december 2004 om 08:16
Ik zou het trouwens erg leuk vinden als er ook moslims reageren op deze teksten. Kunnen jullie hier iets mee of vinden jullie het maar vreemd? Alle reacties zijn welkom.
Terug naar boven
Brigitte Bekijk dropdown
Groupie
Groupie


Lid geworden: 02 november 2004
Locatie: Nederland
Online status: Offline
Berichten: 182
Plaatsingsopties Plaatsingsopties   Quote Brigitte Quote  Post ReplyReageer Directe link naar dit bericht Geplaatst op: 09 december 2004 om 16:39

Elice,

Voil�, ik denk dat je dit artikel bedoelde? (staat overigens wel op een skeptische site... ach wat maakt het uit)

http://www.skepp.be:8080/skepp/artikels/bijnadoodexp/pamreyn olds

Terug naar boven
 Post Reply Post Reply

Spring naar forum Forum rechten Bekijk dropdown



Deze pagina is gemaakt in 0.109 seconden.